Rotterdam | Baan Tower | 150m | planning - Page 46 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajôh?

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old August 19th, 2019, 09:50 PM   #901
Basshead
Registered User

Basshead's Avatar

Likes (Received): 439

Quote:
Originally Posted by Nexxd View Post
Basshead leeft nog in 2010, toen torens in Rotterdam nog niet in een zucht verkocht waren
Ik zou zweren dat ik hier op had gereageerd, waar is die post (en de opvolgende posts) gebleven!?
Basshead está en línea ahora   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old August 19th, 2019, 10:04 PM   #902
renterghem
Registered User

renterghem's Avatar

Likes (Received): 13609

Welstand adviseert positief.

https://repository.officiele-overhei...2019-36545.pdf

Omgevingsvergunning verleend.

https://repository.officiele-overhei...2019-36530.pdf
renterghem está en línea ahora   Reply With Quote
Old August 19th, 2019, 10:27 PM   #903
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 52615

Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old August 20th, 2019, 09:30 AM   #904
Golda
Registered User

Golda's Avatar

Likes (Received): 225

Nu nog 6 weken ruimte voor bezwaar?
Old August 20th, 2019, 10:25 AM   #905
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Likes (Received): 4768

Als ik het goed begrijp dus helemaal geen kelder, maar een bovengrondse parkeergarage.
Verder geen individuele buitenbergingen.

Uit de omgevingsvergunning:

Quote:
Omschrijving
Uit de aanvraag en de ingediende stukken blijkt dat het de bedoeling is om het project “Baantoren” te realiseren. De Baantoren bestaat uit een woontoren met plint die zich architectonisch manifesteert door een ranke toren (20,4 x 23,0 meter) van 150 meter hoog en een aangrenzend blok met een hoogte van ca. 22 meter (inclusief balustrade). De begane grond van de Baantoren kent een hoogte van ca. 5 meter met daarin de lobby voor de woningen, een commerciële ruimte, een deel van de fietsenstalling alsmede toegang tot een(ondergrondse) fietsenstalling en nutsvoorzieningen. De toren zelf is 47 verdiepingen hoog en telt samen met het naastgelegen blok 202 woningen. Deze variëren in grootte van kleine stadsappartementen tot zeer exclusieve penthouses met een grootte van meer dan 120 m2. Zo wordt een mix van woningen gerealiseerd. Op het dak zijn installaties opgenomen in een terugliggend volume. Het dak van de installatielaag ligt op 153 meter hoogte. Het blok naast de toren is voorzien van eenzelfde plint met daarin de entree naar kantoorruimten op de begane grond (inclusief een bijeenkomstruimte) en de eerste verdieping, de toegang tot een bovengronds-parkeersysteem en nutsvoorzieningen. Op de eerste verdieping bevinden zich kantoren. Daarboven, op de 2e t/m 5e, zijn woningen gesitueerd. Het dak van het blok biedt ruimte aan een gemeenschappelijk dakterras en installaties.Om het bovengronds-parkeersysteem toegankelijk te maken voor auto’s wordt tevens een inrit aangelegd aan de Hoornbrekerstraat.

Autoparkeren
De totale parkeereisvoorauto’s voor het project de Baantoren bedraagt 146 parkeerplaatsen op eigen terrein. Er worden 38 parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd. De beleidsregels omschrijft een bijzondere vrijstelling van de parkeereis voor een bouwplan dat vanwege de ligging binnen een afstand van 400 meter van metrostation Beurs de parkeereis met 40% mag worden verminderd. Hierdoor wordt het aantal parkeerplaatsen na reductie bepaald op 88 parkeerplaatsen. Omdat de ontwikkelaar een deel van de parkeerbehoefte niet op eigen terrein oplost maar in de nabij gelegen parkeergarage Westblaak, kan volgens de beleidsregel een (gedeeltelijke) afwijking van de eis tot parkeren op eigen terrein worden toegestaan. De parkeergarage Westblaak is ruim binnen de daarvoor geldende afstanden van de Baantoren gelegen (namelijk op 300 meter afstand) en de ontwikkelaar is met de exploitant van deze garage overeengekomen dat gedurende 10 jaar minimaal 90 parkeerplaatsen ter beschikking staan van de gebruikers van de Baantoren. De overeenkomst “Parkeeroplossing project Baantoren –APCOA Parking Westblaak” van 24 mei 2019 wordt door Bouw-en Woningtoezicht onderschreven en maakt onderdeel uit van deze omgevingsvergunning.

In het gebouw wordt een gezamenlijke fietsenstalling gerealiseerd met 413 stallingsplaatsen voor, waarvan 392 (95%) stallingsplaatsen zijn toebedeeld aan ‘gewone’ fietsen en 21 (5%) stallingsplaatsen aan grote fietsen. Aansluitend worden 20 stallingsplekken voor het kortstallen van fietsen in de openbare ruimte aangelegd, waardoor aan de parkeereis voor fietsen wordt voldaan.

Gelijkwaardigheid buitenberging
Uw aanvraag voldoet voor wat betreft een buitenberging niet aan de eis gesteld in artikel 4.30, eerste lid van het Bouwbesluit 2012, omdat artikel 4.31, eerste en derde lid voor deze gebruiksfunctie een niet gemeenschappelijke afsluitbare berging voorschrijft van minimaal 5 m², die vanaf de openbare weg rechtstreeks bereikbaar is via het aansluitende terrein of een gemeenschappelijke verkeersruimte.
In dit geval kan toepassing worden gegeven aan de gelijkwaardigheidsbepaling van het Bouwbesluit 2012, omdat in dit project elke woning is voorzien van een inpandige berging met een minimale oppervlakte van 2,7m² in combinatie met een gemeenschappelijke inpandige fietsenstallingin de parkeergarage waarin minimaal 2 fietsstallingsplaatsen per woning zijn gesitueerd. Deze oplossing biedt een mate van bruikbaarheid, welke als gelijkwaardig wordt beoordeeld aan het beoogde doel in de genoemde artikelen.
VictorJ no está en línea   Reply With Quote
Old August 20th, 2019, 11:03 AM   #906
Poeh-hee
Registered User

Likes (Received): 1265

Quote:
Originally Posted by Golda View Post
Ja en ondanks dat het kansloos is zal er wel iemand van de Cooltoren bezwaar maken op advies van de verkoper.
Ik hoop dat er alleen maar verstandige mensen gaan wonen

jb_nl liked this post
Poeh-hee no está en línea   Reply With Quote
Old August 20th, 2019, 11:12 AM   #907
Magistraler
alomtegenwoordig

Magistraler's Avatar

Likes (Received): 3459

Quote:
Originally Posted by VictorJ View Post
Als ik het goed begrijp dus helemaal geen kelder, maar een bovengrondse parkeergarage.
Die stuitende regelneuqerij omtrent parkeerEISEN. En dat in 2019, waar steeds meer Europese steden hun binnengebied omtoveren tot voetgangerswalhalla's.
Magistraler no está en línea   Reply With Quote
Old August 20th, 2019, 11:18 AM   #908
renterghem
Registered User

renterghem's Avatar

Quote:
Originally Posted by Golda View Post
Quote:
Originally Posted by Poeh-hee View Post
Ja en ondanks dat het kansloos is zal er wel iemand van de Cooltoren bezwaar maken op advies van de verkoper.
Ja, maar wel onder voorwaarden.

Rechtsmiddelen
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de eerste dag van de terinzagelegging van dit besluit een beroepschrift indienen. U kunt alleen beroep aantekenen als u op tijd tegen het ontwerpbesluit zienswijzen heeft ingebracht, of als u aantoont dat u hiertoe redelijkerwijs niet in staat bent geweest.

AMS_waar_leg_dat_dan liked this post
Old August 20th, 2019, 11:36 AM   #909
woudinho
Registered User

woudinho's Avatar

Likes (Received): 1933

Quote:
Originally Posted by Magistraler View Post
Die stuitende regelneuqerij omtrent parkeerEISEN. En dat in 2019, waar steeds meer Europese steden hun binnengebied omtoveren tot voetgangerswalhalla's.

Zoals ik het lees komen er dus slechts 38 parkeerplaatsen en worden er 90 bij Westblaak vrijgehouden voor bewoners.

Ik vind het zo gek nog niet.

Patrick Highrise liked this post
woudinho no está en línea   Reply With Quote
Old August 20th, 2019, 11:52 AM   #910
Magistraler
alomtegenwoordig

Magistraler's Avatar

Likes (Received): 3459

Quote:
Originally Posted by woudinho View Post
Zoals ik het lees komen er dus slechts 38 parkeerplaatsen en worden er 90 bij Westblaak vrijgehouden voor bewoners.

Ik vind het zo gek nog niet.
Daar gaat het helemaal niet om.

Wel dat er uberhaupt nog prehistorische parkeerregeltjes bestaan binnen de RUIT.

Nu zit je weer opgescheept met een bovengrondse parkeergarage. Wil je zo ooit een stad bouwen?

EuroMaster liked this post
Magistraler no está en línea   Reply With Quote
Old August 20th, 2019, 11:53 AM   #911
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Ik denk ook dat als de autoparkeereis 0 zou zijn (zoals in Berlijn en Parijs het geval), de ontwikkelaar voor een toren met 202 woningen, waarvan er een aantal behoorlijk prijzig zullen zijn, wel vrijwillig enkele tientallen parkeerplaatsen aan zou willen bieden. Sterker nog: als ik het goed begrijp gaat de ontwikkelaar boven de norm uit. De gemeente eist 88 plaatsen voor 202 woningen en de ontwikkelaar biedt 38 + 90 = 128 parkeerplaatsen. Misschien had de gemeente ook wel een toren zonder parkeerplaatsen geaccepteerd met de 90 plaatsen in de nabij gelegen garage. Met andere woorden: volgens mij wilde niet de gemeente, maar de ontwikkelaar deze garage.

Ook voor wat betreft de eigenlijk verplichte buitenbergingen is de gemeente behoorlijk coulant.

Ik kan me vaag herinneren een plattegrond gezien te hebben, maar kan die niet meer vinden. Ik ben wel benieuwd naar de puzzel hoe de 38 parkeerplaatsen, kantoren en woningen opgelost zijn.
Old August 20th, 2019, 01:16 PM   #912
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

De gemeente-eis is een minimum aantal parkeerplaatsen, toch? Meer mag dus altijd.
persoonlijk hoop ik dat de 38 parkeerplaatsen ondergronds komen, ik meen me te herinneren dat dat de bedoeling was.
Old August 20th, 2019, 04:18 PM   #913
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 5987

Quote:
Originally Posted by renterghem View Post
Dank! Nog wel met gevelkeuring door de Welstandscommissie. Hopelijk handhaven ze het gouden uiterlijk van de kozijnen.
Old August 20th, 2019, 05:37 PM   #914
msmeets
Registered User

Likes (Received): 156

Quote:
Originally Posted by VictorJ View Post
Ik kan me vaag herinneren een plattegrond gezien te hebben, maar kan die niet meer vinden. Ik ben wel benieuwd naar de puzzel hoe de 38 parkeerplaatsen, kantoren en woningen opgelost zijn.
Het wordt een (bovengrondse) parkeerlift van twee rijen aan weerszijden van de lift en met op elke rij weer drie plekken. De impact van die bovengrondse stalling is op die manier dus best beperkt.

Eric Offereins, EPA001, jb_nl liked this post
msmeets no está en línea   Reply With Quote
Old August 20th, 2019, 08:32 PM   #915
RottaRoffa
Registered User

Likes (Received): 2561

Eis van actueel belang

Quote:
Originally Posted by Poeh-hee View Post
Op het gevaar af om (weer) als wijsneus te worden betiteld moet ik van mijn vakantieadres nu toch even ingrijpen. NIEMAND die iets heeft gekocht in de Cooltoren kan een bezwaar indienen tenzij die persoon nu reeds in de directe omgeving van die toekomstige Baantoren woont. De zogenaamde eis van "actueel belang" welke is verwoord in de Awb, belet dit. Het voorbeeld dat via het toegevoegd linkje kan worden bekeken bevat ook een casus wat toevallig aansluit bij dit vraagstuk. De verkopende partij (Cooltoren) is of juridisch volstrekt onnozel, of haalt gewoon een vervelend geintje uit, ten koste van de bewoners overigens. Mogelijk ingegeven door het gebakkelei bij de aanvang van de bouw. Ik weet het niet maar ik vind het behoorlijk naar gedrag.
RottaRoffa no está en línea   Reply With Quote
Old August 20th, 2019, 08:43 PM   #916
renterghem
Registered User

renterghem's Avatar

Hier nog wat leesvoer voor de geïnteresseerden. (linkerzijde, externe bijlagen)

https://zoek.officielebekendmakingen...019-42461.html

Plattegronden

https://repository.officiele-overhei...2019-36555.pdf

Last edited by renterghem; August 20th, 2019 at 09:22 PM.
Old August 20th, 2019, 09:23 PM   #917
Art Deco Style
Registered User

Art Deco Style's Avatar

Likes (Received): 1064

Quote:
Originally Posted by Eric Offereins View Post
De gemeente-eis is een minimum aantal parkeerplaatsen, toch? Meer mag dus altijd.
persoonlijk hoop ik dat de 38 parkeerplaatsen ondergronds komen, ik meen me te herinneren dat dat de bedoeling was.
Eens temeer een reden om geen minimum maar maximum parkeerplaatsen op te leggen.

EuroMaster liked this post
Art Deco Style no está en línea   Reply With Quote
Old August 21st, 2019, 12:11 AM   #918
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

mwah, niet perse nodig. Ik zie liever eisen dat parkeerplekken niet in de plint te zien zijn.
Old August 21st, 2019, 10:19 AM   #919
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Quote:
Originally Posted by Magistraler View Post
Daar gaat het helemaal niet om.

Wel dat er uberhaupt nog prehistorische parkeerregeltjes bestaan binnen de RUIT.

Nu zit je weer opgescheept met een bovengrondse parkeergarage. Wil je zo ooit een stad bouwen?
Je noemt dit prehistorisch:

https://zoek.officielebekendmakingen...html#id1-3-2-4

Je kunt dus naar een parkeernorm = 0, als de ontwikkelaar maar wilt en op de juiste locatie zit.
Old August 21st, 2019, 11:01 AM   #920
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Quote:
Originally Posted by renterghem View Post
Dank voor de link! Leuk om te zien deze plattegronden.

Wat mij betreft een prima parkeeroplossing! Deze ´garage´ bovengronds is echt supercompact en nauwelijks storend. 38 nieuwe plekken voor 202 woningen en dan ook nog eens zo compact is werkelijk voorbeeldig! Vergelijk dit eens met de verschrikking achter de Cooltoren of de gigantische garages van 100 Hoog, the Muse, Uptown etc etc. Deze toren is wat dat betreft uniek in Rotterdam! Dat er maar velen mogen volgen.

De fietsgarage lijkt me wel wat onoverzichtelijk en krap. Jammer dat hier voor niet wat meer ruimte gevonden kon worden. Voor veel bewoners zal de fiets tenslotte hét vervoermiddel worden. Elke keer moet je de fiets dan uit de garage wurmen. De prikkel om hem dan maar op straat te zetten is groot.

De plint lijkt me erg goed gedaan. Commerciele ruimte op de hoek met daarnaast de lobby en een consulaat, een hoge verdieping en alle techniek aan de binnenstraat. Zeker met zo een klein oppervlak is het vast niet makkelijk geweest om op te lossen.

De woningplattegronden zijn wel erg on-Nederlands, en dat bedoel ik niet per se positief. Grootste misser vind ik de woonkamers, die ik op de hoeken zou willen hebben. Nu zit op de hoek vaak een kleine slaapkamer en heeft de woonkamer maar één raam. Veel appartementen hebben wat veel gang en te veel ruimte voor berging, badkamer, wc etc waardoor de appartementen wat hokkerig worden. Ook vind ik de balkons wel erg klein. Ik hoef niet van die gigantische balkons, maar bij een nieuwbouwappartement van 80m2 verwacht ik toch wel minimaal een balkon van 7 a 8 vierkante meter.

Deze toren vind ik door de hoge dichtheid, weinig parkeerplaatsen en mooie plint echt een geweldige aanwinst voor de stad. Er zijn alleen maar weinig appartementen die ik zelf zou willen kopen.

Reply

Thread Tools

Posting Rules