ANTWERPEN | NIEUW ZUID - Page 97 - SkyscraperCity

forums map | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Belgische steden / Villes belges > Antwerpen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old March 3rd, 2019, 08:48 PM   #1921
Patje6
Registered User

Patje6's Avatar

Likes (Received): 2589

Quote:
Originally Posted by Squizie3 View Post
Ik niet. Ik zie niet in waarom een wijk door metrostations ontsloten zou moeten zijn om een goede wijk te zijn. Je moet OV in zijn context bekijken, en voor Antwerpen betekent dat: tramverbindingen. En die mis ik er wél.
Ik wil pleiten voor meer ambitie: als we echt willen komen tot een modal shift moeten we m.i. voluit gaan voor de metro en de tram op LT-termijn afschaffen.

Olrik liked this post
Patje6 no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old March 3rd, 2019, 10:25 PM   #1922
krokkel
Registered User

krokkel's Avatar

Likes (Received): 1660

Metro en tram kunnen elkaar perfect aanvullen. Zodra de batterij- en oplaadtechnologie voldoende geëvolueerd is, kunnen we denken aan voertuigen die geen sporen en bovenleidingen meer nodig hebben.
krokkel no está en línea   Reply With Quote
Old March 4th, 2019, 02:11 PM   #1923
'stellung
Registered User

Likes (Received): 330

Maar een voordeel van OV met sporen is dat ontwikkelaars, bewoners en bedrijven een soort van garantie hebben dat er op die sporen hoogst waarschijnlijk een OV-lijn zal blijven.

Een bus-lijn daarentegen kan eender wanneer geschrapt worden. Bij trams liggen die dure sporen er dan ongebruikt bij.
'stellung no está en línea   Reply With Quote
Old March 6th, 2019, 05:21 PM   #1924
Drs. P.
Registered User

Drs. P.'s Avatar

Likes (Received): 233

Quote:
Originally Posted by SkyBridge View Post
Zelfs in de verre, verre periferie van Amsterdam lukt het ook een stedelijk gebied met karakter neer te zetten, in tegenstelling tot dit hierboven. Gedurfde blokken (KLEUR!!) van 13, 14 hoog in een zeer aangenaam stedenbouwkundig grid (MVRDV) met commerciële plinten, voordeuren, pleintjes...

https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=2155746
"verre, verre periferie van Amsterdam" klinkt heel negatief, maar de realiteit is dat dit project een verouderde kantorenlocatie betreft, direct naast het station van Hoofddorp, heel dicht bij de luchthaven Schiphol (slechts één station verder), aan de spoorlijn Amsterdam - Leiden - Den Haag en vlak bij de snelweg A4 tussen Amsterdam en Den Haag. De ligging ten opzichte van werkgelegenheid op de luchthaven Schiphol, Amsterdam (kantoren), Den Haag (ministeries) en Leiden (Universiteit) is zowel met auto als trein uitstekend.
Wanneer deze wijk wordt getransformeerd van kantoren naar woningen is dit een prima locatie voor mensen die op Schiphol, in Amsterdam, Den Haag of Leiden werken. Zeker gezien de huidige druk op de huizenmarkt in dit gebied in Nederland.

delarbre liked this post
Drs. P. no está en línea   Reply With Quote
Old March 6th, 2019, 06:07 PM   #1925
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 2334

Ja, en Nieuw Zuid ligt aan de Ring en pal tegen één van de rijkste wijken van België, dus ik hoor alsnog geen excuus.
Old March 7th, 2019, 10:53 AM   #1926
Drs. P.
Registered User

Drs. P.'s Avatar

Hoofddorp is in mijn ogen qua bereikbaarheid (auto, trein en vliegveld) beter gelegen dan Antwerpen Zuid. Het is een stad die eigenlijk volledig gericht is op Schiphol, een luchthaven die ongeveer 3 keer zo groot is als Zaventem. Hoofddorp is daarnaast ook redelijk gunstig gelegen ten opzichte van grote (hoofd)kantoren in Amsterdam en ministries in Den Haag (functies die in België vaak in Brussel zijn gevestigd, minder goed bereikbaar vanuit Antwerpen). Vanuit Hoofddorp ben je met de trein binnen 5 minuten op Schiphol, binnen een kwartier op de Zuidas Amsterdam in binnen een half uur in centrum Amsterdam, Den Haag, Utrecht of Rotterdam. Ook ligt hoofddorp binnen een half uur van het strand (Noordwijk en Zandvoort).

Dat klinkt goed zou je zeggen, maar of ik in Hoofddorp zou willen wonen? Nee, absoluut niet!

Antwerpen Nieuw Zuid ligt pal aan de Ring, dus de berikbaarheid per auto lijkt goed. Ware het niet dat die Ring met grote regelmaat vast staat. Ook buiten de ochtendspits en zelfs op zaterdag of zondag staan er regelmatig files bij de Kennedytunnel. Ook ligt nieuw Zuid dicht bij het station Antwerpen Zuid, dus Zuid is wel bereikbaar per trein, maar station Antwerpen Zuid kan nog wel een flinke opwaardering gebruiken (understatement) en is geen knooppunt zoals station Berchem.

Het stedenbouwkundig plan van MVRDV is zeker mooi, maar het zou niet de eerste keer zijn dat zo'n stedebouwkundig plan in de uitvoering wordt versoberd. Gezien de ligging in het centrum van de stad Hoofddorp, op loopafstand van het station en enkele hotels gericht op reizigers van en naar Schiphol is het wel een logische locatie voor commerciele plinten.

Vanuit stedebouwkundig oogpunt begrijp ik de wens voor mooie blokken met goede plinten in Antwerpen Zuid, maar ik weet niet in hoeverre er ook voldoende vraag is voor een goede invulling van die plinten. Zuid ligt toch wel buiten het voetgangersgebied in Antwerpen.

Het wordt nu weer beter weer, dus ik zal er binnenkort eens langs fietsen om te kijken hoe Zuid zich nu ontwikkeld.

poller1 liked this post
Old March 7th, 2019, 02:03 PM   #1927
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 2334

Ik ben zelf geboren en getogen in Noordwijk dus ik ken de situatie, maar bedankt voor de wiki
Een goede plint is niet per sé een commerciële plint, het kan ook een voordeur zijn. Maar geen inrit, hek, tralie, of schaamgroen.
Old March 7th, 2019, 02:54 PM   #1928
Drs. P.
Registered User

Drs. P.'s Avatar

Graag gedaan
Helemaal mee eens dat inritten, hekken, tralies, garagepoorten, fietsenstallingen etc geen fraaie plinten vormen. En veeg dat schaamgroen maar bij elkaar, zodat je een klein parkje krijgt waar het aangenaam vertoeven is.

SkyBridge liked this post
Old March 13th, 2019, 01:34 PM   #1929
willyy
Registered User

willyy's Avatar

Likes (Received): 951

Onlangs nog eens gepasseerd. Qua beleving van op straat zou het volgens mij in de huidige setting 0,0 verschil maken als de huidige torens nu 60m of 120m zouden zijn. En het was er een tochtgat. Toegegeven, overal de laatste dagen, maar daar nog een pak erger omdat de straten niet kronkelen, redelijk breed zijn en het het einde van de beschaving (bebouwing) is.
willyy no está en línea   Reply With Quote
Old March 13th, 2019, 03:10 PM   #1930
Magistraler
alomtegenwoordig

Magistraler's Avatar

Likes (Received): 2819

Quote:
Originally Posted by willyy View Post
Qua beleving van op straat zou het volgens mij in de huidige setting 0,0 verschil maken als de huidige torens nu 60m of 120m zouden zijn. ...
Je hebt dan wél 2 maal zoveel mensen op straat, 2 maal zoveel winkeltjes, etc
Magistraler no está en línea   Reply With Quote
Old March 13th, 2019, 08:35 PM   #1931
poller1
Registered User

Likes (Received): 449

dat vind ik dan weer iets te simpel geredeneerd.... kan evengoed 1 anonieme winkel van 400m² zijn dan ipv 4 leuke van 50m²...

Drs. P. liked this post
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old March 14th, 2019, 12:00 AM   #1932
Magistraler
alomtegenwoordig

Magistraler's Avatar

Quote:
Originally Posted by poller1 View Post
dat vind ik dan weer iets te simpel geredeneerd.... kan evengoed 1 anonieme winkel van 400m² zijn dan ipv 4 leuke van 50m²...
Je hebt met MEER bewoners wel meer kans dat bepaalde kritische drempelwaardes worden gehaald, zodat bv een of meerdere terrassen levensvatbaar worden en er weer meer levendigheid ontstaat, hetgeen weer meer mensen aantrekt, enzv

willyy liked this post
Old March 14th, 2019, 07:45 PM   #1933
poller1
Registered User

Likes (Received): 449

Ja. Dat wel. Is wiskunde.
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2019, 12:39 AM   #1934
domme zebra
Registered User

domme zebra's Avatar

Likes (Received): 67

https://www.wallpaper.com/architectu...-kgdvs-antwerp

Artikel over de nieuwe Tim Van Laere op Nieuw Zuid. Met foto's!

'stellung, delarbre liked this post
domme zebra no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2019, 12:46 AM   #1935
krokkel
Registered User

krokkel's Avatar

Likes (Received): 1660

Waw, een Carglass-garage vermomd als galerij. Of is het andersom?
Old March 15th, 2019, 12:56 AM   #1936
'stellung
Registered User

Likes (Received): 330

Een heel radicaal voorbeeld van een gebouw in de Vlaamse stijl "Nieuwe Eenvoud", lijkt me (ken er niet zo veel van).

Robbrecht & Daem (van onder meer ZNA Cadix) en Stephane Beel (van onder meer Post-X) zijn bekende namen in die "Nieuwe Eenvoud".

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Eenvoud

Weet iemand meer hierover, want het is wel interessant?

pedrogonzales liked this post
'stellung no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2019, 03:56 AM   #1937
Squizie3
Registered User

Likes (Received): 458

Ahzo. Die 'Nieuwe Eenvoud'-stroming verklaart precies een hele hoop van de architectuur die we de laatste jaren overal zien opduiken, en die we hier op het forum voor het gemak 'witte schoendozen' noemen. Aldus denk ik niet dat er op het forum veel aanhangers van de Nieuwe Eenvoud te vinden zullen zijn 😄 Maar nu kunnen we er in ieder geval een naam op kleven.

willyy, pedrogonzales, krokkel, De Klauw liked this post
Squizie3 no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2019, 09:03 AM   #1938
paulloddewyckx
schalluleke

Likes (Received): 118

Ik ben geen architect/stedenbouwkundige/designer/ artist, maar wel met interesse in stedenbouw , architectuur, kunst algemeen én geschiedenis in het bijzonder.
Ik lees magazines, publicaties, zoek al eens op Google en zie verder dan onze kerktoren heel wat fraais ,hedendaags ,en aangepast aan specifieke functies of invullingen.
Ik kan het alleen maar aanraden om ook eens rond te kijken, doch moet inmiddels vaststellen dat we de fermettedroom nog niet voorbij zijn.

Ik weet niet of ik beter zou doen, maar voor nogal wat kritiekasters : "de beste stuurlui staan aan wal".

2018 liked this post
paulloddewyckx no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2019, 10:25 AM   #1939
Magistraler
alomtegenwoordig

Magistraler's Avatar

"gallery"....is dat Vlaams?
Old March 15th, 2019, 12:28 PM   #1940
Isengardtom
Registered User

Likes (Received): 285

ANTWERPEN | NIEUW ZUID

Ben eens benieuwd naar het plein dat tussen de gallerij en het Kempe thill gebouw Zuiderplein komt

Momenteel is men bezig de centrale straat te verlengen en aan te leggen

Op de maquette staat de gallery niet
Maar ze is gesitueerd op het grasveld boven de autootjes

IMG_2690.JPG

'stellung, wdc liked this post

Last edited by Isengardtom; March 15th, 2019 at 12:41 PM.
Isengardtom no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules