|
|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Global Announcement |
|
SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info! |
![]() |
|
|
Thread Tools | Rate Thread | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 53
|
(D & DK) Duitsland - Denemarken 2008
In navolging van onze reis door Frankrijk maakten wij vorig jaar een roadtrip door Duitsland en Denemarken. Het concept was het zelfde als de vorige trip: 12 dagen rond rijden met als enige doel hedendaagse en moderne architecuur projecten te zien, en af en toe eens een kathedraaltje meepikken
![]() Ik zal wel een tijdje zoet zijn om alles te posten, we hadden namenlijk 6600 foto's getrokken... Het zal dag per dag zijn, en een grote shifting van foto's ![]() DAG 1 Aachen, Wachendorf, Köln Aachen; Universitair Ziekenhuis; Weber, Brandt and partners ![]() ![]() ![]() ![]() Aachen; Dom van Aken ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aachen; Kapel naast Dom, heropgebouwd na WOII ![]() ![]() Aachen; Stadshuis ![]() Aachen; Bushalte; Peter Eisenmann ![]() ![]() ![]() ![]() Aachen; Museum ![]() Wachendorf; Bruder Klaus Kapel; Peter zumthor ![]() ![]() ![]() ![]() de gluurders! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() deurtje open ![]() deurtje toe ![]() Köln; Kolumba museum; Peter Zumthor (later meer) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Köln; Wallraf Richartz Museum; Ungers ![]() Köln; kerk naam vergeten ![]() Köln; Dom van Keulen ![]() ![]() ![]() mannen in badkamerjassen ![]() ![]() ![]() hedendaags glasraam ![]() ![]() ![]() ![]() Köln; 2 meter breed woning; B&K+ Architekten voorkant ![]() achterkant ![]() traphal: vanaf straat ga je naar achteren naar +1 van daar via trappen naar verschillende verdiepingen ![]() Köln; toren aan mediapark ![]() Köln; Fernsehturm
***www.antwerpenhogerop.be*** Last edited by Meurisse; January 27th, 2009 at 02:51 PM. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bike It!
Likes (Received): 472
|
Mooi architectuuroverzicht. Al zijn vooral de binnenopnamen niet zo scherp.
We brengen normaal gezien in april een bezoekje aan onze oosterburen dus ik volg jouw thread met ruime belangstelling.
|
|
|
#4 |
|
Architect-Urbanist
|
Ik zal hier eens verder doen met foto's posten
![]() Deze tweede dag was een korte dag inzake projecten bezoeken... later meer DAG 2 Neuss, Düsseldorf, Velbert, Essen Neuss; Langen Foundation Hombroich; Tadao Ando ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düsseldorf; Medienhafen ![]() Düsseldorf; Zollhof; Frank O. Gehry ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düsseldorf; kantoor (centraal); David Chipperfield ![]() ![]() Düsseldorf; kantoor (met rode balk); Alsop Arch. ![]() ![]() ![]() Het was hier in Düsseldorf dat iemand van ons onze gemeenschappelijke rugzak achterliet Hierin zaten de GPS, boorddocumenten van auto, ... Met gevolg een half daggetje bij de politie en Saturn van Düsseldorf ![]() Velbert; Church Neviges "Maria Königin des Friedens"; Gottfried Böhm ![]() ![]() spijtig genoeg moeilijk om foto's te nemen binnen ![]() ![]() ![]() ![]() Essen; Zollverein; masterplan door O.M.A. (Rem Koolhaas & Floris Alkemade) ![]() ![]() ![]()
|
|
|
#5 |
|
Bike It!
|
Leuke thread deze! Schitterende maar ook robuuste hedendaagse architectuur bij onze Oosterburen.
Ik kijk er al naar uit om Düsseldorf te bezoeken. Medienhafen vind ik echt geslaagd. Een voorbeeld voor het Eilandje, of niet? Die Alsop Arch met die kleurtjes heb ik in de Rate our Architecture-thread een 10 of zo gegeven. Eén van mijn lievelingsgebouwen, al dacht een meerderheid der forumers er helemaal anders over... ![]() ![]() Schitterend toch. En mooi in beeld gebracht.
|
|
|
#6 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 54
|
Wel kleurrijk en daardoor zeker bijzonder, maar het schreeuwt ook wel keihard "jaren '90" uit. Het doet mij denken aan lycra leggings en zebramotiefjes. Desalniettemin ziet het geheel der gebouwen daar er wel best de moeite uit. Kleurrijk, in alle geval.
't Is trouwens de stad van Kraftwerk. Het uitzicht past wel een beetje bij het soort muziek, hier en daar
|
|
|
#7 |
|
Architect-Urbanist
|
DAG 3
Dortmund, Oelde, Hannover, Wolfsburg Dortmund; Ebeling House; Archifactory Hier was spijtig genoeg niemand thuis ![]() Dortmund; Villa 57+; Archifactory uitbreiding van nummer 57, ook niemand thuis... ![]() ![]() Oelde; Pueblo House; Matthias R. Schmalohr Uitbreiding van het ouderlijk huis voor de kinderen en kleinkinderen; wél iemand thuis! ![]() ![]() Het bed tussen 2 muren ![]() Hannover; Restaurant en foyer; Arne Jacobsen ![]() ![]() De lanen in het aanliggende park... ![]() ![]() Hannover; Nederlands paviljoen expo; MVRDV ![]() ![]() ![]() ![]() de rest van de expo is nu een kmo en handelszone ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wolfsburg; Kerk en gemeenschapshuis; Alvar Aalto ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wolfsburg; Kulturhaus; Alvar Aalto ![]() ![]() ![]() ![]() Wolfsburg; Phaeno Centre; Zaha Hadid Een soort van technopolis, maar wat groter... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De Volkswagenfabriek tegenover Phaeno
|
|
|
#8 |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
Zeer mooie reeksen
Toch jammer dat die Keulse Dom er ondanks al die stellingen er toch zo zwart uitziet
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Registered User
|
Op Wikipedia staat een foto van het Nederlands paviljoen in betere tijden:
Waarom laat men het vervallen? Zijn er nog plannen? |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Bike It!
|
Quote:
. Die 2.800.000 op het dak, is dat het aantal bezoekers?Inderdaad jammer dat ze het laten vervallen. Kan best iets mee aangevangen worden. Het blijft een interessante serie. Ik ken onze oosterburen te weinig. Komt weldra verandering in.
|
|
|
|
#11 |
|
Registered User
Likes (Received): 10
|
mja, die wereldtentoonstelling in Hannover is wel een gemiste kans als je kan afgaan op deze serie. Zoiets moet toch veel meer mogelijkheden bieden dan een vervallen blikvanger en een kmo zone zoals je er in België overal wel een kan vinden.
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Registered User
Likes (Received): 13
|
mooie foto's, vooral de eerte over dat ziekenhus, leek wel het ISS
|
|
|
#13 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Wij hebben in 2005 deels met de fiets Duisburg en Essen bezocht.
Het Ruhrgebied in Duitsland bevat veel verrassende en mooie gebouwen, zij hebben van hun industrieël erfgoed gebruik gemaakt om er landschapsparken van te maken, die je kan bezichtigen zijn per fiets. Wij logeerden in de jeugdherberg van Duisburg die zich in het park bevondt. http://www.landschaftspark.de/de/home/ http://www.route-industriekultur.de/home/ Wat ook in de buurt van Dusseldorf is, is het Inseln Hombroich http://www.inselhombroich.de/main.htm Last edited by Puinkabouter; February 23rd, 2009 at 12:34 PM. Reason: dubbelpost gemerged |
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Architect-Urbanist
|
Quote:
dat cijfer op het dak had iets te maken met een of ander milieufeit. Ik weet wel niet meer wat ![]() sebiet post ik dag 4
|
|
|
|
#15 |
|
Architect-Urbanist
|
DAG 4
Dessau, (Leipzig) Dessau; Bauhaus; Walter Gropius ![]() ![]() ![]() ![]() De toestand hoe het was na WOII (nadien volledig gereconstrueerd) ![]() ![]() ![]() De studentenwoningen ![]() De meesterwoningen ![]() ![]() ![]() ![]() Van het derde meesterhuis zijn enkel de funderingen bewaard gebleven, hierboven is dan later een huisje opgezet ![]() ![]() Dessau; Siedlung Törten ![]() ![]() originele keuken en wastafel ![]() ![]() originele tuin met kippenhok ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dessau; weet al niet meer wat dit was ![]() Dessau; vakbondsgebouw; Arne Jacobsen ![]() ![]() Dessau; ministerie van Milieu; Sauerbruch Hutton ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dit is een luchtinlaat voor de klimaatregeling ![]() Dessau; park aan rivier ![]() Dessau; restaurant; Arne Jacobsen ![]() ![]() Leipzig; centrum 's avonds, tijd om iets te gaan eten. Auto weg gezet in een parking aan de voet van deze toren (zo konden we em zeker terug vinden )
|
|
|
#17 |
|
Architect-Urbanist
|
weer een hele tijd geleden... En ik ben nog bijlange niet halfweg :s
DAG 5 Dresden, Neukirch - Lausitz, Löbau, Bad Muskau, Cottbus Dresden; Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden; Ortner & Ortner ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dresden; Synagoge; Lorch + Hirsch ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dresden; Frauenkirche ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Neukirch/Lausitz; Bedrijf; Barkow & Leibinger ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Löbau; Haus Schminke; Hans Scharoun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bad Muskau; Grens met Polen ![]() ![]() ![]() ![]() Cottbus; Bibliotheek; Herzog & De Meuron ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toen was het dus al donker en we moesten voor 22u in ons hotel zijn, in Berlijn ... Goed gas gegeven dus op de autobahn ![]() Ik zal eventueel morgen of zo nog hier en daar wat commentaar bijtypen!
|
|
|
#18 |
|
Cosa dire cosa fare
Likes (Received): 51
|
Dresden is geweldig hoe de stad zich heropgebouwd heeft na de oorlog. Ik was er in 1995, dus heb het uiteindelijke resultaat van de Frauenkirche niet gezien. En dan nog, van die tijd herinner ik mij niet veel meer.
Leuk om ons telkens een stukje verder mee op reis te nemen! |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Architect-Urbanist
|
Ik herinner me net dat ik ooit eens begonnen was met deze foto's te posten, hoog tijd dat ik daar eens mee verder doe. Het beste moet nog komen!!
![]() DAG 6 Berlin Berlin; Jewish Museum; Daniel Liebeskind ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berlin; Checkpoint Charlie ![]() Berlin; Konzerthaus (en Franse & Duitse Dom); Karl Friedrich Schinkel ![]() Berlin; Friedrichswerdersche Kirche; Karl Friedrich Schinkel ![]() ![]() Sloop Palast der Republik ![]() Berlin; Neue Wache; Karl Friedrich Schinkel ![]() ![]() Berlin; geen idee meer ![]() ![]() Berlin; Museum; David Chipperfield ![]() ![]() ![]() Berlin; Alte Nationalgallerie ![]() ![]() Berlin; Altes Museum; Karl Friedrich Schinkel ![]() Berlin; Nederlandse ambassade; O.M.A. ![]() ![]() Berlin; herdenkingskerk ![]() Berlin; herdenkingsmonument Berlijnse Muur ![]() ![]() ![]() nog iemand een stukje Muur? ![]() Brandenburger Tor ![]() Berlin; Holocaust-Mahnmal; Peter Eisenman ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berlin; Potsdamer Platz; o.a. Hans Friedrich Kollhoff ![]() ![]() ![]() Berlin; Berliner Philharmonie; Hans Scharoun ![]() ![]() ![]() ![]() Berlin; Neu Statsgalerie; Mies van der Rohe ![]() ![]() ![]()
***www.antwerpenhogerop.be*** Last edited by Meurisse; September 19th, 2009 at 07:04 PM. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
New Brusseleir
Likes (Received): 0
|
Goed zo!
|