Rotterdam: Feyenoord City - Page 1010 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajôh?

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

View Poll Results: Kuip
Renoveer bestaande Kuip 136 24.07%
Bouw een nieuwe Kuip 429 75.93%
Voters: 565. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old October 9th, 2019, 08:06 PM   #20181
Iledelacite
Registered User

Likes (Received): 739

nah, das niet helemaal waar. Er zijn gewoon veel studies gedaan naar positieve aanvangscalculaties van grote projecten. Daar zijn lui aan de TU Delft mee bezig, en er is veel over te vinden in publicaties. Het is ook psychologie en - helaas - strategie. Een project door de eendenkooi pompen. De financiele weerhaakjes zorgen ervoor dat je niet terug kunt.

En wat welvaart betreft: je hebt gelijk. Ik kan niet anders zeggen. En dus zou ik zeggen: laat dat de gemeenteraad maar officieel verklaren in een definitief besluit: "Mensen, het gaat een shitload of money kosten, en waarschijnlijk wordt het eenzelfde drama als Hoeksche Lijn en Noord/Zuidlijn, maar de geschiedenis bewijst dat we met zn alleen alleen maar welvarender worden! Dus let's go"

Nogmaals: dat ben ik de eerste die staat te applaudisseren. Vanwege de eerlijkheid.
Iledelacite no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old October 9th, 2019, 08:32 PM   #20182
Rotpunkt
Registered User

Likes (Received): 33

Rotterdam: Feyenoord City

Ik snap je punt wel, maar tegelijkertijd denk ik dat het ‘eerlijke verhaal’ er dan in veel gevallen toe zou kunnen leiden dat projecten op voorhand maar worden afgeblazen.
Vaak kan wat (onterecht en onbezonnen) optimisme om een project ‘erdoor’ te krijgen geen kwaad, zeker als je constateert dat we er als samenleving door de beugel genomen niet slechter van lijken te worden.
Met teveel behoudende voorzichtigheid komen we ook geen stap verder.
Rotpunkt no está en línea   Reply With Quote
Old October 9th, 2019, 08:47 PM   #20183
Daxa
Registered User

Likes (Received): 169

Quote:
Originally Posted by Iledelacite View Post
ik gooi hem er nog maar even in: de BC2.0
De VV-verschaffers (de poen die het stadion bouwt) krijgen eerst (rente en aflossing), en onderaan de waterval staan de relatief 'achtergestelde' aandeelhouders, zoals de gemeente. Hoe hoger het VV, des te lager de druppeltjes onderaan.

Het valt verder voor dit project niet te hopen dat er een fixed price is. Want dan gaat er nog heel veel gesleuteld worden aan het DO (lees: bezuinigd). En welke gevolgen dat heeft voor het humeur van de gemiddelde forummer kun je aflezen in het draadje 'Forum'...
Top dat je die BC2.0 nog aanhaalt, die is namelijk erg positief - en dat op basis van 40k seizoenskaarten met 6k losse kaarten voor een lager dan aannemelijk aantal evenementen.

Zover ik weet was/is er een fixed price en is er al veel gesleuteld aan het ontwerp(lees bespaard).

"Veel" studies kan ik niet terug vinden in het repository van de TU Delft - wel een aantal en dan gaat het voornamelijk over projecten waar de overheid een grote rol in speelt. Hier totaal niet het geval. En ja ik ben erg biased als het gaat om overheidsprojecten, al ligt mijn ervaring niet in de bouwhoek maar meer in de ICT.

Zal niet zeggen dat ik verwacht dat dit project binnen het budget valt, maar een particulier project waar nu al zoveel onderzoek in zit valt niet te vergelijken met een standaard overheidsproject.
Daxa no está en línea   Reply With Quote
Old October 9th, 2019, 09:29 PM   #20184
Iledelacite
Registered User

over welke fixed price hebben jullie het toch steeds???
Old October 9th, 2019, 09:38 PM   #20185
Rotpunkt
Registered User

Likes (Received): 33

Rotterdam: Feyenoord City

Deze:
Quote:
Originally Posted by Daxa View Post
...in dit particuliere bouw project waar er sprake is van een fixed price zover ik weet?
Quote:
Originally Posted by Iledelacite View Post
Het valt verder voor dit project niet te hopen dat er een fixed price is. Want dan gaat er nog heel veel gesleuteld worden aan het DO (lees: bezuinigd).
Rotpunkt no está en línea   Reply With Quote
Old October 9th, 2019, 09:41 PM   #20186
Iledelacite
Registered User

oke, maar over welke fixed price hebben jullie het?

Edit: misschien weet EPA het
Old October 9th, 2019, 09:49 PM   #20187
Maarten_Mulder
Registered User

Maarten_Mulder's Avatar

Likes (Received): 1709

Stel; de kogel is door de kerk en de gemeente heeft een vergunning verleent voor het bouwen van een nieuw stadion + winkelstrip, andere bebouwing, kadeversteviging en een park. Hoe snel start dan de daadwerkelijke bouw?

Bij een 'normaal' woonbouw-project weet men dat allemaal wel netjes voor te bereiden met conventioneel materieel en materiaal. Je kan dan in de voorbereiding veel overnemen van andere vergelijkbare projecten. Maar bij Feyenoord City wordt alles extreem. Extreem veel beton, extreme overspanning, enorme bouwplaats en veel verschillende type bouwsels. Hoeveel tijd moeten we incalculeren tussen het verstrekken van de nodige vergunningen en het starten met bouwen?
Maarten_Mulder no está en línea   Reply With Quote
Old October 9th, 2019, 10:36 PM   #20188
Iledelacite
Registered User

ik zou zeggen, binnen de termijn die in de omgevingsvergunning is gesteld. Als die onherroepelijk is, dan gaan ze van jet. En veelal staan de bouwers dan dusdanig te popelen dat ze ook echt gaan.

Ik heb trouwens begrepen dat de bouwaanvraag is gedaan (op basis van DO). Maar heb m nog niet voorbij zien komen via de aankondigingen. Maar misschien heb ik iets gemist.

Hoe dan ook duidt het wel op voortgang.
Old October 9th, 2019, 10:48 PM   #20189
Westpoort
Registered User

Likes (Received): 2372

Op het moment dat het laboratorium van TCR zijn afkoopssom / schadeloosstelling van de Stichting die de grondaankopen voor het toekomstig stadion doet op zijn rekening heeft staan ( en dat is tot vandaag de dag nog niet het geval voor zover ik weet), en dan gaat waarschijnlijk om bedragen van minstens 30 miljoen tot max 40 miljoen die de directeur/ eigenaar van TCR als reële kosten van een gedwongen verhuizing kan aantonen/ maakt ( zie eerder artikel op AD.nl hierover) dan kun er bijna zeker van zijn dat het doorgaat want niemand gaat voor een lapje grond van die omvang meer dan 30 miljoen neertellen als er bijv. alsnog woningbouw als alternatief komt. Ik ben benieuwd of voordat in december er meer bekend is over de totaal financiering al bericht is over de uitkoop van TCR !
Westpoort no está en línea   Reply With Quote
Old October 10th, 2019, 09:04 AM   #20190
Daxa
Registered User

Likes (Received): 169

Over de fixed price, post uit 2018 - neem aan dat dit niet veranderd is:

Quote:
Originally Posted by EPA001 View Post
Hoe kom je daar nu weer bij? Het is altijd de bedoeling geweest een DBFMO-contract met FFP af te sluiten. Al bij HNS was dat de vorm waarin het geheel contractueel zou worden gegoten. Er is geen enkele indicatie dat dat nu niet het geval zal zijn. Bij dergelijke contracten komen de overschrijdingen t.l.v. de aannemerscombinatie en niet ten laste van de opdrachtgever, dus ook niet als een consequentie via het stadion als negatief gevolg voor de BVO. Zie bijvoorbeeld de kostenoverschrijdingen die BallastNedam moest dragen bij de aanleg van de A15-verbreding. Daar heeft Rijkswaterstaat dus helemaal geen financiële last van.

Dit stond er als deel van een antwoord op de vorige pagina:

Dat is dus het antwoord wat gegeven is wat het meest relevant is.
Daxa no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Tags
kuip, stadion feijenoord

Thread Tools

Posting Rules