Amsterdam: Zuidasdok - Page 10 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Café Berlage

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old May 22nd, 2019, 08:51 PM   #181
Reams
Registered User

Likes (Received): 180

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
Je bent erg vaag, Reams. "Een tijd geleden" - hoe lang geleden? Een paar weken, maanden, jaren? "in de krant" - welke krant? Volkskrant? Parool? Telegraaf? Sp!ts? "deskundigen" - welke? En deskundig waarin?
Tja Alargule, als ik het allemaal nog wist had ik direct de details gedeeld.

Dankzij Westpoort ging er weer een lichtje branden:

Quote:
'Tunnels Zuidas ingehaald door de tijd'
https://www.parool.nl/columns-opinie...tijd~b9e53363/

Volgens mij is dit 'm uit december 2014. Blijkt dus meer een opiniestuk te zijn, zo had ik 'm niet onthouden.

EPA001 liked this post

Last edited by Reams; May 22nd, 2019 at 09:00 PM.
Reams no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old May 22nd, 2019, 09:53 PM   #182
Westpoort
Registered User

Likes (Received): 2231

@Reams: dit was precies het artikel van Stadig over de Zuidasdok waarop ik doelde, dacht alleen dat het van misschien twee jaar geleden was en niet uit december 2014 wat alweer laat zien hoe lang de plan/ ontwerpfase zich al voortsleept !
Westpoort no está en línea   Reply With Quote
Old May 22nd, 2019, 10:14 PM   #183
Reams
Registered User

Likes (Received): 180

Ik dacht ook dat het recenter was. Je had in ieder geval de gouden tip!
Reams no está en línea   Reply With Quote
Old May 22nd, 2019, 11:05 PM   #184
ageofdropjes
Registered User

Likes (Received): 36

Quote:
Originally Posted by DeLeeuw View Post
. Bedenk dat het ook een belangrijke route is voor al het vrachtverkeer dat dagelijks de stad komt bevoorraden.
Toch is het misschien goed geld naar kwaad geld gooien... Zeker als je zoiets zegt is het een veel beter idee om de hele zooi om te leiden. We hebben het hier over het nieuwe stedelijke centrum van Nederland. Het financiele hart/CBD... En daar wil je dan een "belangrijke route voor het vrachtverkeer" dwars door heen laten lopen?

Wat is de kans dat ze over 30-40 jaar bedenken als de hele zuid-as vol gebouwd is dat die hele snelweg er dwars door heen, met alle ruimte die de op- en afritten innnemen, de luchtvervuiling, doorgaand verkeer dat daar helemaal niet hoeft te zijn.... dat ze dan bedenken dat die hele snelweg alsnog weg moet.

Vind het eigenlijk hoe meer ik er over nadenk een onzin plan. Of je laat het zo, of je investeert echt in de toekomst en zorgt dat al het doorgaande verkeer uit het stadscentrum verdwijnt. Dit is een beetje een soort half/half idee met een belachelijk prijskaartje. In principe moet je uiteindelijk zorgen dat het verkeer op de zuid-as ook echt te maken heeft met de zuid-as en dat doet dit plan allerminst. Het verhult alleen een beetje de boel.
ageofdropjes no está en línea   Reply With Quote
Old May 23rd, 2019, 01:51 AM   #185
Jimmies
Registered User

Likes (Received): 61

Wellicht een zijstraat, maar is nooit overwogen om de A10 om te bouwen naar één richtingsverkeer? Dan heb je veel meer ruimte voor rijstroken en kun je capaciteit veel beter benutten, en hoef je maar één in plaats van twee tunnels te bouwen.

Op de heenweg is je rit dan langer dan je terugweg (totaal even lang), maar vanwege betere doorstroming ben je veel sneller op je bestemming.
Jimmies no está en línea   Reply With Quote
Old May 23rd, 2019, 06:58 AM   #186
troll¥
Unregistered User

troll¥'s Avatar

Likes (Received): 701

Quote:
Originally Posted by ageofdropjes View Post
Toch is het misschien goed geld naar kwaad geld gooien... Zeker als je zoiets zegt is het een veel beter idee om de hele zooi om te leiden. We hebben het hier over het nieuwe stedelijke centrum van Nederland. Het financiele hart/CBD... En daar wil je dan een "belangrijke route voor het vrachtverkeer" dwars door heen laten lopen?

Wat is de kans dat ze over 30-40 jaar bedenken als de hele zuid-as vol gebouwd is dat die hele snelweg er dwars door heen, met alle ruimte die de op- en afritten innnemen, de luchtvervuiling, doorgaand verkeer dat daar helemaal niet hoeft te zijn.... dat ze dan bedenken dat die hele snelweg alsnog weg moet.

Vind het eigenlijk hoe meer ik er over nadenk een onzin plan. Of je laat het zo, of je investeert echt in de toekomst en zorgt dat al het doorgaande verkeer uit het stadscentrum verdwijnt. Dit is een beetje een soort half/half idee met een belachelijk prijskaartje. In principe moet je uiteindelijk zorgen dat het verkeer op de zuid-as ook echt te maken heeft met de zuid-as en dat doet dit plan allerminst. Het verhult alleen een beetje de boel.

De kern van je verhaal bestaat uit als we dat verkeer nou eens wegdenken dan...

Of het tunnelproject een fantastische oplossing is betwijfel ik, maar helaas: dat verkeer is er, en gaat niet weg als je er niet naar kijkt. Zelfs niet als je dat belachelijk vindt. Je zult dus tenminste met een realistisch alternatief moeten komen.
troll¥ no está en línea   Reply With Quote
Old May 23rd, 2019, 07:27 AM   #187
Alargule
¯\_(ツ)_/¯

Alargule's Avatar

Likes (Received): 2994

Quote:
Originally Posted by Jimmies View Post
Wellicht een zijstraat, maar is nooit overwogen om de A10 om te bouwen naar één richtingsverkeer? Dan heb je veel meer ruimte voor rijstroken en kun je capaciteit veel beter benutten, en hoef je maar één in plaats van twee tunnels te bouwen.

Op de heenweg is je rit dan langer dan je terugweg (totaal even lang), maar vanwege betere doorstroming ben je veel sneller op je bestemming.
Ik denk dat ik je voorstel niet begrijp. Los van het evidente nadeel van de veel langere heen- of terugrit (afhankelijk van het punt waar je de ring op komt en het punt waar je de ring af gaat), gaat de totale capaciteit van de ring hiermee ook niet omhoog. Sterker nog: uit je conclusie dat je dan maar één tunnel hoeft te bouwen, maak ik op dat je de capaciteit zelfs wilt verlagen door alle verkeer over één van de twee rijbanen te sturen (?). Verkeer zal vanwege het verplichte eenrichtingsregime per saldo veel langer onderweg zijn, het totaal aantal voertuigkilometers gaat dan ook fors omhoog, en als er ook nog wat van de bestaande capaciteit wordt afgesnoept, zie ik niet in hoe dit een verbetering gaat zijn.

Eerder verwacht ik nóg meer files op de A10 en - eigenlijk nog veel erger - heel veel sluipverkeer dat op het onderliggend wegennet naar kortere routes op zoek gaat.

Dus ik denk niet dat hier ooit over is nagedacht...maar zoals ik aan het begin al opmerkte: ik denk dat ik je voorstel gewoon niet begrijp.
Old May 24th, 2019, 11:07 PM   #188
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Likes (Received): 35954

Link voor telefoon:
https://twitter.com/hellozuidas/stat...07295590457344
the runner está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 25th, 2019, 06:20 PM   #189
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Likes (Received): 35954

Het Twitterbericht schijnt niet te werken op de mobiel dus hierbij de link:
https://twitter.com/ZuidasAmsterdam/...92184986791937
the runner está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 26th, 2019, 11:24 PM   #190
ageofdropjes
Registered User

Quote:
Originally Posted by troll¥ View Post

De kern van je verhaal bestaat uit als we dat verkeer nou eens wegdenken dan...

Of het tunnelproject een fantastische oplossing is betwijfel ik, maar helaas: dat verkeer is er, en gaat niet weg als je er niet naar kijkt. Zelfs niet als je dat belachelijk vindt. Je zult dus tenminste met een realistisch alternatief moeten komen.
He wat een vervelende negatieve reactie. De kern van mijn verhaal is... dat het zuidas dok geen vlees nog vis is. Je moet iemand natuurlijk wel willen begrijpen , anders kun je beter niet reageren.

Ik ben gewoon bang dat we over 30-40 jaar met een miskleun zitten van 20 miljard en dat de boel alsnog op de schop moet. Is het dan niet veel beter om echt vooruit te kijken en de boel om te leiden. Tsja hoe je dat het precies het beste kan doen, kan ik hier niet ter plekke verklaren uiteraard. Daar zul je projectgroepen met profs op moeten zetten.

Wat voor de hand ligt is de rondweg A10 om de Zuid As heen te verbouwen. Dit kan je doen door nieuwe verbindingen te maken met de A2, A4 en A9. Zo maak je als het ware een groter rondje. Dat lijkt me de enige manier om te zorgen dat op de lange termijn de Zuid As echt kan uitgroeien tot het nieuwe stedelijke centrum van de randstad.

Het zou toch anders moeten kunnen dat hier dan een van de drukste stukjes snelweg van Nederland dwars door heen loopt, beetje verhult door een tunneltje van 20 miljard....

ergro liked this post

Last edited by ageofdropjes; May 26th, 2019 at 11:38 PM.
Old May 27th, 2019, 08:57 AM   #191
Alargule
¯\_(ツ)_/¯

Alargule's Avatar

Likes (Received): 2994

Ik denk dat je vooral zélf niet begrijpt dat de kern van je betoog is gebaseerd op sterk overdreven angsten. "Ik ben gewoon bang dat we over 30-40 jaar met een miskleun zitten" - niemand kan zo ver in de toekomst kijken. "een tunneltje van 20 miljard" - een getal dat nergens genoemd wordt en volledig uit de lucht is gegrepen. Megaprojecten in Nederland (en daarbuiten) hebben helaas de neiging duurder te worden dan oorspronkelijk begroot, maar een overschrijding met een factor 15 is ongehoord. En dan kom je met een alternatief dat...nou ja, je komt niet met een alternatief, zoals je zelf ook al in zoveel woorden erkent: "Tsja hoe je dat het precies het beste kan doen, kan ik hier niet ter plekke verklaren uiteraard. Daar zul je projectgroepen met profs op moeten zetten". En precies dat onderstreepte is wat de laatste jaren het geval is geweest. En die 'profs' hebben een volledig bouwrijp plan uitgewerkt, waarbij de A10 onder de grond verdwijnt. Weg barrière, weg lawaai, weg luchtverontreiniging. In ieder geval ter hoogte van de Zuidas.

Het probleem zit hem dan ook niet in dit plan. Het probleem zit hem in de uitvoer. Daar zijn risico's naar boven gekomen (als je je eens écht in de materie wilt verdiepen: ze staan in dit document (pdf) opgesomd) waardoor men de boel nog eens goed tegen het licht wil houden. Ik heb daarbij eerder aangegeven dat ik hoop dat men 'stoppen' ook als optie meeneemt. Niet omdat ik dat wil, maar omdat ik hoop dat men een brede blik houdt. Stoppen hoeft wat mij betreft ook geen definitief uitstel te betekenen.

Maar waarschijnlijker is het dat men met een uitgekleed voorstel komt - de 'versobering' waarover wordt gesproken. Hoe die er precies uit komt te zien weten we nog niet, maar het lijkt mij het meest voor de hand te liggen dat er gezocht gaat worden in vereenvoudigingen nadat de tunnels zijn gebouwd. Bijvoorbeeld door station Zuid vooralsnog ongemoeid te laten, of het 'omklappen' van de metroperrons niet door te laten gaan, of door de omgeving wat simpeler af te werken. We gaan het zien - als hiermee de risico's weer binnen acceptabele bandbreedtes zijn te brengen, is dat prima te verdedigen.

Maar nu nog met allerlei ongefundeerde proefballonnetjes te komen is niet alleen iets waarop je 'vervelende' reacties kunt verwachten, maar toont eigenlijk vooral ook aan dat je zelf weinig moeite hebt genomen je een beetje in het project te verdiepen.

DickieS020, troll¥, YBill liked this post
Alargule no está en línea   Reply With Quote
Old May 27th, 2019, 12:55 PM   #192
troll¥
Unregistered User

troll¥'s Avatar

Dat dus. Maar voor @ageofdropjes is het natuurlijk wel een beetje sneu om te ontdekken dat de banden van z'n luchtfiets plat zijn.
Old May 27th, 2019, 07:10 PM   #193
Sky HI
Registered User

Likes (Received): 2952

Een beetje zelfreflectie kan geen kwaad. Met alle respect; het was ook een waanzinnig plan gebaseerd op lucht. Ik vind het toch bewonderingswaardig dat een aantal lieden hier er nog serieus op in gaan. Dat toont alleen maar respect.
Sky HI no está en línea   Reply With Quote
Old May 27th, 2019, 08:18 PM   #194
mokumbouw
Registered User

Likes (Received): 2719

Mijn reactie zal wel kortzichtig zijn: triest, het biedt geen enkel vertrouwen voor de toekomst. Professionals schieten bij voortduring tekort. Dat kan ik me van vroeger toch echt niet herinneren.

https://www.at5.nl/artikelen/194347/...uwe-vertraging
mokumbouw no está en línea   Reply With Quote
Old May 27th, 2019, 08:47 PM   #195
troll¥
Unregistered User

troll¥'s Avatar

Dubbel.

Last edited by troll¥; May 27th, 2019 at 08:52 PM.
Old May 27th, 2019, 08:49 PM   #196
troll¥
Unregistered User

troll¥'s Avatar

Je kan nog zo professioneel zijn, maar als een machine stuk is, is ie stuk. Als het over een strijkbout gaat leen je er even een van de buurman, maar met zware bouwmachines lukt de vervanging midden in de nacht in het weekeinde net wat moeilijker. Dat heeft dan weer weinig te maken de voorgaande discussie over de haalbaarheid, nut en noodzaak en financiering van het totale project.

En voordat je nostalgisch wordt: ook toen het nog gesellig was liepen de kosten en planning van grote infraprojecten soms gierend uit de klauw. Een voorbeeldje is de Oostlijn van de Amsterdamse metro, hoewel die vooral berucht is door de rellen.

Maar dank voor de link, ik vroeg me van het weekeinde al af of het wel helemaal lekker liep met de uitvoering.
Old May 29th, 2019, 12:29 AM   #197
ageofdropjes
Registered User

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
Maar nu nog met allerlei ongefundeerde proefballonnetjes te komen is niet alleen iets waarop je 'vervelende' reacties kunt verwachten, maar toont eigenlijk vooral ook aan dat je zelf weinig moeite hebt genomen je een beetje in het project te verdiepen.
Nou nee ik verwacht dat helemaal niet. Ik verwacht het hier op een leuke manier over bouw projecten te kunnen hebben. Nogmaals : "Dit plan lost het probleem dat er een snelweg dwars door een nieuw stadscentrum loopt, niet op"

Je hoeft je er ook niet echt in te verdiepen om te zien hoe belachelijk dit eigenlijk is. Zowel nu als op de renders is te zien hoe veel ruimte er verloren gaat. Je kunt niet eens bouwen op die tunnels. Dat lossen ze bij de Hudson Yards dan een stuk sjieker op.

Hoe los je dat dan op? "Niet want het is een belangrijke verkeersader" is natuurlijk geen antwoord. Alles is op te lossen als je er maar genoeg geld tegen aan gooit. Mij lijkt het dan interessant om te bedenken hoe je dit dan zou moeten doen. A la Hudson Yards, dat je door de tunnel heen heit , kun je de de A10 om leiden etc...
Old May 29th, 2019, 12:31 PM   #198
DeLeeuw
Registered User

DeLeeuw's Avatar

Likes (Received): 4466

Helaas, de planning wordt toch niet gehaald...
https://www.at5.nl/artikelen/194404/...den-uitgesteld
Old Today, 05:20 PM   #199
Momo1435
-----アンジュルム-----

Momo1435's Avatar

Likes (Received): 84744

vandaag

20190615_124106 by Momo1435, on Flickr

IMG_7945 by Momo1435, on Flickr

IMG_7885 by Momo1435, on Flickr
Momo1435 no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links