daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > Asian Forums > Forum Pencakar Langit Malaysia > Urban

Urban discussions on urbanisation, urban society, economy, infrastructure, urban events and entertainment

Old September 9th, 2009, 06:45 AM   #41
rizalhakim
PROUD 2 B MALAYSIAN

Likes (Received): 1066

Coffee break in Kemaman
EATING SPREE
By TIONG SUE LYNN

I AM naturally fair-skinned, so I envy those blessed with a sun-kissed complexion. This is why I make it a point to go on beach vacations at least once a year – to get a tan and avoid looking like a pak cham kai (steamed white chicken).

My favourite beach getaway is Perhentian Island and Redang Island, located off the east coast of Peninsular Malaysia.

Many people tell Rif and me that we are silly to drive all the way to the jetty when there are cheap flights available. What they do not know is the experience they miss when they fly, instead of drive, to Kuala Terengganu. I am not just talking about the sights. There is a great deal of food along the way that they will not get to try.

One of my must-stop places is Kemaman’s oldest coffee shop – the famous Hai Peng Kopitiam – in Jalan Sulaiman. Since we were there early on our way to the jetty, we stopped by on our way back.

Really good: Toasted buns with kaya and butter.

It was almost 6pm but the shop was packed and we had to wait for a place to sit. I spied many people tucking into nasi lemak, toasted bun, half-boiled eggs and the customary cup coffee.

The place is old-school, with several grandfather clocks and antiques on display. At the shop’s middle is a round marble table with assorted kuih-muih, tapai, fried meehoon, nasi lemak and the outlet’s famed nasi dagang. Unfortunately, there was no more nasi dagang when we got there.

Rif and I ordered our regular drink, the Ice Blended Coffee Breeze (RM6.90) and toasted bun with kaya (RM1 per set). The rest of the gang, since it was their first visit here, followed suit.

The charcoal-toasted bun had two slabs of cold butter and was generously slathered with homemade kaya. Unlike the usual toasted bun, it had a crispy, almost biscuit-like exterior, while the inside was dense, yet fluffy.

Must-stop place: Hai Peng coffee shop in Chukai, Terengganu.
As I bit into it, the bun cracked lightly and the semi-melted butter and fragrant brown kaya oozed into my mouth. It was so good, I contemplated ordering another set.

While the toast is good at Hai Peng, it is the coffee that keeps me coming back. The shop uses Colombian coffee beans, which boast a walnut-like undertone and a slight bitterness in taste, giving one a feeling of fullness in the mouth.

Colombian beans have a richer, more intense aroma compared to robusta. Due to their bolder taste, they make the best ice-blended coffee because their robust flavour and well-structured taste are not lost in the coffee-making process.

Hai Peng’s ice-blended has a Slurpee-like consistency which Rif and I like. It tastes much better than the “huge-bits-of ice-that-get-stuck-in-your-straw” ice-blended coffee served at some places.

Our coffee came with a biscuit stick topped with a scoop of vanilla ice cream and whipped cream. Every sip was smooth, slightly frothy and soothing to the throat. Perfect after a long day and, in our case, after a long drive from the jetty.

However, to truly enjoy the goodness of Hai Peng coffee, order the kopi panas (RM1.50) or kopi-o (RM1.50). You can smell the aroma of freshly-brewed coffee even from outside the shop.

The flavours of the beans teased my tongue with their rich, robust taste and divine aroma. I closed my eyes and savoured each sip. Ahhhh ... this was one good cup of hot coffee!

I bought half a kilogram of coffee powder (RM17.50), hoping to replicate the coffee experience at home, but my brew tasted completely different from the one at the shop. Simply put, I did not like it one bit.

My coffee experience is never complete without two half-boiled eggs (RM1), and since I was pretty hungry, I had a few bites of Rif’s toast bread with special curry (RM6.90). It was merely toasted bun topped with a sunny side up and a scoop of potato curry on the side. The potato curry tasted similar to dhal, only spicier. Nothing great, but it was a good tummy-filler. The nasi lemak is not bad either, but since I was saving my stomach for dinner in Kuantan, I had to give it a miss.

Aromatic and rich: Hai Peng’s coffee is so good, you’ll return for more.

The bill was RM61.70 for the six of us. Not cheap for a snack, but I reckon the ice-blended coffee is possibly the nicest I’ve ever paid for.

On the downside, I encountered the snootiness of the owner while paying the bill. When I politely requested an itemised bill, I was abruptly told: “No such thing. If you want, look at the menu and write it down yourself.”

Not wanting to waste time, I used my digital camera to snap photos of the menu so I could jot down the prices later. When I was doing so, the lady owner casually asked why I wanted the price list. When I told her it was for publication in The Star, her tone changed so quickly that it was comical.

As I was leaving, she told me: “I love your bag. It’s really stylish and the colour looks great on you.” My gang nearly burst out laughing, and I hope I did not accidentally roll my eyes at her.

Hai Peng Kopitiam is located at 3753 Jalan Sulaimani, Chukai, Kemaman, Terengganu (tel: 09-859 7810). It is open from 6.45am to 6pm.

.....kemaman really famez 4 their kopitiam huh!!!!....
rizalhakim no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old September 9th, 2009, 08:07 AM   #42
rizalhakim
PROUD 2 B MALAYSIAN

OldTown International pemenang utama Golden Bull Award 2009

OLDTOWN International Sdn Bhd, pengendali rangkaian kedai kopi OldTown White Coffee muncul pemenang utama Golden Bull Award 2009, anugerah tahunan yang mengik-

tiraf 100 pengusaha perusahaan kecil dan sederhana (PKS) paling berjaya di negara ini.

Ketua Hakim Jawatankuasa Golden Bull Award 2009, Datuk David Chua, berkata OldTown International menewaskan lebih 200 PKS lain apabila panel hakim berpuas hati syarikat terbabit mengungguli semua tujuh kriteria yang dijadikan sandaran penilaian.

“Dalam menilai penyertaan Golden Bull Award, perkara saya perhatikan ialah prestasi PKS bertambah baik tahun ini, sungguhpun pengusaha menerima impak daripada krisis kewangan dan ekonomi global.

“Secara tidak langsung, standard penyertaan tahun ini diletakkan ke tahap lebih tinggi,” katanya pada majlis mengumumkan senarai 100 PKS terbaik negara yang melayakkan mereka menerima anugerah Golden Bull Award 2009.

Chua berkata, OldTown International telah meletakkan standard baru kepada pengusaha ‘kopitiam’ tradisional.

Daripada terbabit dalam perniagaan runcit serbuk kopi, OldTown White Coffee, katanya, mula bercambah sejak empat tahun lalu dan ia kini mempunyai 131 cawangan di Malaysia dan Singapura, selain bercadang membuka cawangan di Jakarta dan Hong Kong dalam tempoh terdekat.

Menyentuh penyertaan Golden Bull Award 2009, beliau berkata bagi kategori utama, daripada lebih 200 PKS yang mengambil bahagian, 43 peratus terbabit dalam sektor pekilangan, manakala pemborongan dan pengedaran sebanyak 38 peratus.

Daripada aspek geografi, 42 peratus calon adalah dari Selangor; Kuala Lumpur (15 peratus); Johor (13 peratus); manakala Perak dan Pulau Pinang masing-masing 10 peratus dan tujuh peratus, katanya.

Chua berkata, untuk layak menerima anugerah Golden Bull, PKS itu perlu mengekalkan jualan tahunan tidak kurang RM5 juta dan tidak melebihi RM75 juta untuk tiga tahun berturut-turut.

Bagi kategori PKS baru muncul, katanya, syarikat dengan pendapatan tahunan kurang RM5 juta bagi tiga tahun berturut-turut layak bertanding.

Menyedari kurangnya pembabitan PKS Bumiputera dalam Golden Bull Award, katanya, lebih banyak inisiatif akan diambil bagi menggalakkan mereka mengambil bahagian.

“Bukan tidak ada, tetapi mereka (PKS Bumiputera) kurang ditonjolkan dan kita perlu berbuat sesuatu untuk menggalakkan mereka mengambil bahagian,” katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau berharap Bajet 2010 akan lebih banyak menawarkan insentif menarik bagi menaik taraf PKS tempatan.

Dengan cara ini, lebih banyak produk tempatan akan dapat dipasarkan di luar sempadan negara dengan lebih berkesan, katanya.
Old September 9th, 2009, 11:30 AM   #43
KelvinKoh
BANNED

Likes (Received): 0

Bumiputera or non, the most important thing is...'Malaysian Brand'

there are some good bumi franchiser like 1901 Hot Dog, Laksa Shack but they are not that something we can eat everyday...so....plus harga pun mahal...
KelvinKoh no está en línea   Reply With Quote
Old September 11th, 2009, 05:20 AM   #44
rizalhakim
PROUD 2 B MALAYSIAN

Shaha to invest RM3m on more Nasi Lemak Antarabangsa outlets
Published: 2009/09/11

Shaha Corporation Sdn Bhd, which operates eight "Nasi Lemak Antarabangsa" (NLA) restaurant cafe in the Klang Valley, will invest RM3 million to open four new outlets by year-end.

The company has signed on four investors to operate the food chain, one each in Puchong (Selangor), Jalan P. Ramlee (Kuala Lumur), Malacca and Sabah.

"Our cafe in Dataran Pahlawan, Malacca, will be our first outside the Klang Valley. It's currently being refurbished and will open for business in a few months", said its director Abdul Halim Jamaludin in a statement in Kuala Lumpur yesterday.

He said the Malacca cafe would be NLA' biggest outlet which would initially cater for a maximum of 700 customers.

NLA currently operates the cafe at Kampung Baru, Danau Kota, Taman Melati, Ampang Point, Ampang Park, Bangsar, AU2 Jusco, TTDI Jaya and Kota Damansara. - Bernama
Old September 14th, 2009, 11:10 AM   #45
rizalhakim
PROUD 2 B MALAYSIAN

Kelainan sajian Kawan Kopitiam

KAWAN sedia menyambut selera.

--------------------------------------------------------------------------------

SEJAK tahun lalu, Kawan Kopitiam yang terletak di Bandar Baru Bangi, Selangor diingati kerana menghidangkan juadah negeri Johor seperti laksa Johor dan mi rebus. Sajian itu ditampilkan bagi mengangkat warisan resipi keluarga pengusahanya, Ezzah Aziz Fawzy.

Namun, sepanjang Ramadan tahun ini, kopitiam yang diusahakan oleh Ezzah bersama suaminya, Ahmad Rezal Mohd. Esa dan dua lagi rakan kongsi, Hasbullah Abdullah dan Johar Johari, menawarkan satu kelainan.

Mereka sepakat mengambil khidmat seorang tukang masak berpengalaman dari Besut, Terengganu, Hasanah Mahmod yang pakar tentang masakan kegemaran penduduk Kelantan dan Terengganu seperti nasi dagang, nasi kerabu, ayam serta ikan percik gaya Pantai Timur.

Nasi kerabunya siap dengan pilihan lauk-pauk seperti ayam goreng berempah dan ikan goreng bertepung, nasi dagang pula lengkap keenakannya hanya dengan kepekatan gulai tenggiri dan telur.

Dua hidangan nasi eksotik itu dan nasi lemak boleh dibungkus untuk mereka yang mahu berbuka puasa di rumah. Namun, bagi yang menikmati iftar di kopitiam itu, mereka mempunyai lebih banyak seleksi juadah untuk dicuba.

Sebanyak 50 menu tradisi termasuk minuman dan pencuci mulut ditukar pada setiap hari. Tentu sekali, lauk popular adalah ikan keli bersambal, kerabu perut serta gulai lemak ikan masin dan nanas.

Tidak ketinggalan, terdapat juga ikan keli masak lemak cili api, ayam dan ikan masak percik dan masak lemak pucuk ubi. Ulam-ulaman pula tidak ketinggalan disediakan bagi digandingkan dengan sambal belacan.

Bagi yang menyukai manisan, Kawan Kopitiam turut menghidangkan aneka jenis agar-agar, puding karamel, bubur kacang dan kuih-muih tradisional lain sebagai pencuci mulut. Sebelum pulang, ada sesuatu yang ingin dicadangkan kepada pengunjung.

Pastikan anda bertanya tentang kuih bakar jagung istimewa yang dihasilkan sendiri oleh Ezzah. Betapa lazat kuih yang teradun cantik, selain rasanya yang manis, lemak dan berkrim. - HAMZAH ABDUL HAMID
Old September 14th, 2009, 11:22 AM   #46
KelvinKoh
BANNED

ni dah tak boleh pakai perkataan 'kopitiam'. lebih baik pakai perkataan 'warong' as the dishes are already Malay...
KelvinKoh no está en línea   Reply With Quote
Old September 14th, 2009, 11:31 AM   #47
rizalhakim
PROUD 2 B MALAYSIAN

Nasi Lemak Antarabangsa buka cawangan baru

KUALA LUMPUR 11 Sept. - Nasi Lemak Antarabangsa (NLA) Kampung Baru merancang menambah empat lagi cawangan restoran di luar Lembah Klang menjelang akhir tahun ini dengan pelaburan lebih RM3 juta.

Bagi tujuan itu, Shaha Corporation Sdn. Bhd. pengendali rangkaian restoran NLA telah menandatangani perjanjian dengan empat pelabur untuk membiayai pembukaan restoran baru tersebut.

"Dataran Pahlawan, Melaka merupakan lokasi pertama kami di luar Lembah Klang. Ia kini sedang di peringkat pengubahsuaian dan dijangka dibuka dalam tempoh beberapa bulan lagi," kata Pengurus Abdul Halim Jamaludin dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, Melaka dijangka menjadi cawangan terbesar syarikatnya dan mampu menampung sehingga 700 pelanggan pada permulaan operasinya.

"Selain Melaka, kita juga akan membuka restoran di Sabah, Puchong dan Jalan P Ramlee, Kuala Lumpur," kata Abdul Halim.

NLA kini beroperasi dengan konsep restoran cafe di Kampung Baru, Danau Kota, Taman Melati, Ampang Point, Ampang Park, Bangsar, AU2 Jusco, TTDI Jaya dan Kota Damansara.
Old September 14th, 2009, 07:18 PM   #48
achkeen10

Quote:
Originally Posted by rizalhakim View Post
Nasi Lemak Antarabangsa buka cawangan baru

KUALA LUMPUR 11 Sept. - Nasi Lemak Antarabangsa (NLA) Kampung Baru merancang menambah empat lagi cawangan restoran di luar Lembah Klang menjelang akhir tahun ini dengan pelaburan lebih RM3 juta.

Bagi tujuan itu, Shaha Corporation Sdn. Bhd. pengendali rangkaian restoran NLA telah menandatangani perjanjian dengan empat pelabur untuk membiayai pembukaan restoran baru tersebut.

"Dataran Pahlawan, Melaka merupakan lokasi pertama kami di luar Lembah Klang. Ia kini sedang di peringkat pengubahsuaian dan dijangka dibuka dalam tempoh beberapa bulan lagi," kata Pengurus Abdul Halim Jamaludin dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, Melaka dijangka menjadi cawangan terbesar syarikatnya dan mampu menampung sehingga 700 pelanggan pada permulaan operasinya.

"Selain Melaka, kita juga akan membuka restoran di Sabah, Puchong dan Jalan P Ramlee, Kuala Lumpur," kata Abdul Halim.

NLA kini beroperasi dengan konsep restoran cafe di Kampung Baru, Danau Kota, Taman Melati, Ampang Point, Ampang Park, Bangsar, AU2 Jusco, TTDI Jaya dan Kota Damansara.
where's their shop located? phase 2? or old phase...?
achkeen10 no está en línea   Reply With Quote
Old September 24th, 2009, 11:05 AM   #49
rizalhakim
PROUD 2 B MALAYSIAN

http://www.paklikopitiam.com.my

Bandar Bukit Tinggi

Bandar Baru, Klang

Shah Alam Sekyen 7

Shah Alam Seksyen 18

Kota Damasara

latest

Uptown Danau Kota, Setapak
Old September 29th, 2009, 08:58 PM   #50
HangPC2
Tamang Durna

Likes (Received): 62

Nasi Ayam Periuk Besar

Sungai Kob, Kulim Kedah

Kulim Kedah

HangPC2 no está en línea   Reply With Quote
Old September 30th, 2009, 04:38 AM   #51
rizalhakim
PROUD 2 B MALAYSIAN

new in Malaysia

tom & toms coffee
from korea
http://tomntoms.com

Old September 30th, 2009, 10:02 AM   #52
rizalhakim
PROUD 2 B MALAYSIAN

image hosted on flickr

image hosted on flickr

BUGIS STREET KOPITIAM
No 2, Jalan Pandan Indah 1/23D,
Pandan Indah,
55100 Kuala Lumpur
Old September 30th, 2009, 10:07 AM   #53
rizalhakim
PROUD 2 B MALAYSIAN

Old September 30th, 2009, 10:09 AM   #54
rizalhakim
PROUD 2 B MALAYSIAN

cameron highland

penang
Old October 8th, 2009, 09:03 PM   #55
nazrey

Likes (Received): 2149

Perwira To Invest RM8 Million In Eco-concept Kopitiam Outlets
October 08, 2009 20:20 PM

PETALING JAYA, Oct 8 (Bernama) -- Perwira Bintang Holdings Sdn, which opened its first eco-concept Restress Kopitiam Thursday, plans to invest RM8 million to open 10 outlets within five years.

Its chief executive officer Datuk Tan Kar Meng said the next outlet is expected to be opened in Melaka.

"Next year, we are only planning to open one outlet with an investment of RM700,000 to 800,000," he told reporters after opening the country's first Restress Kopitiam at Bandar Sunway here.

"We will be focusing on promoting our products made from waste materials from end of this year as part our plan to introduce eco-friendly products which are water- and heat-proof," he said.

The outlet marked a venture into the food and beverage industry for Perwira Bintang which has been operating as a contractor offering civil engineering and housing development services.

Restress Kopitiam is managed through its wholly-owned subsidiary, Restress Eco Sdn Bhd, which manufactures environment-friendly products based on waste material management.

According to Tan, the eco-concept kopitiam outlets will be opened in stages.

"This first outlet in Bandar Sunway will be our platform to market our eco-friendly concept as well as products," he said.
nazrey no está en línea   Reply With Quote
Old October 9th, 2009, 06:55 AM   #56
arief_malaysia96
hostel life

Likes (Received): 3

some kopitiam at KOTA BHARU,KELANTAN

Quote:
Originally Posted by arief_malaysia96 View Post
another kopitiam in KB

from ucuk76
http://ucuk76.fotopages.com/?&page=1

ORIENTAL KOPITIAM
Quote:
KEMAMAN KOPITIAM

gmbr diambil dripada

http://mforum2.cari.com.my/viewthrea...ge%3D1&page=66

nickname pemilik gambar:316
kepada pemilik gambar,jangan marah yer....

Quote:
kemaman kopitiam

gmbr diambil daripada
http://mforum2.cari.com.my/viewthrea...ge%3D1&page=68

pemilik gmbr ini:ctredzuan

Quote:
d'classic white coffee kopitiam

gmbr diambil daripada

http://mforum2.cari.com.my/viewthrea...ge%3D1&page=57

nickname yg digunakan oleh pemilik gmbr ini ialah:ctredzuan
kpd tuan punya gmbr,saya minta maaf banyak2,jangan saman saya tau....

terima kasih kpd abang sampak yg mengesyorkan sy supaya cari gmbr kopitiam di sekitar KB kat forum ni
http://mforum2.cari.com.my/index.php
Old October 15th, 2009, 06:17 AM   #57
rizalhakim
PROUD 2 B MALAYSIAN

Pappa Rich Kopitiam Bandar Tun Hussein Onn

image hosted on flickr
Old October 19th, 2009, 09:24 AM   #58
rizalhakim
PROUD 2 B MALAYSIAN

@Sogo

image hosted on flickr
Old October 20th, 2009, 10:04 AM   #59
rizalhakim
PROUD 2 B MALAYSIAN

new at the strand kota damansara

http://celebritykopitiam.com
Old October 20th, 2009, 10:40 AM   #60
rizalhakim
PROUD 2 B MALAYSIAN

Nasi Lemak Antarabangsa di Melaka

NASI Lemak Antarabangsa Kampung Baru, Kuala Lumpur membuka cawangan kesembilan di Dataran Pahlawan Megamall, Bandar Hilir, Melaka sekali gus muncul premis pertama beroperasi di luar Lembah Klang.

Pembukaan cawangan itu selaras perkembangan positif dalam perniagaan berkonsepkan kafe di lapan cawangan sebelum ini iaitu yang pertama di Danau Kota (dibuka Disember 2008) diikuti Ampang Point, Ampang Park, Taman Melati, Bangsar, AU2, Taman Tun Dr Ismail (TTDI) dan Kota Damansara.

Pengasasnya, Normi Tandoh, berkata semua cawangan Nasi Lemak Antarabangsa berkonsepkan kafe diuruskan menantunya, Abdul Halim Jamaludin yang juga Pengarah Shaha Corporation Sdn Bhd.

http://www.nasilemakantarabangsa.com