daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Openbaar Vervoer / Transport en Commun

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 5 votes, 5.00 average.
Old November 4th, 2006, 09:37 PM   #1
focus1965
Registered User

Likes (Received): 598

Reportages door focus1965:

Achinsk, Rusland
Adelaide, AustraliŽ
Alger, Algerije
Almada, Portugal
Angers, Frankrijk
Antalya, Turkije
Archangelsk, Rusland
Auckland, Nieuw-Zeeland
Augsburg, Duitsland
Ballarat, AustraliŽ
Beijing, China (07/2011)
Beijing, China (11/2012)
Bendigo, AustraliŽ
Bergamo, ItaliŽ
Bergen (de Bybanen), Noorwegen
Bergen (trolleybus en museumtram), Noorwegen
Berlijn, Duitsland
Bilbao, Spanje
Blackpool, VK deel I
Blackpool, VK deel II (05/2012)
Bochum en Gelsenkirchen, Duitsland
Bochum en Gelsenkirchen, Duitsland (voetbalverkeer)
Bolzano, ItaliŽ
Bordeaux, Frankrijk
Brisbane, AustraliŽ
Brest, Frankrijk
Bursa, Turkije
Bylands, AustraliŽ
Caen, Frankrijk
Cagliari, ItaliŽ
Casablanca, Marokko
Changchun, China
Cheremushki, Rusland
Cherepovets, Rusland
Christchurch, Nieuw-Zeeland
Constantine, Algerije
Croydon, Verenigd Koninkrijk
Dalian, China
Daugavpils, Letland
Dijon, Frankrijk
Dortmund, Duitsland
Douglas, Isle of Man, Verenigd Koninkrijk
DŁsseldorf, Duitsland
Duisburg, Duitsland
Dzerzhinsk, Rusland
Eskisehir en Kayseri, Turkije
Essen, Duitsland
Essen, Duitsland (120 jaar tram)
Ferrymead Heritage Park, Christchurch, Nieuw-Zeeland
Firenze, ItaliŽ
Gdansk, Polen
GenŤve, Zwitserland
GenŤve, Zwitserland: 150 jaar tram
Gmunden, Oostenrijk
GŲteborg, Zweden
Gotha, Duitsland
Gotha, Duitsland (the best of)
Graz, Oostenrijk
Heidelberg, Duitsland
Helsinki, Finland (09/2011)
Helsinki, Finland (08/2013)
Helwan, Egypte
Hiroshima, Japan
Hong Kong, China deel I
Hong Kong, China deel II
Innsbruck, Oostenrijk
Istanbul, Turkije deel I (nostalgische lijnen)
Istanbul, Turkije deel II (reguliere lijnen)
Ivanovo, Rusland
Kassel, Duitsland
Kiev, OekraÔne, deel I (oostelijk net)
Kiev, OekraIne, deel II (westelijk net)
Kiev, OekraÔne, deel III (centrum)
Klagenfurt, Oostenrijk
Kochi, Japan
KŲln, Duitsland
Konotop, OekraÔne
Konya, Turkije
Krakůw, Polen (deel I, de Poolse trams)
Krakůw, Polen (deel II, Bombardier)
Krakůw, Polen (deel III, de Duitse trams)
Krakůw, Polen (deel IV, de Oostenrijkse trams)
Krasnoyarsk, Rusland
Krefeld, Duitsland
Landskrona, Zweden
Le Havre, Frankrijk
Lissabon, Portugal
Linz, Oostenrijk
Magdeburg, Duitsland
MalmkŲping, Zweden
MalmŲ, Zweden
Manchester, VK
Matsuyama, Japan
Mazyr, Wit-Rusland
Melbourne, AustraliŽ deel I
Melbourne, AustraliŽ deel II
Melbourne, AustraliŽ deel III
Melbourne, AustraliŽ deel IV
Melbourne, AustraliŽ deel V
Melbourne, AustraliŽ deel VI
Messina, ItaliŽ
Milaan, ItaliŽ deel I (Peter Witt)
Milaan, ItaliŽ deel II (klassieke gelede trams)
Milaan, ItaliŽ deel III (lagevloertrams)
Milaan, ItaliŽ deel IV (slot)
Minsk, Wit-Rusland (inleiding en tram- en trolleybusfabriek)
Minsk, Wit-Rusland
Molochne, OekraÔne
Montpellier, Frankrijk deel I (03/2007)
Montpellier, Frankrijk deel II (inleiding - lijnen 1 en 2 06/2014)
Montpellier, Frankrijk deel III (lijnen 3 en 4 06/2014)
Moskou, Rusland deel I (10/2011)
Moskou, Rusland deel II (04/2012)
Moskou, Rusland deel III (04/2012)
Moskou, Rusland deel IV (10/2012)
Moskou, Rusland deel V (03/2013)
Moskou, Rusland deel VI (11/2013)
Moskou, Rusland deel VII (04/2014)
MŁlheim, Duitsland
MŁnchen, Duitsland deel I (07/2009)
MŁnchen, Duitsland deel II (08/2012)
Mulhouse, Frankrijk
Murcia, Spanje
Nantes, Frankrijk
Napels, ItaliŽ
Naumburg, Duitsland
Neuch‚tel, Zwitserland
Nizhny Novgorod, Rusland deel I
Nizhny Novgorod, Rusland deel II
NorrkŲping, Zweden
Novopolotsk, Wit-Rusland
Nurnberg, Duitsland
Oberhausen, Duitsland
Odessa, Oekraine (1997)
Odessa, Oekraine deel I (2010)
Odessa, Oekraine deel II (lijn 20; 2010)
Odessa, Oekraine deel III (lijn 15; 2010)
Odessa, Oekraine deel IV (lijn 5; 2010)
Odessa, Oekraine deel V (2010)
Odessa, Oekraine epiloog (2010)
Okayama, Japan
Oradour-sur-Glane (Frankrijk)
Oran, Algerije
Orlťans, Frankrijk
Osaka, Japan
Oslo, Noorwegen
Paris, Frankrijk (verlengingen lijnen T1 en T2)
Paris, Frankrijk (verlenging lijn T3)
Paris, Frankrijk (lijn T5)
Paris, Frankrijk (lijn T7)
Perth, AustraliŽ
Portland, AustraliŽ
Porto, Portugal (de elťctrico)
Porto, Portugal (de metro do Porto)
Poznan, Polen
Pyatigorsk, Rusland deel I
Pyatigorsk, Rusland deel II
Rabat, Marokko
Reims, Frankrijk
Rome, ItaliŽ
Rouen, Frankrijk
SaarbrŁcken, Duitsland
Santa Cruz de Tenerife, Spanje
Sassari, ItaliŽ
SchŲneige - RŁdersdorf, Duitsland
Sevilla, Spanje
Shakty, Rusland
Shanghai, China deel I
Shanghai, China deel II
Sibiu, RoemeniŽ
Sint-Petersburg, Rusland (inleiding 2010)
Sint-Petersburg, Rusland deel I (2010)
Sint-Petersburg, Rusland deel II (2010)
Sint Petersburg, Rusland deel III (09/2011)
Sint Petersburg, Rusland deel IV (03/2012)
Sint Petersburg, Rusland deel V (10/2012)
Sint Petersburg, Rusland deel VI (03/2013)
Sint Petersburg, Rusland deel VII (03/2013)
Sint Petersburg, Rusland deel VIII (11/2013)
Sint Petersburg, Rusland, deel IX (03/2014)
Sintra, Portugal
Skjoldenśsholm, Denemarken
Smolensk, Rusland
Sofia, Bulgarije
Soller, Spanje
Stern & Hafferl, Oostenrijk
Stockholm (lijn 7 en trammuseum), Zweden
Stockholm (lijnen 12-21-22), Zweden
Strausberg, Duitsland
Sydney, AustraliŽ
Tianjin, China
Torino, ItaliŽ
Toulouse, Frankrijk
Tours, Frankrijk
Toyohashi, Japan
Trondheim, Noorwegen
Tula, Rusland
Ulm, Duitsland
Vťlez-Malaga, Spanje
Victor Harbor, AustraliŽ
Vinnitsa, Oekraine
Vitebsk, Wit-Rusland deel I (de stelplaats)
Vitebsk, Wit-Rusland deel II
Vitoria-Gasteiz, Spanje
Vladikavkaz, Rusland deel I
Vladikavkaz, Rusland deel II
Volgograd, Rusland: inleiding
Volgograd, Rusland (stelplaats 2 - deel 1)
Volgograd, Rusland (stelplaats 2 - deel 2)
Volgograd, Rusland (stelplaats 3)
Volgograd, Rusland (stelplaats 5)
Volzhskiy, Rusland
Voronesh, Rusland
Warschau, Polen
Wellington, Nieuw-Zeeland
Wenen, Oostenrijk
WŁrzburg, Duitsland
Yaroslavl, Rusland
Zaragoza, Spanje

Reportages door Benonie:
Berlijn, Duitsland
Helsinki, Finland
KŲln en Bonn, Duitsland
Lissabon, Portugal
Potsdam, Duitsland
Praag, TsjechiŽ
Toruń, Polen
Warschau, Polen

Reportages door JayBeeke:
Rio de Janeiro, BraziliŽ

Reportages door Busfotodotnl:
Angers, Frankrijk
Augsburg, Duitsland
Boston, Verenigde Staten (the Ashmont-Mattapan High Speed Line)
Boston, Verenigde Staten (the Green Line)
Braila, RoemeniŽ
Grenoble, Frankrijk
Houten, Nederland
Istanbul, Turkije
Krakau, Polen
Łůdź, Polen
Marseille, Frankrijk
Montpellier, Frankrijk
Mulhouse, Frankrijk
Nice, Frankrijk
Parijs, Frankrijk
Poznan, Polen
Praag, TsjechiŽ
Saint-Etienne, Frankrijk
San Francisco (kabeltram), Verenigde Staten
San Francisco (lijn F), Verenigde Staten
Sarajevo, BosniŽ Herzegovina
Straatsburg, Frankrijk
Tallinn, Estland
Warschau, Polen

Reportages door tauernexpress:
Konotop, OekraÔne

Reportages door X38:
Basel, Zwitserland
Milaan, ItaliŽ

Last edited by focus1965; July 16th, 2014 at 05:58 PM.
focus1965 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old June 7th, 2009, 06:21 PM   #2
focus1965
Registered User

RAIL : Buitenlandse trambedrijven

Hobbymatig bezoek ik wel eens wat buitenlandse trambedrijven: ongewild vergelijkt men met hetgeen we bij ons gewoon zijn.

Het is tegenwoordig onmogelijk om alles bij te houdenl: de laatste 10 jaar komen er geregeld in elke uithoek van Europa nieuwe trambedrijven bij, al is deze trend vooral in het zuiden voelbaar.

