SkyscraperCity Forum banner

Cambodja: Siem Reap

8K views 23 replies 17 participants last post by  Apollyon 
#1 ·
Siem Reap is de derde grote stad in Cambodja en heeft (in 2005) 139.458 inwoners. Hoewel de meeste toeristen Siem Reap bezoeken voor een bezoek aan de historische tempels van Angkor Wat, heeft Siem reap zelf ook best veel te bieden.

1.


Na 52!!! uur reizen zonder een bed te zien (vanwege sluiting vliegveld Bangkok) kwamen we dan uiteindelijk aan op het aparte vliegveld van Siem Reap.

2.


Siem Reap is een arme stad, maar door de grote stroom toeristen die Angkor Wat bezoeken, groeien de luxe hotels als paddenstoelen uit de grond.

3.


Tussen de luxe toeristenresort staat het vol gammele huisjes en kleine winkeltjes.

4.


Wat dus voor grote contrasten zorgt tussen arm en rijk, luxe en primitief.

5.


Zelfs de allerkleinsten werken mee...op blote voetjes.

6.


Grappig, smal huisje

7.


Alles in Cambodja is opmerkelijk

8.


Vol is nooit TE vol... scooters met 4 of soms zelfs 5 passagiers, varkens achteropgebonden, fietsers met kilo's cocosnoten of hier... een motor met chauffeur er nog op, vastgebonden op de volbeladen auto.

9.


Het is in Siem Reap een gezellige, chaotische drukte

10.


Een foto maken waar geen scooter op staat, is bijna onmogelijk.

11.


In Siem Reap vind je ook wat meer recentere tempels.

12.


Zoals hier de Wat Preah Prom Rath

13.


Nauwkeurig in detail uitgewerkt.

14.


Met een mooie tuin vol stupa's (pagodes)

15.


Stupa's

16.


Primitief leven langs de rivier die door Siem Reap stroomt.

17.


Geweldig om te zien...zo anders dan wij gewend zijn.

18.


Cambodjaans meisje

19.


En haar broertje...spelend met een schaar!

20.


Paalwoningen bij het Tonlé Sapmeer dat in de regentijd 3 á 4 keer zo groot wordt.

21.


De palen beschermen niet alleen tegen het stijgende water, maar ook tegen slangen, schorpioenen en andere ongenodigde dierlijke gasten.

22.


Kijkje in een paalwoning

23.


Het water kan op sommige plekken ruim 10 meter stijgen.

24.


Friends Forever

25.


Schoolkinderen, ook hier weer sommigen op blote voeten op het hete geasfalteerde wegdek vol scherpe, kleine steentjes.

26.


De weg naar met meer toe is erg leuk om te rijden, er valt een hoop te zien.

27.


Kinderen zijn altijd leuk om te fotograferen.

28.


Floating Village... een drijvend dorp dat met het waterniveau mee verhuisd.

29.


Deze trip wordt door veel mensen afgeraden vanwege het groot aantal toeristen.... maar wij waren warempel de enige twee! We hebben dan ook erg genoten en zagen de mensen bezig met hun dagelijkse taken.

30.


Alles is hier aanwezig in dit drijvende dorp, dat voornamelijk uit Vietnamese vluchtelingen bestaat. Zels een basketbalveld ontbreekt niet.

31.


Er leven hier ongeveer 700 families.

32.


Wanneer het water zich weer terugtrekt in de droge periode, blijven vele vissen vastzitten in de modder of de boomkruinen, waardoor de vissers ze met de hand kunnen vangen.

33.


Varende Jamin!

34.


Een apart gezicht met die boomtoppen boven het water uitstekend. In de droge periode rijden ze hier met schooters rond.

35.


Na ongeveer een uurtje varen zijn we weer bij het beginpunt aangekomen.

36.


Het was een mooie tocht en ik had het zeker weten niet willen missen, maar kan best begrijpen dat als het zwart ziet van de toeristen, dat dan de sfeer volledig verloren gaat.

37.


Terugweg naar Siem Reap

38.


Primitief pompstation

39.


Mooie uitzichten

40.


Alles is te koop op de marktjes

41.


Maar verder wel gezellig om doorheen te wandelen.

42.


Altijd druk in Siem Reap

43.


Wat Keseram, Pagoda of the Cornflower Petals.

44.


He bouwjaar van de tempel is onbekend, maar men vermoedt dat het in 1970 is gebouwd.

45.


Ook hier weer alles mooi in details afgewerkt.

46.


Kenmerkend voor de boeddhistische tempels zijn de slanke, vogelkop-achtige gevelspitsen op de daken, die chofa's genoemd worden.

47.


Een triest gezicht zijn de vele landmijnslachtoffers die je overal in Cambodja tegenkomt.

48.


Naar schatting leven er 40.000 landmijnslachtoffers in Cambodja, het hoogste aantal ter wereld!

49.


Volgeladen!

50.


Apsara danseres

51.


De natuur is prachtig in de omgeving van Siem Reap

52.


Een meisje is bloemen aan het plukken in het water, een paar stappen verder stapt ze verkeerd en zit tot haar nek onder water.

Die foto's en nog veel meer foto's met het uitgebreide verslag kun je >>> HIER <<< bekijken.

Veel kijk en leesplezier!
 
See less See more
52
#3 ·
Mooie foto's Apollyon! :eek:kay: Ze zijn allemaal zeer scherp en hebben mooie kleuren. Ook op je weblog, deze ga ik zeker nog verder uitpluizen.


Wat voor camera heb je? Heb je tijdens het fotograferen zelf veel gesleuteld aan de instellingen? En heb je de foto's nog veel bewerkt voordat je ze hier postte? Ik ben namelijk op zoek naar een nieuwe camera, en zo te zien sluiten deze resultaten goed aan bij mijn wensen.
 
#5 ·
Dank je wel allemaal :)

@ Ramses... ik heb pas een nieuwe camera gekocht, de canon powershot sx10, een opvolger van mn vorige. Ik ben er heel tevreden over, hij heeft 20x zoom wat een erg groot pluspunt voor mij is.

Sommige foto's komen er zo mooi uit, dat bewerken gewoon een negatief resultaat geeft! Anderen hebben wel wat bewerking gehad, maar niet veel. Ik sleutel ook nooit uitgebreid aan mn standen...want dan is vaak het mooie, spontane moment alweer verdwenen. Ik heb het meeste gewoon in de P-stand en autostand genomen.
 
#18 ·
@ Ramses... ik heb pas een nieuwe camera gekocht, de canon powershot sx10, een opvolger van mn vorige. Ik ben er heel tevreden over, hij heeft 20x zoom wat een erg groot pluspunt voor mij is.

Sommige foto's komen er zo mooi uit, dat bewerken gewoon een negatief resultaat geeft! Anderen hebben wel wat bewerking gehad, maar niet veel. Ik sleutel ook nooit uitgebreid aan mn standen...want dan is vaak het mooie, spontane moment alweer verdwenen. Ik heb het meeste gewoon in de P-stand en autostand genomen.
Bedankt voor je uitleg. Deze camera komt in mijn lijstje van mogelijke camera's die ik meeneem naar de fotozaak.
 
#9 · (Edited)
^^ Ja dat is heel opmerkelijk en best jammer. Er is zowel voor als na die periode ook zoveel oorlog en terreur geweest. Alleen al na die periode tussen 1975 en 1979 is een kwart van de bevolking uitgemoord, waaronder vooral intellectuelen. Al droeg je alleen al een bril, werd je al vermoord!

Dat zal allemaal hebben meegedragen dat er weinig info over de gebouwen en tempels te vinden is. Ook op internet vind je hier bijna niets over. Nu het steeds meer toeristisch wordt zal er uiteindelijk ook wel meer info beschikbaar komen.


-edit- nog een stukje achtergrondinfo om het iets meer duidelijk te maken.


Pol Pot, leider van de Khmer Rouge, die hier verantwoordelijk voor was, wilde een land maken met alleen boeren. Hij wilde terug naar de ooit zo welvarende Khmer periode. Al het stadse werd afgeschaft, vernietigd en uitgemoord. Al het luxe en alle wijsheid werd afgeschaft en zelfs het geld werd vernietigd. Alle mensen uit de steden werden gedwongen op het platteland te gaan leven of in terreurkampen. Alle steden waren voor jaren verlaten en waren veranderd in spooksteden.
 
#11 ·
Prachtige fotoserie van dit relaxte stadje.

Op foto 47 zie ik een landmijnslachtoffer. Zijn er nog steeds zoveel aan het bedelen? Toen wij er waren struikelde je echt over de bedelaars zonder armen, benen etc.

En toen we de volgende morgen heel vroeg (6:00 uur)een wandeling maakten door de stad zagen we iets heel merkwaardigs. Er stopten twee busjes waaruit een stuk of 25 van deze bedelaars kwamen gekropen, gestrompeld etc. En die gingen allemaal hun eigen strategische plek innemen. Gewoon een georganiseerde bedelaarsbedrijfje of zo :eek:hno:.

Foto 19: dat lijkt me niet bepaald een babyproof schaartje :nuts:
 
#12 ·
^^ Ja er zijn nog ontzettend veel bedelende landmijnslachtoffers in Cambodja (40.000!) Heel triest om te zien allemaal. Bij de tempels in Angkor kom je ook veel gehandicapte bandjes tegen, die muziek maken en daar cd's van verkopen (die foto's komen nog).

Dat ventje op foto 19 heeft al een flink litteken op zn voorhoofd! Daar kan in een secondetijd weer een nieuwe bij komen!
 
#14 · (Edited)
^^ Bedankt :)

In de serie van Droomvlucht van pas geleden zitten heel veel zoomers (kan je ook hier vinden) Daar is goed te zien op sommige foto's hoever ik er eigenlijk van af ben en volgende foto's het heb dichterbijgehaald alsof het vlak voor me is.

Op de 14de foto (van de link) zie je onder het stukje vleugel de paar wolkjes die ik in de andere foto's meerdere keren dichterbij heb gehaald.

-edit...foto 19 ipv 14! (14 is ook een kleine zoomer) Foto 18 is het stukje wolk dichterbijgehaald.
 
#16 ·
Erg mooi. Brengt ook weer goede herinneringen terug van 2 jaar geleden. Het is in vele opzichten nog zo'n primitief en puur land. Heerlijk gewoon.

Toen ik er 2 jaar terug was, werd het ook aangeraden om al het geld wat je nodig dacht te hebben van te voren op te nemen, omdat de eerste pinautomaat nog geen jaar eerder was geinstalleerd. Loop je daar met 400 dollar op zak, wat voor velen een jaarsalaris is. Bizar. :)
 
#19 ·
Geweldig mooie fotoserie, een lichtpuntje op dit forum. Ik heb er eerst twee maal naar gekeken alvorens ik een reaktie geef. Ook veel over gehoord, Cambodja, en ik ben ook wel een tikje jaloers op al diegenen die zoveel vrije dagen kunnen opnemen om daar eens gerust een tijdje te gaan rondkijken. En dan kom je met zulke prachtige plaatjes thuis, dan heb je eigenlijk ook wel zin om weer op reis te gaan.

Goed om te zien dat de mensen in eerste instantie gelukkig zijn, er heerst rust en vrede zo te zien. Dat is prima weergegeven in deze reeks. Ook lekker afwisselend deze serie, laat gewoon zien wat je op straat zoal tegenkomt. Heerlijk, hartelijk dank, Apollyon! En we wachten alweer op de volgende kwalitatief goede fotoserie van jou! :)
 
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top