daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam > Café Berlage

Reply

Thread Tools Display Modes
Old January 7th, 2011, 05:23 PM   #81
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

insulting-dutchman's Avatar

Likes (Received): 59

ik ben een boefje dus ik stap altijd achterin in. dat ding hobbelt gewoon, en dat meld de comfort meter niet.

verder ben ik erg blij met de zuidtangent, als ze die comfort meter nooit hadden laten zien had ik eigenlijk niks om over te klagen.

Sponsored Links

Old January 7th, 2011, 05:52 PM   #82
Alargule
EVEN WUIVEN misschien

Alargule's Avatar

De comfortmeter is een marketingtrucje. En een goede ook, want velen zullen erin trappen als op dat ding een 9 staat terwijl er een penetrante zweetlucht in de bus hangt.
Old January 7th, 2011, 06:03 PM   #83
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

Old January 31st, 2011, 12:17 PM   #84
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Likes (Received): 21

Tramlijn 9

Van www.stadsregioamsterdam.nl:

Quote:
Optimaliseren tramlijn 9

Onderzoek naar opwaarderen van het tracé

Het huidige tracé van tramlijn 9 is in 1990 in gebruik genomen. De afgelopen 20 jaar is dit tracé vrijwel onveranderd blijven liggen. Er zijn regelmatig stremmingen en de lijn functioneert niet optimaal.

Het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam heeft op 27 januari 2011 besloten diverse verbeteringen voor tramlijn 9 voor te gaan bereiden en uit te voeren. Uit onderzoek is gebleken dat het doorvoeren van deze maatregelen tot vijf minuten rijtijdwinst per rit op kunnen leveren. Tevens kwam uit het onderzoek naar voren dat het verlengen van de lijn niet rendabel is.

(lees verder)
Het rapport is hier te downloaden.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old January 31st, 2011, 03:04 PM   #85
Alargule
EVEN WUIVEN misschien

Alargule's Avatar

Ik zou groot voorstander zijn van het schrappen van een aantal haltes. In Diemen kun je beginnen met het schrappen van de Nic. Lublinkstraat, en de halte bij het eindpunt verplaatsen naar een onder het spoorviaduct gelegen halte. Sta je nog lekker droog ook. De halte Schoolstraat verplaats je naar de kruising met de Diemerbrug.
Ook het nut van de haltes 1e Van Swindenstraat en Plantage Badlaan is mij altijd ontgaan. In de binnenstad wordt gelukkig gesproken over het samenvoegen van de haltes Munt/Spui. Tot slot zou je de haltes Mr. Visserplein en Hogeweg kunnen opheffen.
Ter compensatie voor die opgeheven haltes zijn langere perrons en de inzet van langer materieel denkbaar.
Qua vrije banen zou een volledig vrijliggend tracé tussen het eindpunt in Diemen (op de Hartveldseweg is het zeker in de spits geen doorkomen aan) en het Waterlooplein ideaal zijn. Tot aan de Hogeweg moet dat geen probleem zijn; daarna zou zo'n vrijliggend tracé waarschijnlijk alleen mogelijk zijn met ondertunneling. Maar goed, dan bevinden we ons al in dream-on-land.
Old January 31st, 2011, 07:59 PM   #86
AmstelBright
Registered User

AmstelBright's Avatar

Likes (Received): 7

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
Wat een kul. Ooit wel eens in het middelste of achterste deel van een Combino gezeten? Voor het comfort daar zou ik nog geen cijfer durven geven...
Maar die rijden dan ook niet op een vrijliggend tracé met weinig bochten - als je een Zuidtangent-bus zo door de stad laat kronkelen is het ook geen pretje. Persoonlijk vind ik beide vervoersmiddelen handig, maar oncomfortabel. Dat is voor de Zuidtangent schrijnender dan voor de Combino, omdat die eerste pretendeert "hoogwaardig" te zijn.
AmstelBright no está en línea   Reply With Quote
Old February 1st, 2011, 01:42 PM   #87
Rietendak
Registered User

Rietendak's Avatar

Likes (Received): 22

Wat.

e: meer info in Het Parool
Quote:
Kaalslag in Amsterdams openbaar vervoer
De gevolgen zijn gigantisch, zegt Wiebes: van de zestien tramlijnen zullen er zes verdwijnen, en van de 44 buslijnen blijven er nog maar 24 over. Foto ANP
01-02-11 11:38 uur

Dit zijn forse ingrepen waar veel Amsterdammers last van krijgen.

Eric Wiebes (VVD, Verkeer)
AMSTERDAM - Het GVB moet volgend jaar al avond- en weekenddiensten schrappen van bus- en tramlijnen. Ook worden routes ingekort en wordt minder vaak gereden. Zo wil de gemeente 13 miljoen euro bezuinigen.

Dat zegt wethouder Eric Wiebes (VVD, Verkeer). Wiebes maakt deze week in een brief aan de raad bekend in welke lijnen hij wil snijden. ''Dit zijn forse ingrepen waar veel Amsterdammers last van krijgen,'' zegt Wiebes.

Voor de jaren daarna is het beeld nog somberder: tussen 2013 en 2017 moet gemiddeld 70 miljoen per jaar worden bezuinigd. ''Op onderhoud en infrastructuur kunnen we nauwelijks besparen en dus zal het geld vooral uit het exploitatiebudget van 122 miljoen per jaar moeten komen. Dat wordt vanaf 2013 dus gehalveerd,'' zegt Wiebes.

Situartie is erger dan gedacht
De gevolgen zijn gigantisch, zegt. Wiebes: van de zestien tramlijnen zullen er zes verdwijnen, en van de 44 buslijnen blijven er nog maar 24 over. Metropassagiers moeten veel vaker overstappen. En bovendien worden nog veel meer lijnen ingekort en zal voor een groot deel van het lijnennet geen avonddienst of weekenddienst meer worden gedraaid. Wiebes: ''De situatie is nog veel ernstiger dan veel Amsterdammers denken.''

De bezuinigingen op het openbaar vervoer staan in het regeerakkoord van het kabinet van CDA en VVD. Samen moeten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag 120 miljoen euro per jaar besparen op het openbaar vervoer. Het leeuwendeel daarvan moet uit Amsterdam komen.

De gemeenteraad, reizigersverenigingen en het GVB reageren boos. GVB-personeel heeft harde acties aangekondigd. Voor 14 februari staat al een stakingsdag gepland.

Wiebes noemt de bezuinigingsplannen van het ministerie onmogelijk. ''De bezuinigingen zullen heel erg slecht zijn voor de bereikbaarheid.'' (JASPER KARMAN)

Last edited by Rietendak; February 1st, 2011 at 01:51 PM.
Rietendak no está en línea   Reply With Quote
Old February 1st, 2011, 01:54 PM   #88
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 53

- edit
Old February 1st, 2011, 01:56 PM   #89
Rietendak
Registered User

Rietendak's Avatar

Even uit de grond van mijn hart: wat een ongelofelijk kutkabinet.
Old February 1st, 2011, 03:54 PM   #90
Alargule
EVEN WUIVEN misschien

Alargule's Avatar

Is ook al bekend welke lijnen op het offerblok komen te liggen?
Old February 1st, 2011, 07:03 PM   #91
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 97

Dat hakt er stevig in.
Old February 1st, 2011, 07:26 PM   #92
Alargule
EVEN WUIVEN misschien

Alargule's Avatar

Denk toch dat dit een gevalletje 'de soep wordt heter opgediend...' is. Schultz heeft al vrij snel na deze berichten een jaar extra aan de grote steden gegeven om zich voor te bereiden op het openbaar aanbesteden van hun OV.
Old February 1st, 2011, 07:30 PM   #93
Rietendak
Registered User

Rietendak's Avatar

Dat aanbesteden kan me eigenlijk gestolen worden. Dat het exploitatiebudget moet worden teruggebracht van 122 miljoen naar 52 miljoen (meer dan vijftig procent binnen een paar jaar!!) is idioot en kan, hoe er ook mee wordt omgegaan, alleen maar tot een enorme verschraling van het OV leiden.
Old February 1st, 2011, 07:30 PM   #94
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

ik hoop het, want hele lijnen afschaffen gaat nou niet echt werken voor de file op de a10 ben ik bang
Old February 1st, 2011, 07:32 PM   #95
Rietendak
Registered User

Rietendak's Avatar

Quote:
Originally Posted by insulting-dutchman View Post
ik hoop het, want hele lijnen afschaffen gaat nou niet echt werken voor de file op de a10 ben ik bang
Nounou, van die bezuinigde 70 miljoen kun je best vijftig meter extra rijstrook A10 aanleggen. Probleem lost zichzelf op. #vvd
Old February 1st, 2011, 07:33 PM   #96
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

Quote:
Originally Posted by Rietendak View Post
Nounou, van die bezuinigde 70 miljoen kun je best vijftig meter extra rijstrook A10 aanleggen. Probleem lost zichzelf op. #vvd
ho ho, dit is een beetje een jb nl move.

ongeveer heel nieuwwest heeft 1 of meerdere auto's voor de deur. deze bezuinigingen komen alleen wel erg hard aan.
Old February 1st, 2011, 07:47 PM   #97
Alargule
EVEN WUIVEN misschien

Alargule's Avatar

Zoals ik een post eerder al aangaf, maar waar in de - begrijpelijke - emoties ongetwijfeld pontificaal overheen wordt gelezen, geloof ik niet dat de soep zo heet wordt gegeten als dat ie wordt opgediend.
Bovendien is het voorstel voor het rigoureus schrappen van lijnen het worst case-voorstel zoals dat door de wethouder zelf als reactie op de aangekondigde bezuinigingen is voorgesteld.
Ik snap deze paniek 'ineens' eigenlijk ook helemaal niet; het zwaard van een publieke aanbesteding hangt de OV-bedrijven in de grote steden al jaren boven het hoofd. Utrecht is al voor de bijl gegaan, dus waarom zouden de andere steden gespaard blijven?

Ik geloof eigenlijk sowieso niet meer in het huidige concessiemodel, waarbij je aparte concessies voor het stedelijke OV en het regionale OV uitschrijft. Het OV in en rond Amsterdam is inmiddels zo sterk met elkaar verweven, dat je jezelf eens moet gaan afvragen of één Groot-Amsterdams concessiegebied waarbinnen je bus- tram- en metrovervoer (en misschien regionale spoorlijnen?) gezamenlijk aanbesteedt niet veel efficiënter zou werken.

Maar in plaats van nou eens met constructieve ideeën te komen over hoe je het OV in Amsterdam tegen een veel lagere kostprijs met dezelfde kwaliteit kunt blijven uitvoeren, gooit Amsterdam liever zijn kont tegen de krib en gaat het dreigen met het terugbrengen van het aantal OV lijnen met bijna de helft.
Old February 1st, 2011, 07:54 PM   #98
Rietendak
Registered User

Rietendak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
Zoals ik een post eerder al aangaf, maar waar in de - begrijpelijke - emoties ongetwijfeld pontificaal overheen wordt gelezen, geloof ik niet dat de soep zo heet wordt gegeten als dat ie wordt opgediend.
Bovendien is het voorstel voor het rigoureus schrappen van lijnen het worst case-voorstel zoals dat door de wethouder zelf als reactie op de aangekondigde bezuinigingen is voorgesteld.
Ik snap deze paniek 'ineens' eigenlijk ook helemaal niet; het zwaard van een publieke aanbesteding hangt de OV-bedrijven in de grote steden al jaren boven het hoofd. Utrecht is al voor de bijl gegaan, dus waarom zouden de andere steden gespaard blijven?

Ik geloof eigenlijk sowieso niet meer in het huidige concessiemodel, waarbij je aparte concessies voor het stedelijke OV en het regionale OV uitschrijft. Het OV in en rond Amsterdam is inmiddels zo sterk met elkaar verweven, dat je jezelf eens moet gaan afvragen of één Groot-Amsterdams concessiegebied waarbinnen je bus- tram- en metrovervoer (en misschien regionale spoorlijnen?) gezamenlijk aanbesteedt niet veel efficiënter zou werken.

Maar in plaats van nou eens met constructieve ideeën te komen over hoe je het OV in Amsterdam tegen een veel lagere kostprijs met dezelfde kwaliteit kunt blijven uitvoeren, gooit Amsterdam liever zijn kont tegen de krib en gaat het dreigen met het terugbrengen van het aantal OV lijnen met bijna de helft.
Ik las je post, en antwoorde dat het aanbesteden mij ook niet zoveel scheelt. Punt is dat als je gaat aanbesteden voor een ruim 50% lagere prijs en denkt dat je dan de kwaliteit en de huidige lijnen behoudt je echt niet goed snik bent. Als je goed leest zie je dat er eerst een ruime 10% bezuinigd zou worden dmv aanbesteding. Pittig, maar het kan. Om extra gaatjes te dichten komt nu het voorstel dat plotsklaps te verhogen naar meer dan de helft. Dat is compleet fantasiebegroten uit de losse pols, en zet wel degelijk meerdere lijnen op de tocht.
Old February 1st, 2011, 08:23 PM   #99
Alargule
EVEN WUIVEN misschien

Alargule's Avatar

Ik vind het jammer dat de wethouder het meteen doet lijken alsof die bezuinigingen alleen maar door het rigoureus schrappen in het lijnenaanbod kunnen worden verwezenlijkt.
Volgens mij valt er nog heel veel winst te behalen uit het samenvoegen van bedrijfsonderdelen van de verschillende concessionairs, die nu onafhankelijk van elkaar hetzelfde werk zitten te doen. Of door eens te kijken naar je overheadkosten. Wat verdienen al die managers eigenlijk die dat bedrijf (proberen te) runnen? Zijn al die managers wel nodig? Hoe zit het met de inzet van het personeel (en dan heb ik het niet over de persoonlijke inzet, maar over de mate waarin iedere werknemer ook daadwerkelijk productief is voor het bedrijf gedurende de uren die hij/zij uitbetaald krijgt).

Kortom: er wordt een hoop paniek geschreeuwd omdat er nu - eindelijk - eens een minister is die de grote steden dwingt op een veel kostenefficiëntere manier hun OV te gaan regelen. Hopelijk dat het ertoe leidt dat molochen als het GVB ofwel veel efficiënter gaan werken, ofwel worden vervangen door private partijen die er wel toe in staat zijn.
Old February 1st, 2011, 08:26 PM   #100
Haagse Dave
Registered User

Haagse Dave's Avatar

Likes (Received): 2

Staat Den Haag en R'dam dit ook te wachten, of ligt dit anders omdat het A'damse OV onder het GVB valt.

Totaal aantal inwoners Stadsgewest Haaglanden: 1.088.508 inw.

Den Haag, Wereldstad aan Zee.
Haagse Dave no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
amsterdam, openbaar vervoer

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules