daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Openbaar Vervoer / Transport en Commun

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 15 votes, 5.00 average.
Old June 18th, 2011, 09:00 PM   #321
focus1965
Registered User

Likes (Received): 863

Bordeaux (Frankrijk): 8 mei 2011

Hoe ik in Bordeaux terecht gekomen ben, zal uit een volgende bijdrage blijken: ik was er immers al in maart 2007 geweest, maar ondertussen waren er weer enkele lijnverlengingen in dienst gesteld en werden de kortere trams verlengd: er waren dus net genoeg redenen om dit trambedrijf nog eens te bezoeken.

Het grootste deel van het net had ik dus al bezocht en het was enkel mijn bedoeling de nieuwigheden te bezichtigen.

Het huidig trambedrijf dateert van december 2003, het net telt 3 lijnen en een zijtak, zou 43 km lang zijn en het trambedrijf draagt de wat zielige naam "TBC". Probeer maar eens aan marketing te doen met zo'n naam...

Het trambedrijf is ook de eerste die (terug) een alternatief gebruikt voor de bovenleiding: APS oftwel allimentation par le sol. Ik ga daar niet verder over uitwijden, maar belangrijk is dat de kostprijs enorm is en de betrouwbaarheid sowieso minder als klassieke bovenleiding. De voordelen zijn dat er geen bovenleiding hangt en die dus ook niet door vrachtwagens kan afgereden wordt.

Maar nu de foto's: Brussel heeft tegenwoordig gecamoufleerde kleuren, maar in Bordeaux is het al niet veel beter. De kleuren zorgen voor een mooie verbinding tussen de grond en de lucht, maar het is een verschrikkelijke combinatie om op foto te zetten.
Alleszins ben ik begonnen waar ik de vorige keer geëindigd was: voor het "gare Saint-Jean". Dit stationsplein lag overhoop i.v.m. de verlenging van de tram. De verlenging is in dienst en het plein keurig heraangelegd.
De tram die passeerde was de 2803 op lijn C.

Volledig nieuw was het eindpunt in Bègles, Terres Neuves, dat overigens maar een paar haltes van het station verwijderd is: noch het traject, noch het eindpunt heeft veel te bieden. Een nogal troosteloos magazijn - zou bij ons een soort van Aldi kunnen herbergen - maakt reclame voor de tram en was zo ongeveer het enigste thema dat daar gemaakt kon worden. Overigens verwacht en vermoed ik wel dat deze lijn verder verlengd zal worden. De tram is dezelfde als op de vorige foto.

Ook aan de andere zijde van de stad was lijn C verlengd.
Op de Place Paul Doumer houdt de bovenleiding op en gaat de exploitatie over naar APS: hier zien we de panto van de 2208 naar beneden gaan. 8 mei was overigens een zondag EN een feestdag in Frankrijk: iedereen was in de stad (of elders) en de buitenwijken waar doods. Heerlijk om te fotograferen!

Het nieuwe (en ander) eindpunt van lijn C heet Les Aubiers en ligt in de Avenue de Laroque. Men kan er overstappen op buslijnen en voor het overige... zijn er veel bomen, die de foto vrij anoniem maken. De tram is de 2302.

De centrale plaats in Bordeaux, met 2 x 2 parallel liggende sporen en ook 2 verschillende eindpunten, maar nu ook verlengd, is de Place des Quinconces: ook hier heb ik lang bezig gezeten om toch enig contrast en kleur in de foto te krijgen. De tram is de 2206 op lijn B. Het nummer moest overigens ter plaatse zorgvuldig opgeschreven worden, want het zit werkelijk ergens minuscuul op de zijflank genoteerd!

Die verlenging van lijn B is veel langer, interessanter en bovendien mooier dan de voorgaande. De kaaien worden nu over de ganse lengte door een tram bediend; hier de 2520 op lijn B langs de Quai des Chartrons.
De kleur van die trams is echt een verschrikking, zeker bij mooi weer.

Die kaaien lopen uiteraard verder tot de haven en in de Quai de Bacalan werd een nieuwe trambrug over dokken gebouwd, maar ook een enkelsporige omleidingsroute. Tot mijn grote verbazing blijkt de rechtstreekse route niet meer in gebruik te zijn en moeten alle trams de omleidingsroute gebruiken. Er zijn natuurlijk seinen, maar het is een lange sectie en dit zorgt voor vertraging. Achter mijn rug stond een tram te wachten om die sectie op te rijden; het gewone spoor rechtdoor is duidelijk afgezet. De tegenligger was de 2801.

Een vervallen bedieningshuis voor een sluis - nu als drugshol, overnachtingsplaats voor daklozen en stort in gebruik - zorgde ervoor dat ik deze 2213 mooi lateraal op foto kon zetten langs de Quai du Maroc. De lengte van deze trams is inderdaad indrukwekkend: 44 meter!

Mits een kwart draai naar links kon ik dezelfde tram maken in de straat waar ik stond, namelijk de Quai de Sénégal.

De frequentie is op een zondag nog best acceptabel en er was amper of geen verkeer daar in de buurt: een tram die over een havenbrug rijdt is natuurlijk wel bijzonder en het lukte me probleemloos om die 2507 langs de Quai Armand Lalande op foto te zetten.

Langs dit traject ligt de 2e en nieuwe stelplaats van de stad: vermoedelijk is dit ook de bestaansreden van de lijn. De gronden in dit nogal verpauperd stadsdeel zullen goedkoper zijn dan elders, want echt veel bestaansreden heeft deze lange tak niet: er zijn geen drukke woon- of kantoorwijken langs deze lijn. Dit is het nieuwe eindpunt Claveau (Rue Joseph Brunet). De wachtende tram is de 2206.

De kaaien in de stad zijn een heerlijke plaats om te kuieren, hoewel het die dag verschrikkelijk druk was: zondag/feestdag, heerlijk weer, een brocante... Ook hier de 2801 op lijn B langs de Quai Louis XVIII. Hier rijdt de tram dus op APS.

De Pont de Pierre is een mooie brug en een dankbaar fotostandpunt. Alleen is het verschrikkelijk druk van autoverkeer en gezien ik er een zondag was, wou ik dit op een rustigere manier overdoen. Helaas was de zonnekant wegens werken niet toegankelijk voor voetgangers: het was totaal onmogelijk om op een veilige manier mooie foto's te maken midden op de brug. Ik heb dan maar deze kopfoto van de 2514 op lijn A gemaakt...

Ik ben terug geëindigd waar ik de vorige keer eindigde en dus ook die dag begonnen was: op het stationsplein. 's Middags liep er amper een mens rond, maar 's avonds rond 21u30 was het beredruk en bijna onmogelijk om foto's te maken van de stilstaande trams! Over de verlichting werd duidelijk nagedacht en gestudeerd. De linkse tram is de 2430 op lijn C; de rechtse tram toont "Gare St. Jean" in de bestemmingskast, maar dit wisselt af met het nieuwe eindpunt Terres Neuves.

focus1965

Last edited by focus1965; July 13th, 2014 at 07:41 PM. Reason: foto's opnieuw geplaatst
focus1965 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old June 19th, 2011, 12:46 AM   #322
groentje
New Brusseleir

Likes (Received): 3

Hèhè, trams in kameleonoutfit.
groentje no está en línea   Reply With Quote
Old June 19th, 2011, 01:41 AM   #323
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Originally Posted by focus1965 View Post
Hoe ik in Bordeaux terecht gekomen ben, zal uit een volgende bijdrage blijken: ik was er immers al in maart 2007 geweest, maar ondertussen waren er weer enkele lijnverlengingen in dienst gesteld en werden de kortere trams verlengd: er waren dus net genoeg redenen om dit trambedrijf nog eens te bezoeken.

Het grootste deel van het net had ik dus al bezocht en het was enkel mijn bedoeling de nieuwigheden te bezichtigen.

Het huidig trambedrijf dateert van december 2003, het net telt 3 lijnen en een zijtak, zou 43 km lang zijn en het trambedrijf draagt de wat zielige naam "TBC". Probeer maar eens aan marketing te doen met zo'n naam...
Héhé. Gelukkig heet de verschrikkelijke ziekte alleen in het Nederlands TBC. In ander talen wordt tuberculose anders afgekort (onder meer TB).

Nog iets over die Alimentation par le sol. Hoe werkt dat eigenlijk? En is het echt zo onbetrouwbaar? In Reims schijnt eenzelfde aanvoeringswijze in gebruik te zijn.

Verder vind ik die kleuren nu ook niet zo lelijk. Eerder modern en neutraal. Al zal het verkeersveilig gezien misschien niet de meest aangewezen kleur zijn.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old June 19th, 2011, 02:35 AM   #324
focus1965
Registered User

APS in Bordeaux

Omdat je het vraagt... ik heb het antwoord uit de NL'se versie van Wikipedia gehaald:

Quote:
Alimentation par le sol
De bovenleidingloze tram in Bordeaux
De aanleg van met APS uitgerust tramspoor op de Place Paul Doumer in Bordeaux
Een stuk van het met APS uitgeruste spoor. Op de middenstrip zijn de elektrisch neutrale alsook de onder spanning staande secties zichtbaar. Deze zijn gescheiden door een isolerend verbindingsstuk dat de verschillende delen zowel electrisch als mechanisch met elkaar verbindt.
Trambaan in Bordeaux met APS op lijn B bij de halte Roustaing

Alimentation par le sol (APS) is een in Frankrijk toegepaste techniek voor de stroomvoorziening van elektrische trams.

In plaats van door bovenleiding, vindt de voeding plaats via een stalen derde rail, die tussen de rails ligt waarover de tram rijdt. De derde rail bestaat uit een opeenvolging van stalen strips met een lengte van acht meter, gemonteerd in het wegdek. Via centrale sturing wordt tijdens het rijden uitsluitend het gedeelte onder de tram onder spanning gebracht. De spanning wordt opgevangen via een soort ‘schaatsen’, die over de derde rail onder de tram glijden. Gevaar voor elektrocutie is er niet.

Deze techniek is voor het eerst toegepast in de Franse stad Bordeaux, eind december 2003.

Drijvende kracht achter het idee van een tram zonder bovenleiding was het Franse ministerie van Cultuur, dat in tramdraden een aantasting zag van de aanblik van de stad Bordeaux met zijn vele monumenten en om die reden dreigde de plannen voor een tramnet te blokkeren. De verkeerschaos was echter onbeheersbaar, en door de zwakke bodem was de bouw van een metro onmogelijk. APS leek daarom de enige mogelijkheid om een snel vervoersnet in Bordeaux te realiseren. In Bordeaux is de draadloze tram uitgegroeid van een stuk verkeerstechniek tot een zuiver statussymbool. Elke buurt eiste een stukje APS. Zo niet, dan dreigde obstructie. Deze pressie heeft ertoe geleid dat in Bordeaux APS-trajecten zijn in onopvallende straten met kantoren en fabrieksgebouwen. De techniek lijkt bovendien te zijn toegepast ondanks twijfels over technische levensvatbaarheid.
Wil je nu het technisch aspect ontleden, dan doe je dit hier.

De kinderziektes zijn verholpen: allerlei rommel - zoals grint - zorgden voor onvoldoende contact, maar mits het inbouwen van borstels onder de trams, is dit probleem verholpen.

Die borstels vegen een dun laagje sneeuw weg, maar een dikkere laag niet (maar dit geldt natuurlijk voor de gewone sporen).

Maar dan ontstaat er weer een ander probleem:

Quote:
De plus, dans certaines rues peu exposées au soleil, la neige de la nuit s'est transformée en glace avec le vent du petit matin, rendant le rail APS inutilisable.
Maar als de laag sneeuw te dik wordt, dan gaat dit isolerend werken en is het rijden ook weer gedaan: dit kan je hebben bij een hevige sneeuwbui.

Quote:
Dans l'agglomération bordelaise, la circulation a été temporairement interrompue en début de matinée sur les trois lignes de tramway en raison d'un problème d'alimentation électrique dû à la neige.
Verder had ik ook ergens gelezen dat een hevige regenbui het systeem ook wel doet lamleggen...
Feit is dat enkele dagen voor mijn bezoek aan Bordeaux, de website zich (weeral) moest excuseren voor de onderbrekingen van de dag ervoor...

Grosso modo is het systeem niet onbetrouwbaar: bovenleiding valt ook wel eens ongewild naar beneden: een panto die afbreekt, een vrachtwagen die te hoog geladen is, een omvallende boom...
De betrouwbaarheid wordt op 99 % geschat: dat zal ook wel zo zijn... in Bordeaux, want dit ligt toch wat zuidelijker en dit is al wat droger en vooral, minder sneeuw.

De voordelen zijn louter estetisch: daar doet men het voor en is dit de meerkost werkelijk waard?

Hoe het in Reims zit, zal ik misschien ooit wel eens later posten, althans: als ik er geweest zal zijn.

focus1965
Old June 19th, 2011, 02:38 AM   #325
Q3671
Registered User

Q3671's Avatar

Likes (Received): 63

Nog iets over die Alimentation par le sol. Hoe werkt dat eigenlijk? En is het echt zo onbetrouwbaar? In Reims schijnt eenzelfde aanvoeringswijze in gebruik te zijn

http://www.bombardier.com/en/transpo...free-operation

nog een ander systeem werkt met inductie -> een soort transformator met primaire kring onder het wegdek en een secundaire kring in de tram
Q3671 no está en línea   Reply With Quote
Old June 19th, 2011, 06:19 PM   #326
focus1965
Registered User

Toulouse (Frankrijk): 9 mei 2011

Er worden al decennia veel nieuwe technologieën bedacht, maar laten we eerst zien hoe het in de dagdagelijkse praktijk werkt en wat de voordelen zijn en vooral: wat het verschil is in kostprijs.

Dit nieuw trambedrijf werd pas in december 2010 ingehuldigd, zodat mijn "wensenlijst" weer met 1 stad uitgebreid werd... De stad is vooral bekend door de Airbus-fabriek aldaar en dit maakt dat zowel reizen daarheen als logeren overdreven duur is. Om een verhaal kort te maken: met Ryanair naar Carcassonne (31 euro enkel all in) en verder per bus naar het station en per trein naar Toulouse (totaal: 21 euro) was maar een fractie van hetgeen SNCF, AF, SN en KLM vroeg. Probleem opgelost, temeer de hotels tijdens het weekend daar goedkoper zijn. De vlucht op zondag was een pak duurder (+/- 100 euro): het was veel goedkoper om 's zaterdags te vliegen en uiteindelijk heb ik mijn extra dag besteed in Bordeaux: zo ben ik daar dus geraakt, ook dankzij een lastminute aanbieding van de SNCF: blijkbaar kan men via het internet veel goedkoper boeken dan aan het loket, waar steevast de volle pot moet betaald worden.
Het was overigens mijn bedoeling om de Airbus-fabriek te bezoeken, maar bij nader inzien gaat het om een vertoning van een bedrijfsfilm en een rondrit per bus door de fabriek (en het vliegveld), waar fotograferen uitdrukkelijk verboden is: dit heb ik maar gelaten voor hetgeen het waard is.

De tram: het gaat over 1 lijn (lijn T1) en verschillende verlengingen en nieuwe lijnen staan op de tekentafel. De stad had al een VAL (automatische metro): het geheel komt komisch over: piepkleine perrons, voertuigen van 2 bakken (totaal: 26 meter) met maar enkele zitplaatsen... De kostprijs moet in verhouding tot het aantal vervoerde reizigers enorm zijn en het is logisch dat de volgende lijn dus een doodgewone tramlijn werd.

Die tram komt dus niet in de stad, maar vertrekt een eindje buiten de stad aan een bestaand metrostation. De overstapmogelijkheid bestaat, maar is verre van optimaal: in Montgommery en Simonis gebeurt dit alles ondergronds, in Toulouse zit de VAL diep onder de grond en mag de reiziger gewoon naar buiten en daar uitzoeken waar de tram eindigt, al moet ik voor de volledigheid wel vertellen dat er aan dit euvel gewerkt werd.

Hieronder de 5021 aan het eindpunt Arènes:

Om de lijn aan te leggen, heeft men met de groffe borstel dwars door een rommelwijk gekeerd: een hoop koterijen en andere brol hebben plaats gemaakt voor deze fraaie bedding. De foto werd gemaakt aan de halte Zénith: een straatnaam heb ik niet kunnen achterhalen, want daar was dus vroeger niets. Op de achtergrond een klassiek Frans gezaaide bedding, dat men volop aan het onderhouden was. 2 man waren hiervoor nodig: de man die de grasmaaier moet bedienen en zijn chef, die een kegeltje moet plaatsen voor de veiligheid. Toen hij dit op een verkeerde plaats had gezet - en die brave man zijn werk niet kon doen - liet hij alle stoom los, sprong uit die grasmaaier, nam die kegel met veel bewegingen op, zette die op de gewenste plek en vertrok met veel lawaai...

De tram op de foto is de 5022. Het is geen effect van de foto dat de displays niet werkten: dit was ook zo: bij een aantal trams bleken die buiten dienst te zijn. De kleur is bijna gelijk aan Bordeaux, maar de samenstelling is duidelijk anders, al is dit ook weer geen dankbare kleurstelling om op foto te zetten...

De Avenue de Grande-Bretagne is een drukke uitvalsweg, maar ook daar werden de nodige aanpassingen gedaan om de tram wat ruimte te geven. De 5018 (ook met kapotte displays) staat hier aan de halte "Casselardit".

Veruit de belangrijkste bestaansreden van die lijn, is een groot ziekenhuiscomplex zowat halverwege die lijn: links en rechts bevinden zich alle mogelijke afdelingen - inclusief cafetaria met terrasje waar ik een lekkere kop koffie gedronken heb!
De passerende tram was de 5002, met ditmaal werkende displays.

Ook de Avenue des Arènes Romaines was voor de komst van de tram een drukke, rommelige 3/4/5 vaksweg, maar dit is mooi heraangelegd. Hier passeerde de 5022 terug, net zoals op een vorige foto zonder werkende bestemmingsaanduiding...

De 5018 langs de Route de Grenade. Overigens had ik een ander fotostandpunt in gedachte... dat verbrod werd door de komst van grote vrachtwagen die daar net op dat moment allerlei werkzaamheden moest uitvoeren...

Er zijn ook flink wat straattrajecten en die liggen allemaal in buurten waar men niet onmiddellijk een tram zou verwachten, of althans: waar het vervoer de aanleg van een tramlijn totaal niet verantwoordt. Maar daar is een verklaring voor... Hier de 5012 in dezelfde straat als hierboven.

Er is nog ergens een soort van "centrum" en dat heb ik gevonden langs de Allée des Mûriers: hier passeert de 5021. Veel reizigers zijn er toch niet in de tram: 's zondags wordt er maar om de 20' gereden, maar ik was er op een maandag, maar echt druk was het nergens.

Nadien loopt het helemaal spaak: de tram rijdt in het niets, door niets en... naar niets. Gelukkig is dit een toekomstig nieuwbouwgebied: kantoren en woningen zullen de boel vroeg of laat wel opvullen. Er was een bouwpromotor aanwezig: die had daar (letterlijk) zijn tenten (type feesttent natuurlijk) opgeslagen en had zelfs een uitkijktoren gebouwd: heb er een fijne babbel mee gedaan en uiteindelijk ook de toelating bekomen om op zijn toren te mogen klimmen: die was immers op slot... Hier plant men dus nog veel in de toekomst; de ondergrond van een toekomstige straat ligt er al. Ik heb vrij hard gezocht naar de mogelijke naam van die straat: dit zou wel eens de Boulevard de l'Europe kunnen zijn, of worden, maar echt zeker ben ik niet. We zitten wel al in Blagnac. Misschien gaat er hier en daar wel een lichtje branden?

Dezelfde tram als hierboven (nummer weet ik niet), met reclame voor zichzelf, aan de halte aldaar. Blagnac is het vliegveld van Toulouse en thuishaven van Airbus, maar noch het een, noch het andere wordt door de tram bediend, maar in tegendeel: met een grote boog omzeild. 2 onafhankelijke bronnen (waaronder die projectontwikkelaar) vertelden me dat dit dankzij de taximaffia gekomen is: zij hebben zodanig druk gelegd op de stad, dat ze gezwicht zijn en de tram (die initieel het vliegveld moest bedienen) nu met een grote boog in het niets eindigt. Dit verhaal geloof ik best: enerzijds omdat het door 2 compleet verschillende personen verteld werd, anderzijds omdat het traject op een bepaald ogenblik onlogisch wordt.
Op de tekenplank is er nog steeds een lijn voorzien naar het vliegveld...

Hier het eindpunt Aéroconstellation: ik heb zelfs geen straatnaam kunnen achterhalen, noch ter plaatse en evenmin thuis: er zijn wat straten aangelegd naar de tramstelplaats en een p&r parking aldaar en het ziet er ook naar uit dat de tramlijn daar ooit verlengd kan worden, maar niet naar het vliegveld: je kan de situatie aldaar vergelijken met Steenokkerzeel t.o.v. Zaventem. De lijn ligt compleet aan de verkeerde kant van de landingsbaan en luchthavengebouw.
Hier staat (alweer) de 5022 te wachten op het vertrekuur.

Zo'n lijn heeft men op een halve dag bekeken en daarom heb ik van de namiddag gebruik gemaakt om de stad te bezichtigen: de Pont Neuf (die toch dateert van +/- 1630!) is toch wel iets bijzonders, want dit had ik nog nergens gezien, of misschien wel opgemerkt. Een boogbrug is niets bijzonder op zich, maar die werd wel reeds bij de bouw (bijna 400 jaar geleden dus) voorzien van "vloedgaten" (eigen terminologie, ik kan geen ander woord bedenken) om de druk weg te nemen wanneer het waterpeil stijgt en de druk op de brug toeneemt. Later werden er nog betonnen "boegen" tegen de brugpijlers gebouwd, om bomen e.d. tegen te houden, of althans: ze niet met volle geweld tegen die brugpijlers te doen belanden. Wie goed kijkt, ziet rechts een boom die tegen zo'n boeg beland is.
Een schitterend ontwerp dus (hulde voor de toenmalige architecten) dat het bovendien nog goed uitgehouden heeft: onderaan heeft het inderdaad al de ergste overstromingen doorstaan en boven rijden er nu auto's en bussen!
Die "vloedgaten" had ik daar al gezien en de geschiedenis en data heb ik van Wikipedia gehaald, al was daar ook een toeristisch bord waar een aantal data genoteerd stonden.

Ik wil hier geen "bruggendraad" van maken (en evenmin een "botendraad"), maar dit vond ik wel bijzonder.

focus1965

Last edited by focus1965; July 13th, 2014 at 08:00 PM. Reason: foto's terug geplaatst
Old June 22nd, 2011, 07:11 PM   #327
focus1965
Registered User

Lissabon (Portugal)

Van Toulouse ben ik naar Lissabon gevlogen: vroeger waren dit onmogelijke verbindingen: tijdrovend omdat men via Parijs moest en vooral duur. Nu is er een lowcost maatschappij (Easyjet) die een paar keer per week deze verbinding verzorgt: voor 55 euro voelde ik me niet bestolen.

Maar in Lissabon moest ik in feite niet zijn, maar er waren toch een aantal redenen om daar nog eens naartoe te gaan. Sintra was er een van, maar de tram reed toen ook niet... Dit verhaal, met al bij al toch leuke foto's, heb ik al eerder gepost.

Sinds mijn laatste bezoek in 2006 is er bijna niets veranderd: geen lijnen bijgekomen (en gelukkig ook niet afgeschaft!) en geen nieuwe trams: aangezien ik daar al ongeveer alles al op foto had gezet, had ik nu een aantal specifieke wensen.

Als opwarmer heb ik op 11 mei 2011 de 559 op lijn 28 gespot langs de Largo das Portas do Sol: de zon stond daar immers ideaal.

Maar mijn specifiek doel - bij gebrek aan nieuwigheden - was lijn 12 keurig in de zon op foto zetten. Lijn 12 is de steilste tramlijn ter wereld, rijdt enkelsporig in lusvorm in slechts 1 richting en vooral door een smalle straat, die bijna de hele dag in de schaduw ligt. Slechts in de voormiddag komt de zon heel even piepen, om kort nadien terug achter de gevels te verdwijnen.
Foto's maken in die straat is erop of eronder: men krijgt doorgaans maar 1 kans, wat de frequentie is +/- 20' en tegen de volgende tram er is, is de zon al verschoven.

Ooit werd lijn 12 in 2 richtingen bereden: hier en daar zijn er nog uitwijksporen, maar de wissels zijn wel overal al uitgebroken.
De straat is de Calçada de Santo André, waar de 565 passeerde.

In het smalle deel van dezelfde straat als hierboven is het bijzonder moeilijk om te fotograferen, maar hier had ik alles mee. Dit beeld kan men dus slechts 1x dag realiseren, want de zon is heel snel uit die straat verdwenen!
Het café Silva is niet aan te bevelen: een paar hardhorige stamgasten (mannen én vrouwen) zitten ononderbroken tegen mekaar te roepen en dit hoor je al tientallen meters verder!
De andere dienstwagen van lijn 12 was toen de 542:

Een deel van die straat wordt door auto's in 2 richtingen bereden en dit maakt het fotograferen helemaal moeilijk, want het is er vrij druk, inclusief allerlei bestelwagens. En zoals gezegd: een 2e kans krijgt men er niet door de opschuivende schaduwen. Maar gelukkig wordt er ook dubbel geparkeerd en dit opent perspectieven natuurlijk. Dezelfde Calçada de Santo André, met terug de 565. Aan de huizen kan men zien hoe stijl de straat is.

Het waarom dat de lijn (en het tramnet) slechts een spoorbreedte hanteert van 90 cm en er hier maar tweeassers kunnen ingezet worden, wordt hier met een simpele foto beantwoord. Dit lukt dus nooit met een ander type tram! Ook hier is het duidelijk dat men moet profiteren van dat een moment waar de zon perfect staat! Hier de 542 terug in dezelfde straat.

Dezelfde 542, nabij Sao Tome:

Waar lijn 12 en lijn 28 samenkomen in Sao Tome, is het mogelijk om lijn 28 vanuit de hoogte op foto te zetten wanneer die nog in de Rua das Escolas Gerais rijdt. De zon stond dan wel pal tegen, maar heb ik toch het risico genomen om een foto te maken: indien mislukt, dan kon die steeds verwijderd worden... Helaas stond er een bestelwagen met openstaande deur; aan de andere kant heb ik toch een aantal laaghangende takken verwijderd om die foto te kunnen maken... De eerste tram is de 554 op lijn 28, de tweede tram is een toeristische dienst. Ook deze foto werd op 11 mei 2011 gemaakt.

In feite had ik nog een wens: een bezoek aan het trammuseum. Dit was ik de vorige keer rats vergeten en nu had ik daar wel tijd voor ingepland.
Dit museum ligt in de stelplaats Santo Amoro: na de opheffing van het overgroot deel van het tramnet, is er voldoende ruimte overgebleven om een museum in te richten.
Een bezoek gaat als volgt te werk: via een afzonderlijk gebouw - je ziet de stelplaats niet! - kom je in het museum binnen, met de gebruikelijke geschiedkundige foto's. Probleem was dat er een groep van +/- 40 joelende schoolkinderen waren en die wou ik natuurlijk voor zijn: kwestie om nog foto's te kunnen maken!
Die zaal met foto's en curiosa ben ik dus zo snel mogelijk doorgelopen... en dan? Ik vond allerlei uitgangen, nooduitgangen, pijlen en meer van dat, maar geraakte niet buiten omdat alles ofwel dood liep, of op slot was.
Omdat ik de hete adem voelde van 40 over-enthousiaste leerlingen, ging ik terug naar de ingang: daar kreeg ik te horen waar ik heen moest: een gesloten deur... die enige tijd nadien (van buitenaf) geopend werd en waar een tram wachtte: dit was het vervoermiddel naar het eigenlijke museum!

Onderweg heb ik toch vanuit de tram een foto kunnen maken van de loods zelf, waar links de 547 opgesteld stond naast een lagevloertram.

De rit, naar de andere kant (achterzijde) van dit enorm terrein, gebeurde met de 2: dit is een van de trams die specifiek wordt ingezet voor de toeristische rondritten. De tram stond nogal leuk opgesteld, met links een enorme zandtoren en naast een pijler van de autowegbrug. Een originele locatie en dus toch iets nieuws! Het bezoek heb ik op 10 mei 2011 afgelegd.

Er is plaats zat en men heeft tijd en personeel genoeg (gehad) om vele trams keurig te restaureren. Vanop de afdeling "fanfare" had ik een mooi overzicht over 1 van de zalen. Gelukkig liepen we daar bijna alleen: de trambestuurder, die de deur voor ons opende, toonde ons ostentatief het bordje verboden te fotograferen...

Ook dit beeldje kon ik van bovenuit maken: het is een verzorgd museum, maar helaas komen die trams maar héél zelden (lees: omzeggens nooit) buiten.

Bussen interesseren me maar matig en passen helemaal niet in deze draad, maar deze dubbeldekker draagt een originele schildering!

De rit naar het trammuseum gebeurde verre van vlekkeloos: allerlei stroomstoringen maakte dat de reizigers - waaronder mezelf - naar de parallelrijdende buslijnen werden verwezen: tegen de tijd dat een bus zich aandiende, was de stroomtoevoer hersteld... Nadien werden de gelede trams geruild voor simpele tweeassers: dit ontdekte ik na mijn bezoek aan het trammuseum. Dit vond ik natuurlijk best leuk, want tweeassers op lijn 15 in daglicht had ik nog niet... Hier passeert de 560 langs de Rua da Junqueira op 10 mei 2011.

Ik had in Lissabon enkele (voor mij althans) bijzondere paarse bomen gezien: aan de Praça do Duque da Terceira (beter bekend als Cais do Sodré) stond er zo een en daar passeerde op 11 mei 2011 de 549 op lijn 18.
De tram heeft in Lissabon overigens geen enkele vervoersfunctie meer: Europa schonk een tiental lagevloertrams - die er nu al erbarmelijk uitzien - en de tram wordt behouden als toeristische attractie: in elke souvenierwinkel vindt men allerlei attributen die iets met de tram te maken hebben. Elke tramlijn wordt ontdubbeld door minstens 1 (of meerdere) buslijnen en het trambedrijf teert vooral op toeristen: enerzijds de beroemde (en peperdure) toeristische tram, anderzijds door chartervervoer i.f.v. cruiseschepen: elke dag heb ik verschillende afgehuurde trams gezien.
Maar de tram is een van de belangrijkste toeristische trekpleisters van de stad en aangezien de 100 jarige trams omstreeks 1995 volledig gerenoveerd werden (door Kiepe), kunnen ze terug een eeuw mee. Dit trambedrijf gaat dus zeker niet verdwijnen!

Het is uiterst zelden dat een straat 's avonds zodanig opgelicht is, dat ik er probleemloos een rijdende tram op foto kan zetten. In de Rua dos Fanqueiros was er een etalage die echt héél veel licht gaf: ideaal dus om de 549 op lijn 15 te fotograferen en dit op 11 mei 2011.

De beroemde tak van lijn 28 in Graça had ik al genoeg bezocht en gefotografeerd: ik wou eens origineler uit de hoek komen op de andere tak, richting Estrella en Franzeres.
In de Rua Vitor Gordon kon ik met tele - ik stond gewoon op het voetpad - deze foto van toeristische tram 11 maken, die verder op in een "kuil" zat.
De 11 was toch een nieuwigheid voor mij: blijkbaar hebben ze toch nog een andere tram als toeristische tram verbouwd. Blijkbaar is de vraag groot. De foto werd op 12 mei 2011 gemaakt.

Zonder 1 cm te moeten bewegen, maakte ik enkele ogenblikken later een totaal andere foto van dezelfde tram:

Dan zijn er nog de klassiekers, waar je niet omheen kan. Het eindpunt Praça do Martim Moniz (waar ik trouwens logeerde) is er zo een: hier staat de 565 op lijn 28 eindpuntrust te nemen op 10 mei 2011. De reden dat ik daar weer een foto gemaakt heb, is de evolutie: de kleine huisjes maken nu plaats voor veel grotere gebouwen.

De meeste gefotografeerde tramplaats is wellicht de Praça do Comercio: dit heb ik andermaal op 10 mei 2011 gedaan; de passerende tram was de 557 op lijn 18.

Het beginpunt van die toeristische trams was verplaatst: ooit stond dit op de zijkant van het plein; de trams staan te wachten; de derde tram (de 10) is een vierasser, maar staat daar nu definitief vast (zonder panto) en kan niet meer verplaatst worden. Die deed en doet dienst als verkoopkantoor. De 566 op lijn 25 passeerde er net.

Overigens is er nog een nieuwigheid: om een of andere ISO norm te halen, moesten lijnkleuren - per sector, niet per lijn! - ingevoerd worden: een ronde kartonnen of plastieken cirkel wordt af en toe - na het behalen van het certificaat niet meer consequent - achter de voorruit geplaatst...

Een andere klassieke plek is de basiliek van Estrela. Kort nadat ik daar op 13 mei 2011 toekwam, liep alles mis: de gehele lijn 28 kon niet meer bereden worden - ook niet naar Pranzeres - zodat nog enkel de tak overbleef van lijn 25 naar de stad. De keerlus aldaar werd intensief bereden en hier een foto van de 568 op lijn 28. Het bijzondere is natuurlijk hier dat de panto omhoog staat: normaal rijdt lijn 28 nog met trolleystang, maar gezien alle trams afgeleid werden via lijn 25, werd dus willens nillens de pantograaf gebruikt: lijn 25 kan niet met trolleystangs bereden worden.
Op de voorgrond ziet men een luchtwissel, die zowel voor panto als voor trolley geschikt is.

Op 13 mei ben ik langs de Largo de Santa Luzia gewandeld en daar passeerde de 545 op lijn 28, beperkt tot Estrela: lang niet alle trams rijden het hele traject af en elke keerlus onderweg wordt dagelijks - al dan niet voorzien in de dienstregeling - intensief gebruikt. De trams zijn een compleet onbetrouwbaar vervoersmiddel geworden: dit geldt op alle lijnen, inclusief de vlakke lijn 15.

Het lukte me toch om nieuwe fotostandpunten te vinden - zonder zelfs in andermans tuinen te moeten wandelen. Hier de 565 op 13 mei 2011 op lijn 28 in de Rua do Limeiro. Ik had tijd en heb dus het moment afgewacht dat er geen voetgangers of auto's voor mijn lens kwamen...

In dezelfde straat kon ik verderop alweer de 11 op foto zetten: de paarse struik op de achtergrond vond ik opvallend genoeg...

Aan de Taag staat er een imposant Christusbeeld: dit kan je in de Calçada da Boa-Hora perfect combineren met een voorbijrijdende tram van lijn 18; hier de 557. Dit deed ik op 10 mei 2011, op de terugweg van het trammuseum: ik had een bus naar boven genomen. Lijn 18 heeft een roos cirkeltje als herkenning...

Al bij al ben ik toch niet ontevreden van mijn bezoek aan Lissabon: ondanks er bijna niets nieuws was, heb ik daar toch nog leuke en voor mij nieuwe foto's kunnen maken.
Maar Lissabon was ook niet het doel van deze reis...

focus1965

Last edited by focus1965; July 13th, 2014 at 08:31 PM. Reason: foto's opnieuw geplaatst + 1 extra
Old June 22nd, 2011, 08:18 PM   #328
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 1702

De tram als toeristische attractie, het is apart maar ook mooi met fraaie antieke trams.

Wederom prachtige foto's, en zeker niet in de makkelijkste omstandigheden!
Slagathor está en línea ahora   Reply With Quote
Old June 22nd, 2011, 08:25 PM   #329
Q3671
Registered User

Q3671's Avatar

Wat een mooie foto's van die rijtuigen.
Ik heb ook eens gekeken wat erboven hangt, bij die laatste trammaatschappij om gek van te worden.
Die gebruiken weinig of geen spandraden aan de binnenkant van een bocht dat is goedkoper maar bij een rijdraadbreuk ligt alles tegen de grond.
Het genot van je hobby straalt ervan af
Old June 24th, 2011, 01:34 AM   #330
groentje
New Brusseleir

Likes (Received): 3

Er gebruiken toch ook wel Lissabonners de tram nog, maar inderdaad, de grote meerderheid van de reizigers zijn toeristen. Tja, kleine trammetjes waar ongeveer evenveel reizigers mee meekunnen als in een minibus, die om de paar 100 m moet wachten voor een verkeerd geparkeerde auto...
Maar wel heel charmant, natuurlijk.
groentje no está en línea   Reply With Quote
Old June 24th, 2011, 07:24 PM   #331
focus1965
Registered User

Almada (Portugal): 11 mei 2011

In Lissabon wordt de tram (uiteraard) nog gebruikt door de lokale bevolking, maar daar wacht geen mens meer op: op alle trajecten zijn er buslijnen die doorgaans frequenter, maar altijd regelmatiger, ongeveer hetzelfde doen als de tram: op lijn 18 herinner ik me buslijn 760 en op lijn 28 tussen Martim Moniz en Graça buslijn 34. Reizigers nemen gewoon het eerste dat zich aandient: dit kan ook de tram zijn.
In feite is dit ongeveer hetzelfde syndroom als tot voor enkele jaren in St. Petersburg: daar nam men ook maar de tram omdat die zich toevallig aandiende, maar geen enkele mens wachtte daar nog op. Nu zeker niet, sinds er geen enkel tramlijn meer door het centrum rijdt...

Wat de bovenleiding in Lissabon betreft: dit was me totaal niet opgevallen: een interessant detail!

De enige reden dat ik had om naar Lissabon te reizen, was een bezoek aan Almada: dit nieuw trambedrijf werd geopend kort na mijn vorig bezoek en stond dus nog altijd op mijn wensenlijst.
Almada ligt rechtover Lissabon, met de Taag als lastige hindernis ertussen.
Het is een typische slaapstad: veel meer dan flatgebouwen, een universiteit en een winkelcentrum (buiten de stad) zal men er niet vinden.
Uiteraard is bijna iedereen afhankelijk van Lissabon - ongeveer zoals de Antwerpse Linkeroever - en is er een belangrijke trafiek tussen beide steden. Almada telt overigens +/- 100 000 inwoners. De verbinding naar Lissabon kan op 2 manieren: een gemengde trein/auto(bus)brug, die compleet buiten het centrum van Lissabon belandt (geldt ook voor de voorstadstreinen) en een ferry, die aan de Cais de Sodré, dus echt in het centrum van Lissabon, vertrekt en aankomt.

Men heeft bedacht al dit fraais te verbinden met tramlijnen en in tegenstelling tot Velez, Toulouse of andere Sassari's, is er hier echt gestudeerd over dit project en het resultaat mag er ook zijn.
Met 2 hoofdlijnen en een shortcut tussen beide lijnen (dus in totaal 3 lijnen) worden alle voormelde plaatsen met mekaar verbonden: de ene lijn vertrekt van de ferryhaven, rijdt door het centrum, rijdt langs het station en bereikt de univ; de 2e lijn vertrekt ook van de ferry, rijdt door het centrum door enkele woonwijken om het winkelcentrum te bereiken en de 3e lijn vertrekt van het winkelcentrum om het treinstation te bereiken. Zonder meer is dit een van de beste realisaties, want ongeveer alles wat belangrijk is, wordt op een bijzonder efficiënte manier bediend!

Maar nu de foto's: het eindpunt Cacilhas is de ferryhaven en daar had ik héél snel na aankomst een schitterend fotostandpunt gevonden. De zon stond er redelijk, maar alles kan beter (© Marc Uytterhoeven): die draaide in de juiste richting en enkele uren later zou die wel ideaal staan. Toch heb ik 1 foto behouden, want op de achtergrond staat er een grote ferry, terwijl een kleiner exemplaar net vertrekt. De dienst naar Lissabon wordt 3x/uur verzorgd; 1 ervan met een grote boot, die ook auto's kan vervoeren. Bij het uitstappen waren er 2 auto's aan boord, bij het instappen geen enkel: succesvol is dit niet meer en dit is begrijpelijk: men komt met de auto op het drukste deel van Lissabon aan!
De tram onderaan links is de C015 op lijn 3.

Met de komst van de tram, werd het centrum autoluw gemaakt: de straat noemt hier "Avenida 25 de Abril" en de tram is de C010 op lijn 3. Het was daar - zelfs al is dit het centrum van de stad - vrij rustig. Overigens zijn er ook héél veel bussen in Almada, maar GEEN ENKELE komt maar in de buurt van de tramlijn.

De Rua Conceiçao Samero Antunes geeft het volgend beeld: lijn 1 bevindt zich op de lijn naar de universiteit en rechts is de shortcut te zien om beide andere eindpunten met mekaar te verbinden. De passerende tram is de C001 op lijn 3.

Met een kwartdraai naar rechts, heb ik zicht op die "shortcut": zowel de gebouwen als de straat (Rua Alvada?) ontstond pas slechts bij de aanleg van de tramlijn. De passerende tram is de C021 op lijn 2: die verzorgt dus de rechtstreekse verbinding tussen het winkelcentrum, een woonwijk aldaar en het voorstadsstation.

Maar het is zeker geen gezellige stad en het is dus moeilijk om leuke fotostandpunten te vinden: die zijn er bijna niet. De C005 op lijn 3 paseert langs de Avenida Torrado da Silva. Verder tracht het trambedrijf een positief imago te creëren: "obrigado", dat te lezen staat op elke tram, betekent "Dank u!" en dit staat ook te lezen op elk kruispunt, of verkeersbord (bv. bij een oversteekplaats): niet "voorzichtig!", maar "dank u!". Een doordenkertje!

Het is een hellingrijk gebied en kunstwerken zijn dus onontbeerlijk: de halte Fomega aan de Alemeda Timor Lorosae zit in een ingraving en het geheel doet zonder meer aan een gore oostblokstad denken. Men heeft wel aan de kinderwagens gedacht - rolstoelen zie ik in dit hellingrijk gebied niet direct rijden - maar op de foto ziet men nog niet de helft van de constructie: die helling is enorm lang en compleet in Z vorm! Gelukkig rijden de trams frequent! De tram op de foto is de C020 op lijn 3.

Het eindpunt Universiteit stelt niets voor: dit ligt al een eindje buiten de stad en de bebouwing en de lijn loopt zelfs dubbelsporig nog enkele 100'en meters verder, maar is volledig afgezet (zie foto's) en kop maken gebeurt voor het eindpunt zelf. Een verlenging is dus technisch mogelijk, maar daar is werkelijk geen clandizie meer en de straat heeft daar zelfs geen naam meer: noch ter plaatse gevonden, noch op Bing, noch op Google: het is de EN377-1 en de tram de C010 op lijn 3.

De andere tak naar Corrois is al niet veel boeiender, op een nieuw aangelegd tramviaduct na. Een talud zorgde ervoor dat ik wat hoger stond en dit kunstwerk perfect op foto kon zetten. En ja: ook het Christusbeeld kon ik hier met een tram combineren: eenzelfde thema dat vanuit 2 verschillende trambedrijven in 2 verschillende steden kan gecombineerd worden: dit lijkt me vrij uniek te zijn.
De tram was de C018 op lijn 1 langs de Avenida Henrique Barbeitos.

Het eindpunt Corrois stelt ook totaal niets voor: de sporen lopen ook hier door, maar hier is de stelplaats de logische bestemming. Het winkelcentrum bevindt zich rechts. De trams op de foto zijn v.l.n.r.: C021 (lijn 2), C007 (uitrij) en C012 (lijn 1, die naar de stelplaats reed).

Vandaar ben ik rechtstreeks terug naar de ferryhaven (eindpunt Cacilhas) gereden en zoals ik verwacht had, was de zon voldoende gedraaid en stond die toen ideaal voor trams uit alle richtingen. Die talud is een parel van een fotostandpunt: hier neemt C014 op lijn 1 een wissel om op het juiste spoor terecht te komen.

Ongewone dwarsopnames waren ook mogelijk, zoals hier van de C012 op lijn 1. Op de achtergrond een deel van het autobusstation, maar die bussen komen dus totaal niet in het centrum en evenmin waar trams passeren. De tram is hier goed beklant en dit was (op het ogenblik dat ik daar was; in de namiddag) altijd en overal zo.

Een klassieker beeld, met de C001 op lijn 3 op de voorgrond. Overstappen van de ferry naar de tram gebeurt probleemloos en het aantal bussen is ook vrij indrukwekkend, maar natuurlijk bedienen die niet Almada, maar de ganse regio rondom - zoals de bussen "op den Linkeroever" richting Waasland. Lissabon zelf is ook goed zichtbaar op deze foto!

De ferry is goedkoop, maar helemaal niet leuk: men kan alleen maar binnen zitten en de (harde) stoelen hebben de opstelling zoals in een groot vliegtuig. Ik heb toch gauw een plaatsje aan het raam versierd - gelukkig konden die nog open en kon ik toch enkele leuke foto's maken... van Lissabon. Het gele gebouw is de Praca de Commercio.

En ook de haven, de beroemde Kathedraal (links boven, waar ook tramlijnen 12 en 28 passeren) en het Pantheon kon ik mooi op foto zetten vanuit die ferry:

Hoewel ik niemand een bezoekje aan Almada zal aanbevelen, heeft het me toch weer wat beeldjes opgeleverd en vooral: een voor mij nieuwe tramstad in mijn verzameling!

focus1965

Last edited by focus1965; July 13th, 2014 at 10:23 PM. Reason: foto's opnieuw geplaatst
Old June 25th, 2011, 12:40 AM   #332
Q3671
Registered User

Q3671's Avatar

Mooie foto's
Dat is een hele dagtaak om die mooi te plaatsen in je fotoalbum en te kopiëren naar het forum en dan nog een tekstje erbij , daar gaat je nachtrust.
Old June 25th, 2011, 10:41 AM   #333
Snelly1968
Registered User

Snelly1968's Avatar

Likes (Received): 0

Even terugkomend op APS: Is dat geen variatie op een thema?

In Londen, New York en Washington (om maar enkele te noemen) werd iets soortgelijk ook gebruikt. Of is het technolgisch gezien toch nog anders en lijkt het alleen maar zo?
Snelly1968 no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2011, 11:01 AM   #334
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 3479

Ongelooflijk. We vaarden in 2007 van Lissabon naar Almada en toen was er niks dat in de veste verte deed vermoeden dat daar ooit een tramlijn zou komen. Nu blijkt daar al een compleet functionerend netwerkje te zijn, mooi aansluitend op ferry en station. Blijkbaar is in die vier jaar het halve centrum op de schop gegaan. Onze busrit beperkte zich toen tot het eerder deprimerende traject naar het Christusbeeld. Subliem uitzicht vanaf die heuvel op Lissabon, trouwens.

Lissabon zelf blijft één van de fotogeniekste tramsteden in Europa. Heb hier ooit al een korte serie gepost, inclusief de toch wel bijzondere ascensores, waarvan er bij nons bezoek jammer genoeg eentje tijdelijk buiten gebruik was. (Liefhebbers, zie pagina 3).
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2011, 02:35 PM   #335
focus1965
Registered User

@ Q: het posten van de foto's hier is de kers op de taart, al kruipt er redelijk wat tijd in het maken, bewerken en de papieren foto's achteraf van teksten te voorzien, al is het maar om te weten waar en wanneer ik wat gemaakt heb...
Dankzij de moderne technologieën (google maps, bing maps...) heb ik bijna geen stratenplannen meer nodig en kan ik de straatnamen met soms niet vanzelfsprekend lettertekens eenvoudig kopiëren naar excel bestanden.

@ Snelly: het verschil met APS en al die andere antieke systemen, is dat er enkel stroom geactiveerd wordt wanneer een tram passeert.
Bij het derde rail systeem (metro) kan je best die rail niet aanraken, want je haar zou nogal gauw de hoogte in kunnen gaan. APS is geen probleem: dit is altijd stroomloos, behalve onder een tram.

@ Benomie: ik had eraan gedacht, maar was de verwijzing naar jouw post vergeten te maken: sorry hiervoor, ik wou dit in de inleiding verwerken, maar het is er blijkbaar niet van gekomen. Feit is inderdaad dat de tram van Lissabon bijzonder fotogeniek is: een opvallende kleur en plezante straten... Meer moet dat niet zijn!
Wat Almada betreft: ik ben niet de enige die gecharmeerd was door dit goed geslaagd project: de stad heeft ook een Europese Mobliteitsprijs in de wacht gesleept en dit o.a. ook voor... fietsvoorzieningen. Maar het is een van de zeldzame nieuwe trambedrijven waar elk meter spoor druk benut wordt en waar het in alle richtingen, op elk moment en op elke lijn steeds even druk is, al is dit natuurlijk simpel te verklaren door het feit dat het station en de haven in totaal andere gebieden gelegen zijn.

focus1965
Old June 26th, 2011, 01:00 AM   #336
wbrm
Registered User

Likes (Received): 2

De bussen op de foto's zijn ex-Arriva Nederland!
Dit tramtype noemt vandaag Avanto maar werd verkocht onder een andere naam in het begin.
wbrm no está en línea   Reply With Quote
Old June 26th, 2011, 03:23 PM   #337
Busfotodotnl
Registered User

Busfotodotnl's Avatar

Likes (Received): 215

Quote:
Originally Posted by wbrm View Post
De bussen op de foto's zijn ex-Arriva Nederland!
Dit tramtype noemt vandaag Avanto maar werd verkocht onder een andere naam in het begin.
Ja inderdaad, het was me in eerste instantie niet opgevallen. Zie deze foto. Vrijwel alle bussen die naar Portugal zijn gegaan van Arriva Nederland waren afkomstig uit de concessie Groningen/Drenthe, die door Arriva was verloren aan Qbuzz. Al het materieel hiervan was in Nederland niet meer nodig en deels niet meer inzetbaar door leeftijds- en uitstooteisen in andere regio's.

Focus, mocht van deze bussen nog foto's gemaakt hebben dan houd ik mij aanbevolen voor publicatie op busfoto.nl!
Old June 26th, 2011, 05:05 PM   #338
focus1965
Registered User

Porto (Portugal): de "eléctrico"

Porto heeft wel wat gemeen met Lissabon: beide steden zijn aan een rivier ontstaan en in beide gevallen is het - zacht uitgedrukt - heuvelachtig. Dit maakt tramexploitatie weinig efficiënt: smalle, steile straten, bochtige trajecten zorgt voor een extreem lage commerciële snelheid.
Ook in Porto, waar in feite maar 1 straat langs de rivier loopt en al de rest zich een flink stuk hogerop bevindt. Het oude trambedrijf, waar men net als in Lissabon elke moderne ontwikkeling van de tram gemist heeft. Dit oud trambedrijf is langzaam maar zeker opgeheven... maar de trams zijn gebleven.
Om een lang verhaal kort te maken: in een mum van tijd is er een gans nieuw modern trambedrijf ontstaan: dit is voor de volgende bijdrage. Maar toen het oud trambedrijf uiteindelijk opgeheven werd, werd tegelijkertijd - naast de bouw van een enorm nieuw - ook op de assen van het voormalig bedrijf - een nieuw antiek trambedrijf opgericht!
In feite heeft men zowel onderbouw, als sporen en - veel te veel - bovenleidingsmasten volledig opnieuw aangelegd of gebouwd op enkele voormalige trajecten. Het materieel, nog voldoende aanwezig, kreeg wel de gebruikelijke revisies en doet nu dus nog steeds dienst.

Deze 3 lijnen rijden 365 dagen per jaar van +/- 9 u tot 21u en zijn toegankelijk met elk gebruikelijk vervoersbewijs. In feite geldt hetzelfde als in Lissabon: de passagier gebruikt die als die zich toevallig aandient. Er moet wel bij gezegd worden dat de trajecten veel korter zijn dan vroeger en in feite louter nog een toeristische functie hebben.

Trams rijden er in Porto niet: de oude lijnen noemt men "eléctrico" en de nieuwe lijnen "metro". In beide gevallen zijn het voor ons gewone trams...

Wbrm heeft een goed oog wat bussen betreft: ik weet daar heel weinig over, maar 1 bus heb ik toch op 14 mei 2011 in de Rua Augusto Rosa op foto gezet: de 160 op lijn 15. Het milde klimaat maakt dat die bus (minstens 25 jaar oud!) er nog goed uitziet!

Porto was deze keer het doel van mijn reis: het is rond deze stad dat ik dus de andere bestemmingen heb "gebouwd". Jaarlijks wordt daar "ergens in mei" een tramoptocht gehouden en die wou ik ook wel eens zien.
Helaas is dit trambedrijf - althans dat van de "eléctrico" - een van de meest obscure dat men zich in de westerse wereld kan inbeelden. 's Morgens gebeurt het meer dan eens dat er een bepaalde lijn niet rijdt: dit heb ik in 2006 en nu weer in 2011 ervaren. Jaarlijks is er dus een tramoptocht, maar het is hopeloos om de juiste datum te achterhalen: de website geeft nooit de datum weer van de toekomstige optocht, of in het beste geval: een foutieve datum. Uiteindelijk heb ik 2 bronnen aangeboord om de datum te achterhalen. De datum bleek zondag 15 mei om 15u30 te zijn. Ter plaatse heb ik +/- aan 10 mensen (museum, stelplaats, geüniformeerden) moeten vragen wat het juiste traject was! Een greep uit de antwoorden "ongeveer hetzelfde als vorig jaar". "we gaan lijn 1 afrijden maar ik weet niet in welke richting". "we zullen proberen naar de stad te rijden". "dit hangt ervan af van wat er beslist zal worden (om 14u30!). Uiteindelijk ging men de oeverlijn (1) berijden. Het voordeel is dat er een buslijn (500) parallel rijdt, maar het nadeel is dat het daar eng is: gevels - tramlijn - bovenleidingsmasten - extreem drukke straat.

Toch is er op deze (enkelsporige lijn 1 normale plaats met een groot kruisspoor: ideaal dus om daar de trams op te wachten, temeer ander verkeer niet toegelaten is. Het feit dat er aan die tramoptocht zo weinig ruchtbaarheid wordt gegeven, maakt dat er ook bijna geen toeschouwers langs de lijn waren: 5 Duitsers, wij en 2 Engelsen. Ideaal!
De straat is de Rua das Sobreiras, de eerste tram is de 247 (ex 118) uit 1909 en wordt gevolgd door de - ondertussen kromgezakte - Belgische 288.
De trams die in de optocht reden, komen allemaal uit het museum en worden niet in de normale dienst ingezet! Dit was de reden om naar die optocht te gaan, want het is een fraai museum en die trams komen maar effectief 1x per jaar buiten.

Toen de stoet gepasseerd was, ben ik met de bus naar de andere kant van de lijn geweest: daar rijdt de tram op een eng straatdeel en parallel werd over het water een nieuwe straat (brug) gebouwd: dit vormde een goed fotostandpunt en daar kwamen - nadien - die Duitsers ook die ik ervoor had ontmoet. En verder? Niemand.
De oude goederentram 76 sloot de optocht, maar kwam als eerste terug: dat is het gevolg van een kopeindpunt en een enorme tramstoet.
De straat is de Rua de Monchique.

Hoewel de zon niet perfect stond - de voorkant van de tram zat in de schaduw - was het toch een heerlijke plek om die trams te zien passeren en vooral op foto te zetten. De 315 die hier passeerde, dateert uit 1930 en is de enige uit zijn soort.

Het was ook mogelijk om laterale opnames te maken: hier een foto van de 100: dit is een replica. Het voordeel van het opdoeken van een oud trambedrijf, is dat men voldoende personeel en wisselstukken had om zelfs een "nieuwe" tram te bouwen!

Ik kon de optocht nog een derde keer onderscheppen, namelijk bij het terugkeren naar de stelplaats, maar dit stuk traject is rechtuit rampzalig: een privé-oprit, waar de tram omheen moet, was zowat de enige veilige fotoplaats die ik kon bedenken. Veilig, want hier is duidelijk de structuur van de tramlijn te zien en veel ruimte is er niet om trams te fotograferen en het autoverkeer is er echt druk. Helaas was dit dan weer de schaduwkant, maar dit werd ruim gecompenseerd door het mooie uitzicht.
De straat is dezelfde als hierboven en die 104 is een bijzondere en stokoude wagen: het is de alleroudste elektrische tram, dat in een eerder leven als paardentram dienst deed en bij de elektrificatie als elektrische tram werd omgebouwd! Deze tram deed al in de 50'er jaren dienst als leswagen en is zo dus bewaard gebleven.

In feite heb ik echt wel geluk gehad, want tot voor de komst van de eerste tram stond daar een auto geparkeerd, met een stokoud koppel dat aanstalten maakte om te vertrekken, maar Alzheimer zorgde ervoor dat ze nogal veel vergaten en steeds moesten terugkeren om iets te halen en de warmte in de auto dat ze nadien eerst de deuren wagenwijd openden... en exact 1 minuut voor de komst van de trams vertrokken! De tram op de foto draagt het m.i. foutief nummer 163, want oorspronkelijk - en zo ziet die tram er ook uit - was het de 107. Maar voor mij is dit slechts een detail, want al die trams - op de Belgische na - zien er echt keurig uit!

Een bijwagen (de 18) reed er ook mee en hing hier achter de 315. Op de foto is ook duidelijk te zien waaorm het hier onmogelijk was om langs de zonnekant te staan: palen en auto's...

Vandaar ben ik gauw terug naar het museum en stelplaats gewandeld en daar kon ik de trams nog eenmaal terug zien, vooraleer ze weer een jaartje binnen de muren van het museum verdwenen. De straat is hier de Alameda Basilio en hier een mooie opname van de 288. Dit is de enige Europese tram in Porto geweest (het nieuwe net buiten beschouwing gelaten) en dit ziet men ook duidelijk aan het uiterlijk. Ik heb enkele foto's ooit geplaatst in de thread "Belgische trams in het buitenland". De reeks telde 10 wagens en werd in 1929 gebouwd door Familleureux. Ook deze tram werd terug in de oorspronkelijke groene kleuren geschilderd en komt anders nooit meer buiten.

De plek was ook weer niet zo slecht om gedetailleerde foto's te maken, zoals hier van de 274. Deze reeks van 8 trams uit 1926 zou nog compleet zijn, al zit de rest vermoedelijk diep in de - niet toegankelijke - remise.

Om dit onderwerp - de tramoptocht - af te sluiten, nog een opname van de 269: dit is ook een typische Amerikaanse tram uit +/- 1930.

Mijn laatste bezoek aan Porto dateerde van 2006: het oude trambedrijf was ondertussen met een nieuwe lijn (22) uitgebreid en dat moest ik ook eens zien: het gaat hier om min of meer om een ringlijn die van Carmo (stadscentrum) naar Batalha rijdt, waar aansluiting is op een kabeltram naar de rivier. Maar er was nog iets nieuws: de "City Tour". De Carris (tram van Lissabon) heeft een grote invloed in Porto en baat o.a. toeristische busdiensten uit, met het logo en de kleuren van Lissabon: het gaat om de klassieke dubbeldekbussen met het principe "hop on/hop off".
Iemand heeft hetzelfde principe bedacht voor de tram, maar het wiel moet niet meer opnieuw uitgevonden worden: dit kan natuurlijk met een gewone dagkaart ook. Die toeristische tram - lijn T - wordt uitgebaat met trams in een andere kleur (geel) en de prijs en frequentie is zo belachelijk, dat ik nooit 1 reiziger op zo'n tram heb gezien!
Lijn 22 is ook een mooi getal: het oude lijnennet liep tot lijn 21. Maar toen ik 's morgens lijn 22 opwachtte, bleek die niet te rijden... Gelukkig reed wel die toeristische tram, want dit fotostandpunt in de Rua dos Clérigos vond ik mooi, al heb ik bijna als Louis de Funès mensen uit mijn beeld moeten wegjagen: links een autovrije straat en rechts een zebrapad en twee dames die de laatste roddels verkondigden: het zonnegat was klein, maar ik heb die mensen toch allemaal duidelijk kunnen maken dat ze voor mijn beeld stonden en ze hun gesprekken achter mij ook mochten voortzetten...
De straat is steil en de 143 passeerde daar vrij langzaam, maar uiteindelijk heb ik toch de foto kunnen maken die ik wou... De foto werd op 14 mei 2011 gemaakt.

In de namiddag reed lijn 22 wel en heb ik op dezelfde dag het eindpunt Batalha in de Rua Augusto Rosa op foto gezet. De chauffeur draait net de trolleystang (was ooit een vraag van De Klauw). Het eindpunt is door de vele palen weinig fotogeniek; op de achtergrond rijdt die bus die ik hier eerder op foto zette.

Die nieuwe lijn 22 is echt een leuke lijn, maar helaas ligt die nogal in drukke straten en zijn er veel masten. De Praça de Gomes Teixeira was leuk, al heb ik ook daar het glazuur van mijn tanden afgebeten: de zon draaide snel (het was al avond) en dreigde pal op de tram te komen, men was aan het werken aan of naast het spoor en die werkmannen hadden net hun bestelwagen verplaatst waardoor ik ook een ander standpunt moest kiezen, dan waren er ook nog heel veel voetgangers die in alle richtingen liepen en tot overmaat van ramp kon ik de tram niet zien komen: die kwam van achter de hoek. Maar uiteindelijk is de foto toch geslaagd. De tram is de 218 en rijdt in de gewone kleuren rond: dit waren de laatste gebruikelijke kleuren. De foto werd ook op 14 mei 2011 gemaakt.

Hier rijdt dezelfde 218 op lijn 22 in de Rua do Doutor Magalhaes Lemos en dwarst de drukke Avenia dos Aliados, beter gekend als de "Praca de Liberdade". Meer chance dan geluk, want er rijden altijd auto's langs en de trams rijden er maar om het half uur, al kan men tussendoor (om het uur?) wel zo'n gele toeristische tram spotten.

Het ander eindpunt is de Praca de Parada Leitao, beter bekend als Carmo. Hier verandert de bestuurder zijn koersbord: het zijn ijzeren platen waar de letters uitgesneden zijn en in een rail in- en uitgeschoven worden. Ook hier weer de 218 op 14 mei op lijn 22. Op die lijn rijdt er inderdaad maar 1 tram.

Carmo is ook het eindpunt van lijn 18 (komende van de rivier en het trammuseum) en beide lijnen geven een perfecte aansluiting op mekaar (voor zover lijn 22 rijdt natuurlijk!). Theoretisch is het natuurlijk ook mogelijk om lijn 18 te verlengen... Hier ziet men het overstappen van de reizigers in beide richtingen, want beide trams kwamen tegelijk aan: in het midden vormt zich dan ook een kluwen aan mensen die op de andere tram willen instappen... maar gehinderd worden door uitstappende reizigers...
De trams bevonden zich al in de schaduw, maar fotoshop maakte dat het geheel toch nog toonbaar is.

Na de tramoptocht van 15 mei heb ik enkele verfrissende pintjes gedronken: 0,70 € voor 40 cl. Uiteraard geen Imbev, want dan zou het wellicht 4x zo duur geweest zijn! Ik was uitgezweet - het was heet - en na het nadien ben ik achter de hoek - de Rua da Restauraçau - gaan kijken: dit is de route van lijn 18, komende van Carmo richting trammuseum. Naar boven klauteren ging ik niet doen, maar de zon stond net goed voor een bocht in de straat, waar de 131 met een volle lading passagiers passeerde:

De reden dat ik te lui was om te klimmen: dit is een zicht uit de tram en die was amper 5 minuten eerder vertrokken aan de rivier! Het is een ononderbroken helling en in tegenstelling tot Lissabon, zijn de motoren niet vernieuwd: die hoort men nog echt brullen.

Voorafgaand aan de tramoptocht, had ik het traject van lijn 1 (opnieuw) verkend: ik kende het al, maar wou toch de juiste fotolocaties bepalen voor de tramoptocht begon. Net toen de 131 op lijn 1 passeerde, was er een zeldzaam leeg moment: dit was echt geluk - zie ook de foto's van de optocht. De straat is de Rua de Monchique.

Op lijn 1 reden toen 2 dienstwagens en de 2e was de 218: ze hebben er veel meer, maar het is puur toeval natuurlijk dat het dezelfde wagen was die de dag ervoor op lijn 22 reed!
Dit fotostandpunt werd dus ook weerhouden voor de eigenlijke optocht, al moet ik er natuurlijk wel bij zeggen dat de zon in de verkeerde richting draaide... maar alles kan men niet hebben!

De moderne tram volgt in een volgende post.

focus1965

Last edited by focus1965; July 13th, 2014 at 10:51 PM. Reason: foto's opnieuw geplaatst
Old June 26th, 2011, 06:13 PM   #339
Q3671
Registered User

Q3671's Avatar

mooi , wat een foto's
Waarom kunnen ze in Antwerpen geen mooi traject uitzoeken en daar een toeristentram laten rijden
Old June 26th, 2011, 06:47 PM   #340
focus1965
Registered User

Porto (Portugal): de "metro do Porto"

@ Busfoto: helaas heb ik geen aandacht besteed aan de vele bussen die daar in Almada stonden. Meer nog: ik heb aan dat eindpunt geen enkele gelijkgrondse foto gemaakt. In feite zet ik heel weinig bussen op foto. Maar nu weet je ze ook te vinden: Lissabon is gewoon een leuke (vakantie)bestemming en je moet maar de ferry nemen...

@ Q3671: die tramtrajecten in Porto zijn nieuw (her)aangelegd en kennen geen ander verkeer (meer): de trams rijden mekaar in Antwerpen nu al in de weg - in combinatie met hopen buslijnen - zodat er echt weinig plek is om op bestaande trajecten met tragere museumtrams te rijden. Het leuke in Porto is dat men overal in- en uit kan stappen. Als men dit in Antwerpen ook wil doen, dan zal het bestaand tramverkeer nog trager verlopen. Het is al geen hoogvlieger...

Terug naar Porto: terwijl het ene trambedrijf opgeheven werd, ontstond er onder de grond een nieuw, efficiënt tramnet: in feite gaat het over 2 takken: een noord/zuid en een oost/west. Die eerste tak beperkt zich tot 1 lijn (lijn D); de oost/west as heeft enkele aftakkingen en daar rijden de lijnen A t.e.m. F (behalve D). Het gemeenschappelijk deel in de stad ligt ondergronds - logisch - en voor het overige wordt er dikwijls gebruik gemaakt van voormalige (smal)spoorlijnen. Dit geldt niet voor lijn A (echte stadstram die trouwens in dezelfde straten komt als de voormalige trams) en lijn D, de noord/zuid lijn: dit is een vrij klassieke lijn. Het mooiste fotostandpunt - de Ponte Dom Luis - had ik de vorige keer al uitgebreid op foto gezet: nu ging ik alleen de nieuwigheden opzoeken en dit waren er op 5 jaar tijd extreem veel: 3 volle dagen - inclusief een halve dag voor de tramoptocht - heb ik daar voor nodig gehad: het gaat hard en snel in Porto!

Lijn D was ook enkele haltes verlengd en ondertussen was men de lijn nog verder aan het verlengen: dit zal volgend jaar wel klaar zijn. Het huidig eindpunt is Dom Joao II, ligt in de Avenida da Republica en bezocht ik op 14 mei 2011. De aankomende tram is de 071 en een originele Eurotram, type Straatsburg.

Het indrukwekkendste is wel lijn B geworden: die is nu 35 km lang geworden (!) en rijdt naar een naburig stadje. Het traject is volledig een voormalige spoorlijn en na de zoveelste verlenging, werden er wat nieuwigheden ingevoerd: nieuwe Bombardiertrams, die 100 km/u kunnen halen en ook hier en daar rijden - zelf gezien, strategische plaats achter de bestuurder! - en sneldiensten, die op de dienstregeling onder de noemer van lijn Bx (B Express) rijden. Die doen er slechts 32 minuten over en stoppen niet aan elke halte. De gewone trams doen er al bij al ook maar 40 minuten over! Hier passeert de 110 (zo'n nieuwe Bombardier tram) op 14 mei 2011 tegen 80 km/u (bocht) op lijn Bx (op display staat lijn B Expresso Trindade) nabij de halte Espodade. Echt een indrukwekkende tramlijn om mee te rijden - wat ik uiteraard ook gedaan heb met mijn dagkaart. Om een of andere reden is een dagkaart goedkoper dan een heen/terug biljet!

Het eindpunt Povoa de Varzim is duidelijk het oud stationsemplacement: in de stad hangen nog overal wegwijzers naar het CP station en ook de stadplannen maken nog gewag van de oude CP lijn... die verder doorliep: de lijn kan dus nog verder doorgetrokken worden! Aan het eindpunt staan 2 trams te wachten (een express dienst en een stopdienst) en ernaast staan enkele reserve trams opgesteld. Graffiti heb ik er niet gezien...
De foto werd ook op 14 mei 2011 gemaakt.

De lijn is extreem lang en door haar voormalig spoorkarakter lang niet overal toegankelijk en biedt weinig foto-opportuniteiten aan. Toch is er nabij de halte Vila do Conde nog delen van een oude aquaduct te vinden, die men min of meer met de tram kan combineren. Voor de volledigheid: die telde ooit 999 bogen: ik heb ze niet geteld, maar het verhaal heb ik ergens gelezen... De tram is de 125 op een gewone lijn B en de straat draagt de onmogelijke naam "Rua Pedro e Fransisco Faria Figueiredo.

De halte Lapa had ik al eerder op foto gezet, maar niet met een nieuwe tram - hier de 124 op lijn C - en evenmin zonder schaduwen: dit heb ik dus op 14 mei 2011 gauw overgedaan: dit is het gemeenschappelijk stuk en er passeert wel om de 5 minuten een tram!

15 mei 2011: in de namiddag die tramoptocht, maar in de voormiddag had ik nog tijd genoeg om andere zaken te bezoeken, al was het zondag en was de tramfrequentie miserabel. In het station Trindade zag het roos van het volk: er was een stratenloop voor dames en die moesten allemaal met de tram mee: uiteindelijk hebben we op een overvolle tram ons volle gewicht er nog moeten opzetten om toch nog mee te kunnen: het trambedrijf had duidelijk niet op zo'n volkstoeloop gerekend.
De 048 op lijn E laadt een deel van de passagiers op, maar minstens evenveel zullen er op het perron achterblijven.

Enkele uren later - op weg naar de tramoptocht - bevonden we ons op een zo goed als lege tram... tot we (ondergronds) het aankomstpunt van de stratenloop passeerden: wij hadden een zitplaats, maar elk vierkante centimeter werd weer ingenomen door de statenloopsters! Maar het was een vrolijke bedoening en ik kon het echt niet laten om een foto te maken, al werd ik zelfs zittend bijna verpletterd.

Het doel van die voormiddag was de fonkelnieuwe lijn F: wie google maps of bing maps analyseert, zal wel een gele streep vinden, maar verder niets: die lijn is werkelijk uit het niets en in het niets ontstaan en dit in extreem moeilijke geografische omstandigheden. 's Zondags rijdt die tram maar om het half uur - verre van ideaal - maar ik had de tijd. Lijn F bestaat enkel op papier en op de haltes: in werkelijkheid zijn het meestal trams van lijnen A (en soms E) die als lijn F verder rijden. Op de displays van de trams staat dan ook lijn A of E te lezen. Hier het eindpunt Fânzeres. Het theoretisch eindpunt van lijn F in (of voorbij) de stad is Senhora de Hora: daar splits lijn A en E zich. De foto werd dus ook op 15 mei 2011 gemaakt en de 046 wacht terug het vertrek richting stad af.

Deze lijn ziet er goed uit - hier de halte Rio de Tinto met de 046 op lijn F (A) op 15 mei 2011. Er zijn lichtkranten en die kondigen de volgende vertrekken aan.

In de omgeving van dezelfde halte als hierboven, maakte ik deze foto: er valt veel meer te beleven in dit gebied dan men eerst zou vermoeden: boven ziet men er een winkelcentrum, met o.a. een Media Markt. Er is ook veel nieuwbouw. De passerende tram is de 053 en de hele omgeving kende een ware metamorfose met de komst van de tram: op Bing maps is de locatie bijna niet meer te herkennen!

Het gebied is heuvelachtig en niveauverschillen kunnen enkel door tunnels overwonnen worden, zelfs al liggen ze onder het niets: hier een beeld van de 029 nabij de halte of station Baguim op 15 mei 2011.

Door de zwakke frequentie op zondag, heb ik niet alles kunnen doen dat ik wou doen: ik ben er 's anderendaags - 16 mei 2011 - teruggekeerd om de enkele plaatsen af te werken die ik nog wou doen. Daar hoorde deze kurieuze halte Nau Vitoria zeker bij: de lijn ligt daar ondergronds - het is ook duidelijk waarom - doch de halte is uitgegraven en er werden zelfs enkele bomen geplant! Het is allemaal nog fonkelnieuw (geopend in januari 2011), kraaknet en zonder graffiti: ben benieuwd hoe het er binnen 5 jaar zal uitzien...
Toevallig kruisten de tram daar en links is de 054 te zien. De straat werd ook verplaatst: dit ziet men aan het asfalt boven op de foto.

De laatste plek die ook nog op foto wou zetten, was nabij de halte Nasomi: het gras is altijd groener aan de overkant... maar dit gras, inclusief tussen de tramsporen, wordt wel heel goed onderhouden!
De tram is de 062 van lijn A, rijdend op lijn F dus.

Lijn F was een nieuwe lijn en naast lijn D was ook lijn C verlengd: ook die verlenging kon in kilometers tellen. Op werkdagen rijdt er maar 1 tram op 2 van lijn C naar dit nieuw eindpunt: hier staan de 012 + 036 op lijn C aan het oude eindpunt (Forum Maja) te wachten op de terugrit. Het was overigens een van de weinige reclametrams die ik zag en de enige gekoppelde tram die ik nu op foto heb gezet: op lijn D rijden ze op werkdagen heel de dag gekoppeld en op de andere lijnen enkel tijdens de spitsuren. Deze tram was de laatste van de ochtendspits en heb ik ook op 16 mei 2011 gespot.

De enige nieuwigheid van deze foto is de tram zelf (de 130): dit traject langs het Parque Maia bestond reeds. "Men" mag dit metro noemen, maar voor mij is dit een doodgewone, moderne tram!

Als ik mij 180° draaide, kon ik deze foto maken: een totaal ander beeld en nochtans gemaakt vanop dezelfde bedding. Helaas verdwijnt een stuk van de tram - de 107 - achter die bedding, maar is de halte - een overbrugging - goed zichtbaar.

Het nieuw traject is ook indrukwekkend: ook daar heeft men moeite noch geld gespaard om een fantastische tramverbinding aan te leggen. De halte "Zona Industrial" is zo'n voorbeeld. De vlag dekt overigens de lading wat de naamkeuze betreft. De tram is de 107, uiteraard op lijn C en ook de 16e mei.

De tramlijn is op een viaduct gebouwd en ook dit kan men goed op deze foto zien. Men kan er langs lopen en dit kan men letterlijk opnemen, want ik heb verschillende joggers zien lopen: vertrekkend van de gebouwen op de achtergrond, tot het station Zona Industrial (achter mij) en terug langs de plek waar ik stond! Dit moet echt een populaire joggingsroute zijn! De tram is de 105.

Nabij de halte Mandim maakte ik deze foto van de 109: het gaat hier om een voormalige spoorlijn, die men in alle richtingen (hoogte en breedte) aan de komst van deze dubbelsporige tramlijn heeft moeten aanpassen.

Het eindpunt Ismai ligt echt in het niets: de 105 is hier kop aan het maken en op de achtergrond staan enkele trams die tijdens de spitsuren ingezet zullen worden als tweede wagen. Rechts ziet men nog net een opening in de bomenrij: dit was het oude tracé van die opgeheven spoorlijn.

Aan alle goede zaken komt een einde: ook aan deze reis, al heb ik daar als laatste foto ook een nieuwigheid kunnen fotograferen: lijn E naar het vliegveld: in 2006 in bouw, nu in exploitatie. Hier maakt de 029 op 16 mei 2011 kop, onmiskenbaar aan het vliegveld!

Dezelfde tram aan de vertrekhalte. Porto telt jaarlijks ongeveer evenveel passagiers als Charleroi - zij het wel van een ander kaliber want dit vliegveld wordt aangedaan door een waaier van luchtvaartmaatschappijen - en de tram vormt de ideale en vooral snelle tramverbinding met de stad: in minder dan een half uur staat men in het stadscentrum. Geen mens zou overwegen om daar een spoorlijn aan te leggen. Maar Porto is Charleroi niet...

focus1965

Last edited by focus1965; July 13th, 2014 at 11:16 PM. Reason: foto's terug geplaatst

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules