daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Reply

Thread Tools Display Modes
Old June 5th, 2012, 09:49 AM   #4381
njoy
hoog boven Groningen!

Likes (Received): 13

Quote:
Originally Posted by Markie View Post
Ik hoop dat de vrijgekomen €577 mln. aan RSP gelden geïnvesteerd worden in bereikbaarheidsprojecten in de regio. Daar liggen op dit moment echte actuele problemen. Dit kan door extra te investeren in bijvoorbeeld de treinverbindingen in Noordoost-Groningen, of (deels) in een versnelde aanleg van het regiodeel van de regiotram. Ik zou het erg vreemd (wellicht zelfs arrogant) vinden als een aanzienlijk deel van het geld door de stad wordt opgeslokt/opgeëist.
Reken er maar niet op dat de provincie Groningen het hele bedrag van € 577 mag verdelen. Het aandeel van Groningen in de lijn Groningen-Heerenveen is €260 miljoen.

Maar ehhh... je schrijft dat de echte actuele problemen in de regio liggen. Dat standpunt kan ik niet volgen. Iedere ochtends staan er files op de A7 en A28 voor het Julianaplein. Elders in de regio kom je zelden files tegen. De echte bereikbaarheidsproblemen doen zich voor in de stad, maar niet in het Oldambt, in Westerwolde of het Hoge Land (voor de niet-Groningers; dat zijn enkele streken in de provincie).

Ik ben het overigens met je eens dat niet al het geld opgeslokt/opgeëist moet worden door de gemeente Groningen. Maar, gelet op de het doel van de RSP-gelden, denk ik dat die gemeente toch minimaal de helft (misschien wel 2/3 deel) van het vrijgekomen bedrag toekomt. De stad als motor van het noorden, één van de weinige Groninger gemeentes die nog groeit, en waar investeringen in de bereikbaarheid (zowel over de weg als in het ov) veel eerder rendabel zijn dan in een dunbevolkt en krimpend Hoge Land of Westerwolde.

Quote:
De aanpak van de Zuidelijke ringweg is van groot belang voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Groningen. De deksels zijn daar een belangrijk onderdeel in. Het stopzetten (of uitkleden) van dit project zou erg onverstandig zijn, zeker ook omdat je de financiering nooit meer rond krijgt als de RSP-gelden wegvallen.
Inderdaad; die deksels zijn een wezenlijk onderdeel van het plan. Het is juist Karin Dekker geweest die zich altijd hard heeft gemaakt voor de komst van die deksels. Ik zie het echt niet gebeuren dat de ringweg (voorlopig) zonder die deksels word gerealiseerd. Die kans acht ik kleiner dan 1%. Zouden de deksel er niet komen dan loopt de voorbereiding van dit project (waar veel tijdsdruk op staat) enorm in de soep. Zo moeten nieuwe berekeningen worden gemaakt voor de luchtkwaliteit en geluidhinder. Een ringweg zonder deksels is als een regiotram met ouderwetse tramstellen.

Quote:
@Hoogholtje: hij is geen gedeputeerde meer.
Hij is vast in de war met Mark Boumans.
njoy está en línea ahora   Reply With Quote

Sponsored Links

Old June 5th, 2012, 10:38 AM   #4382
Hoogholtje
Registered User

Hoogholtje's Avatar

Likes (Received): 5

Ik was niet wakker...sorry !
Hoogholtje no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2012, 11:17 AM   #4383
njoy
hoog boven Groningen!

'Stoppen met ringweg? Je zou wel gek zijn!'

Mwa... je was anders wakkerder dan je denkt. Of misschien had je wel een voorspellende droom

GRONINGEN - "Je zou wel gek zijn!!!" Zo reageert gedeputeerde Boumans op de passage in de voorjaarsbrief van de gemeente Groningen over de Zuidelijke Ringweg. De gemeente wil onderzoeken of stopzetten van dat project genoeg geld oplevert om uit de financiele zorgen te raken. Ook de aanleg van de tram is volgens het stadsbestuur onzeker. De stad moet in totaal 80 miljoen euro bezuinigen. Gedeputeerde Boumans kon zijn ogen niet geloven toen hij de gemeentelijke voorjaarsbrief las: "Zowel de tram als de Zuidelijke Ringweg zijn projecten waar we in gezamenlijkheid al jaren aan werken, die kun je niet zomaar éénzijdig stopzetten". Bovendien wijst Boumans erop dat bij de aanpak van Zuidelijke Ringweg bijna geen gemeentelijk geld is gemoeid. "Als dat plan niet doorgaat vloeit het beschikbare geld direct weer terug naar Den Haag, je zou wel gek zijn als je dat laat lopen". Voor de Zuidelijke Ringweg is 624 miljoen euro beschikbaar, 574 miljoen euro daarvan komt rechtstreeks van het Rijk. (bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=110581)
Old June 5th, 2012, 12:05 PM   #4384
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 638

De zuidelijke ringweg kan wettelijk gezien prima zonder die deksels worden gereconstrueerd. Het zou zonde zijn om vanwege die paar miljoen dat niet door te zetten.

my clinched highways • highway pictures @ Flickr and Youtube
ChrisZwolle está en línea ahora   Reply With Quote
Old June 5th, 2012, 01:00 PM   #4385
D1N0
Groningse Brabo

D1N0's Avatar

Likes (Received): 14

Als je die deksels weg haalt, maak je van een mooi plan een slecht plan om een brak plan te redden. Stel dan het Sontwegtracé 5 jaar uit. Als Meerstad weer gaat lopen gaat het economisch toch beter en kun je die investering ook beter verantwoorden. Eigenlijk moet de provincie gewoon over de brug komen. Als zij achter de regiotramgedachte (Vanuit de regio naar de grote markt in 1 rit) staan. Is dat niet zo, dan zie ik ook het voordeel van die tram op lange termijn niet.
D1N0 no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2012, 01:30 PM   #4386
njoy
hoog boven Groningen!

Maar ook als stadstram heeft de tram op drukke lijnen al meerwaarde ten opzichte van de bus. Vergeet daarbij niet dat de lijnen 1 en 2 bedoeld zijn als het begin van een netwerk waarbij het de bedoeling is dat het netwerk op langere termijn wordt uitgebreid. Je moet nu eenmaal ergens beginnen.
Old June 5th, 2012, 01:36 PM   #4387
Markie
Uut Stad

Markie's Avatar

Helemaal eens met D1no! Op alle punten.
Daarnaast ook eens met njoy wat betreft de gevolgen voor de MER. Een ringweg zonder deksels is een wezenlijk anders plan, met grote veranderingen in de (berekende) MER-uitkomsten.
Quote:
Originally Posted by njoy View Post
Maar ehhh... je schrijft dat de echte actuele problemen in de regio liggen. Dat standpunt kan ik niet volgen.
Neen, ik schrijf niet dat 'de' actuele problemen in de regio liggen. Ik schrijf dat er actuele (mobiliteits)problemen in de regio zijn. Een iets ander schaalniveau en verschillende problematiek, maar daardoor niet minder of meer belangrijk dan de problemen rondom de stad.

Quote:
De stad als motor van het noorden, één van de weinige Groninger gemeentes die nog groeit, en waar investeringen in de bereikbaarheid (zowel over de weg als in het ov) veel eerder rendabel zijn dan in een dunbevolkt en krimpend Hoge Land of Westerwolde.
Toch weer het groeidenken binnen economische kaders...

Quote:
Originally Posted by Karrs View Post
Eigen provinciegeld bedoel je, naast herverdeling van RSP-geld? Daar hoop ik wel op, maar die kans acht ik minder dan 10%. En fase 2 van de regiotram heeft m.i. nooit ter discussie gestaan.
Herverdeling RSP of eigen provinciegeld maakt m.i. niets uit. Ik heb nl. nog steeds mijn twijfels bij de daadwerkelijke realisering van het regiodeel van de tram. Vanwege de daadkracht, maar ook vanwege de beperkte financiele middelen.

Last edited by Markie; June 5th, 2012 at 01:41 PM.
Markie no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2012, 01:50 PM   #4388
D1N0
Groningse Brabo

D1N0's Avatar

Gezinsbode:

Quote:
Originally Posted by Provincie: tram niet schrappen maar uitbreiden naar Leek en Roden
GRONINGEN – Het mogelijk schrappen van de RegioTram door de Gemeente Groningen is verkeerd gevallen bij Gedeputeerde Staten. Het gelijktijdig met de aanleg van stadslijnen doortrekken van een tramlijn naar Leek en Roden is een betere optie, aldus GS. “De Provincie biedt dan de helpende hand”, aldus Commissaris van de Koningin Max van den Berg.

B en W maakten gisteren bekend dat bij een ongewijzigde financiële situatie, de Gemeente Groningen haar steun aan de tram en/of de reconstructie van de zuidelijke ringweg moet intrekken. Gedeputeerde Marc Boumans: “B en W wekken de suggestie dat zij alleen over de besteding van RSP-middelen aan de tram en ringweg gaan. Dit is echter een zaak van de convenantpartners. De opstelling van B en W baart zorgen. De tram staat al tien jar op de investeringsagenda en is essentieel voor de bereikbaarheid van de stad Groningen.”

Gedeputeerde Staten stoppen hun inzet voor de spoorlijn Groningen-Heerenveen. Oplossen van de verkeersproblematiek tussen Groningen en Leek moet volgens GS met hoogwaardig openbaar vervoer plaatsvinden. Doortrekken van de RegioTram is daarbij de meest in het oog springende optie.
Als de provincie dat wil, dan moet ze maar garant staan voor de stad, met bijvoorbeeld de Essentgelden. Dan hoeft de stad haar financiële buffer niet te versterken en kunnen ze gezamenlijk die lijnen aanleggen.
Old June 5th, 2012, 01:56 PM   #4389
trammelant
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by MartijnFloris View Post
Wil je iets aan het Bereikbaarheids probleem doen kies dan voor de REGIOTRAM!! Zie je nu wel dat TRAMMELANT een VVD man is!! En kiest voor 2 keer 8 rijstroken ASFALT zuidelijke ringweg.... En heeft u gehoord van de invoering 130KM op onze snelwegen, ook al zo leuk.....Maar niet heus!! En hoe weet u nu al dat de OV-Studentenkaart wordt afgeschaft! En dat u denkt, dat de regiotram een studenten tram zal zijn!! Ik vind het allemaal een beetje ver gezochten opmerkingen tegen de Regiotram....... En weet u hoe het komt dat er zo vaak overgestapt moet worden!! Met dank aan de rechtse politiek! Waar Mark Rutte het nog een graadje erger heeft proberen te maken! Gelukkig is dat hoofdstuk al weer ten einde! 12 September zal de SP de grootste worden, en krijgen we Emiel Roemer aan het roer van het nieuwe kabinet....En gaat er een andere wind waaien door de Nederlandse politiek...Die veel meer achter het OV staan, en zal het 4 maal overstappen tot het verleden behoren, en kunt u als nog rond 23:00uur een bus pakken om thuis te komen.....Nu mag u weer een zegje doen.....
Goh, drie keer gepost en het verstand van een kleuter. De SP is TEGEN de regiotram zoals je ko opmaken uit de reactie van Eelco Eikenaar, die daarbij links werd ingehaald door de PvdA. De SP werkt namelijk mee aan allerlei projecten zoals forum en tramn zodat ze het pluche warm kunnen houden, dankzij die projecten is er geen geld meer voor zken om de stad "sociaal' te houden.

Gaat Roemer zorgen dat ik zometeen vanuit Heerenveen zonder overstappen naar Beijum kan rijden? Heil Roemer! Ik zal de VVD, waar ik volgens jou op zal stemmen, eens vragen waarom ze geen regiotram aanleggen naar Heerenveen zodat ik 2 uur op een harde bank kan zitten en dan zonder overstappen naar Beijum kan rijden. Moet die regiotram wel voor mijn deur stoppen, anders moet ik eerst met de bus naar het station.

Nog even voor de duidelijkheid Roemer Fan, alleen Groenlinks is 100% voor de regiotram. En je weet vast wel hoe groen en links Groenlinks is, Amsterdamse grachtengordel politiek.

Dus ga jij je politieke lesjes maar weer opnieuw leren en geloven dat Sinterklaas bestaat.
trammelant no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2012, 02:03 PM   #4390
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Dit is nu al je tweede post binnen 24 uur waarin je op de man speelt. Het zou fijn zijn als je hiermee ophoudt en op een normale manier de discussie aan gaat.

Verder goed nieuws vanuit de provincie, wat mij betreft gelijk doortrekken naar Leek / Roden die tramlijn
Old June 5th, 2012, 02:04 PM   #4391
D1N0
Groningse Brabo

D1N0's Avatar

^of de heren hun persoonlijke vetes elders willen uitvechten? (slaat uiteraard niet op cpt.iglo)
Old June 5th, 2012, 02:58 PM   #4392
Karrs
Registered User

Quote:
Originally Posted by D1N0 View Post
Gezinsbode:

Als de provincie dat wil, dan moet ze maar garant staan voor de stad, met bijvoorbeeld de Essentgelden. Dan hoeft de stad haar financiële buffer niet te versterken en kunnen ze gezamenlijk die lijnen aanleggen.
Natuurlijk, maar ik ben allang blij dat ze een positieve insteek laten horen in plaats van "ze zoeken het maar uit!"

Oh, en Trammelant moet je gewoon in de killfile gooien (User CP - Edit Ignore List). Dat scheelt flink wat irritatie.
Old June 5th, 2012, 03:05 PM   #4393
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

insulting-dutchman's Avatar

Likes (Received): 76

hoe durven die stadjers trouwens het gasgeld uit slochteren op te eisen?
insulting-dutchman no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2012, 03:20 PM   #4394
trammelant
Registered User

Als er iemand is die het op de man speelt is het wel ene O. Kars. En wel frappant capitain Visstick, persoonlijke aanvallen? Volgens mij een reactie op een profieltje wat drie berichtjes heeft geplaatst en met allerleis subjectieve onjuiste berichten en aannames komt. Ik denk een jochie van 17, of een pseudoniem van een ander lid dat twee accounts heeft.

Die heeft in dit topic Arthur Kamminga voor rotte vis uitgemaakt, elke journalist die kritisch over de tram was voor rotte vis uitgemaakt, elk lid van de Stadspartij voor rotte vis uitgemaakt, elke winkelier in de Oosterstraat die voor failliesement vreest voor rotte vis uitgemaakt, iedereen die tegen de tram was voor gek verklaard en ga zo maar door.

Het zou leuk zijn als Cpt.Iglo eens wat subjectiever mensen wijst op persoonlijke aanvallen.

Wat betreft de berichten van O.Kars: "Ik ga het niet eens lezen. Ik ben die schijnheil en zijn mediageilheid spuug- en spuugzat."

Last edited by trammelant; June 5th, 2012 at 03:27 PM.
trammelant no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2012, 04:33 PM   #4395
Karrs
Registered User

Quote:
Originally Posted by insulting-dutchman View Post
hoe durven die stadjers trouwens het gasgeld uit slochteren op te eisen?
Heeft Slochteren het gasgeld...? Goh, het is nog steeds een k*tdorp, dus als ze er toch niks mee doen, HIER ermee!

Maar volgens mij heeft een ander dorp dat geld in beheer... Dennenhaag, of zo.
Old June 5th, 2012, 05:31 PM   #4396
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 33

Misschien moet er maar es anders gedacht worden. We hebben als regio bepaalde gelden te besteden, wat vinden we als regio belangrijk en daar de gelden voor aanwenden zonder al te grote gemeentelijke bijdragen indien dat mogelijk is (leekmodus). Is dat een regiotram dan ook een regiotram incl de stadslijnen aanleggen.
Is natuurlijk zonder crisis al redelijk dubieus geweest. Door het beschikbaar komen van de compensatiegelden in één keer zijn er vele grote projecten tegelijk gaan lopen die daardoor ook enorm vergen van een begroting van een stad als Groningen, dat zou zelfs zo zijn zonder een crisis.
Projecten en eventuele risico's die misschien normaal gesproken uitgesmeerd waren over vele decennia of misschien zelfs wel een heel mensenleven 'moeten' nu even binnen een jaar of 10 gerealiseerd worden. Vind je het gek dan dat je in de knel kan komen te zitten, zeker als je de huidige tijd er nog es bij hebt.
maral no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2012, 05:45 PM   #4397
snowdog
Speed freak

snowdog's Avatar

Likes (Received): 12

Quote:
Originally Posted by Leeuwarder Courant, 5 juni 2012 pag. 5
Groningen: liever tram dan betere ringweg

GRONINGEN – Groningen overweegt om de verbetering van de zuidelijke ringweg op te offeren aan de aanleg van twee tramlijnen in de stad. Dit meldde het college van B en W maandag. Het plan zet het conflict tussen stad en provincie op scherp. ,,Je zou wel knettergek zijn als je met de zuidelijke ringweg stopt’’, zo reageert gedeputeerde Mark Boumans (VVD) in het Dagblad van het Noorden.

De zuidelijke ringweg rond Groningen maakt deel uit van de snelweg A7 tussen Drachten en Nieuweschans. Door het vele lokale verkeer staan er vaak files. Het rijk heeft €574 miljoen beschikbaar gesteld om de weg te verbeteren.

Het stadsbestuur moet bezuinigen en een groot project schrappen. Er ligt ook een plan om een tram aan te leggen en B en W hebben al laten weten dat dit niet kan doorgaan als de provincie er niet meergeld in steekt. De provincie is daartoe vooralsnog niet bereid. Daarom laten B en W nu onderzoeken wat het de stad oplevert als de verbetering van de ringweg niet doorgaat.
Geweldig, iets (onrendabels) bouwen waar vooral studenten gebruik van gaan maken ( die nu op de fiets gaan) en iets waar iedereen wat aan heeft schrappen. Weer zo'n goed idee van GL.

Ze gaan er achter komen dat tramifra toch best duur is, en vervolgens ''de rijken'' (= de gewone man) extra uitknijpen zodat studentjes nu met de tram kunnen reizen.
Investeer gewoon in de ringweg in combinatie met betere busverbindingen. Waarom willen ze zo graag ''spelen met treintjes'' ?

Mijn reactie in de andere topic.

Om nog extra toe te voegen, de auto is en zal het populairste vorm van vervoer zijn:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...T,G4,G2&STB=G3
Daar heeft iedereen wat aan, in tegenstelling tot een tram. Dus je gaat de hardwerkende autorijdende Nederlander een messteek in z'n rug geven om een paar geitewollensokken en studenten een treintje te geven om mee te spelen ?

Lijn 1 is toch echt duidelijk voor de studenten. Lekker dus, laat iedereen maar meebetalen zodat de (nu nog fietsende) studenten gratis met het treintje kunnen in Groningen.

Last edited by snowdog; June 5th, 2012 at 05:54 PM.
snowdog no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2012, 06:00 PM   #4398
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 33

Die zitten nu toch ook met ruim 20.000 per dag 'gratis' in de bus richting Zernike?
maral no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2012, 07:10 PM   #4399
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

@Snowdog: Met alle respect, maar verdiep je er eerst eens wat meer in voordat je dingen gaat roepen. Je doet nu alsof de Zuidelijke Ringweg niet aangepakt kan worden vanwege de tram, echter is er alleen nog maar gezegd dat er een onderzoek komt naar wat het eventueel op zou kunnen leveren om te stoppen met het project. Niets meer niets minder.
Old June 5th, 2012, 07:43 PM   #4400
refluS
NL

refluS's Avatar

Likes (Received): 10

Quote:
Originally Posted by Cpt.Iglo View Post
@Snowdog: Met alle respect, maar verdiep je er eerst eens wat meer in voordat je dingen gaat roepen. Je doet nu alsof de Zuidelijke Ringweg niet aangepakt kan worden vanwege de tram, echter is er alleen nog maar gezegd dat er een onderzoek komt naar wat het eventueel op zou kunnen leveren om te stoppen met het project. Niets meer niets minder.
precies!

-------

refluS no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules