daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Projectnieuws

Projectnieuws Stand van zaken van projecten in Nederland.

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old January 28th, 2009, 08:38 PM   #1
Sittard
Registered User

Sittard's Avatar

Likes (Received): 0

Geleen Projecten overzicht.

Geleen is een kleine industrie stad met ongeveer 40 000 inwoners. Geleen ligt in de gemeente Sittard-Geleen(ong. 95 000 inwoners).

het industrieterrein DSM/Chemelot.

het nieuwe ziekenhuis verbind Sittard en Geleen als een stad.

de bestaande 'hoogbouw':

een flatje aan de rijksweg.

deze foto is orgineel gemaakt door sky-eye

nog een flatje aan de rijksweg.

de projecten

liof kantoor

aller eerste het nieuwe liof gebouw. een lelijk gebouw die wat weg heeft van een slak...
ik zie het elke dag als ik met de trein naar Maastricht ga. het heeft 8 bouwlagen.

een slechte kwaliteits foto genomen met mijn telefoon.

de bouw.

het nieuwe winkelcentrum

of dit plan een naam heeft weet ik niet maar het is vrij groot voor dit gebied. ik heb er zelf niet zo veel over te vertellen behalve dat er in een keer veel winkels op deze plek zijn gevestigd. hier zijn wat foto's:

toen ik deze foto nam dacht ik dat ik misschien wel een beetje misschien wel iets in de richting van een skyline had gevonden:

~De Veyerlink~
hier nog een klein projectje in het centrum dat niet eens waard is genoemd te worden, maar omdat ik al zo weinig heb doe ik het toch maar.

De Veyerlink telt 21 appartementen (waarvan 1 penthouse) en 4 stadswoningen met een atelier/praktijkruimte, die zeer geschikt is voor commercieel gebruik. Door de strakke architectuur met donkerrode baksteen en een moderne, gezamenlijke binnentuin krijgt het gebouw een stijlvolle uitstraling. Dankzij de gunstige ligging aan de Rijksweg Zuid ligt het bruisende stadscentrum met alle mogelijke voorzieningen letterlijk om de hoek.

en hier is nog een klein projectje dat er al een tijdje staat

masterplan DSM Chemelot research campus

Omscrhijving:

Sabic te Geleen
Eind 2007 is het definitieve ontwerp voor het kantoorgebouw ‘Sabic’ vastgesteld. In mei 2008 werd begonnen met de inrichting van het bouwterrein en is de bouw gestart van een van de eerste gebouwen op de nieuwe Chemelot campus

In opdracht van DSM hebben wij voor de eindgebruiker – de researchafdeling van het chemieconcern Sabic – het kantoorgebouw ontworpen. In het programma van eisen, dat door het adviesbureau Veldhoen + Company is opgesteld, werd gewenst om een gebouw te realiseren, waarbij alle primaire functies in een open verbinding met elkaar zijn gesitueerd. Zoals in het hoofdkantoor van Sabic in Sittard, waar dezelfde interieuradviseur betrokken was, zullen hier flexibele en verschillende aan activiteit gerelateerde werkplekken voor 86 medewerkers ontstaan. De eigenschappen zijn: innovatief, communicatief, transparant en voorzien van een goed klimaat. Om deze reden is het ontwerp van het gebouw ontwikkeld vanuit een splitlevel-principe rondom een centrale vide.

Bron: http://www.rvrbv.nl/article/show/259

stand van zaken:
Tijdens het werkbezoek van Staatssecretaris Karien van Gennip van Economische Zaken aan Chemelot heeft zij aan burgemeester Sjraar Cox van Sittard-Geleen een cheque overhandigd van 2,5 miljoen euro ten behoeve van het project ‘Openbare ontsluiting van de Research en Businesscampus van de Chemelotsite’. De Provincie Limburg stelt daarnaast nog een subsidie van 1 miljoen euro beschikbaar voor het project.

In januari 2005 ontving de gemeente een subsidie van het ministerie van Economische Zaken voor de revitalisering van de randzones van het Chemelotterrein. Dit project is inmiddels volop in uitvoering. De nieuwe subsidie is bedoeld voor het geven van een belangrijke impuls aan de ontwikkeling van Chemelot als vestigingsplaats voor innovatieve en vernieuwende chemie van landelijke betekenis. De Research- en Businesscampus beschikt straks over een hoogwaardige infrastructuur voor startende en kleinschalige innovatieve bedrijven in de chemiesector. Deze faciliteiten lopen uiteen van gebouwen en technische voorzieningen tot ondersteuning met octrooiaanvragen, venture capital en business-development. Maar er zijn ook makelaar-mechanismen om mensen, bedrijven en instellingen bij elkaar te brengen om te werken aan nieuwe innovaties en om kennis vanuit de Campus naar buiten te brengen.

Uitvoering van dit project betekent dat het gebied van de R&B-Campus deels openbaar terrein wordt. Er komt een nieuwe entree. Het bestaande terrein wordt geherstructureerd, bestaande gebouwen worden herontwikkeld en er komt ook nieuwbouw. Er wordt ruimte geboden voor startende bedrijven en bestaande kleinschalige innovatieve bedrijven in de chemiesector. In 2012 is er 11.000 m2 bedrijfsgebouwen gerealiseerd in de vorm van bedrijfsruimten en laboratoria. Er komen naar verwachting 350 arbeidsplaatsen bij.

De chemie is een belangrijke economische sector van bovenregionale en landelijke betekenis. Deze sector zorgt voor 9 procent van het Bruto Regionaal Product. De sector is sterk internationaal georiënteerd en neemt circa 25 procent van de export van Limburg voor haar rekening. In Limburg wordt de chemiesector gedragen door twee wereldspelers: DSM en SABIC.

Beide bedrijven maken gebruik van Industriecomplex Chemelot. Tot enkele jaren geleden was Chemelot een gesloten bedrijventerrein voor één bedrijf (DSM). De afgelopen jaren is Chemelot ontwikkeld tot een in potentie open en modern chemisch cluster, waar een veelheid van chemische bedrijven produceert. De DSM-directie heeft samen met de bonden en overheden een Masterplan ontwikkeld. Dat plan geeft een nieuwe investeringsimpuls aan het chemiecluster in Sittard-Geleen en wordt gedragen door een gezamenlijke investeringsimpuls van 60 miljoen euro.

Het Masterplan voorziet in vier met elkaar samenhangende acties, te weten: de reconversie van Chemelot Noord-randzones, de ontwikkeling van de Research en Businesscampus voor de innovatieve en nieuwe bedrijvigheid in de hoogwaardige chemie, de ontwikkeling van multimodale bereikbaarheid van het terrein en een extra marketing- en acquisitie-inspanning om nieuwe bedrijven daadwerkelijk naar het Chemelotterrein te halen.

Bron: http://www.limburg.nl/nl/html/algeme...ar=2006&maand=

op deze foto's zie je een aantal maquettes van nog meer kantoren in het gebied.

bron: http://www.broekbakema.nl/

Last edited by Sittard; March 30th, 2009 at 02:34 PM.
Sittard no está en línea  

Sponsored Links

Old January 28th, 2009, 09:35 PM   #2
MVL
Registered User

MVL's Avatar

Leuk!

Maar vind je niet dat het een beetje overkill wordt met wel 4 threads over één gemeente?
Kunnen we dit niet beter concentreren?
MVL no está en línea  
Old January 28th, 2009, 10:10 PM   #3
sky-eye
Zitterd veur ummer

Likes (Received): 34

@Sittard
Leuk om zo'n thread te starten, maar ben het met MVL dat er beter 1 thread kan komen. PS die foto van de cityflat, heb je die zelf gemaakt of is het mijn foto? indien dat laatste het geval is heb ik er helemaal geen probleem mee dat je die gebruikt, maar svp wel even bron vermelden. Is het je eigen foto, dan heb ik niks gezegd, dan hebben we toevallig dezelfde foto.

Dat gebouw van de Liof is idd leuk. Nu ook helemaal voltooid, het eerste grotere kantoorebouw van geleen.
sky-eye no está en línea  
Old January 28th, 2009, 10:16 PM   #4
sky-eye
Zitterd veur ummer

@Sittard
Wel leuk dat je als Sittardenaar actief bent op het forum, werd ook tijd voor wat meer Sittardenaren op het forum. Zover ik weet (maar ik ken natuurlijk niet iedereen) zijn we nu met z'n drieen, jij, MVL en ik. Uiteraard is een thread met je eigen gemaakte foto's meer dan welkom. Het is zowat een zeldzaamheid dat we eens foto's zien van de stad.
sky-eye no está en línea  
Old January 28th, 2009, 10:19 PM   #5
Sittard
Registered User

Sittard's Avatar

ik heb geen idee hoe er vier op komen is een foutje :S de zoveelste...
Sittard no está en línea  
Old January 28th, 2009, 11:16 PM   #6
sky-eye
Zitterd veur ummer

@Sittard
Kan gebeuren, als je een thread eerst wil bekijken voordat je het definitief op het forum wil zetten kun je preview doen. Als alles goed staat dan submit, dan wordt het er echt op gezet.
sky-eye no está en línea  
Old February 25th, 2009, 06:46 PM   #7
Sittard
Registered User

Sittard's Avatar

effe een kleine update gedaan
Old January 21st, 2011, 03:17 AM   #8
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

Omdat er in het Sittard projectenoverzicht ook Geleense projecten worden besproken is het beter om alles dáár te bundelen voor de hele gemeente Sittard-Geleen. Zie het desbetreffende topic. Dit topic gaat op slot.

Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules