daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Wegen / Routes

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 1 votes, 5.00 average.
Old December 15th, 2008, 08:53 AM   #21
hix
BANNED

Likes (Received): 2

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
We hebben het nog niet gehad over de kostprijs. Het in het gedrang komen van de gratis verdeling is een kanjer van een tegenargument.
Neen. Zo een nummerplaat krijg je dus voor een heel erg lange periode. Langer dan de levensduur van je auto. Het is eigenlijk schandalig dat die nummerplaten gratis zijn. (op kosten van de belastingbetaler!)
Zelfs al kost die plaat 50 euro dan nog is dat niks in verhouding tot de prijs van je auto. En dan hou je die plaat dan nog voor 10, 20 of 30 jaar! De kostprijs is dus absoluur geen tegenargument.
hix no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old December 15th, 2008, 01:19 PM   #22
geb
Registered User

geb's Avatar

Likes (Received): 0

Mocht men in Belgi ooit afstappen van het principe van de overdraagbaarheid van de nummerplaat zou ik persoonlijk graag volgende platen zien verschijnen. Heb zo wat alle positieve eigenschappen van Europese platen bij elkaar gesmeten.

Onderstaande plaat is een plaat voor een wagen geregistreerd in Brugge.
De plaat hoeft niet rood te zijn, zwart is veel duidelijker leesbaar. Leuk is ook de herkenbaarheid van waar de auto komt. De 'BR' staat voor de stad (net als bij de Italiaanse platen) en het wapenschild van de provincie vanwaar de auto komt. Persoonlijk vind ik het leuk om te weten vanwaar een auto komt en momenteel kijk ik in de file veel naar de gemeente van de autogarage want dat staat vaak wel op de wagen.

Het lettertype is louter indicatief.

Old December 15th, 2008, 01:30 PM   #23
Cosa dire cosa fare

's Avatar

Likes (Received): 66

Wel, dat vind ik ook een perfect systeem. Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland werken bvb. ook zo. Op parkings als pakweg Bobbejaanland kijk ik ook dikwijls naar de garage vanwaar de auto's komen.
 no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2008, 01:34 PM   #24
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 863

Vind ik er wel sjiek uitzien. En ik zou het ook wel plezant vinden als je het arrondissement of de stad kan afleiden uit de nummerplaten - da's altijd plezant om na te gaan als je je als passagier verveelt in de wagen tijdens lange ritten .
In Frankrijk doen ze dat met cijfers per departement (~ provincies bij ons), maar ik vind het Italiaanse systeem inderdaad wel wat mooier.

Ik ga de rood-witte platen in elk geval niet missen, vind die behoorlijk lelijk, en ik stoor mij er al lang aan dat die niet in dat standaardformaat zijn gemaakt.
Old December 15th, 2008, 01:43 PM   #25
Glodenox
Registered User

Glodenox's Avatar

Likes (Received): 80

In dat systeem kan ik me ook wel vinden. Het moet zelfs niet per se met plaats van afkomst (ook al zou het leuk zijn). Zolang het maar niet gewoon de standaard plaat is

Greetings,
Glodenox
Glodenox no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2008, 02:02 PM   #26
Dark Lord
Registered User

de huidge rood witte nummerplaten waren wel iets uniek, het was een kleurcombinatie die je bijna niet ziet.

Een nadeel van de nieuwe nummerplaaten (een voordeel voor de politie) is dat deze veel gemakkelijker te herkennen en te lezen zijn op fotos van flitspalen door software.
Dark Lord no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2008, 02:25 PM   #27
Bazar
Brussels sprout

Likes (Received): 465

Ik vind het voorstel per provincie ook wel leuk. Al denk ik dat het er niet van zal komen.
In Spanje zijn ze bv de omgekeerde weg aan het ingaan. Ze hadden daar 1 of 2 letters die aangaven van welke provincie de wagen kwam.
Dus bv. M XXX 123 voor Madrid en B YYY 456 voor Barcelona. Nu zijn ze overgestapt naar een homogeen systeem van XYZ 1234 voor het hele land. Naar het schijnt oa omdat er (bv bij reizen of voetbalwedstrijden) nogal wat "bezoekende" autoantennes edm sneuvelden...

Last edited by Bazar; December 15th, 2008 at 04:33 PM.
Bazar no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2008, 04:31 PM   #28
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Ook in Frankrijk ga je binnenkort niet meer kunnen zien vanwaar de auto afkomstig is. Dat heeft te maken met het afschaffen van het persoonsgebonden principe. Bij autogebonden nummerplaten heeft het vermelden van een provincie, departement, ... geen zin.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2008, 04:45 PM   #29
hix
BANNED

Dat zou men in Belgi ook beter invoeren. Nieuwe auto --> nieuwe nummerplaten.
Old December 15th, 2008, 04:50 PM   #30
SF6
Registered User

SF6's Avatar

Likes (Received): 5

Waarom moet men kunnen zien van welk land een auto komt? Waarom niet dezelfde nummerplaten voor gans Europa? De politie kan dat toch gewoon opzoeken als ze het willen weten.
SF6 no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2008, 04:51 PM   #31
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

@ hix: Nederland kent dat principe ook. Maar daar is men op amper 6 jaar tijd door een hele cijfercombinatie heen, iets waar wij 30 jaar over gedaan hebben.
Old December 15th, 2008, 04:52 PM   #32
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Originally Posted by SF6 View Post
Waarom moet men kunnen zien van welk land een auto komt? Waarom niet dezelfde nummerplaten voor gans Europa? De politie kan dat toch gewoon opzoeken als ze het willen weten.
Je kan de vraagstelling ook omkeren. Waarom een nummerplaat voor gans Europa invoeren als de inschrijving van de voertuigen een nationale bevoegdheid is. Om nog maar te zijgen van de ellenlange combinaties die dat zou opleveren.
Old December 15th, 2008, 05:03 PM   #33
SF6
Registered User

SF6's Avatar

Likes (Received): 5

Ook een punt natuurlijk. Het is een nationale bevoegdheid.
Trouwens : Rode letters zijn net zo goed elektronisch afleesbaar als zwarte.
SF6 no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2008, 06:43 PM   #34
Thermo
Registered User

Thermo's Avatar

Likes (Received): 1178

Was het niet de bedoeling om de (federale) Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV), die nu de nummerplaten uitgeeft, te regionaliseren? Ik dacht van wel.

In dat geval krijgen we misschien verschillende platen in Vlaanderen, Wallonie en Brussel...?
Thermo no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2008, 06:52 PM   #35
hix
BANNED

Quote:
Originally Posted by Thermo View Post
Was het niet de bedoeling om de (federale) Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV), die nu de nummerplaten uitgeeft, te regionaliseren? Ik dacht van wel.

In dat geval krijgen we misschien verschillende platen in Vlaanderen, Wallonie en Brussel...?
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat ik wel gehoord heb dan er ooit sprake geweest is om provinciale kantoren te openen om de wachtrijen te verminderen.
Old December 15th, 2008, 07:00 PM   #36
Thermo
Registered User

Thermo's Avatar

Likes (Received): 1178

Hierbij het lijstje van de Vlaamse partijen met zaken die geregionaliseerd zouden moeten worden:

Quote:
- Gedeeltelijke regionalisering van de personen- n de vennootschapsbelasting via op- en afcentiemen.
- Trekkingsrechten voor de gewesten op de werkloosheidsuitkeringen. Regionalisering van Sabam en de auteursrechten.
- Regionalisering van grote delen van de verkeerswetgeving, de aflevering van rijbewijzen en de inschrijving van voertuigen (DIV).
- Vertegenwoordiging in de beheersorganen van het RIZIV en medebeslissingsrecht in de terugbetaling van medische prestaties.
- Medebeslissingsrecht om de bevoegdheden van de rechtbanken te omschrijven en om de prioriteiten in het vervolgingsbeleid vast te leggen. Regionalisering van de Ordes (geneesheren, architecten...), de Delcrederedienst en de collecties van de Plantentuin van Meise.
- Vertegenwoordiging in de Federale Dienst Statistieken.
- Constitutieve autonomie voor de gewesten en de gemeenschappen.
- Regionalisering van de fiscale aftrekken (voor kinderopvang, giften, energie-investeringen...).
- Regionalisering kinderbijslagen.
- Regionalisering sociale economie.
- Regionalisering van de CAO’s wanneer die gaan over zaken waar de gewesten en de gemeenschappen voor bevoegd zijn, zoals een groot stuk van de welzijnssector.
- Herinvoering van economische compensaties voor de gewesten bij aankoop van militair materieel.
- Gemeenschappen kunnen bijkomende integratievoorwaarden opleggen bij de verwerving van de Belgische nationaliteit.
- Vertegenwoordiging van de gewesten in de NMBS en mogelijkheid om aanvullende regionale beheerscontracten af te sluiten.
Thermo no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2008, 08:54 PM   #37
crepusculum
Registered User

Quote:
Originally Posted by hix View Post
Het is eigenlijk schandalig dat die nummerplaten gratis zijn. (op kosten van de belastingbetaler!)
Nummerplaten betalend maken en alle taksen voor het bezit en het gebruik van de auto dan maar afschaffen, met een enorme put in de schatkist als gevolg. Deal?

De rode letters op de nummerplaten zijn wel iets dat erg herkenkbaar is (of binnenkort: was) voor Belgi.
Het vermelden van een kenletter voor de stad, provincie, departement, of welkdanige geografische verwijzing ook op een nummerplaat vind ik anders compleet nutteloos. Misschien leuk om spelletjes te spelen bij een lange autorit, maar ook dat gaat snel vervelen.
crepusculum no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2008, 09:17 PM   #38
ced_flanders
Registered User

Likes (Received): 131

Ik heb nog artikels gelezen over hoe tijdens de balkanoorlogen veel auto's vernield werden omdat men aan de nummerplaat kon afleiden uit welk gebied iemand kwam.
Niet dat ik direct een burgeroorlog in belgi verwacht maar waarom onnodige risico's nemen
ced_flanders no está en línea   Reply With Quote
Old December 16th, 2008, 08:57 AM   #39
hix
BANNED

Quote:
Originally Posted by crepusculum View Post
Nummerplaten betalend maken en alle taksen voor het bezit en het gebruik van de auto dan maar afschaffen, met een enorme put in de schatkist als gevolg. Deal?
Met jou als minister zullen we rap failliet gaan! Heb je nog zo'n schitterende ideen?
Old December 16th, 2008, 10:26 AM   #40
Dark Lord
Registered User

ter info : over de moeilijke leesbare rood witte nummerplaten

bron: Het laatse nieuws 09/06/2008
Quote:
Nummerplaten in zwart-wit beter leesbaar voor flitscamera's"
De modernste digitale flitscamera's kunnen Belgische nummerplaten met rode letters op een witte achtergrond maar moeilijk lezen. "Het contrast is onvoldoende groot en daardoor is er een foutenmarge van 14 pct", weet Kamerlid Guido De Padt (Open Vld).

"In Frankrijk, met kentekenplaten met zwarte letters op een witte of gele achtergrond, wordt maar 1 pct verkeerd gelezen." De Padt pleit daarom voor nieuwe, zwart-witte nummerplaten. Staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) erkent dat de huidige nummerplaten minder geschikt zijn voor digitale camera's, maar nieuwe kleuren zijn nog niet voor meteen.
Dark Lord no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules