daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old April 1st, 2009, 11:12 AM   #1
Timon91
Error

Likes (Received): 46

Zonnig Noord-Ierland

Noord-Ierland dus. Vooral bekend vanwege het geruzie tussen de katholieken en de protestanten. Ondanks het sinds 2007 officieel vrede is waren er onlangs toch weer enkele incidenten met dodelijke afloop. In Mei 2007, enkele weken voor het officieel vrede was, ben ik in Belfast en Noord-Ierland geweest. Ondanks dat het geen hele bekende vakantiebestemming is heeft het heel wat te bieden. Bovendien is het wel leuk om een keer een zonnige serie te plaatsen nu de lente eraan komt!

Belfast

Ik was maar twee hele dagen in Noord-Ierland, maar toch heb ik veel gezien. De eerste dag ben ik Belfast in geweest. Veel foto’s van Belfast zijn mislukt of ben ik kwijt geraakt (mislukte geheugenkaart), dus daar heb ik helaas maar heel weinig foto’s van. Ik vond Belfast wel een leuke plaats, maar er is niet bijster veel te zien. In het centrum is het stadshuis wel de moeite waard. Buiten de stad, in de haven, ligt het droogdok waar de Titanic gebouwd is. Daar heb ik helaas geen foto’s van, aangezien het al bijna donker was toen ik daar was. Het ligt op een verlaten fabrieksterrein en er is geen enkele vorm van toerisme te bekennen.

1. Zo ziet dat droogdok eruit. Deze foto is niet van mij. Hier ben ik de eerste avond/late namiddag geweest.

bron

2. Ook nog even gekeken bij Stormont, het gebouw van de Noord-Ierse overheid. Mooi uitzicht heb je vanaf daar.

image hosted on flickr

3. Een scheidingsmuur tussen een katholieke en een protestantse wijk. Best wel triest om dat zo te zien

image hosted on flickr

4. En een Noord-Iers politiebureau

image hosted on flickr

5. Idem

image hosted on flickr

6. Mooie kas in Belfast, typisch Engels

image hosted on flickr

7. Op aanraden van een collega van mijn vader zijn we naar de dierentuin geweest. De dierentuin is een bezoekje waard vanwege het uitzicht. Het is tegen een heuvel opgebouwd en je hebt constant een prachtig uitzicht over de stad en de baai.

image hosted on flickr

8. Idem

image hosted on flickr

9. Idem

image hosted on flickr

Langs de kust naar (London)derry

De tweede (en laatste) hele dag van mijn korte bezoek ben ik langs de kust naar (London)derry geweest en heb onderweg een aantal toeristische plekjes bezocht. Van Belfast naar (London)derry langs de kust is ongeveer 190 km, terug via de snelste weg ongeveer 110 km.

10. Dit is net na Belfast.

image hosted on flickr

11. Schotland!

image hosted on flickr

12. Lekker heuvelachtig

image hosted on flickr

13. Aan het strand in Ballycastle

image hosted on flickr

Carrick-a-Rede

De Carrick-a-Rede Rope Bridge is een touwbrug naar Carrick Island. Vroeger werd het gebruikt voor de zalmvisserij, nu maken alleen toeristen er gebruik van. Er zijn gelukkig nog nooit mensen vanaf gevallen. Mensen met hoogtevrees wordt sterk afgeraden om de brug op te gaan, want het is wel eens voorgekomen dat mensen met een bootje opgehaald moesten worden omdat ze niet meer terug durfden. Vanaf Carrick Island heb je een prachtig uitzicht op Schotland en de kliffen.

14. De kust gezien vanaf de parkeerplaats.

image hosted on flickr

15. Vanaf de parkeerplaats is het nog een klein stukje lopen, met steeds prachtig uitzicht.

image hosted on flickr

16. Terugkijkend. De parkeerplaats is bij dat witte huisje.

image hosted on flickr

17. De brug.

image hosted on flickr

18. Met een prachtig uitzicht op de kust.

image hosted on flickr

19. Naar beneden kijkend

image hosted on flickr

20. Een grot, vanaf de brug gezien.

image hosted on flickr

Giant’s Causeway

De grootste toeristenplek in Noord-Ierland is de Giant’s Causeway, bekend vanwege de merkwaardige zeshoekige basaltblokken. Omdat het in Groot-Brittannië ligt, zit hier natuurlijk ook een legende aan vast. Die kan ik zelf wel uitleggen, maar wiki doet dat vast beter:

Quote:
Originally Posted by wikipedia
De Legende gaat dat de Ierse reus Fionn mac Cumhaill (Finn McCool) een pad door de zee (causeway) naar Schotland bouwde om met zijn Schotse tegenhanger Benandonner te vechten. Op het moment dat Fionn in Schotland aankomt ziet hij dat Benandonner nog reusachtiger is dan hijzelf en vlucht terug naar Ierland. Daar aangekomen, achtervolgd door de Schotse reus, vraagt McCool zijn vrouw hem te vermommen als baby. Op het moment dat Benandonner in Ierland aankomt ziet hij de vrouw met de baby, waarbij hij schrikt van de grootte van het kind, aannemend dat de vader van zo'n groot kind vele malen groter, en sterker, zal zijn dan hijzelf en vlucht terug naar Schotland. Op zijn vlucht vernielt Benandonner het pad. Alleen het begin in Ierland en het eind in Schotland (Fingal's Cave op het eiland Staffa) blijven bestaan.
21. Opnieuw moet je eerst een stukje lopen, de Causeway zie je al liggen in de verte (waar al die mensen lopen)

image hosted on flickr

22. De zeshoekige stenen. Het leuke is dat je er gewoon op kan lopen. Als dit in Nederland was geweest had dat zeker weten niet gemogen, met al die regels hier.

image hosted on flickr

23. Overzicht

image hosted on flickr

24. Nog een keer

image hosted on flickr

25. Naar rechts kijkend tov de vorige foto. Via die kant ben ik teruggelopen.

image hosted on flickr

26. Best leuk dit

image hosted on flickr

27. Sommige van die stenen zijn heel lang.

image hosted on flickr

28. De Causeway gezien vanaf het pad op foto 25, ongeveer rechtsboven.

image hosted on flickr

29. Er kwam wel onverwachts wat mist opzetten….

image hosted on flickr

30. Links rustig landschap, rechts een stijl klif naar de zee toe.

image hosted on flickr

31. …en nog meer mist.

image hosted on flickr

32. De Causeway van bovenaf gezien. Tegen betaling kun je gebruik maken van dat busje, dat scheelt een stukkie lopen. Vooral bejaarden en Amerikanen maken er gebruik van.

image hosted on flickr

33. Het zicht werd steeds minder. Uiteindelijk zijn we precies op tijd langs geweest, want op een gegeven moment was het zicht maar heel beperkt.

image hosted on flickr

Londonderry/Derry

Op naar de volgende bestemming: (London)derry. De protestanten, een kleine 60% van de bevolking, noemt de stad Londonderry, omdat ze vinden dat Noord-Ierland bij de UK hoort. De rest, de katholieken, noemt de stad Derry, omdat ze vinden dat Noord-Ierland bij Ierland hoort. De termen ‘protestanten’ en ‘katholieken’ zijn benamingen voor de groepen die vinden dat Noord-Ierland respectievelijk bij de UK en Ierland hoort. Het is dus niet zo dat 100% van de bevolking gelovig is.

Maar goed, de stad. Het heeft een volledig ommuurd centrum, en een rondje lopen over de stadsmuur is zeker een aanrader.

34. Het centrum is klein, maar fijn.

image hosted on flickr

35. Zie hier de muur. Deze foto heb ik al wel eens gebruikt in ‘Raad de Stad’.

image hosted on flickr

36. Uitzicht op de Bogside. Tijdens ‘the Troubles’ was het hier regelmatig onrustig. Die collega van mijn vader (die met ons op stap is geweest deze dag) is hier opgegroeid en heeft heel veel meegemaakt. Toch wel heftig, dat het nog zo ver kan gaan in West-Europa.

image hosted on flickr

37. Resultaat van ‘the Troubles’

image hosted on flickr

38. De thuisbasis van Derry City, een katholieke voetbalclub die in de Ierse voetballiga uitkomt. Ook in Europa komt de club uit voor Ierland. Een hoogvlieger is het niet. Vorig seizoen verloor de club in de eerste voorronde van de Champions League van het roemruchte Pyunik Erevan uit Armenië.

image hosted on flickr

Terug in regenachtig Belfast, de laatste ochtend

39. Een oude begraafplaats.

image hosted on flickr

40. University of Belfast. Echt fotogeniek weer was het niet.

image hosted on flickr

Bedankt voor het kijken, hopelijk vonden jullie het wat. Reacties zijn altijd welkom!

Sponsored Links
Old April 1st, 2009, 11:45 AM   #2
Dezz
Crooswijkert

Dezz's Avatar

Likes (Received): 1323

Mooie foto's!

Ik zou zelf ook nog graag een keer naar (Noord-)Ierland willen, lijkt me echt schitterend

ROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITY
Dezz no está en línea   Reply With Quote
Old April 1st, 2009, 12:14 PM   #3
Niyyu
Registered User

Likes (Received): 4

goeie en sfeervolle composities.
Niyyu no está en línea   Reply With Quote
Old April 1st, 2009, 04:14 PM   #4
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Likes (Received): 278

Zeer mooie fotoserie, ik stond raar te kijken toen ik Schotland boven een foto zag, had geen idee dat dat zo dicht bij Ierland was.
SimsPlanet2 no está en línea   Reply With Quote
Old April 1st, 2009, 04:38 PM   #5
Timon91
Error

Ja, ik vond het ook raar, maar op deze plek ligt het zeer dicht bij elkaar. Iets noordelijker ligt het nog dichter tegen elkaar aan.
Old April 1st, 2009, 07:23 PM   #6
0591
...

0591's Avatar

Likes (Received): 292

Ah kijk, Ierland komt eens aan de beurt. Leuk ! Ik heb veel foto's al gezien van (Noord-)Ierland omdat een collega van mij er erg vaak komt en al dus ook al een keer de Giant’s Causeway gezien. Erg bijzonder. Jammer dat de foto's van Belfast zijn mislukt.
0591 no está en línea   Reply With Quote
Old April 1st, 2009, 07:29 PM   #7
daneo
Registered User

daneo's Avatar

Likes (Received): 13

nooit gedacht dt ierland zo mooi was, en je had geluk met het weer op de eerste dag!
daneo no está en línea   Reply With Quote
Old April 2nd, 2009, 01:25 AM   #8
Liwwadden
Registered User

Likes (Received): 58

Zo! Dat Noord-Ierland ziet er toch veel minder grauw en grijs uit als ik dacht (oké, dat schitterende weer heeft uiteraard meegewerkt). Leuke foto's.
Old April 2nd, 2009, 02:28 AM   #9
Remski
Registered User

Remski's Avatar

Likes (Received): 1225

Ah geweldig, Noord-Ierland. Nadat ik het land al bij 3opreis en Wie Is De Mol voorbij zag komen was ik helemaal verliefd geworden. Wil er dolgraag eens heen. Prachtige natuur en ook Belfast en Derry zijn interessant vanwege hun bewogen verleden. Je foto's geven een mooi beeld van het land en het weer zat inderdaad erg mee. Bedankt!
Remski no está en línea   Reply With Quote
Old April 2nd, 2009, 10:40 AM   #10
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Leuk die verbaasde reacties over de schoonheid van Ierland. Ik ben zelf in september 2007 in West- en Zuid-Ierland geweest. Die gebieden zijn minstens net zo mooi als Noord-Ierland zo te zien.

@Liwwadden: het beeld van Ierland is grauw, grijs en regenachtig. Maar ik heb de 10 dagen dat ik in Ierland was naast regen ook elke dag zon gezien met heldere luchten!

Last edited by Nexxd; April 2nd, 2009 at 11:46 AM.
Nexxd no está en línea   Reply With Quote
Old April 2nd, 2009, 10:51 AM   #11
Timon91
Error

Bedankt voor de reacties! Ik heb idd heel veel mazzel gehad met het weer. Steeds 25 graden met een zonnetje. Alleen de laatste ochtend, vlak voor vertrek was het grijs en regende het een beetje (foto 39 en 40).
Old April 2nd, 2009, 06:20 PM   #12
DvW
德明

DvW's Avatar

Likes (Received): 1591

Mooie landschappen zeg! Dank voor de foto's!

En dat gezeur over die Protestanten en Katholieken daar altijd, lopen ze daar een paar eeuwen achter wat dat betreft? Wij waren destijds ook niet blij dat de Spanjaarden ons het katholieke geloof opdrongen, maar dat is een half millennium geleden, een heel andere tijd dus. Hierdoor is nog wel Zuid-Nederland overwegend katholiek en de rest van Nederland overwegend Protestant. Waarom hebben wij hier dan niet de problemen die ze in Noord-Ierland wel kennen?
DvW no está en línea   Reply With Quote
Old April 3rd, 2009, 02:09 PM   #13
Ni3lS
Moderator

Ni3lS's Avatar

Likes (Received): 3423

Indrukwekkende serie. Goed vastgelegd Precies zoals ik mij Ierland herinner. Mooie heuvels, veel groen. Ik was er in december. Ik zal ook nog even wat foto's plaatsen..
[2016] > Norway, Valencia, Arvidsjaur, Innsbruck, Moselvalley, Geneva, Lisbon, Basel, Vosges, Munich, Trieste, Barcelona, Nürburgring, Frankfurt, Spa, Berlin, Wuppertal, Dortmund, Como, Monaco, Saint-Tropez, Tegernsee, Hamburg, Lübeck, Madrid, Stuttgart, Faro, Hochgurgl
[2017] > Düsseldorf, Mallorca, Geneva, Annecy, Montafon, Vorarlberg, Barcelona, Zürich, Crete, Lisbon, Cascais, Málaga, Ronda, Dolomiti, Sistiana, Kitzbühel
Ni3lS no está en línea   Reply With Quote
Old April 4th, 2009, 11:45 AM   #14
Timon91
Error

Voor de mensen die het interessant vinden: komende woensdag (8 april) is er op Canvas een film over het ontstaan van de IRA. Het is van 21:25 tot 23:30. Volgens de tv-gids is het wel redelijk schokkend, maar wel interessant.
Old April 5th, 2009, 02:47 PM   #15
blauw
fan van de klok

blauw's Avatar

Likes (Received): 199

The Wind That Shakes The Barley.

Schitterende film, ik heb die in mijn eentje in het filmhuis gekeken, tranen met tuiten gehuild, terwijl ik maar zelden om films moet huilen. Heel indrukwekkend, en het maakt de geschiedenis van de IRA heel echt, heel dichtbij. In Ierland worden sowieso veel prachtfilms gemaakt die hier helaas weinig aandacht krijgen.
blauw no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules