daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Den Haag

Den Haag » Ooievaarsnest

Reply

Thread Tools Display Modes
Old March 14th, 2009, 12:13 AM   #1
stevendh
Registered User

Likes (Received): 0

Den Haag: Ministerie van VROM (Verbouwing)

Nadat in verschillende berichten gesproken werd over een verbouwing van VROM, waarbij een extra ministerie in het gebouw ingepast zou worden, heb ik berichten daarover eens bij elkaar geGoogled:

Quote:
http://www.stichtingmilieunet.nl/and...enblog/?p=6464

Ministerie van VROM gaat op de schop - Het Nieuwe VROM

Het huidige VROM-gebouw aan de Rijnstraat in Den Haag, dat in 1992 in gebruik werd genomen, is over enkele jaren toe aan een grondige renovatie. Ook zijn de technische installaties toe aan vervanging.

Komend jaar wordt een programma van eisen opgesteld waaraan het gebouw na de renovatie moet voldoen. Naar verwachting zullen alle medewerkers van VROM eind 2010 hun huidige kantoor tijdelijk inruimen voor andere huisvesting.

Vanaf 2011 start de verbouwing, die maar liefst vier jaar gaat duren. Rond 2015 keren de medewerkers van het kerndepartement VROM terug naar de Rijnstraat. Tegen die tijd zal ook een ander kerndepartement de Rijnstraat betrekken.

De leiding over de renovatie komt in handen van Peter Welling (57). Welling is zeven en een half jaar plaatsvervangend secretaris-generaal bij VROM geweest. In deze functie is hij tot 15 februari 2009 verantwoordelijk voor de staf- en bedrijfsvoeringsfuncties van het departement.

Bron: VROM

Dat werd tijd. Het gebouw van het ministerie van VROM is al heel lang geen voorbeeld meer als het gaat om energiezuinige techniek. Overigens was het dat wel toen het in 1992 in gebruik werd genomen, zo snel gaan de ontwikkelingen nu eenmaal. Zou mooi zijn als het Nieuwe VROM in 2015 opnieuw een voorbeeld is van duurzaam bouwen en de nieuwste energietechnieken, zodat het een echte mini-energiecentrale gaat worden. Zie ook: De winst van Duurzaam Bouwen

Overigens wordt de functie van Peter Welling overgenomen door Saskia Borgers (39), de huidige directeur-generaal Milieu (DGM). Die functie van DGM wordt voorlopig waargenomen door Hugo von Meijenfeldt (53).
Quote:
http://www.ad.nl/denhaag/stad/306661..._n_gebouw.html

Ministeries in één gebouw

DEN HAAG - Het kabinet komt voor de zomer met voorstellen om verschillende ministeries onder te brengen in gezamenlijke gebouwen. Dat kondigde minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken woensdag aan in een debat in de Tweede Kamer.
afbeelding vergroten Ministeries in Den Haag. FOTO JACQUES ZORGMAN
Een meerderheid van het parlement van in elk geval CDA, PvdA en de SP wil dat meer departementen in één gebouw terechtkomen in het centrum van Den Haag, bij voorkeur op loopafstand van elkaar en van het Binnenhof. Ter Horst is het met de fracties eens dat dat financiële voordelen heeft en ook de onderlinge samenwerking ten goede komt. Nu zijn ministeries versnipperd over Den Haag en omgeving gehuisvest.

De ministeries van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en Economische Zaken (EZ) kondigden eerder al aan dat ze vanaf 2011 samen in een gebouw komen te zitten. Ook in het te renoveren gebouw van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) is vanaf 2015 plaats voor nog een departement.

Maar volgens de Tweede Kamer kunnen meer departementen in een gebouw worden ondergebracht. Ter Horst steunt het verzoek van het parlement en gaf aan dat er al wordt gewerkt aan gezamenlijke huisvesting van ministeries. Ze verwacht dat het kabinet daarover voor de zomer uitsluitsel kan geven.

Ter Horst ging niet mee in een oproep van een Kamermeerderheid om provincies met een hoge werkloosheid te ontzien bij het verminderen van het aantal rijksambtenaren. De PvdA, het CDA en de SP willen dat Zeeland, Limburg, Drenthe en Groningen daarbij buiten schot blijven, omdat de werkloosheid daar boven het gemiddelde ligt. (ANP)
Ik ben benieuwd waar dit ministerie tijdelijk naartoe gaat. Prinsenhof misschien? Zou de belastingdienst daar niet naartoe verhuizen? Past dat nog? Het is wel een groot ministerie.

Het lijkt me logisch als na de verbouwing Verkeer en Waterstaat erbij intrekt.

De verbouwing lijkt redelijk ingrijpend. Ik vraag me af of...

... de glazen serres behouden blijven

... de blinde zijkant -aan het viaduct- aangepast zal worden.

Een interessante tekst over dit ministerie is te vinden op:

http://www.architectenweb.nl/aweb/ar...ia.asp?ID=6691

Last edited by stevendh; March 14th, 2009 at 02:42 AM.
stevendh no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old March 14th, 2009, 02:36 AM   #2
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 108

Ze zullen toch hopelijk architectonisch niet al te veel aan het gebouw gaan veranderen? Ik vind het nog steeds een heel mooi gebouw. Heeft een architect (Hoogstad) overigens hier nog iets over te zeggen? (bescherming t.o.v. aantasting van zijn ontwerp?).
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old March 14th, 2009, 09:50 AM   #3
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Likes (Received): 1032

Ik denk dat het interieur en dan vooral de indeling van het gebouw een grotere prioriteit hebben dan dat ze structurele aanpassingen gaan doen aan het gebouw. Door ruimtegebrek is er vaak creatief met de ruimte omgesprongen om zo maar overal werkplekken te creëren. De renovatie zal dan waarschijnlijk vooral inhouden dat hier weer een eenheid van wordt gemaakt waardoor her gebouw efficiënter kan worden gebruikt. Daarnaast is er de opgave om het mogelijk te maken dat er een geheel nieuw kern departement kan intrekken. De kantine kan nog worden gedeeld, maar er zal wel plaats moeten worden gemaakt voor een tweede bibliotheek om maar iets te noemen.

Samen met de verbeteringen op milieu technisch gebied zal dit al zeer ingrijpend zijn, ik verwacht dan ook niet dat er grote architectonische aanpassingen zullen worden gedaan aan de buitenkant van het gebouw.
Momo1435 está en línea ahora   Reply With Quote
Old March 14th, 2009, 07:50 PM   #4
070
BANNED

Quote:
Originally Posted by Momo1435 View Post
Samen met de verbeteringen op milieu technisch gebied zal dit al zeer ingrijpend zijn, ik verwacht dan ook niet dat er grote architectonische aanpassingen zullen worden gedaan aan de buitenkant van het gebouw.
Denk ook niet dat er al teveel aan de buitenkant veranderd. Misschien kunnen ze aan de kant van het PB viaduct, de kleine raampjes vervangen voor grotere raampartijen, die kant blijft imo niet zo aantrekkelijk. Voor de rest is het een imposant gebouw.
070 no está en línea   Reply With Quote
Old April 9th, 2009, 11:32 PM   #5
stevendh
Registered User

Quote:
Ministeries gaan ’samenwonen’

DEN HAAG - Het kabinet heeft besloten enkele ministeries in Den Haag samen te voegen onder één dak. Dat betekent dat Verkeer en Waterstaat zal verhuizen naar het gebouw van VROM. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat samen met dat van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
afbeelding vergroten Ministeries in Den Haag. FOTO JACQUES ZORGMAN
Dat heeft minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken donderdag gezegd na afloop van de ministerraad. Haar departement blijft nabij dat van Justitie. Eerder werd ook al bekend dat de ministeries van Economische Zaken en Landbouw samengaan.

Doordat de rijksoverheid inkrimpt komen de komende jaren ongeveer zesduizend werkplekken leeg te staan op departementen in het centrum van Den Haag. De verhuizingsronde bespaart de rijksoverheid structureel 40 miljoen euro. Ook wordt een eenmalige meevaller van 90 miljoen euro verwacht omdat een aantal renovatieplannen van tafel kan nu de departementen compacter behuisd worden.

Onderzocht wordt ook of onderdelen van Defensie in de toekomst kunnen overgaan naar het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dat huisvest momenteel al de collega’s van Ontwikkelingssamenwerking en Europese Zaken.

,,We gaan samenwonen,’’ reageerde minister Jacqueline Cramer (VROM) op het besluit dat Verkeerscollega Camiel Eurlings in 2014 bij haar intrekt. Eurlings verzette zich aanvankelijk tegen de verhuizing van zijn departement, mede vanwege de hoge kosten.

Minister Ter Horst erkent dat Verkeer en Waterstaat duurder uit zal zijn op de nieuwe locatie bij het centraal station. Omdat de kosten voor de hele rijksoverheid echter met miljoenen dalen door de samenvoeging, zet ze het plan toch door. Verkeer en Waterstaat krijgt een financiële compensatie voor de hogere kosten. Eurlings toonde zich tevreden met deze uitkomst. ,,Het gaat mij erom dat het voor de belastingbetaler goed is. En wij gaan er niet op achteruit,’’ zei hij. (ANP)
Er gaan aardig wat gebouwen leeg komen te staan... wat zou er met het gebouw bij Laan van NOI gebeuren?
stevendh no está en línea   Reply With Quote
Old April 10th, 2009, 09:43 AM   #6
Xoem
Registered User

Xoem's Avatar

In een bericht op teletekst stond gisteren ook dat Justitie en Binnenlandse Zaken in 1 gebouw zouden gaan zitten. Bericht is nu weg, ik ga er maar even van uit dat het een foutje was..
Xoem está en línea ahora   Reply With Quote
Old April 10th, 2009, 09:57 AM   #7
Koen Acacia
Registered User

Koen Acacia's Avatar

Likes (Received): 64

Strikt genomen is het een gebouw natuurlijk.

Zal bij V&W en VROM wel flink gesneden gaan worden, ik vraag me af hoe dat in de praktijk uitpakt.
Koen Acacia no está en línea   Reply With Quote
Old April 10th, 2009, 12:19 PM   #8
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

De centrale afdelingen samen voegen in het (dan gerenoveerde) VROM gebouw en de wat minder belangrijke afdelingen in kantoorpanden in de buurt onderbrengen? In Stichthage 1, 2 of 3 bijvoorbeeld?
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Old April 10th, 2009, 01:16 PM   #9
Koen Acacia
Registered User

Koen Acacia's Avatar

Quote:
Originally Posted by EPA001 View Post
De centrale afdelingen samen voegen in het (dan gerenoveerde) VROM gebouw en de wat minder belangrijke afdelingen in kantoorpanden in de buurt onderbrengen? In Stichthage 1, 2 of 3 bijvoorbeeld?
Het plan is voornamelijk om echt een paar duizend arbeidsplaatsen te gaan kappen, waardoor dus ook een fors stel werkplekken overbodig wordt. Als gevolg daarvan zouden dan een stel gebouwen kunnen worden afgestoten. Dat is in ieder geval de theorie...

En ja, wat is centraal? Wat is "minder belangrijk"? Als bij VROM een paar mensen regelgeving voor nieuwe tunnels zit voor te bereiden (ik noem maar een zijtak) en bij V&W zitten mensen met forse ervaring op tunnelgebied dan is het toch handig als die twee elkaar bij de koffieautomaat nu en dan kunnen spreken. Zijn het daarmee centrale afdelingen?
Old April 10th, 2009, 01:30 PM   #10
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Ik heb ook niet het antwoord op de vragen wat centraal is en wat minder belangrijk is. Overigens zijn dat wel terechte vragen die de kern van het probleem aanspreken. Dat zal toch wel onderzocht zijn bij het tot stand komen van deze plannen? En zoals je al schetst zie ik ook wel voordelen van een bepaalde synergie. De vraag is of die er ook werkelijk komt. Met pasjes e.d. kun je van één gebouw toch echt twee (of meer) verschillende belevingswerelden maken. Vanuit het oogpunt van bevoegdheden en competenties (het behouden daarvan) zie ik eerder die electronische scheiding komen dan dat er quasi als een samengevoegd ministerie gewerkt zal gaan worden.
Old April 10th, 2009, 02:28 PM   #11
ikops
Moderator

ikops's Avatar

Likes (Received): 133

Of ik nou op de Artillerie zit, of aan de Plesmanweg of bij VROM, het maakt me eerlijk gezegd weinig uit. Zo lang ik mijn werk maar behoorlijk kan blijven doen.

En nee, ik ben geen raam-ambtenaar.
ikops no está en línea   Reply With Quote
Old April 10th, 2009, 02:29 PM   #12
Koen Acacia
Registered User

Koen Acacia's Avatar

Bij JuBi heb je eigenlijk nu al dat die twee één beveiligingssysteem gebruiken: als je bij Justitie binnen bent heb je verder geen poortjes als je Binnenlandse Zaken in loopt. (Typisch voorbeeld van synergie natuurlijk.)
Dat gezegd zijnde.. in de tijd die ik daar heb doorgebracht (al met al een half jaartje, dus ook niet gek lang) waren het ab-so-luut verschillende werelden. Communicatie tussen de verschillende departementen zal er ongetwijfeld wel ergens zijn geweest, maar ik heb er niks van gemerkt.
Old April 10th, 2009, 03:04 PM   #13
Erik
Voorbijganger

Likes (Received): 28

Moet je nagaan dat ik technisch gezien voor beide ministers werk... Zucht... Wij merken ook er weinig van communicatie tussen beide ministeries.

Ik hoop dat dat samenvoegen niet te optimistisch gebeurt. Wij zitten hier met 3 man en 6 computers op een twee pesoons kamer, met 3 kasten en een kluis. Als de zon schijnt wordt het zomaar 28 graden. We hebben geen vergaderruimtes, terwijl we met enorm veel externe partners werken. Niet echt fijn om in te werken. Prima hoor, ruimte besparen, maar ik hoop echt dat dit dan wel fysiek enigszins acceptabel blijft. ik ken de situaties bij V&W en EZ niet, dus misschien hebben ze daar echt wel capaciteit over qua ruimte, dan mogen ze in hun handjes knijpen, want hier zitten we echt als sardientjes in een blik. Als het alleen gaat om het tevreden houden van 'de belastingbetaler' dan kan ik wel wat andere bezuinigingen bedenken.

'De belastingbetaler' moet dan ook maar eens leren begrijpen dat ook ambtenaren ruimte nodig hebben om te werken, want dat doen ze wel degelijk namelijk.
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer
Erik no está en línea   Reply With Quote
Old April 10th, 2009, 03:18 PM   #14
Koen Acacia
Registered User

Koen Acacia's Avatar

Erik: klinkt me zeer bekend in de oren. IT-afdeling?
Old April 10th, 2009, 03:22 PM   #15
Erik
Voorbijganger

Likes (Received): 28

^ Nee, dat niet, maar die hebben er ongetwijfeld ook last van. Ik werk overigens niet fysiek in één van de twee gebouwen. Ik werk in de Hoftoren.
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer
Erik no está en línea   Reply With Quote
Old April 10th, 2009, 03:38 PM   #16
la-haye
Registered User

la-haye's Avatar

erik mag jij ook geen foto's van het jubi maken of geld het alleen voor de mense die op de bouw aan wezig zijn
la-haye no está en línea   Reply With Quote
Old April 10th, 2009, 03:39 PM   #17
Koen Acacia
Registered User

Koen Acacia's Avatar

Verrek, dat is waar ook. Was door die opmerking over JuBi even op het verkeerde been gezet.
Dat soort omstandigheden had ik van de Hoftoren niet verwacht, had gedacht dat het daar toch iets meer van deze tijd zou zijn.
Old April 10th, 2009, 10:40 PM   #18
Wisma
Registered User

Wisma's Avatar

ICT bij VROM en VenW kan nog boeiend worden aangezien VenW zich graag ziet als "trekker" van veel projecten. Dat gaan ze bij VROM vast last van krijgen.
Wisma no está en línea   Reply With Quote
Old April 11th, 2009, 11:34 AM   #19
bulgerhoog
Registered User

bulgerhoog's Avatar

Likes (Received): 23

VROM en VenW bij elkaar

Goed besluit om VROM en VenW bij elkaar te zetten. Water, ruimte en milieu hebben zeer veel raakvlakken. In veel andere landen is dat samen met natuur gewoon één departement. Ook in Brussel vallen water, milieu en natuur onder DG Environment. Meer integratie maakt ook de implementatie van EU-richtlijnen makkelijker. Aparte beveiligingssystemen zou dan ook waanzin zijn.

Overigens vind ik het VROM-gebouw er nog steeds niet slecht uitzien, dus waarom er een vierjarige verbouwing nodig is, is mij een raadsel.

Bij de bouw van VROM was er overigens al een fors conflict over het beperkte aantal m2 per ambtenaar.

Erik

Ex-VROM bewoner van 1992-1997
bulgerhoog no está en línea   Reply With Quote
Old September 5th, 2010, 07:54 PM   #20
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Likes (Received): 1032

Deze maquettes stonden mooi in zicht op de begane grond van het ministerie van VROM.

Momo1435 está en línea ahora   Reply With Quote

Reply

Tags
jan hoogstad

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules