|
|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Global Announcement |
|
SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info! |
![]() |
|
|
Thread Tools |
Rating:
|
Display Modes |
|
|
#221 | |
|
Martin K
Likes (Received): 32
|
Quote:
![]() Varför måste såna filmer vara såååå b-iga? |
|
|
|
|
|
|
#222 | |
|
Martin K
|
Quote:
Sen blir det ju då inte bättre när Fojab-killen säger att de ritat byggnaden som de gjort just av respekt för den omgivningen. ----- Fojab som f ö utreds för korruption. Ja, jag tar tillfället i akt
|
|
|
|
|
|
|
#223 |
|
KTH-student
Likes (Received): 1
|
Jag håller med Huggkruka. Målet måste ju ändå vara att bebyggelsetillskottet ska bidra och understödja ett stadsliv. Ett stadsliv som i sin tur styrker områdets attraktivitet för både människor och för handel. Arkitekturen är inte så vacker, kanske. Men det är en subjektiv åsikt om byggnadens "representativa form" (som Lars Marcus benämner det). Performativt uppfyller det planerade komplexet helt och hållet vad som kan förväntas. Sedan är naturligtvis byggnadens representativa form naturligtvis minst lika viktigt. Även i den frågan tycker jag Huggkruka har en poäng. Platsen klarar enligt mig faktiskt av den skala som Triangeln innebär. Jag hade gärna sett att arkitekturen hade varit mer spännande/nydanande. Men jag tror dock att Triangeln kommer att vara ett positivt tillskott.
|
|
|
#224 |
|
囧!
Likes (Received): 100
|
![]() Jag tvivlar inte på att det kommer innebära en enorm, positiv injektion för stadslivet i området (tydligen passerar 100.000 människor där dagligen, men där finns "ingenting" för närvarande). Det var förutsättningen när planerna inleddes-- att baksidan av Triangeln skulle bli en ny framsida i och med att en ny tågstation byggdes där. Det är liksom hela förutsättningen-- och FOJAB har ju inte misslyckats med det. Vad jag tycker att de har misslyckats med är att skapa en attraktiv och iögonfallande byggnad på ett av stadens mest centrala lägen. Detta området är Malmös motsvarighet till typ Slussen i Stockholm (dvs. inte absoluta centrum/city, men en central nod söder om den absoluta stadskärnan). Ambitionerna borde vara höga (och var det när planarbetet inleddes)-- men jag tycker att det har urvattnats allt eftersom. Men som du säger, vad man tycker om utseendet eller den "representativa formen" är så klart helt och hållet subjektivt. Sen har Malmöiter en tendens att såga allt, oavsett, också. Avadådå!
Last edited by staff; May 14th, 2012 at 12:33 PM. |
|
|
|
|
|
#225 | |
|
囧!
|
Första intressanta nyheten när det gäller butiksutbudet i Triangeln. Ralph Lauren Denim & Supply öppnar sin första butik i Skandinavien (tillsammans med en butik i Stockholm som de tydligen ska öppna samtidigt). Gillar att retailsektorn verkligen tror på Malmö-- med tanke på att Apple Store också öppnar snart.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...t=pressrelease Quote:
|
|
|
|
|
#226 |
|
囧!
|
Lundgaard & Tranberg kunde ha fått rita kvarteret men drog sig ur eftersom de bara fick designa höghuset (och Nyréns resten).
![]() Länk: http://www.wwwa.arkitektur.se/triang...e-ut-till-slut Tänk er ett L&T-höghus istället för FOJABs mög.
|
|
|
|
#227 |
|
Registered User
Likes (Received): 44
|
Aj vad synd. L & T hade nog garanterat kommit fram med något lite mer spännande.
|
|
|
|
|
|
#228 |
|
Martin K
|
Surt... surt som f-n...
|
|
|
|
|
|
#229 |
|
囧!
|
Det finns en L&T-design där ute nånstans-- Sydsvenskan publicerade den i denna artikeln, men bildlänkarna är trasiga. Känns som självplågeri att försöka gräva fram dem ändå, så jag hoppar nog det.
|
|
|
|
#230 | |
|
Martin K
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#231 |
|
囧!
|
![]() Haha. Trots att artikeln av någon anledning är daterad 31 december 2011 så tror jag den är från typ 2005-2006, och vi vet ju hur optimistiska utvecklarna och byggherrarna brukar vara när det gäller slutdatum. I Kaninens fall så är det ju inte ens Vasakronan som utvecklar tomten längre, utan NCC.
|
|
|
|
#233 | |
|
囧!
|
Från NCC's nyhetsbrev:
Quote:
|
|
|
|
|
#234 |
|
Martin K
|
|
|
|
|
|
|
#235 |
|
Registered User
Likes (Received): 2012
|
De senaste bilder är riktigt najs.
|
|
|
|
|
|
#236 |
|
Martin K
|
Fel tråd.
|
|
|
|
|
|
#238 |
|
Martin K
|
|
|
|
|
|
|
#240 |
|
Scarface
Likes (Received): 8
|
Inget märkvärdigt med höghuset men området ser fräscht ut i alla fall. Det kommer bli ett rejält lyft jämfört med hur det såg ut innan. Har varit där många gånger och det har alltid varit grått och trist i området bakom triangeln. Men är det inte snart dags att "cleana" upp Hilton? Ryser alltid varje gång jag ser hur skitig den är :P
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|