daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Den Haag > Ooievaarsnest

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Reply

Thread Tools Display Modes
Old May 21st, 2009, 09:56 AM   #61
dommeltje
Registered User

dommeltje's Avatar

Likes (Received): 22

Quote:
Originally Posted by Koen Acacia View Post
Dus in 2018 wil Utrecht een soort herhaling gaan houden van wat ze in 2013 toch al hebben gedaan, en dan met veel vertoon uit Vogelaarwijken en zo?
Klinkt als een winner.

Met alleen de beattijd en de bouw van een poptempel zijn de troefkaarten natuurlijk ook niet heel sterk. Cultureel gaat Utrecht echt een heel stuk verder de geschiedenis in dan Den Haag.

Verder is het nog lang geen 2018, beide steden zien er tegen die tijd in alle opzichten heel anders uit.

Ik zou me als Den Haag maar niet rijk rekenenen dat deze stad hoog favo is. Zie tour debakel van Utrecht nog niet zo lang geleden.
dommeltje no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 21st, 2009, 11:55 AM   #62
Koen Acacia
Registered User

Koen Acacia's Avatar

Likes (Received): 78

Quote:
Originally Posted by dommeltje View Post
Met alleen de beattijd en de bouw van een poptempel zijn de troefkaarten natuurlijk ook niet heel sterk. Cultureel gaat Utrecht echt een heel stuk verder de geschiedenis in dan Den Haag.
Op dat gebied zijn de Haagse plannen nog niet eens af (het duurt ten slotte nog negen jaar) dus om nou te zeggen dat je programmatisch beter bent dan Den Haag lijkt me een wat vreemde redenering. Als ouderdom van de stad een troefkaart gaat worden (lijkt me wat vreemd, maar goed..)zou ik me juist als Utrecht eens goed achter de oren gaan krabben: daar heeft Maastricht juist weer de beste kaarten.

Quote:
Ik zou me als Den Haag maar niet rijk rekenenen dat deze stad hoog favo is. Zie tour debakel van Utrecht nog niet zo lang geleden.
Dat denk ik ook niet, dit kabinet heeft wel eerder uitgesproken vreemde beslissingen genomen. In jouw plaats had ik trouwens gekozen voor het NHM als voorbeeld, is wat handiger dan een voorbeeld waarbij je eigen stad nat is gegaan.

Op het moment vind ik het verhaal van Utrecht gewoon vrij zwak, maar goed.
Koen Acacia no está en línea   Reply With Quote
Old May 21st, 2009, 01:53 PM   #63
Antony1998
Registered User

Antony1998's Avatar

Likes (Received): 0

Ben het eens met Koen Acacia: sinds wanneer staat historische waarde gelijk aan cultuur? Denk dat Utrecht inderdaad een troef in handen heeft wanneer je kijkt naar de historische binnenstad, maar gelukkig wordt niet alleen daar naar gekeken wanneer een stad wordt genomineerd voor Culturele Hoofdstad.

En die koppeling van het 300-jarig jubileum van de Vrede van Utrecht in 2013 met 2018 Culturele hoofdstad begrijp ik niet geheel. In 2018 bijna hetzelfde trucje uithalen als vijf jaar ervoor of zo?
Antony1998 no está en línea   Reply With Quote
Old May 22nd, 2009, 04:34 PM   #64
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 147

Ach, Rotterdam is in 2001 ook culturele hoofdstad van Europa geweest. Dat deed met het uiteraard met een ander programma dan Den Haag en Utrecht en zonder historische binenstad. Dus dat is zeker geen criterium om wel of niet culturele hoofdstad te worden. Overigens heb ik heel weinig (tot bijna niets) van dat culturele hoofdstad gemerkt. Ik kan geen enkel evenement uit het (doorgaans erg goede) geheugen halen dat daarmee een raakvlak had.

Ik vrees dat dit voor Den Haag of Utrecht ook zal gelden als we het in 2027 er nog eens over hebben.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old May 22nd, 2009, 06:36 PM   #65
la-haye
Registered User

la-haye's Avatar

epa jij kijk helemaal ver vooruit 2027 we mogen blij zijn als we dat hallen
la-haye no está en línea   Reply With Quote
Old May 26th, 2009, 05:26 PM   #66
Haagse Dave
Registered User

Haagse Dave's Avatar

Likes (Received): 2

Net op TV West plan voor Spuiplein. Kosten 250 miljoen. Ik kon aan de hand van de beelden echter geen goede indruk krijgen. Ook de Nieuwe Kerk en Rabbijn Maarsen Plein worden bij de plannen betrokken.

Totaal aantal inwoners Stadsgewest Haaglanden: 1.088.508 inw.

Den Haag, Wereldstad aan Zee.
Haagse Dave no está en línea   Reply With Quote
Old May 26th, 2009, 05:34 PM   #67
Koen Acacia
Registered User

Koen Acacia's Avatar

Op die locatie lag er toch een plan om het autoverkeer daar ondergronds te doen? Als ze dat echt gaan doen lijkt me dat zo'n prijskaartje wel ongeveer klopt.
Don't blame it on sunshine, don't blame it on moonlight, don't blame it on good times, blame it on rampant police brutality, widespread gang violence and the near total collapse of Civil Society itself.
Old May 26th, 2009, 05:56 PM   #68
Haagse Dave
Registered User

Haagse Dave's Avatar

Quote:
Op die locatie lag er toch een plan om het autoverkeer daar ondergronds te doen? Als ze dat echt gaan doen lijkt me dat zo'n prijskaartje wel ongeveer klopt.
Dat was mij nog niet bekend. Maar idd gezien het bedrag niet onlogisch.

Old May 26th, 2009, 06:05 PM   #69
Koen Acacia
Registered User

Koen Acacia's Avatar

Quote:
Originally Posted by Haagse Dave View Post
Dat was mij nog niet bekend. Maar idd gezien het bedrag niet onlogisch.
Schmitt had het er ooit over toen hij nog stadsbouwmeester was. Het idee was om in ieder geval daar bij het Spuiplein en bij de Vijverberg de doorgaande weg die daar ligt ondergronds te laten gaan.
Op mijn "diepste verlangens voor Den Haag" lijstje zou dat worden gecombineerd met het weer doortrekken van de Hofvijver tot aan de Gevangenpoort, zodat die weer aan het water komt te staan zoals ooit het geval was, maar goed.

Zou natuurlijk wel weer een tijd een bouwput door de stad heen leggen, maar daarna zou dat stuk van het centrum wel flink wat meer de ruimte krijgen.
Don't blame it on sunshine, don't blame it on moonlight, don't blame it on good times, blame it on rampant police brutality, widespread gang violence and the near total collapse of Civil Society itself.
Old May 26th, 2009, 08:04 PM   #70
stevendh
Registered User

Een plan voor een autotunnel daar komt merkwaardig op mij over...
Het plan is wel om het Spui autovrij te maken, maar er lijkt mij niet voldoende verkeer om een tunnel te rechtvaardigen. Tot nu toe wordt ervan gesproken het autoverkeer simpelweg te weren.
Een tramtunnel zou veel meer op z'n plaats zijn. Deze zou wel diep moeten liggen om de bestaande tramtunnel te kruizen, en geen rare knikken bij de Vijverberg te hoeven maken. Het zou een interessant boorproject zijn.
Overigens heeft de Gevangenpoort nooit aan de vijver gegrensd.

Er stond een huis tegen de poort aangebouwd. Ik twijfel of het wenselijk is deze gebouwen terug te plaatsen - maar de plaats verkeersvrij maken, met bijv. een soort van Vijverberg inrichting, zou aantrekkelijk kunnen zijn.
stevendh no está en línea   Reply With Quote
Old May 26th, 2009, 09:05 PM   #71
Koen Acacia
Registered User

Koen Acacia's Avatar

Quote:
Originally Posted by stevendh View Post
Een plan voor een autotunnel daar komt merkwaardig op mij over...
Het plan is wel om het Spui autovrij te maken, maar er lijkt mij niet voldoende verkeer om een tunnel te rechtvaardigen. Tot nu toe wordt ervan gesproken het autoverkeer simpelweg te weren.
Een tramtunnel zou veel meer op z'n plaats zijn. Deze zou wel diep moeten liggen om de bestaande tramtunnel te kruizen, en geen rare knikken bij de Vijverberg te hoeven maken. Het zou een interessant boorproject zijn.
Tenzij ik me ernstig vergis was er wel degelijk sprake van een autotunnel, maar goed. En als je toch al begint met een tramtunnel, inderdaad onder de bestaande tunnel door, lijkt het mij vreemd om niet meteen de auto's mee te nemen. Eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen hoe je anders aan een kostenplaatje van 250 miljoen komt voor de inrichting van één plein.

Quote:
Overigens heeft de Gevangenpoort nooit aan de vijver gegrensd.

Er stond een huis tegen de poort aangebouwd. Ik twijfel of het wenselijk is deze gebouwen terug te plaatsen - maar de plaats verkeersvrij maken, met bijv. een soort van Vijverberg inrichting, zou aantrekkelijk kunnen zijn.
Dat is waar, I stand corrected. Nog steeds zou ik een uitbreiding van de Hofvijver naar de oude omvang een fantastisch plan vinden.
Old May 26th, 2009, 10:36 PM   #72
Haagse Dave
Registered User

Haagse Dave's Avatar

Cultureel kloppend hart Den Haag rond Spuiplein

26-05-09 19:59

DEN HAAG - Het Spuiplein, de Nieuwe Kerk en het Rabbijn Maarsenplein moeten het cultureel kloppend hart van Den Haag gaan vormen met een internationale uitstraling.

Op de huidige plek van het Lucent Danstheater en de Dr. Anton Phillipszaal komt een nieuw te bouwen dans- en muziekcentrum. Dit wordt het onderkomen van onder andere het Nederlands Danstheater, het Residentie Orkest en het Koninklijk Conservatorium. Verder moeten in het gebied verschillende ateliers en andere culturele instellingen een plaats krijgen.

Het plan helpt volgens het Haagse college van b en w bij de kandidatuur van Den Haag voor Europese culturele hoofdstad in 2018. De kosten zijn 240 miljoen euro en moeten betaald worden door de gemeente, het Rijk en sponsors. De gemeenteraad moet nog instemmen.

We mogen hier dan wel heel wat van verwachten, voor zo'n bedrag, want er wordt nergens gerept over een tunnel. Of wordt hier wijnhaven 2 mee gecombineerd.

Old May 26th, 2009, 10:38 PM   #73
blauw
fan van de klok

blauw's Avatar

Quote:
Eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen hoe je anders aan een kostenplaatje van 250 miljoen komt voor de inrichting van één plein.
Door de oude zooi te slopen en een prachtige toren van 100 meter met vier zalen erin neer te zetten!!

blauw no está en línea   Reply With Quote
Old May 26th, 2009, 10:42 PM   #74
blauw
fan van de klok

blauw's Avatar

Gekopieerd uit Wijnhaven fase II en III

Quote:
Originally Posted by stevendh View Post
Uit het AD:

Theatertoren van 100 meter hoog
Door HERMAN ROSENBERG

DEN HAAG - Den Haag krijgt een nieuw cultureel hart. De Spuizalen worden vervangen door een honderd meter hoge theatertoren, waarin behalve vier zalen ook het Koninklijk Conservatorium wordt ondergebracht.

Dat plan heeft het college van b en w gistermiddag voorgelegd aan de gemeenteraad. Voorlopig ligt er alleen nog maar een stedenbouwkundige schets. Maar de wethouders Bolle (cultuur) en Norder (bouwen) zijn vastbesloten het 240 miljoen euro kostende project uit te voeren.

„Dit wordt het zinderende, kloppende, culturele hart van onze wereldstad aan zee,’’ verklaarde Bolle gisteren enthousiast. Den Haag hoopt mede door deze grote investering in de kunsten in 2018 culturele hoofdstad van Europa te worden. Dat Nederland één van de twee hoofdsteden levert staat al vast. Maar welke stad het wordt is nog niet bekend. Het kabinet neemt daarover in 2013 een besluit. Ook als de felbegeerde titel aan de neus van Den Haag voorbijgaat, wordt het ‘Internationaal Cultuurforum Spui’ toch gebouwd. Want de bestaande gebouwen zijn versleten. Zowel de Dr. Anton Philipszaal als het Lucent Danstheater worden afgebroken.

Het nieuwe complex komt te staan op een geheel opnieuw in te richten Spuiplein, dat wordt verbonden met de tuin van de Nieuwe Kerk en het achter de kerk gelegen Rabbijn Maarsenplein. Volgens Norder moet er één grote culturele zone ontstaan tussen de nieuwbouw van het Wijnhavenkwartier (de ministerietorens) en Chinatown. Het Spui wordt in de toekomst autoluw, zodat oversteken makkelijker wordt.

OMA, het bureau van architect Rem Koolhaas, maakte het ontwerp. Er is ook nog een variant. Daarin is het gebouw breder en minder hoog. Maar het college van b en w geeft de voorkeur aan de hoge versie, omdat die meer ‘attentiewaarde’ heeft. Bovendien biedt dit smallere gebouw meer mogelijkheden om het gebied opnieuw in te richten.

Theaters gaan de lucht in

Den Haag hoopt in één klap een reeks stedenbouwkundige en culturele problemen op te lossen met de bouw van een groot nieuw cultuurcentrum op het Spuiplein. Het is de grootste en duurste ingreep in de stad sinds de bouw van het nieuwe stadhuis.

Dat blijkt uit de voorstellen die gisteren naar de gemeenteraad zijn gestuurd. De eind jaren tachtig goedkoop gebouwde Philipszaal en Danstheater voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd. Het Spuiplein is nooit het bruisende cultuurplein geworden, dat men ooit voor ogen had. De tuin van de Nieuwe Kerk maakt te weinig deel uit van de stad. En het Koninklijk Conservatorium staat op de verkeerde plek (Juliana van Stolberglaan).

Al deze knelpunten denkt het college van b en w te kunnen oplossen met de bouw van het Internationaal Cultuurforum Spui. In de schetsen van Rem Koolhaas’ Office for Metropolitan Architecture (OMA) is een groot gebouw getekend. Dat kan ook niet anders, want dat bevat vier zalen: twee grote, voor het Residentie Orkest en voor het NDT, en twee kleinere zalen. Daarnaast wordt het complete Koninklijk Conservatorium in het complex ondergebracht.

OMA heeft twee varianten uitgewerkt. Het ene plan gaat uit van een breed gebouw dat de complete oppervlakte van de huidige Spuizalen beslaat. Het andere plan is smaller maar hoger; het betreft een honderd meter hoge toren die op de plek van het huidige Lucent Danstheater komt te staan.

In deze variant, die de voorkeur geniet van b en w, blijft de plek van de Philipszaal onbebouwd, zodat het plein groter wordt. Wethouder Marnix Norder (PvdA, bouwen en wonen) legde gistermiddag uit dat hij kiest voor het hoge gebouw omdat dat meer mogelijkheden biedt om het gebied eromheen te verbeteren. „En het gebouw heeft een grotere uitstraling,’’ aldus Norder, die zich zei te realiseren dat een hoogte van honderd meter voor dit deel van de stad eigenlijk te ver gaat, gezien eerdere besluiten.

In het nieuwe complex gaan vier partners intensief samenwerken: het Residentie Orkest, het Nederlands Dans Theater, de directie die de gastprogrammering verzorgt en het Koninklijk Conservatorium. Deze partijen hebben al aangegeven dat zij hun krachten willen gaan bundelen. Gezamenlijk hopen zij vanaf 2017, wanneer de nieuwbouw klaar moet zijn, 300.000 bezoekers van dans, klassieke muziek, jazz en opera te trekken. Nu komen er jaarlijks 180.000 mensen naar het Spuiplein.

De visie van OMA reikt verder dan alleen het Spuiplein. Het bureau nam het hele gebied tussen het Oude Centrum en het Centraal Station onder de loep. Het advies luidt één grote culturele zone te maken van het Spuiplein, de Nieuwe Kerk plus tuin en het Rabbijn Maarsenplein. Norder ziet daar veel in. „Het hele gebied zal sprankelen van de creativiteit.’’ Daartoe worden ook andere gebouwen aangepakt, zoals de achterkant van de garage aan de Amsterdamse Veerkade. De tuin van de Nieuwe Kerk wordt ‘opengegooid’ door van de historische muur deels een historisch hek te maken.

De totale kosten van het plan bedragen 240 miljoen euro. Daarvan is nu slechts 32 miljoen beschikbaar. B en w rekenen op de steun van het rijk en van sponsors. „Als de raad akkoord gaat, gaan we er met z’n allen tegenaan, maar er zal een flink deel voor rekening van de gemeente komen,’’ zei wethouder Marieke Bolle (PvdA, cultuur en financiën) gisteren.
blauw no está en línea   Reply With Quote
Old May 27th, 2009, 12:07 AM   #75
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 147

Die visie van OMA is prachtig. Dit lijkt er erg goed uit te gaan zien, een hele mooie stimulans voor het centrum van Den Haag!
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old June 8th, 2009, 03:36 PM   #76
Beholder
Registered User

Beholder's Avatar

Likes (Received): 23

Quote:
Den Haag leert van Marseille
Door ELLEN VAN GAALEN

MARSEILLE - In de race om de titel Culturele Hoofdstad van Europa 2018 moet Den Haag zijn zwakheden tonen. Wat de stad vooral niet moet doen, is een intensieve lobby voeren in politieke kringen van de Europese Unie. Die tips kreeg een delegatie van de gemeente onlangs in Marseille.

In 2013 besluit een jury welke Nederlandse gemeente Culturele Hoofdstad van Europa 2018 wordt. Den Haag moet het opnemen tegen Maastricht, Utrecht, Almere, de Brabantsteden en de Hanzesteden. "De concurrentie is groot. Het is zeker geen gelopen race,'' beseft wethouder Marieke Bolle (PvdA, cultuur).

Om de kans op een overwinning te vergroten, bracht een delegatie vorige week een werkbezoek aan Marseille, de culturele hoofdstad van 2013. Den Haag hoopte op gouden tips over hoe de stad dat voor elkaar heeft gekregen. Wat blijkt? Marseille heeft de jury weten te overtuigen door te benadrukken dat zij de kandidatuur harder nodig heeft dan haar concurrenten.

Marseille kampte met een grote leegloop en veiligheidsproblemen. Den Haag wil met het oog op 2018 op het Spuiplein een nieuw Cultuurforum bouwen voor het Residentie Orkest, NDT en Koninklijk Conservatorium. "Het Spuiplein moet het culturele hart worden,'' verklaart Bolle.
Bron: het AD.

Is dat een goed idee? Laten zien hoe cultureel arm we zijn? En is dat wel zo?
Old June 8th, 2009, 03:48 PM   #77
Haagse Dave
Registered User

Haagse Dave's Avatar

2 x nee.

Old June 8th, 2009, 03:48 PM   #78
ikops
Moderator

ikops's Avatar

Likes (Received): 195

Ik heb altijd geleerd dat je je sterke punten juist moet benadrukken en je zwakke punten moet relativeren.
ikops no está en línea   Reply With Quote
Old June 8th, 2009, 03:58 PM   #79
Haagse Dave
Registered User

Haagse Dave's Avatar

Lijkt mij ook. Ik vind het een vreemde tactiek.

Old June 8th, 2009, 04:45 PM   #80
Koen Acacia
Registered User

Koen Acacia's Avatar

Vreemd, maar wel creatief.
Denk dat het een tactiek is die bij Marseille meer kans van slagen heeft: Den Haag loopt niet meer leeg.

Edit: ik moet zeggen, het idee om eens bij steden in het buitenland om tips te gaan zeuren vind ik op zich wél een goede. Beter goed gejat dan slecht verzonnen, toch?

Last edited by Koen Acacia; June 8th, 2009 at 04:56 PM.

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules