Leidschendam: Leidsenhage "Mall of the Netherlands" - Page 2 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Den Haag

Den Haag » Ooievaarsnest

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old March 4th, 2015, 10:07 AM   #21
Bart Zmeer
Bart van de Velde

Bart Zmeer's Avatar

Likes (Received): 396

Ongetwijfeld, maar er wordt nu ingezet op veel meer detailhandel. Zou dit winkelcentrum in deze tijden echt zoveel meer bezoekers gaan trekken? Ik geloof er niks van.
Bart Zmeer no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old March 4th, 2015, 05:52 PM   #22
theelk
Registered User

Likes (Received): 24

Ik denk ook niet dat het aantal bezoeker veel hoger zal worden dan het nu al is. Dat kan alleen maar door meer diversiteit in het winkel aanbod. Bij de aanbouw aan de noordsingel kant jaren terug zijn er een flink aantal kleding winkels in getrokken. Meerdere naast elkaar zelfs en dat geeft nou niet direct een hoop variatie.

Nou weet ik wel dat er veel kleding shoppers bestaan die niets lievers doen maar er mag best wat meer variatie in het winkel aanbod komen.
Het aantal electronica winkels zal niet hard stijgen. Daar heeft internet voor gezorgd.
Misschien dat een van de bekende ketens bij de verbouwing nog een kans ziet om een witte vlek in hun landkaart op te vullen.

Misschien dat de term winkelcentrum iets genuanceerder moet worden: een bioscoop kan al goed schelen en misschien is er nog wat non-winkel-achtigs te verzinnen.
De bioskoop houdt de boel in de avond uren ook nog een beetje bevolkt.

De kantoren die er nu nog staan verdwijnen. Dwz het aantal m2 gaat naar 0 aldus het plan.

Bart Zmeer liked this post
theelk no está en línea   Reply With Quote
Old March 4th, 2015, 06:24 PM   #23
Sky HI
Registered User

Likes (Received): 3075

Vanavond is er een informatie bijeenkomt in het Mercure hotel. Ik ga wel even kijken; is toch aan de overkant:-)
Sky HI no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old March 5th, 2015, 05:59 PM   #24
theelk
Registered User

Ik zag er vanochtend een verouderde aankondiging van staan op de site. Was het nog wat?
Old March 5th, 2015, 07:38 PM   #25
Sky HI
Registered User

Quote:
Originally Posted by theelk View Post
Ik zag er vanochtend een verouderde aankondiging van staan op de site. Was het nog wat?
Ja ik vind het een erg mooi ontwerp. Wit, vrij futuristisch. Mooi met ook daglicht, bioscoop met 8 zaken en meer horeca.

Tja kan nog zijn dat de provincie roet in het eten gooit. Het is nog niet 100% zeker natuurlijk. Ook zijn er bewoners tegen die nu (vinden ze) een parkeergarage of winkels meer voor hun uitzicht krijgen. Zij zullen wel bezwaar aantekenen.

Gemeente meent wel goed voorbereid te zijn en alles doordacht te hebben, maarja dat is wel vaker.

Het is ook dit of niets. Er worden naar ik begrijp geen concessies gedaan. Punt is als je het een stuk kleiner maakt, ook geen nieuwe buitenlandse partijen kan trekken.

Ik hoop dat het er komt, het is nu een maar een verloederd WC.
Old March 16th, 2015, 07:09 PM   #26
theelk
Registered User

Ik ben even in de archieven gedoken.
Hoe het er ooit uitzag en wat het werd.

1966, het prille begin:

De Maquette:

Rechts de Burgemeester Banninglaan (aka Laanzichtweg):

Bouwkraan..

Vanuit de lucht:

Links ook Ziekenhuis St Antoniushove in aanbouw.

Bijna klaar.

Fa Maesen:

Hema:

V&D, met een nog zichtbare zijkant:

Het voormalige parkeerterrein waar nu de parkeergarage staat. De Noordsingel is er ook nog net niet:

De linkerhelft is 'klaar'. Achterin nog de vijver met zwembad:

Nu alleen dat laatste kwart nog:

En eentje uit 1975 in kleur. Toen moest je nog keren aan het einde van de Noordsingel.

Beeldbank Leidschendam-Voorburg

Last edited by theelk; March 16th, 2015 at 07:17 PM.
Old March 16th, 2015, 07:35 PM   #27
Emiel Nazussi
Registered User

Emiel Nazussi's Avatar

Likes (Received): 470

Bedankt voor het plaatsen theelk. De plaatjes brengen veel herinneringen terug. Niet alleen het ' oude' zwembad, maar ook de voetbalvelden op het sportpark De Heuvel. Ooit voor veel geld overgenomen door het Europees Octrooibureau. Maar hun hoofdkantoor is daar nooit gerealiseerd. Nu woonwijk. Verder ook de bouw van ziekenhuis Antoniushove. Waar momenteel overigens ingrijpend wordt verbouwd en aangebouwd. Ik ben echt benieuwd of het 'nieuwe' Leidsenhage niet over-ambitieus blijkt te zijn.
Emiel Nazussi no está en línea   Reply With Quote
Old March 16th, 2015, 11:01 PM   #28
sqm
Registered User

Likes (Received): 1866

Mooie oude foto´s! Een flink verschil tussen de maquette en de gebouwde werkelijkheid. De maquette is helaas een stuk fraaier. Met huidige shopping malls heeft het natuurlijk niets meer te maken. In ieder geval waagde men destijds nog wat.

Bart Zmeer liked this post
sqm no está en línea   Reply With Quote
Old March 17th, 2015, 10:57 AM   #29
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 8300

Leuk om te zien!
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old March 17th, 2015, 11:57 AM   #30
D3N HAAG
Registered User

D3N HAAG's Avatar

Likes (Received): 248

Leuke foto,s van vroegah.

Noordsingel ging niet verder , het wijkkie Essensteyn was er ook nog niet natuurlijk...
D3N HAAG no está en línea   Reply With Quote
Old March 17th, 2015, 03:57 PM   #31
theelk
Registered User

Quote:
Originally Posted by Emiel Nazussi View Post
Ik ben echt benieuwd of het 'nieuwe' Leidsenhage niet over-ambitieus blijkt te zijn.
Al gaat alleen de bioskoop maar door dan is het wat mij betreft al een vooruitgang. Iemand connecties bij het Filmhuis den Haag.. mischien dat die een zaaltje kunnen vullen.
Old March 17th, 2015, 04:03 PM   #32
theelk
Registered User

Quote:
Originally Posted by sqm View Post
De maquette is helaas een stuk fraaier.
Dat is inderdaad vaak zo.
Het valt me nu op dat er een enorme paal op het middenplein zou moeten komen. Aan de andere kant: geen spoor van een monorail te bekennen...
Old March 17th, 2015, 05:19 PM   #33
Xoem
Registered User

Xoem's Avatar

Woon zelf pas sinds een paar jaar in Voorburg, dus ik weet weinig van de historie van dit gebied, al had ik wel familie in Leidschendam en kwam ik er daarom wel regelmatig. ook in Leidsenhage. Daarom vind ik het wel leuk om te zien die oude foto's. Ook duidelijk te zien de oude betonnen palen die heel lang hebben gestaan ter voorbereiding op de latere N14 die uiteindelijk helemaal niet verhoogd is aangelegd. Die palen kan ik me wel goed herinneren. Nooit geweten ook dat de Noordsingel pas later is aangelegd.

Wanneer is het laatste blok met de kantoren gebouwd, en waarom is dit er pas later bijgekomen?
Xoem no está en línea   Reply With Quote
Old March 17th, 2015, 07:03 PM   #34
theelk
Registered User

Quote:
Originally Posted by Xoem View Post
Wanneer is het laatste blok met de kantoren gebouwd, en waarom is dit er pas later bijgekomen?
Ik gok ergens medio jaren 80.
Ik heb altijd begrepen dat er daar een groot warenhuis zou komen (Beijenkorf?) maar dat dat uiteindelijk niet doorging en er toen meer behoefte was aan kantoorruimte.
Onlangs nog wel vernomen dat er ook nog mensen in hebben gewoond omdat het toch leeg stond.

In 1973 heeft er op de plaasts van de Noordsingel zelfs nog een tijdje een illegaal woonwagenkamp gestaan. Dat is toen met wat politiehulp verwijderd.

Die palen hadden ook heel wat historie in zich. Volgens mij hebben die er ook zo'n 30 jaar gestaan.

Ik zal eens kijken of er ook nog materiaal van de jaren 80-90 is.

TheArcher liked this post
Old March 17th, 2015, 07:10 PM   #35
DHFC070
Registered User

DHFC070's Avatar

Likes (Received): 346

Mooie foto's zeg en ik maar denken dat die grindgevel meuk (kantoren) er eerder waren dat het V&D pand.

Bedankt voor het plaatsen theelk
DHFC070 no está en línea   Reply With Quote
Old March 17th, 2015, 07:14 PM   #36
Sky HI
Registered User

Quote:
Originally Posted by theelk View Post
Al gaat alleen de bioskoop maar door dan is het wat mij betreft al een vooruitgang. Iemand connecties bij het Filmhuis den Haag.. mischien dat die een zaaltje kunnen vullen.
Het voorstel is zo groot en ambitieus zoals het nu is. Er zal geen concessie worden gedaan. Dus alles of niets.
Punt is dat ze dan geen grote trekkers kunnen krijgen. Die blijken alleen te willen komen als er voldoende schaalgrootte is.

Het is nog maar de vraag of het doorgaat. Kan makkelijk zijn dat de provincie er nog een stokje voor steekt. Veel omliggende gemeenten zijn fel tegen.
Old March 27th, 2015, 12:07 PM   #37
Xoem
Registered User

Xoem's Avatar

Van OmroepWest:

Quote:
LEIDEN - De uitbreiding van winkelcentrum Leidsenhage baart de gemeente Leiden grote zorgen. Het zou volgens de gemeente grote gevolgen hebben voor het leef-, woon- en werkklimaat. Door het indienen van een officiële zienswijze bij de gemeente Leidschendam-Voorburg heeft Leiden haar bezwaren overgebracht.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/26-0...um-leidsenhage

Old March 27th, 2015, 03:33 PM   #38
Quintana
Registered Abuser

Quintana's Avatar

Likes (Received): 1653

Tsja, mijn in Katwijk wonende moeder gaat al zeker 15 à 20 jaar liever naar Leidschenhage dan naar Leiden. Het gratis parkeren en de goede bereikbaarheid wegen voor haar zwaarder dan de mooie historische setting van de Leidse binnenstad. Een gerenoveerd Leidschenhage zal alleen maar meer klanten wegsnoepen van Leiden.

Quintana no está en línea   Reply With Quote
Old July 13th, 2015, 09:22 PM   #39
Sky HI
Registered User

Iemand hier... onlangs nog wat nieuws over gehoord?

Ik hoorde van een van de verkopers van een schoenenwinkel waar ik was dat ze binnenkort gaan slopen aan het Kornoelje. Aan de straat te zien, lijkt het wel want alles staat bijna leeg, maar ik kan geen enkele bevestiging vinden.
Old July 14th, 2015, 12:49 PM   #40
Xoem
Registered User

Xoem's Avatar

Ik vond nog dit oude bericht van maart waar wel een paar concrete dingen in staan en dat die hoek inderdaad als eerste gesloopt gaat worden (start in het najaar volgens dit bericht). De Jumbo verhuisd ook naar de andere kant van het winkelcentrum.

http://www.midvliet.nl/index.php/mee...deel-7-vervolg

Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules