Amsterdam: toerisme - Page 144 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam > Café Berlage

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old May 22nd, 2019, 08:37 PM   #2861
LaidbackLuc9
Registered User

Likes (Received): 113

Quote:
Originally Posted by Prachtig View Post
Dat had Amsterdam ook al in de 90's, toen de toeristenhausse nog moest komen. Amsterdam is van oudsher een stad waar een hoog cultureel voorzieningenniveau is, dat is zeker niet dankzij de verdrievoudiging van het toerisme in de laatste 25 jaar.
Niet mee eens. In de jaren '90 had de gemiddelde Nederlandse provinciestad ook nog een bloeiende detailhandelsector en was er vaak een gemeentemuseum en een cultureel centrum in een plaats groter dan 50.000 inwoners. Loop nu rond en je ziet hoe hard de middelgrote steden zijn afgegleden.

Het is dan ook niet helemaal fair om te zeggen dat Amsterdam geen voordeel heeft gehad als het voorzieningenniveau constant is gebleven; er zijn functies in Amsterdam die het zonder de extra inkomsten van toerisme niet hadden gered en net als in andere Nederlandse gemeenten waren afgestorven.

sergiogiorgini, Magistraler, Ribarca liked this post
LaidbackLuc9 no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old May 22nd, 2019, 08:48 PM   #2862
A.F.Th
Registered User

Likes (Received): 108

...maar het nog steeds baarlijke en aantoonbare nonsens om te zeggen dat culturele voorzieningen bestaan dankzij het toerisme. Als culturele voorzieningen niet meer bestaan dan zijn ze wegbezuinigd, zoals dat in Amsterdam ook gebeurd is met een aantal kleinere theaters, ateliers, broedplaatsen, muziekzalen.

Prachtig liked this post
A.F.Th no está en línea   Reply With Quote
Old May 22nd, 2019, 11:01 PM   #2863
Magistraler
alomtegenwoordig

Magistraler's Avatar

Likes (Received): 3002

Quote:
Originally Posted by A.F.Th View Post
...maar het nog steeds baarlijke en aantoonbare nonsens om te zeggen dat culturele voorzieningen bestaan dankzij het toerisme......
Veel van die voorzieningen (ook de culturele) hebben door die grote toeristenstroom net die levensvatbaarheids-push die nodig is om ze in stand te houden en uit te breiden.

Zowel direct (toeristen bezoekers) als indirect (stevige groei bevolking stad, mogelijkheid voor locals extra geld te genereren).

Maar als je het allemaal niet gelooft kun je Amsterdam ook vergelijken met een willekeurige andere stad van circa 800.000 inwoners waar je geen 8 miljoen gekken per jaar hebt die dagenlang geld, vrolijkheid en consumptie komen brengen.
Magistraler está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 22nd, 2019, 11:05 PM   #2864
Magistraler
alomtegenwoordig

Magistraler's Avatar

Quote:
Originally Posted by LaidbackLuc9 View Post
In de jaren '90 had de gemiddelde Nederlandse provinciestad ook nog een bloeiende detailhandelsector en was er vaak een gemeentemuseum en een cultureel centrum in een plaats groter dan 50.000 inwoners. Loop nu rond en je ziet hoe hard de middelgrote steden zijn afgegleden. ...
Dat gaat absoluut over een jaar of 10 een politiek thema worden.

Ik verheug me nu al op die klagers over drukte die tegen die tijd dan weer gaan klagen dat het zo rustig is (want gevlucht uit het "drukke" Amsterdam) dat ze 50km moeten rijden voor een kledingwinkel en hun eigen lokale centrum zo stil is dat het unheimisch aanvoelt....

LaidbackLuc9 liked this post
Old May 23rd, 2019, 05:57 PM   #2865
A.F.Th
Registered User

Likes (Received): 108

How Amsterdam is fighting back against mass tourism
A.F.Th no está en línea   Reply With Quote
Old May 23rd, 2019, 06:02 PM   #2866
Magistraler
alomtegenwoordig

Magistraler's Avatar

Quote:
Originally Posted by A.F.Th View Post
de eerste zin zegt genoeg over de kwaliteit van het artikel

Famous for its tolerance....
Old May 24th, 2019, 11:42 AM   #2867
DeLeeuw
Registered User

DeLeeuw's Avatar

Likes (Received): 4491

https://www.parool.nl/columns-opinie...isme~bf93e72e/
Old May 25th, 2019, 09:10 AM   #2868
Ribarca
Registered User

Ribarca's Avatar

Likes (Received): 4121

De denktank is wel snel uitgedacht. Amsterdam moet samen optrekken met al die andere steden die te kampen hebben met dezelfde problemen. Zoals Rome, Lissabon, Barcelona, San Sebastian, Palma de Mallorca.

En dan proberen op Europees niveau short stay te reguleren.

Hong Kong by Xavibarca, www.xavibarca.com
Ribarca no está en línea   Reply With Quote
Old May 25th, 2019, 09:23 AM   #2869
Sky HI
Registered User

Likes (Received): 2960

Artiesten klagen ook over paparazzi. Maar wel enorme bedragen incasseren.
Veel Amsterdammers profiteren ook van een enorm gestegen woningen.
Ik word een beetje moe van dat geklaag. Wel willen profiteren van de grote beroemde stad, maar geen enkele consequentie willen aanvaarden.

Ja het is druk in Amsterdam, op vooral mooie dagen en vooral op de bekende plekken. Maar vele delen en zelfs vele plekken in de grachtengordel zijn zelfs rustig. Het moet eens ophouden toeristen te demoniseren.

Er zijn onder toeristen ook personen die je niet wilt hebben, maar je kunt niet zeggen, jij mag er wel in en jij niet. Vele Amsterdammers misbruiken het toerisme, pak die dan aan.

MoshiAmsterdam, CityLife liked this post
Sky HI no está en línea   Reply With Quote
Old May 25th, 2019, 09:35 AM   #2870
Ribarca
Registered User

Ribarca's Avatar

Likes (Received): 4121

Het gaat inderdaad vooral om die paar plekken. Het probleem is dat partijen als Airbnb niet mee willen werken met de stad. Dan moet je dat soort partijen aanpaken. Den Haag geeft Amsterdam ook niet het gereedschap.

Hong Kong by Xavibarca, www.xavibarca.com
Ribarca no está en línea   Reply With Quote
Old May 26th, 2019, 09:33 AM   #2871
Sky HI
Registered User

Eens hoor, ik ben ook zeker niet voor gooi de boel maar open voor toeristen.
Airbnb moet veel harder aangepakt worden. Den Haag moet hierbij helpen idd. En met evt andere regulering.

Mijn reactie was vooral op het opinie artikel. Mij bekruipt het gevoel dat er een groepje (ooit Provo's) hardnekkige klagers is die alleen maar puur naar eigen belang kijken. De mensen die straks met 3-4 dubbele overwaarde naar de provincie trekken.

Amsterdam is een prachtige unieke oude wereldstad en wat mij betreft heeft iedereen recht in de wereld het te mogen aanschouwen. En ja dat heeft impact en laten we gezamenlijk met ideeen komen om dat te stroomlijnen. Dus ophouden met klagen op de Amsterdamse overheid en alleen maar naar eigen genot te kijken. De gemeente doet echt wel haar uiterste best iedereen het iedereen naar de zin te krijgen (al weten we dat dat een enorm moeilijke opgave is).
Old May 26th, 2019, 10:23 AM   #2872
mokumbouw
Registered User

Likes (Received): 2724

Ik ben het in grote lijnen wel met je eens. Maar je stelling dat het groepje hardnekkige klagers ooit Provo was lijkt me niet gebaseerd op een gedegen socio-historische studie. De provo’s vormde een klein clubje, zijn dood en begraven of lopen op z’n minst zo tegen de 80. Zij kunnen of moeten er niet aan denken om nog naar de provincie te trekken.

Naar mijn ervaring zijn het juist de succesvolle 30-, 40- en 50-ers die nimbygedrag vertonen. Cultureel vaak liberaal links, sociaal economisch met minder homogene standpunten. Rechts maar vaak ook links.

Misschien klets ik onzin. Mijn stelling is ook allerminst sociologisch onderbouwd, maar laten we kritisch blijven en mensen niet meteen in een hok douwen.
mokumbouw no está en línea   Reply With Quote
Old May 26th, 2019, 10:24 AM   #2873
mokumbouw
Registered User

Likes (Received): 2724

Dubbel, sorry
mokumbouw no está en línea   Reply With Quote
Old May 26th, 2019, 03:24 PM   #2874
Sky HI
Registered User

Het was voor mij ook maar een gevoel. Ik had voor mij maar enkele voorbeelden van oudjes die zich zo druk maken. Maar dat zouden ook rustig zestigers kunnen zijn. Ik weet het niet meer. Provo's zijn nu wel flink in de 70 denk ik zo. Ik zal geen groepsnamen meer benoemen als ik het niet zeker weet.
Old May 27th, 2019, 11:36 AM   #2875
DeLeeuw
Registered User

DeLeeuw's Avatar

https://www.parool.nl/amsterdam/dire...eren~b8c566d9/
Old June 4th, 2019, 11:44 AM   #2876
DeLeeuw
Registered User

DeLeeuw's Avatar

Tja...

https://www.parool.nl/amsterdam/enor...t-af~bb9ab040/
Old June 4th, 2019, 12:50 PM   #2877
Magistraler
alomtegenwoordig

Magistraler's Avatar

Er moeten nodig heel veel hotels worden bijgebouwd in Amsterdam.

Misschien alvast een idee om het richting HavenStad te STUREN?

Daar zou je nu al kunnen beginnen met het vergunnen van tientallen hotelkavels. op die manier zou je de zone direct kunnen kickstarten en mooie iconische gebouwen (hotelinvesteerders hebben vaak hoge bouwbudgetten) kunnen oprichten..
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules