daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old February 17th, 2009, 07:46 PM   #21
Karrs
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by Tezambo View Post
En dan moet je ook nog een stuk door Poelestraat.. En dat is niet een geschikte plek voor een tram (mijn mening...)
Ik bedoel in de Oosterstraat, vanaf de kruising Kleine Peperstraat. Niet door de (kleine) Peperstraat zelf.
Karrs no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 17th, 2009, 08:52 PM   #22
refluS
NL

refluS's Avatar

Likes (Received): 8

ik vind dit toch het beste argument:

Een ondernemer laat weten te vrezen voor spelende kinderen in de winkel die plots naar buiten lopen terwijl de tram op 2 meter voor de deur langskomt.

whaha!
belachelijk....
refluS no está en línea   Reply With Quote
Old February 17th, 2009, 09:05 PM   #23
Olegrod
Someone like him:

Olegrod's Avatar

Likes (Received): 5

Quote:
Originally Posted by refluS View Post
ik vind dit toch het beste argument:

Een ondernemer laat weten te vrezen voor spelende kinderen in de winkel die plots naar buiten lopen terwijl de tram op 2 meter voor de deur langskomt.
Nee inderdaad. Je kunt als kind beter onder een auto of een stadsbus komen...
Olegrod no está en línea   Reply With Quote
Old February 17th, 2009, 09:07 PM   #24
Tezambo
Registered User

Tezambo's Avatar

@ Karrs

O zo, ik vond het al een beetje vreemd..
Een strengelspoor vind ik dan een goed idee, dan is er toch net iets meer ruimte om te lopen enz. maar dan moet het wel uit kunnen komen met de tramtijden etc.
Tezambo no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2009, 12:34 PM   #25
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Olegrod View Post
Er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, maar zoals jij al zegt kan dit net zo goed door een stadsbus of auto gebeuren. Blijkbaar zijn de ondernemers in de Oosterstraat die tegen zijn gewoon zo wanhopig dat ze dit soort argumenten gaan verzinnen...
Old February 18th, 2009, 02:21 PM   #26
trammelant
Registered User

Quote:
Originally Posted by Olegrod View Post
Je kan beter zorgen dat er helemaal geen trams of bussen door winkelgebied en voetgangersgebied gaan. Dan kan je op den duur de straat upgraden zoals de herestraat, waar ze de tram ook uit het straatbeeld hebben gehaald. De tram komt ook dichter naar de ingang van de winkel te liggen doordat de banen breder zijn dan de huidige weg. Doordat er geen fietsen meer voor staan (zoals er nu hekjes met fietsen staan) en de tram bovendien niet is afgescheiden door een stoeprand, maar infeite over de stoep rijdt, is de kans op ongelukken groter. Veel gezinnen met kinderen winkelen ook liever in gebieden waar geen bussen/trams rijden.

De huidige situatie met grote stadsbussen is verre van ideaal, maar het wordt er met een tram niet veiliger op maar juist gevaarlijker omdat ongelukken met trams vaker een dodelijke afloop hebben en voor groter letsel zorgen. Bovendien kan een tram niet uitwijken, heeft een grote regiotram een langere remweg en zou deze zo geluidsarm zijn dat je hem niet hoort aankomen.
trammelant no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2009, 03:28 PM   #27
njoy
hoog boven Groningen!

Likes (Received): 9

Ik vind het bepaald geen onzin om te stellen dat een dubbele trambaan in de Oosterstraat gevaarlijker is voor voetgangers dan de huidige strook asfalt. De trams zullen wel met een gepaste snelheid door de Oosterstraat gaan rijden, maar dan nog is de ruimte tussen de tram en de panden soms wel heel smal. Ik zou het geen pretje vinden als op 2 meter van mijn voordeur geregeld een tram voorbij komt. 2 meter is echt heel weinig - helemaal bij winkels, waar natuurlijk veel meer van een voordeur gebruik wordt gemaakt dan bij een doorsnee woning.

Sommige mensen zullen het ver gezocht vinden, maar het zou mij niets verbazen als mensen relatief gezien vaker minder goed op het verkeer letten als zij uit een winkel stappen, dan als ze een gewone voordeur verlaten. Sommige mensen zijn met hun gedachten nog helemaal bij wat ze in de winkel hebben gezien of gekocht, waardoor ze wat minder aandacht voor het verkeer hebben als ze een winkel verlaten. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar stel dat het om 1% van de bevolking gaat. Als er dan een stoepje is van slechts 2 meter breed dan kan dat tot gevaarlijke situaties leiden - vooral als er kinderen bij zijn, die vaak toch al wat minder aandacht voor het verkeer hebben.

Je zou in dat geval kunnen denken aan het plaatsen van hekjes, maar dat maakt de Oosterstraat er ook niet mooier op. Het voorstel om een enkele trambaan aan te leggen, met passeergelegenheid ergens in het brede deel van de Oosterstraat, lijkt me dan ook prima oplossing.
njoy no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2009, 06:29 PM   #28
Joop20
Registered User

Likes (Received): 1

Weten jullie wat het aantal reizigers per dag wordt van deze tramlijn? In een onderzoek van de gemeente Eindhoven staat dat er minimaal 15.000 reizigers per dag moeten zijn om een rendabele lijn te hebben - de enige corridor in Eindhoven die op dit aantal zal zitten in 2020 is die tussen de binnenstad en Woensel. Hoe zit dit in Groningen? En wat is de invloed op de andere OV voorzieningen in Groningen?
Joop20 no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2009, 07:42 PM   #29
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 429

Wat zegt 15.000 reizigers?

Zijn dat 15.000 reizigers die grotendeels met OV-jaarkaarten (dus gratis) reizen, of betalende reizigers? Lijkt me nogal belangrijk om te bepalen of het rendabel zou zijn of niet.

my clinched highways • highway pictures @ Flickr and Youtube
ChrisZwolle está en línea ahora   Reply With Quote
Old February 18th, 2009, 07:46 PM   #30
refluS
NL

refluS's Avatar

De Oosterstraat is nu niet bepaald een drukke gezellige winkelstraat waar gezinnen
lopen met kinderen.
Het zijn allemaal winkels met deuren die je moet openen niet van die winkels die je in en uit loopt.
Veelal zaken waar je gericht op afstapt...

Je loopt niet zomaar de winkel uit en stapt onder een tram lijkt me...

verder wil ik zeggen dat de lijn Station Zernike alleen maar gaat groeien als je kijkt naar de gigantische groei van studenten in de stad en
naar het nieuwe faculteitsgebouw die nu in aanbouw is dat zal ook weer honderden studenten aan Zernike binden.
Old February 18th, 2009, 08:08 PM   #31
Joop20
Registered User

Quote:
Originally Posted by ChrisZwolle View Post
Wat zegt 15.000 reizigers?

Zijn dat 15.000 reizigers die grotendeels met OV-jaarkaarten (dus gratis) reizen, of betalende reizigers? Lijkt me nogal belangrijk om te bepalen of het rendabel zou zijn of niet.
Het lijkt mij toch dat het bedrijf dat de lijn gaat uitbaten voor elke reiziger een vergoeding krijgt, niet alleen betalende reizigers? Dat de OV-jaarkaart voor de gebruiker gratis openbaar vervoer betekent, wil niet zeggen dat de uitbater het openbaar vervoer gratis aanbied lijkt denk ik?

Hoe dan ook, dat was niet mijn vraag. Ik ben benieuwd hoeveel reizigers er van de lijn gebruik gaan maken, in dit soort analyses maakt het niet uit of ze betalen of niet.
Old February 18th, 2009, 08:19 PM   #32
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 429

In dat geval spreek je niet over feitelijk rendabel, maar theoretisch. OV is dus vooral rendabel op kosten van de belastingbetaler, en niet op basis van betalende reizigers.

my clinched highways • highway pictures @ Flickr and Youtube
ChrisZwolle está en línea ahora   Reply With Quote
Old February 18th, 2009, 09:08 PM   #33
Loex
Registered User

Quote:
verder wil ik zeggen dat de lijn Station Zernike alleen maar gaat groeien als je kijkt naar de gigantische groei van studenten in de stad en
naar het nieuwe faculteitsgebouw die nu in aanbouw is dat zal ook weer honderden studenten aan Zernike binden.
vooraanmeldingen WO

zoals de cijfers nu aangeven, heeft de RUG volgend jaar de grootste instroom nieuwe bachelorstudenten, zelfs meer dan Utrecht...!
Loex no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2009, 09:37 PM   #34
trammelant
Registered User

Quote:
De Oosterstraat is nu niet bepaald een drukke gezellige winkelstraat waar gezinnen
lopen met kinderen.
Het zijn allemaal winkels met deuren die je moet openen niet van die winkels die je in en uit loopt.
Veelal zaken waar je gericht op afstapt...

Je loopt niet zomaar de winkel uit en stapt onder een tram lijkt me...

ANWB Winkel, London, diverse restaurants, broodjeszaak, pianobar waar je dronken uit kan strompelen. De gezinnen met kinderen zie je inderdaad meer in straten waar geen openbaar vervoer rijdt. Dus die groep zal de Oosterstraat nog meer mijden. Soms moeten ze wel door de straat omdat er inderdaad ook veel speciaalzaken zitten.

Maar onderzoek wijst wel uit dat je zomaar met je iPod rondloopt of op straat telefoneerd en plots geschept wordt:

Tramongevallen vooral door onoplettendheid

"Het aantal zware verkeersongevallen met trams en fietsers is de laatste jaren in Utrecht sterk teruggelopen. In Amsterdam en Rotterdam gebeurden juist meer ongevallen. Onoplettendheid is een belangrijke oorzaak.

Er sprake is van drie typen tramongevallen die zich in elk van de tramsteden voordoen met kenmerkende, dominante oorzaken en kenmerkende, ernstige letselpatronen.

1. Het gaat om aanrijdingen met linksafslaand verkeer danwel plaatselijk onbekende verkeersdeelnemers die op zoek zijn naar bestemmingen en daardoor onoplettend zijn.
2. Automobilisten, fietsers en voetgangers die rood licht negeren.
3. Aanrijdingen met voetgangers en fietsers die op de vrije baan of in gemengde verkeersgebieden bij het oversteken de tram niet zien of horen aankomen. Het luisteren naar muziek via geluidsdragers en koptelefoons/oordopjes en mobiel bellen dragen hier aan bij. Deze ongevallen hebben veelal een ernstige afloop. "

http://www.tramgroningen.nl/groninge...ettendheid.php
trammelant no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2009, 09:43 PM   #35
HighAsTheSky
Registered User

Altijd dat gezeik over ongelukken. Je gaat eral vanuit dat er elke week iemand onder ligt.
Ze kunnen gewoon net als in Amsterdam van die lijnen plaatsen zodat je kan zien waar je veilig bent.

Bij een bus is dit gewoon onmogelijk.
Bovendien moet het luisteren van muziek zowiezo aan banden worden gelegt. Het is niet alleen gevaarlijk in het geval van een tram maar ook met bussen, auto's en fietsers.

Alle punten die je daar opnoemt zijn nooit de schuld van de tram.
In je auto wordt je geleerd dat je in je linkerspiegel moet kijken voor het afslaan en zelfs naast je moet kijken. De bekende Binnen, Buiten, Naast regel. Dit kan netzo goed met een busbaan gebeuren.

Iemand die rood licht negeert is gewoon dom bezig. Geen goed argument.
HighAsTheSky no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2009, 09:54 PM   #36
Joop20
Registered User

Quote:
Originally Posted by ChrisZwolle View Post
In dat geval spreek je niet over feitelijk rendabel, maar theoretisch. OV is dus vooral rendabel op kosten van de belastingbetaler, en niet op basis van betalende reizigers.
Waar heb je het over? Mensen die een strippenkaart kopen betalen deze toch ook bij het postkantoor, naar wie denk je dat dat geld gaat? Of mensen die met een Veolia trein reizen en bij de nS een kaartje kopen?

Anyway, hoeveel reizigers in Groningen? Iemand?
Old February 18th, 2009, 10:03 PM   #37
HighAsTheSky
Registered User

Ongeveer 21000 dacht ik.
Maar dat aantal zal aanzienlijk groeien omdat ze daar van alles aan het bouwen zijn voor de Hanze hogeschool en RuG. Kans is ook redelijk aanwezig dat er wat MBO instellingen bijkomen alleen pin mij daar niet op vast. Maar dat zal het aantal studenten die deze lijn moeten hebben omhoog krikken.
HighAsTheSky no está en línea   Reply With Quote
Old February 19th, 2009, 12:34 AM   #38
refluS
NL

refluS's Avatar

ik weet nog heel goed dat er een meisje is doodgedrukt toen ze tussen 2 bussen zat omdat de een harmonicabus uitweek.
dat is gebeurt een aantal jaren terug toen ik hier ging studeren.
vorig jaar hing er nog een bus boven een gracht...

verder zal de aanrijd en vertrektijd van een tram ook veel spoediger verlopen omdat je niet allemaal bij de chaffeur in hoeft te stappen.
Old February 19th, 2009, 06:22 AM   #39
Loex
Registered User

Quote:
Originally Posted by trammelant View Post
Ik kan het verhaal niet mooier maken dan het is, men wil geen dubbele trambaan door de straat. Een jaar geleden gaf jij aan dat ik in mijn eentje stond en geen achterban. Inmiddels wil de hele Oosterstraat niet meer. Dat komt niet door mij, maar door de belabberde plannen van een dubbele spoorlijn.
Aha, dus dat doet het hem.. Ik kan best begrijpen dat je tegen een dubbele trambaan bent in de Oosterstraat (of zoals jij het noemt 'spoorbaan'), waarbij je alles wat maar wat tegen een tram in kan brengen boven tafel haalt, terwijl dit vaak geen hout snijdt, omdat deze argumenten vaak sterker wegen tegen een bus of een auto. Dat men nu tegen de tram is een gevolg van de plotselinge confrontatie met het beeld dat er een dubbele trambaan door de straat loopt, men zich overdonderd voelt waardoor de grootste doembeelden de ruimte krijgen. Wanneer er een ander tracé was geweest, was er waarschijnlijk geen ondernemer geweest die de moeite had genomen ook maar iets tegen de tram in te brengen.

Wees gewoon duidelijk dat je een tram best ziet zitten, maar dan hooguit een enkele baan door de Oosterstraat. Constructief meedenken aan een alternatief geeft minder minachting dan kinderachtig overal tegen zijn. Ikzelf zie ook liever een tramlijn die ook de westkant van het centrum ontsluit (via de Westerhaven bijvoorbeeld) want 'lijn 2' is ook al op de oostkant gericht. En denk wat sterker na over de bedrijfszekerheid van de lijn, een huldiging van de FC is natuurlijk een akkefietje, maar neem rioleringswerkzaamheden als voorbeeld, dan ligt een straat er echt een paar maanden uit. Alsjeblieft, en nu wel constructief blijven he?!

Last edited by Loex; February 19th, 2009 at 04:37 PM. Reason: op verzoek van Hoogholtje, en terecht..
Loex no está en línea   Reply With Quote
Old February 19th, 2009, 08:07 AM   #40
Hoogholtje
Registered User

Hoogholtje's Avatar

Likes (Received): 3

@ Loex: zou je je quote even willen aanpassen (editen) Er staat Originally Posted by Hoogholtje
het cursieve stuk is een reactie van Trammelant op mij.
Hoogholtje no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
groningen, groninger faalhazen, koploper in binnenstad, regiotram, sneltrein, teleportatiehaltes

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules