daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Nordic & Baltic > General development > Sweden > Malmö

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 8 votes, 3.50 average. Display Modes
Old May 12th, 2012, 11:39 AM   #221
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Likes (Received): 32

Quote:
Originally Posted by staff View Post
Och inte var det en fin whiskycheddar heller

Varför måste såna filmer vara såååå b-iga?
[juxtaposition] está en línea ahora   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 12th, 2012, 11:46 AM   #222
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Huggkruka View Post
Jag förstår inte helt kritiken mot den här byggnaden... det är en stor best, men den ligger också i ett område som kan tåla det. Sveriges tredje mest använda station eller vad det nu är, där kan det stå ett stort hus tycker jag. Så länge det bildar täta gaturum, vilket det ser ut att göra, och inte har några stora baksidor/slutna fasader, vilket det inte ser ut att ha, så gör det inget. Tror spelet mellan Hilton, som är uttrycksfullt och detaljerat, och det nya höghuset som är slätt och simpelt, kan bli helt OK.

Sen att FOJAB's kommentarer är löjliga och vaga försök på att dölja det faktum att detta är en fråga om kvadratmeter och budget och inte estetik - det är en annan femma. En stor fasad på 70x20 meter mot en kyrka kan bara inte vara diskret.
staff uttrycker sig väl ovan. För min del skulle jag vilja tillägga, lite kort bara, att det handlar om det i området finns väldigt mycket fin arkitektur och att det här huset av bilderna att döma inte kommer i närheten av den klassen.

Sen blir det ju då inte bättre när Fojab-killen säger att de ritat byggnaden som de gjort just av respekt för den omgivningen.

-----

Fojab som f ö utreds för korruption. Ja, jag tar tillfället i akt
Old May 14th, 2012, 10:57 AM   #223
Muthai
KTH-student

Muthai's Avatar

Likes (Received): 1

Jag håller med Huggkruka. Målet måste ju ändå vara att bebyggelsetillskottet ska bidra och understödja ett stadsliv. Ett stadsliv som i sin tur styrker områdets attraktivitet för både människor och för handel. Arkitekturen är inte så vacker, kanske. Men det är en subjektiv åsikt om byggnadens "representativa form" (som Lars Marcus benämner det). Performativt uppfyller det planerade komplexet helt och hållet vad som kan förväntas. Sedan är naturligtvis byggnadens representativa form naturligtvis minst lika viktigt. Även i den frågan tycker jag Huggkruka har en poäng. Platsen klarar enligt mig faktiskt av den skala som Triangeln innebär. Jag hade gärna sett att arkitekturen hade varit mer spännande/nydanande. Men jag tror dock att Triangeln kommer att vara ett positivt tillskott.
Muthai no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2012, 12:24 PM   #224
staff
囧!

staff's Avatar

Likes (Received): 100

Jag tvivlar inte på att det kommer innebära en enorm, positiv injektion för stadslivet i området (tydligen passerar 100.000 människor där dagligen, men där finns "ingenting" för närvarande). Det var förutsättningen när planerna inleddes-- att baksidan av Triangeln skulle bli en ny framsida i och med att en ny tågstation byggdes där. Det är liksom hela förutsättningen-- och FOJAB har ju inte misslyckats med det. Vad jag tycker att de har misslyckats med är att skapa en attraktiv och iögonfallande byggnad på ett av stadens mest centrala lägen. Detta området är Malmös motsvarighet till typ Slussen i Stockholm (dvs. inte absoluta centrum/city, men en central nod söder om den absoluta stadskärnan). Ambitionerna borde vara höga (och var det när planarbetet inleddes)-- men jag tycker att det har urvattnats allt eftersom. Men som du säger, vad man tycker om utseendet eller den "representativa formen" är så klart helt och hållet subjektivt.

Sen har Malmöiter en tendens att såga allt, oavsett, också. Avadådå!

Last edited by staff; May 14th, 2012 at 12:33 PM.
staff no está en línea   Reply With Quote
Old May 23rd, 2012, 04:33 PM   #225
staff
囧!

staff's Avatar

Första intressanta nyheten när det gäller butiksutbudet i Triangeln. Ralph Lauren Denim & Supply öppnar sin första butik i Skandinavien (tillsammans med en butik i Stockholm som de tydligen ska öppna samtidigt). Gillar att retailsektorn verkligen tror på Malmö-- med tanke på att Apple Store också öppnar snart.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...t=pressrelease
Quote:
Nya Triangeln attraherar nya butiker

2012-05-23 09:41

Intresset är stort för att få plats i nya Triangeln. 75 procent av den tillgängliga ytan är uthyrd mer än ett år innan nyöppning . Idag presenterar Triangeln en del av det nya utbud av butiker, restauranger och service som etableras successivt i takt med att byggnationen går framåt.

”Vi är speciellt nöjda med att kunna erbjuda butikskoncept som är helt nya för Sverige. Denim & Supply by Ralph Lauren är ett sådant exempel”, berättar Arne Johansson, centrumchef för Triangeln.

”Accessorize är också ett exempel på en internationell aktör som nu öppnar butik i Malmö, berättar Ulrika Lindmark, projektchef för Triangeln.

Utbudet av restauranger ökar också kraftigt. Wayne´s Coffee blir ett viktigt nav i handelsplatsen. I den nybyggda delen av Triangeln etableras flera nya restauranger och caféer, några med söderläge och möjlig uteservering mot Sankt Johannes kyrkan och den bilfria platsen framför ingången till Citytunneln. Gym, frisör, skomakare och vaccinations-central kommer också att bidra till ökad service för både besökare och boende i närområdet.

Triangelns centrala läge i Malmö är unikt i förhållande till andra köpcentrum och med 100 000 förbipasserande varje dag är det en mycket attraktiv plats för olika verksamheter. Den nya handelsplatsen Triangeln kommer att dubblera sitt utbud och bestå av 150 butiker och restauranger, med motsvarande behov av ny arbetskraft, när allt är färdigt.

”Våra kunder kommer att känna igen sig i nya Triangeln. De allra flesta befintliga butiker väljer att stanna kvar och flera tar dessutom tillfället i akt och expanderar. Vi kan också erbjuda fler butiker med ett fullsortiment, vilket många konsumenter självklart efterfrågar”, förklarar Arne Johansson, centrumchef för Triangeln.
Old May 30th, 2012, 04:44 PM   #226
staff
囧!

staff's Avatar

Lundgaard & Tranberg kunde ha fått rita kvarteret men drog sig ur eftersom de bara fick designa höghuset (och Nyréns resten).

Länk: http://www.wwwa.arkitektur.se/triang...e-ut-till-slut

Tänk er ett L&T-höghus istället för FOJABs mög.
Old May 30th, 2012, 04:47 PM   #227
JLAG
Registered User

JLAG's Avatar

Likes (Received): 44

Aj vad synd. L & T hade nog garanterat kommit fram med något lite mer spännande.
JLAG no está en línea   Reply With Quote
Old May 30th, 2012, 07:28 PM   #228
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Surt... surt som f-n...
Old May 31st, 2012, 03:47 AM   #229
staff
囧!

staff's Avatar

Det finns en L&T-design där ute nånstans-- Sydsvenskan publicerade den i denna artikeln, men bildlänkarna är trasiga. Känns som självplågeri att försöka gräva fram dem ändå, så jag hoppar nog det.
Old May 31st, 2012, 06:49 AM   #230
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Quote:
TRIANGELN. År 2010 ska ett nytt butikskomplex med kontor och bostäder stå klart på den stora parkeringsplatsen söder om Sheraton och Triangelns butikscentrum. Ofta kallad baksidan.
Håhåjaja
Old May 31st, 2012, 07:08 AM   #231
staff
囧!

staff's Avatar

Haha. Trots att artikeln av någon anledning är daterad 31 december 2011 så tror jag den är från typ 2005-2006, och vi vet ju hur optimistiska utvecklarna och byggherrarna brukar vara när det gäller slutdatum. I Kaninens fall så är det ju inte ens Vasakronan som utvecklar tomten längre, utan NCC.
Old May 31st, 2012, 05:27 PM   #232
staff
囧!

staff's Avatar

Från NCC's Facebook-sida:

Quote:
Härligt - en milstolpe är nådd! Idag har vi gjutit projektets sista bottenplatta.
Old June 13th, 2012, 01:49 AM   #233
staff
囧!

staff's Avatar

Från NCC's nyhetsbrev:

Quote:
Planeringen av säljstarten är i full gång

Detta femte BoNytt kommer till dig som anmält ditt intresse för bostäderna på Triangeln och har förtur till säljstarten.

image hosted on flickr

VAD HÄNDER JUST NU?
Just nu håller gallerian på att ta form. Gallerians två våningar, som ni ser på bilden ovan, har monterats och ovanpå detta kommer bostäderna att börja resas. Bostäderna börjar 11 meter upp och utsikten är fantastisk redan från första våningen.

INFORMATION OM SÄLJSTART
Tidigare har vi gett er information om att gathuset med sina 59 lägenheter kommer att släppas till försäljning i augusti/september. På grund av det ökade intresset kommer vi även att släppa gårdshuset och atriumhusen vid säljstarten. Totalt kommer det att släppas 93 lägenheter i augusti/september och ett par månader senare finns höghuset med sina 97 lägenheter till försäljning.

Bostäderna i första etappen består av 2:or på 50 - 67 kvm, 3:or på 86 - 108 kvm, 4:or på 102 - 141 kvm samt 5:or på 119 - 173 kvm. Alla bostäder vid
första säljstarten kommer att ha minst en balkong, terrass eller uteplats. Många av lägenheterna har genomgående planlösningar med ljusinsläpp och utsikt åt två håll.

NÄSTA BONYTT
I dagsläget håller de sista justeringarna av bildmaterialet på att produceras och i nästa BoNytt kommer vi att kunna presentera fler bilder från projektet och bostäderna.
Old June 16th, 2012, 05:59 PM   #234
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Lite bilder från den senaste tiden.

25e maj.

Insidan och den gatuinspirerade miljön. Känns inte lika "ruffigt" som jag tänkt mig, lite väl tråkig nyfunkis (huset bakom Dockporten). 9e juni.

12e juni.

Old June 16th, 2012, 06:05 PM   #235
dj4life
Registered User

dj4life's Avatar

Likes (Received): 2012

De senaste bilder är riktigt najs. Tack, Staff och Juxta.
dj4life no está en línea   Reply With Quote
Old June 16th, 2012, 06:09 PM   #236
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Fel tråd.
Old June 18th, 2012, 07:27 AM   #237
staff
囧!

staff's Avatar

Översiktsbild över Triangeln samt västra delarna av innerstaden:

Old June 23rd, 2012, 11:16 AM   #238
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Från igår.

Old July 6th, 2012, 04:10 PM   #239
staff
囧!

staff's Avatar

New renderings:

Old July 6th, 2012, 07:33 PM   #240
Vormek
Scarface

Vormek's Avatar

Likes (Received): 8

Inget märkvärdigt med höghuset men området ser fräscht ut i alla fall. Det kommer bli ett rejält lyft jämfört med hur det såg ut innan. Har varit där många gånger och det har alltid varit grått och trist i området bakom triangeln. Men är det inte snart dags att "cleana" upp Hilton? Ryser alltid varje gång jag ser hur skitig den är :P
Vormek no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules