Gemeentefusies / Fusions des communes - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Urbi & Infra > Urbania

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old January 17th, 2007, 11:17 PM   #1
Josh
City Geek

Josh's Avatar

Gemeentefusies / Fusions des communes

Belgi telt vandaag 589 gemeenten maar in vele gevallen zou een verdere fusie zeker geen slecht idee en zelfs bevorderlijk voor het bestuur zijn, met name de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Maar welke fusies vind jij zelf nog wenselijk en het hoeft niet enkel over de grote steden te gaan, maar ook een samengaan van verschillende kleinere dorpen is misschien wel nuttig.

Voorstellen?
Josh no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old January 18th, 2007, 12:01 AM   #2
Joba

Likes (Received): 0

Een fusie in het Luikse zou evenzeer uiterst wenselijk zijn. Luik, Seraing, Saint-Nicholas, Herstal en misschien nog n of twee gemeenten zou ik samenvoegen. Ten zuiden en ten oosten van Antwerpen zou een nieuwe fusieronde ook een nuttige zaak zijn, al dan niet met een uitbreiding van Antwerpen zelf. Gemeenten met een oppervlakte van minder dan 10 km kunnen echt niet.
Joba no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 12:09 AM   #3
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 3448

Inderdaad. Ik heb nooit begrepen waarom een gemeente zoals bvb. Mortsel of Borsbeek eigenlijk bestaan.

In Gent sta ik ook voor een fusie met een aantal gemeenten, vnl. verstedelijkte voorgeborchten

Met name:

- Melle
- Merelbeke
- Sint-Martens-Latem*
- Destelbergen
- Evergem
- De Pinte

Dit zou alles tezamen de bevolking optrekken tot ongeveer 300.000 - 320.000. Ik denk dat zo'n fusie met name handig is voor het organiseren van onderwijs, openbaar vervoer, industrie edm.

En het zou ook 'eerlijker' zijn. Veel inwoners uit die gemeenten, maken gebruik van de infrastructuur van Gent, werken er, verwachten dat de stad ook voor hen werkt... maar betalen er nu geen gemeentebelastingen voor...

*: maar da zou gene makkelijken zijn, met al die rijkelui die geen persoonsbelastingen willen betalen
Advertisement

Old January 18th, 2007, 08:13 AM   #4
Cosa dire cosa fare

's Avatar

Likes (Received): 77

Per bebouwde kom een gemeente lijkt mij het meest logische. Gemeenten ter grootte van een arrondissement, zoals in Nederland, hoeft voor mij niet. Trouwens, dorpen als Klemskerke, Beigem en Haasdonk hebben nog steeds een gemeentehuis...
Old January 18th, 2007, 09:54 AM   #5
Joba

Quote:
Originally Posted by Fluimkabouter View Post
Inderdaad. Ik heb nooit begrepen waarom een gemeente zoals bvb. Mortsel of Borsbeek eigenlijk bestaan.

In Gent sta ik ook voor een fusie met een aantal gemeenten, vnl. verstedelijkte voorgeborchten

Met name:

- Melle
- Merelbeke
- Sint-Martens-Latem*
- Destelbergen
- Evergem
- De Pinte

Dit zou alles tezamen de bevolking optrekken tot ongeveer 300.000 - 320.000. Ik denk dat zo'n fusie met name handig is voor het organiseren van onderwijs, openbaar vervoer, industrie edm.

En het zou ook 'eerlijker' zijn. Veel inwoners uit die gemeenten, maken gebruik van de infrastructuur van Gent, werken er, verwachten dat de stad ook voor hen werkt... maar betalen er nu geen gemeentebelastingen voor...

*: maar da zou gene makkelijken zijn, met al die rijkelui die geen persoonsbelastingen willen betalen
De verstedelijking van de gemeenten rondom Gent moet je toch enigzins relativeren. Ik heb ooit eens de bevolkingsdichtheidscijfers van de gemeenten die Gent, Luik en Antwerpen aangrenzen verzameld en ik kwam tot de volgende cijfers:
- In de gemeenten begrenzende Gent is de gemiddelde bevolkingsdichtheid 513 inwoners per vierkante kilometer; met Zelzate (888), Melle (696) en Destelbergen (646) als toppers.
- In de gemeenten begrenzende Luik is de gemiddelde bevolkingsdichtheid 1192 inwoners per vierkante kilometer; met Saint-Nicholas (3313), Seraing (1719) en Beyne-Heusay (1600) als toppers.
- In de gemeenten begrenzende Antwerpen is de gemiddelde bevolkingsdichtheid 1503 inwoners per vierkante kilometer; met Mortsel (3313), Borsbeek (2617) en Edegem (2504) als toppers.

Binnen de Belgische context zou ik 1000 inwoners per vierkante inwoners toch als minimum beschouwen om van echt stedelijk gebied te kunnen spreken.
Old January 18th, 2007, 11:15 AM   #6
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Alright, 'verstedelijkt' is natuurlijk niet het juiste woord voor die gemeenten (zeker voor Sint-Martens-Latem niet, bvb.), maar die gemeenten liggen in dezelfde bebouwde kom als Gent. Als je te voet van Gent naar Melle stapt, merk je niet dat je de stad verlaat; gewoon ergens op de Brusselsesteenweg stopt plots Gent en begint Melle. Hetzelfde voor Destelbergen, Merelbeke en Evergem. Die gemeenten lopen natuurlijk nog verder door, met veel landelijk gebied (vandaar de lage bevolkingsdichtheid).

De reden voor De Pinte en S-M-L, is de aangedragen economische reden.
Old January 18th, 2007, 11:21 AM   #7
poller1
Registered User

Likes (Received): 554

Quote:
Alright, 'verstedelijkt' is natuurlijk niet het juiste woord voor die gemeenten (zeker voor Sint-Martens-Latem niet, bvb.), maar die gemeenten liggen in dezelfde bebouwde kom als Gent. Als je te voet van Gent naar Melle stapt, merk je niet dat je de stad verlaat; gewoon ergens op de Brusselsesteenweg stopt plots Gent en begint Melle. Hetzelfde voor Destelbergen, Merelbeke en Evergem. Die gemeenten lopen natuurlijk nog verder door, met veel landelijk gebied (vandaar de lage bevolkingsdichtheid).

De reden voor De Pinte en S-M-L, is de aangedragen economische reden.
Maar het gedeelte van Gent dat aan Melle grenst, is dat dan 'stedelijk' of niet? Want als dat stedelijk is, dan is dat gebied van Melle ook stedelijk.
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 11:21 AM   #8
Josh
City Geek

Josh's Avatar

Kortrijk, Harelbeke en Kuurne kunnen misschien ook samengevoegd worden.
Josh no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 11:30 AM   #9
Joba

Bredene zou bij Oostende gevoegd kunnen worden. De gemeente is van het soort van Mortsel en Saint-Nicholas.
Old January 18th, 2007, 12:13 PM   #10
poller1
Registered User

En Moeskroen bij Rijsel !!!

Wat Oostende en Bredene betreft : inderdaad! En als De Haan ook 1000inw/km had, dan hadden we Oostende-Bredene-De Haan-Blankenberge als mini-metropool aan de kust

En Liedelerke-Denderleeuw!
(Ook 2 gemeenten met meer dan 1000inw/km die aan elkaar grenzen...)

La Louvire 77.210 64,2 1.202,65
Manage 22.341 19,6 1.139,85
#DEEL/0!
99.551 83,8 1.187,96
Old January 18th, 2007, 12:19 PM   #11
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Quote:
Originally Posted by poller1 View Post
Maar het gedeelte van Gent dat aan Melle grenst, is dat dan 'stedelijk' of niet? Want als dat stedelijk is, dan is dat gebied van Melle ook stedelijk.
Ja, da's ook stedelijk. Het is eigenlijk de deelgemeente Gentbrugge/Ledeberg. De hele lengte van de Brusselsesteenweg tot in Melle zelf is omgevend door gebouwen, winkels, etc. De tram rijdt overigens door tot aan het kruispunt 'Melle Leeuw', in Melle dus. En in het Pegasusplan is opgenomen dat de tram nog verder doorrijdt - tot centrum Melle of Melle College weet ik niet meer. Ook de R4 loopt voor een groot deel door Melle.

In het recentste structuurplan van Gent is de Brusselsesteenweg een van de belangrijkste componenten, en verdere verstedelijking op die as kan daarin verwacht worden.
Old January 18th, 2007, 12:22 PM   #12
poller1
Registered User

Quote:
Ja, da's ook stedelijk. Het is eigenlijk de deelgemeente Gentbrugge/Ledeberg. De hele lengte van de Brusselsesteenweg tot in Melle zelf is omgevend door gebouwen, winkels, etc. De tram rijdt overigens door tot aan het kruispunt 'Melle Leeuw', in Melle dus. En in het Pegasusplan is opgenomen dat de tram nog verder doorrijdt - tot centrum Melle of Melle College weet ik niet meer. Ook de R4 loopt voor een groot deel door Melle.

In het recentste structuurplan van Gent is de Brusselsesteenweg een van de belangrijkste componenten, en verdere verstedelijking op die as kan daarin verwacht worden.
Stedelijke lintbebouwing, waardoor de bevolkingsdichtheid voor de 'hele gemeente', Melle in dit geval, niet zo hoog uitvalt als men zou denken als men over de Brusselsesteenweg van Melle naar Gent rijdt?
Old January 18th, 2007, 12:45 PM   #13
nukua
Nukua

nukua's Avatar

Voor mijn part mag Herstappe well gefusioneerd worden, een gemeente met hooguit 100 inwoners is niet van deze tijd meer vind ik. Probleem is misschien wel dat het nu een faciliteitengemeente is, en bij fusionering met een buurgemeente zou dit waarschijnlijk niet meer het geval zijn, want het kleine aantal franstaligen*/nederlandstaligen in Herstappe zou niet opwegen tegen het grotere bevolkingsaantal van de buren.

Vreemd is wel dat er vooral in de stad Antwerpen tegengestelde ideen bestaan. Langs de ene kant willen bepaalde districten terug meer zelfbestuur (of volledig zelfbestuur) en langs de andere kant praat men van een uitbreiding van de stad...Misschien moet men maar een Antwerps gewest creren
nukua no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 01:01 PM   #14
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by nukua View Post
Voor mijn part mag Herstappe well gefusioneerd worden, een gemeente met hooguit 100 inwoners is niet van deze tijd meer vind ik. Probleem is misschien wel dat het nu een faciliteitengemeente is, en bij fusionering met een buurgemeente zou dit waarschijnlijk niet meer het geval zijn, want het kleine aantal franstaligen*/nederlandstaligen in Herstappe zou niet opwegen tegen het grotere bevolkingsaantal van de buren.

Vreemd is wel dat er vooral in de stad Antwerpen tegengestelde ideen bestaan. Langs de ene kant willen bepaalde districten terug meer zelfbestuur (of volledig zelfbestuur) en langs de andere kant praat men van een uitbreiding van de stad...Misschien moet men maar een Antwerps gewest creren
Klopt.

Maar als je Mortsel binnenrijdt staat er letterlijk op een infobord : 'T STAD BEGINT IN MORTSEL.
Old January 18th, 2007, 01:09 PM   #15
bartolomew
Registered User

Likes (Received): 1

De fout van 1976 in de Kempen moet nog worden rechtgezet, namelijk de niet-fusie van Turnhout, Oud-Turnhout, Beerse en Vosselaar. Eventueel kunnen ook Ravels, Merksplas en Baarle-Hertog worden toegevoegd.
bartolomew no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 01:14 PM   #16
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by bartolomew View Post
De fout van 1976 in de Kempen moet nog worden rechtgezet, namelijk de niet-fusie van Turnhout, Oud-Turnhout, Beerse en Vosselaar. Eventueel kunnen ook Ravels, Merksplas en Baarle-Hertog worden toegevoegd.

Ik zou het houden op Beerse-Vosselaar-Oud-Turnhout.
En eventueel Baarle.
Old January 18th, 2007, 01:15 PM   #17
poller1
Registered User

Beveren bij Antwerpen.
Old January 18th, 2007, 01:29 PM   #18
Joba

Dat is overdreven. Het is een voorstad van Antwerpen maar je kan niet spreken van aaneengesloten bebouwing, noch van een lilleputtergemeente en dat zijn voor mij de voornaamste criteria voor fusie.
Old January 18th, 2007, 01:38 PM   #19
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by Joba View Post
Dat is overdreven. Het is een voorstad van Antwerpen maar je kan niet spreken van aaneengesloten bebouwing, noch van een lilleputtergemeente en dat zijn voor mij de voornaamste criteria voor fusie.
mmm... pertang het is erg lastig dat de haven nu over 2 gemeenten/provincies ligt. En Linkeroever-Zwijndrecht-Beveren is toch vrij aaneengesloten stedelijk gebied.
Old January 18th, 2007, 02:22 PM   #20
Joba

Aaneengesloten bebouwing interpreteer ik wel wat breder dan een strookje lintbebouwing. Zie Antwerpen-Mortsel-Edegem-Hove.
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules