daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Reply

Thread Tools Display Modes
Old February 8th, 2009, 10:09 PM   #41
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Likes (Received): 1601

Quote:
Originally Posted by Almere-Fanboy View Post
Als je een beetje verstand hebt van electriciteit hebt en van knutsellen houd zou je ook een "electriciteit ontvanger" onder je auto kunnen hangen.
Het is misschien wel minder dan je denkt. Eén van de nadelen van elektrische auto's met een accu (geen waterstof) is dat ze nog een relatief kleine actieradius hebben. Dit wordt wel steeds beter met nieuwe accu's die langer meegaan en ook sneller opladen maar je kan er nog niet Europa meer door reizen. Dit systeem voor de trams zou mogelijkerwijs ook onder het asfalt in snelwegen kunnen worden aangelegd om zo accu's al rijdend op te laden. Of zelfs speciale rijstroken op doorgaande snelwegen waar auto's en vrachtwagens van begin tot eind direct elektrisch kunnen rijden, met accu's voor het voor en na transport.

Het is misschien wel toekomst muziek, maar er zal vast wel naar gekeken worden.
Momo1435 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 8th, 2009, 10:12 PM   #42
Quintana
Registered Abuser

Quintana's Avatar

Likes (Received): 74

Grootste probleem lijkt me hoe je mensen gaat laten betalen voor het gebruik van die elektriciteit.
Quintana no está en línea   Reply With Quote
Old February 8th, 2009, 10:20 PM   #43
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Conclusie: Ik zie die bovenleidingen nog niet zo snel opgekocht door oudijzerboer Cohen, zoals gezegd, die draden zijn mij de laatste keer in de grote stad niet eens opgevallen (Bremen), zó dun dat ze zijn. En die palen kun je natuurlijk ook camoufleren, ergens verdekt opstellen of een stuk laten `vermageren`. Want zolang kinderziektes in de bodemgeleiding nog niet zijn opgelost (er kunnen bladeren in vallen, men kan er afval in gooien, er kan een losgeraakte fietstrapper in komen, etc) hangen al die bovenleidingen er nog wel een tijdje.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old February 8th, 2009, 10:38 PM   #44
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Likes (Received): 1601

Het is nu gewoon nog te duur om een netwerk om te bouwen.

Bladeren en andere troep op de bodemgelijding hoeven trouwens geen probleem te zijn, de kabels liggen immers ondergronds. Als stenen of asfalt niet verhinderen dat de tram zijn stroom kijgt dan zullen veel andere dingen dat ook niet doen. Maar ja, er zijn nog veel meer mogelijke problemen die zich kunnen voordoen, daarom wordt het eerst ook getest. En daarom is het nu nog te vroeg om beslissingen te nemen over overstappen op dit probleem.
Quote:
Originally Posted by Quintana View Post
Grootste probleem lijkt me hoe je mensen gaat laten betalen voor het gebruik van die elektriciteit.
Dat is ook wel op te lossen, je kan bijvoorbeeld een systeem ontwikkelen dat alleen auto's die zijn aangemeld stroom kunnen tappen. Als ze dan weer van de oplaad of elektrische rijstrook afrijden wordt er direct een bericht automatisch naar de aanbieder verstuurd hoeveel stroom er is gebruikt.
Momo1435 no está en línea   Reply With Quote
Old February 10th, 2009, 02:48 AM   #45
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 151

Quote:
Originally Posted by Momo1435 View Post
Als ze dan weer van de oplaad of elektrische rijstrook afrijden wordt er direct een bericht automatisch naar de aanbieder verstuurd hoeveel stroom er is gebruikt.
leuk idee voor de ov-chipkaart!
Old February 10th, 2009, 12:30 PM   #46
Xoem
Registered User

Xoem's Avatar

Nou weet ik weinig van inductie, maar mede daarom vraag ik me af hoe efficient de overbrenging is van electriciteit bij zo'n inductie-techniek ten opzichte van de huidige techniek met bovenleidingen. En wat dat betekent voor de stroomkosten.
Xoem no está en línea   Reply With Quote
Old February 11th, 2009, 12:04 AM   #47
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Er is veel kritiek op inductiekookplaten/magnetrons in verband met het veroorzaken van kanker door straling, hoe zou dat dan gaan met de tramgeleiding in de ondergrond? Je wordt bestraald waar je bij staat!
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old March 29th, 2009, 08:08 PM   #48
Tramfan
Registered User

Tramfan's Avatar

Likes (Received): 17

Ik had dit draadje even gemist....
Maar even wat recht zetten. Bordeaux rijdt niet met trams van Bombardier maar van Alstom, het zijn dus Citadissen. Persoonlijk vind ik het afschuwelijk, een tram hoort bovenleiding te hebben, maar dat is dan weer persoonlijk. De tram in Bordeaux is geheel nieuw aangelegd en dit onder beding van het stadsbestuur dat het het oude stadscentrum niet mocht ontsieren, daarom rijdt men buiten het centrum wel met bovenleiding.
De techniek was zeker in het begin ontzettend storingsgevoelig. De tram reed meer niet dan wel.
Oudere tramsteden zullen zeker niet zo snel overstappen op dit systeem. Het zou betekenen dat ze in een keer alle in dienst zijnde trams zouden moeten vervangen voor nieuwe. Dat zouden er voor Amsterdam bijna 200 zijn, voor Rotterdam en Den Haag 140. Erg kostbaar lijkt mij. Tevens zouden museumtrams nooit meer de straat op kunnen.
[IMG]http://i40.************/2131wo.jpg[/IMG]

Last edited by Tramfan; March 29th, 2009 at 08:32 PM.
Tramfan no está en línea   Reply With Quote
Old March 29th, 2009, 08:21 PM   #49
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 74

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
Er is veel kritiek op inductiekookplaten/magnetrons in verband met het veroorzaken van kanker door straling, hoe zou dat dan gaan met de tramgeleiding in de ondergrond? Je wordt bestraald waar je bij staat!
er zijn idd gekken die dat denken ja. de eerste de beste tv. levert een sterker magnetisch veld op dan een magnetron.
bthj no está en línea   Reply With Quote
Old March 29th, 2009, 11:20 PM   #50
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 147

Quote:
Originally Posted by Tramfan View Post
Persoonlijk vind ik het afschuwelijk, een tram hoort bovenleiding te hebben, maar dat is dan weer persoonlijk.
Ik vind het ook wel wat hebben. Die masten en die kabels geven mij een stedelijk effect. En de overige verkeersdeelnemers worden er toch optisch op geattendeerd dat er een tramlijn op die plaats ligt. Zonder kabels zou je de tram op sommige plekken helemaal niet verwachten, dat zou zelfs tot bepaalde ongewenste verkeerssituaties kunnen leiden. Maar je hebt gelijk, het is persoonlijke opvatting.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2009, 02:59 AM   #51
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 58

Mochten ze de Zuidtangent gaan vertrammen, dan zou dit best een optie kunnen zijn, aangezien dit toch een onafhankelijk traject wordt.
Old March 30th, 2009, 07:29 AM   #52
Apostle
Annoying member

Apostle's Avatar

Likes (Received): 70

Op de Zuidtangent zou het dan weer redelijk nutteloos zijn omdat dat toch voornamelijk door het buitengebied gaat.
Apostle no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2009, 09:04 AM   #53
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 58

Als onderhoud goedkoper is zoals men beweerd, is dat een erg belangrijke reden.
Old March 30th, 2009, 11:58 PM   #54
Cymen
Registered User

Cymen's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by Tramfan View Post
...
Tevens zouden museumtrams nooit meer de straat op kunnen.
Die kunnen in theorie ook wel aangepast worden. De eerste trams werden tenslotte door paarden voorgetrokken

Niet besproken voordeel is volgens mij ook dat trams zonder bovenleiding stiller zijn. Voor treinen ook interessant, omdat er door hogere snelheden meer slijtage moet zijn. Last but not least, veel betrouwbaarder, helemaal bij ijzel.

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote
Old March 31st, 2009, 07:41 AM   #55
Apostle
Annoying member

Apostle's Avatar

Likes (Received): 70

Ik kan me anders goed voorstellen dat wat van die kansloze jongeren dit soort systemen zien om iets als te saboteren.
Apostle no está en línea   Reply With Quote
Old March 31st, 2009, 08:07 AM   #56
Grunnen
Registered User

Wat wil je saboteren aan een kabel die onzichtbaar in het asfalt zit ingegoten?
Grunnen no está en línea   Reply With Quote
Old March 31st, 2009, 11:02 AM   #57
Slagathor
Luctor et Emergo

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 279

Heb jij geen drilboor in je garage liggen dan? In welk tijdperk leef jij, joh?

Fotoreportages:
Middelburg, ZL | Vlissingen, ZL
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old March 31st, 2009, 01:09 PM   #58
rene154
Registered User

Likes (Received): 1

Moeten die kansloze jongeren wel eerst weten hoe t systeem werkt
rene154 no está en línea   Reply With Quote
Old March 31st, 2009, 01:54 PM   #59
Grunnen
Registered User

Quote:
Originally Posted by Slagathor View Post
Heb jij geen drilboor in je garage liggen dan? In welk tijdperk leef jij, joh?
Kansloze hangjongeren die 's nachts stiekem met een drilboor de straten gaan openbreken? Valt ook helemáál niet op...
Grunnen no está en línea   Reply With Quote
Old March 31st, 2009, 02:13 PM   #60
hoog houdt hoog
Registered User

hoog houdt hoog's Avatar

Ze knippen nu ook al dagelijks de bovenleiding door
hoog houdt hoog no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules