daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojaj˘h?

Reply

Thread Tools
Old March 31st, 2010, 06:40 PM   #61
nickz
Registered User

Likes (Received): 0

@Stapas
Ik wist niet dat er relatief zo veel te koop staat in de goedkope sector.. Een snelle search op Funda gaf me het volgende resultaat (aantal woningen per prijsklasse, onderverdeeld naar woningoppervlak)

tot 100,000
* Tot 50 m▓ (66)
* 50+ m▓ (726)
* 75+ m▓ (114)
* 100+ m▓ (9)
* 150+ m▓ (1)
* 250+ m▓ (1)

100,000 - 200,000
Woonoppervlakte

* Tot 50 m▓ (28)
* 50+ m▓ (2.759)
* 75+ m▓ (1.823)
* 100+ m▓ (597)
* 150+ m▓ (36)
* 250+ m▓ (2)

200,000 - 300,000
Woonoppervlakte

* 50+ m▓ (1.428)
* 75+ m▓ (1.409)
* 100+ m▓ (1.119)
* 150+ m▓ (125)
* 250+ m▓ (2)
nickz no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old March 31st, 2010, 06:47 PM   #62
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Likes (Received): 1286

Quote:
Originally Posted by Topaas View Post
De bebouwing langs de Bloemfonteinstraat is, naast dat het totaal verpest is tijdens diverse renovatierondes ook niet bepaald heel erg mooi, laat staan een prettig woongebied waar je graag vertoeft, hoewel de dealers er ongetwijfeld anders over denken.
1. Ik had je bovenstaande zin zo begrepen, sorry. (en dealers ipv junks natuurlijk)

2-5. Ja, beetje dom van me, toch een studie noemen die ik niet ken. Zal ik niet meer doen.
Toch verwacht je veel van me door naar een studie (zonder link voor mij als luie lezer :-)) te verwijzen. Misschien zou je me kunnen vertellen wat daar in staat waardoor mijn conclusie slaat als een tang op een varken? Welke conclusie bedoel je trouwens? Ik heb niet echt ÚÚn conclusie, maar meerdere ideeen waarom het zou kunnen zijn er zo veel oude bebouwing gesloopt wordt.
VictorJ no está en línea   Reply With Quote
Old March 31st, 2010, 06:59 PM   #63
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Likes (Received): 1286

Quote:
Originally Posted by nickz View Post
@Victorj: ik geloof niet dat er over ongewenste bewoners werd gesproken, hoewel je je kunt afvragen je de term zou moeten bezigen als een gezin met kleine kinderen het kinderfietsje tussen de injectienaalden van argeloze junks moet parkeren.
Ik woon zelf in een wijk die je ┤achterstandswijk┤ zou kunnen noemen. Ik vind (op ÚÚn uitzondering na) mijn buurtbewoners ook niet ongewenst. Zeker niet gezinnetjes met kinderen. Ik stoor mij er aan hoe door sommige in ┤de media┤ gepraat wordt over veel van mijn buurtbewoners omdat ze volgens sommigen de verkeerde religie of het verkeerde inkomen hebben.

Als ik het goed begrijp, is het de bedoeling om de ┤krachtwijken┤ te voorzien van rijkere bewoners. Kennelijk zijn lage inkomens dan ┤ongewenst┤. Zo had ik het woord bedoeld.

Ik heb niet gezegd dat iemand op dit forum de term ┤ongewenst┤ had gebruikt. Het is alleen maar mijn (kennelijk ongelukkige) manier om het idee van ┤middenklasse de stad in door sloop goedkope huizen en terugbouw dure huizen┤ te benoemen.

De schade aan de woningen die je noemt (loden leidingen, tocht, vocht enz) zijn een kwestie van renovatie, niet afbraak. Als deze noodzakelijke renovaties in de afgelopen 100 jaar op tijd waren doorgevoerd was er nu niet zo een achterstand. Loden leidingen worden bijvoorbeeld al heel lang niet meer gebruikt, decenia geleden had een woningcorporatie die al kunnen vervangen (als ze dat niet toch al gedaan hebben).
VictorJ no está en línea   Reply With Quote
Old March 31st, 2010, 07:12 PM   #64
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Likes (Received): 3962

Eigenlijk moet je drie publicaties in samenhang lezen.

1) De studie uitgevoerd in opdracht van Vestia naar het huidige straatbeeld. Daarin lees je oa dat de voorgaande stadsvernieuwingen vooral stadsvernielingen waren en dat sloop niet per definitie de oplossing is. Er wordt als sprekend voorbeel het appartemnetsblokje tegenover het gemaal benoemd, ga voor de grap eens kijken en je begrijpt wat de schrijfster bedoelt. Wat ze ook aangeeft is dat enerzijds de karateristiek van de wijk de kracht is (grote besloten bouwblokken met eenzelfde gevelbeeld) maar ook de zwakte. Ze legt nauwleurig uit hoe je dat kan doorbreken.
Het leuke is dat ze ook enkele relatief eenvoudige en goedkope oplossingen voorstelt zoals witte trespa vervangen door bv rode gevelplaten ed. Niet dat daar alles mee oplost, maar het aanzien wordt een stuk beter.

2) Sociologica (google crimson en sociologica en het is de eerste hit ) is wat ingewikkelder samen te vatten. Komt erop neer dat je met respect voor de huidige bebouwing moet vernieuwen, en feitelijk komt ook voorbij wat hierboven in de discussie voorbij kwam, stuur niet teveel, maar maak de wijk een aantrekkelijke plek. Een heel leuk voorstel in hun studie is bijvoorbeeld om de hekken rond de moskee te slopen (die staan er tussen Afrikaanderpark en de moskee) en het voorplein van de moskee te verbinden met het park. Je maakt op die manier het park functioneler en de moskee opener.
Lees hem toch eens die studie, hij is erg leuk om te lezen.

3) De visie Afrikaanderwijk 2020. Die gaat van drie dingen uit. 1) Bewoners van de Afrikaanderwijk zijn trots op hun wijk en moeten dat vooral ook kunnen zijn. In dat kader worden nu als eerste stap de gevels van de Pretorialaan aangepakt en tracht men de louche zaken te vervangen door wat prettigere zaken. 2) Bewoners moeten binnen de wijk wooncarriÚre kunnen maken. Tussen sociale huur en koop zit een groot gat en dat moet op de een of andere wijze gedicht worden. 3) De wijk moet een mix bevatten aan koop en huur.

Overigens de angst voor slechte uitwerking deel ik minder, maar misschien ben ik bevooroordeeld door de prettige samenwerking tussen onze buurtgroep en de deelgemeente. Maar bv de Leeuwenkuilbuurt krijgt een nieuwe huurwoning in Zuiderspoor en komen uit deze blokken, beweren dat Zuiderspoor geen vooruitgang is tov dit straatbeeld lijkt me niet helemaal reeŰl.

Overigens is dat denk ik ook het probleem van deze discussie. Het meeste wat gesloopt wordt is echt onoogelijk, behalve dat blok Hillelaan, Brede Hilledijk, Bloemfonteinbuurt waar dan net een foto van geplaatst wordt van goolestreetview (ook nog eens met groothoek en oranjevlaggetjes zodat het nog aangenaam lijkt ook. Loop je er inwerkelijkheid door krijg je het benauwd). Dat blok vindt ik ook erg spijtig en ik hoop dat ze toch nog anders zullen besluiten tussen nu en 2020. Als je toch googled op simson en sociologica kom je als bewijs dat ik dat blok wil behouden ook nog een link naar een bewonersreactie tegen waar ik ook ondertekenaar van ben )

image hosted on flickr

Nieuwste fotoseries: Apeldoorn | Texel | Amsterdam | Utrecht | Istanbul

Komende series: Etna, Pompe´, Turijn, Genua, Milaan, Frankfurt, Napels, Athene, Kos, Limassol, Heraklion, Beiroet, Baalbek, Zakynthos, Lissabon, Praag, Berlijn, MŘnchen, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Madrid, Bergen(N), Troms°, Longyearbyen

Last edited by Topaas; March 31st, 2010 at 07:22 PM.
Topaas está en línea ahora   Reply With Quote
Old March 31st, 2010, 08:27 PM   #65
stapas
Registered User

Likes (Received): 21

Topaas - eens met je idee over de moskee -dit hele gebouw moet echt een beeldbepalend gebouw worden. Helaas is het aan de achterzijde (dus niet richting plein), echt huilen hoe het erbij ligt. Binnen echter een prachtig gebouw - ben er 1 keer in geweest tijdens de monumentendagen, en er zit echt wel potentieel in dit gebouw - http://nl.wikipedia.org/wiki/Johan_v...nbarnevelt_HBS

En met het gemaal gebeurt hopelijk ook iets.

(en nog een persoonlijke vete: gooi stadswonen ineens buiten uit de african inn - als er 1 grooteigenaar is die zijn gebouw verwaarloost, dan is het stadswonen wel)

Last edited by stapas; March 31st, 2010 at 08:47 PM.
stapas no está en línea   Reply With Quote
Old March 31st, 2010, 08:44 PM   #66
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Het Gemaal is volop in bedrijf. Ben er vorige week nog op een info-avond gweest en je kan er een fototentoonstelling over Turken in de Afrikaanderwijk kijken.

Die African-Inn is verschrikkelijk:

image hosted on flickr

Komende series: Etna, Pompe´, Turijn, Genua, Milaan, Frankfurt, Napels, Athene, Kos, Limassol, Heraklion, Beiroet, Baalbek, Zakynthos, Lissabon, Praag, Berlijn, MŘnchen, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Madrid, Bergen(N), Troms°, Longyearbyen
Old March 31st, 2010, 08:47 PM   #67
stapas
Registered User

Niet valsspelen he! De onderkant van de african inn is net gerenenoveerd, en dat restaurant ziet er netjes uit.

Bedankt voor de gemaaltip - voor het werk in het verleden nog wel eens gebruikt als we een zaal/restaurant nodig hadden. Wist niet dat er weer activiteit was
Old March 31st, 2010, 08:53 PM   #68
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Oh, dat wist ik niet, kom regelmatig bij het zwembad, maar niet goed gekeken dus. Heeft er in ieder geval wel ruim een jaar zo bijgestaan.

Old March 31st, 2010, 09:37 PM   #69
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 6989

Gerestaureerd!!? Ze hebben de boel gewoon grijs geverfd. Dat samen met de trespa meuk op de 1e foto van topaas om het af te maken.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old March 31st, 2010, 11:03 PM   #70
stapas
Registered User

Nu doen jullie me echt twijfelen - morgen eens langsfietsen.
Volgens telefoongids restaurant Meram (maar hun website vermeldt niks)
Old April 1st, 2010, 11:22 PM   #71
DavÝD.
Hoe hoger, hoe beter

DavÝD.'s Avatar

^ Aan de gevel zie ik niet veel drastische veranderingen. Nu zit Meram er inderdaad en op de hoek nog een Turks fastoodrestaurantje, net als op de andere hoek van de straat overigens.
DavÝD. no está en línea   Reply With Quote
Old April 3rd, 2010, 12:11 AM   #72
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

02-04:

1. Onderkant African Inn is inderdaad opgeknapt
image hosted on flickr

2.
image hosted on flickr

Old May 21st, 2010, 09:48 PM   #73
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Gisteravond is het aangepaste stedebouwkundig ontwerp voor het gedeelte Brabantse Huisjes/ Leeuwenkuil gepresenteerd aan de bewoners.

20-05:

image hosted on flickr

Het dijklichaam is de Brede Hilledijk, je kijkt richting de Laan op Zuid.

Het blok rechtsonder is de toekomstige nieuwe school op de plek waar nu het tentgebouw staat. Dit wordt geen torentje. Een of ander figuur die actief is op skyscrapercity vond het nodig met blokjes te spelen en een torentje te maken

Old May 21st, 2010, 10:23 PM   #74
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 1177

Ik zie een parkje en een binnentuin. De LoZ zal sterk opknappen van de bebouwing aan de westzijde van de weg.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old May 21st, 2010, 10:52 PM   #75
harriel
Registered User

harriel's Avatar

Kijk dat ziet er een heel stuk beter uit dan de vorige plannen!

Die oranje vlakken tussen de blokken is dat parkeren en daarop gemeenschappelijke ruimte? Want ik zie weinig parkeerplekken langs de straten.

Jammer dat de bouwblokken allemaal een plat dak krijgen. Daar horen eigenlijk allemaal puntdakjes.

Verder leuk inspelen op de plannen om de dijk de buurt/wijk in te trekken.
harriel no está en línea   Reply With Quote
Old May 22nd, 2010, 09:04 PM   #76
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Of de bouwblokken een plat dak krijgen is nog niet te zeggen, dit is het stedebouwkundig plan. In dit werkmodel zitten ook nog poorten, die komen er zeker niet.

Het parkeren gaat onder de woningen plaatsvinden. Op het huidige maaiveldniveau komt parkeergelegenheid, doordat alle straten fors opgehoogd gaan worden (de woningen langs de Hilledijk komen op gelijke hoogte met de dijk!) ontstaat onder deze woningen de ruimte voor een een- en tweelaags garage.

Er komen in dit bouwblok geen auto's bovengronds.

Old August 29th, 2010, 11:15 AM   #77
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Er is een leuke website online voor de vernieuwing van de Afrikaanderwijk: www.afrikaanderwijk2020.nl .

Hier zijn ook de eerste impressies voor de bloemfonteinbuurt te vinden: link

Old September 15th, 2010, 09:52 PM   #78
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

De renovatie van het Kasteel is begonnen

15-09:

1.
image hosted on flickr

2.
image hosted on flickr

3.
image hosted on flickr

4.
image hosted on flickr

Old September 15th, 2010, 10:31 PM   #79
hoogbouwe
Registered User

hoogbouwe's Avatar

Likes (Received): 136

Mooi dat ze het gaan renoveren
Old September 15th, 2010, 11:06 PM   #80
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 6989

Er staan best wat juweeltjes in de wijk. Mooi dat dit wordt gerenoveerd, al lijkt het er niet eens zo beroerd uit te zien.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
afrikaanderwijk, parkstad, rotterdam

Thread Tools

Posting Rules