|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Mobil & Infra » Fiets / Vélo | Luchthavens / Aéroports | Openbaar Vervoer / Transport en Commun | Spoorwegen / Chemins de fer | Water / Maritime | Wegen / Routes |
![]() |
|
|
Thread Tools | Rate Thread | Display Modes |
|
|
#21 | |||
|
Registered User
Likes (Received): 129
|
Quote:
Quote:
), het shoppinggedeelte, de cafés en restaurants (nog niet allemaal klaar), de centrale (ticket)hal, maar ook de omgeving met het vernieuwde Astridplein, de De Keyserlei, de Zoo. De combinatie van dit alles maakt dat iedereen die hier de trein uitstapt toch enige 'waaw'-ervaing heeft.Quote:
Last edited by Thermo; May 6th, 2009 at 03:56 PM. |
|||
|
|
|
|
|
#22 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
@Nemo. Ok, die van Amsterdam zijn meer dan ok. Het kwam er verkeerd uit. Ik zet ze onder die van Antwerpen, maar boven de rest.
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Likes (Received): 41
|
@Thermo
Dank voor de relaxte reactie. Jij laat tenminste zien dat het ook normaal kan. Nou, gewoontjes vind ik Antwerpen sowieso niet, zoals ik al zei: Quote:
Je kunt het een industriële look noemen, maar ik vind het meer een gebrek aan creativiteit in de afwerking door de architect. Juist omdat België al zoveel grauwe betonstations heeft zoals Brussel snap ik een dergelijke 'look' in een nieuw (!) station niet.
◊◊◊◊◊ Last edited by Nemo; May 6th, 2009 at 05:40 PM. |
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Registered User
Likes (Received): 129
|
Ok, dat gezegd zijnde, moet ik ook zeggen dat de Amsterdamse (en andere Nederlandse) stations die zullen vernieuwd worden (of al zijn) er schitterend uitzien.
Algemeen gesproken staat NL wat dat soort infrastructuur betreft voor op België, al is Vlaanderen aan een serieuze inhaalbeweging bezig (station + omgeving Brugge, Gent, Leuven, Mechelen, Antwerpen, Hasselt,...). image hosted on flickr ![]()
Last edited by Thermo; May 6th, 2009 at 07:00 PM. |
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Brussels sprout
Likes (Received): 35
|
Quote:
(o.a. Luik, Bergen, Namen, Brussel-Schuman en zelfs Charleroi-Sud krijgen een serieuze opknapbeurt in en rond het station...)
|
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Om terug te keren naar architectuur van de gebouwen: mijn favorieten zijn Rotterdam, Utrecht, Delft en Arnhem (van die laatste stad had ik nog nooit gehoord!).
Hoewel het eerder al vermeld was, zien het er zeer functionele stations uit! Dit is een zeer positieve zaak, een must. Toch mist Nederland in mijn ogen, een project a la Luik-Guillemins. Een kathedraal van een station! Maar Nederland staat qua stedenbouw en stations jaren voor op België. Alleen het verschil in architectuur viel mij wat op
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
fijne renders allemaal van die stations
|
|
|
|
|
|
#28 | ||
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 45
|
capaciteitsverhoging van snelwegen in Nederland...
Quote:
Quote:
|
|
|
|
#29 | ||||||
|
Luctor et Emergo
Likes (Received): 188
|
Ik heb de eerste post van deze draad geüpdate omdat enkele renders verdwenen waren en de informatie deels achterhaald was.
Voor de huidige stand van zaken m.b.t. de treinstations van Amsterdam CS, Rotterdam CS, Den Haag CS, Utrecht CS en Delft hierbij een overzicht: AMSTERDAM CENTRAAL Quote:
Quote:
Quote:
ROTTERDAM CENTRAAL Quote:
DEN HAAG CENTRAAL UTRECHT CENTRAAL Quote:
DELFT Quote:
|
||||||
|
|
|
|
|
#30 |
|
Registered User
Likes (Received): 10
|
Bedankt voor de plaatjes. Mijn laatste bezoek aan de stations van Delft en Rotterdam dateert van 2 of 3 jaar geleden. Maar Rotterdam is veel veranderd, ik ben er vorige week trouwens gepasseerd met de Thalys naar Amsterdam. Aan Amsterdam-CS zou er nog wet meer vernieuwd mogen worden vind ik. Of zijn er nog vernieuwingen gepland? |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Luctor et Emergo
|
De passages worden wel aangepakt i.v.m. de aanleg van het metrostation ondergronds (Noord-Zuidlijn) maar daar kon ik geen renders van vinden, helaas.Hoe beviel de Thalys? Reed die al 300km/u? |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Registered User
|
Goed hoor. Geen vertraging (als Belg vind ik dat heel bijzonder), proper en comfortabele zitplaatsen, en geen lawaaierige medepassagiers.
Welke snelheden 'ie haalde weet ik niet, ik had geen snelheidsmeter bij de hand. De reis Antwerpen-Amsterdam duurt 1:13u, nog steeds een voordeel - zeker voor een dagtrip, zoals in mijn geval - tegenover de 2:14 van de Benelux-IC. Maar bij Thalys krijg je een pak meer bedrijfszekerheid. In mijn ogen is die HSL zeker geen weggegooid geld. Ik zal met veel plezier die lelijke vogelbektreinen in Antwerpen ontvangen. Al blijft het spijtig van de wellicht duurdere treinkaartjes en het verlies aan flexibiliteit, naar alle waarschijnlijkheid... |
|
|
|
|
|
#33 | |||
|
Registered User
Likes (Received): 53
|
Quote:
Hier een filmpje met een beknopte uitleg van de werkzaamheden: ![]() Herinrichting middentunnel (was buiten gebruik ivm bouw Noord/Zuidlijn), verbreding Oosttunnel, bouw 2 nieuwe passages (rood aangegeven), renovatie Cuypershal (oude hal), bouw nieuwe hal aan de IJzijde (Wiel Arets - nog geen definitief ontwerp openbaar). Aan westzijde wordt er ook nog een fiets- en voetgangerstunnel gebouwd + fietsenstalling. Aan de IJzijde wordt gebouwd aan de Noord/Zuidlijn op niveau -2, op -1 aan een nieuwe autotunnel (zodat de voorzijde grotendeels autovrij kan worden), op 0 wordt een nieuwe hal gebouwd en +1 wordt het busstation verder afgebouwd zodat alle bussen op Amsterdam Centraal daar kunnen staan (nu op 4 verschillende locaties). Aan de IJzijde worden nog Kiss & Ride lussen en nieuwe taxistandplaatsen gemaakt en de openbare ruimte opnieuw ingericht. Aan de stadszijde wordt erop niveaus -3, -2 en -1 gebouwd aan de Noord/Zuidlijn, op straatniveau aan nieuwe ingang en een stuk tunnel. De tijdelijke metroingangen worden definitief ingericht. De monumentale gevel krijgt nog een opknapbeurt en oude elementen worden hersteld. Herinrichting openbare ruimte, bussen weg, taxi's weg, herinrichting tramsporen, geen doorgaand verkeer meer voorlangs, zonder auto's te hoeven kruisen richting de Dam kunnen lopen, en meer water aan de voorkant. Ook wordt er nog een ondergrondse fietsenstalling voor 7000 fietsen gebouwd aan de voorzijde. Van het eindresultaat van alle werkzaamheden is nog maar verdomd weinig zichtbaar +/-5% en van alle werkzaamheden nu is maar +/-20% publiekelijk te zien. Aan de voorzijde recentelijk een kijkje opgenomen door mijzelf met mobiel: De achterzijde Amsterdam Centraal: Quote:
image hosted on flickr ![]() Quote:
|
|
|
|
#34 | |
|
City Geek
Likes (Received): 58
|
Ziet er mooi uit! Bedankt voor het posten, Wuppeltje.Quote:
|
|
|
|
#35 |
|
Luctor et Emergo
|
In Nederland is een aquaduct een soort tunnel-light en als men die term hanteert, refereert men steevast naar het gedeelte onder het aquaduct in plaats van naar het eigenlijke aquaduct. Ik weet niet hoe dat zo gekomen is, maar het kan wel ergerlijk zijn.
|
|
|
|
|
|
#36 | ||
|
Registered User
Likes (Received): 54
|
Ook station Arnhem is hard vooruit gegaan.
Quote:
Quote:
|
||
|
|
|
|
|
#37 |
|
Registered User
|
Knap!
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Luctor et Emergo
|
Hier is een mooie video animatie (in vogelvlucht) van het deel van het traject nabij Amsterdam:
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Registered User
Likes (Received): 54
|
cool filmpje