daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools
Old February 21st, 2009, 03:06 PM   #1
Timon91
Error

Likes (Received): 2

Praag

Afgelopen week ben ik een paar dagen naar Praag geweest. Op zondagavond gingen we weg, maandagochtend waren we daar. We zijn één nacht in Praag gebleven. Dinsdagavond gingen we weer weg. Het was behoorlijk vermoeiend en ook enigszins kort, maar toch erg leuk en relatief goedkoop. Ook was het erg leuk dat er (met name op maandag) wat sneeuw lag. Ik had nog nooit een stedentrip in de sneeuw gedaan. Veel kijkplezier!

Zondag:

1. Op zondagavond dus weg, met de CityNightLine. De trein stopte trouwens niet in Duivendrecht (foto is iets bewerkt om de reflectie van de flits weg te halen)

image hosted on flickr

2. Deze bordjes kom je tegen op elke deur in de trein. Deze trein is heel erg lang, en heeft dus (zoals je hierboven kan zien) vijf eindbestemmingen. Je moet dus opletten in welke wagon je zit, aangezien bij Hannover en Berlijn wagons afgekoppeld worden. Zo kwam vlak voor Dresden een jonge dame de coupé binnen die vroeg waar de wagons naar Warschau gebleven waren. Afgekoppeld dus, en dus had zij een probleem. Waarschijnlijk is ze in de verkeerde wagon in slaap gevallen. (ook deze foto is iets bewerkt om de reflectie van de flits weg te halen)

image hosted on flickr

3. Ondanks dat we zitplaatsen hadden geboekt zaten we toch in een couchettewagen, wat wel zo prettig was.

image hosted on flickr

4. In Utrecht. Grappig dat Minsk als bestemming is weggehaald hier.

image hosted on flickr

Maandag:

5. Het stuk tussen Dresden en Decin was echt prachtig. Hier rijdt de trein constant langs de Elbe en er zijn enkele mooie kliffen in het dal. Omdat hier heel wat bomen naast de spoorweg staan is het echter moeilijk om dat goed te fotograferen. Het is best wel jammer dat er in dit gebied nog veel leegstaande, vervallen huisjes staan.

image hosted on flickr

6. Koud was het wel. De waterdruppels op de ramen waren bevroren.

image hosted on flickr

7. Het uitzicht tussen Usti nad Labem (oerlelijke stad trouwens) en Praag, door een open raam genomen.

image hosted on flickr

8. De wagon bij aankomst op station Praha Holesovice. Daar staat de trein om een of andere reden een half uur stil voordat deze doorrijdt naar Praha Hlavní Nádrazi, de eindbestemming. We zijn hier dus maar uitgestapt, aangezien Holesovice ook een metrostation heeft. Deze trein is trouwens tussen Decin, Usti nad Labem en Praag een gewone intercity. Het laatste stuk zaten we dan ook met twee studenten in de coupé.

image hosted on flickr

9. Er zat toch behoorlijk wat sneeuw op het onderstel

image hosted on flickr

10. En op de kabels

image hosted on flickr

In Praag. Het was leuk om na 1½ jaar weer hier rond te lopen. Koud was het wel, zo rond de -3 graden. Bovendien stond er (zeker op de burcht) een frisse wind.

11. Het oudestadsplein. Het was hier echt zoals een stad moet zijn: gezellig druk en niet te veel toeristen. Helaas is dat alleen buiten het toeristenseizoen zo. Ik was hier in oktober 2007 met school en zelfs toen was het hier overvol. Ga dus zeker niet in de zomer naar Praag.

image hosted on flickr

12. Toeristenbordjes

image hosted on flickr

13. Leuke markt

image hosted on flickr

14. De bekende astronomische klok. Het was nogal moeilijk om hier foto’s te maken, omdat hier altijd wel een kudde toeristen voor staat.

image hosted on flickr

15. Zie hier.

image hosted on flickr

16. De klok. Dit is een beetje mislukte foto, maar ik moest de camera boven mijn hoofd houden om een foto te kunnen maken, want er stonden een paar lange mannen voor mij.

image hosted on flickr

17. Nog op het oudestadsplein

image hosted on flickr

18. De Moldau (Vltava) met zicht op de Karelsbrug.

image hosted on flickr

19. En met zicht op de burcht en de Petrin heuvel

20. De toren aan de oostkant van de Karelsbrug

21. Op de brug, kijkend naar het zuidoosten

22. Er werd wel gewerkt op de brug, een beetje jammer eigenlijk. Aan de andere kant snap ik wel dat ze het nu doen, aangezien het anders wel erg druk wordt in het toeristenseizoen.

23. Boven, bij de burcht. De “skyline” wordt gedomineerd door de Zizkov Tv-toren.

24. Iets naar rechts; de Petrin heuvel met het torentje.

25. Om precies twaalf uur bij de burcht, dus net op tijd voor de wisseling van de wacht. We waren hiervan niet op de hoogte, dus dat was een leuke verassing. Wel is het erg koud, aangezien er een koude wind stond en je de hele tijd stilstaat.

26. De St. Vitus kathedraal. Een erg mooie kerk, al was het binnen nog kouder dan buiten.

27. Mooie glas-in-lood ramen (beetje donker)

28. Leuk doorkijkje richting de Tv-toren

29. De kruittoren. De foto is niet helemaal gelukt aangezien het nogal hard sneeuwde.

30. Het dansende huis aan de rivier. De golven in het glas moeten de Moldau voorstellen.

31. Kijkend richting de Petrin heuvel.

32. De kabelspoorweg die de Petrin heuvel op gaat. In dit treintje is je dagkaart voor de metro en de tram ook geldig.

33. Mooi uitzicht vanaf boven.

34. Het torentje bovenop de heuvel. Helaas was dat gesloten.

35. Het zicht vanuit het treintje. Foto 33 is vanaf het viaduct gemaakt waar die twee mensen op staan.

36. Zicht op de stad vanaf een eiland in de Moldau (Strelecký Ostrov)

37. De roltrappen in de metro zijn behoorlijk lang. Dit is halte Muzeum geloof ik. Dit valt eigenlijk nog mee, de roltrappen in de haltes van lijn B zijn meestal nog dieper.

’s Avonds hebben we nog een kleine wandeling gemaakt, maar hier heb ik helaas geen goede foto’s van.

Dit was het voor zondag en maandag. Dinsdag en woensdag moet ik nog uploaden, die dagen komen eraan. Hopelijk vonden jullie het wat tot nu toe

Sponsored Links

Old February 21st, 2009, 05:05 PM   #2
Remski
Registered User

Remski's Avatar

Likes (Received): 283

Erg leuke foto's. Het heeft wel wat, Praag in de winter, zeker met die sneeuw. Een stuk rustiger dan de zomer in ieder geval. De werkzaamheden op de Karelsbrug duren trouwens tot 2010 heb ik gelezen, dus in de zomer zullen die stijgers er ook nog wel staan denk ik. Ben benieuwd naar de rest van je foto's!
Remski no está en línea   Reply With Quote
Old February 21st, 2009, 07:13 PM   #3
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Likes (Received): 20

Inderdaad een hele leuke serie!

Leuk idee ook, om op deze manier een aantal dagen ertussenuit te gaan. Dat het vermoeiend was kan ik overigens wel geloven.

Hoe lang duurde de reis naar Praag eigenlijk?
Old February 21st, 2009, 07:32 PM   #4
Timon91
Error

Abcoude - A'dam CS duurt 20 minuten
Wachten bij de Burger King duurt 25 minuten
A'dam CS - Praha duurt 14,5 uur

Terugweg: Praha - A'dam CS: 16 uur.

Waarom het terug 1½ uur langer duurt weet ik niet. Hij stopt weliswaar een uur op Berlin Ostbahnhof, maar heen stopt hij daar een half uur, en ook een half uur op Praha Holesovice. Terug stopt hij slechts 2 minuten op Holesovice.

Totale kosten voor deze gehele reis (treinkaartjes, eten, entreekaartjes, 1 hostelnacht en alle andere kosten): 148 euries

Daar moet nog wel bij gezegd worden dat ik 'verplicht' 400 kronen (14 euro) heb moeten uitgeven aan een Sovjet bontmuts. Dat kwam omdat wij allebei nog 400 kronen overhadden, waarvan zeker tweederde muntgeld was. Dat kun je niet meer inwisselen, dus dan maar uitgeven
Old February 21st, 2009, 07:39 PM   #5
ikops
Moderator

ikops's Avatar

Likes (Received): 1062

Twee keer in Praag geweest, beide keren met het vliegtuig. Duur: 75 minuten. Maar ja, wel eerst naar Schiphol en dan de tijd met in- en uitchecken. Alles bij elkaar ben je dan toch nog een halve dag onderweg. Ik zou toch graag deze tocht nog eens ondernemen met de trein.
ikops no está en línea   Reply With Quote
Old February 21st, 2009, 07:53 PM   #6
909
-

909's Avatar

Leuke serie. Op zich vind ik Praag wel een mooie stad, ik ben er twee keer geweest. Een keer met school, waar de stad heftig moest concurreren met de alcohol en een keer met een roadtrip, waar ik de kater van mijn leven had en de enige met rijbewijs, dus was ik de gelukkige bob en verdwaalde hopeloos in de stad.
Maar Praag is zeker een mooie stad en ik zou er best nog eens heen willen, buiten het hoogseizoen. Ik kan heel goed begrijpen dat deze stad veel toeristen trekt, maar foto 15 maakt wel duidelijk dat het de sfeer niet ten goede komt. Ook jammer dat de Petrin toren niet open was, want vandaar heb je een prachtig uitzicht op de stad.
Old February 21st, 2009, 08:39 PM   #7
Timon91
Error

Toen ik er met school was is er idd ook een behoorlijke strijd geleverd met de alcohol. De laatste avond kwam iedereen weer laveloos terug in het hotel

Ondanks dat de alcoholgrens in Tsjechië 18 is, hebben wij beide (allebei 17) geen enkel probleem gehad. Net na het inchecken (waarbij de receptionist gegevens van onze ID's overschreef en hij dus onze leeftijd wist) raadde hij ons aan om eens in het restaurant in de kelder te gaan kijken, omdat ze daar erg goed bier hadden

Dan nu deel 2 van deze serie:

Dinsdag:

Dinsdagochtend hadden we een afspraak voor een rondleiding in het gloednieuwe stadion van Slavia Praha, stadion Eden. Een tour van 20 minuten (uiteindelijk een half uur) kostte ons 30 kronen pp. Een stadiontour voor omgerekend 1 euro pp, in het engels, en een gids met z’n tweeën is niet duur. In elk ander Europees stadion ben je al gauw meer dan 10 euro kwijt, en dan ben je met een hele groep. Een leuke bijkomstigheid was dat we ook nog op de foto konden met Karel Jarolim, trainer van Slavia (en vader van David Jarolim van HSV en Lukas Jarolim van Siena, voor de kenners).

Goed, de foto’s.

38. Uitzicht naar rechts vanaf het cameraplatform

39. En naar links

40. Stoelen bij de platina skyboxen. Zo’n skybox kost 1 250 000 kronen (€ 43 340) per jaar, en je krijgt er tien stoelen bij.

41. Een goldbox (één verdieping lager). Het ziet er idd niet erg gezellig uit, maar een bedrijf mag deze boxen zelf inrichten, en dit is een nog ongebruikte box. Wat die chipszakken daar doen weet ik ook niet

42. De kleedkamer van de bezoekers. Behoorlijk saai, grijs en kaal. Bovendien stonk het hier naar rubber. De kleedkamers van Slavia zullen er ongetwijfeld een stuk gezelliger uitzien, maar daar mochten we niet komen.

43. Staand bij het veld. De boxen die zichtbaar zijn, zijn allemaal goldboxen, die rechtsbovenin die je bijna niet ziet zijn de platinaboxen.

44. Na een foto met de trainer (die het veld kwam inspecteren), was de toer afgelopen. Eenmaal buiten zagen in de verte een team trainen, en zijn we daar maar heengelopen. Het bleek het tweede team van Slavia te zijn. Hier hebben we nog even gepraat met een hardcore fan van Slavia. Het was erg gezellig. Hij nodigde ons uit om mee te gaan naar de eerste wedstrijd na de winterstop (die is overmorgen), maar helaas, dan zijn wij alweer thuis. Een gemiste kans, aangezien kaartjes maar 120 kronen kosten. Daar krijg je dan een zitplaats achter het doel voor.

45. Vervolgens zijn we met de tram en de metro naar de nieuwe Joodse begraafplaats gegaan (Olsanske hribitovy of zoiets). Het is echt gigantisch groot. Hier lag nog een prachtige sneeuwlaag. Heerlijk om hier te wandelen.

46. Hier komen de meeste toeristen voor: het graf van Franz Kafka

47. Heerlijk, zo lopen door de sneeuw

48. Een paar vervallen graven

49. Ik had nog wel een uur willen doorwandelen over deze bijzondere begraafplaats, maar veel tijd hadden we daar niet voor en je krijgt behoorlijk natte schoenen als je door de sneeuw loopt.

50. Met de lift zijn we omhoog gegaan en hadden een prachtig uitzicht over Praag. Helaas waren de ramen nogal smerig wat veel reflectie geeft in de foto’s en het beeld een stuk minder helder maakt. Hier is een grappig rond pleintje te zien vanuit de toren.

51. Ingezoomd op Praha Hlavní Nádrazí, het hoofdstation

52. Mooi uitzicht

53. Na een kleine lunch in het hotel (zoete broodjes van de supermarkt) zijn we met tram 22 (staat ook wel bekend als de “pickpocket-line”) weer de stad in gegaan. Dit is Nový Svet, de nieuwe wereld, met pittoreske straatjes en huisjes. Dit ligt vlakbij de burcht.

54. Kijkend richting de St. Vitus kathedraal.

55. Het Wenceslausplein. Het wordt al een beetje schemerig.

56. Nu van de andere kant gezien.

57. Het Nationaal museum. Hier is, gek genoeg, de metrohalte “Muzeum” naar vernoemd

58. Vysehrad. Een wijk/burcht die om een of andere reden door veel toeristen gemeden wordt. Zelf vond ik dit een van de mooiere plekken van de stad, en je hebt opnieuw een prachtig uitzicht. Hier afgebeeld is één van de toegangspoorten.

59. Leuk uitzicht op de Zizkov Tv-toren.

60. En op de burcht en de Petrin heuvel.

61. Een mooi, maar glad, pad over de muren van Vysehrad. Op de meeste plekken in de stad was het spekglad, dus je gaat vanzelf voorzichtig lopen.

62. Aan alles komt een eind, dus ook aan deze reis. We zijn weer op het hoofdstation. Lukt het iemand om deze naam foutloos uit te spreken? Het gaat nl. heel anders dan je zou denken

63. De treincoupé op de terugweg. Ditmaal dus wel zitplaatsen. Van Berlin Hbf tot Köln Hbf zaten we in een volle coupé. Deze trein wordt veel gebruikt door Duitsers die tussen het Ruhrgebiet en Berlijn reizen. Het is niet echt prettig om met z’n zessen de nacht in een volle zitcoupé door te brengen, maar het hoort er allemaal bij. Het viel mij trouwens op dat deze trein best wel veel gebruikt werd. Op de heenweg zaten er wel mensen in 80% van de coupés toen we uit Arnhem wegreden. Op de terugweg was het iets rustiger.

Woensdag:

64. Berlin Ostbahnhof. We hebben al 6 uur gehad, nog maar 10 te gaan….

65. De zijgang van onze wagon. We liepen bij Emmerich nog wat vertraging op, omdat ze de locomotief kwijt waren geraakt. Na 20 minuten hebben ze er toch eentje gevonden, en uiteindelijk hebben we tot Amsterdam alle vertraging weer ingehaald.

Dit was het dan, hopelijk vonden jullie het wat. Reacties zijn altijd welkom!
Old February 21st, 2009, 10:53 PM   #8
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Likes (Received): 187

Praag is echt een geweldige stad, ik ben er vorig jaar september voor een kleine week geweest. Toen was het super mooi weer, maar met sneeuw is het ook mooi! Leuke foto's ze doen me herinneren aan leuke tijden die ik in die stad heb gehad
SimsPlanet2 no está en línea   Reply With Quote
Old February 22nd, 2009, 08:41 PM   #9
Timon91
Error

Kleine bonus:

66. De Tsjechische manier van monumenten onderhouden

Old February 23rd, 2009, 12:15 PM   #10
refluS
NL

refluS's Avatar

Likes (Received): 70

toch vind ik Budapest vanaf de fotos mooier
zal de komende jaren ook wel een toeristisch Trekpleister worden.
refluS no está en línea   Reply With Quote
Old February 23rd, 2009, 10:14 PM   #11
Timon91
Error

Daar heb je wel gelijk in, ik vond deze serie ook niet geweldig, maar gelukkig zijn er nog wel positieve reacties binnengekomen

Budapest wil ik heel graag nog een keer naar toe, maar helaas gaat daar geen directe nachttrein heen vanaf Amsterdam (en dan ook nog voor 58 euro retour )
Old February 24th, 2009, 08:07 PM   #12
Ni3lS
Mod

Ni3lS's Avatar

Likes (Received): 1353

Mooie foto's Timon. Ik moet deze stad ook nog maar eens bezoeken. Zeer kleurrijk ook

Please like my Facebook PAGE and check out my latest work :)
FLICKR: [2013] > London, Rotterdam, Pula, Krka, Dalmatia, Austria, Salzburg, Alps, Berlin, Dresden, Trier, Vienna, Bratislava, Munich, Ljubljana, Slovenia
[2014] > Vienna, Amsterdam, Rotterdam, Antwerp, Maastricht, Paris, Corrèze, Limoges, Paris(2)
Ni3lS no está en línea   Reply With Quote
Old February 25th, 2009, 08:31 AM   #13
Timon91
Error

Zeker doen. Maar ik zou vooral buiten het seizoen gaan. De kans bestaat dat je wat slechter weer hebt, maar ik heb ergens gelezen dat februari in theorie de droogste maand is
Vergeet niet je handschoenen mee te nemen
Old February 27th, 2009, 11:31 PM   #14
erwin
fastshooter

erwin's Avatar

Likes (Received): 0

Leuke serie. Krijg het er koud van.
Ik was er twee jaar geleden (mei 2007), toen was het terrasweer.

the citystreets are empty now
the lights don't shine no more
erwin no está en línea   Reply With Quote
Old February 28th, 2009, 12:32 AM   #15
ikops
Moderator

ikops's Avatar

Likes (Received): 1062

Quote:
Originally Posted by Timon91 View Post
Budapest wil ik heel graag nog een keer naar toe, maar helaas gaat daar geen directe nachttrein heen vanaf Amsterdam (en dan ook nog voor 58 euro retour )
Om de een of andere reden is de stad me zelf niet zo bijgebleven van de twee keren dat ik er ben geweest, alhoewel het natuurlijk een prachtig parlementsgebouw heeft. Wat me wel bij is bijgebleven waren de (mannelijke) alcoholisten en de verbijsterend mooie vrouwen.
ikops no está en línea   Reply With Quote
Old March 1st, 2009, 09:15 AM   #16
Timon91
Error

Mooie vrouwen is goed genoeg toch?

Reply

Thread Tools

Posting Rules