Bebossing in Vlaanderen / Boisement en Flandre - Page 29 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Urbi & Infra > Urbania

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old July 4th, 2019, 11:00 AM   #561
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Likes (Received): 3145

Thx voor de tip!
Polri está en línea ahora   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old July 16th, 2019, 10:48 AM   #562
11221
Registered User

Likes (Received): 385

Zouden we dat hier ook klaar krijgen??
Heb dat idee ook al ooit gelanceerd, om bijvoorbeeld sneller ecoducten etc. gerealiseerd te krijgen.

Het hooiland van vroeger keert terug in de Gelderse Vallei
Particulieren hebben 400.000 euro bijeengebracht om vijftig hectare natuur te kopen in het Binnenveld, een agrarisch gebied tussen Ede en Wageningen. Nooit eerder werd in Nederland met crowdfunding op deze schaal nieuwe natuur ontwikkeld.

Voor het volledige artikel, zie onderstaande link:

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-na...llei~b0354aae/

Polri, Smeeby liked this post
11221 no está en línea   Reply With Quote
Old July 16th, 2019, 11:52 AM   #563
Smeeby
Registered User

Smeeby's Avatar

Likes (Received): 893

Niet helemaal hetzelfde natuurlijk, maar Natuurpunt lanceert af en toe wel redelijk gerichte vragen om voor specifieke (uitbreidingen van) natuurgebieden te storten zodat ze bijkomende aankopen kunnen doen.
Voor een concreet en nieuw project zou dat hier ook moeten kunnen lukken, denk ik. Co÷peratieve oprichten en je kan de mensen nog belastingvoordeel bieden ook
(al is de landbouwgrond hier volgens mij wel duurder dan die 8000 euro/ha dat ze daar betaald hebben)

(en ps: wat een erbarmelijk slordige taal daar op Trouw.nl Typfouten ahoi!)
Old July 16th, 2019, 12:15 PM   #564
11221
Registered User

Likes (Received): 385

Quote:
Originally Posted by Smeeby View Post
Niet helemaal hetzelfde natuurlijk, maar Natuurpunt lanceert af en toe wel redelijk gerichte vragen om voor specifieke (uitbreidingen van) natuurgebieden te storten zodat ze bijkomende aankopen kunnen doen.
Voor een concreet en nieuw project zou dat hier ook moeten kunnen lukken, denk ik. Co÷peratieve oprichten en je kan de mensen nog belastingvoordeel bieden ook
(al is de landbouwgrond hier volgens mij wel duurder dan die 8000 euro/ha dat ze daar betaald hebben)

(en ps: wat een erbarmelijk slordige taal daar op Trouw.nl Typfouten ahoi!)
Maar ik heb bij zo algemene stortingen aan verenigingen altijd het gevoel dat dat grotendeels opgaat aan werkingskosten.
Als er effectief m▓'s tov. een bepaald gestort bedrag stonden, zou dat volgens mij meer mensen kunnen overhalen.
11221 no está en línea   Reply With Quote
Old July 16th, 2019, 01:35 PM   #565
Smeeby
Registered User

Smeeby's Avatar

absoluut, als dat een concreet project is met de garantie (of toch 'uitrekening') van het aantal vierkante meter dat je koopt voor een bepaald bedrag, werkt't zeer zeker beter - 't was gewoon het best beschikbare Vlaamse voorbeeld dat ik kon vinden (al kan ik me inbeelden dat plaatselijke Natuurpunt-verenigingen wel al concretere acties hebben georganiseerd ook, voor hun specifieke stukje groen)
Old July 16th, 2019, 08:36 PM   #566
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 22119

Ik blijf toch heel regelmatig mijn geweten sussen en CO2 witwassen door een storting aan Natuurpunt. Vooral als ze daar bos of natuur in eigen streek mee aankopen.

Uiteraard hebben zij ook werkingskosten, maar die worden grotendeels met lidgelden, subsidies en sponsoring betaald. En die kosten zijn tevens noodzakelijk voor de uitbouw en het beheer van de natuurgebieden. Ook sensibilisering naar overheid en burgers toe kost geld, maar is in dit land beslist geen overbodige luxe.
Per m2 natuur die Natuurpunt aankoopt, doet de Vlaamse overheid bovendien een flinke duit in het zakje. Ook gemeentebesturen springen bij concrete aankoopprojecten dikwijls mee op de kar.
Reken daarbij het fiscale attest dat je vanaf 40 euro krijgt en dan weet je dat dit de beste manier is om de verschillende overheden met zachte dwang in natuur en bos te laten investeren.

Lijkt me allemaal handiger en duurzamer dan crowdfunding, maar als burgers zich geroepen voelen, geen probleem hoor.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old July 16th, 2019, 09:37 PM   #567
Thorum
Registered User

Likes (Received): 1666

Voor Natuurpunt komt daar bij dat een groot deel van die "werkingskosten" lobbying is voor dingen die ik belangrijk vind, daar heb ik geen enkel probleem mee.
Old July 17th, 2019, 09:29 AM   #568
Smeeby
Registered User

Smeeby's Avatar

Ik ben lid van Natuurpunt om exact die redenen hoor (al zijn ze vaak wat drammerig en ben ik het zeker niet altijd eens met hun prioriteiten, in het algemeen verdienen ze best wel wat steun)
Maar ik kan me inbeelden dat heel wat mensen afgeschrikt worden door die overhead en het idee dat het een organisatie is die je steunt, terwijl ze wel warm gemaakt zouden kunnen worden voor zo'n co÷peratieve met als enig doel een stuk natuur kopen, aanleggen en beheren, of een soortgelijk heel gericht project in hun omgeving. Dat was eigenlijk het punt

Puinkabouter, Polri liked this post
Smeeby no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2019, 11:30 AM   #569
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 3358

Ik denk ook dat zo'n directe betrokkenheid op termijn meer kan betekenen bij het bouwen van een draagvlak voor een meer ecologisch georiŰnteerd beleid.

11221, Smeeby liked this post
Puinkabouter está en línea ahora   Reply With Quote
Old July 18th, 2019, 11:56 AM   #570
willyy
Registered User

willyy's Avatar

Likes (Received): 1033

Hoe zou een co÷peratieve in bosbeheer concreet werken?

Bij co÷peratieven in energie, melk, etc. is er een productie, die een opbrengst genereert, waarmee de kosten gedragen kunnen worden, eventuele winst uitgekeerd kan worden aan de co÷peranten. Bij het beheer van een stukje natuur heb je dat allemaal niet, en maakt het weinig verschil of je dan 250 € steun stort of een aandeel koopt van 250 €? Zo'n co÷peratieve zonder opbrengsten maar wel met vaste kosten is kan die aandelen toch nooit meer uitbetalen als mensen willen uitstappen? De enige activa is het land, en het is de bedoeling dat ze dat nooit meer verkopen net om te waarborgen dat de natuur behouden blijft.

Dus heb je via die co÷peratieve op zich wel weer een incentive om het land te "ontwikkelen" (in het beste geval recreatief of met kleinschalige bio-landbouw) ipv de natuur haar gang te laten gaan, omdat je dan wel financiŰle opbrengsten kan genereren. Is dat dan wel een goed model voor natuurbehoud?

Ken je (buitenlandse) voorbeelden van co÷peratieven in bos- en natuurbeheer?
willyy no está en línea   Reply With Quote
Old July 18th, 2019, 01:26 PM   #571
Smeeby
Registered User

Smeeby's Avatar

neen, ik ken geen voorbeelden. Ben ook niet meteen van plan van zoiets op te richten trouwens
Was vooral vanuit de bedenking dat je mensen voor een concreet project wellicht wel warm krijgt, en dat je bij investeringen in startende ondernemingen/co÷peratieven belastingaftrek krijgt

Je bent trouwens helemaal ook niet verplicht om winst uit te betalen aan je aandeelhouders he, dus op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Ook het uitstappen kan je zonder veel problemen statutair belemmeren, waardoor de aandelen enkel verhandelbaar zijn en de co÷peratieve niet verplicht kan worden om ze gewoon terug te nemen als er iemand wil uitstappen. Misschien niet de meest wervende eigenschappen om in te stappen, dat wel, en op den duur maakt het natuurlijk niet zo veel uit of het nu een gift was of een aandeel, maar minstens principieel toch wel, zou ik denken: als aandeelhouder heb je toch wel iets te zeggen en dat ligt ook vast natuurlijk.

Wat dat gebrek aan inkomsten betreft: heel wat interessante natuur is niet helemaal opbrengstloos: ook extensieve beweiding levert vlees op, ook niet-bemest hooiland hooi. Idem voor bossen (al duurt dat wat langer).
Komt nog bij (belangrijker) dat je met zo'n organisatie met idealiter een groot stuk land in beheer, haast vanzelfsprekend ook een natuurbeheerplan opmaakt, en op basis daarvan subsidies zal aanvragen die als inkomsten de kosten zouden moeten kunnen dekken. Dus helemaal inkomstenloos ben je niet (noodzakelijk).
Maar zoals gezegd: ik was niet meteen van plan om er eentje uit de grond te stampen, maar het leek me een mogelijk interessante piste om te onderzoeken als er zich ergens een opportuniteit voordoet die heel wat middelen moet verzamelen.
Old July 18th, 2019, 02:56 PM   #572
willyy
Registered User

willyy's Avatar

Likes (Received): 1033

Ik vroeg mij maar af of het mogelijk was en hoe je dat dan zag

Een gift met inspraak dus. Kan een prima methode zijn als je daar mensen mee warm krijgt om zich mee in te zetten voor beter natuurbeheer. Maar ik denk dat je weinigen zal enthousiast krijgen, gift met fiscaal voordeel zonder inspraak of lidmaatschap zonder fiscaal voordeel met inspraak... De mensen die je daarmee aantrekt zijn nu wss al actief als sponsor en/of vrijwilliger in bv natuurpunt, dus zal het waarschijnlijk weinig bijdragen aan natuurbeheer? Al zou het met een paar wettelijke aanpassingen (wel fiscaal voordeel bv) misschien wel een nieuwe 'markt' van natuursteuners kunnen aantrekken?
willyy no está en línea   Reply With Quote
Old July 18th, 2019, 03:12 PM   #573
Smeeby
Registered User

Smeeby's Avatar

Mja, dat vroeg ik me dus ook af Ik kan me wel inbeelden dat dat wervend werkt, ook op mensen die Natuurpunt misschien niet (zo veel) steunen, vond het zeker als gedachtenexperiment wel interessant... Geen proffen economie in de zaal toevallig die dat eens kunnen laten praktisch uitwerken door een paar studenten?

(voor die aandelen kan je trouwens ook belastingsaftrek krijgen onder de Tax Shelter, tot 45% krijg je gewoon van de belastingen terug als je de aandelen minstens drie jaar houdt.)
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules