daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Openbaar Vervoer / Transport en Commun

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 5 votes, 5.00 average.
Old July 1st, 2011, 12:28 PM   #361
focus1965
Registered User

Likes (Received): 590

Bedankt voor jullie opmerkingen; een aantal nieuwigheden zullen wellicht ergens in augustus volgen.

@ Q3671: Döbeln staat ook op mijn verlanglijst, maar reed toen net niet (op het juiste moment) toen ik daar in de buurt was. Dit is in feite bijna altijd zo, want speciaal voor een nogal folkloristische paardentram ga ik niet tot ginder rijden: dit moet ik dus wel met een aantal andere zaken combineren.
Die 3 daagse reis is leuk, maar het meeste (niet alles) dat ze bezoeken of berijden, heb ik al ooit eens gedaan, inclusief die museumtrams. De prijs is redelijk in verhouding met het gebodene, maar aangezien die museumtrams er minstens 1x/jaar (en meestal nog veel meer) buiten komen, is dit goedkoper te realiseren.

@ JabBeeke: die doen daar wel meer ritten. Het is geen probleem om - waar dan ook - zinnige fotostops te organiseren: dit heb ik zelf gedaan voor een groep van 80 Nederlanders in Antwerpen, op een zaterdagmiddag met een Hermelijn. Maar hiervoor moet je je wel kunnen organiseren, afspraken maken met de deelnemers en zelf kunnen fotograferen om de juiste fotostandpunten te vinden en zien - om nadien de tram op de juiste plek te doen stoppen en meteen de deelnemers naar de enige juiste fotoplek te leiden. Het is een vast stramien, die ik ook later hier en daar toegepast heb; bij grotere groepen of in lastigere omstandigheden heb ik zelfs een fluitje mee!

Maar, met zekerheid: de deelnemers waren altijd tevreden.

focus1965
focus1965 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old July 6th, 2011, 04:07 PM   #362
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Likes (Received): 507

Met dank aan Slagathor heb ik deze mooie thread ontdekt en rustig doorgebladerd.

focus1965, bedankt voor de mooie foto's! Als Amsterdammer genoot ik natuurlijk met name van je laatste reportage .
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old July 9th, 2011, 12:32 AM   #363
focus1965
Registered User

Beijing (China): 3 juli 2011

ja, dat geloof ik best!

Nu weer iets anders: Beijing. Daar rijden al lang geen trams meer en werd het gewoon openbaar vervoer grotendeels verzorgd door (trolley)bussen, maar sinds een aantal jaren groeit het metronet op een manier waar wij maar van kunnen dromen. Per jaar groeit de metro met 30 tot 50 kilometer en worden er telkens +/- 20 nieuwe stations geopend.
Ik kan nog met wat cijfers goochelen: +/- 6 miljoen passagiers per dag en een ticketje van omgerekend 0,20 eurocent. Bommenleggers zijn in China niet welkom: alles en iedereen passeert er door een scanner, zoals op een vliegveld.

Toch rijdt er sinds enkele jaren opnieuw een tram in Beijing en dit door de Qianmen Dajie: dit ligt op een boogscheut van het Plein van de Hemelse Vrede oftewel het Tienamenplein.

Het gaat hier echter om een nostalgische, replicatram die geen enkele vervoersfunctie heeft: de lijnen zijn amper 500 meter lang en de kostprijs bedraagt het tienvoudige als dat van "normaal" openbaar vervoer.

Waarom lijnen? Het traject is dubbelsporig... maar nergens verbonden: beide trams opereren onafhankelijk van mekaar en komen op hetzelfde spoor terug, want in een autovrije straat natuurlijk geen problemen oplevert.

De trams zijn accutrams: op het eindpunt, waar de tram toegekomen is, zal die de "stelplaats" inrijden om stroom op te laden.
Op de achtergrond het Tienamenplein. De tram die die dag dienst reed, was de 9800 (= nummerplaat). De andere tram, net zichtbaar op de achtergrond, leek me aan de toestand van de sporen, amper gebruikt te worden.

Als ik me 180° draaide, gaf dit het volgend beeld eens de tram aankwam:

Let wel: het ziet er leuk uit, het is het ook, maar het is allemaal kitch: vergelijk het dus met Disneyland. Alles, maar dan ook alles, is fonkelnieuw: de zijstraten geven uit op de oude wijken en die zagen er ietsje anders uit.
In deze straat vindt men nu de betere kledingwinkels, een fotograaf met het betere gerief - een 32 Gb geheugenkaart - maar aan prijzen die zelfs het overwegen niet waard zijn.

Dit is dus ook aan hetzelfde eindpunt en het is achter zo'n gevel dat die fotograaf zat...

Over een traject van nog geen 500 meter valt natuurlijk niet veel te vertellen, maar gelukkig is het allemaal best leuk en zorgen de gevels voor voldoende afwisseling. Ik heb in feite al steden gezien die in hun geheel saaier zijn dan deze straat!

Er is natuurlijk nog een tweede eindpunt: dit ziet er dus zo uit. Het vertrekpunt nabij het Tienamenplein is nog duidelijk zichtbaar: in afstand stelt het dus niets voor...

Met me om te draaien, had ik niet alleen de zon pal tegen, maar kan ik ook meteen aantonen dat de sprookjeswereld daar eindigt... Overigens stonden daar nog trolleybusmasten overeind (maar geen voertuigen zien rijden): het had toch mogelijk moeten zijn om die lijn te elektrificeren...

Er zijn toch een aantal leuke details: op het dak van de tram is er een pseudo-beugel, maar die wordt keurig aan elk eindpunt - met een elektrische motor - in de juiste richting gedraaid!

Aan het beginpunt is er een Starbucks: dit was de ideale plek om af te koelen: 2 flessen spuitwater had ik blijkbaar al nodig. +34° en extreem vochtig: men zweet zich te pletter.
Maar vanuit de Starbucks heeft men ook een mooi overzicht van de "stelplaats", waar de tram na elke rit naartoe gaat.

Er is wel een mooie oplaadinstallatie gebouwd, maar puntje bij paaltje gebruikt men blijkbaar gewoon een (verleng)draad om de tram terug op te laden...

Helaas eindigde mijn reis meteen waar hij begonnen was: ik werd dringend terug naar huis geroepen en kon de verdere rondreis niet afwerken: de andere Chinese trambedrijven - net als in Europa van antiek tot modern - zullen misschien ooit wel eens aan beurt komen.

Eén van die nieuwe metrolijnen rijdt naar het vliegveld: ook hier is de prijs meer dan 10x duurder als de gewone metro... maar hij stopt ook nergens: het is dus een vorm van lightrail.
Op de terugweg naar het vliegveld heb ik gauw zo'n stel op foto gezet vanuit het rijtuig waar ik in zat.

Het vliegveld - heb uiteindelijk meer vliegtuigen dan trams gezien - is ook enorm uitgebreid en in tegenstelling tot Zaventem, moet de passagier geen wandelingen afleggen: een automatisch treintje brengt je wel van de Security naar de Gate!
Het is een lijn met nogal veel wissels, keermogelijkheden en zelfs een keerlus, passeert een niet meer gebruikte hall en halte, maar helaas kruisten de treinen mekaar op het meest ongunstig moment:

Dit was dus (voorlopig) China. Ik zou volgend jaar maar al te graag een nieuwe poging ondernemen om deze reis opnieuw te doen: een bezoek aan alle tramsteden + de Muur + 3 dagen Peking; totaal +/- 12 dagen. Wie interesse heeft: stuur maar een p.m. De grote kost blijft het vliegtuigticket en visum; hotels en eten ter plaatse zijn spotgoedkoop.

focus1965

Last edited by focus1965; July 12th, 2014 at 06:53 PM. Reason: foto's terug geplaatst
Old July 9th, 2011, 11:34 PM   #364
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 1164

Prachtige foto's. Hopelijk kun je de rest van China nog eens in kaart brengen! Een visum voor China is inderdaad vervelend en vrij duur (ik was 52 euro kwijt vorig jaar). Voor vluchten kan ik China Southern aanraden, die willen in Februari nog weleens stunten met prijzen voor Juli en Juni. Je moet dan wel tijdig boeken, dus.
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old July 10th, 2011, 12:06 AM   #365
focus1965
Registered User

Dat hoop ik ook.
Ik had overigens ook China Southern geboekt, kwam op KLM terecht en een 3 - 4 - 3 opstelling in een B747 is onaanvaardbaar voor long-haul: Cathay hanteert een 2 - 5 - 2 en dit betekent meer zitruimte in de breedte. Ook de stoelafstand is ondermaats: voor mij aanvaardbaar voor een korte vlucht, maar niet voor een intercontinentale.

Er zijn veel vervelendere landen om een visum te verkrijgen: het formulier voor China is weliswaar langer dan een belastingsaangifte, maar als je het volledig invult en je brengt je reisschema (hotelboekingen en vluchten) binnen, dan is het zo geregeld. Verder laat men je met rust en geloof me: dit is zeker niet het geval met (Wit)Rusland, waar je continue registratiestempels moet verzamelen...

Net daarom hoop ik volgend jaar een nieuwe poging te ondernemen om China opnieuw te kunnen bezoeken. Het gaat daar extreem hard: de fietsen van de straatkeerders zijn dezelfde als vroeger (alleen meer verroest!)... maar kregen wel allemaal een elektrische motor!

Nog zo iets nieuws: die autovrije straat is echt autovrij: dat wordt strikt toegepast en om het apparatsjiks te vervoeren, hebben ze elektrische auto's - type golfauto... die wonderwel passen bij die tram.

Maar er is nog zoveel meer en dat hoop ik toch inderdaad volgend jaar te bezoeken...
Eerst ga ik wat dichter bij huis, want ook in Europa valt zoveel te beleven...

focus1965

Last edited by focus1965; July 12th, 2014 at 06:29 PM. Reason: foto terug bijgeplaatst
Old July 12th, 2011, 06:10 PM   #366
focus1965
Registered User

de top 3 van de moeilijkst te bezoeken trambedrijven

Er zijn (enkele) tramliefhebbers die bijna alle trambedrijven ter wereld al bezocht hebben. Daar hoor ik totaal niet bij: er zijn nog heel wat witte vlekken - ook in Europa - en voor mij is het een leuke hobby, maar geen competitie.

Toch zijn er enkele steden waar (bijna) niemand geweest is: alzo volgt hier een top 3 van de steden die hier vermoedelijk nooit aan bod zullen komen.

3: Wladikavkaz (Rusland)

Strikt genomen kan men daar heen: een visum bekomen voor Rusland is niet onmogelijk, maar het wordt al heel lastig om in de buurt van die stad te komen, al is ook dit niet onoverkomelijk voor wie de weg weet.
Vladikavkaz ligt echter in de opstandige republiek Noord-Ossetië en grenst aan Tsjetsjenië: met de regelmaat van de klok vinden daar zware aanslagen plaats en elkeen die fotografeert wordt als verdacht beschouwd en dient zijn onschuld te bewijzen. Een Duits reisbureau wou een (tram)reis daar naartoe organiseren, maar kreeg uiteindelijk te horen dat "de veiligheid van de deelnemers niet gewaarborgd kan worden" en heeft de reis afgezegd.
Maar de stad staat toch maar op 3: enkele (Oost)-Duitsers (die Russisch kunnen spreken) zijn daar toch geraakt, maar hun adviezen zijn duidelijk: blijf er maar 1 dag, wandel alleen en blijf nergens staan (wachten op een tram). Naast die 2 Duitsers, ken ik niemand die daar ooit foto's gemaakt heeft en zijn ze volgens mij online (of elders) bijna of helemaal niet te vinden.

2: Gangapur (Pakistan)

Een visum bekomen voor Pakistan vormt in feite geen probleem, maar naar mijn weten heeft nog geen enkele tramliefhebber ooit Gangapur bezocht: het dichtstbijzijnd vliegveld en stad is Lahore en van daar uit zal het vermoedelijk een zware tocht zijn om Gangapur te bereiken. Toch is het rariteit op zich: daar rijdt de laatste paardentram ter wereld in reguliere dienst en de exploitatie is volledig enkelsporig: wanneer 2 trams mekaar ontmoeten, moeten passagiers en bagage overstappen naar de tegemoetkomende tram en worden de paarden omgezet...
Dat dit allemaal zo mooi in detail gekend is, komt dankzij YouTube: een lokale tramliefhebber (?) heeft er al heel wat filmpjes over gepost. Gezien de extreme ligging - geen andere (tram)steden in de buurt, weinig attractief land - is de kans niet groot dat daar veel tramliefhebbers zullen komen.

Filmjes zijn er genoeg en ik heb er maar 1tje uitgekozen (met passende muziek!). Het overstappen gebeurt +/- minuut 3.

http://www.youtube.com/watch?v=KgUTUGGln0Q

1: Chongjin (Noord-Korea)

Over die stad is weinig geweten en tot voor kort wist zelfs niemand dat daar een trambedrijf was: het is ook maar dankzij de satellietbeelden van Google dat men daar een trambedrijf ontdekt heeft. Noord-Korea kan men niet zelfstandig bezoeken: de Staat zal zelf uitmaken wat bezocht kan worden en daar hoort het trambedrijf van Chongjin - zelfs voor een reis voor tramliefhebbers - niet bij.
Toch is het af en toe mogelijk om de stad te bezoeken - uiteraard via reisbureaus - maar uiteraard voor een optreden van de lokale dansers of een operavertoning. Vrij rondlopen is voor toeristen compleet uit den boze en verplaatsingen gebeuren op de raarste momenten (vertrek Pyongyang om 4u om te vermijden dat de bevolking toeristen zou zien). Geen enkele tramliefhebber heeft ooit deze stad bezocht en met zekerheid (Google!) is er 1 tramlijn, met de mogelijkheid dat er ondertussen een 2e bijgekomen is en misschien zelfs een 3e. Maar op Google is te zien wat hier en daar online over de stad te lezen is: stroom is er zelden en zeker niet voldoende om een tram regelmatig te laten rijden. Trolleybussen zijn er ook en deze schijnen ook maar zeer onregelmatig te rijden - wegens gebrek aan elektriciteit. Of de tram daar effectief rijdt, is dus niet geweten, maar wel dat het materiaal tweedehands afkomstig is uit de hoofdstad.

Het trameindpunt, of stelplaats, of wat daar voor moet doorgaan:

http://maps.google.be/maps?q=41.7609...num=1&t=h&z=19

Geen eigen foto's deze keer dus, maar wel de 3 meest ontoegankelijke trambedrijven ter wereld.

focus1965
Old July 14th, 2011, 12:53 AM   #367
focus1965
Registered User

Konotop (Oekraďne): 15/06/1997

In de fotodraad haalde Tauernexpress deze stad aan: een goede reden om daar eens foto's van te posten. Einde jaren '90 kon je in de Oekraďne een hoteltrein charteren voor kleine groepen (+/- 20 man): alzo kon je van tramstad tot tramstad sporen: hotels waren en zijn in kleine steden van bedenkelijke kwaliteit - al moet ik toegeven dat dit ook voor de douche op die hoteltrein gold, al druppelde daar af en toe ook wat warm water uit...

Helaas bestaat die organisatie sinds kort niet meer: ik vind het jammer: de gasten werden echt in de watten gelegd, de prijzen waren correct...

Alzo zijn we dus in Konotop verzeild geraakt: het net telt 3 lijnen die dan nog voor het grootste deel enkelsporig zijn. Konotop kan best een stad zijn, maar naar onze normen is het zelfs geen dorp: de onderstaande foto toont de 45 op lijn 3 aan het eindpunt "Pos. VRZ", dat maar een kilometer of 4 van het "stads"centrum gelegen is. De trambestuurder knoeit wat aan zijn tram, terwijl 2 fietsers overladen met struiken / bloemen (hortensia's?) daar passeren.

Dezelfde tram op dezelfde lijn langs de Ul. Novikova: de gansen vervolledigen het beeld van de landelijke straat.

De Ulitsa Konotopsbrkiy Partizan ziet er bijna identiek uit, behalve dat hier lijn 1 passeert en er geen gansen voor het dekor staat, maar een geit die wat verwonderd naar mij keek...

Natuurlijk is er ook hier en daar bebouwing, zoals hier langs de Bulvard (!!) Sarnavsbkaya: daar passeerde de 69 op lijn 2. Het wagenpark bestaat alleen maar uit KTM 5 trams: vrij saai en weinig origineel, maar gelukkig geldt dit niet voor de lijnen!

Natuurlijk zijn er ook nog uitwijksporen, zoals hier aan de Ploshad Konotupsbkiy Deivziy. de 69 (lijn 2) en 5 (lijn 1) wachten op de tegenligger(s). Op de achtergrond de kantoren van de metaalfabriek "Rode Metallurgie". Die naam heb ik niet bedacht, maar staat er dus in het groot op...

Het aantal leuke fotothema's was daar werkelijk oneindig: alweer langs de Ulitsa Konotopsbrkiy Partizan onderschepte ik de 85 op lijn 1: scheve bovenleidingsmasten, een wachthuisje dat de beste tijd achter de rug heeft en een gespan dat de stilstaande tram inhaalt: dat zijn gewoon allemaal leuke zaken.

Een ander zicht van de Ploshad Konotupsbkiy Deivziy: dit is het hoofdplein en daar vindt men ook de markt. Veel winkels heb ik daar toen niet gezien - omzeggens geen zelfs - en de markt krijgt natuurlijk veel bezoekers. Toch gaat het er anders aan toe dan bij ons: de patattenboer had zijn lading in een veel te kleine aanhanger gepropt en ging er zelf in staan: geďnteresseerde klanten konden naar boven klauteren en een emmer lenen om hun goederen naar beneden te brengen: dit alles, samen met zijn ongetwijfeld nieuwe parasol, is op deze foto te zien. Ik weet niet of het nu nog mogelijk is zo'n taferelen te maken: de foto's zijn nu toch alweer 14 jaar geleden gemaakt! Het trambedrijf - lijnen en materiaal - is alleszins niet veranderd.

Dan bestaat er nog zo'n gebiedje waar de lijnen door parallelle straten gevoerd worden: de straatnamen heb ik niet genoteerd, maar de tram was de 91 op lijn 2.

Het aantal leuke foto's die ik dag gemaakt heb, zijn er teveel om te posten: hier de 93 met een overvolle lading reizigers op lijn 2 langs de Ul. Furmanova. Ook hier is de lijn enkelsporig, met een wisselplaats op de voorgrond.

Het zou niet representatief zijn om enkel de landelijke stukken te belichten: de Prospekt Mira ("Vredelaan") is dus de hoofdweg van Konotop, waar de tramlijnen ook dubbelsporig liggen: plaats zat trouwens! Hier stopte de 97 op lijn 2. Bloembakken op de voorgrond zorgen ervoor dat de reizigers toch nog veilig kunnen in- en uitstappen.

Een foto van het stationsplein en -gebouw mag natuurlijk ook niet ontbreken: de 98 passeert er op lijn 3.

Aan het eindpunt Ul. Depovskaya van lijnen 1 en 3 stond een hele troep "rijpere" dames - allemaal "typisch" gekleed - op de tram te wachten. De eerste tram had zijn grootlichten aan en een bordje "proba" (proberen/proeven!): die 100 was toen ter beschikking gesteld als excursietram en zij mochten / konden dus niet mee.

Ik hou altijd het verkeer nauwlettend in de gaten: enerzijds voor mijn veiligheid, anderzijds om te anticiperen en mijn fotostandpunt toch nog aan te passen indien er een auto zou passeren.
Deze 2 pk vond ik alleszins ook de moeite om op foto te zetten!

Dit maar als tussendoor...

focus1965

Last edited by focus1965; July 12th, 2014 at 06:13 PM. Reason: foto's terug geplaatst
Old July 16th, 2011, 01:05 AM   #368
tauernexpress
Registered User

tauernexpress's Avatar

Likes (Received): 56

Cool! Tiens, ik ben er geweest in 2005 of 2006, toen waren de trams herverfd in wit / bleekblauw / blauw. 't Waren nog altijd KTM-5'en. Ik zal eens mijn dia's zoeken en inscannen een van de komende dagen...
tauernexpress no está en línea   Reply With Quote
Old July 18th, 2011, 03:27 PM   #369
Busfotodotnl
Registered User

Busfotodotnl's Avatar

Likes (Received): 169

Potdomme, zit nu in een tramlijn met een lengte van 38 kilometer. Gezien de deporabele staat van het spoor komt er maar geen einde aan. En zo weer 38 kilometer terug maar wel een prachtlijn wat met doet denken aan de Buurtspoorwegen en haar Nederlandse equivalenten! Mooi dat ik dit nog mag meemaken!
Busfotodotnl no está en línea   Reply With Quote
Old July 18th, 2011, 06:37 PM   #370
focus1965
Registered User

Veel kandidaten zijn er niet meer die aan je beschrijving voldoen: eerst dacht ik Katowice, maar ik denk niet daar nog zo'n lange lijnen bestaan. Lodz heeft nog wel zo'n lange uitloper... afijn: als je terug bent, laat de foto's maar komen (idem dito voor Tauernexpress natuurlijk)!

focus1965
Old July 19th, 2011, 06:35 PM   #371
Busfotodotnl
Registered User

Busfotodotnl's Avatar

Het is niet helemaal waar dat er op internet niets is te vinden over die plaats in Ossetie, op het onvolprezen Railfaneurope is een hele map te vinden. Of dat door di'e Duitsers is gecreeerd zoals je aangaf weet ik niet.

http://www.railfaneurope.net/pix/ru/...avkaz/pix.html
Old July 23rd, 2011, 02:09 AM   #372
Busfotodotnl
Registered User

Busfotodotnl's Avatar

Krakau, Polen (15-16 juli 2011)

Op 15 en 16 juli ben ik in de Poolse stad Krakau geweest. Naast een bezoek aan de toeristische attracties zoals het Oude Marktplein en Wawel en uiteraard de vernietigingskampen bij Oswiecim heb ik ook genoeg tijd gevonden om het uitgebreide tramnet van de stad te ontdekken.

Uitgebreid, zowel in omvang als wat betreft het aantal (soorten) trams dat er rijdt. Het net wordt bereden door 28 tramlijnen die over een tramnet van 84 kilometer totaal 334 kilometer aan verschillende routes rijden. Opvallend bij de door mij bezochte Poolse tramnetten is dat elke lijn een vrij lage frequentie heeft, maar dat elke route wordt bediend door meerdere lijnen. Met frequenties van elke 15 tot 20 minuten worden zo tenminste elke 10 minuten een traject bediend, maar over het algemeen ligt de frequentie nog hoger.

Het tramnet is ogenschijnlijk in goede staat. Het spoor ligt er goed onderhouden bij, waardoor met hoge snelheid gereden kan worden. De vele vrije trambanen (eigenlijk met enkele uitzonderingen alleen maar vrije trambanen) dragen ook bij aan de kwaliteit van het tramnet. Enkele jaren geleden is er een tramtunnel geopend onder het centraal station, waarvan een twee tot drietal lijnen gebruik maakt.

Krakau heeft een zeer divers materieelpark met oude Poolse Konstal-trams, geďmporteerde trams uit Duitsland en Oostenrijk en een groeiend aantal trams die recent nieuwgebouwd zijn voor de stad.

De Konstal 105Na is tussen 1979 en 1992 gebouwd voor Krakau. Van de 170 trams rijden er nog zo'n 155. Ik heb ze alleen in combinatie met bijwagens gezien, zowel 1 als 2.

Uit het Duitse Neurenberg zijn 13 MAN GT6 trams afkomstig. Gebouwd tussen 1962 en 1966 zijn deze in 1994 naar Krakau verhuisd. Ik heb ze alleen op tramlijn 2 zien rijden.

Nadat ze in Wenen niet meer nodig waren door de aflevering van nieuwe ULF-lagevloertrams, werden 73 wagens van het type E1 naar Krakau gehaald. Daar rijden ze samen met 43 bijwagens van het type C3.

Er zijn nog twee Duitse tramseries die in Krakau dienst doen. In 2006 kwamen uit Neurenberg 12 trams met een lagevloermiddendeel. Op de achtergrond rijdt een ander tramtype, wat twee plaatsen hieronder wordt getoond.

Een mooie tramserie die ook in deze Poolse cultuurhoofdstad rijdt is deze uit Dusseldorf. Lekker breed van binnen en met een fijn rijgedrag is de tram erg comfortabel.

De tram op de volgende foto is ook een tweedehandse, en wel uit Oostenrijk. Wie echter deze trams voor het eerst ziet zonder voorkennis, zal geen idee hebben waar deze trams vroeger hebben gereden. Het zijn voormalige Weense metro's, die door de werkplaats van het vervoersbedrijf van Krakau op een zó grondige manier zijn verbouwd dat deze bij mijn weten in Europa zijn weerga niet kent. De Wiener Linien exploiteerde vanaf de 80er jaren metrolijn U6 met tramstellen van Rotax, met zesassige motor- en bijwagens in de combinatie motor+bij+motor+bij+motor. Na instroom van lagevloersneltramstellen in Wenen werd de serie aldaar buitendienst gesteld en doorverkocht aan zowel het Nederlandse Utrecht als het Poolse Krakau. In Utrecht werden de trams met slechts een kleine verbouwing in dienst gesteld in de combinatie motor+bij+motor, maar Krakau pakte het rigoreuzer aan: de trams werden tot achtassige eenrichtingswagens met lagevloerdeel omgebouwd. Hiervoor werd een motorwagen en een bijwagen door midden gezaagd en weer aan elkaar gekoppeld, en werd een deel van de bij of motorwagen tot lagevloerbak verbouwd. In combinatie met een nieuw front zien deze trams er eigenlijk als nieuw uit.

In Utrecht rijden de trams zoals hierboven nog vrijwel onverbouwd rond.

De vloot echt nieuw materieel wordt echter ook steeds groter. Bij Bombardier bestelde het bedrijf in totaal 50 NGT6-trams, waarvan inmiddels een groot deel in dienst is.

Hier nog een foto van een uit Neuremberg afkomstige verbouwde GT6-tram. Deze wagen is nu te huur als party-tram en kwam ook als zodanig langs mijn camera rijden.

Na onderstaande foto heb ik nog een filmpje geplaatst met wat losse door mij gemaakte shots van de trams in Krakau. Ik hoop dat het verhaal hierboven enigszins aantrekkelijk was om te lezen, na twee shifts achter elkaar van in totaal 18 uur weet ik wat ik nu ga doen; slapen!

Old July 23rd, 2011, 02:45 AM   #373
Q3671
Registered User

Q3671's Avatar

Likes (Received): 18

mooi
Old July 23rd, 2011, 02:49 AM   #374
Busfotodotnl
Registered User

Busfotodotnl's Avatar

Toch nog niet direct naar bed, ben bezig met het renderen van een video van meer dan drie kwartier. Benieuwd wat er te zien is? Binnenkort hier terugkomen of een abonnement nemen op mijn Youtube-account!
Old July 23rd, 2011, 06:47 PM   #375
focus1965
Registered User

Inderdaad heel mooi en blijkbaar veel "nieuws" in Krakau. Opvallend is hoe verzorgd en proper de trams daar zijn.
Blijkbaar is dit toch ook weer een stad dat al weer op mijn to-do lijst wordt bijgevoegd.
Maar waarschijnlijk niet meer voor 2011...

focus1965
Old July 24th, 2011, 12:04 AM   #376
JayBeeke
Registered User

Likes (Received): 0

@busfotodotnl: Bedankt voor de foto's! Ik was er vorig jaar. Heb toen een paar korte trips gedaan en één langere naar Nowa Huta en verder. Vanuit het centrum van de stad met lijn 4 (langs de remise) naar het eindpunt Wzgorza Krzeslawickie - een keerlus - en dan terug met lijn 1. Erg leuk, omdat je je af en toe ook bij de Buurtspoorwegen waant Op dat traject werd ook 2 keer gebruik gemaakt van strengelspoor om de sporen over smalle bruggen te leiden. Enfin, genoeg te zien en te beleven

mvg!
JJN
JayBeeke no está en línea   Reply With Quote
Old July 24th, 2011, 12:56 AM   #377
wbrm
Registered User

Likes (Received): 1

Elke foto is prachtig met kraaknette trams...behalve die uit Utrecht!
wbrm no está en línea   Reply With Quote
Old July 24th, 2011, 01:40 AM   #378
focus1965
Registered User

Dat (Utrecht) valt (bij deze foto althans) wel mee.
Hetgeen de lak onherroepelijk beschadigt, is geplakte reclame en poortjes met wieltjes bij wegen/spoorwerken. En verder wat water en zeep om de gewone vuiligheid weg te werken... meer moet dat dus niet zijn om een openbaar vervoer voertuig er acceptabel te doen uitzien. En natuurlijk: geen voertuigen laten buiten rijden met carrosserieschade...

focus1965
Old July 24th, 2011, 04:00 PM   #379
Busfotodotnl
Registered User

Busfotodotnl's Avatar

Łódź, Polen (18 juli 2011)

Enkele dagen na mijn bezoek aan Krakau was ik vanuit Warschau vertrokken naar Łódź om daar in een dag het tramnet te bekijken.

Deze forumpost is nu hier te lezen.

Last edited by Busfotodotnl; October 17th, 2011 at 03:12 AM.
Old July 24th, 2011, 05:05 PM   #380
focus1965
Registered User

Je doet me weer watertanden: er is dus ook daar weer veel bijgekomen: het is gewoon niet bij te houden.

Die 2 trams die je zag waren inderdaad héél lang geleden Duitse trams, afkomstig van Hagen en die bij de opheffing van het trambedrijf aldaar versast zijn geweest naar Innsbruck, waren ze een extra middenbak kregen.

Je film heb ik ook bekeken: blijkbaar is het nu mogelijk om 48' films te posten op YouTube: ook dit is weer nieuw voor mij...
Ik ben maar tot het eerste dorpje geraakt, met die mooie kerk en die oude huizen: bij een volgende gelegenheid ga ik dus ook trachten door te bijten en die hele lijn af te rijden, want het materiaal wordt er maar afwisselender op.

Of bussen een waardig alternatief vormen, weet ik niet: het is een steeds drukker wordende weg en 's winters zal het met de tram zeer zeker sneller gaan, al zou ik niet aan de halte aan 42' willen wachten: een paar gearceerde strepen op die drukke weg: lijkt me niet echt veilig in het donkere...

Al bij al haalt Polen met gemak Roemenië in als het op Duitse tweedehandstrams neerkomt.

Een goede reden om nog eens een uitgebreide Polen-reis op de agenda te plaatsen, maar met alle nieuwe trambedrijven die er de laatste jaren bijgekomen zijn, heb ik meer als reisbestemmingen genoeg...

Dit jaar hoop ik nog een korte Ruslandreis te maken en volgend jaar Spanje nog eens bij te werken: ook daar valt heel veel te zien (en in tegenstelling tot Lodz kan je ook nog wat sightseeing doen, al is Krakau natuurlijk ook best leuk).

Nogmaals dank voor je bijdrage.

focus1965

n.b. die dronken man past volledig bij het verhaal: dit is Polen.

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules