daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Urbania

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 1 votes, 5.00 average.
Old July 7th, 2009, 10:56 PM   #1
Mayor Tom
Yup

Mayor Tom's Avatar

Likes (Received): 0

JEDDAH | Kingdom Tower | 1001m | 161fl+ | U/C

Vandaag in de Standaard gelezen:

Quote:
Originally Posted by De Standaard
Bouwheer van Kingdom Tower moet ambities bijstellen
Page PDF Pagina

Een toren van een mijl hoog is te hoog gegrepen.

Brussel

Met de Kingdom Tower in Jeddah wil Saudi-Arabië de hoogste wolkenkrabber ter wereld bouwen. Al in 2003 droomde Al-Waleed bin Talal, de kroonprins van Saudi-Arabië, luidop van een toren van 1.609 meter, of een mijl. De prins, grootste aandeelhouder van Citigroup en investeerder in tal van andere bedrijven, heeft ondertussen zijn aanval van hemeljeuk wat moeten temperen, want de crisis heeft aan het kapitaal van de Saudische koninklijke familie geknabbeld. Een toren van een kilometer dan maar, dat zou wel haalbaar moeten zijn. Aan de naaldvormige wolkenkrabber hangt een prijskaartje van 19miljard euro.

Die zou meer dan 200 verdiepingen tellen en in de basis een uitgebreid winkel- en conferentiecentrum herbergen. Hogerop komen een vijfsterrenhotel, kantoren en luxueuze appartementen. De Kingdom Tower is het koninginnenstuk van Kingdom City, een bouwproject nabij de internationale luchthaven van Jeddah, de op één na grootste stad van Saudi-Arabië, met 3,5 miljoen inwoners. Op een terrein van 530 hectare en een woonoppervlakte van 23miljoen vierkante meter moet Kingdom City op termijn 80.000 mensen huisvesten en 250.000 bezoekers kunnen ontvangen.

Toch zag het er tot voor kort niet goed uit, want in het voorjaar heeft de Amerikaanse firma Bechtel, die de werkzaamheden zou uitvoeren, zich teruggetrokken uit het project. Maar nu kan de prins vol trots aankondigen dat het Saudische bedrijf Emaar projectcoördinator van de Kingdom Tower wordt, al is het nog steeds niet 100 procent zeker dat de toren er echt komt.

De hoogste wolkenkrabber van dit moment, de Burj Dubai in Dubai, staat ook al op naam van Emaar. En de firma die de 818 meter hoge toren heeft gebouwd, is de Belgische groep Besix, een van de bevoorrechte partners van Emaar. 'Wij zijn ook geïnteresseerd in het Saudische project', zegt Bart Wuyts, communicatiemanager van Besix. 'Er zijn nog geen concrete plannen, maar als het prijskaartje van het project er goed uit ziet, zullen we zeker meedingen naar het contract.'

De Saudische kroonprins is echter niet de enige die 'de grootste wil hebben'. In dat andere emiraat, Koeweit, wordt de bouw gepland van de Burj Mubarak al-Kabir, een wolkenkrabber van exact een kilometer én een meter. Verwacht wordt dat de Koeweiti's eerder klaar zullen zijn. En dan zal de Saudische kroonprins op zoek moeten naar een nóg hogere Toren van Babel. (eds)

corelio

Thread op Skycrapercity: http://www.skyscrapercity.com/showth...525819&page=37

Foto:

Mayor Tom no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old July 8th, 2009, 12:22 AM   #2
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Deze toren is toch echt wel veel mooier dan de Burj-Dubai.

Alleen dat bovenste stuk (vanaf het kleurverschil) zouden ze wel in Brussel mogen zetten, ik denk een meter of 200 en dan zouden we hier hoogstwaarschijnlijk een pak dansende bananen zien.
vank no está en línea   Reply With Quote
Old July 8th, 2009, 04:00 PM   #3
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2908

Lijkt wel een raket...
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old April 12th, 2011, 04:40 PM   #4
AEvolution
Registered User

AEvolution's Avatar

Likes (Received): 74

Op het internationale deel is er al genoeg aandacht voor, maar op het NL deel heb ik hier nog niets over gelezen. Er is goedkeuring gegeven voor de bouw van de 1609 meter hoge Kingdom Tower.

Quote:
Saudi Arabia's mile-high Kingdom Tower gets green-lit

By Mark Brown
11 April 11

Comments 2

The Saudi Arabian government has green-lit the construction of the world's largest tower: a staggering, record-shattering mile-high cloud-tickler from Riyadh's Kingdom Holding Company.

The Kingdom Tower is so big that it would take an elevator 12 minutes to reach the top, and its endless office, hotel and residential spaces will offer 38 million square feet of floor space. It also nearly doubles the world's current tallest building: the 2,717-foot Burj Khalifa in Dubai.

But as anyone who's ever built a monster Jenga tower will know, extra height causes extra problems. How do you stop a mile-high needle from toppling in the wind, and under its own weight?

The Daily writes that it will feature a balancing pendulum structure in its top to stop it toppling over. When the project was first announced, in 2007, the architecture firm said wind-detecting sensors would direct stabilising aileron-like fins -- which run the length of the tower's frame -- to control resonant motion and drift.

In that same information package, the tower creators promise that the skyscraper will be sustainable, with a low environmental impact. To achieve this, the tower will be kitted out with wind turbines, photovoltaic panels, heliostats (those mirrors that bump sunlight into a central solar-sucker) and sewage treatment facilities.

Instead of dropping the tower in a well established city, the Kingdom Holding Company will construct a city to fit around the skyscraper. An 8.9-square-mile city will be built in the costal area of Jeddah, which can accommodate 80,000 people and a further million visitors to the tower.

The soaring building has been designed by American architect Adrian Smith, whose vast resume includes the Broadgate Tower skyscraper in London, the Jin Mao Tower in Shanghai and the current tallest building, the Burj Khalifa.

The outlandish Kingdom Tower is expected to cost around $30 billion (£18 billion) to construct. In comparison, the Burj Khalifa cost just over $1.5 billion to build.

Update 18:25 11/04/2011. Adrian Smith + Gordon Gill Architecture has told Wired.co.uk that it is "definitely not working on a mile-high tower design", and the reports are based on anonymous and unofficial sources.

AEvolution no está en línea   Reply With Quote
Old April 12th, 2011, 05:02 PM   #5
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Nog een nutteloos bouwwerk erbij. Deze toren verdient het niet dat erover gesproken wordt.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old April 12th, 2011, 07:42 PM   #6
Mike____
(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Mike____'s Avatar

Likes (Received): 507

wordt er in die landen ooit eens iets nuttig gebouwd ?!?

Mike____ no está en línea   Reply With Quote
Old April 12th, 2011, 10:08 PM   #7
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Die landen zijn nu al de voorzieningen aan het leggen voor de bevolkingsgroei. Maar ze zijn er wel heel vroeg bij?
3) Bruges, Belgium (view summary)
Old April 12th, 2011, 10:29 PM   #8
Buffalo Soldier
amai

Buffalo Soldier's Avatar

1600m?
Da's gewoon belachelijk :s
Buffalo Soldier no está en línea   Reply With Quote
Old April 12th, 2011, 10:59 PM   #9
JumpV
-

JumpV's Avatar

Likes (Received): 42

Ik ga alvast vlieglessen volgen :P
JumpV no está en línea   Reply With Quote
Old April 13th, 2011, 10:42 AM   #10
Dequal
Architect

Dequal's Avatar

Likes (Received): 369

Quote:
Originally Posted by vank View Post
Deze toren is toch echt wel veel mooier dan de Burj-Dubai.

Alleen dat bovenste stuk (vanaf het kleurverschil) zouden ze wel in Brussel mogen zetten, ik denk een meter of 200 en dan zouden we hier hoogstwaarschijnlijk een pak dansende bananen zien.
ale, deze toren is echt niet mooier hoor.
Old April 13th, 2011, 02:15 PM   #11
kweenie
Kweenie

Likes (Received): 67

lelijk gebouw, geldverspilling van de ergste soort.
En een 'low environmental impact', ik zou eens willen weten hoeveel grondstoffen hiervoor nutteloos opgebruikt worden.
Jammer dat die rijken in het midden-oosten hun geld zo graag uitgeven aan prestigeprojectjes in plaats van er iets nuttigs mee te doen.
Het design vind ik zeker niet lelijk op de makette, dat op de eerste foto lijkt op een futuristisch droombeeld uit de jaren 60.
Ik hoop echt dat ze geldproblemen krijgen ofzo.
kweenie no está en línea   Reply With Quote
Old April 13th, 2011, 04:21 PM   #12
CityVibes
Registered User

He he, ik had toch een andere reactie verwacht van Skyscraper - liefhebbers? Ik vind dit fantastisch! Is het waanzin, geldverspilling, enz ...? Ergens wel, maar de mens (de rijkste mens) zal altijd zijn grenzen willen blijven verleggen.
Al onze kathedralen en andere immense bouwwerken van vroeger vertellen eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal, maar op vandaag worden ze wel de hemel ingeprezen.
Voor schoonheid en machtsvertoon wordt altijd een zekere prijs betaald.

Als deze toren een slechte invloed heeft op mens en milieu zegt mijn geweten me dat ik er tegen moet zijn, maar toch ben ik er door gefascineerd. En uiteindelijk brengt elke constructie (hoe klein ook) vervuiling en overlast met zich mee, waar trek je de lijn dan?
CityVibes no está en línea   Reply With Quote
Old April 13th, 2011, 07:24 PM   #13
the_mirage
Registered User

Likes (Received): 15

Hier trek je de lijn.
Old April 13th, 2011, 07:40 PM   #14
g-ron
Registered User

g-ron's Avatar

Volgens mij zal de bouw van deze toren er op zijn eentje voor zorgen dat de staalprijs wereldwijd de hoogte in gaat Wat een verspilling van grondstoffen en energie.
g-ron no está en línea   Reply With Quote
Old April 13th, 2011, 08:00 PM   #15
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Qua ruimtelijke ordening is hij dan wel weer milieuvriendelijk.
Want in België hadden ze voor die 1600m. onmenselijk veel bos en weilanden verkaveld.

In New York zouden dat ook 4 torens worden.
Nu is het beperkt tot 1 gebouw.

Zolang het veilig is vind ik het wel Ok, maar ik twijfel daaraan 1600m. moet gigantische schommelingen geven daarboven dat het haast onaangenaam is om te werken of te wonen.
3) Bruges, Belgium (view summary)
Old April 13th, 2011, 09:51 PM   #16
kweenie
Kweenie

Likes (Received): 67

Ruimtelijke ordening in Saudi-Arabië? Das een land waar alleen leegte zou moeten sneuvelen voor uitbreiding.
En oké, ik ben een liefhebber van hoogbouw..maar van verantwoorde hoogbouw. Steden waar men door plaatsgebrek in het centrum de hoogte in gaat, dat vind ik facinerend.
Zo'n prestigeproject dat een hele stad in z'n shaduw zet niet.
Natuurlijk zou ook ik het gevoel wel een willen meemaken de lift te nemen in een gebouw van meer dan een kilometer hoog, maar ik vind de voordelen hier niet opwegen tegen de nadelen.
kweenie no está en línea   Reply With Quote
Old April 14th, 2011, 03:27 AM   #17
jonas.coryn
Registered User

jonas.coryn's Avatar

Likes (Received): 2

Die mannen zullen bijna even hoog zitten als The Jetsons.

Ik had liever een toren gehad van 900 meter ofzo. De huidige recordhouder meet 818 meter, liever een nieuwe van 900, dan weer een van 1000, dan 1100, enz. Meteen 1600 meter, dat zal wel enkele decennia ongeslagen blijven denk ik dan. Beetje saai zo

Verder een enorm gewaagd project natuurlijk, 5x de Eifeltoren is surreëel. Je zal deze van 100km ver zien ofzo. Het zal toch een wereldwonder zijn als deze er effectief komt.
jonas.coryn no está en línea   Reply With Quote
Old April 14th, 2011, 12:55 PM   #18
Mike____
(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Mike____'s Avatar

Likes (Received): 507

nog wat foto's van dit mottig schepsel!

Mike____ no está en línea   Reply With Quote
Old April 14th, 2011, 01:06 PM   #19
X38
Registered User

Likes (Received): 21

De bouwheer van dit gebouw heeft duidelijk een héél klein piemeltje...
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old April 14th, 2011, 04:29 PM   #20
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 293

Naast compensatiebossen bestaan er nu dus ook compensatiepiemels.

Tsja, ik als stedenbouwer wordt er niet wild van, want mijn interesse gaat meer naar beleving van de stad en zijn levendigheid. Dit soort lompe dingen zijn wel grappig, maar verder schieten we er denk ik weinig mee op.

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules