daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Autres - Overige > Fotoforum / Section d'images

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old June 8th, 2009, 04:31 PM   #1
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Likes (Received): 66

(D) Düsseldorf

In het eerste weekend dat ik in Wuppertal was, ben ik met mijn kamergenoot Düsseldorf gaan bezoeken, waarna we iets gingen eten met vrienden van hem. We kenden even veel van de stad, niks dus, parkeerden de auto aan de Schadowstraße en trokken op wandel. Nog steeds februari 2008 dus.

1. Een van de eerste interessante gebouwen die we tegenkwamen was de Sankt Mariä Empfängniskirche.

2. Winkels, tramsporen, redelijk wat auto's, een lichte bocht in de straat: de straat Am Wehrhahn is stedelijkheid ten top, vooral met het Thyssenhaus (95m, 1960) erbij!

3. Toren in de Kasernenstraße, ernaast was men een parking aan het bouwen.

4. Het Stahlhof werd gerenoveerd.

5. Het lange roze gebouw is het Walzstahlhaus.

6. Ernaast staat, met lastig zonlicht, staat GAP 15 (90m, 2005). Dat is niet meer dan een adres, want GAP staat voor Graf-Adolf-Platz.

7. Waarom ik dit getrokken heb, weet ik niet. Ik zal het er toen leuk uitzien gevonden hebben.

8. GAP 15 op zijn slankst.

9. Nog een stevige rakker in de buurt: de LVA of Landesversicherungsanstalt (123m, 1976).

10. Met de Schwanenspiegel erbij.

11. En met GAP 15 erbij.

12. Een letterlijke Schwanenspiegel.

13. Uiteraard gingen wou ik hier naartoe: de Rheinturm (234m, 1981). Dit is de Haroldstraße.

14. Volop geel in het zonlicht, het Ministerie van Economie (58m, 1967). Düsseldorf is tenslotte hoofdstad van Nordrhein-Westfalen.

15. Ondanks 89m hoog, wordt het Vodafone-gebouw uit 1955 overschaduwd door de Rheinturm.

16. Daar zijn we dan.

17. De stad gespiegeld in het schuine vlak.

18. Naast de Rheinturm staan het Portobello-Haus (70m, 2003) en de Stadttor (84m, 1998).

19. Klaar voor de Aufstieg!

Tegen 4 meter per seconde sta ik een poosje later gauw rond de 170m boven de begane grond. Helaas hebben de schuine ramen ook het nadeel dat het niet gemakkelijk fotograferen is. In open lucht kan je niet.

20. In het midden de Stadttor, links de gebouwen van de RWI oftewel Rheinisch-Westfälisches Institut für Wirtschaftsforschung, bedrijfsonderzoeken dus.

21. De Rijn stroomopwaarts. De brug in de verte verbindt Düsseldorf met Neuss.

22. De schuine wanden hebben dan weer het leuke effect dat je recht onder je kan kijken.

23. Richting Bergisches Land. Wuppertal ligt verborgen tussen de heuvels. De oostelijke Rijnoever bij Düsseldorf wordt na het dal heuvelachtig, de westelijke is compleet plat.

24. De aanzet van de Rheinkniebrücke. Enkele torens die al in deze serie voorbijgekomen zijn, staan ook op de foto.

25. Het Parlement van Nordrhein-Westfalen zit geperst tussen de Rheinturm, de Rijn en de Rheinkniebrücke.

26. Over het centrum van de stad heen. De schaduw van de Rheinturm is lang, het is niet lang licht meer.

27.

28. De Rijn met de Rheinkniebrücke en de Oberkasseler Brücke.

29. Links in de verte een mijnterril. Het Ruhrgebiet is inderdaad niet heel veraf.

30. Vodafone is wel op een eigenaardige plek neergepoot, tussen 2 gelijkaardige gebouwen.

31. Héél mooie meander.

32. Stroomopwaarts en stroomafwaarts op dezelfde foto.

33. Voetgangersbrug naar het haventje van de stad.

34. En zo loopt die verder. Zwart-wit wegens kwaliteitsgebrek.

35. Ik wou deze mensen niet storen, dus trok maar over hen heen naar het Neuer Zollhof 3 (1998).

36. Met mijn fototoestel trekken nachtfoto's op niet veel, zeker als het uitzichten zijn, maar deze geven wel een gedacht hoe het er 's nachts uitziet. De lichten aan de horizon is Keulen.

37. Aan de voet van de Rheinturm gaan straffe lampen aan.

38. Het oosten.

39. Maar eens terug naar beneden gaan, je zou hier uren kunnen blijven.

40. Tot slot nog eens de Rheinkniebrücke.

Ik heb er nu geen geslaagde foto van, maar de Marktplatz is écht klein voor een stad van 582.000 inwoners, dat was een complete verrassing. Het was er ook doods, zelfs op zaterdagavond. Maar voor de rest, zoals in de winkelstraat, bruiste de stad maar al te goed. Het lijkt me een geweldige stad.

Last edited by ƒƒ; June 11th, 2009 at 05:08 PM.
ƒƒ no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old June 8th, 2009, 09:33 PM   #2
X38
Registered User

Likes (Received): 21

Mooi werk, ƒƒ, zoals gewoonlijk. Foto 40 vind ik zeer sfeervol! Een afgezaagd concept misschien qua fotografie, maar daarom niet minder mooi!

edit: foto 12 is ook zehr schön.

Last edited by X38; June 8th, 2009 at 10:28 PM.
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old June 8th, 2009, 09:57 PM   #3
jerre
Registered User

Likes (Received): 0

Leuke foto's, ik ben er onlangs ook geweest. De stad heeft me aangenaam verrast moet ik zeggen. Alles op wandelafstand, gezellig historisch centrum en enkele zeer stedelijke plekken, vooral in de buurt van de Köningsallee. Die had ik wel indrukwekkender verwacht, maar het blijft wel de moeite.

De promenade langs de Rijn vond ik ook zeer geslaagd.

Ik was er trouwens ook op een zaterdag en zowel overdag als 's avonds was het daar inderdaad enorm druk.
jerre no está en línea   Reply With Quote
Old June 10th, 2009, 08:59 PM   #4
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2652

Zeer mooie serie, al zijn die vanaf de toren niet steeds even kwaliteitsvol.

Wegens tijdsgebrek en te mooi weer hebben we ons geplande bezoek aan Düsseldorf tijdens de paasvakantie afgelast. Jammer zo te zien, want eigenlijk vind ik de stad mooier dan Keulen.

Medienhafen niet bezocht, ff?
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old June 10th, 2009, 09:29 PM   #5
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Tja het was ook door schuin glas he, en mijn toestel werpt meestal niet zo ver. Medienhafen was er niet bij nee, we zijn nogal lang op de toren gebleven.
Old June 11th, 2009, 04:31 PM   #6
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Dat van die kwaliteit was dan ook geen verwijt, gewoon een vaststelling.
Old April 8th, 2010, 01:53 PM   #7
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Düsseldorf en omgeving

Het was weer zaterdag, dus ik ging wat fietsen. Deze keer stonden de Media Markten en Saturns van Neuss en Düsseldorf op het programma.

1. Op de Nützenberger Straße in Wuppertal ga ik al wat naar boven.

2. Grifflenberg. Tussenin zie je de groene constructie van de Schwebebahn.

3. Friedrichsberg.

4. Toen ik de bocht om reed, dacht ik: "Wat een rare toren heeft die kerk!" Toen ik beter keek, zag ik dat het de schoorsteen van Heizkraftwerk Wuppertal-Elberfeld is die 12 meter lager staat maar met zijn 198m ver uitsteekt boven de Sankt Josephkirche (50m, 1911).

5. Het waaide behoorlijk hard, wind tot 120 km/u. Om te fietsen was het niet gemakkelijk, maar met de auto zo te zien ook niet, zoals hier op de Düsseldorfer Straße in Varresbeck (Wuppertal).

6. De hoge schoorsteen blijft over het gebied waken.

7. Op Google Earth zie je de put duidelijk, vanaf de straat minder, hier nabij Dornap (Wuppertal).

8. Op de Düsseldorfer Straße tussen Wuppertal en Mettmann is het heel rustig. Rechts zie je nog eens mijn fietsje.

9. Hahnenfurth, aan de uiterste grens van Wuppertal.

Op de Elberfelder Straße kwam een van de schroeven van het kader van mijn fiets los, waardoor een dunne stalen staaf bij mijn achterwiel naar buiten veerde. Daar heb ik even moeten nadenken hoe ik het ging oplossen. Met mijn sleutelring kon ik het bij elkaar houden. In Mettmann volgde een afdaling waar ik geen zin had de stoppen.

10. Iets verder, op de grens van Mettmann en Erkrath, loopt de Düssel. Je kan zelf wel bedenken waar die rivier in de Rijn terecht komt. Op het grondgebied van Düsseldorf splitst de Düssel zich in 4 armen, die allemaal in het stadsgebied in de Rijn uitmonden.
Aan diezelfde rivier werden fossielen van onze voorouders gevonden, in het Neandertal.

11. Het Neandertal is nu een natuurreservaat. Ik ging er niet in, want het regende op dat moment en ik had nog een hele weg te gaan.

12. Welkom in Düsseldorf. Zo kom je de stad binnen langs de Nach den Mauresköthen.

13. Rheinturm (234m, 1981) en Stadttor (84m, 1998).

14. Vanop de Fährstraße heb je mooie zichten over de stad, zoals hier stadsdeel Hamm, met links de spoorbrug tussen Düsseldorf en Neuss.

15. Capricorn (2005), DOCK (63m, 2002), Media Tower (67m, 2005), Rheinkniebrücke, Rheinturm, Stadttor.

16. Mijn eerste bestemming: het Huma Einkaufspark in Neuss.

17. Rijn, spoorbrug en haven van Düsseldorf.

18. Düsseldorf.

19.

20. De omgeving van het Huma Einkaufspark in Neuss. Hier het gebouw van United Parcel Service.

21. Haus Paris.

22. Andere gebouwen aan de Breslauer Straße en de Görlitzer Straße.

23. Terug naar Düsseldorf.

24. Sevens Center aan de Königsallee, of kortweg Sevens an der Kö, met 3 verdiepingen Saturn.

25. De hoogste kerk van de stad, de Johanneskirche (87m, 1881).

26. Aan de Am Wehrhahn is een half gebouwd verbindingsstuk van de spoorweg.

27. Via idyllische landschappen bij Mettmann kom ik weer in Wuppertal.

28.

29.
Old April 8th, 2010, 02:17 PM   #8
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Leuk. Ziet er wel wat grauw uit, mede door het weer natuurlijk.
Toch wel een heel stedelijk 'dorf'
Had de stad vorig jaar tijdens de paasvakantie ook willen bezoeken, maar we kwamen net ietsjes tijd tekort.

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules