|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving. |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Nr. 11 NL: Enschede (65x)
Enschede passeerde nog niet zo lang geleden Apeldoorn als elfde gemeente van Nederland. Aangezien Apeldoorn een beetje in dezelfde richting ligt, combineerde ik deze twee steden in een tweedaagse trip. In Enschede nam ik een hotel, van waaruit ik een prachtig uitzicht had over de stad. Enschede is hier en daar toch wel een aardige stad vind ik. De Oude Markt vind ik zelfs uitzonderlijk. Zelden heb ik zo'n mooie, gezellige markt gezien. Het zat er op deze warme augustusdag bomvol. Van pure gezelligheid.
De reportage van Apeldoorn volgt binnenkort. ![]() 1: ![]() 2: ![]() 3: Het station: ![]() 4: De Grolsch Veste, het stadion van FC Twente, werd geopend in 1998. Tot aan de verbouwing vorig jaar heette het stadion nog Arke Stadion: ![]() 5: ![]() 6: De oude hoofdingang. Het hek is een gift van de supportersvereniging: ![]() 7: ![]() 8: Typisch Twentse vakwerkboerderij aan de Van Heeksbleeklaan: ![]() 9: ![]() 10: Abraham Ledeboerpark: ![]() 11: ![]() 12: De ingang van het park: ![]() 13: De singels omringen de binnenstad. Dit is de Lasondersingel: ![]() 14: Het Rijksmuseum Twenthe is een museum voor oude en moderne kunst, en werd geopend in 1930: ![]() 15: De Gronausestraat loopt via Enschede naar de Duitse grens. Hier de bebouwde kom van Glanerbrug: ![]() 16: De hervormde kerk van Glanerbrug: ![]() 17: En hier ben ik in Duitsland. Nordrhein-Westfalen is een van de zestien deelstaten van Duitsland: ![]() 18: Gronau is de eerste Duitse grensplaats: ![]() 19: Ik ga maar weer terug naar Nederland: ![]() ![]() 20: Glanerbrug ontleent zijn naam aan de brug over de Glanerbeek: ![]() 21: Grenspaal 848: ![]() 22: Het midden van de Glanerbeek vormt de grens tussen Nederland en Duitsland: ![]() 23: Høkers?: ![]() ![]() 24: Terug in de stad, met hier de stedelijke Boulevard 1945: ![]() 25: ![]() 26: De HTS-toren (met punt 101,42 meter) is vooralsnog de hoogste toren van Enschede: ![]() 27: Het stadhuis van Enschede werd gebouwd door Gijbert Friedhoff, en voltooid in 1933: ![]() 28: 't Ei van Ko is een kunstwerk, vernoemd naar voormalig burgemeester Ko Wierenga: ![]() 29: De rooms-katholieke St. Jacobuskerk aan de Oude Markt verving in 1933 een oudere kerk ter plaatse. De kerk is in neo-romaanse stijl uitgevoerd: ![]() 30: ![]() 31: ![]() 32: Panden aan de zuidoostzijde van de Oude Markt: ![]() 33: Gezellige drukte: ![]() 34: Het herinneringsmonument: ![]() 35: ![]() 36: ![]() 37: De hervormde Grote Kerk ontstond uit een romaanse kerk van rond 1200, en is daarna meerdere keren verbouwd en uitgebreid: ![]() 38: De kerk is in Bentheimer zandsteen opgetrokken: ![]() 39: Panden op hoek Haverstraatpassage: ![]() 40: In de middeleeuwen liepen twee grachten in een eivorm rondom de stad. Dit patroon is vandaag de dag nog herkenbaar. Het Noorderhagen maakt deel uit van dit patroon. Op de achtergrond de HTS-toren: ![]() 41: Stadsgravenstraat: ![]() 42: In de oude Menistenkerk is discotheek Revelation gevestigd: ![]() 43: Walstraat: ![]() 44: Na de Grunningerbabes nu ook de Tukkerbabes: ![]() ![]() 45: Nou vooruit, jij mag er ook bij: ![]() ![]() 46: Groepje whiggers: ![]() 47: Met de herinrichting van het H.J. van Heekplein kreeg de binnenstad een geschikte plaats voor een markt en evenementen: ![]() 48: Hermestoren (52 meter) + Bijenkorf: ![]() 49: ![]() 50: HTS-toren: ![]() 51: ![]() 52: Het Elderinkshuis (1783) aan De Klomp is het oudste nog bestaande huis van Enschede. Het huis diende als herberg, en bleef bespaard na de derde grote stadsbrand in 1862: ![]() 53: De toren van het stadhuis by night: ![]() 54: En die van de Grote Kerk. Ondertussen blijft het gezellig op de markt: ![]() 55: ![]() 56: Het is tijd om mijn hotel op te zoeken: ![]() ![]() 57: Hier heb ik een prachtig uitzicht over de stad. Echt genieten; een verfrissende wind op deze warme dag, met een ijskoude cola in de hand: ![]() ![]() 58: Nog eens de toren van het stadhuis: ![]() 59: De volgende ochtend. Te zien zijn onder andere de toren van de Grote Kerk, het stadhuis en de Hermestoren: ![]() 60: ![]() 61: Hermes- en HTS-toren: ![]() 62: ![]() 63: De heuvels richting Duitsland: ![]() 64: Het Eden Dish Hotel (45,60 meter). Ergens daarboven was mijn kamer: ![]() 65: En nu op naar... Apeldoorn: ![]() ![]() Dag 2: Apeldoorn Grootste gemeenten Nederland: 1: Amsterdam (dag 1) (dag 2) 2: Rotterdam (dag 1) (dag 2) 3: Den Haag (dag 1) (dag 2) 4: Utrecht (dag 1) (dag 2) 5: Eindhoven (juli) (september) 6: Tilburg 7: Almere 8: Groningen (dag 1) (dag 2) 9: Breda (dag 1) (dag 2) 10: Nijmegen 11: Enschede 12: Apeldoorn 13: Haarlem 14: Arnhem 15: Zaanstad (dag 1) (dag 2) 16: Amersfoort 17: Haarlemmermeer (deel 1) (deel 2)
http://www.sinds1980.nl - Hobbyfotografie van Tilburgse bodem Last edited by Sinds1980; April 7th, 2011 at 08:41 PM. Reason: Links toegevoegd. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
geweldige serie weer!
Die Wiggers kunnen echt niet. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Registered User
|
leuke serie. Veel gewandeld, of had je een tweewieler bij? De Oude Markt is een van de betere plekjes in Enschede, erg gezellig op de goeie momenten!
De binnentuin van het Rijksmuseum Twenthe (14) is ook een bezoekje waard, mooi plekje. Niet in Roombeek geweest? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Registered User
|
Ik besefte pas achteraf dat ik Roombeek vergeten was.Een gedeelte heb ik te voet gedaan, een ander gedeelte per fiets (gehuurd).
|
|
|
#5 |
|
Annoying member
Likes (Received): 60
|
Mooie serie! Ook mooi dat je je zo goed verdiept hebt in alles, chapeau!
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Error
|
Mooie foto's en leerzame beschrijvingen. Zo leer ik ook nog iets over mijn woonplaats
![]() Wanneer ben je trouwens in Enschede geweest als ik vragen mag? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
der Niederländer
|
Mooie serie! De stad is in de voorbije pakweg 10 jaar aanzienlijk opgeknapt waardoor het van een imo ietwat saaie, grauwe provinciestad plots een erg aantrekkelijke stad is geworden waar je prima kunt shoppen en stappen.
|
|
|
#8 |
|
Registered User
|
Leuk! Ik zie dat gebloemde bermuda's big waren in Enschede, deze zomer.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Registered User
Likes (Received): 432
|
Die hoofdingang van De Grolsh Veste, kan echt niet!
Jezus zeg, hoe bedoel je Liverpool wannabe. Ben ook benieuwd hoe het klinkt als Enschedeese wiggers praten. Wel leuke serie hoor. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Annoying member
Likes (Received): 60
|
![]() Dat is de oude hoofdingang, de nieuwe zit aan de achterkant. En het hek is een gift van de supportersvereniging. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Gouda's Glorie
Likes (Received): 94
|
Lijkt wel alsof de halve stad in de jaren 30 gebouwd is, mooi.
|
|
|
#12 |
|
Enschede goes high 8)
|
Ah mijn stadje! Je hebt Enschede precies vast gelegd, zoals het hoort. Knus, maar toch stedelijk!
Wat vond je van het Abraham Ledeboerpark? Mijn inziens 1 van de mooiste van Nederland. Zeker door alle dieren waar je zo dicht bij kunt komen (herten, ezels, schapen etc). Ik ontspan hier vaak in het weekend. Jammer dat je Roombeek bent vergeten, wat toch wel het mooiste stuk van Enschede is geworden, qua architectuur.
|
|
|
#13 |
|
AstroNout
Likes (Received): 34
|
Helemaal mee eens, al kon je er 10 jr. geleden ook al prima stappen en shoppen. Heb van '93 tot '97 in Enschede gewoond. Daarna ben ik alleen nog enkele keren op de campus geweest. Telkens als ik nu foto's van de stad zie, denk ik bij mezelf 'deze stad is echt ten goede veranderd'. Moet toch maar weer eens het centrum bezoeken...
|
|
|
#14 |
|
Henk
|
Bravo voor deze leuke serie. Je hebt als buitenstaander je goed verdiept in de stad. Je commentaat is overal juist en heb geen fouten ontdekt. Ter aanvulling: bij de kerk op de markt kun je aan de gezandstraalde kleur zien hoe het paleis op de Dam in Amsterdam er uit gaat zien. En over het Enschedese stadhuis: het is gebouwd door Gijbert Friedhoff. Er is net een tentoonstelling over deze architect geopend in het Rijksmuseum Twente aan de Lasondersingel.
Wat dit stadhuis aangaat durf ik de stelling aan dat dit het op 1 na mooiste 20e eeuwse stadhuis in Nederland is. Na Hilversum natuurlijk. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
der Niederländer
|
Mooier dan die van Rotterdam?
|
|
|
#16 |
|
Henk
|
Ja, Mooier dan Rotterdam. Zonder twijfel is het Rotterdamse stadhuis mooi. Maar de architect heeft (deels) teruggegrepen op oude vormen. Het blinkt niet uit in orginaliteit.
Voor het Enschedese zie:http://www.enschede-stad.nl/gebouwen...s&foto=&page=3 |
|
|
|
|
|
#17 | |
|
der Niederländer
|
Quote:
|
|
|
|
#18 | |||
|
Registered User
|
Dank voor de reacties!
![]() Begin augustus. Quote:
![]() Quote:
Quote:
Info toegevoegd.
|
|
|
|
#19 |
|
Registered User
Likes (Received): 4
|
Leuke serie! Alleen verdomd jammer dat je Roombeek niet hebt bezocht, dat is m.i. toch wel het mooiste deel van Enschede samen met de parken.
|
|
|
#20 |
|
der Niederländer
|
Ik denk dat ie een reden wilde houden om de stad nog eens te bezoeken
|
![]() |
| Thread Tools | |