|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#21 | |
|
BANNED
Likes (Received): 1
|
Quote:
Zelfs al kost die plaat 50 euro dan nog is dat niks in verhouding tot de prijs van je auto. En dan hou je die plaat dan nog voor 10, 20 of 30 jaar! De kostprijs is dus absoluur geen tegenargument. |
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Mocht men in België ooit afstappen van het principe van de overdraagbaarheid van de nummerplaat zou ik persoonlijk graag volgende platen zien verschijnen. Heb zo wat alle positieve eigenschappen van Europese platen bij elkaar gesmeten.
Onderstaande plaat is een plaat voor een wagen geregistreerd in Brugge. De plaat hoeft niet rood te zijn, zwart is veel duidelijker leesbaar. Leuk is ook de herkenbaarheid van waar de auto komt. De 'BR' staat voor de stad (net als bij de Italiaanse platen) en het wapenschild van de provincie vanwaar de auto komt. Persoonlijk vind ik het leuk om te weten vanwaar een auto komt en momenteel kijk ik in de file veel naar de gemeente van de autogarage want dat staat vaak wel op de wagen. Het lettertype is louter indicatief.
|
|
|
#23 |
|
Cosa dire cosa fare
Likes (Received): 2
|
Wel, dat vind ik ook een perfect systeem. Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland werken bvb. ook zo. Op parkings als pakweg Bobbejaanland kijk ik ook dikwijls naar de garage vanwaar de auto's komen.
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
Vind ik er wel sjiek uitzien. En ik zou het ook wel plezant vinden als je het arrondissement of de stad kan afleiden uit de nummerplaten - da's altijd plezant om na te gaan als je je als passagier verveelt in de wagen tijdens lange ritten . In Frankrijk doen ze dat met cijfers per departement (~ provincies bij ons), maar ik vind het Italiaanse systeem inderdaad wel wat mooier. Ik ga de rood-witte platen in elk geval niet missen, vind die behoorlijk lelijk, en ik stoor mij er al lang aan dat die niet in dat standaardformaat zijn gemaakt.
|
|
|
#25 |
|
Registered User
|
In dat systeem kan ik me ook wel vinden. Het moet zelfs niet per se met plaats van afkomst (ook al zou het leuk zijn). Zolang het maar niet gewoon de standaard plaat is
![]() Greetings, Glodenox |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Registered User
|
de huidge rood witte nummerplaten waren wel iets uniek, het was een kleurcombinatie die je bijna niet ziet.
Een nadeel van de nieuwe nummerplaaten (een voordeel voor de politie) is dat deze veel gemakkelijker te herkennen en te lezen zijn op fotos van flitspalen door software. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Brussels sprout
Likes (Received): 35
|
Ik vind het voorstel per provincie ook wel leuk. Al denk ik dat het er niet van zal komen.
In Spanje zijn ze bv de omgekeerde weg aan het ingaan. Ze hadden daar 1 of 2 letters die aangaven van welke provincie de wagen kwam. Dus bv. M XXX 123 voor Madrid en B YYY 456 voor Barcelona. Nu zijn ze overgestapt naar een homogeen systeem van XYZ 1234 voor het hele land. Naar het schijnt oa omdat er (bv bij reizen of voetbalwedstrijden) nogal wat "bezoekende" autoantennes edm sneuvelden... Last edited by Bazar; December 15th, 2008 at 05:33 PM. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Registered User
|
Ook in Frankrijk ga je binnenkort niet meer kunnen zien vanwaar de auto afkomstig is. Dat heeft te maken met het afschaffen van het persoonsgebonden principe. Bij autogebonden nummerplaten heeft het vermelden van een provincie, departement, ... geen zin.
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
BANNED
|
Dat zou men in België ook beter invoeren. Nieuwe auto --> nieuwe nummerplaten.
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Registered User
|
Waarom moet men kunnen zien van welk land een auto komt? Waarom niet dezelfde nummerplaten voor gans Europa? De politie kan dat toch gewoon opzoeken als ze het willen weten.
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Registered User
|
@ hix: Nederland kent dat principe ook. Maar daar is men op amper 6 jaar tijd door een hele cijfercombinatie heen, iets waar wij 30 jaar over gedaan hebben.
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Registered User
|
Je kan de vraagstelling ook omkeren. Waarom een nummerplaat voor gans Europa invoeren als de inschrijving van de voertuigen een nationale bevoegdheid is. Om nog maar te zijgen van de ellenlange combinaties die dat zou opleveren.
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Registered User
|
![]() Ook een punt natuurlijk. Het is een nationale bevoegdheid. Trouwens : Rode letters zijn net zo goed elektronisch afleesbaar als zwarte. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Registered User
Likes (Received): 129
|
Was het niet de bedoeling om de (federale) Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV), die nu de nummerplaten uitgeeft, te regionaliseren? Ik dacht van wel.
In dat geval krijgen we misschien verschillende platen in Vlaanderen, Wallonie en Brussel...? |
|
|
|
|
|
#35 |
|
BANNED
|
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat ik wel gehoord heb dan er ooit sprake geweest is om provinciale kantoren te openen om de wachtrijen te verminderen.
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Registered User
Likes (Received): 129
|
Hierbij het lijstje van de Vlaamse partijen met zaken die geregionaliseerd zouden moeten worden:Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Registered User
|
Quote:
De rode letters op de nummerplaten zijn wel iets dat erg herkenkbaar is (of binnenkort: was) voor België. Het vermelden van een kenletter voor de stad, provincie, departement, of welkdanige geografische verwijzing ook op een nummerplaat vind ik anders compleet nutteloos. Misschien leuk om spelletjes te spelen bij een lange autorit, maar ook dat gaat snel vervelen. |
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Registered User
Likes (Received): 38
|
Ik heb nog artikels gelezen over hoe tijdens de balkanoorlogen veel auto's vernield werden omdat men aan de nummerplaat kon afleiden uit welk gebied iemand kwam.
Niet dat ik direct een burgeroorlog in belgië verwacht maar waarom onnodige risico's nemen
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
BANNED
|
|