BXL | Fietsinfrastructuur en - beleid / Infrastructure et politique vélo - Page 53 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Fiets / Vélo

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old September 2nd, 2019, 08:51 AM   #1041
Glodenox
Registered User

Glodenox's Avatar

Likes (Received): 891

Ik vind deze lichten nochtans voornamelijk fietsonvriendelijk:
- De ontruimingstijd wordt gelijkgesteld aan die van voetgangers: veel minder groentijd dus
- Je hebt als fietser geen enkele marge om tot stilstand te komen omdat er slechts 2 kleuren zijn
- Het is minder duidelijk qua symbool ten opzichte van het fiets-symbool
- Het is vrij doorzichtig dat de keuze voor deze vorm van lichten voornamelijk een financiële oorzaak heeft
- Je bent als fietser momenteel vogelvrij verklaard qua rechtszekerheid door zo'n lichten te volgen/niet te volgen
- De onduidelijkheid die sommige mensen ervaren omdat ze het inzicht lijken te missen dat een voetgangerslicht niet op fietsers van toepassing is geeft geen verhoogde risico's: wanneer het voetgangerslicht op groen staat, zullen de fietsers ten minste op het deeltje dat dat voetgangerslicht aangeeft ook groen hebben. Dus dat lijkt me geen echt argument behalve dan dat mensen beter opgevoed moeten worden
- Fietsers dreigen hiermee potentieel hun statuut van bestuurder in de wegcode te verliezen, wat allerhande andere veranderingen zou veroorzaken (ik heb het daarbij wel alleen over het risico door veranderingen door de politiek, het zou correct aangepast kunnen worden)

Verder ben ik het er wel mee eens dat die huidige verkeerslichten voor fietsen totaal niet op maat van fietsers gemaakt zijn. Men zou het in de wegcode zo moeten zetten dat men zich voor fietsers tot die kleinere vorm van verkeerslichten mag beperken. En op zich maakt de positie van die lichten maakt me niet zo veel uit, zolang het nog altijd drie kleuren zijn, duidelijke rechtszekere symbolen, met een aanpassing hiervoor in de wegcode en dat de lichten een andere cyclus volgen dan de veel tragere voetgangers.

Polri, Krookpunt, Thorum liked this post
Glodenox está en línea ahora   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old September 2nd, 2019, 09:14 AM   #1042
timmeister
Registered User

timmeister's Avatar

Likes (Received): 648

Voor mezelf maakt het niet zo uit, ik ken het verkeersreglement vrij goed en ken dus het onderscheid tussen lichten voor fietsers en voetgangers. Maar aan wegen met twee cycli kunnen er wel problemen opduiken, wat dit filmpje en de verbaasde reacties erop op Facebook illustreren.

(Tout court laat de kennis van de verkeersregels nogal te wensen over in België.)

https://www.facebook.com/1080330465/...27/?permPage=1
timmeister no está en línea   Reply With Quote
Old September 2nd, 2019, 09:32 AM   #1043
Glodenox
Registered User

Glodenox's Avatar

Dat is zowat de enige situatie waar dat inderdaad voor verwarring kan zorgen. En dat is een situatie die ik nog nergens anders ben tegengekomen in België. Maar dat filmpje is de eerste keer dat ik de woorden "fake news" in de mond nam. Rechts (toevallig niet zichtbaar op het filmpje) staat er daar een duidelijk licht voor fietsers dat op rood staat. Het licht voor de voetgangers staat daar goed op rood, waardoor je zelf zonder kennis van de wegcode snel kan inzien dat je niet mag oversteken.

Maar aan die oversteek zijn er wel grotere problemen zoals situaties waarbij je halverwege het kruispunt voor een rood licht komt te staan en je tijdens de hele cyclus geen oversteek kan maken omwille van een taxi of tram. Gelukkig gaat men dat kruispunt relatief binnenkort gaan heraanleggen, hoewel men aan dat deel van het kruispunt geen grote veranderingen gaat aanbrengen.

seb_ liked this post
Old September 2nd, 2019, 09:40 AM   #1044
timmeister
Registered User

timmeister's Avatar

Bwa, fake news... Ik zie ook meteen dat er niets raars is op dat kruispunt, wat ik ook heb opgemerkt in de reacties (behalve dat het kruispunt in het algemeen zuigt), maar heel wat mensen hebben verkeerskennis noch verkeersinzicht en ervaren daar oprecht een probleem.
Old September 2nd, 2019, 09:46 AM   #1045
Glodenox
Registered User

Glodenox's Avatar

Ik vind het in het geval van dat filmpje te duidelijk dat men opzettelijk het voetgangerslicht (dat op rood staat) en het fietserslicht rechts (dat ook op rood staat) niet in beeld wou hebben.

Ik heb er geen probleem mee dat men wilt aangeven dat dit voor verwarring kan zorgen bij mensen die even verstrooid zijn (ben ik zelf trouwens ook niet immuun voor), maar dit is duidelijk zo in beeld gebracht om mensen op het verkeerde been te zetten.

seb_ liked this post
Old September 2nd, 2019, 08:15 PM   #1046
Thorum
Registered User

Likes (Received): 1748

Goldenox, de meeste van die punten heeft ook awv recent ingevoerd in het kader van "veiligheid ".

Wat uiteraard niet betekent dat mijn mening erover milder is dan de jouwe...
Old September 3rd, 2019, 07:58 AM   #1047
Bazar
Brussels sprout

Likes (Received): 4536

Bruzz:
Quote:
Etterbeek plant 150 nieuwe fietsbogen
TRO© BRUZZ

Het college van Etterbeek wil deze herfst 150 nieuwe fietsbogen in de gemeente plaatsen. De bogen moeten op 52 verschillende plaatsen verschijnen en zijn steviger dan de huidige.

Die beslissing werd vorige week genomen. De bogen, ook wel fietsnietjes genoemd, moeten onder meer verschijnen voor het sportcentrum van Etterbeek en de Openbare Bibliotheek Hergé, meldt schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Rik Jellema (Groen).

"Fietsdiefstal is een plaag in Brussel", zegt Jellema. "De nieuwe bogen zijn fraaier en sterker dan de oudere modellen, wat het diefstalrisico gevoelig vermindert."

In 2021 moeten in totaal 750 extra bogen in Etterbeek geplaatst zijn, dit in het kader van het gemeentelijke plan 'Etterbike' dat dateert van 2017. Etterbike moet de veiligheid van de fietsers verbeteren en voor meer en betere fietsinfrastructuur in de gemeente zorgen. Het plaatsen van extra fietsbogen is daar een onderdeel van.
Leuk nieuwtje. Maar iets te gemakkelijk om je hiermee te profileren.
Wat mij betreft is Etterbeek, en zijn groene schepen, alle geloofwaardigheid op fietsvlak kwijt zolang ze niet meestappen in het fietspadvoorstel van het gewest op de Tervurenlaan. Het is gewoon beschamend dat ze daar de autokaart trekken op één van de drukste fietsassen van het hele gewest.
Bazar no está en línea   Reply With Quote
Old September 3rd, 2019, 08:17 AM   #1048
timmeister
Registered User

timmeister's Avatar

Etterbeek is een gekke gemeente, vind ik. Enerzijds is die gemeente al lang bezig met de aanleg van aangename straten, toch langer dan andere gemeentes in Brussel (drempels, verhoogde kruispunten met kasseien om verkeer te remmen, geen te ruime bochten of rijstroken...). En anderzijds is er toch die fietsonvriendelijke houding. Bijzonder jammer.
Old September 8th, 2019, 09:43 PM   #1049
Thorum
Registered User

Filou, waren ze vorig weekend nog niet bezig het laatste te smalle stuk weg te nemen (net ten zuiden van de Belliardstraat) - zie de discussie een paar pagina's geleden ?

Dat is momenteel ook opengebroken
Old September 9th, 2019, 08:10 AM   #1050
Filou
Urban dweller

Filou's Avatar

Likes (Received): 4747

Quote:
Originally Posted by Thorum View Post
Filou, waren ze vorig weekend nog niet bezig het laatste te smalle stuk weg te nemen (net ten zuiden van de Belliardstraat) - zie de discussie een paar pagina's geleden ?

Dat is momenteel ook opengebroken
Bedoel je dit?

Toen ik deze foto maakte nog niet dus.
Old September 9th, 2019, 08:22 AM   #1051
Thorum
Registered User

Yep, dat stuk.

Goed nieuws dus

Bazar liked this post
Thorum no está en línea   Reply With Quote
Old September 10th, 2019, 01:27 PM   #1052
Filou
Urban dweller

Filou's Avatar

Uit Bruzz. Rekening mee houden dat het hier gaat over gemeentelijke wegen in Brussel stad. Er worden ook nog fietspaden aangelegd in de 18 andere gemeenten en door het Gewest op gewestwegen.

Quote:
russel-Stad maakt 2,6 miljoen euro vrij voor extra fietspaden

© Thijs Roelen | Een 'fietspad' op de heraangelegde Ravensteinstraat.
Er komt een grootschalig fietsplan voor Brussel-Stad. Dat beloofde Brussels schepen voor Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) op de gemeenteraad van maandagavond. Waar die fietspaden precies zullen komen, maakt hij binnenkort pas bekend. Het prijskaartje is wel al goedgekeurd: 2,6 miljoen euro. "Zo kunnen we nu al aannemers beginnen aanstellen."

Met het goedgekeurde budget zullen er nieuwe fietspaden komen in Brussel-Stad. Dat nieuwe 'fietsplan' zal hij pas over twee weken voorstellen.

"We hebben bewust gekozen om eerst budget vrij te maken omdat het even duurt om aannemers aan te stellen", zei Dhondt na de gemeenteraad aan BRUZZ. Nu het budget is goedgekeurd, kan er al een openbare aanbesteding worden uitgeschreven om aannemers te vinden voor de infrastructuurwerken.

Bovenop de 2,6 miljoen euro is nog 200.000 euro voorzien om extra fietsenrekken te plaatsen. "Dat zullen er ongeveer 500 worden, van het stevige model dat nu al in de voetgangerszone staat", verduidelijkt Dhondt.

Bazar, Benonie liked this post
Filou no está en línea   Reply With Quote
Old September 14th, 2019, 11:37 AM   #1053
Bazar
Brussels sprout

Likes (Received): 4536

hopelijk gaan ze dat budget stilletjes aan nuttig aanwenden.

Al zijn er verzachtende omstandigheden,
is onderstaand voorbeeld is echt een beetje een pijnlijke. Bruzz:
Quote:
Fietsverenigingen boos om verkeerschaos door verlenging bus 46
TIM GATZIOS© BRUZZ

© The Danish Butcher via Twitter | Nieuwe busstrook op de Visverkopersstraat, maar hier raakt geen bus door.

Er komt heel wat kritiek op de verlenging van buslijn 46 dwars door de Vijfhoek en de aanpassing van de verkeerssituatie die erbij hoort. Fietsverenigingen zijn ontevreden over de schrapping van fietspaden en het gebrek aan fysieke afscheiding. Door verkeerschaos en signalisatieproblemen is de verlenging al twee keer uitgesteld.

De verlenging van buslijn 46 vereiste een aanpassing van heel wat weginfrastructuur. De Arteveldestraat, Visverkopersstraat en Zwarte Lievevrouwstraat waren immers eenrichtingsstraten, maar de bus moet in twee richtingen kunnen rijden tussen de Anderlechtsepoort en de Noordwijk. De Stad en de MIVB verwijderden daaromgemarkeerde fietspaden om die te vervangen door een gedeelde bus- en fietsstrook.

Dat had echter niet het gewenste effect, namelijk vlot busverkeer in twee richtingen. Heel wat bestuurders zagen een handige plek om dubbel te parkeren en voor laden en lossen. Het resultaat was dat er in de praktijk maar één van de twee rijstroken overbleef en er van vlot verkeer dus geen sprake was. Bewoners en weggebruikers plaatsten filmpjes op sociale media om de chaos en onveiligheid aan de kaak te stellen.

Door de problemen is de verlenging van de buslijn uitgesteld van 31 augustus naar 14 september.

Quote:
Toon [email protected]
Antwoorden op @Toon en 5 anderen

It’s raining tears on my morning commute. I’m not an urbanist, nor city planner, but by now it’s crystal clear that adding bus #46 to this shared lane will be disastrous without first creating sufficient delivery & construction truck parking zones..

09:47 - 11 sep. 2019
Trial and error met verf

De Stad erkent dat de verlenging van de buslijn niet van een leien dakje loopt. "Er lopen twee werven in de buurt die zorgen voor veel verkeer en voertuigen, van het administratief centrum van de stad en een Chinese supermarkt," zegt woordvoerder Els Wauters voor schepen van Openbare Werken Bart Dhondt (Groen). "We willen zeker zijn dat de veiligheid van fietsers gegarandeerd is voor we de busverlenging van start laten gaan".

Sinds eind augustus probeerde de Stad verschillende soorten wegmarkering uit. De oorspronkelijke markeringen op de verkeersas werden verwijderd en vervangen door nieuwe, om vervolgens weer verwijderd en vervangen te worden. Door die trial and error met verf kon het nieuwe traject van bus 46 nog niet van start gaan. De Stad wijst ook op problemen met verkeersborden die nog niet geleverd waren.

'Fysieke afscheiding nodig'

Fietsverenigingen zoals de Fietsersbond en GRACQ zijn niet tevreden met de schrapping van fietspaden op een prioritaire fiets-as. Ze wijzen erop dat enkel verf niet volstaat om respect af te dwingen voor de busstrook. Daarvoor zijn een fysieke afscheiding tussen bus en auto en automatische paaltjes nodig.

De fietsbrigade van de lokale politie werd door de Stad gevraagd om te zorgen voor handhaving, maar ook bij de politiezone vallen ontevreden geluiden te horen. De politie wees er in het verleden al vaker op dat respect voor de verkeersregels niet alleen een kwestie van controles is, maar ook van infrastructuur.

Toch wil het stadsbestuur ook de positieve aspecten benadrukken. "We hebben parkeerplaatsen geschrapt, met de bus is er een alternatief voor de auto, en we volgen de nieuwe situatie op de voet op, samen met de politie," zegt de woordvoerder van schepen Dhondt.
Bazar no está en línea   Reply With Quote
Old September 19th, 2019, 08:12 AM   #1054
Filou
Urban dweller

Filou's Avatar

Quote:
Originally Posted by Filou View Post
Stapelhuisstraat is heraangelegd met een fietspad, maar jammer genoeg maar aan één kant van de straat. Wat bizar is, het had goed gekund (project van Ampe nog)

Quote:
Originally Posted by timmeister View Post
In het verlengde ervan ligt de Dieudonne Lefevrestraat, ook heraangelegd met een heel brede rijweg. Daar hadden perfect fietspaden kunnen liggen...
Quote:
Originally Posted by Thorum View Post
Die straat zal altijd heel breed moeten zijn, met toegangspoorten voor de grootste vrachtwagens...
Ik ben er gisteren nog eens langsgefietst, en ondertussen heeft men ook langs de andere kant en Lefevrestraat een fietspad geschilderd. Ik had mijn camera niet bij helaas. Ook waren er zelfs bepaalde stukken, ter hoogte van de kruispunten op een rode ondergrond.
Ik heb de indruk dat dit niet in de plannen voorzien was, dus mijn conclusie is dat Bart Dhondt hier heeft ingegrepen. Bon, dat is prima, en ik hoop dat bij een volgend project men dit van de eerste keer goed gaat doen.

Thorum liked this post
Old September 19th, 2019, 05:19 PM   #1055
timmeister
Registered User

timmeister's Avatar

Ah, dat is goed. Ik ga zelf ook eens checken dan :-)
Old September 19th, 2019, 05:39 PM   #1056
Quimb
Registered User

Likes (Received): 241

Quote:
Fietsverenigingen boos om verkeerschaos door verlenging bus 46[...]
Mja fysieke scheiding op zo'n dunne straat is bijna niet mogelijk.

Was deze verlenging van bus 46 zó noodzakelijk? Moeilijk te zeggen.

Maar ik denk vooral dat dit traject belangrijk wordt in de komende 3 jaar wanneer de NZ premetro verbinding meermaals zal sluiten door de werken voor metro 3. Dit lijkt mij de meest logische route waar vervangbussen zullen rijden. Veel alternatieven zijn er niet als je niet te ver van de huidige premetrostations wilt halteren.
Old September 19th, 2019, 05:42 PM   #1057
Filou
Urban dweller

Filou's Avatar

Quote:
Originally Posted by Quimb View Post

Maar ik denk vooral dat dit traject belangrijk wordt in de komende 3 jaar wanneer de NZ premetro verbinding meermaals zal sluiten door de werken voor metro 3.
Ik denk niet dat dat veel gaat gebeuren. Ik herinner mij de ombouw van de premetro tot lijn 2 nog en toen is dat niet vaak gebeurd. Om de perrons te verhogen zal dat alleszins niet nodig zijn, van Noord tot en met Zuid kan men de zij en middenperrons apart verhogen.
Op lijn 2 verhoogde men een eerst een deel van de perrons, terwijl de trams nog gewoon bleven doorrijden, dan schakelde men over op metro's met twee bakken (40 meter lengte) en kon men het resterende deel van het perron verhogen. Op een zeker moment waren en dus gelijktijdig stroomdraden en "derde spoor"-stroomvoorzieningen. Hoe het met de signalisatie ging weet ik niet meer. Maar ik veronderstel dat men dat ook kan installeren zonder de metrodienst te onderbreken.

Last edited by Filou; September 19th, 2019 at 06:15 PM.
Old September 19th, 2019, 11:17 PM   #1058
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 22206

Ik zie sowieso niet in hoe je de enorme massa die dagelijks de lange en frequent rijdende trams in de metrokoker gebruiken, zou kunnen vervoeren met bussen.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old September 20th, 2019, 01:01 AM   #1059
Quimb
Registered User

Likes (Received): 241

Quote:
Ik denk niet dat dat veel gaat gebeuren.
Ik denk het ook niet, maar 10 weekends tussen hier en 2024 (oplevering) zou mij niet verwonderen. Dan heb je maar beter een vlot NZ-alternatief.

Quote:
Ik zie sowieso niet in hoe je de enorme massa die dagelijks de lange en frequent rijdende trams in de metrokoker gebruiken, zou kunnen vervoeren met bussen.
Tja, zoveel mogelijk de andere opties ook aanprijzen. Afhankelijk van de werksituatie tram 3 uit Esplanade tot Rogier, Tram 4 uit Ukkel tot Brussel Zuid, of stuk langs T51 richting Noorden. Metro 2 van West naar Schuman ipv West naar Simonis. Frequente bestaande buslijnen optimaliseren,...
Old September 20th, 2019, 08:10 AM   #1060
Filou
Urban dweller

Filou's Avatar

Je hoeft ook nooit de volledige premetro te sluiten.
Bijvoorbeeld als het noordstation dicht moet om aan de perrons te werken kan je de premetro nog gebruiken tussen Albert en Lemonnier. Je kan dan trams 3 en 4 verder laten rijden langs de kleine ring. En omgekeerd kan je als je bijvoorbeeld werken hebt in Albert, de metro afsluiten tussen Zuid en Albert en trams 3 en 4 laten verder rijden via de Fonsnylaan.
En dat gecombineerd met extra bussen kan al veel oplossen.
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules