RAIL | Nachttreinen / Trains de nuit - Page 7 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Spoorwegen / Chemins de fer

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old July 19th, 2019, 03:49 PM   #121
BlackEagle17
Registered User

Likes (Received): 1116

Ik denk dat het inderdaad goed is om een onderscheid te maken tussen echte nachttreinen tussen de vijf grote steden (Brussel, Antwerpen, Gent, Charleroi & Luik) waar voldoende potentieel is om heel de nacht door 1x/u een trein te laten rijden, en latere treinen tijdens de week en op vrijdag/zaterdag voor de middelgrote steden.

Aangezien 's nachts de reistijd van minder belang is dan zonder bob te spelen thuis te geraken (zeker in de weekends), kunnen die nachttreinen volgens mij ook best de middelgrote steden op hun traject meenemen (Mechelen, Aalst, Leuven, Nijvel, Tienen, Landen). Maar elk uur nachttreinen inleggen om enkel en alleen steden als Hasselt/Genk, Turnhout, Namen, Mons, etc. te bedienen zou veel kosten (want extra treinkilometers) en die zouden volgens mij ook amper gebruikt worden (wegens te weinig potentieel/inwoners).

Maar zeker op vrijdag/zaterdag zou het toch zeker mogelijk moeten zijn om tot 1u treinen te laten vertrekken naar de laatstgenoemde steden vanuit de vijf grote steden.

Squizie3, focus1965, Olrik liked this post
BlackEagle17 no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old July 19th, 2019, 04:09 PM   #122
Filou
Urban dweller

Filou's Avatar

Likes (Received): 4747

Quote:
Originally Posted by focus1965 View Post
Hoe verder men woont en dus moet reizen, hoe minder behoefte er is aan nachttreinen. Ik zal het simpel stellen: iemand uit Leuven zal inderdaad gauw 'iets' meepikken in Brussel, maar voor iemand uit Bergen of Kortrijk is dit minder evident. Het moet al iets heel bijzonder zijn om +1 uur (enkel) te reizen. Het aantal reizigers zal gewoon beperkt blijven.
Als je kijkt aan de hoeveelheid auto's die ook 's nachts nog rondrijden zou ik toch stellen dat er vraag is naar nachtvervoer. Voor en na vervoer kan verzorgd worden door nachtbussen, de fiets of gewoon met de taxi. keuze genoeg dus. Ik ben zelf toch al meer dan één keer in de situatie geweest dat een nachttrein mij goed zou zijn uitgekomen, bijvoorbeeld uit Antwerpen, Leuven en Oostende. Ik veronderstel dat ik niet de enige ben in die situatie. Bij mij zal het nog minder zijn dan voor andere mensen, eigenlijk.

Maar goed, een taxi is altijd goed voor voor en nà vervoer, zelfs overdag, en dus zeker 's nachts.

Last edited by Filou; July 20th, 2019 at 02:55 PM.
Filou no está en línea   Reply With Quote
Old July 20th, 2019, 02:17 PM   #123
willyy
Registered User

willyy's Avatar

Likes (Received): 1068

Quote:
Originally Posted by CuoreGR View Post
Bijna helemaal mee eens, maar trek je dan ook de 'Waalse' treinen wat verder door?
Het wafelijzer-politiek model er al op voorhand op toepassen zal niet helpen. Je ondermijnt het mogelijke succes van enkele lijnen tussen de hoofdpolen (Bxl, Gent, A'pen, Luik, Luchthaven) die inderdaad nachtpotentieel hebben al meteen door er een kostelijke provinciale grap van te maken. Daar zijn nu eenmaal minder en veel kleinere steden. Hoe men dat dan politiek-financieel in deze communautaire soep moet oplossen weet ik niet, maar me dunkt eerder met gewestfinanciering dan met lege treinen laten rijden.

Beter minstens per uur ipv 2 treinen per nacht, lijkt mij. Daar kan je op vertrouwen als reiziger, en de kost van stations openhouden e.d. zou niet veel verschillen.
willyy no está en línea   Reply With Quote
Old July 22nd, 2019, 08:49 AM   #124
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Likes (Received): 174

Quote:
Originally Posted by willyy View Post
Het wafelijzer-politiek model er al op voorhand op toepassen zal niet helpen. Je ondermijnt het mogelijke succes van enkele lijnen tussen de hoofdpolen (Bxl, Gent, A'pen, Luik, Luchthaven) die inderdaad nachtpotentieel hebben al meteen door er een kostelijke provinciale grap van te maken. Daar zijn nu eenmaal minder en veel kleinere steden. Hoe men dat dan politiek-financieel in deze communautaire soep moet oplossen weet ik niet, maar me dunkt eerder met gewestfinanciering dan met lege treinen laten rijden.

Beter minstens per uur ipv 2 treinen per nacht, lijkt mij. Daar kan je op vertrouwen als reiziger, en de kost van stations openhouden e.d. zou niet veel verschillen.
Het helpt als je ook leest wat ik post (en de post waarop ik antwoord). Wat jij beweert, heb ik helemaal niet voorgesteld en is dus een non-issue.
Old August 19th, 2019, 07:36 PM   #125
Thorum
Registered User

Likes (Received): 1748

Die Oostenrijkers lijken echt wel de gouden graal gevonden te hebben ...

https://www.railjournal.com/passenge...tjet-services/

Jammer dat we net te westelijk liggen om er mee van te profiteren...

Squizie3, Bazar liked this post
Thorum no está en línea   Reply With Quote
Old August 19th, 2019, 08:06 PM   #126
BlackEagle17
Registered User

Het nieuwe rollend materieel dat de ÖBB voor NightJet besteld heeft en in 2022 geleverd wordt, zal waarschijnlijk ook de mogelijkheid hebben om naar België en Nederland te rijden. Technisch zal het dus mogelijk worden om van Amsterdam of Brussel richting Duitsland en Oostenrijk nachttreinen in te leggen, alleen nog af te wachten of de ÖBB dat ook daadwerkelijk zal doen.

Squizie3 liked this post
Old August 19th, 2019, 11:53 PM   #127
Thorum
Registered User

Fingers crossed
Old August 21st, 2019, 09:57 AM   #128
timmeister
Registered User

timmeister's Avatar

Likes (Received): 648

Het succes van de NightJet is ook financieel, las ik ergens. De ÖBB heeft namelijk heel wat besparingen doorgevoerd en die hebben te maken met de lengte van de trajecten. Die zouden zo gepland zijn dat er bv. maar één ploeg personeel mee moet. Maak je een traject langer, dan moet die ploeg afgelost worden en verdubbelt je kost. Vandaar dus ook dat de trein vandaag niet doorrijdt naar Nederland (al kan dat natuurlijk nog veranderen).
timmeister no está en línea   Reply With Quote
Old October 5th, 2019, 12:39 PM   #129
timmeister
Registered User

timmeister's Avatar

De Oostenrijkse ÖBB zou in januari starten met nachttreinen Wenen-Brussel. Dat zegt de CEO in een interview. https://wien.orf.at/stories/3015869/

Benonie, Bazar, BlackEagle17, jajan, Thorum, willyy liked this post
Old October 5th, 2019, 01:02 PM   #130
Filou
Urban dweller

Filou's Avatar

Likes (Received): 4747

Quote:
Originally Posted by timmeister View Post
De Oostenrijkse ÖBB zou in januari starten met nachttreinen Wenen-Brussel. Dat zegt de CEO in een interview. https://wien.orf.at/stories/3015869/
Super nieuws. Ik zal dan volgende jaar er zeker van gebruik maken!
Old October 5th, 2019, 01:21 PM   #131
FrederikD
Registered User

Likes (Received): 220

Zo wordt ook Budapest een pak vlotter bereikbaar per trein. Super!

timmeister, CuoreGR liked this post
FrederikD no está en línea   Reply With Quote
Old October 5th, 2019, 01:35 PM   #132
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 22206

En Bratislava.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old October 5th, 2019, 07:56 PM   #133
Wapper
EU-ian

Wapper's Avatar

Likes (Received): 8238

Heerlijk. Ik heb bijna tien jaar geleden eens een keer de nachttrein Frankfurt-Wenen genomen (en de ICE van Brussel naar Frankfurt) en dat was al een geweldige ervaring. Het is best wel een ervaring om op zo'n manier naar zo'n mooie en stijlvolle stad te rijden.

En ja, hopelijk wordt dit nog uitgebreid. Je kan nu al met de Flixbus naar Boedapest, maar dat is toch niet even snel en comfortabel als met de nachttrein.
Wapper no está en línea   Reply With Quote
Old October 6th, 2019, 12:54 PM   #134
Thorum
Registered User

Wenen, here I come
Old October 6th, 2019, 02:13 PM   #135
antwerpenaar
Registered User

antwerpenaar's Avatar

Ben ooit in de jaren 80 ook met de nachttrein vanuit Brussel naar Wenen (aankomst toen in Westbahnhof ) gereisd.Vertrekken rond 18.00 u en aankomst rond 8.00 u.Je had toen de keuze uit couchettes en slaapcompartimenten van 2 of 3 personen (misschien ook zitplaatsen maar dat herinner ik mij niet meer).Was best comfortabel en een aangename ervaring.Het jaar daarvoor met de dagtrein vanuit Koeln naar Berlin via Helmstedt-Marienborn.Ik herinner me dat deze trein in talloze stations stopte.De reis duurde toen ongeveer 10 uur.De dagtreinen waren in die tijd samengesteld uit DB- en DR-rijtuigen.In de nachttreinen reden ook russische slaaprijtuigen mee die doorreden naar Minsk en Moskou.

mato liked this post

Last edited by antwerpenaar; October 6th, 2019 at 02:22 PM.
antwerpenaar no está en línea   Reply With Quote
Old October 7th, 2019, 09:55 AM   #136
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Likes (Received): 174

Quote:
Originally Posted by FrederikD View Post
Zo wordt ook Budapest een pak vlotter bereikbaar per trein. Super!
Geweldig nieuws, geweldige timing. Ik wou begin 2020 mijn verjaardag (per trein) gaan vieren in die heerlijke stad en had al plannen gemaakt om naar Duitsland te sporen en daar de nachttrein te nemen. Maar het wordt nog makkelijker, hoera
Old October 7th, 2019, 04:19 PM   #137
timmeister
Registered User

timmeister's Avatar

Volgens De Tijd is de NMBS mee betrokken bij het initiatief. Mogelijk om homologatieredenen en om sneller een rijpad te krijgen. Dat zou na de deadline in april zijn aangevraagd. Twee treinen heen en terug per week, schrijft de krant nog.
Old October 7th, 2019, 04:29 PM   #138
Thorum
Registered User

Klein beginnen hé, dan is het sneller een "groot succes". Zie het verschil tussen de waterbus op de schelde en de elvendertig leveranciers van elektrische steps begin deze zomer.
Old October 7th, 2019, 08:53 PM   #139
BlackEagle17
Registered User

Iets meer (insider)info bij onze collega's van HGBTF: Vanaf januari 2020 zou het om twee treinen per week gaan, maandag en donderdag (blijkbaar afgestemd op de pendelpatronen van de Oostenrijkse eurocraten?). Die twee treinen zijn de bestaande verbindingen Düsseldorf-Wenen die verlegd worden naar Brussel op die twee weekdagen.

Vanaf 2021 zou men dagelijks willen gaan rijden, waarbij de trein gesplitst wordt in Keulen en één deel naar Brussel verderrijdt, terwijl het andere deel naar Amsterdam rijdt (via Düsseldorf).

Thorum, Benonie, timmeister liked this post
Old October 7th, 2019, 09:31 PM   #140
mato
Registered User

mato's Avatar

Likes (Received): 421

Quote:
Originally Posted by BlackEagle17 View Post
Iets meer (insider)info bij onze collega's van HGBTF: Vanaf januari 2020 zou het om twee treinen per week gaan, maandag en donderdag (blijkbaar afgestemd op de pendelpatronen van de Oostenrijkse eurocraten?). Die twee treinen zijn de bestaande verbindingen Düsseldorf-Wenen die verlegd worden naar Brussel op die twee weekdagen.
Dus als ik het goed begrijp worden die lijnen vanaf Köln naar Brussel verlegd en rijden ze niet meer naar Düsseldorf.

Quote:
Originally Posted by BlackEagle17 View Post
Vanaf 2021 zou men dagelijks willen gaan rijden, waarbij de trein gesplitst wordt in Keulen en één deel naar Brussel verderrijdt, terwijl het andere deel naar Amsterdam rijdt (via Düsseldorf).
Dus pas vanaf dan rijdt die trein van Wenen terug naar Düsseldorf en wordt ze tegelijkertijd verlengd naar Amsterdam. Tja tussen verleggen en verlengen is er een verschil.
mato no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules