|
|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#81 | |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Quote:
De ervaring leert dat er geen enkel project is van enige complexiteit waar het ontwerp niet gaandeweg wordt aangepast. De vraag is alleen: hoeveel wijzigingen. Zeker wanneer politici een beslissing erdoor willen jagen dan gaan ze bewust dingen weglaten om de kosten te drukken en dan later anderen de schuld geven als dingen toegevoegd moeten worden. Fact of life. Last edited by mbrb; May 18th, 2009 at 04:35 PM. Reason: stomme editor |
|
|
|
|
|
|
#82 |
|
Registered User
Likes (Received): 3
|
Ik ga ook zeker niet zeggen dat er niets veranderd aan het ontwerp.
Wat wel zo is, is dat er geen/nauwelijks omwonenden zijn op 1200 meter, tov een spoorlijn van 100km of meer. De hele inspraak is daarmee veel beperkter, dus ook de kans dat plotseling het dok 10 meter dieper moet komen te liggen ofzo. Ook het toevoegen van kunstwerken in een latere fase is redelijk beperkt gezien de kleine omvang (in km) van het project. Al met al kan ik me best voorstellen dat er een paar miljoen extra aan inpassing wordt uitgegeven, maar niet dat er voor (in jouw rekenvoorbeeld) 1.2 miljard extra nodig is voor een lieveheersbeestje. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Registered User
Likes (Received): 74
|
Er is in Amsterdam nog nooit een groot door de overheid aanbesteed werk binnen budget opgeleverd. Dat is een naakt feit.
Overigens wonen er nog wel wat mensen in de nabije buurt. De Zuidas ligt immers in de stad. Last edited by bthj; May 19th, 2009 at 10:20 PM. |
|
|
|
|
|
#84 | |
|
Registered User
|
Quote:
Als je in Amsterdam in de buurt van een aannemer komt, dan kost het al een miljoen. De minimale rekeneenheid bij projectwijzigingen is tien miljoen. En als er dan een lieveheersbeestje wordt gevonden, dan ga je meteen voor honderd miljoen het schip in. |
|
|
|
|
|
|
#85 |
|
Registered User
Likes (Received): 7
|
Zo'n twee jaar geleden heb ik de toenmalige bestuursvoorzitter van hogeschool Inholland tijdens de opening van het schooljaar, dat in een zaal van het WTC plaatsvond, horen zeggen dat Inholland naar de Zuidas komt ( hij bedoelde hier de verplaatsing van de vestiging in Diemen naar de Zuidas), ik hoor hier echter weinig meer van.
Weet iemand van de forumleden hoe het nu precies zit met de plannen van Hogeschool Inholland om de vestiging in Diemen naar een locatie op de Zuidas te brengen ? |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Registered User
Likes (Received): 7
|
Ik heb een keer een impressie ervan gezien. Daarna niets meer van gehoord.
|
|
|
#87 |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
Ik meen dat Inholland gelieerd is aan de VU, dus dan zullen ze wel een van de beoogde gebruikers van het VU-kwartier zijn.
|
|
|
#88 |
|
Registered User
|
Ze zitten al in het OZW-gebouw, maar het zou niet vreemd zijn wanneer ze ook in het VU-kwartier komen.
|
|
|
|
|
|
#89 |
|
Registered User
Likes (Received): 14
|
Was het niet het plan dat rood witte gebouw van de zuidas (kavel 10 dacht ik, maar dat fout zijn, in ieder geval westelijk naast Miles building) een Hogeschool zou gaan worden? De hotelschool zou erin komen, maar ook delen van Inholland inderdaad. Dat dacht ik tenminste.
|
|
|
|
|
|
#90 | |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#91 |
|
Illustrateur
Likes (Received): 10
|
Dit gebied was toch al onderdeel van de Zuidas? Ziet er wel mooi uit!
|
|
|
#92 | |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
Quote:
De Ringlijn was uiteindelijk 100 miljoen gulden goedkoper dan aanvankelijk begroot. Dat was dus niet alleen een door de overheid aanbesteed project, het was ook nog eens fors binnen het budget gebleven. Overigens was hij ook nog eens zo'n 6 maanden eerder klaar dan oorspronkelijk gepland. |
|
|
|
|
|
|
#93 |
|
Registered User
Likes (Received): 74
|
fijn dat je dit gefalsificeerd hebt. daarmee is de stelling idd feitelijk onjuist, maar gaat deze in zijn algemeenheid nog wel delegelijk op. Gelukkig kon de ringlijn dan ook aangelegd worden op een spoordijk die er al lag.
|
|
|
|
|
|
#94 |
|
Registered User
Likes (Received): 58
|
De Openbare Bibliotheek, het Conservatorium, Muziekgebouw aan het IJ, de Stadsschouwburg, Hermitage aan de Amstel zijn aardige voorbeelden van het type projecten waarbij in Nederland vaak flinke kostenoverschrijdingen zijn, maar in Amsterdam goed zijn verlopen. Dan komt vaak de klacht (zoals een domme CDA kamerlid die laatst kritiek op Amsterdam spuidde) over het Rijksmuseum, maarja dat is nou een van de weinige culturele projecten die Amsterdam niet doet.
Over de verhuizing van de waterzuiveringsinstallaties en grootschalige veranderingen van de riolering hoor ik verder niemand over, terwijl dit jarenlang voor meer overlast heeft gezorgd dan de Noord/Zuidlijn. Misschien kan ik nog ergens wat kaarten vinden wat er allemaal is veranderd onder de grond (ook veel andere dingen tegelijkertijd dankzij de stadsregisseur) alleen vanwege de verhuizing van de waterzuiveringsinstallaties. Kijk liever naar wat er in de wereld, in Europa en in Nederland relatief vaak qua kosten uit de hand loopt. Dan springen grootschalige infrastructurele veranderingen en culturele projecten er flink uit. Tuurlijk moet daar wat aan gedaan worden, maar loop niet te schreeuwen dat Amsterdam het per definitie niet moet doen, omdat ze er niet goed in zouden zijn.
|
|
|
#95 | |
|
Registered User
|
Quote:
(zeg niet dat het niet zo is, maar iemand anders kan roepen dat het 100mln duurder was en 6 maanden later.....) |
|
|
|
|
|
|
#96 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#97 |
|
Peter
Likes (Received): 52
|
Een bron weet ik even niet zo snel te vinden, maar het Ringlijnverhaal van Mauritz klopt voor wat het geld betreft. Dat 'ie zes maanden eerder klaar was wist ik niet. Van de 100 miljoen gulden die over was heeft men een klein deel gebruikt voor de smalle perronkappen (die eerst niet in de vrij zuinige en sobere plannen opgenomen waren) en van de rest is het eind 2001 in gebruik genomen traject van tramlijn 1 tussen halte Meer en Vaart en De Aker gefinancierd.
|
|
|
|
|
|
#98 |
|
Frans Woerden
Likes (Received): 260
|
Entree station Zuid