search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old January 30th, 2009, 01:31 PM   #1
bobdebouwer
Your advertisement here?

bobdebouwer's Avatar

Likes (Received): 14

Luik, Droixhe

Ik ben in december naar één van de wijken geweest die Luik zijn slechte naam heeft bezorgd: Droixhe. Gebouwd in de jaren 50 en 60 van de 20e eeuw, is deze wijk de afgelopen decennia flink verloederd, onder andere het sluiten van staalfabrieken, mijnen en andere bedrijvigheid, en verder aangewakkerd door rivaliteit tussen bendes uit Droixhe en Verviers. Lekkere plek dus.

01. Als je met de trein naar Luik gaat vanuit Maastricht, uitstappen bij station Bressoux/Droixhe. Dit is dan je uitzicht.

02. Overigens heeft het station totaal geen voorzieningen. Geen winkel, geen kaartjesautomaat, er zijn zelfs geen vertrektijden aanwezig. Toen we er op de terugweg stonden te wachten kwamen er al figuren drugs aanbieden. Ook de omgeving straalt weinig uit.

03. Lopend richting de blikvangers van Droixhe. Deze 5 flats staan helemaal leeg.

04. Gezellige mix van bouwstijlen

05. Druk rond de laundromat

06. Rechts van de bebouwing ligt een schroothoop, met daarachter de Jupilerfabriek. Op de plek van de schroothoop stond (als ik het goed heb onthouden) een energiecentrale, maar die is dus inmiddels gesloopt.

07. Vooroorlogse bebouwing en de 5 flats

08. Enigzins verloederde openbare ruimte.

09. Busje van een schrootverzamelaar.

10. Nu snap ik waarom er in Nederland gekraakt mag worden.

11.

12.

13.

14. Meer richting de Maas en de snelweg staan nog iets oudere flats, uit de jaren 50, die niet zo sterk verloederd zijn als de 5 leegstaande flats.

15. Hier staan ook de scholen en culturele centra.

16.

17.

18.

19. Temidden van de flats ligt een groot centraal parkachtig plein met grote bomen en speeltoestellen. Het fungeert een beetje als een groot openbaar schoolplein.

20. Eerst lopen we een zijstraat in waar wat dichtgetimmerde flats staan.

21.

22.

23. Opnieuw het centrale plein/park. Op het moment werd er fietsles gegeven aan schoolkinderen.

24. Binnenin één van de goed onderhouden flats

25. Brievenbussen

26. Centrale hal

27. Fietsles

28.

29. Lokale bevolking I

30. Lokale bevolking II

31. Wel opletten he!

32.

33.

34. Overzichtje van de oudere flats langs de Maas. Deze flats zie je ook vanaf de snelweg Maastricht-Luik

35. Modernisme zoals dat in de jaren 50 werd ontworpen

36. Jeux de Boules naast het grotere centrale park. Dit park ligt als een buffer tussen de oudere en de nieuwe (leegstaande) flats.

37. Bushalte

38. Zicht op de oudere flats vanuit het park.

39. Door het park heen lopend kom je vanzelf weer bij de nieuwe flats.

40. En zo ben je alweer aan de andere kant van de wijk...

41. In de laagbouw tussen de flats zaten vroeger basisscholen, maar daar kom ik nog op terug.

42.

43. Binnenin één van de basisscholen. Elke basisschool stond toen wij er waren nog vol meubels, maar dan wel compleet uitgebrand. Best luguber, half gesmolten poppen, en zwartgeblakerde kleurboeken.

44. Eén van de lelijkste kerken die ik ooit heb gezien.

45. Gezellig schoolplein

46. Soms lijkt het net alsof de bewoners bij het verlaten van de flats al hun huisraad naar buiten hebben gekieperd, zo'n zooi was het er.

47. Nog één keer de 5 flats, vanaf het perron.

Ik heb gehoord dat men alleen de buitenste flats gaat slopen, en de binnenste 3 gaat renoveren, maar dit is niet bevestigd. Als iemand weet wat er met de flats en de rest van de wijk gaat gebeuren, hoor ik het graag! Bedankt voor de aandacht, en tot de volgende serie!

Last edited by bobdebouwer; January 30th, 2009 at 01:37 PM.
bobdebouwer no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old January 30th, 2009, 01:36 PM   #2
im_from_zw038
BANNED

Likes (Received): 38

Altijd lekker zon serie, leuk om eens de wijk te zien waar deze beruchte flats in staan. Het ziet er uit als een zooitje, maar ik denk dat het met de armoede nog wel mee valt (ik kan het mis hebben). Jammer dat je niet een van de flats van binnen hebt bekeken, dat zou erg interessant zijn

Favo's: #7 (lijkt een beetje op north-philly), 11 & 12 (tsjernobyl) , 47 (rauw!).

Last edited by im_from_zw038; January 30th, 2009 at 01:42 PM.
im_from_zw038 no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2009, 01:40 PM   #3
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Likes (Received): 271

Wat een baggerzooi daar. Totaal niet aantrekkelijk om te wonen. Lelijke bouwstijlen, rommelige straten, veel rotzooi. Oogt deprimerend!

Wel een leuke fotoserie!
SimsPlanet2 no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2009, 02:31 PM   #4
Apollyon
Rotterdam mijn Wereldstad

Apollyon's Avatar

Likes (Received): 0

Zeker flink deprimerend plaatsje zeg. Sommige foto's deden mij ook gelijk aan Tsjernobyl denken.

Wel leuk om gezien te hebben. Jammer dat je geen foto's heb van binnenin het schooltje met die verbrande poppen enzo.
Apollyon no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2009, 02:34 PM   #5
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Likes (Received): 77

Zo, ik wist niet dat ze àlle 5 leegstaan. Zo'n extreem verval hebben we niet in Vlaanderen, ook niet in Gent, dat als meest verkrotte stad van Vlaanderen bekend staat.

Zou je je serie ook hier willen plaatsen?
Old January 30th, 2009, 02:44 PM   #6
DvW
德明

DvW's Avatar

Likes (Received): 1515

Gaaf! Lijkt op sommige foto's wel Sarajevo ofzo, maar dan een tikkeltje erger.
DvW no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2009, 02:49 PM   #7
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 17834

Interessante serie, wat een bende daar, op 15 minuten vanaf de grens.

Ik ben er zelf wel eens langs gereden, ik vind dit soort dingen eerlijk gezegd nog interessanter dan de gemiddelde binnenstad. Charleroi is ook al zo'n feest.

Kleine opmerking; het zijn 43 foto's van 500 - 600 kb per stuk = 24 MB aan foto's, wat veel als je mij vraagt, misschien kan je ze in de toekomst beter comprimeren?
ChrisZwolle no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2009, 04:35 PM   #8
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 17321

Zeg nu nog eens dat België geen hoogbouw heeft!....

Nu, La Droixhe is natuurlijk gewoon de Bijlmer van Wallonië.

Schitterende serie trouwens, heb er echt van genoten.
Je moet wel lef hebben om in zo'n buurt gewoon wat fotootjes te gaan schieten. Geen negatieve reactie gehad?
Quote:
Originally Posted by bobdebouwer View Post
Ik heb gehoord dat men alleen de buitenste flats gaat slopen, en de binnenste 3 gaat renoveren, maar dit is niet bevestigd. Als iemand weet wat er met de flats en de rest van de wijk gaat gebeuren, hoor ik het graag! Bedankt voor de aandacht, en tot de volgende serie!
Die flats worden inderdaad gerenoveerd, vandaar waarschijnlijk dat er enkele leegstonden. Ik denk niet dat er gesloopt worden.

En zo'n hoogbouwwijk aan het water kan natuurlijk nog meer fraaie plaatjes opleveren.

Last edited by Benonie; January 30th, 2009 at 04:43 PM.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2009, 04:44 PM   #9
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 37

Zonder twijfel het grootste verdriet van België op alle vlakken...maar als ik sommige doorzontroep in NL bekijk zoals in de Bijlmer , Capelle of Zeist dan zijn dit toch gewoon rechtopstaande versies hiervan...
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2009, 05:16 PM   #10
Timon91
Error

Likes (Received): 46

Wat een zooi. Mooie en interessante foto's die de verloedering goed weergeven.
Old January 30th, 2009, 05:21 PM   #11
daneo
Registered User

daneo's Avatar

Likes (Received): 13

van deze series hou ik nou, de andere kant van de stad.
door deze foto's ben ik wel nieusgierig naar het gdp van luik/wallonie, iemand die dat kan zeggen?
daneo no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2009, 06:07 PM   #12
bobdebouwer
Your advertisement here?

bobdebouwer's Avatar

Likes (Received): 14

@ im_from_zw038: Ik heb helaas alleen 24, 25 en 26. We zijn niet een appartement in gekomen...

@ Simsplanet: Ja voor mij was het ook wel even schrikken, had zo'n zooitje niet verwacht!

@ ff: Heb ze inmiddels ook in het Luik topic gezet!

@ Dvw: Erger dan Sarajevo? Serieus?

@ Chriszwolle: Ik zie nu net dat ik ze op niveau 12 heb opgeslagen met photoshop, ze zijn inderdaad aan de grote kant. In het vervolg zet ik het niveau wel wat lager.

@ Benonie: Bedankt voor de extra informatie. Is er misschien een website waar meer informatie te vinden is? Ik had zelf ook al gezocht, maar niks kunnen vinden, en mijn Frans is niet zo heel best...

@ De Snor: Doet me toch wel deugd om te horen dat het in ieder geval in België niet veel erger kan worden.

@Timon91: Bedankt voor de complimenten!

@ Daneo: Dan wordt je op je wenken bediend, de komende tijd ga ik nog veel meer fotoseries van dit soort wijken plaatsen, maar dan uit Noord-Frankrijk en het Ruhrgebied, en misschien nog wat Nederland.

@ Appolyon: Dat ik ze niet heb geplaatst, wil niet zeggen dat ik ze niet heb:

Let op de smurfen...

Old January 30th, 2009, 06:12 PM   #13
Apollyon
Rotterdam mijn Wereldstad

Apollyon's Avatar

Likes (Received): 0

Aha, mooi Bedankt voor het plaatsen. Ziet er nog wel vrij gevaarlijk uit binnen. Maar het heeft altijd wel iets.
Apollyon no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2009, 06:19 PM   #14
Thermo
Registered User

Thermo's Avatar

Likes (Received): 3994

Quote:
Originally Posted by daneo View Post
van deze series hou ik nou, de andere kant van de stad.
door deze foto's ben ik wel nieusgierig naar het gdp van luik/wallonie, iemand die dat kan zeggen?
Heb geen exacte cijfers, maar Wallonie is verantwoordelijk voor slechts 24% van het Belgische GDP en heeft een werkloosheid van maar liefst 17,6%.

Er zijn vele Oost-Europese (EU-)staten die het beter doen dan Wallonië. De regio's Charleroi (met o.a. La Louvière) en Luik (met Seraing...) zijn er echt dramatisch aan toe. Daar is de werkloosheid nog stukken hoger. Als je daar met de auto rijdt, lijkt het wel alsof je in Moldavië bent...

Vlaanderen 'ondersteunt' Wallonie jaarlijks met zo'n 11 miljard euro, maar het blijft wachten op verbetering. Als je je dan bedenkt dat het bestuur op het nationale niveau een totale ramp is (de federale regering blinkt uit in wanbestuur en besluiteloosheid), dan is het niet verwonderlijk dat er in Vlaanderen steeds meer stemmen opgaan om van Vlaanderen een aparte republiek te maken. Ook omdat het Vlaamse bestuur (Vlaams parlement en regering) wèl naar behoren functioneren.
Thermo no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2009, 06:40 PM   #15
GoesZLD
BANNED

Likes (Received): 1

Wat een mooie serie.
Die oude flats zijn toch wel indrukwekkend, maar zeker niet mooi. Verder ziet het er droevig uit. Zo te zien zijn er niet veel geciviliceerde mensen daar :p.
GoesZLD no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2009, 07:05 PM   #16
DvW
德明

DvW's Avatar

Likes (Received): 1515

Quote:
Originally Posted by bobdebouwer View Post
@ Dvw: Erger dan Sarajevo? Serieus?
Nouja, in Sarajevo vond ik het allemaal wel meevallen. Al is het natuurlijk niet eerlijk om de lelijkste wijk van Luik te vergelijken met het de gehele stad Sarajevo.
DvW no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2009, 08:32 PM   #17
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Erg indrukwekkende fotoserie, weer één van de betere deze maand. Ook wel aardig om écht de wijk in te duiken, details te openbaren en het gewone dagelijkse leven vast te leggen. Het sociale afvoerputje van Wallonië, zo lijkt het. Hier is Europees ingrijpen noodzakelijk.

Op foto 1 zie je die typische betonnen hekjes bij de stations in België, je zou haast denken dat deze hekjes tot het nationale culturele bezit horen. Overal kom je ze tegen, en ze blijken enorm duurzaam te zijn. Prachtig!

En dan nog die zwartgeblakerde doorbakken Tweety op foto 43! Geweldig.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2009, 10:32 PM   #18
daneo
Registered User

daneo's Avatar

Likes (Received): 13

bedankt thermo.
erg intressant is dit, maar waarom elk jaar die 11 miljard geven?
gdp per capitata is in NL $ 41,300 ongeveer, wat is dat in wallonie?
daneo no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2009, 10:47 PM   #19
hoogbouw010
Member

Erg toffe serie, bedankt voor de toer!
Old January 30th, 2009, 10:52 PM   #20
sqm
Registered User

Likes (Received): 1064

IJzersterke serie! Die flats zijn naar alle regelen der kunst van destijds gebouwd. Erg stijlzuiver, wat bijv. de fotos #24 en 26 goed laten zien. Ook de stedebouwkundige setting is volgens de leerboeken. Jammer dat het zo verpauperd is. #44 past perfect in de serie. Goeie serie om langer bij na te denken.

Reply

Tags
belgium, liège

Thread Tools

Posting Rules