daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old May 30th, 2009, 07:13 PM   #1
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 1632

Zonnig Vlissingen

VLISSINGEN

Gemeente: Vlissingen
Co÷rdinaten: 51░27' NB 3░35' OL
Oppervlakte (2008)
- Totaal 345 km▓
- Land 35 km▓
- Water 310 km▓
Bevolking (2008)
- Totaal 44.732
- Dichtheid 1309/km▓

01. Aankomst te station Vlissingen.

02. Station Vlissingen is een kopstation.

03. Stationsgevel.

04. Het station ligt direct aan de Westerschelde en vrij ver van de binnenstand vandaan. Naast het station ligt de ferry terminal voor de veerboten naar Zeeuws-Vlaanderen.

05. Het gebied tussen het station en de binnenstad is nu nog kaal en onaantrekkelijk. Daar komt in de toekomst wel verandering in middels, o.a. de aanleg van de dynamische woonwijk het Scheldekwartier.

06. Zeeland verkeert al geruime tijd in verval. De bevolking krimpt en de economische crisis heeft de provincie hard getroffen.

07. Rijdt u links, het wegdek aan de rechterkant is versleten.

08. Utopia is ver weg.

09. Vlissingen ademt zwaar en moedeloos vannacht.

10. De haven is verlaten, er is nog maar ÚÚn vracht.

11. Maar Zeeland zou Zeeland niet zijn als het verval niet reeds de oorlog was verklaard. Vlissingen, stoere stad, weigert zomaar aan de kant geschoven te worden. Ook hier innovatieve en typische Nederlandse architectuur.

12. De Hogeschool Zeeland met, blijkbaar, haar eigen cult.

13. We naderen de binnenstad.

14. Vlissingen heeft het imago van een stad zonder historisch hart. Onterecht, zo blijkt.

15. Schreeuwende vlinders?

16. Weer zo'n gek bouwsel. Wat dit is? Geen idee.

17. ╔Ún van de mooiere nieuwe panden in de havenstad.

18. Aan het water, het water omsingelt. Het water is overal.

19. Van links naar rechts: oud, nieuw, oud en weer nieuw.

20. Het oergezellige Bellamypark, direct achter de boulevard.

21. In Zeeland hangt men graag de provinciale vlag aan de gevel. Ook bij gewone woonhuizen in buitenwijken. Wat ze in de Zuidelijke VS kunnen, kunnen wij ook.

22. Nog altijd het Bellamypark.

23. Een ander pleintje.

24. De Vlissingse binnenstad is ontsiert door dit soort schepsels.

25. Lege hulzen.

26. Het Stadhuis.

27. Een nieuw winkelcentrum.

28. Ziekenhuis Walcheren (deels).

29. Nieuwbouw aan het water. Zoet water dit keer.

30. Portiekflats in de binnenstad.

31. En af en toe wat nieuws. En vaak ook groot. Vlissingen houdt niet van klein.

32. Richting de boulevard. Oude hoogbouw en nieuwe hoogbouw samen in ÚÚn skyline.

33. Skyline, dus.

34. En meer.

35. Weer dat patriotisme.

36. Bootjes. Heel veel bootjes. Uit Antwerpen, Terneuzen, Gent en Vlissingen-Oost. Alles komt hier voorbij. En vlßkbij!

37. De Vlissingse boulevard is lang en het is niet allemaal nieuwbouw en strand. Ook historische bouw en beton zijn goed vertegenwoordigd. Rechts de Gevangentoren.

38. De grootste bioscoop van Walcheren: Cine City. De bioscoop bevindt zich pal achter de boulevard, in de schaduw van de hoogbouw. Je bent dan ook geen echte Vlissinger als je nog nooit in de zwembroek of bikini een film gekeken hebt.

39. Cine City. Tien jaar alweer!

40. Ook hier het contrast tussen nieuw en oud. Zie deze mooie straat die haaks op de boulevard staat.

41. Scheldes en Grevelingen houden de Archipel 's winters warm genoeg om exotische vegetatie toe te staan.

42. Vlissingen bezit ook Jugendstil.

43. En dat was dat. Bedankt voor het kijken!

Oeh Ah Ed liked this post
Slagathor no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 30th, 2009, 08:58 PM   #2
Per
NascorInArgillaWalacria

Per's Avatar

Likes (Received): 90

Tsja Vlissingen, de meest onderschatte stad van NL met de mooiste ligging. Jammergenoeg zijn de Vlissingers zelf maar al te vaak een beetje fatalistisch en dat beklijft...
Mooie impressie!
Per no está en línea   Reply With Quote
Old May 30th, 2009, 09:15 PM   #3
Tuytert
student & journalist

Tuytert's Avatar

Likes (Received): 15

#27: Lelijkheid kent geen grenzen.

