Onlineshoppen en de neergang van winkelstraten - Page 3 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Urbi & Infra > Urbania

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old April 5th, 2015, 12:25 PM   #41
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Likes (Received): 3316

Quote:
Originally Posted by snot View Post
Ik wil maar zeggen dat je overwerk laat in de avond wel een beetje licht overkomt voor iemand die echt 's nachts werkt. Even mails doornemen 's avonds is geen nachtwerk, al zeker niet als je een 2de baan hebt als zelfstandige
Nogmaals: ik vraag geen medelijden of zo . Je vroeg gewoon of "Polri 's nachts en in het weekend werkt" en ik heb daar eerlijk op geantwoord.

Quote:
Ben jij nu niet een beetje aan het minimaliseren, internetshoppen is een hele industrie aan het worden, niet een sector dat toevallig lege camionnettjes bezigt.
Het is een mix. Goederen werden altijd getransporteerd, het is niet omdat de bestemming verandert, dat er opeens een heel leger nieuwe low-cost arbeiders nodig zijn om dat gedaan te krijgen. Voor een deel maken ze gewoon gebruik van reeds bestaande systemen.
Polri no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old April 5th, 2015, 12:52 PM   #42
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Likes (Received): 2937

Bestaande systemen die het doel hadden om de kranten te verspreiden. Voor kranten is er een goede reden waarom ze 's nachts verdeeld werden: om op tijd bij de mensen te komen omdat nieuws nu eenmaal snel verouderd. Bij onlineshoppen is die reden er niet en is het niets anders dan luxe om te eisen dat reeds de volgende dag al geleverd wordt . Luxe die ten koste gaat van arbeidsrechten en in een concurrentienadeel voor fysieke winkels resulteren. Het wordt dus tijd dat online-winkels ook gewoon als winkel beschouwd worden en zich moeten houden aan de regels die voor winkels gelden.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old April 5th, 2015, 02:38 PM   #43
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 2776

Quote:
Originally Posted by Polri View Post
Nogmaals: ik vraag geen medelijden of zo . Je vroeg gewoon of "Polri 's nachts en in het weekend werkt" en ik heb daar eerlijk op geantwoord.
Tuurlijk niet en ik wist op voorhand je antwoord niet, maar ik mag ook je nachtwerk nuanceren hé. Je snapt wel zelf het verschil tussen afstompend en fulltime nachtwerk of laat in de avond mails doornemen voor je vrijwillige 2de job als zelfstandige in bijberoep. Wel leuke job trouwens. Veel gedreven fietsers hier op het forum.

Polri liked this post
snot no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old April 5th, 2015, 05:48 PM   #44
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Luxe die ten koste gaat van arbeidsrechten en in een concurrentienadeel voor fysieke winkels resulteren.
Dit is een beetje vergelijkbaar met de "algemeen belang" discussies: je hebt de neiging om je eigen (ideologische) voorkeuren te projecteren op de maatschappij, en de dingen die je maar niets vindt weg te wimpelen als "luxe", "gemakzucht" etc. Uiteindelijk zijn dat maar woorden. Jij kan niet voor andere mensen beslissen wat belangrijk is en wat niet

Quote:
Tuurlijk niet en ik wist op voorhand je antwoord niet, maar ik mag ook je nachtwerk nuanceren hé. Je snapt wel zelf het verschil tussen afstompend en fulltime nachtwerk of laat in de avond mails doornemen voor je vrijwillige 2de job als zelfstandige in bijberoep.
Vanzelfsprekend is er een verschil, maar ik kan tegelijk bevestigen dat het bij momenten ook bij zo'n leuk bijberoep écht druk wordt. Je begint serieus te zweten als er op zaterdag 2 gidsen bellen dat ze ziek zijn gevallen, terwijl ze voor zondag stonden ingepland en de reservaties ondertussen massaal binnenkomen als gevolg van het goede weer en de paasvakantie.

Maar je hoort me niet klagen, ik heb er zelf voor gekozen.

Quote:
Wel leuke job trouwens. Veel gedreven fietsers hier op het forum.
Dank je! Ik doe het nu al zes jaar heel graag!
Old April 5th, 2015, 06:54 PM   #45
snot
Registered User

snot's Avatar

Succes ermee!

Bestaat zoiets al in Gent?

Quote:
Dit is een beetje vergelijkbaar met de "algemeen belang" discussies: je hebt de neiging om je eigen (ideologische) voorkeuren te projecteren op de maatschappij, en de dingen die je maar niets vindt weg te wimpelen als "luxe", "gemakzucht" etc. Uiteindelijk zijn dat maar woorden. Jij kan niet voor andere mensen beslissen wat belangrijk is en wat niet

Het gaat over de snelle levering van een doordeweeks internetshopprodukt.
Old April 5th, 2015, 07:07 PM   #46
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Quote:

Succes ermee!

Bestaat zoiets al in Gent? .
Dank je! In Gent voor zover ik weet niet, wel in Brugge en in Brussel.

Quote:
Het gaat over de snelle levering van een doordeweeks internetshopprodukt.
Het gaat volgens mij ook over het feit dat die snellere leveringen ervoor zorgen dat hun voorraadkosten dalen. Dat zal zich dan uiten in ofwel een lagere prijs voor de consument, ofwel een hogere winst voor het bedrijf, ofwel (waarschijnlijk) een mix van beide.

Soit, ik zit nu op de Eurostar voor een citytripje Londen (jaja, op mijn smartphone aan het SSC'en ) dus eens ik België verlaat heb ik geen internet meer, en heb je een paar dagen rust van mij.
Old April 5th, 2015, 09:29 PM   #47
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 8497

Quote:
Bedenk wel dat zoiets een veel beperkter publiek aantrekt dan massawinkelstraten en dat de passage dus zal verminderen en er minder handelspanden nodig zullen zijn. Daar ging deze discussie over.
Ik vind dat je daar een hoop aannames op elkaar stapelt. Ik heb er in Den Haag nog geen bewijs van gezien; tegenwoordig worden delen van het centrum gebruikt om een fijne wandeling te maken in plaats van snel heen-en-weer te rennen om huishoudspul te kopen. Men voelt zich er juist prettiger, men blijft er dus niet weg.

Steden als Eindhoven en Apeldoorn hebben wel een bijkomend probleem: namelijk dat hun oude dorpskernen die pas na de tweede wereldoorlog echt ontwikkeld raakten, onaantrekkelijk zijn. In het oude centrum van Alkmaar is het prettig wandelen en nodigt de sfeer uit om er te blijven komen. In het centrum van Apeldoorn... Tja...
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old April 7th, 2015, 10:12 AM   #48
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Likes (Received): 169

Quote:
In het land van Snot sluiten de websites om 18u en op zondag?
Eh; in sommige Nederlandse streken is dat wel degelijk zo. Zondagsrust, weet je wel?
Old April 7th, 2015, 03:34 PM   #49
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Quote:
Originally Posted by CuoreGR View Post
Eh; in sommige Nederlandse streken is dat wel degelijk zo. Zondagsrust, weet je wel?
Er zijn ook Joods -orthodoxe websites die gesloten zijn op de sabbat
Old April 8th, 2015, 11:21 AM   #50
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Likes (Received): 169

Quote:
Er zijn ook Joods -orthodoxe websites die gesloten zijn op de sabbat
My point. Het klinkt vreemd, maar het kan echt wel. (bende nutcases) >_>
Old September 18th, 2015, 01:43 PM   #51
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

De stille ramp:

Quote:
Webwinkels zullen België bijna 30.000 jobs kosten

vr 18/09/2015 - 07:32 Belga
Door e-commerce zullen de komende tien jaar om en nabij de 53.000 jobs in de klassieke winkels en supermarkten verdwijnen. Internethandel creëert tegelijk 25.000 nieuwe jobs, maar het saldo is toch negatief. Dat blijkt uit een studie van ING waar De Standaard over bericht.

Met de doorbraak van internethandel zouden er nieuwe banen gecreëerd worden in de logistiek en onlinewinkels, maar vooral bij het gewone verkoopspersoneel (150.000 in België, nvdr) zouden er banen verdwijnen. Zelfs tegenover de moderne, grote supermarkten is internetverkoop 80 procent productiever. Alleen wie nog hoogwaardig advies in de klassieke winkel kan aanbieden, heeft toekomst, blijkt uit de studie.

In het scenario van ING wordt ervan uitgegaan dat België een normaal aandeel krijgt in de nieuwe jobs inzake e-commerce, maar tot nu toe hebben de meeste aanbieders ervoor gekozen om hun platform in Nederland of Duitsland te vestigen. Het banenverlies zou dus nog groter dan bijna 30.000 kunnen uitvallen, aldus De Standaard.

http://deredactie.be/permalink/1.2444416
Old September 18th, 2015, 01:55 PM   #52
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Dat is op economisch vlak natuurlijk geen ramp, maar net schitterend nieuws. Een productiviteitswinst van 80% is bijna ongelooflijk.

Dat betekent enorm veel arbeid en kapitaal die naar andere (nieuwe) sectoren kan verhuizen, en het is zo dat vooruitgang altijd al heeft gewerkt.

Ik wil nog meegaan in het verhaal dat dit een uitdaging wordt voor de leefbaarheid van winkelstraten (al vind ik dat je dat probleem sterk overdrijft), maar op louter economisch vlak is dit erg positief!
Old September 18th, 2015, 02:01 PM   #53
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Dat is op economisch vlak natuurlijk geen ramp, maar net schitterend nieuws. Een productiviteitswinst van 80% is bijna ongelooflijk.
Dat levert slechts hogere winstcijfers op voor de onlinewinkeltekens (die dan ook nog vaak in het buitenland gevestigd zijn). Met 30.000 minder jobs en ook de nadelen op stedenbouwkundig vlak kan je niet van vooruitgang spreken.

Quote:
Dat betekent enorm veel arbeid en kapitaal die naar andere (nieuwe) sectoren kan verhuizen, en het is zo dat vooruitgang altijd al heeft gewerkt.
Zo zijn we inderdaad van de primaire naar de secundaire en de tertiaire economie gegaan. Maar inmiddels vallen de ontslagen ook in die laatste categorie. Want winkelpersoneel behoort al tot het 'dienend personeel'. Wat denk je dat de marco-economische opvolger is van de tertiaire economie? Die ben ik nog niet tegengekomen en die is er gewoon niet. Tevens zijn dit weer de lagere jobs die verdwijnen en waar vervanging nog minder aan de orde is. Zoals ik zei: de stille ramp.

ZoT liked this post
Old September 18th, 2015, 02:39 PM   #54
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Quote:
Zo zijn we inderdaad van de primaire naar de secundaire en de tertiaire economie gegaan. Maar inmiddels vallen de ontslagen ook in die laatste categorie. Want winkelpersoneel behoort al tot het 'dienend personeel'. Wat denk je dat de marco-economische opvolger is van de tertiaire economie? Die ben ik nog niet tegengekomen en die is er gewoon niet. Tevens zijn dit weer de lagere jobs die verdwijnen en waar vervanging nog minder aan de orde is. Zoals ik zei: de stille ramp.
En daar ga je de mist in. De werkgelegenheid is in al die periodes gestegen, en is ook op dit moment niet aan het dalen (op tijdelijke terugvallen in recessies na).

Als jij beweert dat de economie nu opeens in 2015 fundamenteel op een andere manier werkt, ligt de bewijslast dus bij jou
Old September 18th, 2015, 03:39 PM   #55
Nergens
Registered User

Likes (Received): 150

De ramp is dat het er niet naar uitziet dat er snel verdeelcentra's in Belgie opengedaan worden dankzij onze veel te hoge kosten op arbeid.
Nergens no está en línea   Reply With Quote
Old September 18th, 2015, 07:10 PM   #56
krokkel
Registered User

krokkel's Avatar

Likes (Received): 1960

Quote:
De werkgelegenheid is in al die periodes gestegen
Ik weet niet waar gij uw informatie haalt maar op de website http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...werk/relatief/
kan je zien dat de werkgelegenheidsgraad en de activiteitsgraad zowel voor laag, midden als hoog opgeleiden, zowel bij vrouwen als bij mannen en zowel in Vlaanderen, Brussel als Wallonië, in de periode 2004 - 2014 gedaald is.
krokkel no está en línea   Reply With Quote
Old September 18th, 2015, 08:49 PM   #57
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Wat je hier ziet is:
  • een vergelijking tussen een 2004 en 2014, m.a.w. een jaar waarin we halfweg de economische expansie van 2001-2007 zaten, een jaar waarin we stilaan uit een langdurige Europese recessie kruipen. Zulke cijfers moet je op langere termijn bekijken, ipv twee jaren te "cherry picken".
  • zelfs dan vallen de cijfers als bij al mee. Er is een daling van de werkgelegenheidsgraad (tussen de 0.7 en 3.2 procent, afhankelijk van de scholingsgraad) die voor een deel wordt verklaard door de recessie, en voor een deel door de licht gedaalde activiteitsgraad. Dat laatste is vermoedelijk een gevolg van enerzijds een stijging van het aantal studenten, en anderzijds baby-boomers die op vervroegd pensioen begonnen gaan.

M.a.w. deze tabel zegt niet meteen iets dat mijn bewering tegenspreekt. De daling van de werkgelegenheidsgraad die we hier zien is conjunctureel, niet structureel.
Old September 19th, 2015, 12:00 PM   #58
Bulevardi
Employee of the Year !

Bulevardi's Avatar

Likes (Received): 781

Helemaal los van de discussie online/echte winkel shoppen, wil ik even het volgende kwijt.

We zitten in België met een gigantisch mobiliteitsprobleem. Dagelijks vele files, en altijd op dezelfde spitsuren.

Men wil dan altijd aan de infrastructuur werken... maar dat is niet de oorzaak van het probleem.
De oorzaak ligt bij het feit dat heel wat mensen gedwongen 9-17 werken en dat iedereen plots op hetzelfde moment de baan of trein op moet.
Véél bedrijven zitten nog steeds vast met het idee dat je je werk enkel tussen 9 en 17 kan doen. Net zoals winkels, maar dan vaak tot 18à19u.

Veel bedrijven kunnen hun werknemers van thuis uit laten werken, of de werkuren flexibel maken.
Ikzelf werk ook in ploegen en ben haast nooit in de spits, ik zit altijd in lege treinen. Ik klaag dus nooit over overvolle treinen
Die flexibiliteit uit zich ook in andere zaken: ik kan de kinderen vaker naar school doen/afhalen, terwijl dat met een 9-17 nooit ging, dan moeten ze altijd in de opvang. Wanneer ik weekends doe, ben ik hierdoor ook in de week thuis voor de kinderen.

Waar ik naartoe wil: ploegenarbeid is niet altijd slecht.
Denk je ook maar aan het feit dat je meer betaald wordt voor of na bepaalde uren, nachtwerk, weekendwerk,...

Wanneer er zoveel mogelijk mensen kunnen werken buiten het 9-17 stelsel, zouden er heel wat fileproblemen opgelost kunnen geraken, worden mensen soms meer betaald, en heb je in sommige situaties betere work-life balance.

Ik ken mensen die een saaie kantoorjob doen en die dossiers moeten afhandelen die eender wanneer kunnen afgehandeld worden, dat ze dat nu doen om 22u 's avonds of om 6u 's ochtends, maakt niet uit, als hun werk maar gedaan is, maar neen, ze moéten dat van hun baas tussen 9-17 doen en liefst op kantoor. Dat systeem is toch totaal achterhaald?

Doe net hetzelfde voor winkels, laat ze langer open zijn? Wat is het probleem? Dan kunnen mensen die op dat moment nog steeds in hun 9-17 opgesloten zitten na 19u nog naar de winkel.
Old September 19th, 2015, 02:01 PM   #59
snot
Registered User

snot's Avatar

Er is één grote reden waarom mensen van 9 tot 17u werken en dat is dat de planeet aarde in 24u rond zijn as draait. De bioritmische klok van mensen, hun hormonaal huishouden, hun vertering, alles loopt synchroon met de zon.

Ik doe ook een soort ploegenwerk en de gezondheidsproblemen steken de laatste jaren de kop op. Het is gewoon niet gezond. Voor sommige sectoren is het een noodzakelijk kwaad, maar voor de meeste jobs is dagwerk niet meer dan logisch. Al is het maar omdat je anders moet werken met kunstlicht.

Bovendien zijn de files in België niet te danken aan dagwerk, in andere landen werkt men ook overdag maar aan onze belachelijke slechte ruimtelijke ordening, ons slecht georganiseerd OV, onze gesubsidieerde bedrijfswagens en onze mentaliteit.

Dat neemt niet weg dat wat flexibelere uren voor degene die het willen natuurlijk moeten kunnen en dat winkels wat later zouden moeten kunnen sluiten. Glijdende uren zijn trouwen toch al redelijk goed ingeburgerd?
Old September 20th, 2015, 05:02 PM   #60
Bulevardi
Employee of the Year !

Bulevardi's Avatar

Likes (Received): 781

Quote:

Er is één grote reden waarom mensen van 9 tot 17u werken en dat is dat de planeet aarde in 24u rond zijn as draait. De bioritmische klok van mensen, hun hormonaal huishouden, hun vertering, alles loopt synchroon met de zon.

Ik doe ook een soort ploegenwerk en de gezondheidsproblemen steken de laatste jaren de kop op. Het is gewoon niet gezond.
Weet ik nog zo niet.
Ik doe het al meer dan 10 jaar intussen... en kan nog niet spreken van gezondheidsproblemen.

Mijn vermoeidheid kan soms eens de kop opsteken, maar om eerlijk te zijn is dat vaak de schuld van:
- te laat opblijven of uitgaan
- 2 kleine kinderen die je 's nachts vaak wakker houden
Ik wil dat echt niet steken op een veranderlijk uurrooster op het werk. Ik doe trouwens geen nachten.

Als je trouwens de hele tijd onveranderd dezelfde shifts draait, maar net buiten de 9-17 uren, dan verandert dat helemaal niets aan je bioritme hoor.

Los hiervan: ik ben gewoon geen 9-17 mens, ik vind dat te claustrofobisch, heb het tevoren al gedaan en dan is het altijd aftellen naar 5u, of naar vrijdagavond, want het is ook altijd ma-vrij. Nu heb ik geregeld weekends waardoor ik in de week een vrije dag heb die de sleur breekt en werk ik zelden 5 dagen na elkaar.
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules