|
|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving. |
| Global Announcement |
|
SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info! |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
MP
Likes (Received): 103
|
Door Duitsland: Bamberg
't Is al weer even geleden dat ik hier foto's van mijn reis door Duitsland postte. Terwijl ik er nog heel veel heb. Mijn reis ging van Aken via Frankfurt naar Würzburg, zoals trouwe lezers herinneren. Na Würzburg gingen mijn metgezel en ik met de trein door het mooi golvende Frankenland, dat goed kleurde door al die graanvelden... graan dat onder andere gebruikt wordt voor datgene waar Bamberg, onze bestemming, zo beroemd om is geworden: het brouwen van bier.
1. ![]() We kwamen in de avond aan, maar toen heb ik weinig foto's genomen. Ik toon jullie de foto's die ik nam op de volgende dag, toen we vanuit onze jeugdherberg via het brouwersdorpje Wunderburg naar de bijzonder bezienswaardige Bambergse binnenstad wandelden. 2. ![]() 3. ![]() Brouwerij Mahr's in Wunderburg brouwt heel goede bieren en heeft dan ook een reputatie hoog te houden. Zelfs vroeg in de morgen: Duitsers drinken zelfs voor de lunch. Ik ook, die dag. 4. ![]() De andere brouwer in Wunderburg was brouwerij Keesmann. Ook hier dronken we een biertje. Dat komt in dit deel van Duitsland standaard in halve liters, maar het is niet zo heel zwaar. 5. ![]() Wunderburg is aan de stad Bamberg vastgegroeid. Tussen de dorpskern en de oude stad ligt een aardig wijkje met typisch Duitse, stedelijke panden. Dwars door het wijkje loopt een kanaal dat de Donau, die zuidelijk van Bamberg loopt, met de Main verbindt: die rivier vloeit bij Bamberg samen met de Regnitz. 6. ![]() 7. ![]() 8. ![]() 9. ![]() Zo bereikten we dan het oude centrum van Bamberg. Deze binnenstad is UNESCO-werelderfgoed. Het is de grootste nog bewaarde historische binnenstad van Duitsland. Bamberg is gebouwd op zeven heuvels, net als Rome, en het is dan ook niet verwonderlijk dat deze "eeuwige stad" als wel het Duitse Rome wordt gezien. Mooi is ze zeker, deze stad. 10. ![]() 11. ![]() 12. ![]() 13. ![]() Aan de Regnitz ligt Klein Venedig (Klein Venetië): oude huisjes, dicht tegen het blauwe water, met daken die alle kanten op lijken te wijzen. 14. ![]() Ook de rest van de oude stad bestaat uit kronkelende, kleurige straatjes waar een gezellige drukte heerste. Onderweg kwamen we steeds brouwerijen tegen, waar voor weinig geld uitstekend gegeten en gedronken kon worden, en wel in Duitse hoeveelheden. 15. ![]() 16. ![]() 17. ![]() Het oude raadhuis is op bijna elke ansichtkaart van Bamberg wel te vinden. Het gebouw is dan ook over het water gebouwd, wat op zich al fraai is, en de gevel is ook niet mis. 18. ![]() 19. ![]() Het raadhuis lag zo ongeveer op het laagste punt van de stad: in de rivier. Hogerop bevonden zich paleizen, kloosters en een fraaie Romaanse Dom. Daarheen wandelden wij, nog altijd nauwelijks uit balans door het bier, dat smaakvol, maar licht was. 20. ![]() 21. ![]() 22. ![]() 24. ![]() 25. ![]() Heel merkwaardig was het oude paleis, dat deels in vakwerk was opgetrokken en net achter de Dom lag. 26. ![]() 27. ![]() Het Roomse leven... 28. ![]() 29. ![]() Ons volgende reisdoel, het klooster op de Michelsberg, was al in zicht, al moesten we er nog wel 'n klim voor over hebben. 30. ![]() 31. ![]() 32. ![]() Vanaf hier lag de stad, met al haar rode daken, aan onze voeten. 33. ![]() In de verte de dom en de paleizen, met daartussen nog 'n dal. 34. ![]() Langzaam daalden we weer af naar de oude stad. Nu pas was goed te zien hoe wonderlijk al die scheve daken en kromme straatjes wel waren. 35. ![]() 36. ![]() 37. ![]() 38. ![]() 39. ![]() Na nog wat mooie doorkijkjes - op onder andere op kasteel Altenburg, buiten de stad - slingerden we terug richting de Regnitz, waar ons nog 'n brouwerij wachtte. 40. ![]() 41. ![]() 42. ![]() 43. ![]() 44. ![]() De Regnitz, waar ook de eerste foto van deze reeks genomen werd. Hier ging de stad vanzelf weer over in de natuur. 45. ![]() 46. ![]() Reacties zijn welkom
Last edited by Plaas; November 29th, 2009 at 09:39 AM. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Wedest wellest?
|
Geweldig. Zonder WO2 had Duitsland waarschijnlijk meerdere van dit soort steden gehad, toch jammer. Mooie serie.
|
|
|
#3 |
|
MP
|
Dat is inderdaad een bedroevende constatering. Frankfurt is in z'n moderne vorm natuurlijk ook heel bezienswaardig, als je op oude foto's en schilderingen ziet hoe mooi de binnenstad van vóór de oorlog was - toen één van de grootste historische binnensteden van Europa - dan word je toch wel treurig.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bas
|
Leuke fotoserie van een stad die hier nog niet is langsgekomen. Ook beslist niet een saaie stad, want Bamberg trekt altijd genoeg toeristen om het levendig te houden, bovendien heeft het een centrumfunctie voor de wijde omgeving. En ik kan zelfs met mijn megajacht ook in Bamberg aanleggen als ik er toevallig langs vaar.
Gelukkig zijn er nog genoeg Europese steden overgebleven na de bombardementen uit Wereldoorlog II. Soms keurig wederopgebouwd zoals het ooit was, soms ook verkwanseld zoals enkele steden in het Ruhrgebiet. Niks aan te doen, je kunt de geschiedenis nu eenmaal niet omdraaien. Je zult je echter altijd blijven afvragen, waarom sommige steden bij bombardementen helemaal werden `geasfalteerd`, zoals Dresden, Emden of Magdeburg, waarom men sommige steden overeind hield, maar waar juist de belangrijke delen werden gebombardeerd (Bremen, Hagen) en waarom enkele steden helemaal verschoond bleven van de luchtaanvallen, zoals Erfurt, Bamberg en naar mijn weten ook Oldenburg. Blijft een mysterie in de hedendaagse geschiedenis. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Member
|
Fraai stadje, had er nog nooit van gehoord. Favo's: #16 en 36.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
visit the world
Likes (Received): 117
|
Mooie fotoserie van een stad die ik voornamelijk ken vanwege de bierspecialiteit aldaar; het rauchbier!
![]() Het ligt ook wel er mooi daar!
|
|
|
#7 |
|
MP
|
Dat rookbier heb ik ter plaatse dan ook zeker gedronken De beste blijft wat mij betreft toch wel die van Schlenkerla, die de meest uitgesproken rooksmaak heeft. Behalve rookbier zijn er ook veel andere smakelijke Bambergse bieren. In de stad en haar omgeving huizen zo'n 200, vaak kleine, brouwerijen: dit "Bierfranken" heeft dan ook de hoogste brouwerijdichtheid ter wereld.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
van Wanrooij
Likes (Received): 6
|
Wauw, mooi stadje! Bedankt voor het delen.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
The only way is up
Likes (Received): 1201
|
Heel mooi. Het bier zou voor mij ook wel een reden zijn om daar weer eens heen te gaan.
![]() Ben al eens in de buurt geweest. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Registered User
Likes (Received): 54
|
Erg leuke serie. Vandaag kreeg ik een nieuwe collega tegenover me zitten, die toevallig uit Bamberg komt. Grappig dat ik deze foto´s + beschrijvingen had gelezen, want dit stadje kende ik nog niet.
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|