Desalniettemin een leuke repo.
Tuytert no está en línea   Reply With Quote
Old May 30th, 2009, 09:31 PM   #4
Niyyu
Registered User

Likes (Received): 0

prachtig stadje zo te zien, je hebt me verrasd!
Niyyu no está en línea   Reply With Quote
Old May 30th, 2009, 10:04 PM   #5
Arrrgh
Gouda's Glorie

Arrrgh's Avatar

Likes (Received): 625

Leuke stad! En dan te bedenken dat Vlissingen maar 45000 inwoners heeft.
Arrrgh no está en línea   Reply With Quote
Old June 17th, 2009, 07:41 PM   #6
Ramses
Registered User

Likes (Received): 8

Je hebt zo te zien een behoorlijke wandeling door Vlissingen gemaakt. Je komt niet alleen langs de binnenstad en de hoogbouwboulevard (die liggen al een eindje bij elkaar vandaan), maar blijkbaar ben je ook verder de wijk in getrokken. Veel van je foto's komen mij bekend voor, want ik ben precies een week eerder in Vlissingen geweest en heb toen een paar vergelijkbare foto's gemaakt, soms zelfs met precies dezelfde composities.

Vlissingen heeft wel een paar bijzondere gebouwen, maar al met al vind ik de buurstad Middelburg een stuk mooier.
Ramses no está en línea   Reply With Quote
Old June 17th, 2009, 08:09 PM   #7
Nout
AstroNout

Nout's Avatar

Likes (Received): 431

Mooie serie hoor. Op basis van deze reeks zou ik Vlissingen beoordelen met 8.5/10. Alles lijkt er te zijn. Oude stad, hoogbouw, moderne architectuur en nostalgie. Op basis van een feitelijk bezoek aan de stad (2002) zou ik de stad toch een (iets) lager raportcijfer geven. Kennelijk zit er tussen beleven en bekijken toch een verschil .
Old June 18th, 2009, 03:27 AM   #8
Liwwadden
Registered User

Likes (Received): 30

Erg leuke reportage. En over dat patriotisme: moet je eens in Friesland komen, die pompebleden komen je na verloop van tijd ook wel de keel uit.
Old June 18th, 2009, 10:40 AM   #9
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ramses View Post
Je hebt zo te zien een behoorlijke wandeling door Vlissingen gemaakt. Je komt niet alleen langs de binnenstad en de hoogbouwboulevard (die liggen al een eindje bij elkaar vandaan), maar blijkbaar ben je ook verder de wijk in getrokken. Veel van je foto's komen mij bekend voor, want ik ben precies een week eerder in Vlissingen geweest en heb toen een paar vergelijkbare foto's gemaakt, soms zelfs met precies dezelfde composities.

Vlissingen heeft wel een paar bijzondere gebouwen, maar al met al vind ik de buurstad Middelburg een stuk mooier.
Ik heb de fiets maar genomen, de afstanden in Vlissingen zijn toch wat groter dan in Middelburg. Een fotoserie van Middelburg (zie signature) deed ik eerder wel te voet.

Ga jij je foto's op het forum posten? Ik zou ze graag zien!

Quote:
Originally Posted by Nout View Post
Mooie serie hoor. Op basis van deze reeks zou ik Vlissingen beoordelen met 8.5/10. Alles lijkt er te zijn. Oude stad, hoogbouw, moderne architectuur en nostalgie. Op basis van een feitelijk bezoek aan de stad (2002) zou ik de stad toch een (iets) lager raportcijfer geven. Kennelijk zit er tussen beleven en bekijken toch een verschil .
De fotocamera als propagandamiddel, da's niet nieuw

Quote:
Originally Posted by Liwwadden View Post
Erg leuke reportage. En over dat patriotisme: moet je eens in Friesland komen, die pompebleden komen je na verloop van tijd ook wel de keel uit.
Ik zou niet anders verwachten van een zelfverzekerde provincie als Friesland
Old June 19th, 2009, 12:29 AM   #10
egramsb
Registered User

egramsb's Avatar

Likes (Received): 219

Ik ken Vlissingen een beetje. Het oude centrum(pje), de haven, hier en daar een moderne uitspatting, de Belgische boulevard, vervallen industrie (prachtig dat Utopia, foto 08), alles lekker door elkaar. Ik vind het een aangenaam zootje, en het heeft iets ontruttigs, slightly Rotterdams.
egramsb no está en línea   Reply With Quote
Old June 19th, 2009, 10:19 PM   #11
Afoort
I <3 HCMC

Afoort's Avatar

Likes (Received): 30

Foto #37 lijkt net een stad met 300.000 Inw. en bij Foto #36 vind ik het veelste gevaarlijk om te zwemmen, want straks word je naar beneden gezogen door een boot.

Vietnam SaiGon
Afoort no está en línea   Reply With Quote
Old June 20th, 2009, 12:04 AM   #12
GoesZLD
BANNED

Leuke serie. Ik ben benieuwd hoe de skyline er straks uit gaat zien als Hooglicht af is.
GoesZLD no está en línea   Reply With Quote
Old June 20th, 2009, 12:19 AM   #13
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Hele mooie serie, zo zou ik `m zelf ook hebben gemaakt. Vooral het begin is spannend, eerst de puinhopen en het verval laten zien en vervolgens een flitsende stad die daarachter ligt. En niet te bang geweest ook een kritische noot te uiten. Dat mag best als je een wisselvallige stad bezoekt.

Ik ben twee jaar geleden nog in Vlissingen geweest. Omdat ik van bootjes houd, vind ik het een erg mooie stad. Havensteden leven bijna altijd, vooral in Nederland. Zijn ook erg leuk om foto`s te maken. Zeeuwen zijn net zo trots als Friezen, dat wordt inderdaad vaak getoond met de vlag aan de gevel. Zie je ook in Denemarken en Canada, mensen in deze landen zijn daar ook sterk in. Het heeft te maken met een diepliggend gevoel van onafhankelijkheid ten opzichte van een nabije grote buurman. Er is wel eens onderzoek naar gedaan.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old June 21st, 2009, 05:41 PM   #14
Ramses
Registered User

Likes (Received): 8

Quote:
Originally Posted by Slagathor View Post
Ga jij je foto's op het forum posten?
Nee, want ze voegen niet meer zoveel toe aan wat ik in deze serie heb gezien.
Quote:
Ik zou ze graag zien!
Dat kan
Ramses no está en línea   Reply With Quote
Old June 22nd, 2009, 11:49 AM   #15
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Quote:
Originally Posted by Afoort View Post
Foto #37 lijkt net een stad met 300.000 Inw. en bij Foto #36 vind ik het veelste gevaarlijk om te zwemmen, want straks word je naar beneden gezogen door een boot.
Nee joh, om naar beneden gezogen te worden moet je verdomd dicht bij het schip zwemmen hoor. Zo ver ga je als zwemmer echt niet uit de kust, veel te diep en veel te ver. Die schepen lijken dichtbij, maar ze varen nog altijd meer dan een kilometer van het strand af. Zover gaat niemand het water in.

Wat wel een klein risico is, is de golfslag. Aan de andere kant: dat ook weer leuk en spannend. Echte golven hebben we aan onze kust niet, dus als een schip af en toe wat meer rumoer maakt is dat wel leuk.

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
Hele mooie serie, zo zou ik `m zelf ook hebben gemaakt. Vooral het begin is spannend, eerst de puinhopen en het verval laten zien en vervolgens een flitsende stad die daarachter ligt. En niet te bang geweest ook een kritische noot te uiten. Dat mag best als je een wisselvallige stad bezoekt.

Ik ben twee jaar geleden nog in Vlissingen geweest. Omdat ik van bootjes houd, vind ik het een erg mooie stad. Havensteden leven bijna altijd, vooral in Nederland. Zijn ook erg leuk om foto`s te maken. Zeeuwen zijn net zo trots als Friezen, dat wordt inderdaad vaak getoond met de vlag aan de gevel. Zie je ook in Denemarken en Canada, mensen in deze landen zijn daar ook sterk in. Het heeft te maken met een diepliggend gevoel van onafhankelijkheid ten opzichte van een nabije grote buurman. Er is wel eens onderzoek naar gedaan.
Nabije grote buurmannen genoeg hierzo idd!

Quote:
Originally Posted by Ramses View Post
Nee, want ze voegen niet meer zoveel toe aan wat ik in deze serie heb gezien.
Dat kan
Mooi foto's!
Old October 31st, 2009, 08:10 PM   #16
RotterHans
Registered User

Quote:
Originally Posted by egramsb View Post
Ik ken Vlissingen een beetje. Het oude centrum(pje), de haven, hier en daar een moderne uitspatting, de Belgische boulevard, vervallen industrie (prachtig dat Utopia, foto 08), alles lekker door elkaar. Ik vind het een aangenaam zootje, en het heeft iets ontruttigs, slightly Rotterdams.
Als Rotterdammer die dik 20 jaar in Vlissingen heeft gewoond, kan ik dit bevestigen. met het oog op de functie van een havenstad en de bijbehorende havenarbeiders en bananenboot figuren zijn er meer overeenkomsten. Architectonisch is er veel te zien in Vlissingen, als insider ken ik nog wel wat meer mooie plekjes en merkwaardige gebouwen.

Vlissingen is eigenlijk groter dan de opgegeven 44.000 aangezien Oost- en Westsouburg tegen vlissingen aan ligt. Soburgers noemen zich vaak dan ook Vlissinger. Toch bijna 10.000 extra zieltjes. Daarnaast ligt Middelburg hier dan weer aan vast en zou zowel Vlissingen als Middelburg beter uit de bus komen als een Stadsgewest. Maar door eer en cultuurverschil zal het nooit samenvoegen.
RotterHans no está en línea   Reply With Quote
Old November 2nd, 2009, 07:13 AM   #17
Djoez
Urban Struggle

Djoez's Avatar

Die 44.000 is inclusief Oost- en West-Souburg.
Old November 2nd, 2009, 11:44 AM   #18
Per
NascorInArgillaWalacria

Per's Avatar

Likes (Received): 90

Quote:
Originally Posted by RotterHans View Post
Als Rotterdammer die dik 20 jaar in Vlissingen heeft gewoond, kan ik dit bevestigen. met het oog op de functie van een havenstad en de bijbehorende havenarbeiders en bananenboot figuren zijn er meer overeenkomsten. Architectonisch is er veel te zien in Vlissingen, als insider ken ik nog wel wat meer mooie plekjes en merkwaardige gebouwen.

Vlissingen is eigenlijk groter dan de opgegeven 44.000 aangezien Oost- en Westsouburg tegen vlissingen aan ligt. Soburgers noemen zich vaak dan ook Vlissinger. Toch bijna 10.000 extra zieltjes. Daarnaast ligt Middelburg hier dan weer aan vast en zou zowel Vlissingen als Middelburg beter uit de bus komen als een Stadsgewest. Maar door eer en cultuurverschil zal het nooit samenvoegen.
Er leeft inderdaad een cultuurverschil in de hoofden van de mensen maar ik las eens dat er in principe geen sociaal -cultureel verschil is tussen Middelburgers en Vlissingers. De inwoners van beide steden zijn gemengd werkzaam in de sectoren die het stadsgewest hen biedt. Er zijn Middelburgers die in de Vlissingse haven werken en Vlissingers die in de zakelijke dienstverlening in MIddelburg werken. Zo gaan de inwoners van het stadsgewest even makkelijk naar de Lange Delft in Middelburg als naar de Boulevard in Vlissigen. Daarnaast zijn er veel gemengde voorzieningen als ziekenhuis, zwembad, bioscoop en natuurlijk de commerciŰle diensten. Middelburg-Vlissingen-Souburg- Koudekerke en andere dorpen die er tegenaan liggen vormen in feite 1 stad onder een verdeeld bestuur. Andere plaatsen in Zeeland als Terneuzen en Goes hebben dat precies andersom, daar is een centrale plaats met een aantal dorpen. Er is mometeel een discussie om Walcheren 1 gemeente te maken. In mijn ogen moet Zeeland nu eens een echte kernstad onder 1 bestuur krijgen, dus met alleen het aaneengesloten stadsgewest zonder de andere dorpen op het eiland. De cultuurverschillen tussen Vlissingen en Middelburg worden grotendeels in stand gehouden door verhalen.
Per no está en línea   Reply With Quote
Old November 2nd, 2009, 09:02 PM   #19
Muyangguniang
T H E H A G U E

Muyangguniang's Avatar

Likes (Received): 42

Leuke serie, volgende zomer ga ik toch eens een weekend naar Zeeland( de enige provincie waar ik in mijn bijna 21 jarig bestaan nog nooit ben geweest)
Middelburg voor de oude stad en gezelligheid en mocht het weer meezitten een dag op het strand van Vlissingen, want foto 34 en 37 nodigen best uit om eens naar Zeeland te komen
Muyangguniang no está en línea   Reply With Quote
Old June 14th, 2013, 12:09 PM   #20
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Excuses voor de schop omhoog van een oude thread (al is het geen slechte thread, zeg nou zelf ), maar ik was m'n fotothreads aan het controleren in het kader van tinypic, onbedoelde erotische foto's en dergelijke en kwam deze tegen:

Quote:
Originally Posted by Muyangguniang View Post
Leuke serie, volgende zomer ga ik toch eens een weekend naar Zeeland( de enige provincie waar ik in mijn bijna 21 jarig bestaan nog nooit ben geweest)
Middelburg voor de oude stad en gezelligheid en mocht het weer meezitten een dag op het strand van Vlissingen, want foto 34 en 37 nodigen best uit om eens naar Zeeland te komen
Ben je al geweest? Je hebt bijna vier jaar de tijd gehad.

Reply

Tags
sardijntoren, vlissingen, walcheren, zeeland

Thread Tools

Posting Rules