|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#4641 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Maar dat is ook zo. Anders hoef je hem niet aan te leggen. Je doet net alsof er geen probleem is dat opgelost moet worden.
Het probleem in Amsterdam is dat er geen fatsoenlijke verbinding is die ongehinderd van noord naar zuid loopt. Ja vele trams dwars door de binnenstad, verouderd, en aan maximale capaciteit. In feite is dit ook zo in Groningen. Er gaan extreem veel bussen (kan iemand die getallen hier invullen) over de grote markt, de bussen zitten vol, en de modellen laten zien dat er een grote kans is dat dit alleen maar toeneemt. Daarnaast is de bereikbaarheid van de directe omgeving in het geding omdat de aansluiting van regionale verkeersstromen en stromen in de stad niet goed samenkomen. Kortom: er is een probleem. De vraag is echter: Wat is het oplossen van dit probleem je waard en wat kost het als je niets aan het probleem doet? Dat eerste is makkelijk, want dat is uit te drukken in geld. Kennelijk die 300-zoveel miljoen waarvan een groot deel al ge-alloceerd is. Dat tweede is veel lastiger en moeilijker uit te drukken. Hetzelfde geldt voor de situatie in Amsterdam, en is vergelijkbaar met bijvoorbeeld het aanpakken van het julianaplein: Gedachte is dat daardoor minder files ontstaan, verkeersdoorstroming beter is en dat daardoor (jazeker!) bedrijfsleven profiteert, er minder kosten zijn (werknemers staan korter in de file, transport kost minder tijd, minder verbruikskosten etc). Wat dat in geld oplevert mag joost weten, maar ik kan mij voorstellen op termijn genoeg. VAn de ringweg en julianaplein zeggen daarom genoeg mensen: dat moet gedaan worden (allicht, want ze staan steeds voor het stoplicht en gaan dat merken). Nu eenzelfde probleem bestaat voor vervoersprobleem in de stad en daaromheen gaat iedereen ineens de getallen/voorbereidingen en eerdere afspraken in twijfel trekken alsof het de belachelijkste zaak van de wereld is. Dat is de omgekeerde wereld lijkt me. Dus ja, een grote investering levert geld op, daarom heet het investeren! |
|
|
|
|
|
#4642 |
|
Registered User
Likes (Received): 3
|
Joost van Keulen geeft blunder toe
![]() OOG TV 3 juli 2012 12:32 VVD-fractievoorzitter Joost van Keulen zegt spijt te hebben van zijn uitspraken tijdens de 310e aflevering van Herestraat Helemaal. In de wandeling met presentator Piet van Dijken zegt van Keulen overtuigd: “Weet iedereen wel dat ze de Diepenring dichtgooien ter hoogte van de Kreupelstraat, voor de tram? Het rondje Diepenring is straks niet meer mogelijk!”. In een reactie zegt Van Keulen: “Ik heb me vergist, ik vind het heel jammer.” Van Keulen zegt een ander gedeelte van het tracé te bedoelen, namelijk de dam in het Oosterhamrikkanaal. Vorige maand besloot de gemeenteraad om een deel van het Oosterhamrikkanaal te dempen en daar een nieuw park met vijver en groen te realiseren. Hoe de vergissing exact heeft kunnen gebeuren weet de fractievoorzitter niet. Wel biedt hij zijn excuses aan via onderstaande tweet. Het reces kwam voor ondergetekende dit jaar twee weken te laat. #domdomdom #excuses oogtv.nl/2012/07/joost-… — Joost van Keulen (@JoostvanKeulen) July 3, 2012 |
|
|
|
|
|
#4643 |
|
✖✖✖
Likes (Received): 196
|
|
|
|
|
|
|
#4644 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#4645 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#4646 |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Noord/Zuidlijn, Betuwelijn, Hogesnelheidslijn. Als je als overheid vindt dat deze nodig zijn moet je ze aanleggen. Dat kost een paar miljard maar dan heb je ook wat. Je moet daarna niet meer over de aanlegkosten praten maar er voor zorgen, als het even kan, dat de exploitatie kostendekkend is, in ieder geval kostendekkender dan het alternatief. Dan zorg je er voor dat je toekomstige generaties met minder kosten opzadeld. En dat doen we veel te weinig door alles zo goedkoop en zo simpel mogelijk uit te voeren.
Hoe het niet moet zie je bij het Julianaplein in Groningen. 25 Jaar lang zijn daar voor ik weet niet hoeveel miljoenen noodmaatregelen uitgevoerd om het verkeer door te laten stromen. En nu komt uiteindelijk de grote verbouwing die honderden miljoenen kost. Als ze het 25 jaar geleden goed hadden gedaan had je dus een flink bedrag bespaard en had je dat geld voor andere zaken kunnen aanwenden. Voor wat betreft de regiotram: het geld is er nu, mede dankzij het RSP. Als men vindt dat met de tram problemen in de toekomst het best opgelost kunnen worden dan kan je nu maar een ding doen: aanleggen! |
|
|
|
|
|
#4647 |
|
Registered User
|
Wat ik hiervan vind? Dat die Joost van Keulen maar wat in de ronde roeptoetert en zich blijkbaar helemaal niet in de materie heeft verdiept. Hij leest de stukken blijkbaar niet eens anders zou hij deze blunder niet hebben begaan. Dat hij eigenlijk het Oosterhamrikkanaal bedoelde is een doorzichtige smoes en eigenlijk net zo'n blunder. Die doorprik je gelijk, want hij bedoelde wel degelijk het Schuitendiep. Hij koppelde het dempen immers aan het einde van het rondje Diepenring.
Dat hij alle aandacht krijgt in het programma van Piet van Dijk vind ik natuurlijk niet leuk, maar die Joost van Keulen heeft natuurlijk de afgelopen week veel aandacht gevraagd en gekregen door zijn uitspraken. Eigenlijk vind ik hem ook nog een lafbek, in de media rondkramen dat Karin Dekker haar biezen moet pakken en tijdens de raadsvergadering geen motie van wantrouwen indienen. "door het oog van de naald". Nee, eigenlijk is het gewoon een praatjesverkoper. En dat is zijn beroep ook. Communicatiedeskundige. Lekker twitteren in de baas zijn tijd. Aan zijn twittergedrag kun je zien hoe hij voor zjn baas aan het werk is. Typisch zo'n opvreter die niets bijdraagt en helaas bij veel bedrijven zijn te vinden. |
|
|
|
|
|
#4648 | |
|
Registered User
|
Quote:
Daar is natuurlijk nog even de tijd voor maar die langere tijd kun je ook voor de financiering van de tram nemen als je dat anders organiseert. In oktober wordt er een beslissing genomen waar de Floriade komt, Groningen moet dan natuurlijk wel eerst beslissen over de financiering ervan. Het zou te gek voor woorden zijn om wel een nieuw avontuur mbt de Floriade te beginnen en tegelijkertijd een streep door de regiotram te halen en daarmee tientallen miljoenen ontwikkelingskosten door het putje te spoelen. Ik heb het totale financiele plaatje voor de Floriade natuurlijk nog niet gezien, maar ik neem aan dat het de Stad ook enkele tientallen miljoenen gaat kosten. |
|
|
|
|
|
|
#4649 |
|
Registered User
|
Eens eens eens....(je post 4647 dan) Ook Max Blom is er ook zo eentje en zo zijn er massa's VVD ers die het ondanks hun gebrek aan kennis en kunde ver hebben geschopt in de partij. Lees voor de lol eens de geweldige column van Bert Wagendorp over nitwit VVD er Hans Hillen, zie http://defensieweblog.blogspot.co.uk...ns-hillen.htmlVoor je oordeel over de Floriade....zie het bidbook....niks tientallen miljoenen euro's. Edit: Hans Hillen is van het CDA....sorry, excuses...dom dom dom van mij! Last edited by Hoogholtje; July 4th, 2012 at 06:51 AM. |
|
|
|
|
|
#4650 |
|
Registered User
|
Trouwens ik denk wel dat hij echt niet in de stukken gelezen en zijn verhaal niet bewust zo de ether in heeft geslingerd. Of het moet natuurlijk doorgestoken kaart zijn met Piet van Dijk. Dat is een beetje complottheorie. Want als deze wel van de hoed en rand had geweten, dan was hij natuurlijk in het interview al op zijn bek gegaan. Zo'n risico wil je als politicus natuurlijk niet lopen.Dat dit niet gebeurde zegt genoeg over de kennis van PvD over de kwestie. Die reikt blijkbaar ook niet verder dan wat de headlines van het DvhN schrijven. |
|
|
|
|
|
#4651 |
|
Groningse Brabo
Likes (Received): 9
|
Joost heeft echt helemaal uit zichzelf het lulverhaal over de dam in de diepenring te berde gebracht. Het enige wat Piet van Dijken deed was een jolig sfeertje scheppen, waarin van Keulen ff lekker los kon met z'n onzin. En dat ie aandacht krijgt bij OOG. Bij Herestraat helemaal komen de meeste poltici wel een keer langs. Niks geks aan. Hans Hillen is overigens van het CDA en geen nitwit, maar wel een zakkenvuller in dienst van allerlei vage lobby's.
|
|
|
|
|
|
#4652 |
|
Registered User
|
Ik heb het vast al vaker gezegd en alle 'rapporten' zullen het wel tegenspreken maar ik zie de noodzaak van een tram nog altijd niet.
Één van de problemen zou zijn dat er teveel bussen over de grote markt rijden. Ik zou zeggen laat dan niet al die bussen over de grote markt rijden. Een heel groot gedeelte van die mensen is op doorreis naar mijn gevoel. Stuur een groot gedeelte van de bussen om het centrum heen en laat bijvoorbeeld alleen de citybus de grote markt aandoen. Dat dat geen probleem is laten de tramplannen zien want daarin gaan ook alle overgebleven buslijnen langs het zuiderdiep rijden. Daarnaast legt de tram de prioriteit bij de verkeerde doelgroep naar mijn gevoel. Dagjesmensen rechtstreeks naar de grote markt vervoeren maar mensen uit de buitenwijken die naar hun werk willen maar geen auto kunnen betalen? Die laten ze overstappen. |
|
|
|
|
|
#4653 |
|
hoog boven Groningen!
|
Op doorreis naar jouw gevoel? Welke bus gaat daar dan naar toe? :pMaar goed, het grote aantal bussen over de Grote Markt is niet hét probleem. Feit is dat er een enorme stroom reizigers is tussen het Hoofdstation en Zernike/Kardinge/Grote Markt, en dat bij dergelijke aantallen trams geschikter zijn om zoveel reizigers te vervoeren dan bussen. Uit het oogpunt van "hoe krijgen we veel reizigers op een hoogwaardige manier van A naar B" is de tram een prima vervoermiddel. Maar de tram is meer. Het is ook onderdeel van stadsvernieuwing, waardoor grote delen van de stad helemaal opnieuw worden ingericht. En onderdeel van vervoer naar de regio, over bestaand spoor (na 2020). Vergeet ook niet dat Groningen de duurzaamste stad van Nederland wil zijn. En daarbij passen eerder trams (die kunnen rijden op groene stroom) dan dieselbussen. Overigens; zo heel veel werknemers gaan niet vanuit een buitenwijk met de bus naar hun werk. De meeste pakken de fiets. En tja, een overstap... misschien klinkt het wel erger dan het daadwerkelijk is. |
|
|
|
|
|
#4654 |
|
Registered User
|
Precies, Groningen fietsstad hè!
Vergeet ook niet dat de tram in de eerste plaats is bedacht om een verkeersprobleem op te lossen - om ervoor te zorgen dat mensen die belangrijk voor de economie zijn, snel op hun bestemming kunnen aankomen. Zowel door de tram zelf maar ook door (hopelijk) een reductie van het autoverkeer door de regiotram. En een oud omaatje in Vinkhuizen die naar de Grote Markt wil maar niet meer kan fietsen - tsja, dat is niet de hoogste prioriteit in het Groningse vervoersbeleid. |
|
|
|
|
|
#4655 | |
|
Registered User
|
Quote:
Met feiten, cijfers en rapporten wil je zeker niks te maken hebben ? Op gevoelens, daar kun je pas conclusies trekken....
|
|
|
|
|
|
|
#4656 |
|
Registered User
|
Cijfers in dit soort rapporten zijn per definitie geen feiten. Cijfers komen voort uit modelberekeningen. Bij een model moet je input leveren over verwachtingen van de toekomst. Bij die verwachtingen kan je er niet omheen om aannames te doen. In de loop der tijd kan blijken dat je andere aannames had moeten nemen. Dan zou je idealiter een vernieuwde input aan het model moeten leveren om daarbij de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen. Dat is als ik de discussie een beetje volg al tijden niet meer gebeurd.
Daarnaast spelen er meer zaken mee: De cijfers zijn gebaseerd op een variantenstudie. De ingebrachte varianten hoeven niet persé de optimale variant te zijn. Dat geldt in positieve zin voor de tram, (misschien is de tram wel beter dan verwacht) maar dat geldt net zo goed in negatieve zin (misschien vallen de kosten en bereikbaarheidseffecten van de verbeterde bus zoveel beter uit dat dit een beter alternatief is dan de tram). Al dit soort zaken moet je bekijken als je de cijfers bekijkt. Het zijn zeer zeker geen feiten maar hooguit gekwantificeerde verwachtingen. |
|
|
|
|
|
#4657 |
|
Registered User
|
Kortom beide zijn onderbuikgevoel, maar de een motiveerd het en de ander niet.
|
|
|
|
|
|
#4658 |
|
Registered User
|
Dat gaat me ook wel weer wat ver.. Zeker gezien aannames vaak op basis van resultaten uit het verleden worden gedaan. We weten echter allemaal wat het bekende Nederlandse gezegde daarover zegt.
|
|
|
|
|
|
#4659 |
|
Custos Septentrionum
Likes (Received): 56
|
En het Lachblad van het Noorden was ook dit weekend weer subtiel bezig de tram af te kraken, door een voorbeeld van een mislukt project af te drukken: de tram van Edinburgh.
![]() Alsof deze situaties vergelijkbaar zouden zijn. Nou goed: verder was de zaterdagkrant vrij van tramkritiek, dus dat doen ze toch maar netjes! Wie weet volgt er volgende week een stuk over een stad waar de tram wél op tijd klaar, kostendekkend en gelukt is. (Om het even welke Franse stad, bijvoorbeeld.) Wie weet... Alles over de Edinburgh Trams: http://en.wikipedia.org/wiki/Edinburgh_Trams
|
|
|
#4660 |
|
hoog boven Groningen!
|
Hebben ze aandacht besteed aan dit onderwerp omdat de krant nogal begaan is met het nieuws uit Edinburgh? Immers, als er in die stad een voetganger wordt geschept, of als daar een woning in brand staat, dan komt dat toch ook in het DvhN? Of is het inderdaad om een bepaalde stemming te creëren nu in de Stad waarschijnlijk ook een tram gaat rijden?
Ach ja, waarom zou je Groningers ook geruststellen, door te wijzen op de vele tramprojecten in Frankrijk of het Noorse Bergen, waar tramlijnen gewoon binnen budget en binnen de geplande termijn zijn gerealiseerd? Maar nee, als er 10 situaties zijn waarbij er 9 goed gaan en 1 niet, dan zullen veel media, en zeker deze slechte krant, alleen die éne situatie noemen waarbij het niet goed ging. |
|
|
|
![]() |
| Tags |
| groningen, groninger faalhazen, koploper in binnenstad, regiotram, sneltrein, teleportatiehaltes |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|