Amsterdam: Centraal en omgeving (IJsei) - Page 207 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Café Berlage | OV regio Amsterdam

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old July 16th, 2019, 03:06 PM   #4121
Magistraler
alomtegenwoordig

Magistraler's Avatar

Likes (Received): 3110

Quote:
Originally Posted by sergiogiorgini View Post
Niemand heeft het overzicht, niemand weet wat nu precies de bedoeling is, niemand weet wat al klaar is en wat nog gedaan moet worden. ....
Natuurlijk weten we dat wel, maar het is politiek niet haalbaar om dat in 1 keer met een Meesterplan (en tijdtafel vor de bouw) op tafel te leggen.

Vandaar dat het allemaal in stukjes en beetjes gaat.
Waardoor het uiteindelijk veel duurder en laagwaardiger wordt dan zou kunnen.
Magistraler no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old July 16th, 2019, 04:49 PM   #4122
MrAronymous
Registered User

MrAronymous's Avatar

Likes (Received): 10933

Quote:
Originally Posted by Reams View Post
De Dam ligt vlakbij.
Een van de weinige soort van open (staat volgens mij een stenen paal daar) grootstedelijke pleinen. Dit wordt er nog een.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de monumentale inrichting van het Beursplein prachtig. En er zijn zat andere pleinen waar iets in het midden staat maar er nog genoeg open ruimte over blijft. Maar bij het Rembrandtplein zie ja al waar het fout gaat. Veel te veel mensen en terrassen en tramhaltes en trambanen en bomen en plantsoenen en standbeelden en fietspaden en fietsen die vervolgens tegen al die dingen aan worden gezet, waardoor de ruimte waar je gezellig kan slenteren echt heel miniem is geworden. Dat geldt ook wel eigenlijk voor het Rokin, en vrijwel elke stoep in Amsterdam.

Is er eindelijk loopruimte gemaakt, zie je weer een (illegaal) terras, reclamebord, fietsenstalling, lelijke bloembak of kunstexpositie staan. Laat het gewoon weg of verplaats het naar waar het geen sta-in-de-weg is. De stad is er tegenwoordig te druk voor en lege ruimte is heerlijk (en broodnodig) in een stad met smalle vaak al onbegaanbare stoepen. Plantsoenen met bomen en straten met geveltuintjes zijn echt prachtig, maar het hoeft niet overal. Vooral dus niet op de hoofdaders. Er is echt niets mis met een boomloos plein aan het water. Hier hoor je niemand, ook Nederlanders niet, smeken om een boom. Laat pleinen af en toe eens gewoon pleinen zijn.
MrAronymous no está en línea   Reply With Quote
Old July 16th, 2019, 07:23 PM   #4123
The Polman
Registered User

The Polman's Avatar

Likes (Received): 1375

goed dat je dit aankaart, specifiek omdat het Amsterdam betreft: doordat er weinig ruimte overblijft voor de voetganger is de perceptie algauw dat de stad overloopt van toeristen, maar als de voetgangers daadwerkelijk op de eerste plaats stonden, dan zou het gevoel van drukte in de stad weleens flink kunnen meevallen. Natuurlijk gaat Amsterdam qua ruimte voor voetgangers erop vooruit maar het lijkt vooral gebaseerd op noodzaak als er weer wat ruimte wordt vrijgemaakt, zie Muntplein. Ook het schrappen van parkeerplekken in bepaalde buurten heeft tot nu toe weinig extra voetgangersruimte gegeven. Wel geef ik mee dat groen z'n charme heeft, dus dat dat wel gekoesterd moet worden als er extra ruimte nodig is voor voetgangers. Vooralsnog is het vooral ruimte voor de auto waar nog veel terrein op te winnen is.

Desondanks ben ik wel voor meer spreiding van toeristen maar wel op een positieve wijze: een oorlog ga je nooit winnen.
Old July 16th, 2019, 07:31 PM   #4124
sergiogiorgini
Registered User

Likes (Received): 1354

Als het San Marcoplein in Nederland had gelegen waren er echt wel stemmen opgegaan voor bomen en fietsenstallingen hoor. Nou ja die fietsen waren er gewoon neergezet natuurlijk.
sergiogiorgini no está en línea   Reply With Quote
Old July 16th, 2019, 08:10 PM   #4125
troll¥
Unregistered User

troll¥'s Avatar

Likes (Received): 778

Dat niet alleen: er zou zo snel mogelijk een visionair bij betrokken worden om de kille buitenruimte de warme uitstraling van een huiskamer te geven. Zie het Stadionplein: het moet vol.
troll¥ no está en línea   Reply With Quote
Old July 16th, 2019, 08:36 PM   #4126
sergiogiorgini
Registered User

Likes (Received): 1354

Quote:
Originally Posted by The Polman View Post
goed dat je dit aankaart, specifiek omdat het Amsterdam betreft: doordat er weinig ruimte overblijft voor de voetganger is de perceptie algauw dat de stad overloopt van toeristen, maar als de voetgangers daadwerkelijk op de eerste plaats stonden, dan zou het gevoel van drukte in de stad weleens flink kunnen meevallen. Natuurlijk gaat Amsterdam qua ruimte voor voetgangers erop vooruit maar het lijkt vooral gebaseerd op noodzaak als er weer wat ruimte wordt vrijgemaakt, zie Muntplein. Ook het schrappen van parkeerplekken in bepaalde buurten heeft tot nu toe weinig extra voetgangersruimte gegeven. Wel geef ik mee dat groen z'n charme heeft, dus dat dat wel gekoesterd moet worden als er extra ruimte nodig is voor voetgangers. Vooralsnog is het vooral ruimte voor de auto waar nog veel terrein op te winnen is.
Voetgangers staan dan ook simpelweg niet op de eerste plaats in Amsterdam. Waarom kan een Nes of een Warmoesstraat of de helft van de Wallen niet gewoon officieel voetgangersgebied worden zoals in elke andere stad allang gedaan was? Ik schat dat de conflatie voetganger=toerist er iets mee te maken heeft; zo word ik regelmatig door fietsers uitgescholden in het Engels wanneer ik me lopend durf te begeven op een zebrapad of voor iemands wielen bij de pont. Hij die loopt is een kuttoerist. Amsterdam zit vol met straatjes en plaatsen die in Valencia of Maastricht of Groningen gewoon waren benoemd tot voetgangersgebied.

Verder moet alles in elkaar gepolderd worden, dus het is altijd en en en en. De buurt wil groen en bankjes. De tram is nodig. De auto, ja er is een ambitiedocument genaamd Horizon 2040. Er was ruimte beloofd voor een cultuurinitiatief en iets met innovatie. Er is een reclamecontract. De hotdogstand heeft een contract tot 2025. Dat Puccini toch best goed is gelukt is een wonder te noemen.

But I digress.

DeLeeuw liked this post
sergiogiorgini no está en línea   Reply With Quote
Old July 16th, 2019, 11:18 PM   #4127
Magistraler
alomtegenwoordig

Magistraler's Avatar

Likes (Received): 3110

Quote:
Originally Posted by The Polman View Post
.....maar als de voetgangers daadwerkelijk op de eerste plaats stonden, dan zou het gevoel van drukte in de stad weleens flink kunnen meevallen. Natuurlijk gaat Amsterdam qua ruimte voor voetgangers erop vooruit maar het lijkt vooral gebaseerd op noodzaak als er weer wat ruimte wordt vrijgemaakt, zie Muntplein. Ook het schrappen van parkeerplekken in bepaalde buurten heeft tot nu toe weinig extra voetgangersruimte gegeven.....
prima observatie

jarenlang LINKS bestuur heeft nauwelijks extra voetgangersruimte opgeleverd.

Eindeloos lullen over eco dingen is wsl makkelijker?
Magistraler no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2019, 10:45 AM   #4128
DeLeeuw
Registered User

DeLeeuw's Avatar

Likes (Received): 4662

Voetgangersgebieden zijn voor Amsterdam al gauw een synoniem voor "openluchtmuseum" en "pretpark". Maar ik denk ook juist dat dat komt doordat vrijgekomen voetgangersruimte wordt vol gezet met van alles: nieuwe terrassen, uitstallingen, kraampjes en foodtrucks, straatartiesten, noem maar op.

En juist rond voetgangersgebieden stijgen huren razendsnel, waardoor zelfstandige ondernemers die er nog zaten, moeten vertrekken en verruild worden door nog een keten of toeristenwinkel. Amsterdammers zien tegenwoordig dan nog liever geparkeerd blik en voorbij scheurende automobilisten.

Maar nog even los van die discussie: een kaal plein met slechts grijze natuursteen is op deze manier gewoon heel kil en grauw. En dan pleit ik er niet voor om het hier ook maar vol te zetten met troep, maar wat bankjes en boompjes moeten toch kunnen?

Last edited by DeLeeuw; July 17th, 2019 at 11:03 AM.
DeLeeuw está en línea ahora   Reply With Quote
Old July 17th, 2019, 12:56 PM   #4129
Reams
Registered User

Likes (Received): 250

Quote:
Originally Posted by MrAronymous View Post
Een van de weinige soort van open (staat volgens mij een stenen paal daar) grootstedelijke pleinen. Dit wordt er nog een.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de monumentale inrichting van het Beursplein prachtig. En er zijn zat andere pleinen waar iets in het midden staat maar er nog genoeg open ruimte over blijft. Maar bij het Rembrandtplein zie ja al waar het fout gaat. Veel te veel mensen en terrassen en tramhaltes en trambanen en bomen en plantsoenen en standbeelden en fietspaden en fietsen die vervolgens tegen al die dingen aan worden gezet, waardoor de ruimte waar je gezellig kan slenteren echt heel miniem is geworden. Dat geldt ook wel eigenlijk voor het Rokin, en vrijwel elke stoep in Amsterdam.
Damrak en Rokin zijn aan de Nieuwendijk/Kalverstraat-kant grotendeels obstakel vrij en hebben voetgangers alle ruimte gekregen toch? De oude halte Muntplein heeft er zelfs het veld voor moeten ruimen. Aan de andere kant is dan weer ruimte gemaakt voor fonteinen, terrasjes, bomen, etc. Een best mooie verdeling. Zelfde geldt voor de nieuw aangelegde Oude Turfmarkt aan de overkant (zie foto): op paar straatlantarens en bomen helemaal aan de zijkant na kaal. Heerlijk om overheen te slenteren en vaak nog relatief rustig ook. De Riva degli Schiavoni vind ik er allerminst aantrekkelijk uit zien, maar to each his own. Ik ben het verder met je eens dat niet iedere vierkante meter volgeplempt hoeft te worden met van alles: vooral niet met té veel en té grote horeca-terrassen. Je breekt je nek erover hier.

http://www.urbancapture.com/20170129...e-netherlands/

Morwatz liked this post

Last edited by Reams; July 17th, 2019 at 01:28 PM.
Reams no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2019, 01:46 PM   #4130
MrAronymous
Registered User

MrAronymous's Avatar

Dat zou je denken, maar die stoepen op het Damrak zijn daar nooit obstakelvrij. Hotdogkarretje, verbouwinkje, uitbouwtje, gestalde fietsen en scooters, geparkeerde busjes. Daar is het dan ook echt niet prettig slenteren met die enorme drukte. Ik loop meestal aan de oostkant, want daar loopt het iets sneller door. Daar vind je grote zitbanken en terrassen langs de beurs.

Op het Rokin waren plantenbakken geplaatst, weet niet of die inmiddels weg zijn. Wel staan er gegarandeerd altijd fietsen die 2 meter van de stoep afsnoepen. Ook daar zijn voor een toeristenslentergebied de stoepformaten maar net aan. Aan de oostkant is het erger qua loopruimte vanwege bomen in het wandelpad, reclameborden, terrassen, fietsenrekken, betonblokken. Er werd een plein beloofd maar het pleingedeelte is maar eg klein en staat erg vol. Zoals het ooit beloofd was [1] [2] herken ik het nooit. Zelfde idee dat het Leidseplein wordt gegijzeld door een tentenkamp.

De Oude Turfmarkt is prima omdat er ondanks de bomen verder niets staat omdat het gebouw ervoor qua plintfunctie weinig biedt. En de steiger verbreedt het verblijfsgebied. Als er een groot terras was geplaatst werd het al gauw weer te krap.

Basnix liked this post
Old July 17th, 2019, 03:06 PM   #4131
Reams
Registered User

Likes (Received): 250

Ze zijn in ieder geval wel actief handhaven op fietsen en scooters die niet in de juiste parkeervakken staan. Net op de Leidseplein werd ook weer een scooterrijder op de bon geslingerd.
Reams no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2019, 07:42 PM   #4132
Ribarca
Registered User

Ribarca's Avatar

Likes (Received): 4145

Het is wel een gemiste kans om bij de nieuwe fietsparking niet ook een lift te hebben gepland. Voor de wat oudere Amsterdammers.

Hong Kong by Xavibarca, www.xavibarca.com
Ribarca no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2019, 08:08 PM   #4133
A.F.Th
Registered User

Likes (Received): 128

Grapje zeker?
A.F.Th no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2019, 08:13 PM   #4134
mokumbouw
Registered User

Likes (Received): 2837

Quote:
Originally Posted by A.F.Th View Post
Grapje zeker?
Waarom?
mokumbouw no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2019, 08:33 PM   #4135
plankje55
Registered User

Likes (Received): 704

Quote:
Grapje zeker?
Hellingbanen zijn voor veel ouderen een probleem, gewoon omdat de fiets te zwaar is, of omdat ze vanwege hart- of longproblemen de inspanning niet kunnen leveren.

Ribarca, Dutchal1942 liked this post
plankje55 no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2019, 09:32 PM   #4136
DeLeeuw
Registered User

DeLeeuw's Avatar

Likes (Received): 4662

Bij een lift krijg je gegarandeerd opstoppingen, want daar wilt iedereen wel gebruik van maken. Zou zo'n gootje met een rolband niet een oplossing hiervoor zijn?
Old July 17th, 2019, 10:13 PM   #4137
Ribarca
Registered User

Ribarca's Avatar

Likes (Received): 4145

Quote:
Grapje zeker?
Ik hoor dat van mijn ouders. Hadden het bij de bouw ook al aangegeven. Het centrum moet voor iedereen toegankelijk blijven toch?
Ribarca no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2019, 10:28 PM   #4138
troll¥
Unregistered User

troll¥'s Avatar

Likes (Received): 778

Met ieder vervoermiddel?
troll¥ no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2019, 10:59 PM   #4139
A.F.Th
Registered User

Likes (Received): 128

Quote:
Originally Posted by Ribarca View Post
Ik hoor dat van mijn ouders. Hadden het bij de bouw ook al aangegeven. Het centrum moet voor iedereen toegankelijk blijven toch?

Ik kan me niet voorstellen dat als je wel kunt fietsen dat je dan niet een flauwe rollende hellingbaan kunt nemen. Je hoeft allen maar te staan. Maar goed: voor diegenen zijn er in de nabije omgeving alternatieven.
A.F.Th no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2019, 11:00 PM   #4140
MrAronymous
Registered User

MrAronymous's Avatar

Bij deze verban ik de oudjes naar het Open Havenfront waar er rolpaden komen.
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Tags
benthem crouwel

Thread Tools

Posting Rules