Den Haag: Voormalig Ambassadegebouw VS (herbestemming Eschermuseum en hotel) - Page 5 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Den Haag

Den Haag » Ooievaarsnest

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old September 2nd, 2015, 07:12 PM   #81
Charlie Frank
Unregistered User

Charlie Frank's Avatar

Likes (Received): 3886

Quote:
Originally Posted by Slagathor View Post
Welke gek betaalt de hoofdprijs voor een ontoegankelijk monument waar je niks aan mag verbouwen?
Een hotelketen met veel geld die zich pers op deze toplocatie wil vestigen ?
Die zal vervolgens in een later stadium bouwkundige concessies afdwingen bij de gemeente.
Het resultaat is dan een monument dat eigenlijk die status niet langer waard is vanwege de vele ingrepen in het gebouw.
En de gemeente zal vast wel financieel verlies nemen op de verkoop van het gebouw.
Uiteraard is dit speculatie mijnerzijds, met hoop op een betere uitkomst.
Charlie Frank no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old September 2nd, 2015, 09:51 PM   #82
The Hague Rules
what else!

The Hague Rules's Avatar

Likes (Received): 540

Escher museum zou er toch in willen? Meer expositieruimte en hetzelfde voor horeca. Hekken, palen en rolluiken weg, gevel opknappen, binnentuin aanleggen, zalen en horeca inrichten: klaar!

peterdrijver, TheArcher liked this post
The Hague Rules no está en línea   Reply With Quote
Old September 3rd, 2015, 08:10 AM   #83
flap
the double dude!

flap's Avatar

Likes (Received): 733

mooi appartementen gebouw

k zeg slopen die hap en fraai bij omgeving passend appartementen gebouw neerzetten !

en met fraai bedoel ik dan ook echt fraai , is in die buurt altijd wel behoefte naar luxueuze appartementen .

peterdrijver liked this post
flap no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old September 3rd, 2015, 08:40 AM   #84
flap
the double dude!

flap's Avatar

Likes (Received): 733

Quote:
Originally Posted by flap View Post
k zeg slopen die hap en fraai bij omgeving passend appartementen gebouw neerzetten !

en met fraai bedoel ik dan ook echt fraai , is in die buurt altijd wel behoefte naar luxueuze appartementen .
Je kan wel weer iets met horeca gaan doen , maar d'r is al zo veel van , gaat dat dan lopen ?! k denk van niet , of je moet met iets heel goeds/ unieks komen , n echte complete nachtclub oid missen we wel in DH , maar lukt dit op zo'n locatie .......... 't is wel dicht bij het plein , volk trekken is dus mogelijk
Old September 3rd, 2015, 06:43 PM   #85
The Hague Rules
what else!

The Hague Rules's Avatar

Quote:
Originally Posted by flap View Post
k zeg slopen die hap en fraai bij omgeving passend appartementen gebouw neerzetten ! en met fraai bedoel ik dan ook echt fraai , is in die buurt altijd wel behoefte naar luxueuze appartementen .
Flap, het is sinds enkele jaren een monument, dus dat kan niet. Tenzij je de Duitsers nog eens lief aankijkt. Het hotel dat er ooit stond, was prachtig. Zonde dat het weg is. Wat er nu staat is een modern bouwwerk uit eind jaren '50. Een tijd die altijd hartstikke favoriet is qua (retro)design en detaillering.

Ik vind het gebouw juist erg goed, maar een intensieve renovatie is absoluut noodzakelijk.

TheArcher liked this post
Old September 3rd, 2015, 08:29 PM   #86
Charlie Frank
Unregistered User

Charlie Frank's Avatar

Quote:
Originally Posted by The Hague Rules View Post
Flap, het is sinds enkele jaren een monument, dus dat kan niet. Tenzij je de Duitsers nog eens lief aankijkt. Het hotel dat er ooit stond, was prachtig. Zonde dat het weg is. Wat er nu staat is een modern bouwwerk uit eind jaren '50. Een tijd die altijd hartstikke favoriet is qua (retro)design en detaillering.

Ik vind het gebouw juist erg goed, maar een intensieve renovatie is absoluut noodzakelijk.
Je bedoelt: "Tenzij je de Britten nog eens lief aankijkt."

De bebouwing op deze plek is tijdens het bombardement op Bezuidenhout platgegooid, door de Britten. (Per ongeluk)

Zie: Wikipedia: Bombardement op het Bezuidenhout
Old September 3rd, 2015, 08:53 PM   #87
The Hague Rules
what else!

The Hague Rules's Avatar

Quote:
Originally Posted by Charlie Frank View Post
Je bedoelt: "Tenzij je de Britten nog eens lief aankijkt." De bebouwing op deze plek is tijdens het bombardement op Bezuidenhout platgegooid, door de Britten. (Per ongeluk) Zie: Wikipedia: Bombardement op het Bezuidenhout
Dat weet ik, maar zonder Duitsers geen oorlog en dus geen 'ongeluk'. Trouwens, 'ongeluk'? Op klaarlichte dag, geen wolkje aan de lucht?

Charlie Frank liked this post
Old September 3rd, 2015, 08:54 PM   #88
Charlie Frank
Unregistered User

Charlie Frank's Avatar

Daar heb je absoluut gelijk in.
Old September 3rd, 2015, 08:59 PM   #89
The Hague Rules
what else!

The Hague Rules's Avatar

Dikke kijktip:

Charlie Frank, TheArcher liked this post
Old September 12th, 2015, 11:26 AM   #90
The Hague Rules
what else!

The Hague Rules's Avatar

Als dit echt doorgaat dan ben ik hl erg blij!

Het Gemeentemuseum Den Haag wil van de Amerikaanse ambassade, die leeg komt te staan, een Eschermuseum maken. De belangstelling voor Escher is z groot dat een nieuw en groter gebouw nodig is. Het huidige 'Escher in het Paleis' moet een Delfts Blauw-museum worden.

http://m.ad.nl/ad/mobile/article/det...=articleDetail

Last edited by The Hague Rules; September 12th, 2015 at 11:46 AM.
Old September 12th, 2015, 12:13 PM   #91
Herculaas
Maarten van der Meer

Herculaas's Avatar

Likes (Received): 316

Zou er perfect voor zijn!

Herculaas no está en línea   Reply With Quote
Old September 12th, 2015, 06:55 PM   #92
Charlie Frank
Unregistered User

Charlie Frank's Avatar

Een Delfts Blauw museum in Den Haag ?
Dat is als een Goudse Kaas museum in Alkmaar.
Dan had het een Rozenburg Porcelijn museum moeten zijn.
Daar had Den Haag mr mee te maken.
Het Gemeentemuseum mag balletjes opwerpen als het wil; indien het k voor de financiering uit particuliere bronnen zorgt.
Het riekt m.i. een beetje naar een onderonsje waarbij de ene bestuurder de andere een gewenst duwtje geeft.
Old September 12th, 2015, 08:05 PM   #93
The Hague Rules
what else!

The Hague Rules's Avatar

Quote:
Originally Posted by Charlie Frank View Post
Een Delfts Blauw museum in Den Haag ? Dat is als een Goudse Kaas museum in Alkmaar. Dan had het een Rozenburg Porcelijn museum moeten zijn. Daar had Den Haag mr mee te maken. Het Gemeentemuseum mag balletjes opwerpen als het wil; indien het k voor de financiering uit particuliere bronnen zorgt. Het riekt m.i. een beetje naar een onderonsje waarbij de ene bestuurder de andere een gewenst duwtje geeft.
Het idee om in het paleis een Delfts Blauw museum te vestigen, is eigenlijk niet zo vreemd. Het Gemeentemuseum heeft wellicht de behoefte om dit deel van de collectie elders onder te brengen om meer ruimte te creeren voor andere exposities in het Gemeentemuseum. Overigens, het 'Gezicht op Delft' vind je ook in Den Haag (Mauritshuis) en daar hoor je ook geen Delftenaar over ;-)

Van de site http://www.gemeentemuseum.nl/tentoon...n-delfts-blauw

Het Gemeentemuseum Den Haag beschikt over een van de mooiste en grootste collecties Delfts aardewerk ter wereld. Dat mag gezien worden, dus vanaf december 2012 presenteert het museum vol trots een permanente presentatie over dit belangrijke culturele erfgoed. In de stijlkamers kom je alles te weten over de spannende geschiedenis van Delfts aardewerk. Naast het welbekende blauwwitte Delfts zijn ook kakelbonte exemplaren te zien en behalve fantasie prikkelende tulpenvazen worden ook eenvoudige borden getoond en zelfs een Nijntje spaarpot.

TheArcher, william070 liked this post
Old September 13th, 2015, 02:41 PM   #94
Charlie Frank
Unregistered User

Charlie Frank's Avatar

Ik begrijp wat je bedoelt.
Echter, laat het dan een Nederlands Porcelijnmuseum zijn.
Want de collectie Rozenburg is k van belang, en wereldberoemd.

De Haagsche Plateelbakkerij Rozenburg was een Nederlandse aardewerkfabriek die van 1883 tot 1916 in bedrijf was.
Vooral het zogenoemde eierschaalporcelein werd bekend.

In 1884 verbond Th.A.C. Colenbrander zich als artistiek leider aan de fabriek.
De ontwerpen die hij maakte waren revolutionair.
De producten uit die tijd gelden nog steeds als hoogtepunten in de Nederlandse aardewerkindustrie.
Jurriaan Kok, van de gelijknamige straat (?!), was er directeur.
Dit is Haagse cultuur die ik graag zou zien uitgedragen.

Ontwerp van Theo Colenbrander voor de Haagsche Plateelfabriek Rozenburg.

Tegelpers van Plateelfabriek Rozenburg; 1890

Bron: Wikipedia/Wikimedia

TheArcher, EPA001 liked this post
Old September 13th, 2015, 05:06 PM   #95
The Hague Rules
what else!

The Hague Rules's Avatar

De 'Haagsche Plateelbakkerij Rozenburg' was genspireerd op het Delfts Blauw en Delfts aardewerk, maar ik snap je idee. Het Gemeentemuseum heeft overigens al 100 jaar werk van Rozenburg.

Qua naam kun je met een dergelijk museum nog alle kanten op, al zou mijn keuze niet vallen op 'Nederlands Porcelijnmuseum'. Dan liever 'Nederlands Porselein Museum'.

Charlie Frank, TheArcher liked this post
Old September 13th, 2015, 06:51 PM   #96
ikops
Supermoderator

ikops's Avatar

Likes (Received): 2979

Zo'n Escher museum past inderdaad prima in het ambassadgebouw. Wat mij betreft een prima invulling.

TheArcher, william070 liked this post
ikops no está en línea   Reply With Quote
Old September 19th, 2015, 02:20 PM   #97
peterdrijver
Registered User

peterdrijver's Avatar

Likes (Received): 1176

Quote:
Originally Posted by The Hague Rules View Post

hoe goed ken je de staat van onderhoud dat een 'intensieve renovatie' nodig zou zijn? of wil je het 'bij de tijd brengen' door het te herontwerpen wat steevast met monumenten wordt gedaan, doorgaans ten koste van de monumenten zelf? in dit geval kan je voorstellen dat jet het niet met een kelder met glazen vloer uitbreid, zoals het Mauritshuis, maar er een tempeltje bovenop zet. of een fronton...

wat mij betreft moet je er zo min als mogelijk aan doen. herstellen en latere verbouwingen strippen.
peterdrijver no está en línea   Reply With Quote
Old September 19th, 2015, 07:06 PM   #98
The Hague Rules
what else!

The Hague Rules's Avatar

Even voor de duidelijkheid, ik ben redelijk fan van het gebouw.

Renoveren, verbouwen, moderniseren, aanpassen, aan de wensen en eisen van een museum laten voldoen, toegankelijker maken... 'iets' doen dus.

Sowieso moeten alle afzichtelijke beveiligingsmaatregelen worden gesloopt, de entree worden 'aangepakt', de gedateerde Amerikaanse kantoortjes worden gesloopt en de binnenplaats tot leven worden gewekt.

Ik heb eerdere ontwerpen gezien, waar een soort walvis op het dak was gelegd en vieze pastelkleurtjes de raampartijen en gevel moesten opfleuren. In dat opzicht mag men wat mij betreft de handjes thuis houden. The less the better.

peterdrijver liked this post
Old September 20th, 2015, 03:47 PM   #99
Charlie Frank
Unregistered User

Charlie Frank's Avatar

Na Spuiforum nu een Voorhoutforum ?

Heb zelf de VS ambassade van binnen gezien.
Het is binnen een donkere en bedompte bedoening.
De gangen zijn nogal smal en de plafonds nogal laag.
Plafonds waren natuurlijk verlaagd, maar voor een museum wel rg laag.
Je zou dan minstens etages moeten samentrekken / doorbreken.
Van binnen kon ik geen bijzondere architectuur te bekennen.
Het is daar een standaard ouderwets kantoor.
Misschien dat de kamers van de diplomaten iets sjieker zijn.
En, zijn er voldoende parkeerplaatsen in de garage ?
Voldoet de brandveiligheid voor een publieke functie als museum ?
Zit het gebouw vol asbest ?
Ik denk dat er heel veel geld nodig is om er een museum van te maken.
Je zou wel eens duurder uit kunnen zijn dan nieuwbouw.
Waar moet de gemeente het geld vandaan halen ?
Kunnen ze dat nog maken na de 181 miljoen voor het Spuiforum ?
Durft (of waagt) een wethouder het om zijn/haar naam hieraan te verbinden ?
Het Rijk zal niet even met een zak geld bijspringen door het tot nationaal project te verklaren.
Dat gebeurt alleen in Amsterdam.

Dit zijn maar enkele vragen.
Er wordt natuurlijk eerst een haalbaarheidsonderzoek gedaan.
Dat kost al een berg geld.
Het gebouw aan de commercile markt laten klinkt mij realistischer in de oren.
Old September 20th, 2015, 07:51 PM   #100
peterdrijver
Registered User

peterdrijver's Avatar

Likes (Received): 1176

ook de commercile markt 'moet' er iets mee. het is binnen een standaard jaren 50 kantoor -natuurlijk- en de bijzondere architectuur heeft een paar bijzonderheden. sommige door latere verbouwingen verrampeneerd. zoals de entrees, de entree/tussenlid naar auditorium en interieur bibliotheek.
een museum is de vraag: ik heb wel eens bepleit er een stoelenmuseum in te maken met stijlkamers. daar heb je geen zalen voor nodig -juist niet. dus het hangt er maar net van af wat je wilt. escher kan heel goed in een prentenkabinet.

peterdrijver no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules