|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving. |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
-- EINDHOVEN ROCKCITY --
Likes (Received): 28
|
Eindhoven: Luchtfoto's (1911-2009)
Via Eindhoven In Beeld heb ik een aantal luchtfoto’s verzameld die ik met jullie wil delen. Ze staan in chronologische volgorde en zijn (bijna) allemaal op wallpaperformaat!
01. 1911 Deel van het villapark. De villa verscholen achter de bomen is "De Laak", gebouwd in opdracht van Anton Philips, de 4 schoorstenen zijn nog te zien aan de horizon. Rechts de witte villa "Dommelhoef", nu in gebruik als verzorgingstehuis. Detail linksonder, het spoor naar de Energiemaatschappij en de haven. In de verte aan de horizon de middeleeuwse St. Petruskerk, de “Oude Toren” in Woensel. Linksachter villa de Laak is de nieuwe St. Petruskerk te zien, zonder toren, die ingestort is na een grote storm en in 1913 herbouwd. Groot formaat ![]() 02. 1921 Funderingswerken tijdens de bouw van het nieuwe hoofdkantoor van Philips aan de Emmasingel Groot formaat ![]() 03. 1923 Groot formaat ![]() 04. 1923 Vanaf de andere zijde ![]() 05. 1924 Groot formaat ![]() 06. 1928 Het havenhoofd, het villapark en daarachter het spooremplacement Groot formaat ![]() 07. 1928 Vanaf de kleine gashouder. Op de plek linksonder waar de kolen liggen opgeslagen zal later een nieuwe gashouder gebouwd worden Groot formaat ![]() 08. 1929 De nieuwe gashouder (70m) kort na oplevering. hetzelfde jaar kreeg hij een wit kleurtje met zwarte streep, met de tekst "Persil blijft Persil". Slechts 12 jaar zou hij dienstdoen, zometeen zie je waarom Groot formaat ![]() 09. 1929 Groot formaat ![]() 10. 1934 Strijp-S, Toen nog Strijp-1 Groot formaat ![]() 11. 1935 Het centrum. Details zijn de kleine V&D, het oude stadhuis, het binnenziekenhuis, Vestdijk (toen nog Lange Dijk) nog niet verlengd over de dommel enz. enz. Groot formaat ![]() 12. 1935 Met gashouder en opschrift Groot formaat ![]() 13. 1936 Groot formaat ![]() 14. 1938 Op de plek waar het water splitst (links stadskanaal, rechts Dommel) zal later het nieuwe stadhuis en stadhuisplein gebouwd worden Groot formaat ![]() 15. 1941 (3 maart) Na een Engels bombardement met staafbrandbommen op het spooremplacement brand de gashouder volledig af (foto gemaakt vanaf een pand aan het Stratumseind) ![]() 16. 1942 (6 december) Gemaakt door de Engelse R.A.F. Enkele momenten na deze foto lag het hele gebied in puin na een zware aanval op de Philips fabrieken. Het sinterklaasbombardement. Groot formaat ![]() Videobeelden van het bombardement: 17. 1946 De voltreffers die de Emmasingel te verduren kreeg, hier een aantal opnames tijdens de herstelwerkzaamheden Groot formaat ![]() 18. 1946 Duidelijk is hier te zien wat er van het hoofdkantoor nog over is, het stalen geraamte. De helft van het gebouw is weggevaagd. Groot formaat ![]() 19. 1946 Deze, wat onduidelijke foto, geeft een beeld van de Demer en omgeving, waar weinig van over is. ![]() 20. 1946 Groot formaat ![]() 21. 1952 Inmiddels is men begonnen met de bouw van het hoogspoor, Achter het hoogspoor is nog het oude station te zien. Het C&A- en het Lodewijksgebouw vormen de nieuwe ingang naar de Demer. Zoals je nu ook kunt zien is er nog redelijk veel bebouwing van de oude Fellenoord over na het bombardement, maar in de jaren die volgden heeft de gemeente alles laten slopen. Linksboven aan de horizon in nog net een nieuwe gashouder te zien. Groot formaat ![]() 22. 1953 De nieuwe gashouder is ver buiten het centrum, toch worden er woonwijken omheen gebouwd. Rechtsonder, v. Doorne's Automobielen Fabriek Groot formaat ![]() 23. 1953 Vanaf de Lichttoren richting Fellenoord Groot formaat] ![]() 24. 1955 De Gruyter (wit pand voor het spoor) is nu ook verdwenen, evenals enkele panden aan de Fellenoord ![]() 25. 1961 Hier is de lege Fellenoord goed te zien Groot formaat ![]() 26. 1961 Gigantische foto met veel details Groot formaat ![]() 27. 1963 Op de hoek Emmasingel-Willemstraat is Café Marshall en aangrenzenden panden gesloopt, daar zal later de Regent gebouwd worden. Ook is de nieuwe aanbouw van de V&D goed te zien. Groot formaat ![]() 28. 1966 Zoals men wellicht weet is Groot-Eindhoven uit 6 gemeenten ontstaan. In de jaren na de oorlog was er dus veel vrij in te vullen ruimte tussen de stadsdelen. Hier is te zien hoe de lange, nieuwe Karel de Grotelaan de lintbebouwing aan de Blaarthemseweg zal doorbreken. Groot formaat ![]() 29. 1973 Maar ook de sloopdrift was nog zeker niet voorbij, Al deze panden aan de Fellenoord moesten nog plaatsmaken voor de Holiday inn, de Griffioen, en op de plek van de St. Antoniuskerk staat nu het WTCE. Foto is gemaakt vanaf de Boerenleenbank, nu de Rabobank Groot formaat ![]() 30. 1981 Groot formaat ![]() 31. 1984 Strijp-S Groot formaat ![]() 32. 1990 De St. Petruskerk in Woensel Groot formaat ![]() 33. 1991 Groot formaat ![]() 34. 1995 Groot formaat ![]() 35. 2006 Het centrum vanaf de Regent Groot formaat ![]() 36. 2006 De Fellenoord Groot formaat ![]() 37. 2006 Groot formaat ![]() 38. 2009 De skyline vanaf het Catharinaziekenhuis Groot formaat ![]() Bedankt voor het bekijken!
Last edited by [NL] Mr.Mit. [NL]; May 31st, 2009 at 01:08 AM. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
Likes (Received): 37
|
Interessante foto's, mooie dichtheden in het centrum
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Los Santos
Likes (Received): 13
|
Al heb ik de meeste foto's al gezien, het was zeker de moeite waard! Dat filmpje had ik bv. nog nooit gezien en het is leuk om te zien hoe het centrum en Fellenoord zich ontwikkelden. De bovenste verdieping van het Catharina geeft idd een schitterend uitzicht over Eindhoven en een mooie plek om in de toekomst Strijp-S en het centrum samen in beeld te brengen. Of bv. Gagelbosch.
Bedankt Mr. Mit. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Not much
Likes (Received): 49
|
Mooi! Bedankt voor het plaatsen
Eindhoven, een echte industriestad Vind het wel wat hebben, lekker dichtbebouwd ook.
|
|
|
#5 |
|
...
Likes (Received): 0
|
Erg leuke serie over de ontwikkeling van Eindhoven de laatste 100 jaar. Bedankt voor het delen
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Registered User
|
Mooie verzameling
Goed werk maat
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Registered User
Likes (Received): 19
|
Erg mooie serie, het blijft leuk om die oude foto's te zien. Zelf heb ik ook een boek met allemaal oude foto's en ansichtkaarten van Eindhoven. Steeds denk ik weer: wat was Eindhoven toch mooi voor de oorlog. Echt zonde dat alles zo vernield is. Maar goed, het blijft een geweldige stad waar ik geweldige (jeugd)herinneringen heb
Bedankt voor het plaatsen!
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Eindhoven
Likes (Received): 4
|
Echt een mooie foto's serie.
|
|
|
#9 |
|
Student ROC Bouwkunde
|
Een zeer mooie foto serie Mr.Mit!
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
|/|/|\/|
|
Fascinerende serie, bedankt voor de research en het plaatsen!
|
|
|
#11 |
|
Registered User
Likes (Received): 27
|
Mooie serie inderdaad! Foto 26 heb ik op posterformaat aan de muur hangen hier thuis, prachtige foto is dat zeg!
|
|
|
#12 |
|
Enjoy your freedom!
Likes (Received): 19
|
Mooie serie inderdaad.
|
|
|
#13 |
|
Registered User
Likes (Received): 7
|
Deze zijn van 2009
![]() ![]() ![]()
Last edited by El Constructador; February 15th, 2010 at 07:01 PM. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
BANNED
|
Super foto's. Ik was twee weken geleden in Eindhoven
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Black Mage
|
Wat een geweldige foto's! Het laat goed zien hoe groen het in en rondom Eindhoven is.
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|