daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Vlaamse steden > Kust & Westhoek

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old January 8th, 2009, 11:30 PM   #21
EvanG
Registered User

Likes (Received): 8

Quote:
Originally Posted by de mosselman View Post
Hoe? de gevel stond er nog overlaatst ;-)
Ah, juist ja. My bad.

Quote:
Wat zou je dan als stationsgebouw zetten, Snor?
Het station kan niet meer stadsgericht zijn dan nu.
En welk station in België kan er zich op beroepen direct op een jachthaven uit te kijken? Er zijn er maar weinig die op iets mooier uitkomen dan de Mercator.

Last edited by Meurisse; January 9th, 2009 at 12:46 AM. Reason: 2>1
EvanG no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old January 8th, 2009, 11:43 PM   #22
de mosselman
Registered User

de mosselman's Avatar

Likes (Received): 0

precies, oud en nieuw combineren prachtig.
Oostende moet het nog hebben van zijn (mindere) monumenten (want de echte prachtige zijn afgebroken). Je moet alleen de perfecte symbiose/ interactie vinden, en daar is heel wat "kunnen" voor nodig.
Erfgoed is ook cultuur, dat vergeten de beleidsmakers hier soms.
de mosselman no está en línea   Reply With Quote
Old January 8th, 2009, 11:51 PM   #23
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Inderdaad, oud slopen en modern perfect integreren. Leg de omgeving prachtig aan. (Ga daarna mooi alle openbaarvervoersmodi gaan combineren).

Het is een prachtlocatie aan de jachthaven, op het centrum gericht.
Dichtbij een winkelstraat.
En om wat verder te gaan, de haven kan voor mooie nieuwbouwappartementen zorgen op die dokken, ooit.
vank no está en línea   Reply With Quote
Old January 9th, 2009, 12:12 AM   #24
de mosselman
Registered User

de mosselman's Avatar

Quote:
Originally Posted by vank View Post
En om wat verder te gaan, de haven kan voor mooie nieuwbouwappartementen zorgen op die dokken, ooit.
dit kan, maar dan wel goed doordacht, rekening houdend met de ruimtelijke ordening en (toekomstige) havenfuncties.
Er is sprake om de haven uit te breiden, strekdammen te maken om meer en grotere schepen toe te laten... dan moet men de haven vooral niet hypothekeren met appartementenbouw, want alles in Oostende staat al in functie van appartementenbouw, voor het grootste deel zullen dit zelfs slechts tweedeverblijven worden.
Ook moet men de ruimte rond de haven niet te veel belasten met hoogbouw, discrete bebouwing is veel interessanter voor een duurzaam en omgevingsgezinde bouwbeleid.
Old January 9th, 2009, 04:55 PM   #25
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 15

Quote:
Oostende moet het nog hebben van zijn (mindere) monumenten (want de echte prachtige zijn afgebroken). Je moet alleen de perfecte symbiose/ interactie vinden, en daar is heel wat "kunnen" voor nodig.
Erfgoed is ook cultuur, dat vergeten de beleidsmakers hier soms.
Ben ik dan de enige die ziet dat het project door één gebouw in één grote flessenhals zal herschapen zal worden?
Je mag als architect of ontwerper bepaalde visies hebben maar het gedeelte links voor het station is totaal onbenuttigd.
Ik blijf het een compleet verkeerde invulling vinden.
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old January 11th, 2009, 07:41 PM   #26
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Originally Posted by De Snor View Post
Ben ik dan de enige die ziet dat het project door één gebouw in één grote flessenhals zal herschapen zal worden?
Je mag als architect of ontwerper bepaalde visies hebben maar het gedeelte links voor het station is totaal onbenuttigd.
Ik blijf het een compleet verkeerde invulling vinden.

Het linkergedeelte stelt inderdaad niet veel voor, het zou geen verlies zijn als dit gesloopt wordt.
En de niewbouw die ik zou bouwen zou zich naar rechts uitbreiden (richting sporen) waardoor die sporen in het station, althans het nieuwe gedeelte, komen te liggen.

Ik denk nu persoonlijk niet dat Oostende een flessenhals is? Omdat het een eindstation is. Zelfs mocht er ooit een ambitieus plannetje zijn dat de sporen onder het station doorlopen naar Ramsgate (wat niet kan, wegens de te stijle helling) zal het nog geen flessenhals zijn.
Old January 11th, 2009, 09:04 PM   #27
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 327

Ik vind het een mooie en geslaagd project, wat sommigen er ook mogen van vinden.
En ik ben wat blij dat het oude gebouw bewaard blijft. Het is een van de laatste getuigen van de grandeur die Oostende eens had. Volkomen terecht een beschermd monument uiit de gouden spoorwegjaren van de verbinding Londen-Brussel-Keulen.
Het is niet omdat het er nu wat verwaarloosd bijstaat, dat het moet afgebroken worden. In een grote, toeristische cultuurstad als Oostende moet daar zonder veel problemen een mooie nieuwe bestemming aan gegeven worden.
Ik vind het een beetje raar dat Snor, die eerder terecht de afbraakwoede van de politieke nitwits in zijn stad aanklaagde, nu pleit voor een afbraak van een mooi maar verwaarloosd gebouw. Met die redenering waren er in de jaren '60 en '70 nog tienduizenden andere oude panden gesloopt.
En die flessenhals... Goed, je kan stellen dat de reizigers vanaf de perrons niet in alle richtingen kunnen uitwaaieren, maar om daar nu direct één van de laatste monumentale stationsgebouwen van België voor te gaan afbreken?... In een véél groter en drukker station als Antwerpen is dat ook niet meteen een gigantisch probleem.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old January 11th, 2009, 09:22 PM   #28
hix
BANNED

Likes (Received): 1

Ik ga regelmatig naar Oostende met de trein. Ook in gezelschap van buitenlandse vrienden. Ik vind de reacties van buitenlanders altijd interessant. Men vind in het algemeen het stationsgebouw prachtig, maar alleen van buiten. Een grondige renovatie is absoluut nodig. Als je in Oostende van de trein komt heb je een prachtig zicht op de jachthaven en de stad. Dit is uniek in België en zeldzaam in de wereld. Door het oude stationsgebouw af te breken zou er IMO een verschrikkelijke flater begaan worden. Hier valt best iets moois van te maken. Er is al genoeg afgebroken in Oostende en onze kust... (En de rest van België ook trouwens) Laat ons wat er nog staat bewaren...
hix no está en línea   Reply With Quote
Old January 12th, 2009, 05:07 PM   #29
De Snor
Forever Travelling

Als jullie dit een geslaagde ingreep vinden , dan weet ik het ook niet meer:

Zeer onveilig voor fietsers én voetgangers dat kun je toch niet ontkennen ?
Old January 12th, 2009, 05:15 PM   #30
Bruggenbouwer
Registered User

Bruggenbouwer's Avatar

Quote:
Originally Posted by De Snor View Post
Als jullie dit een geslaagde ingreep vinden , dan weet ik het ook niet meer:

Zeer onveilig voor fietsers én voetgangers dat kun je toch niet ontkennen ?
Ik vind het z'n geld ook niet waard hoor. Het ziet er niet echt spectaculair uit.

B.T.W.: Ik haat het station van Oostende. Niet om het gebouw of zo, maar omdat ik de trein er altijd mis. Hoe zeer ik ook mijn best doe om hem te halen, hij rijdt altijd voor mijn neus weg.
Bruggenbouwer no está en línea   Reply With Quote
Old January 12th, 2009, 05:31 PM   #31
vank
Near Bruges

vank's Avatar

De overkapping is inderdaad zeer groot waardoor de helft van het prachtige historische gebouw niet zichtbaar zal zijn.

Het moet er ook niet spectaculair uitzien, je zit met dat oude stationsgebouw die blikvanger moet blijven vind ik (niet hetgene wat nieuw is, al moet dat natuurlijk perfect geintegreerd worden, en het station en het afdak dat vloekt).

Ik blijf erbij die zijgebouwen moeten gesloopt worden (evt. met deze achter het station). De gevel rechts van het station moet de basis vormen van een nieuwe moderne en 21ste eeuwse glazen koepel (waarin ik de reizigerswachtzaal/in- en uitgang) zou onderbrengen. Naar het voorbeeld hoe het vroeger was (dakconstructie).

Vanuit die koepel kun je de perronoverkapping voorzien in bv. deze stijl van de plannen. (Maar aub niet zo breed.)
(Op deze manier wordt het station uitgebreid naar rechts waardoor de sporen deels in het station komen te liggen).

Nadien een grondige heraanleg van het plein en als het kan de kantoren van De Lijn in het stationsgebouw?
De aanleg van een bus- en tramstation afgeschermd van de weg en op een eigen bedding.
Dat park heb ik nooit in geloofd, dat kan daar trouwens niet.
Old January 19th, 2009, 12:28 AM   #32
de mosselman
Registered User

de mosselman's Avatar

Quote:
Originally Posted by vank View Post
De overkapping is inderdaad zeer groot waardoor de helft van het prachtige historische gebouw niet zichtbaar zal zijn.
dat is zo, het oorspronkelijke ontwerp van Feichtlingers architektenbureau was mooier, geslaagder.
Om even in herhaling te vallen,
De luifel gaf een moderne toets aan het station en bood het nodige comfort aan de wachtende treinreizigers (ttz staan droog en niet in de tocht) en bovenal men moest de rechtergevel van het gebouw afbreken. De luifel was veel evenwichtiger en geproportioneerd, relatief diskreet, terecht een winnend ontwerp:

In het tweede ontwerp kloppen de proporties niet meer, dit is allesbehalve het winnend ontwerp van voordien:

bovendien mag je vrezen dat -zoals Snor reeds zei- het een tochtgat wordt.
Er is waarschijnlijk door De Lijn (die het project medefinanciert) gevraagd om ook voor het comfort van hún reizigers te zorgen, waardoor de luifel -weinig discreet- werd verschoven.
Wat de flessenhals betreft vind ik dat het niet veel zou uitmaken als het station nu daar staat of 100m verder, steeds moet men over de brug aan de zeesluis, in gelijk welke richting is dit bijna even ver tot aan de kaai <--> winkelstraten. We mogen in Oostende zelfs nog van geluk spreken dat we de bus niet moeten nemen om in 't stad te geraken (zoals in vele andere steden). Helaas voor De Lijn, want deze ogen ook op een bloeiend trein-tram-bus trafiek, vandaar de zware investeringen. De derde hond die met het grootste been gaat lopen blijft stil op de achtergrond: de immobiliënsector!
Old January 19th, 2009, 12:53 AM   #33
de mosselman
Registered User

de mosselman's Avatar

Hier alvast een reden waarom het gebouw beschermd is, ik quote uit de tekst van het VIOE (Vlaams Instituut voor onroerend erfgoed):
http://paola.erfgoed.net/sdx/inventa...qid=sdx_q0&p=1
Andere gedeelten van het gebouw, de torens, de uitgangshal, het voormalig "Hotel Terminus Maritime" en postsorteergebouw, opgetrokken in historiserende, neoclassicistisch getinte stijl, cf. ornamentiek, o.m. ronde en driehoekige frontons, festoenen, tandlijsten, spiegels, medaillons met initialen van Albert I. Gevels bekleed met parement van blauwe steen (Soignies), Euvillesteen en rood graniet. Ritmering van de gevels door kordonlijsten en opeengestapelde pilasters, op de eerste bouwlaag geblokt; gevels afgeboord door balustrades. Rechthoekige muuropeningen met neoclassicistische afwerking: omlijstingen, balustrades, frontonbekroningen; centrale deurtravee in torens benadrukt door driehoekig fronton op tweede bouwlaag en uitgewerkt dakvenster.
In de zuidtoren, op de benedenverdieping de voormalige "Koninklijke Wachtzaal", voor opvang en onthaal van hoogwaardigheidsbekleders. Tegenwoordig gebruikt als burelen voor de stationschef. Op de eerste verdieping, voormalige ordonnancewoning. Rijk uitgewerkt neoclassicistisch interieur van de Koninklijke Wachtzaal. De beglaasde vleugeldeur naar het salon met zware natuurstenen omlijsting, bestaande uit hoekpilasters en hoofdgestel met muizentandmotief; onder de kroonlijst gestucte cartouche met initiaal van Koning Albert I, tussen twee hoorns des overvloeds; bordestrap met voluutvormige lage leuningen; links en rechts koperen lichtarm. Aankleding van het salon met visgraatparket, stucplafonds, wandbespanning van zijdedamast van de jaren 1930 en fries met grisailleschilderingen van putti. Stucwerk met typische Lodewijk XVI-motieven, cf. eikebladfestoenen, strikken, eierlijsten en cassettes, met vergulde details. Wit marmeren schouw, haardmond wordt afgesloten door ijzeren haardplaat, haardwangen met gecanneleerde, naar onder toe verjongende zuilen met Corinthisch kapiteel, schouwboezem met spiegel in eierlijst. Initiaal van Albert I komt terug in benedendeurpanelen.

Het had kunnen de menukaart zijn van een poepsjiek restaurant maar het gaat over het interieur van het stationsgebouw.
Lijkt me interessant om daar eens een kijkje te nemen.
Jammer dat vele gedeelten niet toegankelijk zijn voor het publiek.
Hier ook een foto van het geklasseerde aanpalende hotel:
Old January 19th, 2009, 11:27 AM   #34
tinque
Im memoriam, amice

tinque's Avatar

Heeft iemand eigenlijk wat fotos van de binnen en achterzijde van het station/hotel?

Dit lijkt mij, op zich, wel wat potenties te hebben als project, maar ik kan mij echt geen beeld vormen van het gebouw zelf, en dus ook geen mening omtrent de problematiek volgens de Snor...
tinque no está en línea   Reply With Quote
Old January 19th, 2009, 12:50 PM   #35
tinque
Im memoriam, amice

tinque's Avatar

Puur stedenbouwkundig gezien lijkt dit mij de beste oplossing;

Het station 90° draaien (waarmee ik niet gezegd heb dat ik het huidige gebouw volledig zou slopen). Gebouw van max 3 lagen hoog.
Parkeren uiteraard ondergrond met ontsluiting via de Leopold III laan.
Hotel opnieuw in gebruik nemen (als dat nu niet het geval is?) Mogelijk als hotel of als uitvalbasis voor de overzetboten (in de toekomst misschien?)
Dat ding daar op de kop van het hotel verwijderen (groene koperen daken)en vervangen door een nieuwere laagbouw (transparant te houden)
Tussen station en hotel en verder op een evenementen plein met zicht op de stad, de haven en de zee.
De kop van de site lijkt mij nu nogal chaotisch. Af te werken met een toren in de vorm en functie van het Mas. De rest van de kop afwerken met een laagbouw, max 1 laag hoog, liefst nog half verzonken. Geen aanleg plaatsen meer voor boten. Dit kan achter het hotel en verderop langs het station.
Old January 19th, 2009, 05:44 PM   #36
antigoon99
Registered User

antigoon99's Avatar

Likes (Received): 10

ik vind het het een zeer mooi plan, en ben ook blij dat men het station bewaard...Het moet wel grondig gerenoveerd worden. Ik hoop alleen dat men die luifel goed gaat onbderhouden. Wat vinden oostendenaren er eigenlijk van? (zijn er locals op SSC?)

Nu Oostende aan de beurt is zijn ze bij de NMBS toch goed bezig vind ik de laatste 10-15j (en dan heb ik het over infrastructuur en niet over reistijden...). Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Luik, Brussel-Luxemburg, Oostende, Gent-Sint Pieters. Nu nog Brussel noord & centraal.
Old January 19th, 2009, 06:45 PM   #37
tinque
Im memoriam, amice

tinque's Avatar

Quote:
Originally Posted by antigoon99 View Post
Wat vinden oostendenaren er eigenlijk van?
effe van in het begin lezen en je hebt je antwoord al
Old January 20th, 2009, 09:38 AM   #38
De Snor
Forever Travelling

Quote:
Originally Posted by tinque View Post
Heeft iemand eigenlijk wat fotos van de binnen en achterzijde van het station/hotel?
Het voorperron:

het tussenliggend gedeelte tussen het voorperron en de lokettenzaal:

bestaande parking naast spoor 11 die gesloopt gaat worden:

station vanaf de rechterzijde:

voormalig gebouw van het loodswezen:

Binnenkort als het weer wat beter (zonniger) is ga ik even het volledige site gaan fotograferen

te slopen school die moet plaats maken voor appartementen:

Last edited by De Snor; January 20th, 2009 at 10:09 AM.
Old January 21st, 2009, 10:37 PM   #39
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Het voorperron mag volledig vernieuwd worden net als de gang naar de lokettenzaal.
En dat loodswezen, parking en de voormalige school mogen gesloopt worden.

Lijkt mij veel plaats voor de verniewing van het station, de gebouwen van De Lijn en het aanleggen van een parkje.
Old January 27th, 2009, 12:07 PM   #40
De Snor
Forever Travelling

Quote:
Originally Posted by tinque View Post
Puur stedenbouwkundig gezien lijkt dit mij de beste oplossing;

Eindelijk iemand die me begrijpt

Dat evenementen plein is een goddelijk idee want nu wordt het voorplein van het station echt veel hiertoe gebruikt én is het plein daartoe niet bijzonder geschikt , het plein moet open blijven als poort naar de stad toe.
Doch de zichtassen naar een troep containers is nu ook niet direct iets waarvoor mensen er een wandeling voor over hebben.
Wel ben ik pro over de invulling van het lege gebied links van het station.
D'er is echter één probleempje : de stad heeft nog één gebied over om in het centrum appartementen te gaan neerpoten én dat is op de site pal naast die oranje laagbouw: het Churchillproject.

Het is het nog enige resterende gebied met "zicht op zee" want binnenkort is na de Zeedijk , Albert I Promenade én de Visserskaai de hele troep volgebouwd...

De plaats waar het voorstel van 'Tingue' over de verkeersafhandeling wagen/tram ingetekend staat is een doorn in het oog van projectontwikkelaars dus er moet hiervoor een andere lokatie gezocht worden , waarom niet geen tunnel bouwen naast het Mercatordok en hem rechts ophoog laten aansluiten op de bestaande tramhelling ?
Heb je een spoorvrije zone die gecombineerd kan worden met busvervoer waar voetgangers en toeristen rustig langs de waterboorden kunnen kuieren?
De stad wil toch een groene link aanleggen tussen centrum en het Maria-Hendrikapark, wel deze zou integraal ononderbroken kunnen doorlopen als een volledig vrije groene as.

Ik begrijp totaal niet waarom de achterkant van het station aan de waterkant nog steeds onbenut gelaten wordt, terwijl daar een mogelijk aanwezig is om cruiseschepen te laten aanmeren zoals het stadsbestuur dit graag zou hebben.
Nu liggen de veelal ongebruikte drie tunnels er kompleet ongebruikt bij én wordt de kade nog ontsierd door de oude niet meer ingebruik zijnde toegangsbruggen van de voormalige veerdiensten.

Last edited by De Snor; January 27th, 2009 at 12:24 PM.

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules