|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Nieuws Nieuwe plannen, projecten en studies en overige actuele berichten |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Rotterdammer!
|
Ontslagen en faillissementen in de architectenwereld
Na (EEA) Erick van Egeraat associated architects en OMA zijn er meerdere architectenbureaus die moeten inkrimpen of failliet gaan. Om niet elke keer een nieuwe thread te openen deze verzamelthread.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Rotterdammer!
|
Toren Foster lager, bureau Foster Kleiner
Bij Foster + Partners, het kantoor van Norman Foster, verdwijnt een op de vier banen. Van de 1.300 huidige werknemers blijven er iets minder dan 1.000 over. De vestigingen in Berlijn en Istanbul zullen sluiten. Bovendien wordt een door Foster ontworpen toren in Las Vegas maar half zo hoog als gepland. Vooral de sluiting van het Berlijnse kantoor is opmerkelijk. Foster + Partners heeft vele bekende projecten in Duitsland uitgevoerd, waaronder de verbouwing van de Berlijnse Rijksdag en de Commerzbank Tower in Frankfurt. Door de hoge omzet (157 miljoen pond) en de aanwezigheid in twintig landen werd Foster + Partners gezien als een kantoor dat relatief weinig last van de recessie zou krijgen. De ontslagen vinden vooral plaats in drie van de zes groepen waarin Foster + Partners verdeeld is: de groepen onder leiding van Mouzhan Majidi, Nigel Dancey en Gerard Evenden. In oktober maakte Foster nog publiekelijk bekend dat hij geen medewerkers zou ontslaan vanwege de crisis. Nog deze week liet Foster + Partners hun werknemers weten dat zij een van de grootste winstgevende bedrijven in de sector zijn. Niet alleen de grootte van het bureau krimpt, ook die van een van zijn projecten. De door Foster ontworpen toren van het CityCenter wordt door constructiefouten maar half zo hoog als oorspronkelijk gepland. Achtentwintig van de negenenveertig verdiepingen van het die Foster + Partners getekend had zullen gerealiseerd worden. Deze toren, waarin het Harmon Hotel komt, moest de eyecatcher van het CityCenter worden. Met de nieuwe proporties valt het CityCenter in het niet bij haar indrukwekkende buren: het Aria Resort en het Vdara Condo Hotel. Norman Foster heeft hier nog geen commentaar op gegeven. bron: Architectenweb.nl |
|
|
|
|
|
#3 |
|
t.a.f.k.a. AJB
Likes (Received): 194
|
Aan het eind van het jaar staat vrees ik 50% van de werknemers van architectenbureaus op straat. Dat is een erg droevig vooruitzicht, slecht voor het vak en een vernietiging van kennis.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Registered User
Likes (Received): 3
|
Als tijdens de bouw nog besloten wordt om het gebouw te halveren, zal het wel een enorm lelijk gedrocht worden. De geplande verhoudingen vallen immers totaal in het niet. Zo te zien moest het gebouw precies in het midden van het nieuwe Citycenter gebouwd worden, de andere torens komen er in een cirkel omheen te staan. En dan nu zo'n stompje in het midden... Het is niet alleen een domper voor Foster en het gebouw, maar ook voor het complete project.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Road user
Likes (Received): 450
|
Ik ben benieuwd wat ik er op mijn werk van ga merken. Ik doe bijna dagelijks werk voor architecten; de verkeersconsequenties van geplande ontwikkelingen en het wettelijk kader (akoestische/luchtkwaliteitonderzoeken).
|
|
|
#6 |
|
t.a.f.k.a. AJB
|
In navolging van architecten zullen alle adviseurs minder werk krijgen schat ik zo in. Het is te hopen dat de overheid de ballen heeft om projecten vooruit te trekken maar het jammere is dat maar een paar bureaus daar profijt van zullen hebben.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Registered User
Likes (Received): 40
|
De laatste jaren werkten ze in het Berlijnse kantoor hoofdzakelijk aan projecten in Midden-Europa en Rusland. En daar is de crisis een stuk harder aangekomen dan in Dld. Nog een belangrijke oorzaak is de recente scherpe koersdaling van het Britse Pond tegenover de Euro. Daarmee verdween één van de belangrijkste redenen voor het kantoor in Berlijn: lagere lonen dan thuis in het dure Londen.
|
|
|
#8 |
|
Amaai
Likes (Received): 0
|
Zelf werk ik ook bij een architectenbureau, nog wel want als mijn contract over twee weken is afgelopen krijg ik geen verlenging daarvan. Ondertussen druk aan't solliciteren, maar alle brieven worden beantwoord met: Sorry, maar we hebben op dit moment niemand nodig. Vervelende tijden...
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
The only way is up
Likes (Received): 643
|
sterkteQuote:
Halvering in hoogte betekent in dit geval niet minder werk voor de architecten lijkt me. Welk citycenter gaat het eigenlijk over? |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
In de bouw is t mmt ook n ramp.
Ben er zelf ook de dupe van geworden
|
|
|
#11 | |
|
The only way is up
|
Zullen we dit topic verbreden tot de bouwbedrijven ?
AD: Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
Goh, wat zuur voor zo'n kerel zeg.
Als je dan in ogenschouw neemt dat een staatsbedrijf als ABN Amro haar taak anders gaat uitvoeren en zo mensen de WW induwt... De ene overheidsinstantie (ABN) gaat op haar strepen staan, waardoor een andere overheidsinstantie (UWV) veel geld kwijt is. En in de tussentijd is een flink bedrijf naar de knoppen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Road user
Likes (Received): 450
|
Ik heb gehoord dat banken nu liever hun eigen boeken op orde hebben, ten koste van bedrijven die geen kredieten meer kunnen krijgen. Slechte zaak.
|
|
|
#14 |
|
t.a.f.k.a. AJB
|
Vooral als je bedenkt dat ze dat alleen maar kunnen omdat ze overeind gehouden worden door overheidsgeld, ons geld dus. Dat was niet nodig geweest als er niet van die incompetente idioten hadden gewerkt.
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Registered User
Likes (Received): 104
|
Quote:
Geluk voor jou is dat je misschien nog bij de overheid terecht kan (als ambtenaar). Voor architecten is dat bijna ondoenlijk.
|
|
|
|
#16 |
|
Like it Vertical
|
Ik heb mazzel. Ik moest ook weg bij huidige werkgever maar heb toch wat anders gevonden. Maar het wordt zo langzamerhand wel dramatisch in de sector. Buiten de grote verhalen van grote bureaus wordt er ook bij veel andere bureaus stiekem afgeslankt, maar die houden dat binnenskamers. Al die mensen komen op een arbeidsmarkt waar nog maar een fractie van de vacatures is dan een jaar geleden.
Een half jaar terug stonden er op Archined gemiddeld zo'n 150 vacatures. Momenteel is dat 42 en nog altijd dalende... |
|
|
|
|
|
#17 | |
|
I am sterdam
Likes (Received): 18
|
Zekers geluk...
Nog een artikel hoe het vergaat met de grote bureau's hier in Nederland, die zich vooral op de Nederlandse markt richten: Quote:
Mijlpalen: Noord/Zuidlijn 2017 | 2e Coentunnel 2013 | Oosterdokseiland 2012 | IJDock 2013 | JuBi Den Haag 2012 | New Babylon 2012 | Kempkensberg Groningen 2013 | Rabobank Utrecht 2011 | New Orleans 2010 | De Rotterdam 2013 | Markthal 2014 | Erasmus MC 2017 | Utrecht Centraal 2014 | Rotterdam Centraal 2013 | OV-Terminal Arnhem 2012 | Den Haag Centraal 2013 | OV-Terminal Breda 2014 | Station Delft 2016 | Stationseiland Amsterdam Centraal 2017 That's Hot: Barcelona | Istanbul | London | Paris |
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Structural Engineer
Likes (Received): 12
|
Quote:
Ik hoop zelf buiten schot te blijven als constructeur. Er is nu nog voldoende werk maar dit loopt ook langzaam terug...
|
|
|
|
#19 |
|
The only way is up
|
Hij is goed pro-actief bezig door al vooruit te denken.
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Like it Vertical
|
"Terwijl hun vakvereniging massaontslag onder architecten verwacht, stellen bureau als Cie., INBO en KOW dat de crisis voelbaar is, maar dat verder alles “redelijk onder controle” is. Over massale ontslagrondes praten ze vooralsnog niet."
Bij mijn oude werkgever is officieel ook alles onder controle, maar de werkvoorraad droogt langzaam op, geen enkel contract wordt verlengt en verschillende mensen worden 'geruimd'. Verschillende mensen zitten deels zonder werk. Voorlopig lijkt het dal nog niet bereikt dus er zal nog meer volgen. Het is te hopen dat de banken snel weer geld gaan uitlenen zodat ook de rest van Nederland straks weer gewoon aan het werk kan gaan. |
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|