Toekomstvisies - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Urbi & Infra > Urbania

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old July 20th, 2018, 03:18 PM   #1
Thorum
Registered User

Likes (Received): 1721

Toekomstvisies

Ik probeer al een tijdje deftige circulatieplannen uit te denken voor (vooral) Brussel, en de besluiten van dat denkwerk zou ik hier graag delen. Telkens aansluitend op ofwel het bestaande, ofwel op eerdere van die plannen.

In de volgende post wil ik beginnen met de zone waar volgens mij het meeste mee te doen is : de kleine ring tussen Louiza en Belliard, met een brede band errond.

Afhankelijk van reactie hoeveel volgt. Hou er rekening mee dat over veel van deze dingen al lang is nagedacht (de meeste redeneringen staan in tekst), dus als je tegenargumenteerd doe je het best direct goed . Laat dat je echter niet tegenhouden om het af te schieten als ik idiote dingen zeg, of aspecten niet of onvoldoende expliceer

openhaard liked this post
Thorum está en línea ahora   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old July 20th, 2018, 03:21 PM   #2
Thorum
Registered User

Naamsepoort

Er zijn twee delen aan het initiële idee:
1) Bovengronds wordt de kleine ring enkelrichting naar Belliardstraat vanaf Louiza.
2) Lussensystemen minimaliseren het aantal auto's in zowel de straten binnen de vijfhoek als in de Elsense winkelstraatjes
3) tram 71/95 via Luxemburgstation, Luxemburgstraat en kleine ring naar Louiza

In alle figuren is rood hoofdweg, oranje belangrijke weg, blauw woonstraten. Tram, metro en trein zijn vuilgroen getekend

In de eerste figuur zie je dat linksonder aan de rotonde van Louiza en linksboven aan de Regenschapstraat nog niets veranderd. Daar kom ik in (hopelijk) latere posts nog op terug.
We zien dat er een ventweg blijft op de kleine ring van Naamsepoort naar Louiza (de rotonde aan Naamsepoort wordt een keerbeweging), waarop de volledige wijk tussen de huidige tramlijn en het koninklijk paleis aansluit. Die wijk heeft geen andere ontsluitingen.
Langs de kant van Elsene laat ik de Lakenweversstraat en Kapitein Crespelstraat in elkaar doorlopen, zonder aantakking op de kleine ring. De Elsensesteenweg is geknipt ten zuiden van de Waversesteenweg, zoals vandaag kun je vanuit Naamsepoort de de Stassartstraat inrijden, en vanuit Waversesteenweg naar Naamsepoort.

De tweede figuur geeft een zoom op de Sint-Bonifaaswijk, die ik volledig autovrij zou maken.
Ik wil er ook voor zorgen dat het laatste stukje van de Waversesteenweg niet als doorgaand gebruikt kan worden, vandaar dat ik die weg geknipt heb. De keuze van het stuk tussen Edinburgstraat en Napelsstraat is gebeurd omdat dat me toelaat ook de Parijsstraat af te sluiten.
In deze zone zijn enkelrichtingssystemen essentieel, zodat het verkeer "vanzelf" van en naar de Troonstraat, kleine ring en Louizalaan geleid wordt.

En de derde figuur uiteindelijk met een zoom op het Koninklijk Paleis. Het Paleizenplein, Troonplein en Hertogstraat worden afgesloten, wat een grondig herdenken van het Warandepark toelaat, zeker doordat er bovengronds maar één rijrichting meer is op de kleine ring. De Troonstraat sluit rechtsin-rechtsuit aan, liefst zonder conflictpunten (behalve voetgangers- en fietsoversteek, uiteraard).
Het kruispunt tussen Belliard en kleine ring wordt een stuk simpelder. De toegang via Lambermont heb ik nu nog opengelaten, dat wordt in een ander deel bekeken.

Lattestoore liked this post
Old July 20th, 2018, 08:37 PM   #3
Squizie3
Registered User

Likes (Received): 629

Heb je ook een iets meer uitgezoomde versie van het plan? Dat lijkt me gemakkelijker om wat meer overzicht te krijgen, zeker voor mensen die in Brussel niet zo thuis zijn (zoals ik). En daarnaast: met welk programma heb je dit gemaakt? Ik ben zelf nog steeds op zoek naar het ideale programma en heb echt al letterlijk alles geprobeerd, maar mss is dit nog een ander
Squizie3 no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old July 20th, 2018, 10:24 PM   #4
Thorum
Registered User

Het is gemaakt in QGIS op basis van openstreetmap-shapefiles (http://download.geofabrik.de/europe/belgium.html).

Ik probeer me te herinneren om ook van deze tussentijdse figuur een meer uitgezoomde versie te geven. Verwacht echter geen leesbaarheid...

Squizie3 liked this post
Old July 23rd, 2018, 01:32 PM   #5
Thorum
Registered User

Hieronder een meer uitgezoomde figuur. Behalve de details hierboven uitgelegd, zie je gewoon het bestaande wegennet.

In alle figuren is rood hoofdweg, oranje belangrijke weg, blauw woonstraten. Tram, metro en trein zijn vuilgroen getekend

Squizie3 liked this post
Old August 7th, 2018, 10:59 AM   #6
Thorum
Registered User

Justitiepaleis - Hallepoort

Voor het volgende deel ben ik richting zuiden afgezakt. Het deel ten noordwesten van de Blaesstraat is nog niet bekeken.

Voorkant Justitiepaleis:
- Bovengronds deel hals Louizalaan autovrij
- Poelaertplein zelf autovrij. Keerlus (in omgekeerde richting dan vandaag) om vanuit tunnel naar rotonde Louiza en omgekeerd te gaan.
- Regentschapsstraat blijft dubbelrichting, maar enkel volledig langs kant centrum (tram wordt excentrisch)
- Allardstraat en parkinguitgang komen op de Regentschapsstraat uit ter hoogte van de parkingingang

Achterkant Justitiepaleis:
- 2 kanten Jan Jacobsplein autovrij. Tussen Poelaert en Jan Jacobsplein inrijden via Wolstraat of Zesellenstraat, uitrijden via Waterloolaan.
- De Miniemenstraat wordt geknipt ter hoogte van de school, de Valkstraat aan zijn smalle stuk.

Hallepoort:
- Tussen Munthofstraat en Engelandstraat komt bovengronds deel kleine ring volledig langs zuidkant (blijft wel dubbelrichting). De doorsteek ter hoogte van de Overwinningsstraat verdwijnt. Op die manier kan de Zuidlaan geknipt worden tussen Hoogstraat en Aanaardingsstraat.
- Op die manier crëer je een zone (met onder andere het ziekenhuis) waar je kunt binnenrijden vanaf het kruispunt Zuidlaan x Munthofstraat, en uitrijden ofwel via diezelfde plaats, ofwel via de Hoogstraat. De interne circulatie van dit gebied dient uiteraard zodanig gemaakt te worden dat je via het vroegere kruispunt Zuidlaan x Hoogstraat passeert.
- De verbindingen tussen Hoogstraat en Blaesstraat zou ik zo laten, maar mogelijk rijrichtingen veranderen en/of knippen als te veel sluipverkeer.

Sint-Gillis:
-Het deel tussen Kleine ring, Berckmansstraat en Louizalaan werkt volgens mij goed.
- Ik zou wel de Berckmansstraat volledig via Munthofstraat aantakken, niet rechtstreeks meer op de Jamarlaan.
- De Vlasfabriekstraat bekijk ik later nog.
Old November 19th, 2018, 08:12 PM   #7
Thorum
Registered User

Al een tijdje geleden dat ik hier gepost heb, maar ik wil het tramnetwerk dat daar bij hoort ergens kwijt dat ik naar kan verwijzen:

Wit zijn bovengrondse trams, grijs is metro of premetro. Enkel over het stuk tussen Verversstraat en Ninoofsepoort twijfel ik nog geregeld. Hoewel uiteraard, net als altijd en overal, alles "verder te onderzoeken" is.

Bazar liked this post
Old November 19th, 2018, 08:43 PM   #8
Bazar
Brussels sprout

Likes (Received): 4491

Interessant. Al zou ik één wijziging aanbrengen aan je idee.
Een alternatief zou kunnen zijn om de tram niet "achter" het centraal station (Loxumstraat) te laten passeren maar ervoor (via Europakruistpunt en Keizerinlaan).
Dan kan je enerzijds één lijn behouden via de huidige tramsporen (langs Koningsplein en langs het Park) en anderzijds één lijn via Pacheco sturen.
Maar als ik me goed herinner wilde je net de tram wegkrijgen van het Koningsplein. Of herinner ik me dat verkeerd?

Thorum liked this post
Bazar no está en línea   Reply With Quote
Old November 20th, 2018, 04:50 PM   #9
Thorum
Registered User

Quote:
Originally Posted by Bazar View Post
Een alternatief zou kunnen zijn om de tram niet "achter" het centraal station (Loxumstraat) te laten passeren maar ervoor (via Europakruistpunt en Keizerinlaan).
Ik zie vier mogelijkheden om de tram van Albertinaplein naar Pachecolaan te krijgen:
a) dwars over Europakruispunt
b) huidige busroute
c) Loxumstraat
d) achter kathedraal (via Bankstraat)

(a) valt voor mij weg omdat ik dat plein wil bewaren, en het aanleggen van een gemeenschappelijke halte "Centraal Station" dan heel moeilijk wordt.
(b) is een serieuze omweg, en ik ben er niet van overtuigd dat trams dat aankunnen. Er is eigenlijk ook geen capaciteit meer om OV-haltes toe te voegen op dat stukje langs het station (dat zowiezo niet goed gelegen is als dé centrale bushalte)
(d) ben ik niet zeker dat technisch mogelijk is met bochtstralen en hoogteverschillen.

Dan blijft (c) over.

Quote:
Originally Posted by Bazar View Post
Dan kan je enerzijds één lijn behouden via de huidige tramsporen (langs Koningsplein en langs het Park) en anderzijds één lijn via Pacheco sturen.
Maar als ik me goed herinner wilde je net de tram wegkrijgen van het Koningsplein. Of herinner ik me dat verkeerd?
Ik ben tegen een tram in de Ravensteinstraat (om erfgoedkundige redenen), en voor het zoveel mogelijk optimaliseren van de overstapmogelijkheid rond het centraal station. Dat daarmee het Warandepark uitgebreid kan worden, is alleen maar mooi meegenomen

Bazar liked this post

Last edited by Thorum; November 20th, 2018 at 05:57 PM.
Old November 20th, 2018, 08:35 PM   #10
Filou
Urban dweller

Filou's Avatar

Likes (Received): 4637

Quote:
Originally Posted by Thorum View Post
Wit zijn bovengrondse trams, grijs is metro of premetro. Enkel over het stuk tussen Verversstraat en Ninoofsepoort twijfel ik nog geregeld.
Ik zie dat je blijft vasthouden aan de tram door de Lombardstraat. Maar dat zal je niet kunnen oplossen als je het probleem niet oplost waar die tram naartoegaat van daar uit.
1. de tram maakt rechtsomkeert op de Anspachlaan, zoals de bussen dat nu doen.
2. de tram rijdt rechtdoor de Rijkeklarenstraat in richting Ninoofse poort.

1. is een slecht idee, omdat dit niet alleen de voetgangerszone inkort maar omdat de trams ergens een terminus moeten houden. Ik zie daar geen geschikte plaats voor. Ook is er de kruising met de Stoofstraat waar er serieus risico is voor de duizenden toeristen die van de Grote Markt naar manneken pis wandelen. En ten derde is er geen mogelijkheid voor eigen bedding. De route naar het Muntplein kan volledig in eigen bedding (de vroeger bedding van bus 71) en er kan gemakkelijk een terminus gemaakt worden in de Bisschopsstraat. Ook heeft "tram 71) daar uitstekende verbindingen met metro en premetro en zijn de reizigers daar dichter bij de winkels van het centrum.

2. is eigenlijk nog een slechter idee om de tram door die smalle straatjes te sturen. Dat is niet meer van onze tijd.

Mijn alternatief vind ik de logica zelve.

Quote:
Ik ben tegen een tram in de Ravensteinstraat (om erfgoedkundige redenen)
Dat snap ik niet: de tram is veel ouder dan de gebouwen in de Ravensteinstraat. Om erfgoedkundige redenen zou de tram daar juist terug moeten komen. Ik vind het ook vreemd dat je voor trams in de Lebeaustraat, de Lombardstraat en de Zavel geen erfgoedkundige bezwaren ziet, terwijl de meeste huizen daar 100 tot 200 jaar ouder zijn dan in de Ravensteinstraat. Sommige zelfs nog een stuk ouder dan dat.

Old November 20th, 2018, 11:23 PM   #11
Thorum
Registered User

We zijn het een jaar geleden niet eens geworden over de Lombardstraat, en zullen dat nu ook niet doen dus.
Tenzij je met nieuwe argumenten afkomt, ga ik daar dus ook niet meer op reageren.
Old November 21st, 2018, 08:20 AM   #12
Filou
Urban dweller

Filou's Avatar

Quote:
We zijn het een jaar geleden niet eens geworden over de Lombardstraat, en zullen dat nu ook niet doen dus.
Tenzij je met nieuwe argumenten afkomt, ga ik daar dus ook niet meer op reageren.
Da's heel flauw. Mijn argumenten zijn ijzersterk en je hebt ze nooit weerlegt. Waarom dan zo koppig blijven vasthouden aan je idee?

Ik zou graag van je weten:

1. waarom denk je dat een tram in de smalle Rijkeklarenstraat een goed idee is?
2. Waarom vind je een tram in een straat met gebouwen uit de jaren '50 niet kunnen omwille van erfgoedkundige redenen maar vind je het wel kunnen in straten met gebouwen uit de 18de (Zavel), 19de eeuw en begin 20 ste eeeuw. geen probleem? Ik vind dat heel bizar.
3. Waarom kies je liever een tramroute waar geen eigen bedding mogelijk is, terwijl op het alternatief een volledig eigen bedding kan gelegd worden?
4.Waarom verkies je een route die verder ligt van het commerciële en administratieve centrum van de stad?
5. Waarom verkies je een route die minder goeie ov-aansluitingen verzekert?

Last edited by Filou; November 21st, 2018 at 08:25 AM.
Filou no está en línea   Reply With Quote
Old November 21st, 2018, 06:50 PM   #13
Thorum
Registered User

Quote:
Originally Posted by Filou View Post
1. waarom denk je dat een tram in de smalle Rijkeklarenstraat een goed idee is?
Om de laatste zin van de post waar ik dit kaartje postte te herhalen: "Enkel over het stuk tussen Verversstraat en Ninoofsepoort twijfel ik nog geregeld. Hoewel uiteraard, net als altijd en overal, alles "verder te onderzoeken" is. "

Quote:
2. Waarom vind je een tram in een straat met gebouwen uit de jaren '50 niet kunnen omwille van erfgoedkundige redenen maar vind je het wel kunnen in straten met gebouwen uit de 18de (Zavel), 19de eeuw en begin 20 ste eeeuw. geen probleem? Ik vind dat heel bizar.
De Zavel is geen probleem omdat daar veel breedte beschikbaar is.
En de Ravensteinstraat is inderdaad niets waard erfgoedkundig
.

Quote:
3. Waarom kies je liever een tramroute waar geen eigen bedding mogelijk is, terwijl op het alternatief een volledig eigen bedding kan gelegd worden?
Het enige stukje zonder vrije bedding is de toegang tot de Albertinaparking.

Quote:
4.Waarom verkies je een route die verder ligt van het commerciële en administratieve centrum van de stad?
Ik ben het oneens met je aanname dat er voor het totaal van de Brusselaars minder bestemmingen zijn ten zuiden van de Beurs dan ten noorden ervan.

Quote:
5. Waarom verkies je een route die minder goeie ov-aansluitingen verzekert?
Die snap ik niet ? Welke aansluiting zou een tramlijn langs deze route missen, die hij langs de Bisschopstraat wel zou hebben (ik vermoed dat dat de vergelijking is) ?

Laat me toe dan nog een zesde toe te voegen (voor mij het belangrijkste punt): de kwaliteit van de dienstverlening. Een tram langs de Bisschopstraat is voor bijna niemand nuttiger dan de metro die er net onder rijdt en altijd sneller en frequenter zal zijn. Een tram langs de Lombardstraat opent nieuwe bestemmingen voor een heel dichtbevolkt deel van de vijfhoek met gigantische "commerciële" potentie dat het vandaag met heel weinig OV moet doen, zeker als hij op één of andere manier tot aan de Ninoofsepoort geraakt.

mato liked this post

Last edited by Thorum; November 21st, 2018 at 06:52 PM. Reason: enters :(
Old November 22nd, 2018, 09:09 AM   #14
Filou
Urban dweller

Filou's Avatar

Quote:
Het enige stukje zonder vrije bedding is de toegang tot de Albertinaparking.
Dat is helemaal niet waar. In de Lombardstraat en Lebeaustraat is een vrije bedding niet mogelijk, En dat idee van de Albertinaparking is nogal raar.

Quote:
Ik ben het oneens met je aanname dat er voor het totaal van de Brusselaars minder bestemmingen zijn ten zuiden van de Beurs dan ten noorden ervan.
Muntcentrum, De Brouckère, Nieuwstraat, Sint-Katelijne en Dansaerstraat, centraal station, omgeving Kathedraal, nationale bank, odisee hogeschool etc...

Quote:
Die snap ik niet ? Welke aansluiting zou een tramlijn langs deze route missen, die hij langs de Bisschopstraat wel zou hebben (ik vermoed dat dat de vergelijking is) ?
Overstap op metrolijnen 1 en 5 en op het centraal station, uiteraard.

Quote:
Laat me toe dan nog een zesde toe te voegen (voor mij het belangrijkste punt): de kwaliteit van de dienstverlening. Een tram langs de Bisschopstraat is voor bijna niemand nuttiger dan de metro die er net onder rijdt en altijd sneller en frequenter zal zijn.
Daar rijdt nu bus 71, de drukste buslijn van Brussel. Volgens jou minder nuttig? als er ooit (en ik hoop het toch nog altijd) een tramlijn komt op de Elsense steenweg, en als dat het geval is moet die worden doorgetrokken tot het centrum, anders zullen reizigers die naar het centrum moeten twee extra overstappen maken op de metro (Naamse poort en Kunstwet) En er is niets zo irritant om twee keer te moeten overstappen voor zo'n korte afstand. En zelfs al zou je tram 71 over jouw route laten rijden, dan nog kunnen ze nergens overstappen op metrolijnen 1 en 5.

Quote:
Een tram langs de Lombardstraat opent nieuwe bestemmingen voor een heel dichtbevolkt deel van de vijfhoek met gigantische "commerciële" potentie dat het vandaag met heel weinig OV moet doen,
Daar rijden nochtans nu verschillende buslijnene er is een premetrostation, zeggen dat de bewoners daar heel weinig ov hebben is gewoonweg niet waar.

Quote:
zeker als hij op één of andere manier tot aan de Ninoofsepoort geraakt.
Het punt van jouw plan dat gewoon niet realiseerbaar is, is een tramverbinding tussen de Lombardstraat en de Ninoofsepoort. Hoe hard je daar ook over nadenkt. Dat trouwens al heel lang geleden onderzocht en toen heeft men beslist hier metrolijn 4 aan te leggen, waarvoor reeds aansluitingsstation zijn gebouwd, onder Anneessens, Naamse Poort en Clemenceau. Met station Zavel, kapellekerk, Anneessens, Anderlechtse poort, Clemenceau tot aan Sint-Guido waar ook reeds de ruwbouw van het station klaar ligt, dat project is ondertussen (definitief?) afgevoerd. Maar ik zie echt niet een tramlijn komen tussen Ververstraat en Ninoofsepoort: het is gewoonweg niet mogelijk, de straten zijn er te smal.

Quote:
De Zavel is geen probleem omdat daar veel breedte beschikbaar is.
En de Ravensteinstraat is inderdaad niets waard erfgoedkundig.
Ik vind het heel onnozel van jou om mij woorden in de mond te leggen. Ik zou hier nu op dezelfde manier kunnen reageren door te schrijven dat de zavel inderdaad niets waard is erfgoedkundig en ook een link plaatsen. Mensen proberen belachelijk te maken door uitspraken te posten die ze niet gedaan hebben is echt wel heel laag bij de gronds.
Feit blijft dat de Ravensteinstraat vroeger altijd trams heeft gekend en dat de meeste gebouwen daar dateren uit de jaren '50, met uitzondering van de gebouwen die je toont, terwijl op jouw route de gebouwen véél ouder zijn dan op de Ravenstein. Ik vind dit echt wel héél erg flauw van jou. Maar goed, ik merk dat je niet voor rede vatbaar bent, maar dat wist ik al, natuurlijk.

Last edited by Filou; November 22nd, 2018 at 10:58 AM.
Old November 22nd, 2018, 02:00 PM   #15
Thorum
Registered User

Quote:
Dat is helemaal niet waar. In de Lombardstraat en Lebeaustraat is een vrije bedding niet mogelijk, En dat idee van de Albertinaparking is nogal raar.
Ten westen van de Albertinaparking wordt de Lombardstraat autovrij: Genoeg ruimte voor vrije trambedding, deftig fietspad en bredere voetpaden.

Quote:
Muntcentrum, De Brouckère, Nieuwstraat, Sint-Katelijne en Dansaerstraat, centraal station, omgeving Kathedraal, nationale bank, odisee hogeschool etc...
Ik twijfel er niet aan dat er voor jouw en mij meer bestemmingen zijn ten noorden dan ten zuiden. Maar wij zijn allebei aan dezelfde kant gescewed.

Quote:
Overstap op metrolijnen 1 en 5 en op het centraal station, uiteraard.
Ik heb bewust een tramdriehoek getekend aan het Grondwetplein. Het is uiteraard de bedoeling dat er in de Lombardstraat 2 lijnen rijden: één naar Louiza, één naar het Centraal Station.

Quote:
Daar rijdt nu bus 71, de drukste buslijn van Brussel.
En bus 29 en bus 66. I know, ik gebruik die continu.
En toch geef ik Els Ampe (5 jaar na datum) gelijk dat ze de 63 en 65 daar afgeschaft heeft: er is geen objectieve case te maken om de bus en de metro daar hetzelfde parcours te laten volgen.

Quote:
tramlijn komt op de Elsense steenweg
Tram 71 zou vanaf het Centraal station moeten doorgetrokken worden via de tunnel aan Kruidtuin naar Noordstation, T&T en Beekkant, zoals de plannen van Grouwels toonden (en voor zover ik weet nog altijd de bedoeling is).

Quote:
Daar rijden nochtans nu verschillende buslijnen er is een premetrostation, zeggen dat de bewoners daar heel weinig ov hebben is gewoonweg niet waar.
Een deel van dit tramplan is uiteraard dat de meerderheid van de huidige buslijnen uit het centrum weggehouden moeten worden (een oefening die in Antwerpen al gebeurd is).
Er is vandaag inderdaad een goede noord-zuidas als alternatief voor het deel rond de Anspachlaan, maar slechts één weinig betrouwbare oost-westbus (de 95). En in de omgeving van het Bloemenhofplein is vandaag niksniemendal.

Quote:
Het punt van jouw plan dat gewoon niet realiseerbaar is, is een tramverbinding tussen de Lombardstraat en de Ninoofsepoort. Hoe hard je daar ook over nadenkt. Dat trouwens al heel lang geleden onderzocht
Ik ben heel benieuwd naar die onderzoeken. Zijn die ergens terug te vinden ? Zoals in mijn beide vorige posts al aangehaald: mijn lijntje is zeker nog niet ideaal en verder te onderzoeken.
Maar als het al volledig onderzocht is, ben ik heel benieuwd naar hun werkwijze.
Old November 22nd, 2018, 03:00 PM   #16
Filou
Urban dweller

Filou's Avatar

Quote:
Ten westen van de Albertinaparking wordt de Lombardstraat autovrij: Genoeg ruimte voor vrije trambedding, deftig fietspad en bredere voetpaden.
Ja, maar je zegt elders dat het een slecht idee is de Lombardstraat autovrij te maken.

Quote:
Ik heb bewust een tramdriehoek getekend aan het Grondwetplein. Het is uiteraard de bedoeling dat er in de Lombardstraat 2 lijnen rijden: één naar Louiza, één naar het Centraal Station.
En van Louisa dan één naar Lombard en één naar het centraal station? Maar daarmee blijft bus 71 nog altijd een bus, en het is wel broodnodig die te vertrammen.

Quote:
er is geen objectieve case te maken om de bus en de metro daar hetzelfde parcours te laten volgen.
Toch wel: ten eerste zit de metro daar overvol, ten tweede vinden de mensen het irritant om voor 500 of 1000 meter te moeten overstappen. Een centraal gelegen terminus voor de stadsbussen (of trams) is absoluut noodzakelijk en de lus rond muntplein en Philipsbuilding is daar uitstekend voor geschikt. In de Lombardstraat kan je de trams moeilijk een terminus laten houden, zeker met twee lijnen, en doortrekken naar Ninoofse poort is gewoon onmogelijk.

Quote:
Tram 71 zou vanaf het Centraal station moeten doorgetrokken worden via de tunnel aan Kruidtuin naar Noordstation,
Niet akkoord. Ik ben wel voor een bijkomende tramlijn naar het Noordstation, maar de 71 moet absoluut in het centrum komen.

T&T en Beekkant, zoals de plannen van Grouwels toonden (en voor zover ik weet nog altijd de bedoeling is).

Quote:
Een deel van dit tramplan is uiteraard dat de meerderheid van de huidige buslijnen uit het centrum weggehouden moeten worden (een oefening die in Antwerpen al gebeurd is).
Ik ben daar dus absoluut een grote tegenstander van. Laat de bussen maar zoveel mogelijk het centrum aandoen, net zoals de trams. Ik neem zelf bus 48 af en toe, en ik vind de ligging van de terminus irritant ver van de Anspachlaan.

Quote:
En in de omgeving van het Bloemenhofplein is vandaag niksniemendal.
Toch wel, er is de Anderlechtsesteenweg, en de Dansaertstraat, en metrostation Anneessens is vlakbij.

Quote:
Ik ben heel benieuwd naar die onderzoeken. Zijn die ergens terug te vinden ? Zoals in mijn beide vorige posts al aangehaald: mijn lijntje is zeker nog niet ideaal en verder te onderzoeken.
Maar als het al volledig onderzocht is, ben ik heel benieuwd naar hun werkwijze.
Die onderzoeken ga je niet terugvinden, wel de plannetjes. Ik zal het later als ik wat meer tijd heb eens opzoeken.
Old November 22nd, 2018, 04:31 PM   #17
Thorum
Registered User

- Ik geloof niet dat ze de Lombardstraat autovrij gaan maken, dat wil niet zeggen dat ik het een slecht idee zou vinden.
- Aan Louiza zijn vandaag 4 trams, plus de 71.
- Plannetjes genoeg, deftige werkwijzen is waar ik naar op zoek ben voordat ik iets ga afschrijven
Old November 22nd, 2018, 06:34 PM   #18
Filou
Urban dweller

Filou's Avatar

Quote:
-
- Aan Louiza zijn vandaag 4 trams, plus de 71.
De 71 komt niet aan Louiza.

Quote:
Ik geloof niet dat ze de Lombardstraat autovrij gaan maken, dat wil niet zeggen dat ik het een slecht idee zou vinden.
Maar je gebruikt het wel als argument om je idee te verdedigen.

Quote:
Een deel van dit tramplan is uiteraard dat de meerderheid van de huidige buslijnen uit het centrum weggehouden moeten worden (een oefening die in Antwerpen al gebeurd is)
Ik kom hier nog even op terug: in Antwerpen gaat het toch over voorstedelijke bussen, de vroegere buurtspoorwegen, dacht ik. In Brussel zijn die ook grotendeels uit het centrum geweerd, nochtans.

copyright foto: ADT-ATO

Quote:
- Plannetjes genoeg, deftige werkwijzen is waar ik naar op zoek ben voordat ik iets ga afschrijven
Dergelijke onderzoeken dateren van het pre-internet tijdperk, en die zijn dus niet op het net terug te vinden.

Last edited by Filou; November 22nd, 2018 at 07:07 PM.
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules