"Steden" vs. "Platteland" / "Villes" vs. "Campagne" - Page 2 - SkyscraperCity

forums map | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Urbi & Infra > Urbania

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old May 12th, 2008, 04:12 PM   #21
X38
Registered User

Likes (Received): 22

En toch blijven de mensen naar den buiten trekken.
X38 no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old May 14th, 2008, 10:31 PM   #22
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 2796

Dat is het hem juist.
Het is zelfs fiscaal aantrekkelijker om naar den buiten te verhuizen.
Nochtans veroorzaakt dit meer files, meer vervuiling voor de stadsbewoners, een aanslag op de open ruimten, duurdere rioleringen, nutsvoorzieningen,...
snot no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2008, 11:13 PM   #23
poller1
Registered User

Likes (Received): 609

Maar wat zijn dan de steden? (volgens Vanhengel bv.)

A- Brussel + de 13 centrumsteden + de vergelijkbare steden in Wallonië?
B- Brussel + Antwerpen + Luik + Gent + Charleroi?
C- Brussel?

Ik vind het moeilijk kiezen tussen A en B.
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old May 14th, 2008, 11:57 PM   #24
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Likes (Received): 2987

Quote:
Originally Posted by X38 View Post
En toch blijven de mensen naar den buiten trekken.
Stedelingen mogen de samenleving dan misschien wel minder kosten. Als criterium om te beslissen in de stad danwel op het platteland te wonen leeft dit niet onder de bevolking. Dan spelen privacy, gezelligheid en dergelijken een grotere rol.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old May 15th, 2008, 12:20 AM   #25
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 6086

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Stedelingen mogen de samenleving dan misschien wel minder kosten. Als criterium om te beslissen in de stad danwel op het platteland te wonen leeft dit niet onder de bevolking. Dan spelen privacy, gezelligheid en dergelijken een grotere rol.
jep allemaal in ons fermette/pastorijwoning/bungalow op 6 meter links, rechts, voor en achter van elkaar

gezellig en veel privacy en zo zijn tegenwoordig bijna alle nieuwe verkavelingen. De wettelijke 3 meter links en rechts en da ist. Bijna rijhuizen dus
Meurisse no está en línea   Reply With Quote
Old May 15th, 2008, 12:22 AM   #26
multa
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Daarom net moeten die kosten meer doorgerekend worden. Als dat zou gebeuren en daarenboven de olie nog tig keer duurder wordt, denk ik wel dat de steden een stuk aantrekkelijker gaan worden.
multa no está en línea   Reply With Quote
Old May 15th, 2008, 12:33 AM   #27
BenkovicBXL
Registered User

Likes (Received): 0

De anti-stadsmentaliteit in België blijft verbazingwekkend als je het vergelijkt met andere landen... daar is het ideaal vaak om in het centrum te wonen, enkel weggelegd voor de rijkere klasse...

Gelukkig wordt er in België eindelijk weer serieus in de steden geïnvesteerd: masterplan-beliris-grootstedenfonds-...
Is dit omwille van bewustwording van schaarsheid open ruimte? of door de afwezigheid van CVP-CD&V in de regering? of vrees voor verdere groei van extreem-rechts... in elk geval goed dat eindelijk de achterstand wordt weggewerkt!
BenkovicBXL no está en línea   Reply With Quote
Old May 15th, 2008, 09:44 AM   #28
Vincedem
Registered User

Likes (Received): 1

Het is een feit dat men in het buitenland droomt om te wonen in de centrum van de steden en hier in België wil of durft bijna niemand dit nog terwijl onze steden best meevallen.

Ik zou perfect kunnen leven in centrum Brussel, Antwerpen of Gent. Met veel plezier zelf! Sterker nog, ik zou nergens anders kunnen of willen leven in België. Mijn grootste nachmerrie is het Vlaamse platteland. Dan zou ik nog veel liever in de Ardennnen tussen het groen willen leven.
Vincedem no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2009, 10:43 PM   #29
hix
BANNED

Likes (Received): 4

mod edit: verplaatst uit deze thread

Quote:
Originally Posted by the_mirage View Post
Ik denk dat de meesten op dit forum hier gewoon een afkeer hebben van "het platteland" (for what it's worth).
Niemand hier heeft een afkeer van het platteland. Ik al zeker niet. Ik ben gek van het platteland. Dat is één van de redenen waarom ik in de stad woon. Als iedereen op het platteland gaat wonen dan schiet er van dat platteland niets meer over. En dat is juist het probleem in Vlaanderen: het platteland wordt verknoeid.

Quote:
Leuk om in te werken, maar na 5 uur heb je het er wel gehad en wil je naar de rust. En die vind ik persoonlijk niet in de stad.
Dat is omdat je de stad niet kent. Rust vind je in de stad in overvloed. En dat je de stad leuk vindt om in te werken vind ik vreemd. Het maakt toch niks uit waar je werkt? Het is juist na het werk, dat ik geniet van de stad. Een gezellig terasje, winkels in mijn buurt, bioscoopje of concert vlakbij. En dat allemaal terwijl de fermettebewoners in de file zitten...

Last edited by Meurisse; August 31st, 2009 at 07:30 PM. Reason: 2>1
hix no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2009, 11:14 PM   #30
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 22332

Quote:
Ja, of kwijnen weg, zo zijn er ook genoeg...
In een dorp kunnen ze zich immers lekker zatzuipen aan den toog bij Marie of wat nog een tot brasserie verbouwd café voor een dorpscafé moet doorgaan.
Als je in de stad, met honderd-en-één ontspanningsmogelijkheden, gaande van ijspiste over theaterzaal en bioscoop tot een keuze aan honderd-en-één horecazaken wegkwijnt, ligt dat aan die persoon zelf.
Maar nu gaan we behoorlijk off topic, vrees ik.
Old August 30th, 2009, 12:23 AM   #31
vank
Registered User

vank's Avatar

Quote:
Ik denk dat de meesten op dit forum hier gewoon een afkeer hebben van "het platteland" (for what it's worth). Maar ik denk dat dat gewoon redelijk algemeen zo is. De meeste die niet in de stad wonen zouden er ook nooit willen wonen. En de meeste stedelingen zouden er niet buiten willen wonen. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk. Persoonlijk zou ik ook nooit in de stad willen wonen. Leuk om in te werken, maar na 5 uur heb je het er wel gehad en wil je naar de rust. En die vind ik persoonlijk niet in de stad.
Ik woon in een rustige wijk nog net binnen de bebouwde kom. Ik woon in een huis dat gelijkaardig is aan nr. 3 (Cottage). Het is hier prima wonen.
Maar hier is niets te doen!!!

Ik ben meer een stadsmens, ik voel me het best wanneer ik in Brugge ben bv. ik zou dan ook graag een huisje kopen in het centrum (ik zou veel belang hechten aan de gevel, is hij niet architecturaal genoeg wil ik er iets speciaals van maken), m'n tweede keus is een appartementje in de Stationsomgeving (liever iets hoger) omdat ik echt geloof in een bruisend nieuw en modern Brugge.

Dat terzijde!!

Steden zijn verschrikkelijk, ze zijn onleefbaar en je vindt er alleen maar problemen.
Zo dachten mensen er lang over. Die tijden zijn passé, de weg naar de stad wordt steeds meer gevonden.
Maar mensen denken nog al te vaak dat je in een stad niet rustig kan wonen. Wat ook absurd is, je kan in een stad even rustig wonen als op het platteland.
Bovendien MOET een stad delen verkavelen waar je fermettekes en andere villa's vindt.

Maar men moet nu eindelijk eens gaan beseffen dat verkavelen niet nog tientallen jaren kan duren!
Wanneer gaat men eindelijk eens het aantal verdiepingen verhogen?

Onze grond wordt schaars, benut ze dan ook optimaal. Meer bossen, meer landbouw.
Focus op steden en grote projecten zoals stations, musea en andere in het oog springende gebouwen kunnen alleen maar het beste verdienen.
Brussel-Zuid en Brussel-Noord zou bv. aangepakt moeten worden door architecten zoals bv. Zaha Hadid, Santiago Calatrava, Fosters, Toyo Ito enz.
vank no está en línea   Reply With Quote
Old August 30th, 2009, 10:22 AM   #32
hix
BANNED

Ik dacht dat we hier spraken over moderne architectuur in de betekenis van hedendaags. Modernisme is IMO nog iets anders.

Quote:
Originally Posted by X38
Jakkes, wat haat ik deze buurt.

Geef mij ook maar een huisje met wat groen erachter gelegen in een rustig straatje in een buurt met beschaafde mensen...
Ik denk dat de problemen die jij in je buurt beleeft niet typisch zijn voor de stad. Veel plaatsen op het zogenaamde platteland hebben evenzeer last van te veel verkeer, vliegtuigen, een fabriek enzovoort.
Maar hoe meer stadsvlucht hoe erger het allemaal wordt. Ik haat die mentaliteit van de "straks ga ik terug in de file om naar mijn huisje met tuintje op den buiten te gaan"

Het is juist omdat mensen massaal naar het platteland verhuizen dat men in de stad al die auto's moet slikken. Op het platteland wonen en in de stad werken dat kan eigenlijk niet meer. Wil je in het groen wonen zorg er dan ook voor dat scholen, ziekenhuizen, administratie, fabrieken, kantoren, wegen, ook allemaal rond je huisje in het groen komen te staan.
Maar dat is dus de mentaliteit van die fermettebewoners: ikke en de rest (in de stad) kan stikken (in de uitlaatgassen van hun auto).
Meer en meer zullen de steden in de eerste plaats aan de levenskwaliteit van hun inwoners denken. En niet langer meer aan het pendelgemak van het fermettevolk.
Old August 30th, 2009, 11:38 AM   #33
the_mirage
Registered User

the_mirage's Avatar

Likes (Received): 62

Quote:
Het is juist omdat mensen massaal naar het platteland verhuizen dat men in de stad al die auto's moet slikken. Op het platteland wonen en in de stad werken dat kan eigenlijk niet meer. Wil je in het groen wonen zorg er dan ook voor dat scholen, ziekenhuizen, administratie, fabrieken, kantoren, wegen, ook allemaal rond je huisje in het groen komen te staan.
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar je moet ook snappen dat niet iedereen in een stad wil wonen. Ik ben gewoon niet voor het concept "stad", een stad is een puur kunstmatige samenlevingsvorm die door economische, geografische,... factoren is gegroeid maar waar, dat denk ik, de gemiddelde mens niet voor is gemaakt.

Waarom zou je allemaal "opééngepropt" gaan wonen als je ook meer ruimte kan hebben? Kijk naar China, gaat het economisch slecht, dan trekken ze naar de stad, maar van zodra dit verandert, is de keuze terug snel gemaakt.

Je kan in mijn ogen zelfs stellen dat lintbebouwing de redding is van Vlaanderen...het is bijna volledig volgebouwd, maar toch heb je niet het gevoel dat je geen openheid hebt. En voor de indrukwekkende natuur of landschappen moet je het in Vlaanderen niet laten volgens mij...

En btw, omtrent hypocrisie: ik zit er niets mee in om elke dag wat langer op het openbaar vervoer te zitten om naar de stad te gaan, dan met de wagen te gaan hoor. Ik ben heel anti-auto gericht trouwens.
the_mirage no está en línea   Reply With Quote
Old August 30th, 2009, 11:59 AM   #34
hix
BANNED

Quote:
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar je moet ook snappen dat niet iedereen in een stad wil wonen. Ik ben gewoon niet voor het concept "stad", een stad is een puur kunstmatige samenlevingsvorm die door economische, geografische,... factoren is gegroeid maar waar, dat denk ik, de gemiddelde mens niet voor is gemaakt.
De mens woont altijd kunstmatig. Het platteland is even kunstmatig als de stad. Of denk jij dat zo een fermetteke niet kunstmatig is misschien?
Het feit dat jij denkt dat gemiddelde mens niet is gemaakt voor de stad, is jouw mening, maar het slaat nergens op. Eigenlijk vind jij dat we terug naakt moeten gaan rondlopen op zoek naar bessen en wortels, al het andere is kunstmatig.

Quote:
Waarom zou je allemaal "opééngepropt" gaan wonen als je ook meer ruimte kan hebben? Kijk naar China, gaat het economisch slecht, dan trekken ze naar de stad, maar van zodra dit verandert, is de keuze terug snel gemaakt.
Een absurde vergelijking. Dit moeten we toch niet serieus nemen, hoop ik.
De reden dat mensen in China van het platteland trekken en omgekeerd heeft absoluut niets te maken met "niet willen opeengepropt wonen", maar heeft uitsluitende te maken met economische redenen. Op het ogenblik dat mensen werkloos worden in de stad, moeten ze terug naar hun dorp omdat men geen geld heeft om te leven. In hun thuisstreek kunnen ze terugvallen op hun familie. Als die familie in de stad zou wonen zouden ze niet naar het platteland gaan.
Oh, nu zie ik pas dat jij net het omgekeerde beweerd. Dat klopt dus niet, de mensen in China gaan juist naar de stad om te werken, hé. Als de economie boomt, dan groeien de steden... Als de mensen werkloos worden, er geen werk is in de stad, dan gaan ze weer weg.

Quote:
Je kan in mijn ogen zelfs stellen dat lintbebouwing de redding is van Vlaanderen...het is bijna volledig volgebouwd, maar toch heb je niet het gevoel dat je geen openheid hebt.
Volledig oneens met deze stelling. In Vlaanderen heb je bijna nergens meer een gevoel van openheid.

Quote:
En btw, omtrent hypocrisie: ik zit er niets mee in om elke dag wat langer op het openbaar vervoer te zitten om naar de stad te gaan, dan met de wagen te gaan hoor. Ik ben heel anti-auto gericht trouwens.
Ik heb altijd gevonden dat pendelaars volledig zelf moeten betalen voor hun pendelgedrag. Dus als je in de trein wil pendelen zal je dat 3.000 euro of meer per jaar kosten. Ik vind het schandalig dat mensen die met de fiets naar hun werk gaan via belastingen de pendelaars subsidieren.

Trouwens vind jij het niet kunstmatig dan om elke dag in de trein te gaan zitten?

Maar goed, on topic: dit ging over architectuur, dacht ik.

Last edited by hix; August 30th, 2009 at 12:09 PM.
Old August 30th, 2009, 01:27 PM   #35
the_mirage
Registered User

the_mirage's Avatar

Quote:
Originally Posted by hix View Post
De mens woont altijd kunstmatig. Het platteland is even kunstmatig als de stad. Of denk jij dat zo een fermetteke niet kunstmatig is misschien?
Neen, men woonde eerst op het platteland. Men is naar de stad getrokken omdat men moest. En nee ik wil het platteland niet karikaturaal voorstellen als de hoeve in het veld en de purperen hei. Voor mij is platteland anno 2009 de suburbs. Toch waar ik woon. Hier in Vlaamse context dan toch.

Quote:
De reden dat mensen in China van het platteland trekken en omgekeerd heeft absoluut niets te maken met "niet willen opeengepropt wonen", maar heeft uitsluitende te maken met economische redenen.
Neen, het heeft alles te maken met niet in de stad te willen wonen. Daar zeg je het toch zelf? Moest men niet naar de stad trekken omdat men daar economisch voordeel bij deed, deed men het ook niet. Het is dus simpelweg zeer optimistisch te stellen dat mensen naar de stad trekken omdat het er zo fijn is. Waarom denk je dat in België ook maar 1/5 in de stad woont? Omdat 4/5 minstens de keuze/mogelijkheid heeft om te beslissen NIET in de stad te wonen.
Quote:
Volledig oneens met deze stelling. In Vlaanderen heb je bijna nergens meer een gevoel van openheid.
Ik vind net van wel, dus ja...Je zal nergens een open horizon vinden, maar toch heb je veel "openheid".

Quote:
Trouwens vind jij het niet kunstmatig dan om elke dag in de trein te gaan zitten?
Geen probleem mee. Als dat goed georganiseerd is en efficiënt gebeurt, why not? Ik zou het erger vinden moest ik op 5 minuten van mijn werk wonen. Ik wil die scheiding woon/werk!

Quote:
Maar goed, on topic: dit ging over architectuur, dacht ik.
Mijn point was dus dat ik vind dat er hier op skyscraperCITY velen zijn die "de stad" als kwasi ideale samenlevingsvorm beschouwen en het "egoïstisch" vinden dat er mensen zijn die de stad enkel gebruiken om in te werken. Pas op, de stad heeft ook goeie kanten natuurlijk, maar ik zou er gewoonweg niet willen wonen.Daarom vind ik dat er ook wel wat weerwerk hiertegen geboden mag worden.

Maar ja, ik zal wel beïnvloed zijn doordat ik in de 4e beste gemeente van Vlaanderen woon zeker? En neen, het zijn hier geen villa's met SUV's, maar normale mensen. Je mag hier altijd komen logeren, misschien zul je men standpunt dan snappen.
Old August 30th, 2009, 02:24 PM   #36
hix
BANNED

Quote:
Neen, men woonde eerst op het platteland. Men is naar de stad getrokken omdat men moest. .
Absurd! Jij beweert dat er een ogenblik in de geschiedenis was dat iedereen op het platteland woonde en dat de steden al gebouwd waren maar zonder inwoners. En toen "moesten" al die plattelanders in de stad gaan wonen?

Quote:
Neen, het heeft alles te maken met niet in de stad te willen wonen. Daar zeg je het toch zelf? Moest men niet naar de stad trekken omdat men daar economisch voordeel bij deed, deed men het ook niet.
Maar zie jij je denkfout dan niet in? De steden zijn toch niet leeg? Jij schijnt altijd te denken dat men van het "volle" platteland naar de "lege" steden trekt.

Quote:
Het is dus simpelweg zeer optimistisch te stellen dat mensen naar de stad trekken omdat het er zo fijn is. Waarom denk je dat in België ook maar 1/5 in de stad woont? Omdat 4/5 minstens de keuze/mogelijkheid heeft om te beslissen NIET in de stad te wonen.
Jij denkt dus dat in België maar één-vijfde in stad woont? Tja als je dat gelooft dan kunnen we toch niet praten?

Quote:
Geen probleem mee. Als dat goed georganiseerd is en efficiënt gebeurt, why not? Ik zou het erger vinden moest ik op 5 minuten van mijn werk wonen. Ik wil die scheiding woon/werk!
Mijn punt is mijn beste Mirage dat jouw argument dat steden "kunstmatig" zijn en daarom slecht niet kunnen gebruikt worden door iemand die in een kunstmatige fermette woont en in een kunstmatige trein zit. Probeer toch te begrijpen dat in België alles kunstmatig is. En als jij het fijn vindt om elke dag twee of meer uren te verliezen op weg naar je werk, dat is dat je goed recht, maar ik besteed die tijd liever aan ontspanning en leuke dingen...

Quote:
Mijn point was dus dat ik vind dat er hier op skyscraperCITY velen zijn die "de stad" als kwasi ideale samenlevingsvorm beschouwen en het "egoïstisch" vinden dat er mensen zijn die de stad enkel gebruiken om in te werken. Pas op, de stad heeft ook goeie kanten natuurlijk, maar ik zou er gewoonweg niet willen wonen.Daarom vind ik dat er ook wel wat weerwerk hiertegen geboden mag worden.
Ik vraag me af wat iemand die in de stad niet wilt wonen op skyscrapercity komt zoeken. Moet je niet beter naar het forum van "boer en tuinder" gaan?

Quote:
Maar ja, ik zal wel beïnvloed zijn doordat ik in de 4e beste gemeente van Vlaanderen woon zeker? En neen, het zijn hier geen villa's met SUV's, maar normale mensen. Je mag hier altijd komen logeren, misschien zul je men standpunt dan snappen
Ik ken meer dan genoeg mensen die in een verkaveling wonen. Maar misschien moet jij maar eens in de stad komen logeren, dan zou je misschien je vooroordelen tegen de stad kunnen bijschaven.

De 4de beste gemeente van Vlaanderen, hé? Hebben we deze discussie niet al eens gehad op ons forum. Maar, geen probleem, ik woon zelf in de beste stad van de wereld, dat zal mij ook wel beïnvloeden zeker?
Old August 30th, 2009, 03:24 PM   #37
the_mirage
Registered User

the_mirage's Avatar

Ja, Hix, het kriebelt heel hard om hierop te reageren, maar aangezien het hier om modernisme gaat zal ik den thread maar niet verder bevuilen. (en neen, dat is geen excuus, ik ben overtuigd van mijn argumenten)

Last edited by the_mirage; August 30th, 2009 at 03:40 PM.
Old August 30th, 2009, 05:34 PM   #38
taboe
taboe

Likes (Received): 869

Quote:
Ja, Hix, het kriebelt heel hard om hierop te reageren, maar aangezien het hier om modernisme gaat zal ik den thread maar niet verder bevuilen. (en neen, dat is geen excuus, ik ben overtuigd van mijn argumenten)
Sorry dat ik er op terugkom, maar dit is wel degelijk een excuus, want jouw argumenten zijn gewoon gebaseerd op leugens...
Ten eerste is een stad allesbehalve kunstmatig, de geschiedenis toont aan dat het ontstaan en groeien van steden de meest normale evolutie is binnen een succesvolle maatschappij. Het is net de stadsvlucht van de 2e helft van de 20e E die kunstmatig en tegennatuurlijk is.
Ten tweede woont in Belgie eerder 60 procent van de mensen in stedelijk gebied dan 20.

Je mag gerust vinden dat het leuker wonen is op 'het platteland', maar ga alsjeblieft niet beweren dat mensen enkel om economische redenen en dik tegen hun goesting in de steden wonen, daarbij steunend op verzonnen feiten...
taboe no está en línea   Reply With Quote
Old August 30th, 2009, 05:50 PM   #39
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Likes (Received): 2987

Quote:
Je kan in mijn ogen zelfs stellen dat lintbebouwing de redding is van Vlaanderen...het is bijna volledig volgebouwd, maar toch heb je niet het gevoel dat je geen openheid hebt. En voor de indrukwekkende natuur of landschappen moet je het in Vlaanderen niet laten volgens mij...
Juist in Vlaanderen is het gevoel van verstikking alom aanwezig omdat werkelijk óveral huizen staan, er is geen natuur meer.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old August 30th, 2009, 09:58 PM   #40
hix
BANNED

Quote:
Originally Posted by taboe View Post
Ten eerste is een stad allesbehalve kunstmatig, de geschiedenis toont aan dat het ontstaan en groeien van steden de meest normale evolutie is binnen een succesvolle maatschappij. Het is net de stadsvlucht van de 2e helft van de 20e E die kunstmatig en tegennatuurlijk is.
Goed gezegd, taboe. Jij vat het zo goed samen, dat ik er niets meer aan moet toe voegen.
Sponsored Links
Advertisement

Reply

Thread Tools

Posting Rules