daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Brussel / Bruxelles

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old May 3rd, 2008, 04:19 PM   #41
freeksregistration
skyscraper tournament

freeksregistration's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by Thermo View Post
1 perron per jaar... welkom in de wondere wereld van de NMBS.

Terwijl men in alle Europese hoofdsteden pareltjes van moderne stations aan het bouwen is, is men in de HOOFDSTAD (een stad die nota bene al een mindere reputatie bij toeristen heeft!) wat muurtjes aan het verven en wat nieuwe pisgele jaren 50-wandpanelen aan het hergebruiken (Bxl Centraal) om zogezegd de stations te 'renoveren'.

DE BRUSSELSE STAIONS ZIJN EEN NATIONALE SCHANDE! En de 'renovaties' zijn een lachertje.

Ik durf ècht geen buitenlandse bezoekers meer mee te nemen naar Brussel per trein. Ik schaam me dood.

Wie zijn toch die incompetente, achterlijke dwazen die hiervoor verantwoordelijk zijn!?

Kijk eens naar wat men in een Nederlandse provinciestad gaat bouwen:

En kijk dan naar Brussel... 'capital of Europe'! Brussel lijkt wel een derdewereldstad qua spoorinfrastuctuur.

Wanneer wordt men eens wakker in (politiek) Brussel? En dan maar verwonderd zijn als Brussel slecht uit een internationale studie komt wat betreft imago... Ja, HALLO!

ps: ik weet dat ik in herhaling val, maar af en toe moet ik mijn frustratie eens kunnen luchten.

je kon ook gwn het station van Luik of Leuven nemen hé dat zijn ook provincie steden en mooier!
of wil je soms dat de Nederlanders echt gaan denken dat alles zoveel mooier en beter is in Nederland.(tegenover Brussel is dat mss wel zo??)
En als je weet wat voor ene gedrocht er nu staat in Utrecht, das pas erg! utrecht centraal is het grootste station van Nederland.
Ik vindt het soms toch wel wat te veel overdreven hoor! de overkapping is geen fantatstische architectuur, maar mooi is het wel, En dan nog maar te zwijgen over de prachtige hal. Nee voor mij is het aller ergste staiton dat van Noord, al vindt ik het echt een schande dat ze zuid niet afwerken .

Last edited by freeksregistration; May 3rd, 2008 at 04:42 PM.
freeksregistration no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 4th, 2008, 12:52 PM   #42
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 11

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post

Wel een kleine noot aan toevoegen: als de Brusslese politiek bevoegd waren over de spoorweginfrastructuur op hun grondgebied, het zou niet veel beter zijn, wel integendeel vrees ik..
Zo dingen moeten dan ook niet regionaal beslist worden maar nationaal.
In wat klein landje leven wij hier al niet!
En we moeten nu ook niet gaan dramatiseren, zó erg is het ook weer niet met de Brusselse stations.
Maar men moet de vinger niet naar de verkeerden wijzen.
Ik kan het niet genoeg blijven herhalen, onze politici zijn een weerspiegeling van de maatschappij, en de NMBS is een weerspiegeling van het politiek beleid.
Met een klein beetje maatschappelijke en politieke draagkracht hadden we nu in alle grote Belgische steden moderne stations en een GEN voor Brussel en Antwerpen, de Duitse S-Bahns waardig.
Maar tja, we lopen zielig achterop, B-HV en Vlaamse plaatsnamen, daar zijn we mee bezig, ondertussen hebben lobby's vrijspel en hebben we nauwelijks nog voor iets een budget, de enigste overheid die geld over heeft in dit land spaart het dan nog op goede oude West-Vlaamse boerenstijl op. Terwijl we kreunen onder file's, belachelijk veel huizen nog geen dakisolatie of dubbelglas hebben. Terwijl olievaten richting 200 dollar pieken investeren wij in containerhaven's en ondermijnen we de ontwikkeling van duurzame energie door twijfels rond de toekomst van onze kerncentrales.
Een nieuw industrieelkanaaltje bij Damme, nieuwe snelwegen, nieuwe containerdokken, we lijken weer in de jaren 60 belandt!
snot no está en línea   Reply With Quote
Old May 4th, 2008, 12:59 PM   #43
snot
Registered User

snot's Avatar

Quote:
Originally Posted by freeksregistration View Post
je kon ook gwn het station van Luik of Leuven nemen hé dat zijn ook provincie steden en mooier!
of wil je soms dat de Nederlanders echt gaan denken dat alles zoveel mooier en beter is in Nederland.(tegenover Brussel is dat mss wel zo??)
En als je weet wat voor ene gedrocht er nu staat in Utrecht, das pas erg! utrecht centraal is het grootste station van Nederland.
Ik vindt het soms toch wel wat te veel overdreven hoor! de overkapping is geen fantatstische architectuur, maar mooi is het wel, En dan nog maar te zwijgen over de prachtige hal. Nee voor mij is het aller ergste staiton dat van Noord, al vindt ik het echt een schande dat ze zuid niet afwerken .
Ja, da's dus wel de nuance, Utrecht is het grootste Nederlandse station.
Old May 31st, 2008, 12:19 PM   #44
snot
Registered User

snot's Avatar

Politiek is er wat aan het bewegen in Brussel. Ze staan allemaal aan de kant van Thermo!
'schandalige verwaarlozing van de Brusselse stations door de NMBS'

Quote:
Les pouvoirs exécutif et législatif de la Région-capitale doivent également tenter de se mettre d'accord en matière de look et de marketing pour le futur RER, ainsi que sur leurs attentes vis-à-vis du projet de la SNCB d'implanter son administration dans un nouvel ensemble, à la gare du Midi. Pascal Smet était interpellé vendredi par plusieurs députés régionaux au sujet du sort réservé à Bruxelles dans le plan d'investissement 2008-2012 de la SNCB.

Il s'est notamment dit scandalisé de constater que des villes comme Anvers, Liège ou Mons disposeront de grandes gares érigées sur base de "gestes architecturaux forts", alors que Bruxelles doit se contenter de "bunkers", qui sont pourtant les gares les plus fréquentées du pays".

"En arrivant de Londres TGV, on a l'impression d'arriver à Bucarest en débarquant à la gare du Midi", a-t-il commenté, invitant les Bruxellois à s'opposer à la délivrance du permis de construire le nouveau centre administratif de la SNCB, si le projet qu'elle met sur la table n'est pas "très convaincant".
"En arrivant de Londres TGV, on a l'impression d'arriver à Bucarest en débarquant à la gare du Midi"

zelf Thermo zou dat niet durven zeggen!
Ik vindt het wel wat overdreven, want Brussel-Zuid is als je van de TGV komt toch een modern station. Tzijn die perrons voor het binnenlandsverkeer,... en de stationsomgeving en de tramtunnel.
Old May 31st, 2008, 12:43 PM   #45
hix
BANNED

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by snot View Post
Ik vindt het wel wat overdreven, want Brussel-Zuid is als je van de TGV komt toch een modern station. Tzijn die perrons voor het binnenlandsverkeer,... en de stationsomgeving en de tramtunnel.
Eigenlijk is alles slecht, behalve de TGV-perrons...
hix no está en línea   Reply With Quote
Old May 31st, 2008, 12:51 PM   #46
Caneton
Registered User

100 millions d'euros pour la nouvelle gare de Mons ... je ne dis pas que Mons n'a pas droit à une belle gare .. mais à titre de comparaison de navetteurs quotidiens ça me parait exorbitant, alors que les gares Bruxelloises doivent se contenter de lifting légers.
Caneton no está en línea   Reply With Quote
Old May 31st, 2008, 01:24 PM   #47
snot
Registered User

snot's Avatar

De 2de gang onder de perrons is toch ook al onderhande genomen?
De centrale hal is proper en modern.

Ja, een mooie overkapping zoals in Luik had wel mooi geweest en geen overbodige luxe voor het belangrijkste Belgische station. Maar ja, onze regionale politiekers denken daar anders over. Leve hun eigen provinciestad!
Old May 31st, 2008, 02:44 PM   #48
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Quote:
"En arrivant de Londres TGV, on a l'impression d'arriver à Bucarest en débarquant à la gare du Midi"

En terecht... teken dat die mensen nog nooit in Boekarest geweest zijn
Old May 31st, 2008, 03:05 PM   #49
Thermo
Registered User

Thermo's Avatar

Likes (Received): 129

Quote:
Politiek is er wat aan het bewegen in Brussel. Ze staan allemaal aan de kant van Thermo!
'schandalige verwaarlozing van de Brusselse stations door de NMBS'

EINDELIJK beweegt er wat! Nu maar hopen dat die kl**tzakjes van de NMBS er iets mee doen.

ps: Eigenlijk is de vergelijking met Bucharest een belediging voor... Bucharest. Het ziet er daar stukken beter uit:

En Bsl Zuid...
Thermo no está en línea   Reply With Quote
Old May 31st, 2008, 03:16 PM   #50
satellite 2640
Registered User

thermo, dat is blijkbaar in chisinau, hoofdstad van moldavië (het cyrillisch geschrift is ook een indicatie dat dit niet roemenië kan zijn): zo te zien valt dat station zeer goed mee voor één van de minst welvarende landen in europa..
satellite 2640 no está en línea   Reply With Quote
Old May 31st, 2008, 04:45 PM   #51
Thermo
Registered User

Thermo's Avatar

Likes (Received): 129

Moldavië? Goh, dan is het nog erger... Moldavië is het armste land van Europa.
Thermo no está en línea   Reply With Quote
Old May 31st, 2008, 08:52 PM   #52
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Uhhh... thermo... die plaatjes *heten* zelfs Chisinau... Dat riekt behoorlijk...

Overigens, geloof me vrij... Boekarest is echt stukken erger dan BXL-zuid.
Old August 19th, 2008, 08:11 PM   #53
hix
BANNED

Ik vond geen thread meer over Brussel Zuid. Dus plaats ik dit maar hier.

Ik heb nog maar eens een mail gestuurd aan Pascal Smet:

Quote:
Beste Mijnheer Smet,

Op 18 februari 2007 stuurde ik u een mail met de vraag of u niet kon druk uitoefenen op de nmbs om het Zuidstation dat nu al 20 jaar onafgewerkt blijft, en zelfs niet onderhouden wordt, eindelijk af te werken.

Tot mijn grote ontgoocheling antwoorde u mij dat de nmbs pas in het voorjaar van 2008 zou verderwerken aan de afwerking van het grootste station van België.

Na een controle van mij, verleden week, blijkt dat uw informant u heeft voorgelogen. Niet alleen is er nog niet begonnen met de werken. Ook de noodzakelijke onderhoudswerken zijn nog altijd niet gebeurd?

Denkt u dat dit een doelbewuste strategie is van de nmbs om Brussel te saboteren of dat het hier gewoon gaat om verregaande incompetentie?

Alleszins: aan het ritme van 1 perron per jaar zal het nog tot 2017 duren voor de perrons zijn afgewerkt. (Indien men onmiddelijk start... hum, hum)
Maar vermits de nmbs met hun gekende cynisme elke jaar de start van de werken uitstelt, zal het waarschijnlijk nog tot 2030 duren voor de werken begonnen worden.

De schade die dan zal zijn aangedaan aan het imago van Brussel zal niet te schatten zijn.

Ik zou het fijn vinden indien ik u binnenkort zou zien een persconferentie geven waar u uw verontwaardiging uitschreeuwt over deze schandalige feiten. Ik heb de burgemeesters van andere steden (Leuven, Antwerpen...) al voor vertragingen van slechts 2 à 3 jaar de pers zien samenroepen. Waarom doen Brussels politici dat niet voor de vertraging van 30 jaar (!!!!!) in Brussel Zuid?

Met vriendelijk groeten,

...
Old September 19th, 2008, 05:32 PM   #54
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 15

Quote:
Originally Posted by hix View Post
De NMBS moet onmiddelijk verder gaan met de afwerking van het zuidstation.
Ik denk dat men wacht op de sloop van de oude postgebouwen in de Fonsnylaan om hieraan te beginnen.
Die staan er ook nog altijd , hoe komt dat?

Afwerking van de Midi : verwijder eerst die goedkope rommel die dient als overkapping over de eerste 6 sporen, het trekt op geen kloten!
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old September 19th, 2008, 09:02 PM   #55
hix
BANNED

Quote:
Originally Posted by De Snor View Post
Ik denk dat men wacht op de sloop van de oude postgebouwen in de Fonsnylaan om hieraan te beginnen.
Die staan er ook nog altijd , hoe komt dat?
Dat is geen uitleg. De nmbs heeft gezegd dat het één jaar duurt om een perron te renoveren. Dus tegen dat ze aan het laatste perron zijn, zijn we al 8 jaar verder. Tegen dan zouden die gebouwen al kunnen afgebroken zijn? Maar als we de verregaande incompetentie van de nmbs in rekening brengen hebben ze waarschijnlijk meer dan 8 jaar nodig voor de afbraak? Gesteld dat ze er al ooit in slagen om er aan te beginnen.

Dit verhaal begint stilletjes aan GROTESKE vormen aan te nemen! DE WERKEN ZIJN AL 2O JAAR OVER TIJD! EN MEN IS ZELFS NOG NIET BEGONNEN MET DE WERKEN!

Men moet de misdadigers die aan de top van de nmbs staan VANDAAG voor de rechtbank brengen en beschuldigen van MISDADIGE NALATIGHEID!
Old September 19th, 2008, 09:22 PM   #56
Dietrich
Registered User

Op dit moment is men zowat overal over tijd, verschillende grote stations op het GEN zijn nog steeds niet aangepast, het GEN zou in 2011 of 2012 reeds actief moeten zijn (maar is uiteraard reeds uitgesteld).
Dietrich no está en línea   Reply With Quote
Old September 23rd, 2008, 02:23 PM   #57
JayBeeke
Registered User

Quote:
Men moet de misdadigers die aan de top van de nmbs staan VANDAAG voor de rechtbank brengen en beschuldigen van MISDADIGE NALATIGHEID!
Scherp... maar rechtvaardig. Mensen die geen enkele vorm van werkloosheids- of pensioenvergoeding verdienen zijn het.

mvg
JJN
JayBeeke no está en línea   Reply With Quote
Old September 23rd, 2008, 07:52 PM   #58
X38
Registered User

Likes (Received): 10

Snor, vertel je verhaal van de spoorwegmaffia in Luik nog eens aub?

Last edited by X38; September 23rd, 2008 at 09:02 PM.
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old September 23rd, 2008, 09:01 PM   #59
snot
Registered User

snot's Avatar

Quote:
Originally Posted by hix View Post
Jannie Haeck? Dat is volgens mij een sp-a'er en misschien wel een vriend van Pascal Smet.

Ik zou graag die kerel eens horen uitleggen waarom er al 20 jaar niet wordt verdergewerkt aan het zuidstation. Kunnen we eens goed lachen!

Anders wel een goed lijstje Bazar! Het lijkt me nuttig te zijn om de verschillende politieke kleuren tegen elkaar uit te spelen.

Misschien kan Snot eens contact opnemen met Brussel deze week? Kunnen ze er een artikel over schrijven? En waarom niet TV Brussel en Télé Bruxelles?
Ik wil wel een mailtje sturen maar ik denk dat de toestand van de Brusselse stations ondertussen wel genoeg is aangeklaagd in de pers. Het is door een aantal Brusselse politici al verscheidene keren via de pers aan de grote klok gehangen.
Het begint afgezaagd te worden.
Brussel-Centraal is echt wel op goede weg, Brussel-Zuid verloopt tergend traag maar het gebeurt en Brussel-Noord staat ook in de planning.
Quote:
Ik vraag mij af in hoeverre de nmbs daar verantwoordelijk voor is. NMBS dat is politiek en politiek dat is Leterme en Schouppe. De verdeelsleutel voor de nmbs is 60/40 : Vlaanderen/Wallonie. De schuld ligt bij de Vlaams ministers, die zowel het Vlaams beleid als het federaal beleid omtrent mobiliteit controleren. Er worden liever superringen aangelegd of provinciale stationnekes aangepakt dan de grote Belgische internationale stations.
Als morgen de ministers van de CD&V beslissen om meer Vlaams en federaal geld vrij te maken voor de Brusselse stations, dan gebeurt dat.
Zelfde met paars indertijd, waarom hebben zij niet gezorgd voor een prachtig HST station in Brussel-Zuid?
Old September 24th, 2008, 09:02 AM   #60
hix
BANNED

Quote:
Brussel-Zuid verloopt tergend traag maar het gebeurt
Het gebeurt? Er gebeurt juist niks. Niet traag, maar NIKS. De laatste 10 jaar heeft men zelf geen minimum onderhoud gedaan aan de perrons. Ga zelf maar eens kijken. En dan durft de nmbs vandalisme aanklagen, ze zijn zelf vandalen.

De nmbs heeft nog dit jaar aangekondigd dat ze miljoenen van hun investeringsbudgetten niet hebben "kunnen" gebruiken. Met andere woorden de nmbs doet haar butget niet op!

Last edited by hix; September 24th, 2008 at 09:13 AM.

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules