daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajôh?

Reply

Thread Tools
Old August 30th, 2009, 03:25 PM   #21
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 648

Ik weet niet of ik hier warm of koud van moet worden. Dat er nieuw gebouwd wordt, is goed. Het gaat er echter om wat voor filosofie er achter ligt. Van woningcorporaties moeten mogen we jammer genoeg niet teveel verwachten. Ze spelen zelfs een smerig spelletje over de ruggen van arme mensen heen. Ze weigeren namelijk continu mee te werken aan plannen van de gemeente. Laten we hopen dat de privatisering ooit weer wordt teruggedraaid.

Sponsored Links

Old September 7th, 2009, 10:18 PM   #22
DavíD.
Hoe hoger, hoe beter

DavíD.'s Avatar

Likes (Received): 0

Op de Brede Hilledijk en op het Hillekopplein is men sinds enkele weken druk bezig met het verwijderen van oude sporen:

06.09.09

Iemand enig idee wat de concrete plannen zijn voor het Hillekopplein? En gaat men aan weerszijden van de dijk doorstromingen maken richting Vuurplaat, of alleen aan de zijde waar nu het spoor wordt verwijderd?
DavíD. no está en línea   Reply With Quote
Old September 7th, 2009, 10:21 PM   #23
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1120

Zit nog steeds de vent in die machine die tegen zijn eigen wagen aan stond te pissen?
Old September 7th, 2009, 10:25 PM   #24
DavíD.
Hoe hoger, hoe beter

DavíD.'s Avatar

Wat gaat er trouwens in vredesnaam gebeuren met dit hopeloze stukje Afrikaanderwijk? Het gedeelte tussen Leeuwensteinstraat/Jacominastraat/Bothastraat ligt al sinds jaar en dag gewoon een potje lelijk te wezen.

Heel hoog tijd dat dit veranderd!

Old September 7th, 2009, 10:26 PM   #25
DavíD.
Hoe hoger, hoe beter

DavíD.'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post
Zit nog steeds de vent in die machine die tegen zijn eigen wagen aan stond te pissen?

Haha geweldig.

Niet op gelet, nee.
Old September 7th, 2009, 10:32 PM   #26
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Likes (Received): 3850

@DaviD: Lees even dit draadje en dat van Parkstad terug en je hebt je antwoord op de vragen die je hier boven stelt.

In het kort: Hillekopplein wordt een plein, Brede Hilledijk sluit aan op LoZ.
Stukje braakliggend grond wordt bebouwd medio 2011.

Nieuwste fotoseries: Texel | Groesbeek | Bergen (NH) | Istanbul | Rotterdam

Komende series: Etna, Pompeï, Turijn, Genua, Milaan, Frankfurt, Napels, Athene, Kos, Limassol, Heraklion, Beiroet, Baalbek, Zakynthos, Lissabon, Praag, Berlijn, München, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Apeldoorn, Madrid, Bergen(N), Tromsø
Topaas está en línea ahora   Reply With Quote
Old September 28th, 2009, 08:56 PM   #27
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

28-09:

1.
image hosted on flickr

2.
image hosted on flickr

3.
image hosted on flickr

4.
image hosted on flickr

Komende series: Etna, Pompeï, Turijn, Genua, Milaan, Frankfurt, Napels, Athene, Kos, Limassol, Heraklion, Beiroet, Baalbek, Zakynthos, Lissabon, Praag, Berlijn, München, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Apeldoorn, Madrid, Bergen(N), Tromsø
Old September 28th, 2009, 11:05 PM   #28
Dezz
Dirk

Dezz's Avatar

Likes (Received): 189

Het is ook wel nodig dat de gevels van deze (veelal) prachtige panden op te knappen. Nu maar hopen dat er ook andere winkels in deze straat komen, alhoewel ik denk dat dat bij wishful thinking blijft.

ROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITY
Dezz no está en línea   Reply With Quote
Old September 29th, 2009, 07:32 PM   #29
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

De visie Afrikaanderwijk 2020 is op 24 september aangenomen door de deelraad. Nu gaat de bestemmingsplanprocedure beginnen.

Even speciale aandacht voor het zogeheten dijkparkje:

Digitale deelgemeentepagina 23 september 2009:
Quote:
Behoud dijkpark
Bewoners van de buurtgroep Hillekop en Botha/Jacomina hebben bezwaar gemaakt tegen de plannen in de Visie Afrikaanderwijk.
Een woordvoerder betoogde in de commissievergadering dat er al veel verdichting is in de wijk en dat er op de dijk monumentale bomen staan. “Ik denk dat er ruimte is om te schuiven, er moet serieus gekeken worden naar behoud van het dijkpark aan de Brede Hilledijk.” Een meisje uit de buurt hield voor de commissie een moedig pleidooi om dat dijkparkje te behouden. “Het is al meer dan tien jaar een veilige speelplek en ook volwassenen komen er graag”, sprak ze.

Zeewerende dijk
Dagelijks bestuurder Mieke van der Graaf legde uit dat het gaat om een zeewerende dijk waarop officieel geen bomen mogen staan. Het waterschap staat dit desalniettemin toe, maar heeft het voornemen de dijk met vijftig centimeter te verhogen. Dan moeten de bomen weg en mag geen herplant plaatsvinden op de dijk. Wel zegde Van der Graaf toe in het vervolgtraject te
zullen kijken of de plannen voor het dijkpark aan de Brede Hilledijk anders ingevuld kunnen worden, met het voorbehoud dat het haalbaar (lees: betaalbaar) moet blijven.
Digitale deelgemeentepagina 30 september 2009:

Quote:
De deelraad heeft 24 september ingestemd met de Visie Afrikaanderwijk 2020. Alleen George Verhaegen (Feijenoord in Actie), Yusuf
Tahiroğlu (GroenLinks) en Tuncay Çifçi (CDA) stemden tegen. Een amendement en twee moties van de PvdA werden unaniem aangenomen.

Meer groen

Het amendement zorgt ervoor dat een tekst wordt toegevoegd over uitbreiding van het groen. Bij de uitwerking van de visie moet ten minste 10.700 vierkante meter extra groen worden gerealiseerd voor de leefbaarheid van de Afrikaanderwijk. Bij de eventuele aanleg van een derde stadsbrug moet groen dat dan verdwijnt in de directe omgeving gecompenseerd worden.

Behoud dijkpark

De school waarvoor in de wijkvisie ruimte is gereserveerd ter hoogte van
de Beyerstraat, moet bij voorkeur zo in de wijk worden gesitueerd dat de bouw niet ten koste gaat van groen, zo bepaalt het amendement bovendien. Dagelijks bestuurder Mieke van der Graaf herhaalde in de deelraad de toezegging die zij eerder deed aan insprekers en leden in de commissie
Ruimtelijke Zaken: er wordt met omwonenden gekeken of het groen bij de
Beyerstraat en het dijkpark zo veel mogelijk behouden kunnen blijven.

Old March 21st, 2010, 10:07 AM   #30
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Bovenstaande heeft geleid tot een aanpassing in de plannen voor Leeuwenkuilbuurt/Brabantsehuisjes die op de maquette is verwerkt:

Van Rotterdam LiViN' 20-03:

1.
image hosted on flickr

2.
image hosted on flickr

Old March 21st, 2010, 03:26 PM   #31
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Likes (Received): 1109

De maquette suggereert dat alle blokjes die gekleurd zijn nieuw zijn. Daar waar nu huizen staan zou dat dan sloop en nieuwbouw betekenen. Bij heel wat panden lijkt me dat prima.

Bij een aantal oudere panden zou echter wel op zijn minst de gevel behouden moeten blijven. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan heel wat huizen in de drie blokken ´onderin´ foto 1 van Topaas.

Kan het ook zijn dat de gekleurde blokjes niet alleen maar nieuwbouw maar ook renovatieprojecten zijn? Zo ja, is er al bekend welke panden die nu gekleurd zijn behouden blijven?
VictorJ no está en línea   Reply With Quote
Old March 21st, 2010, 03:47 PM   #32
stapas
Registered User

Likes (Received): 21

Op Livin in de cruise terminal dit weekend stond een maquette, waarop je kon zien wat wordt behouden. Ik denk alleen dat men de buurt iets te dicht aan het bebouwen is. Rond de school, langsheen de Jacobinastraat is nu heel wat speelruimte die drastisch wordt ingeperkt. Voor een buurt met zoveel kinderen vind ik dat toch problematisch. Ook als je de ontwikkelingen langsheen de LoZ bekijkt, blijft er bitter weinig buitenruimte over.
stapas no está en línea   Reply With Quote
Old March 22nd, 2010, 12:16 PM   #33
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Die maquette staat ook in de openingspost, alleen het stukje in de hoek Hilledijk/Brede Hilledijk is aangepast, dat zijn de nu door mij geplaatste foto's.

De speelruimte in de Jacobinastraat is luxe, dit is een tijdelijk ingericht terrein wat al vele jaren wacht op nieuwbouw. Doordat het dijkpark anders ingericht wordt en er een nieuwe school komt (L-vormige gebouw naast het dijkpark) ipv het huidige glazen tentgebouw ontstaat ook weer nieuwe speelruimte.

Er zitten nog een flink aantal interessante en positieve ontwikkelingen tav de inrichting in dit stukje wijk, maar daar nog even geduld voor.

Old March 28th, 2010, 06:40 PM   #34
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Ok, dus als ik het goed begrijp zijn alle gekleurde panden op de maquette sloop & nieuwbouw? Er worden dus vrijwel geen vooroorlogse panden opgeknapt... :-(
Old March 28th, 2010, 06:48 PM   #35
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Er wordt juist wel veel opgeknapt, maar die zijn niet gekleurd in de maquette. Veel te slopen gekleurde blokjes zijn overigens pas na de oorlog neergezet.

Old March 28th, 2010, 07:14 PM   #36
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Hmmm,
Ik heb even geprobeerd een overzichtskaartje te maken.
Binnen de rode lijn ligt het gebied waar tot in de jaren 70 vooroorlogse blokbebouwing stond.
De blauwe en rode gebouwen zijn de nu overgebleven vooroorlogse panden.
De blauwe panden zullen dan nu ook worden gesloopt waardoor alleen de rode panden blijven staan.
Klopt dit overzichtje zo?

Als het klopt ben ik het niet met je eens topaas, dat er veel opgeknapt wordt. Er blijft dan vrijwel niets over als je het mij vraagt...

Last edited by VictorJ; March 28th, 2010 at 07:25 PM. Reason: plaatje wilde niet...
Old March 28th, 2010, 07:44 PM   #37
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Er mist op je plaatje natuurlijk een stevige hoek waar ook nog oude bebouwing staat. De driehoek Hillelaan/Brede Hilledijk waar de Nelson Mandela school in staat is wel erg spijtig dat het plat gaat, al is dat pas als laatste aan de beurt (ws na 2020). Het schijnt echter dat de fundering daar echt te slecht is.

De bebouwing langs de Bloemfonteinstraat is, naast dat het totaal verpest is tijdens diverse renovatierondes ook niet bepaald heel erg mooi, laat staan een prettig woongebied waar je graag vertoeft, hoewel de dealers er ongetwijfeld anders over denken. Terwijl ik dit type kijk ik uit op zo'n prachtig met Trespa verrijkt stukje wijk.

Old March 28th, 2010, 10:41 PM   #38
Unknownsoldier
Registered User

Unknownsoldier's Avatar

Likes (Received): 1

Toch vind ik het gemak waarmee die oude panden worden platgegooid weer opvallend. Het staat buiten kijf dat het in sommige gevallen gewoon echt niet anders kan, maar ik vraag me af of dit voor alles wat hier gesloopt wordt, het geval is. Bij mij komt dan bovendien de vraag op of het feit dat veel van die panden in de loop der jaren vern**kt zijn, nu zo makkelijk mogen verdwijnen. Het zou wmb beter zijn om ook te kijken naar hoe die panden er oorspronkelijk uitzagen en of er nog mogelijkheden zijn om dat (geheel of gedeeltelijk) te herstellen.

Ook hier zijn het maar weer een paar rijtjes of een enkel pand waardoor het verlies niet zo groot lijkt. Maar tel al die rijtjes eens bij elkaar op...

Hoewel nu nog een achterstandswijk, lijkt me dit juist bij uitstek een gebied waar, als het goed wordt aangepakt, straks veel mensen graag willen wonen en daar bovendien (dik) voor willen betalen. Een paar oude gevels lijken me daarom des te meer van toegevoegde waarde...
Unknownsoldier no está en línea   Reply With Quote
Old March 28th, 2010, 11:16 PM   #39
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Maar ook het gemak waarmee weer wordt geroepen "oh, nee, het is oud dus mooi en dus moet het behouden blijven is weer opvallend.

Ook valt me op dat als Crooswijk plat gaat er gejuich op gaat, maar zodra er op Zuid ook maar één aftands en oerlelijk pand gesloopt dreigt te worden de paniek uitbreekt.

Lees voor de grap eens de visie Afrikaanderwijk 2020, de sociologica studie van Crimson (beide snel te vinden via google) er is ook nog een studie verschenen naar het straatbeeld van de Afrikaanderwijk, maar die kan ik zo snel niet meer terugvinden.

Het blok langs de Hillelaan is een mooi blok, weinig discussie mogelijk denk ik, en daarom terrecht dat een traan gelaten wordt als dat plat gaat.

De Afrikaanderwijk is natuurlijk gewoon sociale woningbouw uit de vooroorlogse tijd. Zo grappig dat we het toejuichen dat socoiale woningbouw plat gaat uit de jaren zeventig/tachtig, maar dat evenzeer lelijke bebouwing uit ca 1910 behouden moet blijven omdat er al zo weinig van is (wat overigens niet waar is, heel de Tarwewijk, Rotterdam Noord, Rotterdam West, grote stukken Feijenoord, Katendrecht, Hillesluis en Afrikaanderwijk staan er vol mee).

Is dit nu een straat die je moet behouden omdat het zo mooi en oud is en hoge inkomens gaat lokken?

image hosted on flickr

of dit?

image hosted on flickr

Deze?

image hosted on flickr

Old March 28th, 2010, 11:42 PM   #40
ayelt
So muß das

ayelt's Avatar

Likes (Received): 4

ja.
ayelt no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
afrikaanderwijk, parkstad, rotterdam

Thread Tools