Zuid-Nederland en Vlaanderen vanuit de ruimte - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old November 17th, 2008, 09:31 PM   #1
ced_flanders
Registered User

Likes (Received): 158

Zuid-Nederland en Vlaanderen vanuit de ruimte

Astronaut Donald Petitt nam vanuit het Internationaal Ruimtestation ISS deze foto van de (ruime) regio rond Antwerpen.

Centraal op de foto is uiteraard Antwerpen, met Zuidelijk de Noordrand van Brussel en helemaal Noordelijk kan je nog net Rotterdam zien opdoemen.
Zuidwestelijk van Antwerpen kan je nog Gent zien liggen, en ook de Brabantse stedenrij is makkelijk te herkennen.

De beroemde overdreven straatverlichting op Vlaamse wegen is ook duidelijk te herkennen, je kan bijna de grens tussen Vlaanderen en Nederland zien lopen door gewoon op de straatverlichting af te gaan

Donald Petitt in het ISS
ced_flanders no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old November 17th, 2008, 09:59 PM   #2
De Snor

Likes (Received): 40

Serieuze lichtvervuiling in de driehoek Gent-Brussel-Antwerpen
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old November 17th, 2008, 10:09 PM   #3
Cosa dire cosa fare

ャ's Avatar

Likes (Received): 77

En terecht, veiligheid gaat boven alles. Er zijn nog h鳬l veel onverlichte en schaars verlichte wegen in Vlaanderen, dat heb ik op mijn nachtelijke fietstochten van vorige nacht en een week ervoor wel gemerkt. Het enige voordeel (?) van geen verlichting is dat je wat witte puntjes aan de hemel ziet.
Sponsored Links
Advertisement

Old November 17th, 2008, 10:14 PM   #4
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 51201

En een kleinere energierekening. In Nederland levert de verminderde verlichting trouwens geen stijgend aantal verkeersdoden op, dus zo onveilig hoeft het niet te zijn.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old November 17th, 2008, 10:50 PM   #5
Cpt.Iglo
D池 is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Likes (Received): 36

Quote:
Originally Posted by ƒƒ View Post
En terecht, veiligheid gaat boven alles.
Terecht? Persoonlijk vind ik het weinig nut hebben dat in Belgi snelwegen overal verlicht zijn... Sterker nog; wegen buiten de bebouwde kom hoeven (op kruispunten/splitsingen en scherpe bochten na) helemaal niet verlicht te worden. Dit komt het milieu ten goede en het scheelt ook nog eens ontzettend veel energie.

De onverlichte Nederlandse wegen zijn over het algemeen zelfs veiliger dan de verlichte Belgische wegen, dus een verlichte weg hoeft absoluut niet veiliger te zijn.
Old November 17th, 2008, 11:23 PM   #6
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 41

Quote:
En terecht, veiligheid gaat boven alles. Er zijn nog h鳬l veel onverlichte en schaars verlichte wegen in Vlaanderen, dat heb ik op mijn nachtelijke fietstochten van vorige nacht en een week ervoor wel gemerkt. Het enige voordeel (?) van geen verlichting is dat je wat witte puntjes aan de hemel ziet.
Het voordeel van geen verlichting is dat je rem- en gevarenlichten duidelijk ziet. Overdreven verlichting zorgt alleen maar voor te kleine pupillen waardoor je bij het verlaten van de snelweg geen moer meer ziet en in de afrit van de bocht al crasht. Ik zie meer in LED verlichting in de vangrail zodat je de contouren van de weg goed kunt volgen en door het niet zien van deze lichtjes je ook weet dat iets het zicht op deze blokkeert.

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote
Old November 17th, 2008, 11:29 PM   #7
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

Mooie foto, het verschil tussen Vlaanderen en Nederland is goed te zien. Niet alleen de snelwegen, maar ook dat in Nederland gelukkig v鳬l compacter gebouwd wordt.
Old November 18th, 2008, 12:01 AM   #8
Cosa dire cosa fare

ャ's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cymen View Post
Het voordeel van geen verlichting is dat je rem- en gevarenlichten duidelijk ziet. Overdreven verlichting zorgt alleen maar voor te kleine pupillen waardoor je bij het verlaten van de snelweg geen moer meer ziet en in de afrit van de bocht al crasht. Ik zie meer in LED verlichting in de vangrail zodat je de contouren van de weg goed kunt volgen en door het niet zien van deze lichtjes je ook weet dat iets het zicht op deze blokkeert.
Met vangraillichtjes of reflecteerpalen (cfr. Duitsland) zie je geen moer van de omgeving (vlak naast de weg en zo), lijkt me ook belangrijk om weten.
Functioneel gezien begrijp ik dat een bepaalde lamp geen hele nacht moet branden als er 鳬n keer iemand voorbij rijdt. Op dat vlak moet een lamp met bewegingssensor sowieso mogelijk zijn, toch zeker in deze tijd.

Maar ik zie straatverlichting (en verkeerslichten) eerder als kunst, een aanvulling in het straatbeeld. Voor mij is verlichting iets artistieks, maar toch uniform. Over het algemeen vind ik de Belgische verlichtingspalen ook mooier dan de Nederlandse, en dat heeft niet alleen met vertrouwdheid te maken.
Het is ook handig om het soort weg aan te duiden: bvb. gele T-vormige lampen (van die hoge) voor autostrades, dubbele gele gebogen lampen voor expreswegen, enkele gele gebogen lampen voor gewestwegen, oranje voor andere (wijk- en regionale) hoofdwegen, blauwe voor woonstraten. Bij die 2 laatste ook verschillende armaturen per subcategorie. Zo vergroot je de herkenbaarheid van een weg en weet je op welk soort weg je bent.

Een heel belangrijk aspect is dat de meeste wegwijzers (in Belgi althans) niet verlicht zijn, en dan biedt straatverlichting de enige uitkomst, dan ben je niks met reflectorpaaltjes en zou je de wegwijzers alleen kunnen lezen als je er toevallig met je koplampen op schijnt.
Daar had ik een klein jaar geleden ook last van toen ik van Ravensburg terug naar Dornbirn reed in het donker. Hierdoor ben ik verkeerd gereden, aangezien ik de pijlen niet kon lezen. Dan moest ik mijn fiets opheffen en mijn voorlicht erop richten, en dan kon ik het nog niet lezen. Gelukkig ging mijn licht niet met een dynamo, anders kon ik nog eens aan mijn wiel blijven draaien tot ik de pijlen kon lezen.
Old November 18th, 2008, 06:09 AM   #9
Sinds1980
Registered User

Sinds1980's Avatar

Likes (Received): 15

Aardige foto! De typische vormen van de steden zijn duidelijk herkenbaar, waaronder die van mijn eigen stad Tilburg.
Old November 18th, 2008, 09:58 AM   #10
Opgezetfan
Panorama photographer

Opgezetfan's Avatar

Likes (Received): 1

Aan zijn camera te zien (NIKON) is het een oude foto wel leuk om te zien.
Opgezetfan no está en línea   Reply With Quote
Old November 18th, 2008, 02:20 PM   #11
Cpt.Iglo
D池 is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Grote satelietfoto van de wereld bij nacht Let op: 16000 x 8000 pixels!

Let hierbij vooral op de VS, West Europa, Oost China en Japan.
Old November 18th, 2008, 02:46 PM   #12
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 22333

Die overdreven verlichting langs de Belgische wegen draagt inderdaad weinig bij tot de verkeersveiligheid. Belgen rijden dan gewoon 's nachts even hard als overdag, met zware ongevallen tot gevolg.
Uiteraard moeten dorps- en stadscentra steeds goed verlicht zijn, net zoals kruispunten en afritten.
De rest dient gewoon om de overtollige electriciteit van de kerncentrales te benutten. Energiereus Electrabel heeft daarvoor uitstekend lobbywerk verricht.
Het kan veilger zijn voor de fietsers, maar dan zie iki het geld van de overheid toch liever besteed worden aan veiliger fietsinfrastructuur.
Old November 18th, 2008, 03:17 PM   #13
de flatneuroot
Lord of the Lampposts

de flatneuroot's Avatar

Likes (Received): 178

Quote:
Originally Posted by View Post
Met vangraillichtjes of reflecteerpalen (cfr. Duitsland) zie je geen moer van de omgeving (vlak naast de weg en zo), lijkt me ook belangrijk om weten.
Hier heb je wel gelijk in. In Duitsland zag ik ooit amper hoe scherp een bocht van een knooppunt was. Toen begreep ik meteen het nut van verlichting in NL op snelwegen.
Wat Belgi teveel doet doet Duitsland te weinig.

Ik vind op verlichte snelwegen rustiger en relaxter rijden omdat je meer overzicht heb op de weg. Je kan verder kijken. Zeker als het druk is. Maar van mij hoeft ook niet alles verlicht te worden. Rechte stukken in gebieden waar amper mensen wonen hoeft van mij niet verlicht te worden.
Old November 18th, 2008, 05:02 PM   #14
Cpt.Iglo
D池 is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Sowieso vind ik het onzin om in onbewoonde gebieden wegen te verlichten, of dit nu een snelweg of een B-weg is maakt verder weinig uit. Je hebt niet voor niets (groot) licht op je auto en soms zul je je snelheid iets moeten aanpassen op de situatie. Ik ben dan ook blij met de situatie in Nederland; verlichting waar het nodig is en verder niet.
Old November 18th, 2008, 06:21 PM   #15
Cosa dire cosa fare

ャ's Avatar

Dan hoop ik dat jullie echt overal wegmarkeringen hebben. Hier in de omgeving van Diepenbeek (en hier niet alleen) zijn er dikwijls landwegen die enkel uit een lap asfalt bestaan, waardoor je je dus niet kan orinteren. En o ja, er zijn niet alleen fietsers met vast licht, sommigen hebben een dynamo en moeten dus blijven trappen om wat te zien Ook 's nachts fiets ik graag door onbewoonde gebieden, morgenavond moet ik zelfs sowieso door eentje. Gelukkig hebben wij lintbebouwing
Old November 18th, 2008, 06:27 PM   #16
Ramses
Registered User

Likes (Received): 22

Quote:
Gelukkig hebben wij lintbebouwing
Hoe kan je nou gelukkig zijn met lintbebouwing? Daar kan ik me nou echt niks bij voorstellen. Ik vind het enorm zonde van het landschap, want alles lijkt in dat geval te worden opgeofferd aan bebouwing (dat is vrij vaak het resultaat daarvan). Dorpen en steden zijn niet meer duidelijk te herkennen, want alles loopt in elkaar over zodat een grote ondefinieerbare brij aan bebouwing ontstaat.

Kan je misschien aangeven wat jij er wel bijzonder aan vindt?

Last edited by Ramses; November 18th, 2008 at 06:34 PM.
Ramses no está en línea   Reply With Quote
Old November 18th, 2008, 06:34 PM   #17
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 22333

Ik hoop maar dat ff dat ironisch bedoelde.
Aan lintbebouwing is geen enkel voordeel. Noch estetisch, noch voor het milieu, noch voor de natuur, noch voor de economie, noch voor de verkeersveiligheid enz...
Lintbebouwing is de grootste schande van Belgi.
Old November 18th, 2008, 06:37 PM   #18
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 8764

Kijk Zeeland dan, wat een zwart gat
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old November 18th, 2008, 06:52 PM   #19
ced_flanders
Registered User

Likes (Received): 158

Ik denk ook dat ff het ironisch bedoelde