Rotterdam | Fenix II | Planning - Page 2 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajôh?

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old January 9th, 2020, 12:06 PM   #21
renterghem
Registered User

renterghem's Avatar

Likes (Received): 13610

Fraai. Maar ik ben ook wel enigzins kritisch, wat hoger, wat breder en wat meer programma toevoegen graag.

Alpha20 liked this post
renterghem no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old January 9th, 2020, 12:42 PM   #22
Rkastelan
Registered User

Rkastelan's Avatar

Likes (Received): 4409

Bron
Rkastelan no está en línea   Reply With Quote
Old January 9th, 2020, 01:06 PM   #23
renterghem
Registered User

renterghem's Avatar

Likes (Received): 13610

Glimmende trap Landverhuizersmuseum is ‘als water in de lucht’

Eén dag was de beroemde Chinese architect Ma Yansong woensdag in Rotterdam. Om zijn ontwerp voor het Landverhuizersmuseum op Katendrecht te presenteren. ,,Het is een beeldhouwwerk waar mensen aan mee kunnen doen.”

https://www.ad.nl/rotterdam/glimmend...ucht~a7330be0/

Old January 9th, 2020, 01:53 PM   #24
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Likes (Received): 4770

Nee sorry. Het is een prachtig uitkijkplatform zonder bijzonder uitzicht. Voor mij mist de logica waar het ontwerp verschillende dingen verenigd. Hier wordt een willekeurig punt gevierd, en werkelijk alleen dat. De glijbaan heeft geen andere functie. Het is een willekeurige gimmick die je overal op elk gebouw had kunnen plaatsen. De luchtbrug van ZUS heeft meer nut dan dit. En de route over de daken van de groene kaap is kloppender.

Dat terwijl we naar een gigantisch groen dak kijken waar niemand op mag en wat verder niet ontworpen wordt. In plaats van al je geld in een glanzende glijbaan te steken had je ook het dak tot een integraal deel van het museum kunnen maken. Je had op verschillende punten mooi vormgegeven opgangen naar het dak kunnen maken met glazen vides en al. Op het dak had je skulpturen (zoals een meeuw) van dichtbij kunnen bekijken, een dakterras met horeca kunnen hebben en een prachtige daktuin met hogere beplanting. Ik noem maar wat.
Old January 9th, 2020, 02:05 PM   #25
Poeh-hee
Registered User

Likes (Received): 1284

Ik vind de trap wel een leuke gimmick, dit gaat ongetwijfeld vaak op tv en vlogs verschijnen waardoor het toch weer een must-see wordt.
Het dak zou er natuurlijk alsnog bij betrokken kunnen worden.

Die meeuw zou juist grappig zijn als het geen abstract, zwart of geel ding wordt, maar realistisch. Dat je echt denkt van "zo, dat is een flinke meeuw!"

hans835 liked this post
Poeh-hee está en línea ahora   Reply With Quote
Old January 9th, 2020, 02:19 PM   #26
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Vanaf 0:36:
Sta ik net op de tramhalte, zit er zoooo een grote mus op dat abritje weet je wel.
Weet je wat ie zei?
VictorJ no está en línea   Reply With Quote
Old January 9th, 2020, 05:37 PM   #27
RichardHammond
Registered User

Likes (Received): 494

Prachtig ontwerp met respect voor de oude loods. De trap is een prachtige, maar bovenal subtiele toevoeging. Het gebouw heeft van zichzelf al zoveel karakter (en historie!) daar moet je helemaal niet veel aan willen sleutelen.

Wat ik nog veel interessanter vind is het geplande programma. Het wordt ongetwijfeld een prachtig museum, in een bijzonder gebouw op een waanzinnige locatie. Het geheel klopt.

Zeker met iemand als Wim Pijbes aan het roer gaat dit een daverend succes worden.

Mr Sky, Jeff010, Nobby Nick, woudinho, hans835 liked this post
RichardHammond está en línea ahora   Reply With Quote
Old January 9th, 2020, 11:05 PM   #28
Rkastelan
Registered User

Rkastelan's Avatar

Likes (Received): 4409

Ik heb iemand van Droom&daad uitvoerig gesproken, tevens een vraag gesteld aan Wim Pijbes.
Het wordt een sedum dak omdat het dak het gewicht anders niet aan zou kunnen. Dit zit al dicht tegen de grens. Het uitgangspunt is het gebouw zoveel mogelijk in originele glorie terug te brengen. Een extra constructie willen ze dan ook absoluut niet aan in het museum. Die volledig kaal en open ruimte zal bieden aan de expositie en mogelijke veranderingen van indeling.

In februari worden alle sleutels van het pand ingeleverd en beginnen ze met het schoonmaken en inventariseren van het gebouw. Om verassingen voor te zijn houden ze niet vast aan een strakke deadline. Ze zijn al vanaf het begin een samenwerking aangegaan met een staalbouwer, Dura vermeer en de architect zodat bij iedere beslissing iedereen kon meedenken. De staalbouwer is Nederlands maar de naam is me even ontschoten.

Ik geloof dat dit wel een gigantische attractie wordt. Voor fotos wordt het perfect want van de kade is het steeds moeilijker om een foto zonder obstructies te nemen van de omgeving. Tevens zal de spiegeling van de toren weldegelijk zorgen voor de nodige selfies. In de hal komt een soort koffiehoek maar ik vind de aankleding behoorlijk kaal en minimalistisch.
Mensen moeten zich gaan voorbereiden dat Katendrecht centrum stedelijke drukte zal krijgen de komende jaren met alle aanstaande ontwikkelingen. Ik hou der van, maar vraag me af of al die mensen die veel geld voor een huis hebben betaald en nu heel enthousiast zijn over alle cafeetjes, voorzieningen en vermaak dat wel echt doorhebben.
Ik verwacht over 7 jaar vele klachten over de drukte op de kaap
Old January 10th, 2020, 12:30 AM   #29
Maarten_Mulder
Registered User

Maarten_Mulder's Avatar

Likes (Received): 1806

Over de exposities zelf; het wordt een toch kunstmuseum en geen historisch museum? Dus met hier en daar een kunstwerk in 2 minimalistische ingerichte mega grote ruimtes rond de glim-glijbaan?

Alles valt of staat namelijk met die exposities (het hoofdprogramma), de rest is extra lijkt me..
Maarten_Mulder no está en línea   Reply With Quote
Old January 10th, 2020, 09:21 AM   #30
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 52884

Ik weet niet wat voor bezoekersaantallen ze verwachten. Dit lijkt me ook iets voor Amerikanen / Canadezen die geinteresseerd zijn in hun Europese roots.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old January 10th, 2020, 10:34 AM   #31
Poeh-hee
Registered User

Likes (Received): 1284

ideale plek voor zoiets idd
Poeh-hee está en línea ahora   Reply With Quote
Old January 10th, 2020, 05:25 PM   #32
Nobby Nick
Registered User

Likes (Received): 962

Nog een nieuw plaatje

Fenix II Katendrechtzijde by Nobby Nick, on Flickr
Old January 10th, 2020, 10:02 PM   #33
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Damn wat is Fenix I toch een cool project.

Maar serieus. Fenix I vind ik erg geslaagd, maar heeft natuurlijk weinig goeds gedaan met de historische hal, het grootste deel is zelfs gesloopt.

Een prachtig gerestaureerde historische hal met mooie tentoonstelling in Fenix II is prachtig. Maar ik mis toch wel een echte opbouw. Het hoeft niet zo een groot breed ding te zijn als bij Fenix, maar een slanke hoteltoren van UN studio of zo met uitzichtplatform zou het geheel toch wel echt naar een hoger plan tillen. Met alle respect, maar de hal is zo heel bijzonder niet, vooral niet qua volume. Het is geen Tate Modern.
Old January 10th, 2020, 11:45 PM   #34
Nobby Nick
Registered User

Droom en Daad heeft ook plannen voor een grote expositieruimte:

Quote:
‘Katoenveem kan grootste kunstruimte van Nederland worden’
Het Katoenveem in het Merwe-Vierhavensgebied wordt een expositiehal. Na een uitgebreide restauratie, maakt de stichting Droom en Daad er een ‘art commisioned space’, naar buitenlands voorbeeld.
Het Katoenveem wordt belangrijk voor de ontwikkeling van het M4H-gebied in het westen van Rotterdam, voorspelt Wim Pijbes, de directeur van Droom en Daad. ,,Het wordt een marker voor de nieuwe wijk die daar ontstaat, net als het Haka-gebouw en de ateliers van Daan Roosegaarde en Joep van Lieshout.” Markante gebouwen met geschiedenis zijn van belang voor het karakter van nieuwe stadswijken, vindt hij. ,,De Wilhelminapier op de Kop van Zuid was zonder Hotel New York en de Cruiseterminal een vrij anoniem kantoorwijk. Dan was het de Rotterdamse zuidas geworden.”
Lees het volledige artikel https://www.ad.nl/rotterdam/katoenve...rden~a7d0f95d/

VictorJ, EPA001, ABoe liked this post
Nobby Nick no está en línea   Reply With Quote
Old January 11th, 2020, 10:46 AM   #35
woudinho
Registered User

woudinho's Avatar

Likes (Received): 1946

Nog een leuk artikel over FFF:

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/10...markt-a3986159

Ik ga dit toch wel missen hoor, 100% een van mijn favoriete plekken van Rotterdam geworden, vanaf dag 1.

Ik hoop dat de FFF in Fenix I net zo’n mooi succes mag worden en, ondanks dat het concept verandert, de sfeer enigszins hetzelfde blijft!
Old January 11th, 2020, 05:37 PM   #36
petjuh
Registered User

Likes (Received): 850

Ik twijfel nog een beetje over die trap. Leuke gimmick, maar wel wat iel. Een herhaling van Fenix I met het museum onderin had me ook prima geleken. Hoop dat het havenkarakter op de kade behouden blijft. Wel super enthousiast over het museum. Samen met hotel New York en de SS Rotterdam ontstaat zo vanzelf het Rijksmuseum van Migratie. Past bij deze plek en bij onze multiculturele stad.

EPA001 liked this post
petjuh está en línea ahora   Reply With Quote
Old January 13th, 2020, 08:30 PM   #37
solascriptura
Registered User

Likes (Received): 51

Leuke vormen maar het platvorm is veel te laag om echt een leuke attractie te worden denk ik. Zoals hiervoor gezegd combineer het met een restaurant of iets anders. Realiseer dit op een hoogte van minimaal 100 meter en het begint leuk te worden. Ze kunnen veel meer doen met deze A-plek in de stad.
Old January 17th, 2020, 05:18 PM   #38
Nobby Nick
Registered User

Fenix II : Verslag Welstand 6/1/20

6.1 Veerlaan 21, Feijenoord (1e behandeling)
Omschrijving: Restauratie en ontwikkeling van Fenix II
Ontwerp: MAD Architects i.s.m. EGM Architecten
Dossier: OMV.19.12.00434 (voorheen conceptaanvraag OLO 4142467)

Inleidend
Op 8 januari 2020 is het conceptplan voor de herontwikkeling van Fenixloods II voor het eerst openbaar besproken met de commissie. Voorafgaand aan deze behandeling zijn er eerder, op verzoek van de aanvrager, twee besloten besprekingen geweest. Deze besprekingen vonden plaats op 23 januari en 4 september 2019. Artikel 10 van het Reglement van Orde voor de Commissie voor Welstand en monumenten (bijlage 3 behorend bij artikel 9.1, lid 4, van de Bouwverordening Rotterdam 2010) biedt hiervoor de mogelijkheid.

Omschrijving van het verder uitgewerkte plan
De opdrachtgever introduceert het voorstel van de herontwikkeling van Fenixloods II, met de quote; ‘nieuwe ideeën hebben gebouwen met authenticiteit nodig’. Vanuit die optiek wordt aan de hand van het gebouw, het daarin te vestigen landverhuizersmuseum en de sculpturale ‘tornado’ als uitzichtpunt de geschiedenis van de plek en de stad verteld. Op de hoek van het gebouw komt een kunstwerk dat bestaat uit een draadmodel van een zeemeeuw. Het staat voor de tocht die men als landverhuizer aflegt. De Fenixloods II zal voor het behoud van het karakter als ware een monument worden benaderd en hersteld. Hierbij is gekozen om de verschillende tijdslagen van het gebouw te laten zien. Om leesbaar te houden dat beide loodsen voor de oorlog één gebouw waren heeft het bewaken van de eenheid tussen Fenixloods I en II de aandacht. De uitstraling van het interieur blijft ook behouden en de inrichting wordt hierop afgestemd.

De architect presenteert het voorstel voor ‘de tornado’ die als sculptuur boven het dak uitsteekt. Het begint als een reis door het gebouw dat eindigt in een uitkijkpunt over de stad. ‘De tornado” bestaat uit verschillende spiraaltrappen, die in een vloeiende beweging om de lift krullen en op verschillende punten samenkomen. In de avondsituatie wordt ‘de tornado’ van binnenuit subtiel verlicht. De gehele constructie van ‘de tornado’ wordt voorgesteld in een spaceframe dat aan de binnenzijde wordt bekleed met hout en aan de buitenzijde wordt voorzien van blind bevestigde gepolijste roestvrijstalen panelen. ‘De tornado’ wordt ondersteund door een tafelconstructie van staal die tegen de bestaande betonnen draagstructuur van de loods wordt geplaatst. Vanuit de nieuwe lobby op de begane grond van Fenixloods II wordt ‘de tornado’ ontsloten. De entree tot het gebouw wordt gemarkeerd door ter hoogte van ‘de tornado’ aan de straat- en de kadezijde de gevel en het dak open te breken en te voorzien van glas in de bestaande hoofddraagconstructie.

De technische en esthetische uitwerking van ‘de tornado’ is inmiddels vergevorderd, maar wordt nog verder uitgediept. De resultaten daarvan zullen ter beoordeling worden voorgelegd aan de commissie.

Reactie van de commissie op de conceptaanvraag, de beelden zoals toegelicht, en de nabespreking
De commissie geeft aan dat zij onder de indruk is van het hoge ambitieniveau en zij ondersteunt de intenties om de betekenis van het gebouw en het verhaal van de plek te vertellen.

De commissie reageert positief op de keuze om de jaren ’50 tijdslaag van het gebouw ervaarbaar te houden. De geschiedenis van de Fenixloodsen en de veranderingen in de stad blijven op passende wijze afleesbaar. Ook de relatie tussen de na de oorlog in Fenix 1 en Fenix 2 gesplitste loodsen blijft voldoende bestaan door de repeterende draagstructuur in de gevels, de continuïteit van de lichtstraat en het laadbalkon aan de kadezijde. Het restauratieplan voor het exterieur van Fenixloods II vraagt nog om een specificatie van de bestaande situatie voor een goed vergelijk. De commissie mandateert de werkgroep momenten, bestaande uit afgevaardigden met specifieke monumentenkennis, om dit nader te bespreken met de restauratiearchitect. Zij vraagt in deze bespreking ook de afwerking van het interieur toe te lichten in relatie tot het behoud van het karakter van de bestaande Fenixloods II.

Voor wat betreft ‘De Tornado’ geeft de commissie aan dat de sculptuur in een strakke spiegelende vormgeving een overtuigend contrast vormt met de ruwe (bestaande) Fenixloods II. Beide versterken elkaar en komen daardoor optimaal tot hun recht. Wel stelt de commissie vragen over de maakbaarheid van ‘de Tornado’. Met name of de hoge standaard uit de visualisaties waargemaakt kan worden. Deze tonen bijvoorbeeld een gladde naadloze huid, terwijl de commissie uit haar bezoek aan de mock-up heeft begrepen dat ‘de tornado’ zal bestaan uit segmenten van circa 6 meter. De commissie is benieuwd naar een meer gespecificeerde uitwerking van ‘de tornado’ als geheel en in het bijzonder de architectonische expressie van de naden. Ook ziet zij graag meer duidelijkheid over de verschillende ingrepen. Meer specifiek betreft het de volgende onderwerpen: daar waar ‘de tornado’ en de Fenixloods II elkaar raken, hoe ‘de tornado’ door het dak steekt, beeldbepalende details voor de entree beneden, alsmede de vluchtroute vanaf de ‘de tornado’ naar het dak van de Fenixloods II en verder. Zij ziet een uitgekristalliseerde uitwerking met principedetails 1:5 met belangstelling tegemoet.

Met betrekking tot de gewijzigde hulpdraagconstructie merkt de commissie op dat door de meer bescheiden en heldere opstelling deze veel overtuigender is dan het vorige voorstel.

Conclusie
De commissie reageert positief op het initiatief en omarmt het hoge ambitieniveau. Wel vraagt zij aandacht voor de hierboven genoemde vragen en opmerkingen. Zij ziet de architect graag terug in een volgende vergadering met een verder uitgewerkt plan waarin deze vragen en opmerkingen zijn verwerkt. Het advies aan het bestuur is daarom vooralsnog negatief.
Old January 19th, 2020, 12:08 PM   #39
Adriaen Paets
Registered User

Likes (Received): 1935

Quote:
Originally Posted by VictorJ View Post
Damn wat is Fenix I toch een cool project.

Maar serieus. Fenix I vind ik erg geslaagd, maar heeft natuurlijk weinig goeds gedaan met de historische hal, het grootste deel is zelfs gesloopt.

Een prachtig gerestaureerde historische hal met mooie tentoonstelling in Fenix II is prachtig. Maar ik mis toch wel een echte opbouw. Het hoeft niet zo een groot breed ding te zijn als bij Fenix, maar een slanke hoteltoren van UN studio of zo met uitzichtplatform zou het geheel toch wel echt naar een hoger plan tillen. Met alle respect, maar de hal is zo heel bijzonder niet, vooral niet qua volume. Het is geen Tate Modern.
Ik zit een beetje op dezelfde gedachte. Ik had Fenix I en II graag als paar gezien, met op beide de opbouw van Fenix I.

Aan de andere kant, hoewel ik je mening deel dat de loods zelf niet zo bijzonder is, de render hierboven van de gerenoveerde Fenix II kan me ook wel bekoren. Het is wel een project met een hoog ambitie niveau, ook voor wat betreft het bestaande gebouw. En ook het idee van een landverhuizers museum vind ik goed passen bij deze locatie. Nog even afgezien van het feit dat de landverhuizing vanuit Europa naar Noord-Amerika een historisch gezien belangrijk fenomeen is wat deze aandacht verdiend.

Al met al is Fenix II op zichzelf dus echt een prima project, maar blijft het een beetje knagen dat er geen tweede Fenix I komt.

EPA001, 475bzs liked this post
Adriaen Paets está en línea ahora   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules