Київ | Kiev - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old August 25th, 2008, 07:55 PM   #1
909
-

909's Avatar

Київ | Kiev

Afgelopen zomer heb ik Oekraïne bezocht, en Kiev was de eerste stad die we aandeden. Kiev is een aangename stad in ontwikkeling, en zeker de moeite waard voor een stedentripje.

Dit is het tweede deel uit mijn serie over Oekraïne, het eerste deel over Tsjernobyl en Pripyat kan je hier vinden.

Kiev is de hoofdstad van Oekraïne en ook de grootste stad van het land. Het officiële inwonertal ligt op 2,7 miljoen, maar veel schattingen gaan uit van een groter aantal inwoners.

Kiev ligt in het noorden van Oekraïne, aan de rivier de Dnjeper. Het is onduidelijk wanneer de stad precies is ontstaan. Legendes die verhalen over Vikingen die de stad hebben opgericht bleken niet te kloppen, alles lijkt er op te wijzen dat de stad al ouder is. Sommige bronnen suggeren dat Kiev is gesticht in 430, sommige bronnen suggereren zelfs nog eerder.
Ik vind het wel wat hebben, een stad waarvan de leeftijd en herkomst niet bekend is. Het zou wel een kwestie van tijd zijn voor een mafkees de mogelijkheid oppert dat Kiev is gesticht door aliens.

De stad kende haar bloeitijd tussen 882 en 1169, toen het de hoofdstad was van het Oostslavische Kievse Rijk. In die periode liet men zich ook massaal bekeren tot de oosterse vorm van het christendom, en uit die tijd stammen ook belangrijke monumenten. De beleving van het geloof was sterk toen ik er was, aangezien de hoogste pief van de kerk in dezelfde periode in de stad was vanwege feestelijkheden.

In 1240 was de stad een van de grotere steden in Europa, maar werd het verwoest door de Mongolen. In de eeuwen die volgden zou de stad geen rol van betekenis spelen.

Pas met de industrialisering aan het eind van de 19e eeuw begon Kiev weer te groeien; omstreeks 1900 had zij 250.000 inwoners. Van 1922 tot 1934 was niet Kiev, maar het oostelijk gelegen Kharkiv de hoofdstad van de Sovjetrepubliek Oekraïne. De tijd voor de Tweede Wereldoorlog was zwaar voor de stad en het land, een door Stalin gestuurde hongersnood kostte in 1932-33 miljoenen mensen het leven. Dat de Duitsers en vervolgens opnieuw de Sovjets de bezem door het land haalde heeft niet veel goeds gedaan. Opnieuw stierven miljoenen mensen, veel gebouwen werden vernietigd en Kiev was het toneel van de grootste massamoord in de Oorlog: in het ravijn Babi Jar werden in twee dagen tijd 34.000 mensen, voornamelijk Joden, geëxecuteerd.

Na de Oorlog herstelde de stad zich snel en werd al gauw de derde stad van de Sovjetunie, na Moskou en Leningrad. Toen in 1991 de Sovjetunie uit elkaar klapte en Oekraïne onafhankelijk werd, werd Kiev ook weer de hoofdstad van een land. Tegenwoordig is de stad hard aan het bouwen, overal verrijzen hoge appartementenblokken. Het is duidelijk dat Kiev zich richt op de 21e eeuw en zijn functie als economisch middelpunt van Oekraïne gaat versterken.

01) Kiev vanuit de lucht.

02) Commieblocks aan de rivier de Dnjeper.

03) De Dnjeper is op sommige plaatsen behoorlijk breed. Dit heeft niet altijd een natuurlijke oorzaak, aangezien de rivier op meerdere plaatsen wordt onderbroken door massieve stuwdammen.

04) De skyline van de stad verrijst als een muur aan de horizon. Urban sprawl lijkt hier nog afwezig, maar een rit langs de randen van de stad leert ons dat ook in Oekraïne veel mensen dromen van en bouwen aan suburbia. Kiev is een compacte stad, maar ik betwijfel of het dat ook blijft.

05) Uitzicht vanuit ons hotelkamer, met de Kiev TV toren duidelijk aanwezig. Deze toren is 385 meter hoog en gebouwd in 1973. Deze toren was in eerste instantie ontworpen voor Moskou, maar men gaf daar de voorkeur aan een "meer solide" toren (de Ostankino Tower). Later werden de plannen voor deze toren dus gebruikt in Kiev, maar om Moskou niet naar de kroon te steken werd de hoogte met 30 meter ingekort.

06) Uitzicht vanuit ons hotelkamer, met zicht op de Holenklooster.

07) Het reusachtig beeld Moederland, ook wel eens de Iron Lady of Tin Tits genoemd.

08) Appartementen aan de rivier. Op de rechterzijde van deze foto staat een 402 meter hoge wolkenkrabber in de planning.

09)

10) Het beeld en de Holenklooster staan allebei op een heuvel aan de westelijke zijde van de rivier. Aan deze kant ten noorden van deze attracties bevindt zich ook het stadscentrum.

11) De chauffeur die ons ophaalde voor onze trip naar Tsjernobyl vond het nodig deze weg met 140 te nemen.

12) De Holenklooster, de zetel van de Russisch-orthodoxe kerk in Oekraïne. Het werd in 1051 gesticht. Het klooster draagt de titel lavra, wat aangeeft dat het één van de vier belangrijkste religieuze centra van de Russisch-orthodoxe kerk is. In 1990 werd het klooster tot werelderfgoed uitgeroepen.
Het is ook wel interessant om op te merken dat onder deze klooster zo'n 30 kilometer aan gangen en gebedsruimtes bevinden. Hier worden ook monniken begraven en vanwegde de atmosferische omstandigheden ondergronds mummificeren deze. Het is mogelijk een deel van de gangen te bezoeken, maar dat ben ik vergeten. Ach, je kan niet alles, niet waar?

13) De tuinen bij de klooster.

14)

15)

16)

17)

18)

19) Nonnen, gelovigen, toeristen, bouwvakkers en mijnwerkers!

20) Midden in de rivier ligt een eiland, wat een park is met stranden en onspanningsgelegenheden. Het is erg populair bij de plaatselijke bevolking, het is dan ook een relaxte plek om verkoeling te zoeken of een biertje te drinken. Alhoewel de laatste overal in de stad wel kan.

21)

22)

23) Een klein stukje lopen van het Holenklooster ligt het Museum van de Grote Vaderlandse Oorlog (WO2). Het is een staaltje Sovjetarchitectuur van de bovenste plank: grootse lege pleinen, pompeuze standbeelden, oorlogstuig en een megalomaan monument.

24) Het monument Moederland. Het is een van de grotere beelden in de wereld. De hoogte is in totaal 102 meter, waarvan het beeld er 62 voor haar rekening neemt. Het gewicht is 530 ton. Onder het beeld is een museum, ook in typische grootse Sovjetstijl uitgevoerd.

25)

26) Ironisch genoeg vormen deze tanks in hippie kleuren tegenwoordig een vredesmonument.

27)

28) Ook zijn allerlei militaire voertuigen te zien die een erfenis zijn van de Sovjetunie. Deze staan naast een museum voor de oorlog in Afghanistan. Wat Vietnam was voor de VS, was Afghanistan voor de Sovjetunie.

29) Van iets zwaarder kaliber is deze vrachtwagen, een mobiele lanceerinstallatie voor intercontinentale raketten, oftewel: kernwapens. Na de val van de Sovjetunie was Oekraïne ineens een kernmacht, maar het land heeft alles afgestoten en vernietigd.

30)

31)

32)

33) In dit stadsdeel, een villawijk tegen het centrum aan, is het thuis voor de oligarchen.

34) Van NIMBY's heeft men hier nog niet gehoord.

35) Richting het centrum. Mensen kunnen hier onder de weg doorlopen, en via een klein winkelcentrumpje naar de overkant. Dit zie je veel in Oekraïne.
Let ook op het gebouw op de achtergrond, wat zo uit een slechte science-fiction film zou kunnen komen.

36) Dit soort auto's zie je erg veel in Kiev. Vooral de Mercedes S en GL klasse doen het goed, maar ook grote bakken als Lexus, BMW 7 serie en dure SUV's. Wat mij opviel was dat de meeste Mercedessen van de grotere typen waren met V8 of V12's aan boord, vaak ook nog eens voorzien van het AMG label. In Oekraïne zullen deze wagens al niet goedkoop zijn, maar in Nederland zijn ze belachelijk duur. Daarbij moet ik wel de kanttekening maken dat de infrastructuur in Oekraïne erg slecht is.

37) Voor de voetbalfans: het ingang van de stadion van Dynamo Kiev.

38) De lichtmasten van het stadion. Nou weet ik het niet helemaal zeker, maar ik dacht dat hier ook de finale van het EK voetbal in 2012 wordt gespeeld.

39) Een mooi gebouw, helaas weet ik niet wat het is.

40)

41) Het onafhankelijkheidsplein, de plek van de Oranjerevolutie in 2004.

42)

43)

44)

45)

46)

47) Erhm, zo'n fontein staat ook in Emmen.

48) Op het Bohdan Khmelnytsky plein werd een podium opgebouwd vanwege een religieus feest, waarbij de hoogste patriarch van de kerk en de president aanwezig waren. De klokkentoren is van de Sint-Sofiakathedraal, dit is een museum want verschillende kerkgemeenschappen claimen deze kerk.

49) Deze kathedraal staat op de werelderfgoedlijst en is in Oekraïne verkozen tot een van 'de zeven wonderen' van het land.

50) De een hangt een poster uit de Playboy op, de ander hangt een poster van de patriarch van de Oekraïnse orthodoxe kerk aan de wand. Deze kerel schijnt trouwens getrouwd te zijn, kinderen en een verleden als KGB agent te hebben.

51) Natuurlijk ging het om de poster van de patriarch op de achtergrond.

52) Links met de koepel is het Verkhovna Rada gebouw, van waaruit het parlement werkt.

53) Her en der staan in centrum nog echt juweeltjes.

54) Het Sint-Michielsklooster. Zoals zoveel kerken in het voormalig Sovjetunie is deze eerst afgebroken door de Sovjets en opnieuw opgebouwd na de onafhankelijkheid.

55)

56)

57)

58) Dit zie je heel veel in Kiev, allemaal stalletjes waar je eten, drinken en andere boodschappen kan kopen.

59)

60)

61)

62)

Last edited by 909; August 25th, 2008 at 08:07 PM.
909 no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old August 25th, 2008, 08:18 PM   #2
hoogbouw010
Member

Favo's: #42, 55 en 59.
Old August 25th, 2008, 08:20 PM   #3
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

Likes (Received): 24

Supervette serie 909!

De stad ziet er zoals ik al dacht best welvarend uit en het is bekend dat de nieuwe rijken in dat soort landen graag pronken met hun dure auto's
Dr. Dubai no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old August 25th, 2008, 08:54 PM   #4
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Likes (Received): 315

Mooie serie, veel mooie platen. Ik vind foto 61 echt indrukwekkend. Wat een bebouwing!
SimsPlanet2 no está en línea   Reply With Quote
Old August 25th, 2008, 09:04 PM   #5
DvW
德明

DvW's Avatar

Likes (Received): 1830

Whoa, genieten zeg, geweldige serie!

Wat een stad ook zeg, hier hou ik wel van. Kiev staat plots erg hoog op mijn Europese wishlist.

Favo's: #04 (dáár ligt tenminste een stad aan de horizon!), 21, 22, 30 (indrukwekkende bebouwing langs het water!) , 42, 53 (mooi van lelijkheid), 61 (de bomen verraden nog nét dat het geen Tokyo is, maar anders... )
DvW está en línea ahora   Reply With Quote
Old August 25th, 2008, 09:49 PM   #6
Ramses
Registered User

Likes (Received): 22

De computer moet even een kwartiertje laden, maar dan heb je ook wat. Op basis van de 40 foto's die wel overkomen kan ik zeggen dat het een stad is die ik ook wel eens wil bezoeken. Dat plein op foto 43 ziet er indrukwekkend uit, al die statige gebouwen met die lelijke reclameborden erop maken het beeld compleet.
Ramses no está en línea   Reply With Quote
Old August 25th, 2008, 11:10 PM   #7
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 26903

Erg mooie foto's. Valt me op dat er erg veel moderne auto's rondrijden, het beeld van veel mensen van dit soort landen zijn toch straten vol aftandse Lada's en andere Russische rijdende doodskisten.

Maarre... hoeveel MB zijn die foto's wel niet bij elkaar? Ze zijn zeker de moeite waard, maar mijn 20 Mbit kabelverbinding is nu al minutenlang aan het laden...

travel mapping • highway photography @ Flickr and Youtube
ChrisZwolle no está en línea   Reply With Quote
Old August 26th, 2008, 12:25 AM   #8
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 2102

over 37 en 38. dat is het het eigen stadion van dynamo, met slechts zo'n 10.000 plaatsen. tijdens euro 2012 wordt in het grote stadion gespeeld waar dynamo ook zijn europese wedstrijden afwerkt.
bthj no está en línea   Reply With Quote
Old August 26th, 2008, 12:56 AM   #9
VelesHomais
Zurück in die Zukunft

VelesHomais's Avatar

Likes (Received): 5082

39 - Marionettheater voor kinderen
VelesHomais no está en línea   Reply With Quote
Old August 26th, 2008, 01:27 AM   #10
Sol
Registered User

Likes (Received): 3439

Leuke serie! Ik kom niet zo vaak in Kiev dus is het leuk om er af en toe foto's van te zien.

Overigens hoor ik erg vaak dat Oekraine nog steeds te gebruiken atoomwapens heeft.

Quote:
Originally Posted by Dr. Dubai View Post
Supervette serie 909!

De stad ziet er zoals ik al dacht best welvarend uit en het is bekend dat de nieuwe rijken in dat soort landen graag pronken met hun dure auto's
Het is niet zozeer het willen pronken, het is meer het moeten pronken.

Overigens wat is duur?
Rekenvoorbeeldje:
catalogusprijs BMW 7 serie in Oekraine: 99.000 euro
Inkomstenbelasting bij persoonlijke onderneming: <1% (tot ongeveer 72.000 euro, meer precies: 500.000 hrv).

Last edited by Sol; August 26th, 2008 at 01:34 AM.
Sol no está en línea   Reply With Quote
Old August 26th, 2008, 11:09 AM   #11
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 26903

Quote:
Overigens hoor ik erg vaak dat Oekraine nog steeds te gebruiken atoomwapens heeft.
Ik dacht dat die een tijdje na de val van de Sovjetunie allemaal aan Rusland overgedragen zijn. Maar het kan best zijn dat men in Oekraïne wat creatief de boeken heeft gehouden, en er nog een paar ergens liggen.

Ik heb ook gelezen dat Oekraïne het grootste leger van Europa heeft na Rusland. Is daar nog dienstplicht?

travel mapping • highway photography @ Flickr and Youtube
ChrisZwolle no está en línea   Reply With Quote
Old August 26th, 2008, 08:36 PM   #12
909
-

909's Avatar

Bedankt voor de reakties (en het geduld)!

Quote:
Originally Posted by DvW View Post
Wat een stad ook zeg, hier hou ik wel van. Kiev staat plots erg hoog op mijn Europese wishlist.
Quote:
Originally Posted by Ramses View Post
Op basis van de 40 foto's die wel overkomen kan ik zeggen dat het een stad is die ik ook wel eens wil bezoeken.
Kiev heeft wel wat meer te bieden dan ik heb gezien. Er zijn nog veel meer interessante en mooie gebouwen, leuke straten, historische plekken te ontdekken. Kiev is zeker een aanrader voor een stedentrip!

Quote:
Originally Posted by SimsPlanet2 View Post
Ik vind foto 61 echt indrukwekkend. Wat een bebouwing!
De meeste foto's van stedelijkheid en de skyline zijn allemaal op het oosten gericht. Wat ik vanuit de auto heb gezien is dat de stad nog veel meer indrukwekkende aanzichten heeft. Helaas heb ik niet overal een foto van, anderzijds wil ik ook niet te veel tijd besteden aan foto's maken op vakantie. Het moet wel leuk blijven.

Quote:
Originally Posted by ChrisZwolle View Post
Erg mooie foto's. Valt me op dat er erg veel moderne auto's rondrijden, het beeld van veel mensen van dit soort landen zijn toch straten vol aftandse Lada's en andere Russische rijdende doodskisten.
Ik had wel wat exclusieve auto's verwacht, maar zo veel zeker niet. Er moet wel gezegd worden dat Kiev op autogebied een stuk moderner is dan bijv. Kharkiv, waar de liefhebber van Lada nog wel zijn hart kon ophalen. Maar ook daar trouwens veel dure bakken.
Op de terugreis hadden we een tussenstop in Warschau, waar we een paar uur de tijd hadden om de stad in te gaan. Het viel meteen al op dat het wagenpark daar veel minder indrukwekkend was.

Quote:
Maarre... hoeveel MB zijn die foto's wel niet bij elkaar? Ze zijn zeker de moeite waard, maar mijn 20 Mbit kabelverbinding is nu al minutenlang aan het laden...
Te veel, het duurt ook lang. Ik kan wel zeggen 'goed bereid kost even tijd' maar tips om het formaat van de foto's te verkleinen zonder kwaliteitsverlies en zonder de afmetingen te veranderen zijn welkom. Misschien de volgende keer toch iets minder megapixel?

Quote:
Originally Posted by bthj View Post
over 37 en 38. dat is het het eigen stadion van dynamo, met slechts zo'n 10.000 plaatsen. tijdens euro 2012 wordt in het grote stadion gespeeld waar dynamo ook zijn europese wedstrijden afwerkt.
Quote:
Originally Posted by Burislav View Post
39 - Marionettheater voor kinderen
Al doende leert men. Bedankt voor de informatie!

Quote:
Originally Posted by Sol View Post
Overigens wat is duur?
Rekenvoorbeeldje:
catalogusprijs BMW 7 serie in Oekraine: 99.000 euro
Inkomstenbelasting bij persoonlijke onderneming: <1% (tot ongeveer 72.000 euro, meer precies: 500.000 hrv).
In de Krim zagen we advertenties van de VW Toureag, die in Nederland vanaf €76.250 te krijgen is. Ter vergelijking, in België kost hetzelfde model en type €52.670. Als ik het me goed herinner, kost deze auto in Oekraïne (opmerkelijk genoeg aangegeven in dollars) ongeveer $40.000, met de huidige koers is dat iets meer dan €27.000. Dan voel ik mij wel bekocht...

Quote:
Ik heb ook gelezen dat Oekraïne het grootste leger van Europa heeft na Rusland. Is daar nog dienstplicht?
Na de val van de Sovjetunie had Oekraïne 780.000 soldaten en was het de derde kernmacht van de wereld. In 1996 werd het land kernwapenvrij. Het leger telt nu 300.000 man, en in 2011 is het afgelopen met de dienstplicht. Het viel me al op in sommige steden, dat matrozen er ook echt zo bij liepen. Nou is dat in Sevastopol niet vreemd, maar in Kharkiv in het noord-oosten wel.

Last edited by 909; August 26th, 2008 at 09:55 PM.
909 no está en línea   Reply With Quote
Old August 26th, 2008, 08:41 PM   #13
peterdn
Registered User

peterdn's Avatar

Likes (Received): 277

Erg mooie serie. Indrukwekkend dat beeld Moederland.
Het duurde even voor alle foto's er waren maar het was het wachten meer dan waard.
peterdn no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2008, 12:14 AM   #14
Vertigo
Fan van de Neudeflat

Vertigo's Avatar

Likes (Received): 148

Vette serie! Kyiv is een mooie stad, alleen al door de ligging.

Ben je nog in Podil geweest, het wijkje beneden aan de heuvel waar het centrum op ligt? Is wel een leuke up and coming wijk (was het althans twee jaar geleden), met veel leuke restaurantjes enzo.

Ik ben toentertijd wel in de grotten onder dat klooster geweest, maar vond het vrij claustrofobisch. Heel smalle gangetjes vol met mensen, die allemaal ook nog brandende kaarsen meedragen... beetje scary.
Vertigo no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2008, 08:08 PM   #15
Sol
Registered User

Likes (Received): 3439

Quote:
Originally Posted by 909 View Post
In de Krim zagen we advertenties van de VW Toureag, die in Nederland vanaf €76.250 te krijgen is. Ter vergelijking, in België kost hetzelfde model en type €52.670. Als ik het me goed herinner, kost deze auto in Oekraïne (opmerkelijk genoeg aangegeven in dollars) ongeveer $40.000, met de huidige koers is dat iets meer dan €27.000. Dan voel ik mij wel bekocht...
Ik denk dat dit om een importeur van auto's uit Amerika gaat. Bij mij in Odessa rijden er bijvoorbeeld heel veel Porsche Cayennes rond. Natuurlijke worden er veel gekocht bij het officiele Porsche Center Odessa, maar er rijden er ook genoeg rond met een kenteken dat er niet goed oppast: wagens geimporteerd uit de VS.

Ik heb het even opgezocht: een Touareg kost in de VS (schrik niet) $40.000, oftewel iets minder dan 27.000 euro (op te zoeken op http://www.vw.com/touareg/en/us/).

Quote:
Het viel me al op in sommige steden, dat matrozen er ook echt zo bij liepen. Nou is dat in Sevastopol niet vreemd, maar in Kharkiv in het noord-oosten wel.
Studenten van zeevaartacademies dragen ook een matrozenpak als verplicht uniform. Inderdaad soms een raar gezicht.
Old August 29th, 2008, 10:18 AM   #16
Henk
Registered User

Henk's Avatar

Likes (Received): 1518

Mooie serie.
Henk no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2008, 01:27 PM   #17
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Wàt een leuke serie, wàt een leuke stad. Kiev lijkt mij behoorlijk levendig en alternatief, als je Berlijn en Warschau hebt bezocht, is Kiev een stad die het rijtje perfect zou kunnen afronden. Ik denk, dat ze er goed aan doen een groot voetbaltoernooi te organiseren, want het lijkt mij heerlijk om in de Oekraïne te verblijven. Wel eens met Google Earth boven Kiev gehangen, het verbaast mij dat alles daar zo uitgestrekt is. Komt misschien ook wel, doordat er relatief veel water langs moet stromen.

Heel mooi is die foto met dat rotsblok in de rivier naast de vaarroute. Hier in West Europa zouden ze allang dat obstakel hebben verwijderd, maar hier in Kiev laten ze `m gewoon liggen. Er is toch ruimte genoeg om langs te varen, maar ja, ik denk wel dat er ooit eens een schip tegenaan heeft gezeten.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2008, 01:45 PM   #18
apeldoorn77

Likes (Received): 0

leuke serie, maar de eerste paar fotos vond ik maar weinigzeggend en niet erg inspirerend. maar verder in de serie kwam het toch wat meer tot leven en zag je ook dat er mensen wonen, maar ik zou hier niet per sé naar toe hoeven.
verder zijn de fotos wel mooi hoor
apeldoorn77 no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2008, 04:23 PM   #19
Jeroen.
Registered User

Jeroen.'s Avatar

Likes (Received): 0

niet mee eens.

Goed opgebouwd en super foto's. Vond het absoluut een prachtige serie!

Iron tits rocks!
Jeroen. no está en línea   Reply With Quote
Old September 1st, 2008, 01:11 PM   #20
909
-

909's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vertigo View Post
Ben je nog in Podil geweest, het wijkje beneden aan de heuvel waar het centrum op ligt? Is wel een leuke up and coming wijk (was het althans twee jaar geleden), met veel leuke restaurantjes enzo.
Helaas ben ik niet in Podil geweest. Eigelijk wel jammer, want volgens mij zijn daar nog mooie en leuke plekjes te vinden. Jammergenoeg konden we niet alles zien binnen de gegeven tijd. Achteraf bekeken had ik me best nog wel wat dagen kunnen vermaken in Kiev.

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
Kiev lijkt mij behoorlijk levendig en alternatief, als je Berlijn en Warschau hebt bezocht, is Kiev een stad die het rijtje perfect zou kunnen afronden.
Kiev is toch wel anders dan Berlijn of Warschau. Om eerlijk te zijn vind ik Berlijn al niet te vergelijken, Berlijn is Berlijn. Natuurlijk zijn er ook wel overeenskomsten te vinden, al was het maar om de erfenis van het communisme.
De vergelijking met Warschau is misschien iets meer voor de hand liggend, maar de stedelijkheid in Kiev is wel een stuk indrukwekkender. De commieblocks zijn veel talrijker en indrukwekkender. Zelfs het wagenpark in Kiev is indrukwekkender. Daarentegen is Warschau wel moderner, de infrastructuur is er ook veel beter.

Quote:
Wel eens met Google Earth boven Kiev gehangen, het verbaast mij dat alles daar zo uitgestrekt is. Komt misschien ook wel, doordat er relatief veel water langs moet stromen.
Opmerkelijk, ik vond de stad gezien zijn omvang juist compact. Dat is ook wel op de eerste foto's te zien. Veel urban sprawl is er (nog) niet en de dichtheden zijn hoog.

Quote:
Heel mooi is die foto met dat rotsblok in de rivier naast de vaarroute. Hier in West Europa zouden ze allang dat obstakel hebben verwijderd, maar hier in Kiev laten ze `m gewoon liggen. Er is toch ruimte genoeg om langs te varen, maar ja, ik denk wel dat er ooit eens een schip tegenaan heeft gezeten.
Daar noem je wat. We hebben zoveel van dit soort dingen in Oekraïne gezien, zoals echte gaten in het brugdek waar je zo door heen kon vallen, constructies waar je maar niet te veel bij na moet denken etc. Als er een gat in de weg is rijd iedereen er gewoon om heen zonder te zeuren, dat is hier toch wel anders.
Advertisement

Reply

Tags
Київ, kiev, kyiv, ukraine

Thread Tools

Posting Rules