Het eerste trambedrijf is:

Sassari

Het gaat hier dus om een fonkelnieuw trambedrijf, maar zonder meer een van het raarste soort dat ik al ooit ben tegengekomen. Het geheel doet denken aan een paardentramlijn van meer dan een eeuw geleden: een enkelsporige U-vormige lijn van 2,5 km, waarbij enkele potten verf het bestaand en druk wegverkeer de tramsporen afscheiden van de andere weggebruikers.
Het nut van die lijn ontgaat me: ze verbindt het station met een of ander plein in het centrum, maar die afstand is maar 600 m (of zoiets): een feit is dat je te voet de tram aan de andere kant van de lijn kan inhalen of opwachten...

Het is dus een enkelsporige lijn met 1 uitwijkmogelijkheid ongeveer halverwege de lijn: in het beste geval (weekdienst tijdens de werkuren) zorgen 2 van de 4 beschikbare trams voor een kwartierdienst. Daarbuiten is er 1 tram op het ganse net / lijn die voor een halfuurdienst zorgt.

Het trambedrijf maakt deel uit van het spoorwegbedrijf, maar veel info is er op de website niet over te vinden: noch de dienstregeling, noch de tarificatie is daar te vinden. Wat dat laatste betreft, kan ik er ook niets over vertellen: ik heb de lijn in de een richting afgewandeld en voor de terugweg heb ik de korste route genomen: vandaar ik dus met zekerheid weet dat je even snel te voet terug bent, gezien ik nog tijd over had om de tram, die voorheen aan het eindpunt stond, op te wachten vooraleer hij aan de andere kant het eindpunt binnen reed...

Nu de foto's, allemaal op 11 mei 2009 gemaakt: SS04 op de nummerloze tramlijn in de Viale Italia.

Aan de andere kant van de lijn ziet men hier de andere wagen die die dag dienst deed, nl. de SS02. De zon stond echt 's morgens keurig, maar het verkeer was ronduit chaotisch en het was onmogelijk om daar een tram op foto te krijgen. Toen de zon nogal ongunstig gedraaid was, was het siesta en de stad was gewoon uitgestorven.
Toch nog 1 opmerking: voor een fonkelnieuw trambedrijf is dit wel een heel magere realisatie: dan heb ik in Frankrijk en Spanje toch al wat mooiere zaken gezien.

De enige kruisingsmogelijkheid bevindt zich dus halverwege de lijn en daar is ook een rommelig en alles behalve attractief uitziend ziekenhuis(complex) aanwezig: dit is ongeveer de enige voor mij denkbare bestaansreden van deze lijn.

Het einde van de schooldag zorgde rond het middaguur voor enig animo, zowel op straat als aan de tramhalte: het was de enige tram die ik zag die echt wat reizigers vervoerde. Voor het overige was het - zacht uitgedrukt - een kalme bedoening.

Het eindpunt "Emiciclo Garibaldi" noemt in werkelijk "Piazza Emiciclo Giýseppe Garibaldi": het telt 2 sporen, maar het 2de spoor wordt in de praktijk nooit gebruikt. SS02 staat op reizigers en de vertrektijd te wachten. Wie echter naar het ander eindpunt moet, geraakt er sneller - 5 minuten - te voet...

Die potentiŽle reizigers deden net als de rest van de stad: eten en dan siŽsta.
De opname werd ook aan de Piazza Garibaldi gemaakt.

SiŽsta, deel 2: de stad is werkelijk uitgestorven en de frequentie zakt terug naar een halfuur dienst. Een minivuilkar is ongeveer het enige wat zich nog op straat bevindt. Opmerkelijk: de haltes hebben een "M": dit staat inderdaad voor metro. Hetzelfde spoorwegbedrijf baat ook de tram van Cagliari uit die ze daar ook metro noemen... De foto werd gemaakt op de Via Sant'Anna.

SiŽsta, deel 3: de 2e tram verdwijnt achter de schermen (letterlijk: achter de toegangspoort) voor een paar uur. De stelplaats is een deeltje van het FDS (spoorwegmaatschappij) en wordt over een bestaande spoorwegroute bereikt.
De foto werd in groothoek gemaakt: op de voorgrond ziet men een 3-sporig traject (normaalspoor en smalspoor; 95 cm). Dat 3-sporig traject heeft een doel: ongeveer al het verkeer wordt op 1 perron afgewerkt: het station is even slaperig als het eruit ziet.

Het officieel eindpunt is voor het station, dat op de achtergrond zichtbaar is. Het is daar een droevige bedoening: men passeert met de trein een volledig leeg en buiten proportie - 20 sporen! - goederenemplacement en net die leegte maakt het geheel compleet troosteloos: geen enkele goederenwagon!
Het reizigersverkeer is spaarzaam: het is niet uitzonderlijk dat er een gat is van 1 1/2 uur waar helemaal niets te beleven valt.

Het einde van de siesta betekent het terug op lijn brengen van de 2de tram: op dit moment staan er op het stationsplein 2 trams naast mekaar. Maar echt druk was het er nog steeds niet.

Over Sassari kan ik weinig vertellen: wat ik er van gezien heb, vond ik helemaal niet aantrekkelijk. Ik logeerde in het naburige Alghero: dit was nu echt een aangename, mediterane stad, waar men eindeloos in een historisch stadscentrum, langs stranden of de hoofdboulevard kan kuieren. Hieronder om af te sluiten een sfeerbeeld van Alghero: dit was wel een leuke stad, maar de tram ontbreekt hier dan weer om in deze draad over te vertellen...

Focus1965
Old June 7th, 2009, 08:10 PM   #3
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 1164

Leuke post! Ontzettend interessant om te lezen en de foto's maken het af. Dank!
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old June 7th, 2009, 08:17 PM   #4
X38
Registered User

Likes (Received): 21

Zeer interessante tekst en foto's! Helaas doet die tinypic nogal lastig (bij mij), ik moet meerdere keren refreshen om alle foto's in beeld te krijgen.

Zonde van de mooie tramstellen, zo'n idioot lijntje, verspilling... al dacht ik wel in 'Trams 2009' gelezen te hebben dat er wel verlengingsplannen toe bestaan.
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old June 7th, 2009, 10:15 PM   #5
focus1965
Registered User

Bergamo

Ik twijfel ernstig het lijntje in Sassari ooit verlengd zal worden: met een vloot van 4 trams geraakt men echt niet ver. Men kan er nog 600 m aan breien en dan is men terug aan het beginpunt en heeft men een ringlijntje...

Iets anders: ook afkomstig van dezelfde reis: het meest recent geopend trambedrijf was Bergamo: deze stad is poepsimpel en spotgoedkoop bereikbaar met Ryanair. Dit trambedrijf wou ik snel bekeken hebben: in ItaliŽ is graffiti een ware plaag en nu zou het er allemaal nieuw en perfect moeten uitzien...

Ik had de indienststelling op de voet gevolgd via hun website: ik wist ongeveer waar mij aan te wachten: 3/4 van de lijn zou geopend zijn (ben ik al best tevreden mee) en er werd een kwartierdienst beloofd.
Achteraf bleek dat die kwartierdienst alleen maar in de spitsuren - 3 uur per dag - aangeboden zou worden en op zondag amper een uurdienst: pijnlijk, want ik was daar op een zondag.
Veel meer dan de 2 eindpunten kon ik niet op foto zetten, maar dit is geen ramp: de tramlijn werd aangelegd op een voormalige spoorlijn en is landschappelijk niet bijzonder attractief.

De eerste foto - sorry als men een trage verbinding heeft, maar ik gebruik tinypic uit gemak - is het binnenrijden in het station van Bergamo zelf: een paralel met FS treinen is niet mogelijk: die eindigen aan een andere kant van het station. Het is geen mooie foto, maar veel meer viel daar niet uit te halen. Gelukkig staat er nog "Bergamo" ergens vermeld...
De tram is de 08 en de digitale lijnaanduiding (bestemming & lijn T1) werkte niet of was niet aangesloten. De foto's werden op 10 mei 2009 gemaakt.

Het vertrekperron in Bergamo (station FS): er is dynamische reizigersinformatie, maar die kondigt enkel het eindpunt (bestemming) aan en het huidig uur en dus niet het vertrekuur: vind ik nogal flauw.

De tram deed het goed, heel goed zelfs, ondanks de uurdienst: een werkman hield statistieken bij van het aantal opstappende reizigers aan elke halte: aan de eindpunten was het telkens tussen 80 en 120 reizigers! Onderweg kwamen er ook wat reizigers bij en in Negrisoli duurde het allemaal wat lang: ik kon dus nog net uit de tram spurten en gauw een foto maken en terug opstappen... Het oud stationsgebouw is nog aanwezig en fietsers zijn dus ook welkom. Mijn zitplaats was ondertussen wel in beslag genomen.

Alzano Centro is het tijdelijk eindpunt: het kostte veel moeite om een ordentelijke foto te maken: aan de ene kant stapten een hoop reizigers af en aan de andere kant stond er een hoop te wachten. Dit is een trambedrijf met toekomst: gelukkig, want de stelplaats die ik onderweg zag moest niet onderdoen voor PAL in Antwerpen (integendeel zelfs!). De capaciteit ken ik niet, maar dit was werkelijk enorm.

Het omlopen in Alzano geeft wel een mooi motief en daar was ik al best tevreden mee.

Maar Bergamo heeft nog meer spoorvervoer, al zou ik zonder de tram nooit de moeite genomen hebben om dit te bekijken: het gaat om 2 funiculairs.
De eerste is de "Funicolare Citta Alta - Citta Bassa": deze verbindt de laaggelegen nieuwe stad met de hoger op gelegen oude stad. Er is geen ander openbaar vervoer die dat doet en die kabelbaan heeft meer dan goed te doen. De oude stad biedt al hetgeen men daar zou kunnen verlangen: alle bezienswaardigheden, gezellige pleinen, mooie gebouwen en terrasjes en restaurants in overvloed. Een aanrader, zonder meer.
Er zijn 2 "bakken" onderweg, die onafhankelijk van mekaar rijden: de kruisingen gebeuren telkens weer op een andere plaats.
Hieronder het rijtuig 1:

Estetisch zijn het zeker geen hoogvliegers: hier de andere zijde & het ander rijtuig (2), nabij het eindpunt "citta bassa".

Er bestaat nog een 2e kabelbaan, nl. de "funicolare San Viglio", die aan de andere kant van de oude stad naar een of andere woonwijk rijdt: de frequentie en bestorming is er beduidend lager. Er is maar 1 wagen die volgens een gepubliceerde dienstregeling over en 't weer pendelt.

Het enige wat men daar wel heeft, is een mooi uitzicht van de oude stad en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Het hoogteverschil is duidelijk zichtbaar.

Focus1965
Old June 8th, 2009, 01:04 PM   #6
poller1
Registered User

Likes (Received): 78

Heel interessant.

In ItaliŽ wil elke kleine tot middelgrote stad wel een Metro... maar uiteindelijk moeten ze het allemaal stellen met een 'Metrotram'.....
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old June 8th, 2009, 02:26 PM   #7
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2687

Zeer interessante en mooie thread, al zou ik hem wel naar een andere sectie overbrengen.
Mobil en infra lijkt me meer aangewezen.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old June 8th, 2009, 05:30 PM   #8
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 828

Heel boeiend topic heb je geopend, focus. Je vertelt er helder over en je illustraties zijn duidelijk. Hulde!

Benonie heeft wel gelijk. Dit topic draait vooral rond kennismaking met transportbedrijven, veeleer dan rond sfeerbeelden en uitgebreide reportages over steden in de ruime zin. Daarom werd dit topic verplaatst naar Mobil & Infra.
Old June 9th, 2009, 09:43 AM   #9
JayBeeke
Registered User

Likes (Received): 0

Als ik zie waar Sassari ligt kan ik - zonder zeveren - al wel raden waarom daar een tram ligt, wie die gebouwd heeft en van waar het geld is gekomen... Dat project schreeuwt "white elephant"

mvg
JJN
JayBeeke no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2009, 01:56 PM   #10
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Ik weet nu niet of SardiniŽ zo vergeven is van de maffia?
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2009, 02:08 PM   #11
poller1
Registered User

Likes (Received): 78

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Ik weet nu niet of SardiniŽ zo vergeven is van de maffia?

Inderdaad. Denk dat er in BelgiŽ (mss zelfs Vlaanderen) streken zijn waar het er mafieuzer aan toe gaat dan in SardiniŽ...
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2009, 07:17 PM   #12
Koekskensmonster
Registered User

Koekskensmonster's Avatar

Likes (Received): 5

ik ben beniuwd op volgende reportages, focus. staat er nog iets in de steigers?
Old June 9th, 2009, 08:55 PM   #13
JayBeeke
Registered User

Tja De reden voor de aanleg van de 'metro lťger' in Charleroi is wel typisch Belgisch, maar heeft ongetwijfeld een duister kantje...

mvg
JJN
JayBeeke no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2009, 11:54 PM   #14
focus1965
Registered User

Blijkbaar valt deze topic in de smaak: dan maar eens een echt trambedrijf, want de vorige 2 catalogeer ik als "spielerei".
Wat Sassari betreft: op SardiniŽ is er geen maffia - althans niet meer dan bij ons - en dat lijntje werd aangelegd met Europees geld, bestemd voor achtergestelde gebieden.
Er is nog een andere tramlijn op SardiniŽ (Cagliari) en dat kan later ook eens aan de beurt komen, maar nu eerst Rome, waar ik van 12 tot en met 14 mei 2009 verbleef.

Dat openbaar vervoer bedrijf krijgt helaas van mij een negatieve rating: het enige goede eraan is, zijn de verkrijgbare dagkaarten en 3-dagen passes: ik heb dankbaar gebruik gemaakt van zo'n ticket en 3 dagen vrij rondrijden voor 11 euro is een koopje, althans in zo'n grote stad.
Maar daar eindigt het mee: op 3 dagen tijd kon ik geen zinnig netplan bemachtigen en was dus blij met hetgeen ik thuis op het internet had gevonden en afgedrukt. Dienstregelingen zijn er alleen maar voor de chauffeurs (en op het internet), maar aan de haltes hangen er geen uit.
De 2 metrolijnen bedienen maar een heel beperkt deel van de periferie: de meeste reizigers zijn aangewezen op buslijnen, waar een kat haar jong in zou verliezen: het zijn er honderden, met onderscheid tussen dag- en nachtlijnen: gelukkig had ik wel een goed plan en focuste mij op de tramlijnen en de bezienswaardigheden. Maar een en ander aan mekaar verbinden was altijd haalbaar, maar kostte bloed, zweet en tranen: dit is echt slecht openbaar vervoer, want de doorstroming is bovendien, op enkele uitzonderingen na, zonder meer ondermaats te noemen.

De metro: daar heb ik nu geen foto's van, wel van een vorig bezoek en misschien scan ik ze eerstdaags wel in. Ook daar helaas negatief, op uitzondering van de frequenties, maar voor het overige: vies, vuil en smerig: zowel de stellen als - vooral - de stations.

De trams: Rome telt 2 afzonderlijke trambedrijven, wat hier en daar nog wel voorkomt (bv. Basel), maar die situatie is toch wel uitzonderlijk, temeer het hier over 2 verschillende spoorbreedtes gaat. Er bestaan geen gemeenschappelijke trajecten.

De interlokale tram

Het lot van dit lijntje is bezegeld: de laatste decennia is de lijn steeds weer ingekort geweest en nu wordt er echt een metro gebouwd onder de restant van dit traject: binnen enkele jaren zal deze lijn verdwenen zijn.
Wie via Ciampiono vliegt en de pendelbus naar het metrostation Anagnina neemt, zal in laatst genoemd metrostation al een oude tram van dit bedrijf als monument tegenkomen.
Overigens heb ik - nadien en thuis - ontdekt dat er al een trammuseum opgericht werd op een opgeheven stuk... waar ik dus niet geweest ben.
Hieronder de motorwagen 82 in Anagnina:

Wie de tram in Rome bezoekt, komt automatisch aan de Porta Maggiore: daar ontmoeten beide trambedrijven mekaar, het is een mooie plaats en de zon staat er altijd wel in of meerdere richtingen goed.
Hieronder ziet men een interlokale tram met een stukje stadstram als bonus.

De tram heeft ook een ongunstig stadseindpunt: vergelijk het met een eindpunt midden in Simonsstraat: het is daar wel in de buurt van Termini (waar enorm veel overstapmogelijkheden zijn), maar in die straat valt, buiten wat gore hotelletjes, niet veel te beleven. Ondertussen is er een stadsbuslijn die wel tot het busstation rijdt en voor het overige niet alleen paralel rijdt met de interlokale tram, maar ook - erger - naar een vorig (historisch) eindpunt rijdt. Maar voor de reizigers is het pest / cholera: die bus zit overal, over het ganse traject, vast in het verkeer maar komt minstens aan de stadskant op een zinnige plaats aan. Bus en tram rijden beide met hoge frequenties en vervoeren beiden veel, of zelfs heel veel, reizigers.
Hieronder een ouder stel, komende van het station. Deze trams reden nu (en vroeger trouwens ook meestal) in de samenstelling stuurstand + motorwagen + stuurstand. De nummer vooraan is de nummer van de middelste motorwagen. Er bestaan 2 types van die combinaties, die zeker minstens 50 jaar oud zijn. De trams werden recentelijk herschilderd.

10 jaar geleden zag het er allemaal ronduit smerig uit: ik heb nog zo'n stel in de oude kleuren onderschept: zo hebben ze ooit allemaal rondgereden!

Bij mijn vorig bezoek was de stelplaats van de interlokale tram de enige die ik ooit had gezien die door security met vuurwapens (!) bewaakt werd: vorige keer geraakte ik niet verder dan de poort en vooral dat vuurwapen vond ik een argument om niet aan te dringen. Ik denk dat ik niet de enige ben die zich daar vragen bij stelde, want het vuurwapen is nu verdwenen en vervangen door een blaffende kleerkast, wiens blik alleen al overtuigend genoeg is om niet aan te dringen om verder dan het hek te gaan.
Ik heb nadien het reusachtig terrein omgelopen en in alle gebouwen binnen gekeken: dit staat echt op zijn laatste poten. Vele gebouwen staan leeg (smidse, draaibanken, allerlei hallen...): dat beleeft dus zijn laatste jaren.
Van op de straat kon ik nog net dit maken:

Het huidig eindpunt in Giardinetti: het zegt u niets en mij ook niet: de lijn eindigt gewoon ergens abrupt.
Ook hier een verhaal: het is niet alleen de enige halte die een soort van dynamische reizigersinformatie te bieden heeft (en zo wist ik dat er een theoretische 6 minuten dienst wordt gereden), maar die wordt ook - manueel - "bewaakt". Wat er nu te bewaken valt, is me ook weer niet duidelijk, maar onmiddellijk na het nemen van de foto kwam er een security man naar mij toe (ditmaal van het macho type) die me meer dan duidelijk maakte dat fotograferen verboden was. Naar het waarom was ik benieuwd, maar dat wou en kon hij mij niet uitleggen. Wat zijn verdere taken waren, weet ik heus niet en vermoedelijk doorbrak mijn komst zowat de sleur in zijn oersaaie werkdag.

De stadstram

Ik zal hier per lijn, of lijnengroep werken, want er is onderscheid. Naar materiaal toe zijn de vooroorlogse trams nu eindelijk verdwenen: in 1998 was dit het geval niet. Wel is er een inhaaloperatie gebeurd, want er bollen flink wat lagevloertrams rond. Verder werden de trams terug in het historisch groen herschilderd: het klassiek oranje van het openbaar vervoer in ItaliŽ is daar dus ook verdwenen.

Lijn 2

Is ex lijn 225: alleen met de tramlijnen heeft men de moeite genomen om wat te hernummeren. Het is een bijzondere lijn: extreem kort, eigen bedding, buiten het stadscentrum en met een zeer hoge frequentie. In feite pendelt die tussen een metrostation en een busstation en dat is dus haar bestaansreden.
Hieronder een foto een paralel van een oude klassieke tram met een LVT 1e generatie aan het eindpunt Pza. Antonio Mancini. Het busstation is links.
De trams rijden er in een 3 - 5 minuten frequentie.

Lijn 8

Is een recente lijn, zo'n 12 jaar geleden of zo geopend en is meteen de laatste "goede" tramlijn: volledig op eigen bedding, hoge frequentie en door een kopeindpunt in de stad kan er alleen maar lagevloertrams ingezet worden (het zijn de enige tweerichtingswagens). Helaas geen fotogenieke lijn: die rijdt - net zoals lijn 2 - bijna overal onder de bomen. Maar ook hier is de reizigersinformatie nihil: dat probleem heb je echt overal in Rome.

Wel komt die lijn ook in het stadscentrum en dit is een verdienste, want het ging over een nieuw traject: dat hebben ze blijkbaar toch kunnen realiseren.
Een brug is altijd een dankbare plaats, op het extreem drukke auto en scooterverkeer na... Gelukkig is de frequentie van die lijn 8 toch wel heel goed en de volgende tram was steeds in zicht.

Lijn 3

Over lijn 3 kan ik kort zijn: die is al meer dan 3 jaren verbust: het traject ligt er nog, al is het maar omdat dit de enige in/uitrij mogelijkheid is om lijn 8 van trams te bedienen. Zonde: lijn 3 was zonder twijfel de mooiste lijn. Misschien kom ik daar 'ns later op terug. Lijn 3 noemde vroeger 30/ en bussen rijden in een 5 minuten frequentie op de eigen bedding: dit is het slechtste openbaar vervoer dat men zich kan inbeelden, want je bent geradbraakt naar een half uur. Officieel, en ook in werkelijkheid, vinden er spoorwerken plaats, maar dit duurt heel lang en is heel gecompliceerd, want alles moet altijd ter beschikking blijven voor de in- en uitrij van lijn 8... Er wordt niet 's nachts gewerkt en evenmin tijdens de siesta en daarbuiten was het werkritme - ik ben er langs geweest - ook niet bepaald hoog te noemen.

Lijn 5 en 14

Beide lijnen vertrekken aan Termini, gaan wel nadien een andere richting uit, maar hebben een uitstekende frequentie gemeen. Het ontbreken van eigen beddingen maakt deze lijnen extreem onregelmatig en op beide lijnen rijden zowat alle types materiaal rond die ze daar hebben.
Aan Termini wordt ook al jaren "gewerkt" om het eindpunt dichter bij het stationsgebouw te brengen: veel stellen die werken niet voor, maar veel gebeurt er ook niet meer. Noch het oude eindpunt, noch het toekomstige gaat iets aan de chaos in die omgeving veranderen.
In de dag is het hopeloos en de schaduwpartijen maken het fotograferen dan ook nog extra moeilijk.
's Avonds is het rustiger, maar ik heb echt groothoek moeten gebruiken, want elke cm wordt nuttig benut en dubbel parkeren is gebruikelijk daar.

Komend van het station rijden die lijnen door een echt mooie straat. Sommige oude trams hebben trouwens nog hun klassieke sleepbeugel. Ik dacht op Google ook een tram te zien is op ongeveer dezelfde plek. In een paralelle straat rijdt de interlokale tram.

Het andere eindpunt van lijn 5 is gemeenschappelijk met dat van lijn 19; dat komt daar wel aan bod. Lijn 14 eindigt aan de Viale Palmiro Togliatti en daar werd de opname ook gemaakt. Het is toch een interessante foto: we zien 2 trams met de nummers 7001 en 7105: wie denkt dat deze reeks minstens 105 trams telt, heeft het verkeerd voor: om een voor mij onbekende reden worden in deze reeks alleen de oneven eindcijfers gebruikt!!

Lijn 19

Dit is een lange, onregelmatige en in frequentie uitgedrukt zwakke lijn: met een theoretische 20 minuten dienst is dit echt zwak. Maar dit is te verklaren: een flink deel van het traject was en is gemeenschappelijk met andere lijnen, oa. lijn 3, helaas nu bus. 1 lichtpunt: het is de veruit de mooiste lijn (die overblijft) en zelfs het gemeenschappelijk eindpunt met lijn 5 aan de Piazza dei Gerani biedt een overheerlijk, zuiders motief. Van dat oud materiaal kan en kon ik geen genoeg krijgen: echt een lust voor het oog.

Een fantastisch mooi lijngedeelte bevindt zich aan de "Schone kunsten" oftewel de Viale delle Belle Arti: daar kunnen oneindig veel fotomotieven gerealiseerd worden. Hatelijk is dat lijn 3 - nu bus - er ook om de 5 minuten reed en men het nu moet stellen met een +/- 20 minuten dienst. Soms zijn er wel 2 trams kort achter mekaar, maar een half uur in de hete zon wachten is daarentegen ook niet alles.
Het lokale museum voor schone kunsten ziet men duidelijk en eveneens een bus van lijn 3. Die reden wel in grote getale.

In die buurt zijn er echt massaal veel thema's: daar kan perfect om de 100 m iets totaal anders realiseren. De lage frequentie en het onbreken van een gezellige drankgelegenheid maakt dat ik daar toch 's anderdaags ben terug geweest.

Ditmaal een lagevloertram in dezelfde straat: het is daar hellingrijk en dit opent perspectieven...

Die buurt is echt fenomenaal mooi. Deze laatste foto uit die omgeving werd vanuit een park gemaakt: de helling op straat is goed zichtbaar - en heb ik nadien ook opgelopen. Oh ja: er waren mieren en bij een vorige gelegenheid een knalrode reisbus die voorbij kwam: daar heb ik echt lang moeten wachten. Voor de liefhebbers: men kan daar ook per uur allerlei soorten fietsen huren, maar het animo was ver te zoeken, net zoals de man die de boetiek moest openhouden. Die hield ook siesta...

Het andere eindpunt van lijn 19 ligt aan Vatikaanstad: ook om die reden ergert het me dat die lijn zo zwak rijdt. Het eindpunt is ook mooi.

Een ander fotostandpunt is wanneer de trams door de soevenierstalletjes (Vatikaanstad!) rijdt: hier had ik 2x geluk: de tram kwam amper 5 minuten na de vorige en er liepen puur toevallig net niet teveel mensen in beeld.

Omdat ik er toch was en dit bij het verhaal past: een interieuropname van de St. Pietersbasiliek.

De trolleybus

Weinigen weten dat er in Rome ook een trolleybuslijn bestaat: die is relatief nieuw en wie in de stad komt ziet die totaal niet. Het is een extreem lange lijn naar een of andere uithoek die in de verste verte niet door een metro bediend wordt. Ik beklaag die mensen, want er rijden daar enkele snelbusdiensten - daar heeft het dus wel zin - en het comfort is... middelmatig. Snelbussen in Rome is iets anders dan bij ons: daar is gewoon de halteafstand veel groter en zijn er vrije beddingen. De trolleybuslijn (90) is ook zo'n dergelijke sneldienst. In de stad hangt geen meter bovenleiding (meer?): ik was al relatief ongerust...

Een rit van bijna een uur - over eigen beddingen, maar met veel lichten - bracht me aan de andere uithoek van die lijn: dit was echt ver buiten Rome.
Ook andere snelbuslijnen komen er en dat is niet verwonderlijk: daar komt echt geen spoorlijn of metro in de buurt en de afstand is toch wel 15 km van de stad.

De bovenleiding hing als slappe wasdraad: dit was duidelijk te wijten aan de hitte. De lijn zelf is saai, maar het voordeel is dat er wel overal een bar in de buurt te vinden was en met temperaturen van + 25į is dat wel nodig.

Er was toch 1 leuke plek, maar het was na de 3e poging dat er eindelijk geen auto's/moto's/bussen/scooters... tussen en voor de trolleybus reden... Oh ja: het is een 10 minutendienst die daar gehanteerd wordt. Dit voldoet amper aan de vraag, want in sommige ritten was het sardienenvervoer.

Rome: een geweldige stad. 2000 jaar geschiedenis in hartje stad: gewoon indrukwekkend. Maar dit is voor een andere draad.

Mogelijks volgen er nog wel andere foto's (ook metro): dit gaat afhangen van de tijd (die wordt weeral krap) en de interesse. Gezien ik sowieso eerstdaags moet scannen, zal ik het er proberen tussen te krijgen...

Focus1965
Old June 10th, 2009, 08:21 AM   #15
highlandcattle
Registered User

highlandcattle's Avatar

Zeer mooie foto reportage! Ik ga in september naar Rome dus het was zeker leuk deze te lezen!
Old June 10th, 2009, 09:30 AM   #16
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 1164

Ik was in 2005 in Rome en trok dezelfde conclusies als jij. Het is vrijwel onmogelijk navigeren door het Romeinse openbaar vervoer - en ik spreek nog wel vloeiend Italiaans!

De metro van Rome is trouwens diep treurig, maar dan gaan we off-topic.
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old June 10th, 2009, 10:31 AM   #17
hix
BANNED

Likes (Received): 2

Prachtige foto's, focus en een ongelooflijk interessante reportage. Bedankt.

Ik vind dat groen van die trams en bussen wel lelijk.
hix no está en línea   Reply With Quote
Old June 10th, 2009, 06:08 PM   #18
Glodenox
Registered User

Glodenox's Avatar

Likes (Received): 77

Quote:
Originally Posted by focus1965 View Post
De tram heeft ook een ongunstig stadseindpunt: vergelijk het met een eindpunt midden in Simonsstraat: het is daar wel in de buurt van Termini (waar enorm veel overstapmogelijkheden zijn), maar in die straat valt, buiten wat gore hotelletjes, niet veel te beleven.
Laat ik nu net 4 jaar geleden met een schoolreis in een van die gore hotelletjes geslapen hebben De buitenkant is inderdaad nogal goor, maar de binnenkant viel gelukkig goed mee. Maar inderdaad, die buurt ziet er daar niet uit. Gevels schoonmaken doet men daar niet.

Voor de rest: prachtige reportage De metro's en hun stations zijn inderdaad enorm vuil, maar zorgen wel voor een redelijk goede dienst. En die Italiaanse mentaliteit... tja... Die zal je nooit kunnen veranderen denk ik.

Greetings,
Glodenox
Glodenox no está en línea   Reply With Quote
Old June 10th, 2009, 06:37 PM   #19
focus1965
Registered User

Quote:
Originally Posted by Glodenox View Post
Laat ik nu net 4 jaar geleden met een schoolreis in een van die gore hotelletjes geslapen hebben De buitenkant is inderdaad nogal goor, maar de binnenkant viel gelukkig goed mee. Maar inderdaad, die buurt ziet er daar niet uit. Gevels schoonmaken doet men daar niet.

Voor de rest: prachtige reportage De metro's en hun stations zijn inderdaad enorm vuil, maar zorgen wel voor een redelijk goede dienst. En die Italiaanse mentaliteit... tja... Die zal je nooit kunnen veranderen denk ik.

Greetings,
Glodenox
Ondertussen heb ik geleerd dat in ItaliŽ - en dat is een tip voor iedereen - B&B goed ingeburgerd is en dit een uitstekend alternatief is voor kleine hotelletjes met doorgezakte bedden en geen (of een lachwekkend) ontbijt.
Je vindt ze ook in Rome: het gaat dan wel om een deel van een appartement, maar doorgaans heb je veel meer ruimte ter beschikking dan een hotelkamer, wordt er voor een ontbijt gezorgd en is de prijs goedkoper dan een (goor) hotel. Soms moet men de badkamer / sanitair wel delen met een andere gastenkamer. Hotels zijn in ItaliŽ doorgaans prijzig en de kwaliteit zeker niet in verhouding met hetgeen je betaalt. Ik heb in de 3 voormelde steden + Cagliari goede tot uitstekende ervaringen gehad door zo te logeren. Zeker in Rome zijn hotelreviews meer dan nuttig vooraleer je iets daadwerkelijk boekt.

@ Hix: ik deel je mening dat het oranje veel vrolijker van kleur was dan dit groen. Dat oranje was echter eenheidsworst en dit werd dan weer vrij saai aangezien je dit in gans ItaliŽ zag. De bussen hebben wel een vrolijkere kleur. In feite is het groen aan de derde variante toe: het origineel (voor het oranje) was ietsje anders en ondertussen werd er ook al een nieuwe versie ontworpen, die toegepast wordt op de lagevloertrams. Het herschilderen gebeurt in het Italiaans tempo en dat ligt beduidend lager dan bij ons: eerst de nieuwste trams... De reeksen 9200 - 9100 rijden al gedeeltelijk in die nieuwe kleurstelling rond; 1 foto (de laatste van lijn 8, nl. op tie brug) toont hier de nieuwe livrei, die m.i. ietsje moderner overkomt.

Focus1965
Old June 10th, 2009, 10:35 PM   #20
hix
BANNED

Likes (Received): 2

Wat er ook van zij: dit is een fantastische draad. Bedankt focus, en laat ze maar komen, die foto's!
hix no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules